Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971
Zo woensdag had Marcel de laatste klusjes gedaan aan de RS. Vandaag was hij klaar.
Een plaatje weer voor het nieuwe seizoen. Enige wat we nog nodig hebben is mooi weer.
Enzo
Een plaatje weer voor het nieuwe seizoen. Enige wat we nog nodig hebben is mooi weer.
Enzo
- Bijlagen
-
- 03B6C6EE-62AC-42EA-92D7-EC5E9AFE5FCC.jpeg (126.56 KiB) 4755 keer bekeken
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971
Het is nu harstikke mooi weer, je mag jezelf wel goed kleden, is flink koud met het windje zo! Maar hij staat er klaar voor:) gaat deze mee naar Duitsland&Bekgie dit jaar?
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971
Klopt. Alleen 2x warm gereden op het erf.Caspar schreef: met zoveel zout op de weg stuur je zo'n exemplaar niet naar buiten...
Enzo
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 800 keren
Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971
Gut, ich trau mich schon gar nicht mehr, es zu sagen ...rs-r schreef:Zo een mooi ding
Ik zou de plaathouder toch updaten naar 3 bevestigingen..
Carsten
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971
Mag niet van de oude eigenaar GijsGijs schreef:Enzo-tvdzijden schreef:Gaat lukken. Moet echt zeggen dat Mars en ik daar geen moeite voor willen doen. Als hij 85 haalt en je kan goed in 5 rijden in de “snelle” houding zijn wij al tevreden.
Enzo
Mooi werk mannen, doet me goed!
Enzo
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971
En Marcel heeft de voorvork een modificatie gegeven. De dunnne balpenveren in de voorvork vervangen door de korte veren op gelijke lengte gemaakt van de na 72 vork.
Enzo
Enzo
- Bijlagen
-
- ED221C48-8B36-4509-8720-B147FA20F527.jpeg (56.69 KiB) 4643 keer bekeken
- Gijs
- Berichten: 6371
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:08
- Gegeven waarderingen: 56 keren
- Ontvangen waarderingen: 37 keren
Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971
Zo is het!Enzo-tvdzijden schreef:Mag niet van de oude eigenaar GijsGijs schreef:Enzo-tvdzijden schreef:Gaat lukken. Moet echt zeggen dat Mars en ik daar geen moeite voor willen doen. Als hij 85 haalt en je kan goed in 5 rijden in de “snelle” houding zijn wij al tevreden.
Enzo
Mooi werk mannen, doet me goed!
Enzo
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 800 keren
Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971
Und das bringt was ?Enzo-tvdzijden schreef:En Marcel heeft de voorvork een modificatie gegeven. De dunnne balpenveren in de voorvork vervangen door de korte veren op gelijke lengte gemaakt van de na 72 vork.
Enzo
Carsten
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971
Ja niet meer inzakken als hij op de wielen staat. Eerste gedeelte vering wat progressiever door dikkere winding.Flocke schreef:Und das bringt was ?Enzo-tvdzijden schreef:En Marcel heeft de voorvork een modificatie gegeven. De dunnne balpenveren in de voorvork vervangen door de korte veren op gelijke lengte gemaakt van de na 72 vork.
Enzo
Carsten
Enzo
- Super 5
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 09 mar 2017, 12:50
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 6 keren
Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971
Dat is precies de RS wat ik zoek!Enzo-tvdzijden schreef:Zo woensdag had Marcel de laatste klusjes gedaan aan de RS. Vandaag was hij klaar.
Een plaatje weer voor het nieuwe seizoen. Enige wat we nog nodig hebben is mooi weer.
Enzo
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971
Je hebt gelijk. Verkeerde woordkeuze.MichelVH schreef:Vering wordt niet progressief door dikkere winding Tjerry
Belangrijkste is het niet inzakken en stevig in begin van veren.
Enzo
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971
Vandaag even binnendoor naar Bodegraven en terug gereden. Loopt als een zonnetje.
Enzo
Enzo
- Bijlagen
-
- 7A423B42-B06E-4FEE-8422-9180CDB3FE6A.jpeg (104.88 KiB) 4428 keer bekeken
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971
We maken de veer van na 73 gelijk aan de veer van voor 73 ( buffel )Eifelyeti schreef:Hallo,
wie lang is de veer van de oude fork en de nieuwe fork van vanaf 73 ?
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9302
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 944 keren
- Ontvangen waarderingen: 776 keren
Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971
Enzo-tvdzijden schreef:We maken de veer van na 73 gelijk aan de veer van voor 73 ( buffel )Eifelyeti schreef:Hallo,
wie lang is de veer van de oude fork en de nieuwe fork van vanaf 73 ?
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971
Toch nog iets delen met jullie. Marcel was overgestapt van een 5,3 pk W1 cilinder naar een NOS 6,25 pk W6 cilinder. Bij de keuze van de nieuwe 18mm koos Marcel een gelijke aan welke hij had. De 1/18/13 dus. Kijk je in het lijstje zie je alleen verschil in hoofdsproeier en de vaste luchtschroef correctie met de het aantal slagen los.
Wij dachten dus wat maakt het uit we kijken wel en zal wel goed lopen.
Dat lopen dat deed hij goed. Maar Marcel miste de felheid onderin bij optrekken, vanaf een rotonde of na net overschakelen. De power kwam wel maar later.
Dus probeerde hij wat sproeiers en gasnaaldstanden uit. Of verzuiperig of te kort benzine.
De 75 was te groot, 72 het beste en 70 veel te klein. Zijn vorige cilinder 5,3pk reed hij ook met de 72.
Vanmiddag na sproeier wisselen die echt te klein was een gingen we nieuw plan trekken.
Ik zei Marcel zullen we de nieuwe 1/18/26 nog even proberen. Je hebt nu een aantal keer test gereden en weet hoe het aanvoelt. Dus met de ori 75 hoofdsproeier.
Nou jullie raden het al. Precies wat hij miste was terug. Blij
Na het eten had Marcel nog alleen een extra rit gemaakt. Had niet gedroomd. Was echt VEEL beter.
Enzo
Wij dachten dus wat maakt het uit we kijken wel en zal wel goed lopen.
Dat lopen dat deed hij goed. Maar Marcel miste de felheid onderin bij optrekken, vanaf een rotonde of na net overschakelen. De power kwam wel maar later.
Dus probeerde hij wat sproeiers en gasnaaldstanden uit. Of verzuiperig of te kort benzine.
De 75 was te groot, 72 het beste en 70 veel te klein. Zijn vorige cilinder 5,3pk reed hij ook met de 72.
Vanmiddag na sproeier wisselen die echt te klein was een gingen we nieuw plan trekken.
Ik zei Marcel zullen we de nieuwe 1/18/26 nog even proberen. Je hebt nu een aantal keer test gereden en weet hoe het aanvoelt. Dus met de ori 75 hoofdsproeier.
Nou jullie raden het al. Precies wat hij miste was terug. Blij
Na het eten had Marcel nog alleen een extra rit gemaakt. Had niet gedroomd. Was echt VEEL beter.
Enzo
- Bijlagen
-
- 9BB4A777-B538-4369-BFA8-3D759C735825.jpeg (169.54 KiB) 3708 keer bekeken
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 800 keren
Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971
Man sollte sich noch klarmachen, dass die Korrekturluftdüse, der eigentliche Unterschied bei den 3 verschiedenen 18er Vergasern ist. Diese hat die Aufgabe, dass Gemisch im oberen Drehzahlbereich abzumagern.
Es wird also bei höheren Drehzahlen und hohem Unterdruck zusätzliche Luft über diese Düse angesaugt und somit das Gemisch im oberen Drehzahlbereich abgemagert.
Man kann bei einer großen Korrekturluftdüse deswegen mit einer größeren Hauptdüse fahren, und deswegen hat der 1/18/26 auch die größere Hauptdüse. In der ET-Liste unten steht beim 1/18/13 eine 72er HD, beim 1/18/26 eine 72er oder 75er und beim 1/18/260 ohne Korrekturluftdüse die kleinste HD, nämlich eine 70er.
Das Ganze führt dann dazu, dass man im unteren und mittleren Drehzahlbereich ein fetteres Gemisch hat als ohne Korrekturluftdüse, weil in dem Bereich die größere Hauptdüse ja auch noch wirkt.
Aus diesem Grund kann er nun mit seiner 71er RS im unteren und mittleren Bereich mit einem fetteren Gemisch fahren im Vergleich zum 1/18/13.
Ich habe bei meiner Eiertank auch einen 1/18/26 verbaut, weil ich auch im unteren und mittleren Bereich gerne ein fetteres Gemisch fahre und insgesamt bin ich zufrieden damit.
Zuvor hatte ich einen 1/18/260 drauf, der hat gar keine Korrekturluftdüse, das Ansprechverhalten hatte mir nicht so gut gefallen und deswegen hatte ich den 1/18/26 draufgebaut.
Im Nachhinein muß ich aber auch sagen, dass die Einstellung der Luftregulierschraube ebenfalls großen Einfluss auf das Ansprechverhalten im unteren und mittleren Bereich hat, und die hatte ich sonst immer zu weit offen.
Ich habe auch noch einen neuen 1/18/13 liegen (mit der kleineren Korrekturluftdüse), der eigentlich zum 5,3er gehört, habe ihn aber noch nicht getestet, da ich mit dem Motorlauf so zufrieden bin und mir durch den 1/18/13 keine Verbesserung verspreche.
Interessant ist, dass man bei den 6,25PS-Motoren vom 1/18/26 auf den 1/18/260 ohne Korrekturluftdüse gewechselt ist und dann wieder auf den 1/18/26 zurück, als wenn man mit dem 1/18/260 nicht zufrieden war, vielleicht hatte es auch Verfügbarkeits- oder Kostengründe.
Die folgenden 20er BING hatten dann wieder keine Korrekturluftdüse.
Gruß
Carsten
Es wird also bei höheren Drehzahlen und hohem Unterdruck zusätzliche Luft über diese Düse angesaugt und somit das Gemisch im oberen Drehzahlbereich abgemagert.
Man kann bei einer großen Korrekturluftdüse deswegen mit einer größeren Hauptdüse fahren, und deswegen hat der 1/18/26 auch die größere Hauptdüse. In der ET-Liste unten steht beim 1/18/13 eine 72er HD, beim 1/18/26 eine 72er oder 75er und beim 1/18/260 ohne Korrekturluftdüse die kleinste HD, nämlich eine 70er.
Das Ganze führt dann dazu, dass man im unteren und mittleren Drehzahlbereich ein fetteres Gemisch hat als ohne Korrekturluftdüse, weil in dem Bereich die größere Hauptdüse ja auch noch wirkt.
Aus diesem Grund kann er nun mit seiner 71er RS im unteren und mittleren Bereich mit einem fetteren Gemisch fahren im Vergleich zum 1/18/13.
Ich habe bei meiner Eiertank auch einen 1/18/26 verbaut, weil ich auch im unteren und mittleren Bereich gerne ein fetteres Gemisch fahre und insgesamt bin ich zufrieden damit.
Zuvor hatte ich einen 1/18/260 drauf, der hat gar keine Korrekturluftdüse, das Ansprechverhalten hatte mir nicht so gut gefallen und deswegen hatte ich den 1/18/26 draufgebaut.
Im Nachhinein muß ich aber auch sagen, dass die Einstellung der Luftregulierschraube ebenfalls großen Einfluss auf das Ansprechverhalten im unteren und mittleren Bereich hat, und die hatte ich sonst immer zu weit offen.
Ich habe auch noch einen neuen 1/18/13 liegen (mit der kleineren Korrekturluftdüse), der eigentlich zum 5,3er gehört, habe ihn aber noch nicht getestet, da ich mit dem Motorlauf so zufrieden bin und mir durch den 1/18/13 keine Verbesserung verspreche.
Interessant ist, dass man bei den 6,25PS-Motoren vom 1/18/26 auf den 1/18/260 ohne Korrekturluftdüse gewechselt ist und dann wieder auf den 1/18/26 zurück, als wenn man mit dem 1/18/260 nicht zufrieden war, vielleicht hatte es auch Verfügbarkeits- oder Kostengründe.
Die folgenden 20er BING hatten dann wieder keine Korrekturluftdüse.
Gruß
Carsten
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971
Precies Carsten. Was gewoon weer de Kreidler theorie die exact klopt met de werkelijkheid.
Dus 6,25 pk kleine breitwand met 1/18/26 en 75 Hoofdsproeier. Perfect lopen. Alle andere 18 mm combi’s aardig maar niet goed.
Enzo
Dus 6,25 pk kleine breitwand met 1/18/26 en 75 Hoofdsproeier. Perfect lopen. Alle andere 18 mm combi’s aardig maar niet goed.
Enzo
- jamojamo
- Berichten: 3748
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 356 keren
- Ontvangen waarderingen: 198 keren
Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971
Ik heb de 1/18/26 ook altijd op mijn RS gehad uit 1971 met deels nieuwe bij Tilmans bestelde slijtagedelen. Op de ori W6, later dezelfde cilinder op 42mm en ook de imi W6 boring 44mm. Met de ori bezetting, filter en thules. Nu rij ik met de 20mm Mikuni VM20-151 en heb meer trekkracht. Is ook een overweging waard als je net iets meer wilt.
Gr.,
Eric
Gr.,
Eric
- d.verburg
- Berichten: 537
- Lid geworden op: 30 sep 2006, 12:55
- Locatie: Kudelstaart
- Gegeven waarderingen: 5 keren
- Ontvangen waarderingen: 9 keren
- Contacteer:
Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971
Mooi om te lezen! Dat die minimale verschillen het doen!
Waar zit die Korrekturluftduse ergens in de carburateur?
Ik rij zelf dan met de 1/18/13, nu met een standaard SB. Rijdt prima en beter dan een 1/20/59 vind ik.
Maar in theorie zou de 1/18/26 nog beter kunnen zijn.
Waar zit die Korrekturluftduse ergens in de carburateur?
Ik rij zelf dan met de 1/18/13, nu met een standaard SB. Rijdt prima en beter dan een 1/20/59 vind ik.
Maar in theorie zou de 1/18/26 nog beter kunnen zijn.