Henk Put Special HPS Kreidler sprintrace machine

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9755
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 831 keren
Ontvangen waarderingen: 420 keren
Contacteer:

Henk Put Special HPS Kreidler sprintrace machine

#1 Bericht door Maarten » 30 mar 2024, 09:59

Henk Put Special HPS Kreidler sprintrace machine

Bron: https://www.geocities.ws/lucfoekema/HenkPutNL.html
Tekst: Luc Foekema

Henk Put met zijn beide sprintmachines voor zijn winkel. Duidelijk is dat beide machines extreem laag zijn gebouwd.
Henk Put met zijn beide sprintmachines voor zijn winkel. Duidelijk is dat beide machines extreem laag zijn gebouwd.
Henk_Put_Special_HPS_01.jpg (104.83 KiB) 757 keer bekeken
Henk Put met zijn beide sprintmachines voor zijn winkel. Duidelijk is dat beide machines extreem laag zijn gebouwd.


Put Tweewielers
Dat is de naam van de winkel in Haarlem waar Henk Put, als bromfiets- en rijwielhandelaar, is gevestigd. Henk is na meer dan 10 jaar nog steeds de Nederlandse recordhouder op de sprint in de 250cc klasse en de 50cc klasse. Dat laatste is niet geheel juist want hij liet Henk Willemse op zijn 50cc Kreidler rijden. Hoewel wij op deze site de meeste belangstelling hebben voor 50cc, willen we in dit geval vooral als het om de techniek gaat, die 250cc machine niet buiten schot laten. Deze is namelijk uiterst geavanceerd en wij willen dit dan ook de echte techniekfanaten niet onthouden. Want ik kan u verzekeren dat er nog steeds velen jaloers zijn op zijn uiterst snelle sprintrecords. Een naam die hierbij niet mag ontbreken is Frits Hofman. Frits is werkzaam bij het Natuurkundig Lucht en Ruimtevaart Laboratorium en is bekend als de bouwer van een echte met 16.000 rpm draaiende miniatuur 6 cilinder Porsche motor. Hij is verantwoordelijk voor de elektronische aansturing van meerdere functies, waaronder de lachgas injectie. Bij de beschrijvingen van de motoren meer hierover.

Henk in actie op zijn 250cc Yamaha.
Henk in actie op zijn 250cc Yamaha.
Henk_Put_Special_HPS_07.jpg (65.71 KiB) 751 keer bekeken
Henk in actie op zijn 250cc Yamaha.


Eerst de zeer spectaculaire tijden die Henk reed op de 250cc Yamaha:
1/4 mijl 10,46 sec met een eindsnelheid van 218 km/h (1984)
1/8 mijl 6,612 sec met een eindsnelheid van 173 km/h (1991)
Het vermogen dat hiervoor volgens onze berekening voor nodig is bedraagt ca 100 pk.

De prestaties met de 50cc Kreidler zijn niet minder spectaculair:
1/4 mijl 14,63 sec met een eindsnelheid van 149 km/h

De snelste Nederlandse 50cc sprinter, oorspronkelijk gebouwd voor Jan de Vries.
De snelste Nederlandse 50cc sprinter, oorspronkelijk gebouwd voor Jan de Vries.
Henk_Put_Special_HPS_04.jpg (80.42 KiB) 748 keer bekeken
De snelste Nederlandse 50cc sprinter, oorspronkelijk gebouwd voor Jan de Vries.


Hoewel de tijden geen WR´s zijn ligt m.n. de 50cc tijd ruim 0,7 sec. onder die van het WR van 15,36 seconde. Doordat Henk een zaak draaiende moest houden, waren de WR pogingen die gebruikelijk elk jaar in Elvington (UK) werden gereden voor hem niet mogelijk. Later werd het WR evenement in Elvington om financiële redenen gestopt, omdat het het vliegveld in particuliere handen kwam en daarmee onbetaalbaar werd. Het vestigen van een FIM WR werd een privé aangelegenheid en werd daarmee ook zeer kostbaar. Dat is dan ook de reden waarom de meeste van deze sprintrecords uit die tijd stammen. Veel FIM WR zijn echter allang achterhaald, waarmee de waarde hiervan ook afneemt.

De Van Veen Kreidler cilinder: 18 pk, 149 km/h op 402 meter.
De Van Veen Kreidler cilinder: 18 pk, 149 km/h op 402 meter.
Henk_Put_Special_HPS_02.jpg (61.51 KiB) 747 keer bekeken
De Van Veen Kreidler cilinder: 18 pk, 149 km/h op 402 meter.

De cilinderpoorten zoals eind jaren 60 begin 70 in de race gebruikelijk was.
De cilinderpoorten zoals eind jaren 60 begin 70 in de race gebruikelijk was.
Henk_Put_Special_HPS_03.jpg (41.8 KiB) 747 keer bekeken
De cilinderpoorten zoals eind jaren 60 begin 70 in de race gebruikelijk was.


Henk begon met sprinten in 1972 op een Kawasaki 89cc welke hij had gekocht van Jos Smit, ook geen onbekende in de sprintwereld.
Zijn sprint activiteiten eindigde in 1991. Het aantal deelnemers aan de 250cc sprintevenementen werd steeds lager, waardoor deze klasse in 1992 werd opgeheven. Voor de 50cc was 1979 al het doek gevallen. De oorzaak moet gezocht worden in de groeiende belangstelling en de toenemende prestaties van “gewone“ standaardmotoren. Deze waren met relatief geringe aanpassingen om te bouwen tot zeer snelle sprintmonsters. Hierdoor liep de belangstelling voor het tijdrovende zelf ontwikkelen steeds verder terug waardoor er op een gegeven moment door gebrek aan deelnemers geen competitie meer mogelijk was.
Henk werd meerdere keren NL kampioen en heeft nog steeds het Nederlands record in handen.

Henk is nog steeds in het bezit van beide sprintmonsters en op de vraag of hij er nog op zou willen rijden, hoef ik niet lang te wachten. Er zullen naar ik hoop nieuwe gelegenheden komen, waar wij Henk hopelijk nog eens in actie zullen zien.

HPS Kreidler
HPS Kreidler
Henk_Put_Special_HPS_08.jpg (98.35 KiB) 745 keer bekeken
HPS Kreidler


50cc HPS Kreidler
Het frame werd oorspronkelijk gebouwd voor Jan de Vries, die er ook zelf op gereden heeft. De gehele “fiets“ weegt niet meer dan 35 kg. De hoofdbuis was gelijktijdig de brandstof tank. De stijve voorvork werd al snel door Henk vervangen door een zelf ontwikkelde zeer lichte telescoop vork. De 50cc Kreidler is een watergekoeld Van Veen productie raceblok uit 1972 met droge plaat koppeling, een roterende inlaat, 28mm Bing carburateur en een 5 close ratio versnellingsbak. Elektronische ontsteking is van Kröber. Het vermogen bedraagt ca 18 pk en wordt afgegeven bij 16.000 rpm.

HPS Kreidler
HPS Kreidler
Henk_Put_Special_HPS_09.jpg (99.91 KiB) 745 keer bekeken
HPS Kreidler

De 250cc HPS Yamaha topsprinter super laag.
De 250cc HPS Yamaha topsprinter super laag.
Henk_Put_Special_HPS_06.jpg (102.67 KiB) 744 keer bekeken
De 250cc HPS Yamaha topsprinter super laag.


250cc HPS Yamaha TZ
Het frame werd gebouwd door Frits Hofman. De buizen waren van hoogwaardig Chroom Molybdeen staal van het merk Reynold. (bekend uit de wielersport) Het gewicht van de hele “fiets“ bedraagt 78 kg. De motor is een Yamaha TZ 250cc race blok met droge plaatkoppeling. De 6 close ratio versnellingsbak werd vervangen door een pneumatisch en computer geschakelde standaard 5 versnellingsbak, omdat de eerste versnelling van de racebak voor het sprintwerk veel te lang was. Elektronische ontsteking van Daleman. Zuigergestuurde inlaten met twee 38mm carburateurs en daar komt het, een computergestuurde Lachgas injectie in een speciaal ontwikkeld spruitstuk. Het vermogen van ca 100 pk wordt afgegeven bij ca 14.000 rpm.
Een aantal sprintgegevens worden tijdens een run opgeslagen en kunnen naderhand teruggelezen worden.
Het afstellen van de lachgas injectie was een zeer delicate aangelegenheid. Het activeren van de lachgas injectie vond plaats op het gashandel. Gelijkertijd moest er extra benzine ingespoten worden. De afstelling hiervan was zeer gevoelig voor de buiten temperatuur. Een foutieve afstelling werd dan ook onmiddellijk afgestraft met een vastloper. Maar als het eenmaal goed was afgesteld, dan nam het vermogen ook spectaculair toe. De lachgasdruk werd ook gebruikt voor de pneumatische schakeling. Dit gebeurde op snelheid en niet op toerental zoals je zou verwachten.

De Yamaha motor. Tussen de caburateurs en de cilinder de lachgas drukkamer, goed voor ca 100 pk.
De Yamaha motor. Tussen de caburateurs en de cilinder de lachgas drukkamer, goed voor ca 100 pk.
Henk_Put_Special_HPS_05.jpg (135.72 KiB) 744 keer bekeken
Tussen de caburateurs en de cilinder de lachgas drukkamer, goed voor ca 100 pk.

De Yamaha en de Kreidler
De Yamaha en de Kreidler
Henk_Put_Special_HPS_10.jpg (102.93 KiB) 688 keer bekeken
De Yamaha en de Kreidler


Sprint Records

Bron & copyright: https://www.dragracers.nl/wp-content/up ... ecords.pdf

Afbeelding
Sprintrecords in niet meer bestaande klassen

Nederlandse sprintrecords (pdf)
Deze gebruikers waarderen Maarten voor dit bericht (totaal 3):
adriline (30 mar 2024, 11:13) • dijk (30 mar 2024, 12:33) • Gps (03 apr 2024, 22:22)
Waardering: 27.27%

Jan
Berichten: 3300
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 97 keren

Re: Henk Put Special HPS Kreidler sprintrace machine

#2 Bericht door Jan » 30 mar 2024, 14:07

Wat ‘n leuk artikel, temeer Henk Put jarenlang ( vanaf de jaren 70 ) mijn Kreidler winkel in Haarlem was.
Henk is een hele aardige, rustige en vooral bekwame man, met een schat aan ervaring.
Ik vergeet nooit dat ik ooit eens ‘n 16 mm carb bij hem kwam kopen, we praten over dik 40 jaar geleden.
Waar is deze voor bestemd vroeg Henk, ik antwoordde: voor een 4,2 PK setje.
Niet nodig zei Henk, op een 16 mm carb laat ik mijn auto rijden, dat zei hij echt.
Henk heeft het cilindertje en zuigertje op zijn eigen manier onder handen genomen, want dat vond hij leuk.
Het resultaat was dat ik met een 10 mm carb ( goed bij Politie controles ) vrij eenvoudig 75 tot 80 echte km per uur haalde.
De gasreactie was geweldig, daarna nooit meer zoiets gehad.
Niemand snapte er iets van, want als je een 10 mm carb en een 28 mm uitlaatbochtje ziet, dan verwacht je dit geweld niet.
Her waren mooie tijden.
Henk geniet nu van zijn welverdiende pensioen.
Deze gebruikers waarderen Jan voor dit bericht (totaal 3):
Maarten (30 mar 2024, 15:23) • PTR (30 mar 2024, 17:27) • Gps (03 apr 2024, 22:24)
Waardering: 27.27%

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10331
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 343 keren

Re: Henk Put Special HPS Kreidler sprintrace machine

#3 Bericht door Andy » 30 mar 2024, 16:35

Het jaarlijkse ritje vanuit Grote Markt Haarlem, daarna rondje op circuit Zandvoort met de brommers.

Dit ben ik in 1998.

Andy
Bijlagen
22.jpg
22.jpg (52.3 KiB) 609 keer bekeken
Deze gebruikers waarderen Andy voor dit bericht:
Maarten (30 mar 2024, 17:36)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9755
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 831 keren
Ontvangen waarderingen: 420 keren
Contacteer:

Re: Henk Put Special HPS Kreidler sprintrace machine

#4 Bericht door Maarten » 30 mar 2024, 17:45

Andy schreef: 30 mar 2024, 16:35 Het jaarlijkse ritje vanuit Grote Markt Haarlem, daarna rondje op circuit Zandvoort met de brommers.

Dit ben ik in 1998.

Andy

Klopt het zo Andy?

Put Tweewielers, Byzantiumstraat 26-RD, 2033EK Haarlem
Put Tweewielers, Byzantiumstraat 26-RD, 2033EK Haarlem
Henk_Put_Special_HPS_11.jpg (29.77 KiB) 591 keer bekeken
Rijwiel- en Bromfietshandel Put
Byzantiumstraat 26
2033EK Haarlem
Telefoon 023-5350235

Jan
Berichten: 3300
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 97 keren

Re: Henk Put Special HPS Kreidler sprintrace machine

#5 Bericht door Jan » 30 mar 2024, 17:58

Bij de Haarlemse Muggenrit was ik ook te vinden Andy, het was vaak nog erg koud en Henk Put bestuurde de Bezemwagen.
Henk heeft nu een mooie grote Loods in Haarlem, daar ligt zijn hele winkelinventaris opgeslagen en staan ook zijn racers.
Henk ging het allemaal eens rustig uitzoeken en ordenen, misschien is dat inmiddels gedaan.
Deze gebruikers waarderen Jan voor dit bericht:
Maarten (30 mar 2024, 18:03)
Waardering: 9.09%

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9305
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 945 keren
Ontvangen waarderingen: 778 keren

Re: Henk Put Special HPS Kreidler sprintrace machine

#6 Bericht door Eifelyeti » 30 mar 2024, 19:42

Heel mooi bericht , Maarten :thumbleft
Deze gebruikers waarderen Eifelyeti voor dit bericht:
Maarten (30 mar 2024, 19:48)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10331
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 343 keren

Re: Henk Put Special HPS Kreidler sprintrace machine

#7 Bericht door Andy » 31 mar 2024, 00:52

Klopt Maarten, Henk had ook een testbank, die rode op de foto heb een testrun gedaan.
Zal es kijken of ik de test nog heb liggen.

Andy

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10331
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 343 keren

Re: Henk Put Special HPS Kreidler sprintrace machine

#8 Bericht door Andy » 31 mar 2024, 00:53

Zal es aan mijn collega vragen Jan, is familie van Henk.

Andy
Deze gebruikers waarderen Andy voor dit bericht:
Maarten (31 mar 2024, 11:07)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9755
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 831 keren
Ontvangen waarderingen: 420 keren
Contacteer:

Re: Henk Put Special HPS Kreidler sprintrace machine

#9 Bericht door Maarten » 31 mar 2024, 11:08

Andy schreef: 31 mar 2024, 00:53 Zal es aan mijn collega vragen Jan, is familie van Henk.

Andy
Tof Andy, alle info is altijd welkom!

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9305
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 945 keren
Ontvangen waarderingen: 778 keren

Re: Henk Put Special HPS Kreidler sprintrace machine

#10 Bericht door Eifelyeti » 31 mar 2024, 11:38

Ik ben echt geen sprint fan, ma de technische details met de oplossingen find ik echt zeer goed :thumbleft :clap

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10331
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 343 keren

Re: Henk Put Special HPS Kreidler sprintrace machine

#11 Bericht door Andy » 31 mar 2024, 15:08

Weet ook dat Henk 2 Kreidler sprinters had, die andere is gebouwd van oude fiets frames.
Volgens mij luchtgekoeld w6.

Andy

Jan
Berichten: 3300
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 97 keren

Re: Henk Put Special HPS Kreidler sprintrace machine

#12 Bericht door Jan » 31 mar 2024, 15:56

Ik woonde in de polder en pakweg 500 meter bij ons huis vandaan was een mooi kaarsrecht geasfalteerd weggetje dat parallel liep aan de spoorlijn, de zogenaamde parallelweg.
Daar was Henk vroeger zijn Kreidler sprinters aan het testen, dat kon je goed zien en horen.
Deze gebruikers waarderen Jan voor dit bericht (totaal 2):
Maarten (31 mar 2024, 17:32) • Gps (03 apr 2024, 22:25)
Waardering: 18.18%

Plaats reactie