Opknappen en herstel Hollandse eitank 1965 gereed!
- Carre
- Berichten: 2041
- Lid geworden op: 21 okt 2005, 15:25
- Locatie: Den Haag
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Ik vind het een plaatje geworden harry!
hopelijk kunnen we ze eens naast elkaar zetten als mijne af is!
hopelijk verbleekt mijne niet helemaal
het is maar een 20min durend ritje, dus wie weet
btw, op welke modellen zijn die kleinere schokbrekers uitgebracht? die met dat niet afdraaibare chroomgedeelte welke jouw model nu heeft ?
en vanwaar nieuwe onderbouw en standaard ? op de laatste paar foto's lijkt hij niet echt te steigeren of zie k dit verkeerd?
mvg Kars!
hopelijk kunnen we ze eens naast elkaar zetten als mijne af is!
hopelijk verbleekt mijne niet helemaal
het is maar een 20min durend ritje, dus wie weet
btw, op welke modellen zijn die kleinere schokbrekers uitgebracht? die met dat niet afdraaibare chroomgedeelte welke jouw model nu heeft ?
en vanwaar nieuwe onderbouw en standaard ? op de laatste paar foto's lijkt hij niet echt te steigeren of zie k dit verkeerd?
mvg Kars!
- harry-65
- Berichten: 479
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 19:43
- Locatie: Heerhugowaard
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 14 keren
Naast elkaar komen ze als het aan mij ligt zeker og een keer te staan. Ik wil jouw eindresultaat graag bewonderen.
De schokbreker is niet direct kleiner maar is een andere uitvoering, ik durf het niet met zekerheid te zeggen maar ik heb ze op meerdere 1965 uitvoeringen gezien. Bij mij is het chroom niet super, er moet dus nog wat mee gebeuren.
M.b.t. de onderbouw, ik moet een beugel maken waar de standaard tegen aan loopt, zie plaatje. Mijn standaard zelf is aan de onderkant iets versleten, dit is voorlopig opgelost door er een stripje op te lassen waardoor hij weer recht staat, het is niet schokkend maar het is de perfectionering van het geheel.
Harry
De schokbreker is niet direct kleiner maar is een andere uitvoering, ik durf het niet met zekerheid te zeggen maar ik heb ze op meerdere 1965 uitvoeringen gezien. Bij mij is het chroom niet super, er moet dus nog wat mee gebeuren.
M.b.t. de onderbouw, ik moet een beugel maken waar de standaard tegen aan loopt, zie plaatje. Mijn standaard zelf is aan de onderkant iets versleten, dit is voorlopig opgelost door er een stripje op te lassen waardoor hij weer recht staat, het is niet schokkend maar het is de perfectionering van het geheel.
Harry
- Bijlagen
-
- onderbouwen_1__108[1].jpg (6.47 KiB) 10596 keer bekeken
- harry-65
- Berichten: 479
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 19:43
- Locatie: Heerhugowaard
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 14 keren
Na een tijd van afwezigheid hierbij het eindresultaat. De eerste 200 kilometer zitten er inmiddels op.
Nieuw onderbouw beugel gemaakt en tevens een grote bagagedrager aangeschaft. (Al met al heeft het behoorlijk langer geduurt dan ik had gewilt, maar dat betreft niet alleen het herstel van de brommer maar ook mijn eigen herstel).
Alles werkt weer naar behoren al zitten er uiteraard nog dingen bij die nog een keer wat aandacht nodig hebben. (stuurslot? Veer standaard niet juist e.d.)
Nog wat plaatjes gemaakt en zie wat het is geworden.
Iedereen bedankt voor zijn reacties.
Harry
Nieuw onderbouw beugel gemaakt en tevens een grote bagagedrager aangeschaft. (Al met al heeft het behoorlijk langer geduurt dan ik had gewilt, maar dat betreft niet alleen het herstel van de brommer maar ook mijn eigen herstel).
Alles werkt weer naar behoren al zitten er uiteraard nog dingen bij die nog een keer wat aandacht nodig hebben. (stuurslot? Veer standaard niet juist e.d.)
Nog wat plaatjes gemaakt en zie wat het is geworden.
Iedereen bedankt voor zijn reacties.
Harry
- Bijlagen
-
- onderbouw 03.JPG (94.02 KiB) 10156 keer bekeken
-
- onderbouw 02.jpg (87.42 KiB) 10156 keer bekeken
-
- onderbouw 01.jpg (84.68 KiB) 10156 keer bekeken
-
- kilometerteller.JPG (92.78 KiB) 10156 keer bekeken
- gerwinskreidler
- Berichten: 1517
- Lid geworden op: 30 dec 2006, 19:55
- Locatie: Utrecht
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- RuudvanWijk
- Berichten: 1250
- Lid geworden op: 22 mar 2007, 21:25
- Locatie: Bovenkarspel
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 26 keren
-
- Berichten: 1330
- Lid geworden op: 23 apr 2013, 21:13
- Locatie: Onder N.A.P
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: Opknappen en herstel Hollandse eitank 1965 gereed!
Leuk verhaal Harry, moet hem ook maar eens in het wild zien.
- harry-65
- Berichten: 479
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 19:43
- Locatie: Heerhugowaard
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 14 keren
Re: Opknappen en herstel Hollandse eitank 1965 gereed!
Hoi Ronald,
Ik ben de laatste maanden niet veel op het forum geweest (andere drukte) en lees net je bericht net, Als je in HHW bent, je bent welkom.
Harry.
Ik ben de laatste maanden niet veel op het forum geweest (andere drukte) en lees net je bericht net, Als je in HHW bent, je bent welkom.
Harry.
- harry-65
- Berichten: 479
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 19:43
- Locatie: Heerhugowaard
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 14 keren
Re: Opknappen en herstel Hollandse eitank 1965 gereed!
Nu mijn hondekop zover gereed is, ben ik de eitank nog wat aan het perfectioneren. Na het herstel heb ik er alweer een aantal jaren met plezier mee gereden.
Uiteraard de jaarlijkse Noord-Hollandse Kreidler eitank tocht. Er waren echter nog een aantal punten welke ik nog wilde aanpakken. Een daarvan zijn de schokbrekers achter. Deze zijn, wat de demping betreft, in goede conditie. Alleen het chroom was minder. Met aluminium verf was dit gedeeltelijk “opgelost”. De schokbrekers zijn niet de meest voorkomende uitvoering met losse bussen welke je er zo kan af schroeven. Voor het demonteren moet het onderdeel – tegen de veerdruk in - omhoog worden gedrukt om de onderste bevestiging los te schroeven. Met wat hulp is dit uiteindelijk gelukt. De onderstukken moeten ook nog worden voorzien van een nieuwe verflaag, daar ben ik mee bezig. De bussen zijn inmiddels opnieuw verchroomd en zien er weer goed uit.
Uiteraard de jaarlijkse Noord-Hollandse Kreidler eitank tocht. Er waren echter nog een aantal punten welke ik nog wilde aanpakken. Een daarvan zijn de schokbrekers achter. Deze zijn, wat de demping betreft, in goede conditie. Alleen het chroom was minder. Met aluminium verf was dit gedeeltelijk “opgelost”. De schokbrekers zijn niet de meest voorkomende uitvoering met losse bussen welke je er zo kan af schroeven. Voor het demonteren moet het onderdeel – tegen de veerdruk in - omhoog worden gedrukt om de onderste bevestiging los te schroeven. Met wat hulp is dit uiteindelijk gelukt. De onderstukken moeten ook nog worden voorzien van een nieuwe verflaag, daar ben ik mee bezig. De bussen zijn inmiddels opnieuw verchroomd en zien er weer goed uit.
- Bijlagen
-
- 201803262330 (2).jpg (89.48 KiB) 5751 keer bekeken
-
- 201803262330 (3).jpg (83.81 KiB) 5751 keer bekeken
-
- 201803262330 (4).jpg (174.64 KiB) 5751 keer bekeken
- harry-65
- Berichten: 479
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 19:43
- Locatie: Heerhugowaard
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 14 keren
Re: Opknappen en herstel Hollandse eitank 1965 gereed!
Afgelopen woensdag de schokbrekers weer gemonteerd. Zoals aangegeven dit niet de meest voorkomende uitvoering. Zelf heb ik ze op ca. 4 – 5 eitanken gezien van het bouwjaar 1965. Omdat ze nog in goede staat waren zijn ze opgeknapt. Om ze weer in elkaar te zetten heb ik een beugel in de workmate geplaatst om de onderbus op te drukken waardoor er ruimte vrijkomt om het onderste oog vast te schroeven. Het ziet er weer beter uit en is zo weer gereed voor de 10e N-H Kreidler eitank tocht 2018.
- Bijlagen
-
- 2018-04-11 (1).jpg (169.63 KiB) 5569 keer bekeken
-
- 2018-04-11 (2).jpg (198.21 KiB) 5569 keer bekeken
-
- 2018-04-11 (3) met aluminium verf.jpg (61.18 KiB) 5569 keer bekeken
-
- 2018-04-11 (4).jpg (137.41 KiB) 5569 keer bekeken
-
- 2018-04-11 (5).jpg (157.22 KiB) 5569 keer bekeken
- hermanngas
- Berichten: 4101
- Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
- Locatie: Dronten
- Gegeven waarderingen: 228 keren
- Ontvangen waarderingen: 229 keren
Re: Opknappen en herstel Hollandse eitank 1965 gereed!
Zeer vindingrijk, moet je wel een degelijke workmate hebben.
- Henk 3bakvoet
- Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
- Berichten: 10800
- Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
- Locatie: Koog aan de Zaan
- Gegeven waarderingen: 186 keren
- Ontvangen waarderingen: 567 keren
Re: Opknappen en herstel Hollandse eitank 1965 gereed!
Harry, wil je die laatste twee foto`s verwijderen.
Vandaag nog.
Vandaag nog.
- Andy
- Berichten: 10275
- Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
- Locatie: heemskerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 332 keren
Re: Opknappen en herstel Hollandse eitank 1965 gereed!
Je weet toch wel dat het achterlichtkapje van zundapp/Batavus is ??? Nog 1 dingetje voor verbetering/originaliteit.
Keurige brommer verder, ga zo door.
Andy,
Keurige brommer verder, ga zo door.
Andy,
- RuudvanWijk
- Berichten: 1250
- Lid geworden op: 22 mar 2007, 21:25
- Locatie: Bovenkarspel
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 26 keren
Re: Opknappen en herstel Hollandse eitank 1965 gereed!
Inventief die Harry. Schokbreker in workmate en klaar voor lancering.
Knap gedaan Harry.
groet,
Ruud
Knap gedaan Harry.
groet,
Ruud
- harry-65
- Berichten: 479
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 19:43
- Locatie: Heerhugowaard
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 14 keren
Re: Opknappen en herstel Hollandse eitank 1965 gereed!
Dat ik mijn eitank in 1968 kocht zat er ook zo een kap op. Ja, wat doe je dan?Andy schreef:Je weet toch wel dat het achterlichtkapje van zundapp/Batavus is ??? Nog 1 dingetje voor verbetering/originaliteit.
Keurige brommer verder, ga zo door.
Andy,
Ik ga er over nadenken, wordt ws. wel een andere kap. Dan laat ik de foto's staan en t.z.t.. een ander plaatje ter goedkeuring.Henk 3bakvoet schreef:Harry, wil je die laatste twee foto`s verwijderen.
Vandaag nog.
Er staan nog wat verbeterpunten op mijn lijstje voor deze brommer. De gashandel is niet de juiste, ik moet hiervoor nog eens kijken. Het heeft geen prioriteit, de stuurkap zit aan de rechter onderzijde daardoor niet vast. Hij functioneert overigens goed.
Daarnaast moet het perfect lopende motortje de komende winter worden open gehaald voor nieuwe pakkingen. De boel is te smerig en vet. En een abonnement op een krant nemen alleen om die onder de motor te leggen gaat mij te ver.
- harry-65
- Berichten: 479
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 19:43
- Locatie: Heerhugowaard
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 14 keren
Re: Opknappen en herstel Hollandse eitank 1965 gereed!
Voor de komende eitank rit nog even een diepte-investering gedaan. Ik hoop hiermee andere eitank bezitters gerust te stellen.
Ook nog even nieuwe kabels (versnelling en koppeling) gemonteerd. Deze had ik nog nooit vervangen en begonnen nu minder te worden. Gelijk even de moer van de spiegel bewerkt.
Ook nog even nieuwe kabels (versnelling en koppeling) gemonteerd. Deze had ik nog nooit vervangen en begonnen nu minder te worden. Gelijk even de moer van de spiegel bewerkt.
- Bijlagen
-
- nieuw achterlicht.jpg (177.57 KiB) 4736 keer bekeken
-
- spiegel moer.jpg (107.03 KiB) 4736 keer bekeken
- Henk 3bakvoet
- Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
- Berichten: 10800
- Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
- Locatie: Koog aan de Zaan
- Gegeven waarderingen: 186 keren
- Ontvangen waarderingen: 567 keren
Re: Opknappen en herstel Hollandse eitank 1965 gereed!
Harrie is de tour manager hij rijdt op kop, denk je even in dat de rest van het peloton 100 km tegen een achterlicht van een Zündapp zit aan te glauwen.Ik hoop hiermee andere eitank bezitters gerust te stellen.
Een prachtig achterlicht Harrie
Zo hoort het nou eenmaal.
- harry-65
- Berichten: 479
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 19:43
- Locatie: Heerhugowaard
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 14 keren
Re: Opknappen en herstel Hollandse eitank 1965 gereed!
Omdat alle toertochtjes voorlopig in de ijskast staan ben ik vandaag gestart met een nieuwe klus aan de eitank. Al enkele jaren staat het mij tegen dat het blokje te veel olie lekt. Dat een Kreidler olie lekt, oké! Maar er moest altijd een dikke krant en een plaat hardboard onder de standaard.
Het blokje was door mij nog nooit uit elkaar gehaald, zolang als er niets aan mankeert moet je er niets mee doen! Het motortje doet het verder goed en de brommer rijdt en schakelt verder prima. Dat bleek ook wel tijdens de eitank toertochten waarbij ik meerdere keren te horen heb gekregen hoe mooi hij liep. Deze operatie zal dan ook uitsluitend bestaan uit het vervangen van keerringen, pakkingen en nieuwe zuigerveren. Materiaal hiervoor lag al bijna 2 jaar in de schuur.
Het was de bedoeling om een en ander samen met Ruud te doen, helaas gaat dat nu in deze tijd even niet lukken.
Recentelijk kreeg ik nog een koplampspoiler ter overname aangeboden. Of ik deze ga monteren, ik ben er nog niet uit. Vroeger vond ik ze prachtig, nu sta ik in dubio.
Er komt ook een nieuwe standaard onder, de huidige is onstabiel en rammelt onderweg.
Nu eerst maar even de motor.
Het blokje was door mij nog nooit uit elkaar gehaald, zolang als er niets aan mankeert moet je er niets mee doen! Het motortje doet het verder goed en de brommer rijdt en schakelt verder prima. Dat bleek ook wel tijdens de eitank toertochten waarbij ik meerdere keren te horen heb gekregen hoe mooi hij liep. Deze operatie zal dan ook uitsluitend bestaan uit het vervangen van keerringen, pakkingen en nieuwe zuigerveren. Materiaal hiervoor lag al bijna 2 jaar in de schuur.
Het was de bedoeling om een en ander samen met Ruud te doen, helaas gaat dat nu in deze tijd even niet lukken.
Recentelijk kreeg ik nog een koplampspoiler ter overname aangeboden. Of ik deze ga monteren, ik ben er nog niet uit. Vroeger vond ik ze prachtig, nu sta ik in dubio.
Er komt ook een nieuwe standaard onder, de huidige is onstabiel en rammelt onderweg.
Nu eerst maar even de motor.
- Bijlagen
-
- Koplampspoiler.JPG (57.86 KiB) 2210 keer bekeken