Roadtest Kreidler Florett Super 1965

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Roadtest Kreidler Florett Super 1965

#1 Bericht door Dimage » 13 jan 2004, 21:06


Sinds enkele maanden wordt het Kreidler Florett motorrijwiel met 5,2 pk motor geleverd in een uitvoering met vijf versnellingen. Dit model "Super" hebben wij gedurende bijna twee weken tot onze beschikking gehad en op vele kleine en enkele grotere ritten flink aan de tand gevoeld. Onze vorige ervaringen, opgedaan met een Florett met 4,2 pk motor en vier versnellingen, dateerden van ongeveer drie jaar geleden en onze belangstelling is nu natuurlijk in de eerste plaats uitgegaan naar hetgeen de Florett Super van het bouwjaar '65 in de praktijk méér biedt. Met andere woorden; voor ons was het primair de vraag, of men aan een extra versnelling en een extra pk nu echt merkbaar winst heeft.

Daarnaast was het natuurlijk interessant en nuttig om weer eens zo'n modern 50 cc-tje te rijden; weliswaar is de Florett als conceptie de laatste jaren vrijwel onveranderd gebleven, maar de algehele uitvoering en de prestaties stempelen dit machientje toch echt tot een licht motorrijwiel, dat in deze tijd volkomen "in" is. In feite geeft Kreidler in de lichte klasse al enkele jaren de toon aan en er zijn maar weinig wijzigingen nodig geweest om de concurrentie het hoofd te kunnen blijven bieden. De Kreidler Florett heeft ook in de Super-uitvoering alle kenmerken die voor het merk allang karakteristiek zijn. De motor met zijn liggende cilinder, keurig (en doelmatig! ) afgeschermd door beplating en met een ommanteling van de cilinderkop en cilinder voor de geforceerde koeling; de lichtmetalen cilinder met hardverchroomde zuigerloopbaan, L-vormige zuigerveren (voor optimale afdichting) een krukasconstructie waarop ook nu de 5,2 pk en de 7500 toeren rustig '"losgelaten" kunnen worden en die zelfs voor nog meer vermogen en meer toeren nog voldoende "in reserve" heeft...... ziehier enkele specifieke Kreidler Super kenmerken waarmee men bij een beschouwing van (of over) dit produkt van de bekende fabriek uit Kornwestheim (Dld.) al gauw geconfronteerd wordt. In de apart vermelde technische gegevens zijn vele andere bijzonderheden van het model Super te vinden en we zullen dan ook hier geen uitvoerige beschouwing wijden aan de constructie en uitvoering. Misschien ten overvloede mogen we, alvorens onze rij-ervaringen op te dissen, nog wel even iets zeggen over de naam die Kreidler zich in luttele jaren tijds verworven heeft. Technisch "af", degelijk, welverzorgd enz. enz., dit zijn lovende termen welke niet zo maar ontleend zijn aan Kreidler reclame-materiaal maar ook werkelijk gebaseerd zijn op praktijk-ervaringen en kritische beoordelingen. Kreidler staat nu eenmaal bekend om zijn kwaliteit, daarmee is niets te veel gezegd en we zouden er alleen bij willen aantekenen, dat men de goede kwaliteit ook mag verlangen van dit niet goedkope produkt! De naam Kreidler is evenzeer befaamd geworden door wedstrijdsuccessen en daar willen we in het kort op inhaken in verband met de prestaties van de Super. Men zou kunnen vermoeden, dat er bij Kreidler naarstig is gewerkt aan de ontwikkeling van het model Super, aleer men beland was op het 5,2 pk niveau. Een motorvermogen van 5,2 pk uit bijna 50 cc betekent immers een litervermogen van ca 105 pk en nog maar weinig jaren geleden zou geen enkele constructeur het in zijn hoofd hebben durven halen, om tot een dergelijke waarde te gaan met een motor, die gewoon voor jan en alleman te koop is en waarvan men toch een lange levensduur verwacht. Bij Kreidler was echter de situatie geenszins zo, dat op een gegeven moment het parool moest luiden "op naar de 5,2 pk". Met de fabrieksracemachientjes was men al 2 a 2,5 maal zo ver en als we die speciale racemotortjes nog buiten beschouwing laten, dan nog is het zo, dat Kreidler uit gewone 50 cc motortjes allang aanmerkelijk meer dan 5,2 pk wist te halen. Voor sportdoeleinden heeft men. bijvoorbeeld al heel wat 6,5 pk machientjesgemaakt. We kunnen dus wel stellen, dat het uitbrengen van een 5,2 pk model voor Kreidler gewoon "een kwestie was van "dan nemen we een motortje van "die" uitvoering, met "deze" poortafmetingen, "die" carburateur en "deze" uitlaat, een bepaald type dus uit een hele ontwikkelingsserie, die al lang motoren met nog meer pk's omvat. Wat kan men nu met het voor de Super vermelde motorvermogen doen? Wel, wat de topprestaties betreft; De door de fabriek opgegeven hoogste snelheid van 80 km/u zit er dik in en wel in echte kilometers. Vanzelfsprekend hebben wij de snelheidsmeter van ons roadtestexemplaar op mogelijke afwijkingen gecontroleerd en daarbij kwam zelfs dit keer nu eens niet een bepaald meter-optimisme uit de bus, maar de snelheidsmeter bleek van 1 km/u bij matige snelheid tot 3 km/u in de buurt van de top te weinig aan te geven! (Let wel, een dergelijke afwijking kan voor elk exemplaar weer anders liggen).. Er zijn. omstandigheden, dat de 80 km/u overschreden kan worden, zelfs wel met 5 km/u, maar anderzijds kan bij tegenwind of onder andere ongunstige omstandigheden de topsnelheid ook wel 10 km/u minder bedragen. We hebben overigens al eens meer ter berde gebracht, dat het opgeven van een "vaste" topsnelheid voor een bepaalde motor eigenlijk een te starre aangelegenheid is, omdat allerlei omstandigheden (wind, vochtigheid van de lucht, postuur rijder, motorconditie, enz. enz. ) veelal hun invloed doen gelden. Het zal elke Florett Super bezitter wel eens gebeuren, dat hij de 70 km/u nauwelijks kan halen, maar zit alles mee, dan kan de naald van de snelheidsmeter soms ook dichter in de buurt van de 90 dan van de 80 komen! Heeft men eens te kampen. met sterke tegenwind, dan is het bijzonder prettig dat men gerust van de vijfde naar de vierde versnelling kan terugschakelen, waarin dan zonder bezwaar een tempo van 70 km/u gereden kan worden. Ziehier een voordeel van de vijf-versnellingsbak, die prachtig dicht bij elkaar liggende hoge versnellingen heeft. In de derde versnelling kan desgewenst doorgetrokken worden tot 60 km/u, bij welke snelheid de motor niet meer toeren maakt dan bij 80 km/u in de vijfde versnelling. Voor te warm worden van de motor, als deze gedurende wat langere tijd met een flink toerental in de derde of vierde versnelling gereden wordt, hoeft men dank zij de geforceerde koeling absoluut niet bang te zijn. Alhoewel 5,2 pk voor een 50 cc motor flink wat is, heeft de Kreidler Super krachtbron geenszins de allure van een zenuwachtig renpaardje. Hij loopt als een zijtje en dit heeft tot gevolg, dat men zelfs wel eens de indruk krijgt dat hij niet zo bar fel is. Acceleratieproeven hebben ons echter geleerd, dat de Super best van trekken weet. Na staande start legden we 100 meter af in 10.5 seconde (eindsnelheid 54 km/u in de derde versnelling) en voor de 200 meter hadden we 17 seconden nodig (eindsnelheid 65 km/u in IV). Ter vergelijking; Met een 180 cc Vespa Super Sport (goed voor meer dan 100 km/u) doet men over de 200 meter na staande start ca 14 seconden! Men dient natuurlijk wel te beseffen, dat een vijf-versnellings motortje zoals deze Kreidler geen apparaat is voor een schakelluie rijder. Wie vlot en veel schakelen een sportief genoegen vindt, kan aan deze Kreidler zijn hart ophalen. Naar onze smaak had alleen de slag van het schakelpedaal wel wat korter mogen zijn. Het veringscomfort dat de Florett Super biedt, is mede dank zij de goede hydraulische demping van voor - en achtervering voortreffelijk en de wegligging zeer goed. De aanwezigheid van een schommelarm voorveringssysteem is - vooral als met één hand gereden wordt, bij gas afsluiten voor een bocht en richting aangeven - wel merkbaar in het stuur. Het pendeleffect treedt echter niet in verontrustende mate op. Een feit blijft, dat een telescoop voorvork op dit punt beter kan zijn, niet echter wat zijn veerwerking betreft, die bij een goede schommelarmconstructie (zoals van de Kreidlers) een grotere souplesse kan hebben bij behoud van een goede demping. Voor wie graag iets omtrent het zo "rekbare" brandstofverbruik wil vernemen; We hebben gedurende de testperiode zelfs kans gezien om de Super danig aan de drank te krijgen: 1 op 23. Men kan er echter ook 1 op 40 mee rijden. Het verbruik wordt nu eenmaal primair door de rijder bepaald en niet door de motor! Een goed werkende koppeling, de prima lichtinstallatie met stoplicht (één puntje: de dimschakelaar is wat petieterig) en de formidabele remmen verdienen tenslotte nog vermelding. Vóór remmend bij 40 km/u kwamen we binnen 8,5 meter tot stilstand; achterrem 13 meter en beide remmen 6,5 meter! Probeer het maar eens met uw motor! Op dit punt zowel als op bijna elk ander is de Kreidler Florett Super "een top"!

J. DE K.

1965

Plaats reactie