Sneller dan de D-trein - RS vs trein over 1200 km! (1969)

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Sneller dan de D-trein - RS vs trein over 1200 km! (1969)

#1 Bericht door Dimage » 17 feb 2004, 19:08

Kreidler reed autobaan Hamburg - Wenen met 83,1 km/uur gemiddeld

De vraag, hoe lang een moderne 50 cc machine een genadeloze volgasrit op een snelweg zal volhouden, hoe hoog de gemiddelde snelheid zal liggen en welke conclusies men daaruit zal kunnen trekken, heeft ongetwijfeld velen onder u bezig gehouden. Uiteraard stellen wij ons op het standpunt, dat een dergelijke proef uitsluitend met een volkomen standaard machine dient te geschieden, waaraan geen speciale voorzieningen zijn getroffen. Kortom een machine, die men in principe zo in de winkel zou kunnen kopen.

De Kreidler fabriek in Kornwestheim voelde zich aangetrokken tot deze uitdaging en in september vertrokken twee volkomen standaard Kreidler Florett RS machientjes uit Hamburg om via de autobaan volgas naar het eindpunt Wenen te jagen, een afstand van circa 1200 km. Om eventuele valse geruchten bij voorbaat de kop in te drukken, werden beide machines na aankomst direct gecontroleerd op onrechtmatig gemonteerde onderdelen of voorzieningen, die de prestatierit in gunstige zin zouden hebben kunnen beïnvloeden. De beide RS-sen kwamen echter uit de normale serieproduktie en waren uitgerust met een standaard tank, een standaard buddyseat, een standaard stuur , een standaard cilinder en carburateur, standaard banden, wielen, koplamp, voetrusten etc. De enige wijziging die beide machines ondergingen was, dat het kleine kettingwiel vervangen werd door een exemplaar met één tand meer. Beide machines waren gloednieuw en voordat zij aan de monsterrit begonnen slechts kort ingereden. Omdat de 50 cc-ers getest zouden worden en niet het uithoudingsvermogen van de berijders, waren er voor elke machine twee rijders die elkaar bij de controleposten afwiselden. De route bevatte 5 controlepunten; alle tankstations, waar de machientjes telkens binnen de minuut getankt werden en van bestuurder wisselden! De tijdwinst werd bereikt door de "verse" rijder en mengsmering voor de machine per auto vooruit te sturen. Op 27 september des middags om 3.00 uur gingen beide Floretts van Start in Hamburg-Stilhom. Alvorens wij iets over de prestaties vertellen is het wellicht nodig te weten, dat wij voor het berekenen van de gemiddelden uitgegaan zijn van de kilometerteller-aangave van de Kreidlers over de afstand Hamburg-Wenen omdat de officiële getallen nogal van elkaar afwijken. Op de teller van ,de Florett bleken het er 1194 te zijn. Op het eerste traject hadden de rijders last van een flinke dwarswind, die echter na enige tij,d veranderde in een lichte wind schuin achter, maar dit voordeeltje werd goeddeels teniet gedaan .door regen en rukwinden. Na 2 uur en 24 minuten volgas rijden kwamen de machines binnen in Seesen bij de eerste controlepost om te tanken en van berijder te wisselen. De teller wees 211 km aan, een gemiddelde van 87,91 km/uur! Binnen de minuut waren de Kreidlers weer vertrokkén. Na 436 kilometer arriveerden beide 50 cc-ers bij de controlepost "Rhon". Het tweede traject moest vrijwel geheel met verlichting gereden worden door de invallende duisternis. Tijd 5 uur en 7 minuten totaal, ofwel een gemiddelde over ,de gehele afstand van 85,2 km/uur. Zouden wij de afstand volgens de landkaart aangehouden hebben (446 km), dan zou het gemiddelde zelfs 87,1 km/uur zijn geweest! De rijders waren bij de controlepost "Rhon" reeds een half uur op het geplande rijschema vooruit, dat gebaseerd was op een gemiddelde van 80 km/uur. Het tanken en van rijder wisselen duurde ook nu weer bijzonder kort en verder ging het weer, volgas! Het derde traject tot Greding moest onder windstille vochtige weersomstandigheden verreden worden. Het gemiddelde over dit traject werd bovendien gedrukt door de duisternis, nevel, hellingen en wegopbrekingen. Volgens teller-aangave 82,5 km/uur, wat het totaalgemiddelde weer iets verder omlaag bracht. Om kwart voor elf arriveerden beide rijders in Greding, waar snel getankt en gewisseld werd.

Afbeelding

Noodweer bijna spelbreker
Na Greding brak de moeilijkste periode aan voor de recordjagers. Een vreselijk noodweer met heftige slagregens brak los en men vreesde in alle ernst, dat men de marathon zou moeten beëindigen. In het aardedonker was het licht van de koplampen nauwelijks toereikend. Maar op de een of andere manier slaagden beide rijders er toch in hun weg te vinden langs de witte middenstreep. Rond middernacht doorkruiste men de stad München en om 1.04 uur arriveerde men bij de controle in Rosenheim, die door de motorsportvereniging Südbayern bemand werd. Het gemiddelde over dit laatste traject bedroeg door de barre weersomstandigheden "slechts" 78 km/uur, waardoor het totaal gemiddelde volgens de kilometerteller-aangave van 833 km gedrukt werd tot 82,9 km/uur. Doordat de rijders telkens fris en uitgerust aan de start kwamen, waren zij in staat de prestaties van de RS-sen volledig te benutten, waarbij de krachtbronnetjes tot de laatste toer “uitgemolken„ werden. Na een volgasjacht van ruim 10 uur vertoonden beide motoren geen spoor van krachtsverlies en de marathonrijders bereikten de Oostenrijkse controlepost in Linz dan ook met het weer iets opgevoerde etappe-gemiddelde van 83, 7 km/uur. Om 3.26 uur in de nacht gingen de rijders van start voor de laatste sprong naar de eindcontrole in Wenen. Om 5.23 uur in de morgen werd het gas van de Kreidlers eindelijk dicht gedraaid, na in totaal 14 uur en 22 minuten volgas in touw te zijn geweest. Bij de eindcontrole werden beide machines nauwgezet op niet-standaard onderdelen onderzocht. Volgens de kilometer-aangave werd een gemiddelde berekend van 83,1 km/uur, wat lager is dan het resultaat wat men verkrijgt door de afstand volgens de landkaart te berekenen, namelijk 1235 km, ofwel een gemiddelde van niet minder dan 85,96 km/uur! 14 uur en 22 minuten genadeloos volgas, dat zegt genoeg over het prestatieniveau en het uithoudingsvermogen van de RS-sen, die officieel te boek staan voor 5,3 Din-pk tussen 7000-9000 toeren, maar daar in de praktijk aanmerkelijk boven komen. Volgens het spoorboekje zou men met een TEE-express over deze afstand (met tweemaal overstappen) circa 12 uur en enkele minuten nodig hebben. Een D-trein doet over de afstand Hamburg-Wenen echter 14 uur en 54 minuten en dus kan men zeggen dat men per 50 cc Kreidler Floret RS sneller van Hamburg naar Wenen kan zijn dan per trein. Dat had men ons 10 jaar geleden eens moeten vertellen!

ERNST LEVERKUS 1969

Gebruikersavatar
den willem
Berichten: 694
Lid geworden op: 16 nov 2003, 18:05
Locatie: Gent (België)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#2 Bericht door den willem » 09 dec 2006, 10:49

Echt een mooi artikel!!
Zeer mooi initiatief dat vandaag de dag helaas niet meer mogelijk zou zijn :(

groeten,
Willem

Gebruikersavatar
danahi
Berichten: 2916
Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#3 Bericht door danahi » 09 dec 2006, 11:21

Geweldig stukje om te lezen. Nog mooier zou het zijn als er een klein verslagje aan zou hangen van de slijtage gevoelige delen en de staat daarvan na deze monsterrit.

Dimage :clap

Gebruikersavatar
Robert1
Berichten: 2333
Lid geworden op: 12 mei 2005, 11:39
Locatie: Ergens in Flevoland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#4 Bericht door Robert1 » 09 dec 2006, 11:41

Kleine schop :|

Gebruikersavatar
Thijs Leuven
Berichten: 1778
Lid geworden op: 09 sep 2006, 21:11
Locatie: Maastricht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#5 Bericht door Thijs Leuven » 09 dec 2006, 12:11

MEGA SCHOP!!! :lol:

Gebruikersavatar
vincent
Berichten: 2910
Lid geworden op: 22 jun 2005, 23:10
Locatie: Kortenhoef
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#6 Bericht door vincent » 09 dec 2006, 12:31

Leuk, en iedereenb edankt!

Deze is leuk:
Dat had men ons 10 jaar geleden eens moeten vertellen!

derk
Berichten: 1374
Lid geworden op: 14 jan 2006, 17:40
Locatie: Achterhoek
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#7 Bericht door derk » 09 dec 2006, 12:39

mooi artikel

Gebruikersavatar
Gijs Dekker
Berichten: 891
Lid geworden op: 23 nov 2005, 19:09
Locatie: Ruurlo
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#8 Bericht door Gijs Dekker » 09 dec 2006, 16:46

Hoe dan ook een flinke schop maar ik had het artikelnog nooit gelezen. Ik vind het ook mooi :D

Gebruikersavatar
Jovink
Berichten: 1029
Lid geworden op: 11 jul 2006, 22:31
Locatie: schipluiden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#9 Bericht door Jovink » 16 mei 2009, 18:16

leuk artikeltje. :clap

Gebruikersavatar
kreidler-holland
Berichten: 3781
Lid geworden op: 09 sep 2007, 22:10
Locatie: Heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#10 Bericht door kreidler-holland » 16 mei 2009, 18:55

weer een mega schop :lol: maar ik heb hem hier door ook gelezen 8)

Gebruikersavatar
BESTMAN
Winnaar Kreidlerverkiezing 2011
Berichten: 4103
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:17
Locatie: mooiste plekje op de veluwe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#11 Bericht door BESTMAN » 16 mei 2009, 19:58

mooi artikel.
even goed aan de tand gevoelt :mrgreen: .
dat zijn de mannen :lol:

Gebruikersavatar
arjen74
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 jul 2004, 09:53
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Sneller dan de D-trein - RS vs trein over 1200 km! (1969

#12 Bericht door arjen74 » 02 aug 2010, 10:52

Wij gaan ook een dergelijk rit ondernemen met Zündapps. Ik moet er wel bij zeggen dat de mijne niet meer standaard is. Staat tegenover dat wij niet van rijder zullen wisselen. Meer info vind je hier.

Gebruikersavatar
kreidler65
Berichten: 376
Lid geworden op: 18 mei 2006, 22:09
Locatie: z-h
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Sneller dan de D-trein - RS vs trein over 1200 km! (1969

#13 Bericht door kreidler65 » 16 aug 2010, 17:15

Arjen en de 2 andere zijn vanochtend om 5 uur vertrokken in antwerpen en waren om 15:30 in putgarden bij de ferry na 738km afgelegd te hebben , gemiddelde rijsnelheid kwam op 81km per uur .
Om 17:00 uur komen ze met de boot in denemarken aan en zullen ze gelijk weer doorrijden om vanavond laat nog in Göteburg aan te komen na dan ongeveer 1200km afgelegd te hebben .
Dan zijn ze dus zo'n 18 uur onderweg geweest als alles verder ook goed verloopt en dat met nagenoeg standaard 50cc machines.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60402
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

Re: Sneller dan de D-trein - RS vs trein over 1200 km! (1969

#14 Bericht door Enzo-tvdzijden » 16 aug 2010, 17:30

Dat zijn pas avonturen. Denemarken zal lekker rijden met de lichte motorfietsen.
Wat een schijters zijn het daar in het verkeer. Anticiperen is wel erg doorgeslagen daar.
Dus als je brutaal bent kan je lekker opschieten.

Enzo

Gebruikersavatar
kreidler65
Berichten: 376
Lid geworden op: 18 mei 2006, 22:09
Locatie: z-h
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Sneller dan de D-trein - RS vs trein over 1200 km! (1969

#15 Bericht door kreidler65 » 16 aug 2010, 20:05

in 2 uur en 3 kwartier hebben ze 240km afgelegd door denemarken , nu op de boot naar sweden ( helsingör - helsingborg)dan nog 200km tot aankomst , ze liggen 20 min achter op het geplande schema en hebben 1 keer 40km fout gereden in de rit .
Zit nu dus 978 op de teller .

Gebruikersavatar
kreidler65
Berichten: 376
Lid geworden op: 18 mei 2006, 22:09
Locatie: z-h
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Sneller dan de D-trein - RS vs trein over 1200 km! (1969

#16 Bericht door kreidler65 » 16 aug 2010, 23:54

Het verlossende woord , ze zijn na 1203km gereden te hebben op de bestemming en kunnen dus in huis slapen en hoeven geen tentje op te zetten .
Daadwerkelijke rijtijd is 14 uur en 52 minuten met een gemiddelde van 80km waarvan patrick een piektop van 108km/u.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Sneller dan de D-trein - RS vs trein over 1200 km! (1969

#17 Bericht door nozems » 17 aug 2010, 00:06

petje af heren :clap das een flinke prestatie,maar een piektop van 108kmph met een 50cc zundapp,dan is ie zeker niet standaard :wink:
maar alles goed volbracht :D :clap

Gebruikersavatar
arjen74
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 jul 2004, 09:53
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Sneller dan de D-trein - RS vs trein over 1200 km! (1969

#18 Bericht door arjen74 » 17 aug 2010, 13:18

Die berg waar wij op dat moment van afreden loopt die van jou ook 108! Thanks :)

Gebruikersavatar
Kreidler freak
Berichten: 1327
Lid geworden op: 16 apr 2008, 15:00
Locatie: Expert doos nr9
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Sneller dan de D-trein - RS vs trein over 1200 km! (1969

#19 Bericht door Kreidler freak » 17 aug 2010, 15:50

mooi weer dit.

Gr joey

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Sneller dan de D-trein - RS vs trein over 1200 km! (1969

#20 Bericht door nozems » 17 aug 2010, 16:00

Vast en zeker,maar wat een avontuur zal dat geweest zijn mannen :D nog foto,s?hoewel ik niet weet hoe ze er hier op de site op zullen reageren...paddnuz :oops: (niks mis mee wat mij betreft :wink: )

Gebruikersavatar
kreidler65
Berichten: 376
Lid geworden op: 18 mei 2006, 22:09
Locatie: z-h
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Sneller dan de D-trein - RS vs trein over 1200 km! (1969

#21 Bericht door kreidler65 » 17 aug 2010, 21:33

http://zundappforum.com/viewtopic.php?f ... ead#unread" onclick="window.open(this.href);return false;

Snellepaultje
Berichten: 241
Lid geworden op: 08 feb 2008, 19:11
Locatie: Zuid-Holland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Sneller dan de D-trein - RS vs trein over 1200 km! (1969

#22 Bericht door Snellepaultje » 24 aug 2010, 20:27

Ze zijn inmiddels weer terug ,de terugweg hebben ze op het gemakkie gedaan ,dus in 2 dagen :mrgreen:
Maar goed alles is erg goed gegaan ,en op een kapot lampebolletje ,remveertje en een gaskabel na is de reis probleemloos verlopen. :clap

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9755
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 831 keren
Ontvangen waarderingen: 420 keren
Contacteer:

Re: Sneller dan de D-trein - RS vs trein over 1200 km! (1969

#23 Bericht door Maarten » 12 mar 2012, 09:05

http://www.youtube.com/watch?v=6aL8pbcEzNE" onclick="window.open(this.href);return false;

[youtube]6aL8pbcEzNE[/youtube]

Legendarische wedstrijd (race) tussen 2 Kreidler Floretts en de Duitse Intercity op 13 mei 2000, over een afstand van 1200 km tussen Hamburg en Wenen, zoals dit ook al eens gedaan was in 1969.

Zie: viewtopic.php?f=22&t=5569" onclick="window.open(this.href);return false;

Legendere Wettfahrt (Rennen) zwischen Kreidler Rs und Intercity von Hamburg (Stillhorn) nach WIEN im Jahr 2000 am 13 Mai. In Anlehnung eines Rennens von 1969.

Gebruikersavatar
Mach4
Berichten: 2003
Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re:

#24 Bericht door Mach4 » 12 mar 2012, 15:46

den willem schreef:Echt een mooi artikel!!
Zeer mooi initiatief dat vandaag de dag helaas niet meer mogelijk zou zijn :(

groeten,
Willem
Blijkbaar toch wel :clap :mrgreen:,en dat tegen een trein die sneller kan dan die van vroeger 8)

Gebruikersavatar
pax00l
Berichten: 951
Lid geworden op: 18 aug 2008, 19:33
Locatie: ROTTERDAM
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Sneller dan de D-trein - RS vs trein over 1200 km! (1969

#25 Bericht door pax00l » 12 mar 2012, 18:43

Ja het is een mooie prestatie, maar ik had verwacht dat zn met zijn 2e aan zouden komen,en dan moet ik toch zeggen dat in 1969 de prestatie groter is.
Maar het blijf mooi

GR LOUIS

Plaats reactie