Roadtest Kreidler Florett SL 1968

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Roadtest Kreidler Florett SL 1968

#1 Bericht door Dimage » 18 dec 2003, 21:19

Kreidler scherpte zijn degen


Aan een Kreidler verandert niet veel. Jarenlang blijft een bestaand model gehandhaafd, terwijl zo af en toe kleine veranderingen worden aangebracht. Zo is enige tijd geleden de schommelarm voorvering vervangen door een telescoopvoorvork en op de RAI-tentoonstelling van dit voorjaar kwam de Florett uit met voetschakeling. Dat was het type SL. Meer nieuws van Kreidler op bromfiets-gebied werd eigenlijk niet verwacht, totdat op de IFMA (begin september van dit jaar) de stadsbromfiets van dit merk uitkwam. Het allerlaatste nieuws is nu, dat Kreidler onmiddellijk gebruik heeft gemaakt van de mogelijkheid kleinere wielen te monteren, waardoor het model nog stoerder aandoet. Enfin, we vonden het weer tijd worden voor een uitgebreide roadtest en daarvoor kregen wij alle medewerking van Van Veen Import in Amsterdam, die de Kreidler brom- en motorfietsen in ons land importeert.

Afbeelding

Sommige mensen beweren, dat Kreidler alleen om z'n naam gekocht wordt. Misschien is dat zo. Maar in elk geval moet die naam dan eerst gemaakt worden en ja, daar kan men soms jarenlang op teren. Maar niet zo lang als Kreidler -vooral bij de jonge bromfietsers -al in de running is. Daar moet dan toch wel iets anders dan alleen maar een naam achter zitten. En gezien het feit dat ook veel oudere bromfietsers en dan vooral zij die grote afstanden rijden vaak op een Florett worden aangetroffen, blijkt al, dat de Kreidler niet zo-maar-een-brommer is. Daar kwamen wij zelf ook spoedig achter. Is dit hem nu of is dit hem nu niet, vroegen wij ons af bij het ophalen van de bromfiets. Er zat een gele plaat op het voorspatbord, dus moest het wel een brommer zijn. Dit werd nogmaals bevestigd, toen het verzekeringsplaatje op het achterspatbord werd geschroefd. Dus toch geen motorfietsje ! De Kreidler Florett SL is een robuuste verschijning, die echter niet iedereen mooi vindt. Maar dat is een kwestie van smaak.

Afbeelding

Maak nu een wandelingetje om de brommer heen om eens te zien wat er voor bijzonders te ontdekken valt. Het meest opvallende is, dat de motor vrijwel geheel is ingebouwd, waardoor de bromfiets niet alleen gemakkelijk schoon te houden is, maar tevens een strakke lijn heeft verkregen. Uiteraard heeft de Florett geforceerde koeling door middel van een ventilator, want rijwind komt helemaal niet in de buurt van de cilinder. Ondanks de beplating is de motor toch goed bereikbaar, omdat de motorschermen gemakkelijk weg te nemen zijn. Aan de rechterzijde van het motorblok zien we het pedaal van de voetrem, vlak naast de verstelbare crank.

Afbeelding

De versnellingen worden met het pedaal aan de andere kant van het motorblok bediend. Er zijn drie versnellingen aan boord. Doordat de cranks erg kort zijn, hebben zij slechts in zeer geringe mate de neiging tot slingeren onder de voeten, zodat hiermee de vaste voetsteunen vrij dicht benaderd zijn, met alle voordelen van dien. Bovendien blijft er ook een ruime grondspeling voor het bochtenwerk over, alhoewel het beslist niet onmogelijk is de trappers aan de grond te krijgen- hetgeen een gevolg is van de sublieme wegligging van dit brom-ijzer. Deze wegligging is wéér iets verbeterd (hoewel die al uitstekend was) door de telescoop-voor-vork en de toegenomen stijfheid van het frame. Dit laatste is wellicht ook bereikt door de kleinere wielmaat, die daardoor kortere veerpoten en swingarm mogelijk maakte. Maar we waren bij het motorblok en de trappers gebleven. Binnenin het motorblok is de laatste jaren al niets meer grondig veranderd. Waarom zou men ook?

Afbeelding

De Kreidler motoren zijn immers bijzonder sterk en uitermate betrouwbaar! Boven het motorblok, als kroon op het plaatframe, zien we de tank en de daarop mooi aansluitende buddyseat. Achter deze buddyseat was op ons test-model een stevig en sierlijk bagagerek gemonteerd, dat echter niet bij de standaard-uitvoering behoort. Dit bagagerek zullen echter vele (zo niet alle) Kreidlerkopers erbij nemen, want het is bijzonder praktisch. Bovendien beschermt het ook nog het vlak eronder geplaatste gecombineerde stop- en achter-licht; dus men slaat twee vliegen in één klap. Zowel in het vóór- als in het achterwiel treffen we in de Kreidler Florett SL een steekas aan, zodat snelle en vooral gemakkelijke dé- en montage van de wielen mogelijk is. Voor het sleutelen aan de bromfiets is gereedschap nodig. Welnu, dat wordt er door Kreidler bijgeleverd. De gereedschapset is zelfs zodanig, dat wij durven zeggen zelden zoveel en zo goed gereedschap als standaarduitrusting bij een bromfiets te hebben aangetroffen. Het gereedschap is, min of meer gewoontegetrouw, ondergebracht in een afsluitbaar kastje aan het einde van de buddyseat, waarop hetzelfde sleuteltje past als op het stuurslot. Nu iets over het rijden zelf. We zullen u eerst de cijfers geven van onze speciale proeven, te weten de acceleratie- en remproeven. Misschien is de overbrengverhouding nog gunstiger geworden door de kleinere wielen en in elk geval kan men met voetschakeling sneller werken dan met handschakeling, zodat het niet verwonderlijk is, dat de acceleratie van de Florett SL in vergelijking tot de Florett, die wij twee jaar geleden testten, nog iets is toegenomen.

Afbeelding

Bij onze proeven, honderd meter vanuit stilstand af te leggen in de kortst mogelijke tijd, kwamen wij nu tot het ongekend goede resultaat van 13.7 sekonden! Onder de indruk van dit cijfer wilden wij nu ook wel eens weten, wat de Kreidler met zware belasting zou presteren. De totale belasting werd verhoogd tot 185 kg en zelfs toen werd nog een acceleratietijd van 16 sekonden bereikt. Over trekkracht gesproken! Maar nog was onze verbazing niet ten einde, want de remproeven gaven ook aanleiding daartoe. We begonnen met de achterrem-proef. (De remproeven houden in, dat de remweg bij 40 km/uur gemeten wordt). Deze achterrem, bediend door het aparte rempedaal, bracht de bromfiets in 11.60 meter tot stilstand. Toen de voorrem. Wel, die deed ons even de haren te bergen rijzen. Waarom ? Wat zou u denken van een remweg van 5.80 meter met de enkele voorrem, waarbij het achterwiel af en toe los komt van de grond ?

Afbeelding

Na de eerste schrik komt dan de bewondering voor de remcapaciteit. Gevaarlijk is deze krachtige rem echter niet, want voor het normale remwerk laat de voorrem zich evenals de achterrem heel goed doseren. De remproef met beide remmen tegelijk in werking gaf een resultaat van 5.40 meter te zien! De Kreidler Florett SL is hierdoor niet alleen een der snelste, maar ook een der veiligste bromfietsen. Snelheid en veiligheid hebben echter geen afbreuk gedaan aan het comfort. De Florett SL heeft een "uitgekiende" vering, die voldoende soepel is voor lange ritten, maar ook stug genoeg is voor snel bochtenwerk. De positie van de berijder is zonder meer goed te noemen en ook de duopassagier(e) heeft voldoende ruimte op de buddyseat. Voor het rijden in het donker behoeft men op een Floretlt SL ook niet bang te zijn, want de verlichting is prima. Niets dan lof hebben wij verder voor de doordachte constructie van de gehele bromfiets en ook voor de prima afwerking van alle delen. Resumerend kunnen wij stellen, dat de Kreidler Florett SL een bromfiets van geheel eigen klasse is, die de hoge prijs ten volle waard is...

Afbeelding

REVO.


Bromfiets no. 11 1968

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#2 Bericht door Dimage » 18 dec 2003, 21:57

Overigens heeft het blad bromfiets de SL per abuis foutief benaamd in zijn bromfiets encyclopedie als zijnde de Sport.

Gebruikersavatar
Remco
Berichten: 1449
Lid geworden op: 08 sep 2002, 16:49
Locatie: Apeldoorn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#3 Bericht door Remco » 18 dec 2003, 22:09

Geweldig Frans :)

Remco

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#4 Bericht door Dimage » 18 dec 2003, 22:25

Bedankt voor het compliment :)
Ik had met dit (overdruk) artikel een mazzeltje omdat hij bij een setje folders zat welke ik onlangs heb gekocht.
Heeft naar mijn mening de grootste charme; een artikel geschreven in hetzelfde jaar als dat de bromfiets (in dit geval de SL) uitkwam.

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8274
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 46 keren
Ontvangen waarderingen: 121 keren

#5 Bericht door Melvin » 18 dec 2003, 23:08

Leuk stukje, eindelijk eens een stukje van mijn favoriete model :)

k53/21
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 jan 2007, 16:15
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#6 Bericht door k53/21 » 22 apr 2007, 15:45

jah een hele mooie brommer ik heb hem namelijk.
ben hem nu aant restaureren endas een hele klus.
maar het is het wel waard .
als ik 16 ben kan ik lekker gaan toeren met de brommer in de zomer vakantie heb er nou al zin in.
ondanks dat iedereen mij loopt aftekraken over dat het een oude brommer is.
ik denk nou en ik vindt hem mooi dus klaar
groetjes een jonge kreidler rijder
Bijlagen
kreidler 1.jpg
kreidler 1.jpg (9.39 KiB) 39711 keer bekeken

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10800
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 186 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

#7 Bericht door Henk 3bakvoet » 26 dec 2009, 13:11

Op 18 december 2003 is dit artikel op kreider.nl geplaatst, bedroevend om te constateren dat het mooiste wat ooit uit Kornwestheim is komen rollen zo weinig reacties en aandacht heeft gekregen.
Een artikel wat bijna 7 jaar geleden is geplaatst verdiend als nog de nodige aandacht, ik roep hierbij op om een foto(`s) van uw kreidler SL hier te plaatsen.
Of ik moet de enigste zijn met een SL :roll:

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

#8 Bericht door Enzo-tvdzijden » 26 dec 2009, 13:13

De foto hierboven zal jij niet blij van worden.

Enzo

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19179
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 481 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#9 Bericht door dijk » 26 dec 2009, 13:19

Henk 3bakvoet schreef:Op 18 december 2003 is dit artikel op kreider.nl geplaatst, bedroevend om te constateren dat het mooiste wat ooit uit Kornwestheim is komen rollen zo weinig reacties en aandacht heeft gekregen.
Een artikel wat bijna 7 jaar geleden is geplaatst verdiend als nog de nodige aandacht, ik roep hierbij op om een foto(`s) van uw kreidler SL hier te plaatsen.
Of ik moet de enigste zijn met een SL :roll:
je hebt dat ding al genoeg keer omhoog gehemeld [-o<

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

#10 Bericht door nozems » 26 dec 2009, 13:29

volgens mij zijn z,n pillen op,hij krijgt alweer doorlopend last van waanideeen :!: :idea: :wink: :mrgreen: :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10800
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 186 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

#11 Bericht door Henk 3bakvoet » 26 dec 2009, 13:52

Ik vraag om een paar foto`s :oops: is dat een ramp :?:

Ik had ook beter om de timing van een bigbore kunnen vragen #-o hoe kan ik zo naïef zijn op 2e kerstdag.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

#12 Bericht door Enzo-tvdzijden » 26 dec 2009, 13:54

Henk 3bakvoet schreef:Ik vraag om een paar foto`s :oops: is dat een ramp :?:

Ik had ook beter om de timing van een bigbore kunnen vragen #-o hoe kan ik zo naïef zijn op 2e kerstdag.
Folderfoto
Bijlagen
SL1968 (Medium).JPG
SL1968 (Medium).JPG (64.02 KiB) 35179 keer bekeken

Jan
Berichten: 3284
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 91 keren

Roadtest SL

#13 Bericht door Jan » 26 dec 2009, 15:46

Ik zal je steunen Henk met een foto van mijn Beige SL
Jij kent hem, hij is natuurlijk ongerestaureerd, in deze jas verliet hij destijds ook de fabriek.
Bijlagen
beigemetkap 002a.JPG
beigemetkap 002a.JPG (91.15 KiB) 35127 keer bekeken

Gebruikersavatar
Andre
Berichten: 3357
Lid geworden op: 05 feb 2004, 21:50
Locatie: Heos zeeland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#14 Bericht door Andre » 26 dec 2009, 16:18

gaaf jan 8) :clap

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

#15 Bericht door nozems » 26 dec 2009, 16:31

Zo hoort het Henk,niks geen opgelapte lakdelen :!: keurig!maar dat zijn alle machines van Jan wel :D

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

#16 Bericht door Enzo-tvdzijden » 26 dec 2009, 16:36

Vindt hem geweldig behalve het chromen stuurkuipje.

Enzo

Jan
Berichten: 3284
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 91 keren

roadtest SL

#17 Bericht door Jan » 26 dec 2009, 17:41

Chroom kapje vind ik achteraf ook niet zo geslaagd, is inmiddels zelfs verkocht.
Op een eitank met beenscherm staat zo'n kapje mooier vind ik.
Een SL in het rood is ook wel mooi, maar ik zie liever beige of antraciet, is wat klassieker, maar dat is kwestie van smaak en niks anders.
Deze rode is ook nog in zijn 1e jas en als nieuw!
Bijlagen
rodebuiten 001.jpg
rodebuiten 001.jpg (88.35 KiB) 35070 keer bekeken

Jan
Berichten: 3284
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 91 keren

Roadtest SL

#18 Bericht door Jan » 26 dec 2009, 17:46

Ik heb gelukkig alle 3 de kleuren in huis.
Ook 1e jas.
Bijlagen
antracietbuiten 002.jpg
antracietbuiten 002.jpg (74.75 KiB) 35067 keer bekeken

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10800
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 186 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

#19 Bericht door Henk 3bakvoet » 26 dec 2009, 18:09

Ja Jan we zullen ze wel even etaleren, deze uiteraard ook in zijn eerste jas.

Even andere koek, vind ze maar :lol:
Bijlagen
dealer_stikker_001_195.jpg
dealer_stikker_001_195.jpg (44.88 KiB) 35031 keer bekeken
TURTLE WAX  evenement 006.jpg
TURTLE WAX evenement 006.jpg (97.54 KiB) 35047 keer bekeken

hermanp
Berichten: 6983
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 107 keren

#20 Bericht door hermanp » 27 dec 2009, 02:56

Hier eentje van mij. Nog in z'n originele jas, helaas is hij in een kinderziekte blijven hangen. De rooie die ik heb is iets minder lelijk, maar heeft ook hier en daar wat verf (de vorige eigenaar had een zwak voor loodmenie en ijzermenie) erop gesmeerd gekregen. Maar ik heb ze aangeschaft waarvoor ze bedoeld waren; rijden in de winter, door weer en wind en pekel. En dan pas in het voorjaar weer schoonmaken.
Bijlagen
herman3bakvoet.JPG
herman3bakvoet.JPG (66.27 KiB) 34933 keer bekeken

Gebruikersavatar
Zatopek
Berichten: 4896
Lid geworden op: 08 feb 2005, 11:26
Locatie: Egelze, diep in het zuiden
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: roadtest SL

#21 Bericht door Zatopek » 27 dec 2009, 09:01

Jan schreef:Deze rode is ook nog in zijn 1e jas en als nieuw!
Gruwelijk mooi Jan............... 8) :clap

Gebruikersavatar
Leks
Berichten: 728
Lid geworden op: 01 aug 2004, 17:20
Locatie: Wog de la mar
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#22 Bericht door Leks » 27 dec 2009, 09:47

Hermanp, ook supermooie machines man!! :clap
Ziet er stukken beter uit als een nieuwe Garelli racer :thumbsup

hermanp
Berichten: 6983
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 107 keren

#23 Bericht door hermanp » 27 dec 2009, 14:15

Leks schreef:Hermanp, ook supermooie machines man!! :clap
Ziet er stukken beter uit als een nieuwe Garelli racer :thumbsup


Bespeur ik enige ironie in jouw reactie? Dan 1000-maal excuus voor mijn mening. Zo niet, dan toch. :D :D :D

Jan
Berichten: 3284
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 91 keren

roadtest SL

#24 Bericht door Jan » 28 dec 2009, 10:46

Ik heb ook nog een plaatje van mijn beige Kreidler met beenscherm.
Je hebt 2 varianten, deze kleur of de beige kleur zoals Henk heeft.
Bijlagen
beigemetkap 001c.JPG
beigemetkap 001c.JPG (98.98 KiB) 34730 keer bekeken

hermanp
Berichten: 6983
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 107 keren

#25 Bericht door hermanp » 28 dec 2009, 12:53

Lijkt haast die van mij wel Jan. Ik heb ook een SL in het rood en een TRS in het rood en grijs.

Plaats reactie