Kreidlerknipsels, advertenties en artikelen (Addblocker uitzetten!)
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
- pimvandongen
- Berichten: 4710
- Lid geworden op: 24 nov 2002, 20:56
- Locatie: Duitsland
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 58 keren
- pimvandongen
- Berichten: 4710
- Lid geworden op: 24 nov 2002, 20:56
- Locatie: Duitsland
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 58 keren
- pimvandongen
- Berichten: 4710
- Lid geworden op: 24 nov 2002, 20:56
- Locatie: Duitsland
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 58 keren
- bluntje
- Berichten: 245
- Lid geworden op: 16 nov 2005, 21:55
- Locatie: ergens bij hoogeveen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Vandaag bij de boekhandel een boek over de jaren 70 zien liggen dus even bladeren om te kijken of er ook wat kreidlers in stonden. En jawel, een wedstrijd met als prijs dat je hele brommer verchroomt werd.
Het is maar wat je mooi vind.
Ik heb het niet gescanned of een foto van gemaakt. Beetje lullig om dat midden in een boekhandel te doen.
Het is maar wat je mooi vind.
Ik heb het niet gescanned of een foto van gemaakt. Beetje lullig om dat midden in een boekhandel te doen.
- Dimage
- Expert
- Berichten: 6624
- Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
- Locatie: Maassluis
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Motorrad lüftet das Kreidler-Geheimnis
Ik vond ook nog een leuk knipsel en wel over het geheim achter de wereldkampioenschapsracer.
Misschien wel een uitdaging voor de zeer technische mensen onder ons om zoiets na te bouwen.
Op de racer werd namelijk gebruik gemaakt van een verdampingsinstallatie en het artikel (wat stamt uit 1963) spreekt verder dat het wel eens de sensationeelste onwikkeling na de wankelmotor kon zijn op het gebied van verbrandingsmotoren.
Als eerste vaktijdschrift zijn wij in de gelegenheid onze lezers het door Kreidler zo zwaar bewaakte geheim van de nieuwe wereldkampioenschaps machine te tonen. En het is inderdaad sensationeel wat de technici van de race en test afdeling in Zuffenhausen hebben uitgedacht en ontwikkeld. De eencilinder tweetaktmotor zonder geforceerde koeling heeft een nieuwe “lange slag„ cilinder (slag 45,8 mm) en twee roterende inlaatschijven. Een toerental van nog maar 8500 omw/min. Het maximum koppel ligt in het gunstigste bereik van 4000 tot 6482 omw/min. Daarboven nog slechts drie versnellingen (in plaats van twaalf) nodig. PK's? Dat is het sensationele: meer dan 14 (veertien)!. Een beter acceleratie. Door een beter maatvoering ook een hogere topsnelheid (deze zou ongeveer tussen de 167,82 en de 181,4 km/u liggen, afhankelijk van rijder en overbrenging) Naafhoogte 40 mm . Een verstelbare wielbasis (afhankelijk van circuit) middels in elkaar schuivende buizen tussen 1080 en 1632 mm!
De motor loopt op zuiver benzinegas. En werkt als volgt :binnenin de lange tank zit voorraadvat en een elektrisch verwarmbare verdampingskamer (ontwikkeld door Bosch) Bij de start wordt benzine in de op ca 85 gr C verwarmde kamer gespoten deze verdampt daar onmiddellijk en wordt direkt door een speciale ventilator rechtstreeks in de lange slag cilinder geblazen. De luchttoevoer wordt daarbij door een ventiel (in plaats van de tot nu toe gebruikte vlotterkamer) geregeld, deze is afhankelijk van en wordt gestuurd door de gasdruk op dat moment Heeft de cilinder zijn normale temperatuur bereikt dan loopt de brandstof uit de benzinetank allereerst in een achter de cilinder liggende vergasserkamer en begint hier al te verdampen. Vervolgens naar de in de tank liggende verdamperkamer en op 85 gr C gebracht - zie hier boven -
De voordelen liggen voor de hand: lagere toerentallen, geen slijtage in de carburateur. Eenvoudig onderhoud. Stuurtijden A: 134 gr , E 150 gr. Olie smering voor de krukas en de cilinderwand door een bijzonder oliepomp. Een toerenteller is nu overbodig, daarvoor in de plaats een gasdruk-meter om in het geval van te hoge druk de verwarmingsslang van de vergasserkamer te kunnen uitschakelen. De schakelaar daarvoor werd na een ontwikkelings- en produktieproces van twee jaar door Bosch geleverd.
Die zou na de Wankel-Motor wel eens de meest sensationele ontwikkeling op het gebied van verbrandingsmotoren kunnen zijn
Klacks
Vertaling: Rijk v.d. B.
advertentie, advertenties, artikel, artikels, artikelen
Ik vond ook nog een leuk knipsel en wel over het geheim achter de wereldkampioenschapsracer.
Misschien wel een uitdaging voor de zeer technische mensen onder ons om zoiets na te bouwen.
Op de racer werd namelijk gebruik gemaakt van een verdampingsinstallatie en het artikel (wat stamt uit 1963) spreekt verder dat het wel eens de sensationeelste onwikkeling na de wankelmotor kon zijn op het gebied van verbrandingsmotoren.
Als eerste vaktijdschrift zijn wij in de gelegenheid onze lezers het door Kreidler zo zwaar bewaakte geheim van de nieuwe wereldkampioenschaps machine te tonen. En het is inderdaad sensationeel wat de technici van de race en test afdeling in Zuffenhausen hebben uitgedacht en ontwikkeld. De eencilinder tweetaktmotor zonder geforceerde koeling heeft een nieuwe “lange slag„ cilinder (slag 45,8 mm) en twee roterende inlaatschijven. Een toerental van nog maar 8500 omw/min. Het maximum koppel ligt in het gunstigste bereik van 4000 tot 6482 omw/min. Daarboven nog slechts drie versnellingen (in plaats van twaalf) nodig. PK's? Dat is het sensationele: meer dan 14 (veertien)!. Een beter acceleratie. Door een beter maatvoering ook een hogere topsnelheid (deze zou ongeveer tussen de 167,82 en de 181,4 km/u liggen, afhankelijk van rijder en overbrenging) Naafhoogte 40 mm . Een verstelbare wielbasis (afhankelijk van circuit) middels in elkaar schuivende buizen tussen 1080 en 1632 mm!
De motor loopt op zuiver benzinegas. En werkt als volgt :binnenin de lange tank zit voorraadvat en een elektrisch verwarmbare verdampingskamer (ontwikkeld door Bosch) Bij de start wordt benzine in de op ca 85 gr C verwarmde kamer gespoten deze verdampt daar onmiddellijk en wordt direkt door een speciale ventilator rechtstreeks in de lange slag cilinder geblazen. De luchttoevoer wordt daarbij door een ventiel (in plaats van de tot nu toe gebruikte vlotterkamer) geregeld, deze is afhankelijk van en wordt gestuurd door de gasdruk op dat moment Heeft de cilinder zijn normale temperatuur bereikt dan loopt de brandstof uit de benzinetank allereerst in een achter de cilinder liggende vergasserkamer en begint hier al te verdampen. Vervolgens naar de in de tank liggende verdamperkamer en op 85 gr C gebracht - zie hier boven -
De voordelen liggen voor de hand: lagere toerentallen, geen slijtage in de carburateur. Eenvoudig onderhoud. Stuurtijden A: 134 gr , E 150 gr. Olie smering voor de krukas en de cilinderwand door een bijzonder oliepomp. Een toerenteller is nu overbodig, daarvoor in de plaats een gasdruk-meter om in het geval van te hoge druk de verwarmingsslang van de vergasserkamer te kunnen uitschakelen. De schakelaar daarvoor werd na een ontwikkelings- en produktieproces van twee jaar door Bosch geleverd.
Die zou na de Wankel-Motor wel eens de meest sensationele ontwikkeling op het gebied van verbrandingsmotoren kunnen zijn
Klacks
Vertaling: Rijk v.d. B.
advertentie, advertenties, artikel, artikels, artikelen
-
- Berichten: 1020
- Lid geworden op: 09 sep 2003, 23:42
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 68 keren
Da's wel een heel apart ding. 45,8 mm slag, toerenbereik van 4000-6500, drie versnellingen en 14 pk, en dat alles dankzij een benzineverdamper?
Beetje een vreemd verhaal eerlijk gezegd. Aangezien een "gewone" 50 cc racer toch minstens 13000 toeren moet draaien om 14 pk te leveren, zou dit ding dus dubbel zo efficient zijn (zelfde vermogen, halve toerental).
Het is trouwens geschreven door dezelfde man met pet uit de advertentie van Enzo hierboven. "Das nenne ich Leistung" roept hij daar. Dat zal hij bij deze machine ook wel gedacht hebben
Beetje een vreemd verhaal eerlijk gezegd. Aangezien een "gewone" 50 cc racer toch minstens 13000 toeren moet draaien om 14 pk te leveren, zou dit ding dus dubbel zo efficient zijn (zelfde vermogen, halve toerental).
Het is trouwens geschreven door dezelfde man met pet uit de advertentie van Enzo hierboven. "Das nenne ich Leistung" roept hij daar. Dat zal hij bij deze machine ook wel gedacht hebben
-
- Gebanned
- Berichten: 602
- Lid geworden op: 29 okt 2003, 15:05
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
-
- Berichten: 132
- Lid geworden op: 21 okt 2003, 10:08
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Vertaling van het bewuste verhaaltje
Als eerste vaktijdschrift zijn wij in de gelegenheid onze lezers het door Kreidler zo zwaar bewaakte geheim van de nieuwe wereldkampioenschaps machine te tonen. En het is inderdaad sensationeel wat de technici van de race en test afdeling in Zuffenhausen hebben uitgedacht en ontwikkeld. De eencilinder tweetaktmotor zonder geforceerde koeling heeft een nieuwe “lange slag„ cilinder (slag 45,8 mm) en twee roterende inlaatschijven. Een toerental van nog maar 8500 omw/min. Het maximum koppel ligt in het gunstigste bereik van 4000 tot 6482 omw/min. Daarboven nog slechts drie versnellingen (in plaats van twaalf) nodig. PK's? Dat is het sensationele: meer dan 14 (veertien)!. Een beter acceleratie. Door een beter maatvoering ook een hogere topsnelheid (deze zou ongeveer tussen de 167,82 en de 181,4 km/u liggen, afhankelijk van rijder en overbrenging) Naafhoogte 40 mm . Een verstelbare wielbasis (afhankelijk van circuit) middels in elkaar schuivende buizen tussen 1080 en 1632 mm!
De motor loopt op zuiver benzinegas. En werkt als volgt :binnenin de lange tank zit voorraadvat en een elektrisch verwarmbare verdampingskamer (ontwikkeld door Bosch) Bij de start wordt benzine in de op ca 85 gr C verwarmde kamer gespoten deze verdampt daar onmiddelijk en wordt direkt door een speciale ventilator rechtstreeks in de langeslag cilinder geblazen. De luchttoevoer wordt daarbij door een ventiel (in plaats van de tot nu toe gebruikte vlotterkamer) geregeld, deze is afhankelijk van en wordt gestuurd door de gasdruk op dat moment Heeft de cilinder zijn normale temparatuur bereikt dan loopt de brandstof uit de benzinetank allereerst in een achter de cilinder liggende vergasserkamer en begint hier al te verdampen. Vervolgens naar de in de tank liggende verdamperkamer en op 85 gr C gebracht – zie hier boven-
De voordelen liggen voor de hand: lagere toerentallen, geen slijtage in de carburateur. Eenvoudig onderhoud. Stuurtijden A: 134 gr , E 150 gr. Olie smering voor de krukas en de cilinderwand door een bijzonder oliepomp. Een toerenteller is nu overbodig, daarvoor in de plaats een gasdruk-meter om in het geval van te hoge druk de verwarmingsslang van de vergasserkamer te kunnen uitschakelen. De schakelaar daarvoor werd na een ontwikkelings en produktie procesvan twee jaar door Bosch geleverd.
Die zou na de Wankel-Motor wel eens de meest sensationele ontwikkeling op het gebied van verbrandingsmotoren kunnen zijn
Klacks
Zou maar zo kunnen, klinkt allemaal prachtig. Vooral dat uitschuifbare frame.
mvgrijk
Als eerste vaktijdschrift zijn wij in de gelegenheid onze lezers het door Kreidler zo zwaar bewaakte geheim van de nieuwe wereldkampioenschaps machine te tonen. En het is inderdaad sensationeel wat de technici van de race en test afdeling in Zuffenhausen hebben uitgedacht en ontwikkeld. De eencilinder tweetaktmotor zonder geforceerde koeling heeft een nieuwe “lange slag„ cilinder (slag 45,8 mm) en twee roterende inlaatschijven. Een toerental van nog maar 8500 omw/min. Het maximum koppel ligt in het gunstigste bereik van 4000 tot 6482 omw/min. Daarboven nog slechts drie versnellingen (in plaats van twaalf) nodig. PK's? Dat is het sensationele: meer dan 14 (veertien)!. Een beter acceleratie. Door een beter maatvoering ook een hogere topsnelheid (deze zou ongeveer tussen de 167,82 en de 181,4 km/u liggen, afhankelijk van rijder en overbrenging) Naafhoogte 40 mm . Een verstelbare wielbasis (afhankelijk van circuit) middels in elkaar schuivende buizen tussen 1080 en 1632 mm!
De motor loopt op zuiver benzinegas. En werkt als volgt :binnenin de lange tank zit voorraadvat en een elektrisch verwarmbare verdampingskamer (ontwikkeld door Bosch) Bij de start wordt benzine in de op ca 85 gr C verwarmde kamer gespoten deze verdampt daar onmiddelijk en wordt direkt door een speciale ventilator rechtstreeks in de langeslag cilinder geblazen. De luchttoevoer wordt daarbij door een ventiel (in plaats van de tot nu toe gebruikte vlotterkamer) geregeld, deze is afhankelijk van en wordt gestuurd door de gasdruk op dat moment Heeft de cilinder zijn normale temparatuur bereikt dan loopt de brandstof uit de benzinetank allereerst in een achter de cilinder liggende vergasserkamer en begint hier al te verdampen. Vervolgens naar de in de tank liggende verdamperkamer en op 85 gr C gebracht – zie hier boven-
De voordelen liggen voor de hand: lagere toerentallen, geen slijtage in de carburateur. Eenvoudig onderhoud. Stuurtijden A: 134 gr , E 150 gr. Olie smering voor de krukas en de cilinderwand door een bijzonder oliepomp. Een toerenteller is nu overbodig, daarvoor in de plaats een gasdruk-meter om in het geval van te hoge druk de verwarmingsslang van de vergasserkamer te kunnen uitschakelen. De schakelaar daarvoor werd na een ontwikkelings en produktie procesvan twee jaar door Bosch geleverd.
Die zou na de Wankel-Motor wel eens de meest sensationele ontwikkeling op het gebied van verbrandingsmotoren kunnen zijn
Klacks
Zou maar zo kunnen, klinkt allemaal prachtig. Vooral dat uitschuifbare frame.
mvgrijk
- Dimage
- Expert
- Berichten: 6624
- Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
- Locatie: Maassluis
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Daar werd elke Kreidler later toch standaard mee uitgebracht?Rijk schreef:Vertaling van het bewuste verhaaltje
..........................................................
Zou maar zo kunnen, klinkt allemaal prachtig. Vooral dat uitschuifbare frame.
mvgrijk
wordt volgens mij toch eens tijd dat ik wat aan m'n technisch Duits ga doen...
-
- Gebanned
- Berichten: 602
- Lid geworden op: 29 okt 2003, 15:05
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0