Roadtest Kreidler RS 1973

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Roadtest Kreidler RS 1973

#1 Bericht door Dimage » 27 okt 2004, 01:04

Afbeelding



De kreidler RS is een bekende verschijning in de motorwereld. Het model bestaat al jaren en onderging telkens geringe wijzigingen en verbeteringen. Wij testen het nieuwste model, dat zich onderscheid door een elektronische Bosch ontsteking, een nog grotere cilinder met zo'n half pk meer dan voorheen, en een vernieuwd uiterlijk. Net als de bromfietsmodellen heeft de RS een hydraulisch gedempte voorvork met tot in de bovenste kromplaat doorlopende voorpoten. Het frame kreeg een felle, bijna fluorescerende oranje kleur, terwijl de cilinder nu in matzwart met gepolijste randen is uitgevoerd. Al met al een bijzonder aantrekkelijk motortje, en dat hebben we ook duidelijk gemerkt: tot tweemaal toe wist één van de vele, in Den Haag opererende Kreidler-"gangs" onze roadtest-machine geheel of gedeeltelijk te stelen!

Motor
Het is niet nodig veel te zeggen over de krachtbron. Onder een Florett kan je er gewoon mee motorrijden, onder een wedstrijdmachine kan je er mee wegracen of crossen. De kwaliteit van de motor staat op een bijzonder hoog peil. De ervaring heeft geleerd, dat de levensduur van de motor met zijn nerveus gedrag, niet onderdoet voor die van de beste andere motoren. Pas na vele tienduizenden RS-kilometers kan de eerste motorrevisie worden verwacht. De vijfbak van ons testexemplaar schakelde licht en duidelijk, alle versnellingen werden zonder problemen gevonden, terwijl ook de vrijstand eenvoudlig bereikbaar was. We hebben wel enige kritiek, en die geldt de slag van het schakelpedaal. Tussen de uiterste standen meten we een afstand van elf centimeter , en dat vinden we te veel. Om plezierig en snel te schakelen blijkt het noodzakelijk de linkervoet tijdens de schakelbeweging van de voetsteun te halen. Het schakelpedaal iets naar beneden verstellen zou wellicht een verbetering betekenen, maar het pedaal is gemonteerd op twee platte kanten van de schakelas en dus niet verstelbaar.

De nieuwe ciliinder zorgt voor een behoorlijk soepel motorvermogen, soepeler dan je zou verwachten van een 50 cctje (zie vermogenskromme) maar de vijf versnellingen zijn geen luxe, ze zijn hard nodig om het vermogen goed te benutten. Met enige tegenwind, en zeker met een passagier achterop, moet er al snel worden teruggeschakeld naar vier . Overigens wil de machine in de vierde versnelling wel een snelheid halen van tachtig kilometer (echte) per uur. Het belangrijkste technische nieuwtje van deze RS is de elektronische Bosch ontsteking. De ontsteking werkt met een elektromagnetische impulsgever ("Pick-up") die bij de lichtspoelen onder het vliegwiel is geplaatst. Boven het vliegwiel huist de "elektronic box" met daarin de thyristor en die condensator. Daarnaast vinden we de (opvallend kleine) bobine. De voor de ontsteking benodigde stroom en spanning worden geleverd door een spoel onder het vliegwiel. Als van ouds vinden we daar ook de spoelen voor de verlichting, zodat bij de Kreidler RS accuverzorging ontbreekt. De ontsteking gaf geen enkel probleem tijdens onze testperiode, het tijdstip stond steeds op de ingestelde waarde en de machine startte telkens met de eerste trap op de kickstarter .Om een goede werking te verzekeren is het wel noodzakelijk de ontsteking af te stellen met een stroboscoop, de bekende methode met een lampje, zoemertje of vloepapier geeft hier beslist teleurstelling. De cilinder heeft een 20 mm Bing carbarateur gekregen (vroeger 17mm) en een aangepaste uitlaat. Ademhaling en mechanische geluiden produceren een hoogfrequent geluid (bij gelijke geluidssterkte worden hoge frequenties meestal als meer hinderlijk dan lage ervaren), maar de keuringsdienst van de Rijksdienst voor het wegverkeer vertelde ons dat Kreidler-bromfietsen, ook na particuliere ombouw tot motorfiets, nooit de wettelijke vastgestelde grens overschrijden. De eencilinder is behoorlijk vrij van motortrillingen, alleen in de hoogste toerenregionen (helaas daar, want in dat gebied rijd je een 50cc bijna altijd) wordt er wat voel- en hoorbaar. We hebben niet kunnen achterhalen of dat te wijten is aan de balancering van de krukas, of aan resonanties in de koelvinnen van de cilinder (overigens een prachtig stuk gietwerk!). De Kreidler is te allen tijde te starten, er is geen voorziening als een contactslot. Het is dus vaak de motor op het stuurslot parkeren of beter met een kabelslot.

Weggedrag
De RS doet alles wat je ervan verwacht. Bochten worden zonder problemen aangesneden en gerond. De machine kan snel heen en weer gesmeten worden en raakt met geen voetsteun of standaard de grond. Het veercomfort is heel behoorlijk, hoewel we de demping achter (niet verstelbaar) wat aan de stugge kant vonden. Op oneffen wegdekken wilde het achterwiel in bochten wel naar buiten dribbelen. Alles wordt anders zodra een passagier aan boord klimt. De bijzonder lichte (81 kg) motorfiets krijgt dan zoveel gewicht op de achterband gedrukt dat sportief bochtenwerk onmogelijk wordt. Bovendien wordt de remweg aanzienlijk verlengd. Maar de Kreidler RS is geen motorfiets die bedoeld is voor lange tochten met een passagier. naar onze mening beginnen 250cc machines pas interessant te worden om te z'n tweeën op te zitten. Voor en achter heeft de RS simplex remmen (jawel, ze bestaan nog!) met een trommeldiameter van 160 mm. De voorrem doet het geweldig goed doseerbaar en overbemeten voor het gewicht van motorfiets en rijder; het wiel kan geblokkeerd worden zodat een geoefende hand, tot op de grens kan remmen. Veel motorfabrikanten (vooral de Japanse) bouwen motorfietsen met wie een ieder snel leert om te gaan De voorrem is dan meestal niet te blokkeren, hoe hard je ook knijpt. Daarmee is niet gezegd dat de Kreidler moeilijk hanteerbaar is, integendeel, maar met deze machine kan je leren goed motor te rijden. Velen zien je voor een bromfietser aan (neem het ze eens kwalijk), zodat het noodzaak is goed te rijden. Niet naar de rechterkant rijden, maar gebruik maken van de baan waarop je recht hebt. Bij het aanspreken van de voorrem verhuist er zoveel gewicht naar voren dat de achterrem van de lichte motorfiets niet veel betekenis heeft. Het voetrempedaal moet voorzichtig bediend warden om blokkeren van het achterwiel te vermijden. De zitpositie op de RS is licht voorover gebogen, semi-sportief, en rijders met een „normaal„ postuur zullen handen, voeten en knieën op een gunstige plaats kwijt kunnen. De rechter voetrust (beide zijn niet-verstelbaar) is ver beneden het pedaal van de achterrem geplaatst. De neus van de rechterschoen valt onder het pedaal. De voet kan erachter blijven haken, vooral als stevige motorlaarzen (dikke neuzen) worden gedragen. In ieder geval moet de voet een omslachtige beweging maken om te remmen. Gezien het nut van de achterrem wellicht een onbetekenend detail, maar toch ... Overigens is deze constructie een logisch gevolg van de Kreidler bromfietsconstructie van enige jaren geleden. Op deze manier zit bovendien de uitlaatbocht niet in de weg van het rempedaal.

Dan de metingen. Over vermogen en topsnelheid hebben we al het nodige gezegd. De beste acceleratietijd over 400 meter met staande smart bedroeg (herhaaldelijk) 22,2 seconden maar dit getal is ook weer sterk afhankelijk van allerlei uiterlijke factoren. Op snelwegen vonden we topsnelheid en acceleratie beslist te laag, te weinig om plezierig in het verkeer mee te kunnen draaien. De Kreidler is duidelijk een machine voor korte afstanden (in de stad) en secundaire wegen. Maar dan voldoet hij ook zeer goed: met onze geijkte benzinemeter konden we becijferen dat de Kreidler niet onzuiniger dan 1 op 25 was te krijgen! Met de gemonteerde 12,5 liter-tank betekent dat een actieradius van ruim 300 kilometer.
Ondanks de beperkingen die het huidige verkeer een 50cc-motorfiets oplegt, staat de Kreidler RS altijd klaar ,en doet wat de fabrikant claimt. Een kwaliteitsproduct, zeker, maar zoiets wordt niet voor niets gemaakt. De lopende kosten zijn uiterst gering, maar ! het bedrag van de eerste aanschaf is niet mis: f 1.899,— incl. BTW.


ROB PHILIPS 1973






Plaats reactie