Opknappen en herstel Hollandse eitank 1965 gereed!

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
Jan
Berichten: 3284
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 91 keren

#26 Bericht door Jan » 28 feb 2007, 13:44

Ik ben het met Tonnie eens, punt.
Ik weet ook wel dat zo een brommertje geen Hightech is, maar ik weet vanuit mijn werk ( vliegtuigindustrie ) redelijk veel van materialenkennis af en heetstoken en buigen is het gewoon niet.
Wel eens van het ijzer koolstof diagram gehoord, treksterkte, elasticiteitsmodulus, insnoering en breekpunt?
Nou dat heeft er allemaal mee te maken.

Gebruikersavatar
tonnie de groot
3-voudig winnaar Kreidlerverkiezingen.
Berichten: 1711
Lid geworden op: 10 sep 2002, 21:28
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#27 Bericht door tonnie de groot » 28 feb 2007, 14:14

hermanp schreef:Voorvorken en wielen etc. worden wel vaker gericht, ik neem aan dat de mensen die daar hun geld mee verdienen, wel weten wat ze doen. Iets warm stoken en dan weer in z'n normale positie brengen is altijd nog beter dan wanneer je het koud doet.
Het is trouwens parochie.

sorry herman,

het was al laat !!!!!!!!!!!!

mvg van tonnie

Gebruikersavatar
tonnie de groot
3-voudig winnaar Kreidlerverkiezingen.
Berichten: 1711
Lid geworden op: 10 sep 2002, 21:28
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#28 Bericht door tonnie de groot » 28 feb 2007, 14:17

Jan schreef:Ik ben het met Tonnie eens, punt.
Ik weet ook wel dat zo een brommertje geen Hightech is, maar ik weet vanuit mijn werk ( vliegtuigindustrie ) redelijk veel van materialenkennis af en heetstoken en buigen is het gewoon niet.
Wel eens van het ijzer koolstof diagram gehoord, treksterkte, elasticiteitsmodulus, insnoering en breekpunt?
Nou dat heeft er allemaal mee te maken.
woorden van een WIJS man spreken hier !!!!!!!!!!!!

mvg van pastoor TOON

Gebruikersavatar
pluisje
Berichten: 1918
Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
Locatie: Monster
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#29 Bericht door pluisje » 28 feb 2007, 16:30

zoek maar eens op het maken van een voorvork van een fiets.

volgens mij is een orginele voorvork (voor het behandelen) helemaal
slap,
de sterkte komt er juist in, door het staal snel uit te rekken en in de
juiste stand te buigen.

wanneer je dus tegen iets aanfietst en je voorvork is verbogen,
kan je deze dus niet zo 1 2 3 weer terugbuigen,
de schrik is eruit en hij kan heel slap worden...

en vaak kom je daar pas achter als je in de ankers moet voor een
vrachtwagen die van rechts komt
(of van links, maar net zo hard en pijnlijk als jouw voorpootje afbreekt...)

Gebruikersavatar
nick bakker
Berichten: 2742
Lid geworden op: 16 sep 2003, 17:02
Locatie: haarlemmerliede (NH)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#30 Bericht door nick bakker » 28 feb 2007, 17:38

tonnie de groot schreef:
hermanp schreef:Voorvorken en wielen etc. worden wel vaker gericht, ik neem aan dat de mensen die daar hun geld mee verdienen, wel weten wat ze doen. Iets warm stoken en dan weer in z'n normale positie brengen is altijd nog beter dan wanneer je het koud doet.
Het is trouwens parochie.

sorry herman,

het was al laat !!!!!!!!!!!!

mvg van tonnie
bij een auto is het warmstoken tijdens het richten van chassis delen ten strengst verboden.

Gebruikersavatar
ramone
Berichten: 599
Lid geworden op: 02 feb 2005, 20:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 17 keren

#31 Bericht door ramone » 28 feb 2007, 18:29

nick bakker schreef:
tonnie de groot schreef:
hermanp schreef:Voorvorken en wielen etc. worden wel vaker gericht, ik neem aan dat de mensen die daar hun geld mee verdienen, wel weten wat ze doen. Iets warm stoken en dan weer in z'n normale positie brengen is altijd nog beter dan wanneer je het koud doet.
Het is trouwens parochie.

sorry herman,

het was al laat !!!!!!!!!!!!

mvg van tonnie
bij een auto is het warmstoken tijdens het richten van chassis delen ten strengst verboden.
omdat bij het warmstoken alle spanningen uit het materiaal verdwijnen, welke bij het vormen van de delen er in gebracht zijn :wink:

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 3527
Lid geworden op: 16 sep 2004, 23:09
Locatie: Wormerveer
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#32 Bericht door Johan » 28 feb 2007, 18:33

Jan schreef:Ik ben het met Tonnie eens, punt.
Ik weet ook wel dat zo een brommertje geen Hightech is, maar ik weet vanuit mijn werk ( vliegtuigindustrie ) redelijk veel van materialenkennis af en heetstoken en buigen is het gewoon niet.
Wel eens van het ijzer koolstof diagram gehoord, treksterkte, elasticiteitsmodulus, insnoering en breekpunt?
Nou dat heeft er allemaal mee te maken.
tuurlijk!
dat staat in mijn boek van Materialen en Hardware :P
(vliegtuigonderhoudstechnicus opleiding)

Gebruikersavatar
harry-65
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 aug 2006, 19:43
Locatie: Heerhugowaard
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 14 keren

#33 Bericht door harry-65 » 28 feb 2007, 22:05

Zoals eerder aangegeven was het voor mij een keuze, of de vork laten richten, of een onbekend exemplaar zoeken.

Voor mijzelf had ik dan ook de vraag gesteld “is het verantwoord om de vork te richten„.

Dit was ook het eerste wat ik aan Nico Bakker heb gevraagd en, toen hij na inspectie aangaf dat het zeker verantwoord was, wie ben ik om dit tegen te spreken. Het is niet de eerste en zeker niet de laatste keer dat hij frames en vorken richt. Hij houd zich al 40 jaar met frames en (race) motoren bezig en is niet zomaar een constructiebedrijfje o.i.d. Ik mag er dan toch wel van uit gaan dat hij weet wat wel en niet kan –lees- verantwoord is. Ik ben overigens ook van mening dat je niet oneindig door kan gaan met verhitten en richten van metalen, de vraag hierbij is ook hoeveel graden is de boel is ontzet of er b.v. plooien zijn ontstaan in het materiaal en hoeveel verzwak je de delen. Daarom heb de vraag aan een deskundige gesteld die hiermee ervaring heeft.

De vork is in ieder geval weer recht wat op de foto misschien moeilijk is te zien, ik ga hem de komende tijd samen met de overige delen verder voorbereiden.

Harry.

hermanp
Berichten: 6983
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 107 keren

#34 Bericht door hermanp » 28 feb 2007, 22:27

Het ziet er goed en recht uit, en naar mijn bescheiden mening is deze manier een verantwoorde manier om zoiets recht te maken. Laat de heren geleerden die een universitaire graad in het figuurzagen hebben maar beweren dat het met andere metalen niet kan, omdat het zo in hun boekjes staat.

Gebruikersavatar
tombo
Berichten: 4057
Lid geworden op: 06 okt 2002, 13:56
Locatie: Achterhoek
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#35 Bericht door tombo » 01 mar 2007, 09:43

Het kan, dat ontkent niemand, maar of 't veilig is, is een 2e.

derk
Berichten: 1374
Lid geworden op: 14 jan 2006, 17:40
Locatie: Achterhoek
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#36 Bericht door derk » 01 mar 2007, 09:54

wss is je lager passing (onderste cup) toch al kapot als je gaat buigen zal het er heus niet beter op worden :!:

Gebruikersavatar
harry-65
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 aug 2006, 19:43
Locatie: Heerhugowaard
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 14 keren

#37 Bericht door harry-65 » 16 mar 2007, 16:11

De afgelopen weken bezig geweest met mijn buddy. Ontkleden, ontroesten, behandelen, nieuwe vulling en een rode bekleding erover. Ik vind het zelf wel redelijk gelukt.
Komende weken aan mijn wielen. Spaken zijn eraf en ben momenteel de naven aan het polijsten.

Harry
Bijlagen
05 buddy 7.JPG
05 buddy 7.JPG (95.53 KiB) 10292 keer bekeken
05 buddy 8.JPG
05 buddy 8.JPG (51.61 KiB) 10292 keer bekeken
05 buddy 6.JPG
05 buddy 6.JPG (62.41 KiB) 10292 keer bekeken
05 buddy 4.JPG
05 buddy 4.JPG (47.73 KiB) 10292 keer bekeken

Gebruikersavatar
harry-65
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 aug 2006, 19:43
Locatie: Heerhugowaard
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 14 keren

#38 Bericht door harry-65 » 16 mar 2007, 16:31

En nog eenmaal van onderen gezien.
Bijlagen
05 buddy 5.JPG
05 buddy 5.JPG (91.01 KiB) 10277 keer bekeken

Gebruikersavatar
harry-65
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 aug 2006, 19:43
Locatie: Heerhugowaard
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 14 keren

#39 Bericht door harry-65 » 16 mar 2007, 18:31

De voornaaf is zover gereed, achternaaf doe ik ook nog en moet er eveneeens zo uitzien. Viel me tot heden niet af ondanks dat ik er zwart uitzag, maar je moet er wat voor over hebben.

Harry.
Bijlagen
22 naaf 1.JPG
22 naaf 1.JPG (92.58 KiB) 10237 keer bekeken
22 naaf 2.JPG
22 naaf 2.JPG (95.75 KiB) 10237 keer bekeken
22 naaf 3.JPG
22 naaf 3.JPG (52.11 KiB) 10237 keer bekeken

Gebruikersavatar
Flacko
Berichten: 2490
Lid geworden op: 12 aug 2004, 18:21
Locatie: 's-Hertogenbosch
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#40 Bericht door Flacko » 16 mar 2007, 18:35

Ziet er weer erg mooi uit.

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19179
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 481 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#41 Bericht door dijk » 16 mar 2007, 18:37

ziet er zeker weer mooi uit :wink: :mrgreen:

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8274
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 46 keren
Ontvangen waarderingen: 121 keren

#42 Bericht door Melvin » 17 mar 2007, 11:11

goed bezig :clap

Gebruikersavatar
harry-65
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 aug 2006, 19:43
Locatie: Heerhugowaard
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 14 keren

#43 Bericht door harry-65 » 27 mar 2007, 18:51

Ik ben de laatste dagen weer even bezig geweest, hierbij een plaatje van het voorwiel voorzien van een nieuwe velg en spaken. De spaken moeten nog wel gespannen worden, dat laat ik doen door iemand met de juiste gereedschappen en die uiteraard ook ervaring heeft met brommerwielen.
De wielen waren al een keer eerder voorzien van nieuwe spaken, deze waren korter en de linker en rechterkant van een wiel waren verschillend gespaakt. Als je niet beter weet valt het niet op, maar na diverse info te hebben gelezen des te meer! Voorbeeld was dus niet direct voorhanden, even puzzelen en volgens mij heb ik de spaken zo goed (in de juiste richting) gemonteerd. Ik ben nu met het achterwiel bezig.
Tevens nog een foto van de polijstmachine waarmee ik de naven heb gedaan, ging als een speer (geleend met dank aan de eigenaar).
In overleg met de autospuiter die de brommer vorig jaar mei heeft gespoten worden alleen de delen die vervangen en/ of beschadigd zijn opnieuw gespoten. Dit betekend dat ik deze delen ga waterproof schuren. Ik zal komende week nog even een inventarisatie maken wat ik nog nodig heb om de boel weer in elkaar te zetten, valt op zich nog wel mee maar het zijn vaak de kleine dingen die je snel over het hoofd ziet.
Met al het mooie weer van de laatste dagen en foto's van toertochten op het forum begint het toch echt wel te kriebelen om weer te rijden, ik moet dus wel opschieten wil ik medio mei gereed zijn. Ik blijf hoopvol.

Groeten Harry
Bijlagen
23 polijstmachine.JPG
23 polijstmachine.JPG (59.95 KiB) 10061 keer bekeken
15 voorwiel 2.JPG
15 voorwiel 2.JPG (96.62 KiB) 10061 keer bekeken

Gebruikersavatar
harry-65
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 aug 2006, 19:43
Locatie: Heerhugowaard
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 14 keren

#44 Bericht door harry-65 » 07 apr 2007, 22:32

Hier weer even een status van wat ik de afgelopen weken heb gedaan. Het gaat allemaal wat minder snel dan vorig jaar, toen ik de gehele brommer in 3 maanden tijd onder handen heb genomen en alles had afgerond. Ik ben vanwege mijn ongeval nog steeds niet de oude en kan daardoor maar korte perioden achtereen bezig zijn. Niettemin blijf ik lachen en doe zo nu en dan weer wat. De blanke delen van de voorvork heb ik in de primeur gezet en daarna waterproof geschuurd, het is als een babyhuidje zo glad. Overige delen moeten nog verder worden geschuurd e.d.
De delen die onbeschadigd zijn wil ik niet opnieuw spuiten. Dit betekend dat alleen de herstelde en nieuw aangeschafte onderdelen in kleur gespoten worden. Ik ga dit niet zelf doen maar breng het naar de autospuiter die het een jaar geleden ook voor mij heeft gedaan. Die zal er ook een nieuwe onderlaag opzetten zodat ik alleen het voorwerk doe (schuren en zonodig een ietsje plamuur).
Ook ben ik nog met afbijt en thinner op mijn nieuw aangeschafte tank bezig geweest. Tot heden heb ik de volgende kleuren weten te verwijderen, antraciet, oranje, blauw en een deel créme/wit. Ik ben er nog niet maar het schiet op.
Ik had gehoopt mijn paasei (tank) op tijd gekleurd te hebben maar helaas..........

Groet Harry
Bijlagen
08 tank 3.JPG
08 tank 3.JPG (95.86 KiB) 9975 keer bekeken
08 tank 2.JPG
08 tank 2.JPG (95.22 KiB) 9975 keer bekeken
17 vork 5.JPG
17 vork 5.JPG (89.84 KiB) 9975 keer bekeken

Gebruikersavatar
harry-65
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 aug 2006, 19:43
Locatie: Heerhugowaard
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 14 keren

#45 Bericht door harry-65 » 18 apr 2007, 22:26

Vandaag de tank afgewerkt, er zaten een aantal kleine deukjes in die ook weer glad zijn. Tank staat in de primer en is nu geheel waterproof geschuurd. Verder heb ik het linkerscherm ook gereed voor de spuiter. De voorbehandeling is zover gereed en de spuiter doet de rest.
Ik heb ook, omdat het polijstwerk van de naven zo mooi glimt de handels van voorrem en koppeling gepolijst.
Gelijk de koelkap en de tankemblemen meegenomen. Daarna heb ik de emblemen met een blanke buitenvernis voor edelmetalen gespoten. Eerst een proefstukje gedaan om te zien of het verkleurt en hoe het er uit ziet en na behandeling is er niets van te zien.
Ik hoop dat de emblemen hierdoor langer mooi blijven zodat het niet direct verkleurt, heeft iemand hier ervaring mee??

Groet Harry.
Bijlagen
23 po;ijstwerk.JPG
23 po;ijstwerk.JPG (76.53 KiB) 9884 keer bekeken
18 scherm links 3.JPG
18 scherm links 3.JPG (79.21 KiB) 9884 keer bekeken
08 tank 4.JPG
08 tank 4.JPG (90.65 KiB) 9884 keer bekeken
08 tank 5.JPG
08 tank 5.JPG (96.17 KiB) 9884 keer bekeken

Gebruikersavatar
harry-65
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 aug 2006, 19:43
Locatie: Heerhugowaard
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 14 keren

#46 Bericht door harry-65 » 28 apr 2007, 18:35

Hier weer even de status van mijn vorderingen
De afgelopen weken de diverse onderdelen die naar de spuiter moeten verder afgewerkt, dus dat betekende waterproof schuren en daarna nog maar weer eens waterproof schuren. Deze onderdelen, zie foto, gaan de komende week naar de spuiter om het opnieuw in kleur te zetten. Met de overige delen die niet op de foto staan gebeurt dus niets en wordt zonder verdere bewerking weer gemonteerd. Ook heb ik de afgelopen week diverse onderdelen aangeschaft. De planning was vorig jaar al om een nieuwe uitlaat te monteren en de reeds aanwezige nog goede maar verkeerde uitlaat er af te halen. Hierbij een plaatje van de uitlaat en nieuwe rubbers voor de voorvork, ook heb ik nog wat klein materiaal aangeschaft zoals o.a. nagels voor de emblemen, rubbers, transfer voor de tank. Komende weken zullen de laatste onderdelen volgen om daarna de boel weer te kunnen monteren.

Harry
Bijlagen
24-2.JPG
24-2.JPG (65.23 KiB) 9795 keer bekeken
24-1.JPG
24-1.JPG (65.31 KiB) 9795 keer bekeken

Gebruikersavatar
gerwinskreidler
Berichten: 1517
Lid geworden op: 30 dec 2006, 19:55
Locatie: Utrecht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#47 Bericht door gerwinskreidler » 28 apr 2007, 19:56

het begint allemaal al weer vorm te krijgen zie ik. ik hoop voor je dat je binnenkort klaar bent, dan kun je er weel lekker op rijden. :)

veel succes en plezier ermee. :D

gerwin

Gebruikersavatar
mink
Berichten: 2953
Lid geworden op: 29 aug 2006, 21:01
Locatie: ridderkerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#48 Bericht door mink » 28 apr 2007, 22:15

hallo harry,

jij ben ook weer lekker bezig,we trefen het met het weer .

ga lekker door dan rij jij ook weer [snel] op je eitank.

h gr mink.w

Gebruikersavatar
harry-65
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 aug 2006, 19:43
Locatie: Heerhugowaard
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 14 keren

#49 Bericht door harry-65 » 29 apr 2007, 00:32

Voor mezelf ben ik lekker bezig geweest om alles weer in de juiste vorm te krijgen. Ik voel me net een plaatwerker en met geduld kom je ver en kan je veel. Zoals ik eerder heb aangegeven was het de keuze nieuwe delen zoeken of opknappen. Het heeft mij heel veel voldoening gegeven om zoveel mogelijk de originele onderdelen te hergebruiken. Ik kijk er al naar uit om de boel weer te monteren. Ik zal de brommer nog niet direct maken zoals ik hem uiteindelijk voor ogen heb, maar de basis is straks weer voor 95 % gereed. Schokbrekers verchromen, een bagagerek, misschien een koplampspoiler zijn dingen waar ik nog over nadenk.
Dit heeft voor mij echter geen prioriteit kan komend najaar ook nog.

Harry

Gebruikersavatar
RuudvanWijk
Berichten: 1250
Lid geworden op: 22 mar 2007, 21:25
Locatie: Bovenkarspel
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 26 keren

#50 Bericht door RuudvanWijk » 29 apr 2007, 11:58

Hallo Harry,
Jammer dat je mooie ei-tank zo beschadigd was. Maar je bent al weer een heel eind gevorderd. Als hij straks klaar is kun je in ieder geval trots zijn op wat je gepresteerd hebt en hem weer zover te krijgen.
Ik heb zelf een 64er Nederlandse eitank en ik weet hoeveel pijn het zou doen als die in de kreukels zou komen te liggen. Veel succes verder.
Ruud

Plaats reactie