Mijn kreidler opknappen/restaureren (Kreidler nr 2.)

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Burning Tyre
Berichten: 2221
Lid geworden op: 30 okt 2002, 21:33
Locatie: Westervoort, bij Arnhem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#26 Bericht door Burning Tyre » 21 jul 2003, 23:49

Ja dat klopt, zodat de lucht van onderuit er ook uit kan, zodat de olie goed doorzakt...

Gebruikersavatar
Burning Tyre
Berichten: 2221
Lid geworden op: 30 okt 2002, 21:33
Locatie: Westervoort, bij Arnhem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#27 Bericht door Burning Tyre » 22 aug 2003, 21:42

Sow hier weer een update.

Ik heb inmiddels verf gehaald bij AMI lakken in Duiven. Vulkaan rood, er zat een stickertje op de achterkant van het kleurvoorbeeld van Paul Hendriks, dus dat zal zeker wel de juiste kleur zijn. Hij had 2 soorten "Kreidler" rood voor me, signaalrood en vulkaanrood.
Heb een halve liter vulkaanrood en verharder gehaald, samen met een liter grondverf en verharder.

Stralen van het frame etc gaan we ook zelf doen. We zijn nu van een oude koelkast een straalkabine aan het fabriceren ;) Raam erin maken en gaten voor je handen dan moet dat lukken.

Hopelijk kan ik binnenkort alles stralen, en daarna alles in de grondlak zetten.

Gebruikersavatar
Chris - RMC Black Flamed
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 822
Lid geworden op: 29 nov 2002, 16:31
Locatie: Zuid-Limburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#28 Bericht door Chris - RMC Black Flamed » 23 aug 2003, 14:16

Leuk dat je zelf gaat stralen, brandende band!
Heb ik ook gedaan. Ga je ook zelf spuiten? Ik heb m'n garage omgebouwd tot spuitcabine toen :lol:

Een zandstraalkabine is inderdaad een heel slim idee. Ik heb er eentje gemaakt van een oude regenton :wink:

Als je je voorbereidende werk voor het spuiten maar grondig doet. Het bepaald je uiteindelijke resultaat voor 80% :!:

Gebruikersavatar
Burning Tyre
Berichten: 2221
Lid geworden op: 30 okt 2002, 21:33
Locatie: Westervoort, bij Arnhem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#29 Bericht door Burning Tyre » 23 aug 2003, 15:07

Ja spuiten gaan we ook zelf doen. Mijn vader wilde het spuiten met de compressor buiten doen, maar ik weet niet of dat zo'n goed idee is.

Stralen doen we in de straalcabine want anders zitten die zandkorrels echt overal, ze vliegen overal heen..... anders wordt het echt een teringzooi :)

Gebruikersavatar
Chris - RMC Black Flamed
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 822
Lid geworden op: 29 nov 2002, 16:31
Locatie: Zuid-Limburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#30 Bericht door Chris - RMC Black Flamed » 23 aug 2003, 15:48

hehe ja je zit sowieso onder het zan, zelfs een cabine houdt niet alles tegen

Hoe wilde je dan anders spuiten dan met de compresssor? Dat is de enige (echte) manier!
Lak uit de spuitbus is zo zacht... en 2K-lak spuiten met een spuitbus is moeilijk.
Vergeet wel niet om naast je drukregelaar ook zo'n ontwater-apparaatje te hebben! En zet je compressor NOOIT in de ruimte waarin je spuit. Dan gaat de compressor namelijk verfnevel "happen" en loopt 'ie vast omdat de verf plakt :!:
En zorg voor een goeie spuit natuurlijk, een DIN-meter om de viscosicteit te meten, kleefdoek, zeefje, enz enz.

:arrow: Mooie tip nog als laatste; zorg dat op de plaats waar je spuit alleen aanwezig is; de spuiter, het te spuiten object en je gereeschap.

Gebruikersavatar
nonserviam
Berichten: 836
Lid geworden op: 31 jul 2003, 12:46
Locatie: Oudkarspel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#31 Bericht door nonserviam » 23 aug 2003, 16:07

nog een tip: liever 4 dunne lagen spuiten als 1 hele dikke laag.

nou ja nog een tip maar die lijkt me wel logisch ventileren is een goeie zaak

groeten jordie

Gebruikersavatar
Burning Tyre
Berichten: 2221
Lid geworden op: 30 okt 2002, 21:33
Locatie: Westervoort, bij Arnhem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#32 Bericht door Burning Tyre » 23 aug 2003, 16:26

Ja we spuiten met compressor. De verf heb ik reeds gekocht. Zit in een potje.

Gebruikersavatar
Burning Tyre
Berichten: 2221
Lid geworden op: 30 okt 2002, 21:33
Locatie: Westervoort, bij Arnhem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#33 Bericht door Burning Tyre » 24 aug 2003, 13:03

Inmiddels heb ik de voorvork gereviceerd. Nieuwe rubbers onderin, en nieuwe olie erin. En een setje 2ehands, goed uitziende chrome bussen erop, de oude waren té roestig.

Gister heb ik ook de naven uit de wielen gehaald, ik heb gewoon de spaken doorgeslepen, komen toch nieuwe velgen en spaken in want die zijn bijna doorgeroest ;)

Ik heb de voornaaf al gepoetst en gepolijst, en die glimt al aardig... een uurtje ervoor zat er nog een 2cm dikke rotzooilaag op ;)

En het achterspatbord is al gestraald.

Gebruikersavatar
Chris - RMC Black Flamed
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 822
Lid geworden op: 29 nov 2002, 16:31
Locatie: Zuid-Limburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#34 Bericht door Chris - RMC Black Flamed » 24 aug 2003, 15:40

denk eraan BT, dat je ZO SNEL MOGELIJK na het stralen alvast een laag primer aanbrengt, liefst meteen! Roest, vocht e.d. heeft natuurlijk alle kans zonder primer. Ik zou hiervoor wel een spuitbus gebruiken, da's veel makkelijker.
En indien je niet het hele spatbord straalt, maar alleen de roestplekken, let dan op of de lak die je gaat zitten geen reflow-lak is! Dit is lak die door hitte zacht wordt. Als je daar dan 2K overheen spuit, en je zet je kreidler in de zon, heb je een vulkaanlandschap.
:idea: Je kunt dit makkelijk testen; reflow lak is niet wasbenzine-proof dus gewoon even met een lap wasbenzine er overheen.

Gebruikersavatar
Burning Tyre
Berichten: 2221
Lid geworden op: 30 okt 2002, 21:33
Locatie: Westervoort, bij Arnhem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#35 Bericht door Burning Tyre » 24 aug 2003, 17:34

We pakken het in met een speciaal afdekbaar plasticfolie, dit laat geen lucht en vocht door.... zo blijft het afgesloten.

maar we gaan wel snel mogelijk grondlak aanbrengen.

Gebruikersavatar
Burning Tyre
Berichten: 2221
Lid geworden op: 30 okt 2002, 21:33
Locatie: Westervoort, bij Arnhem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#36 Bericht door Burning Tyre » 09 sep 2003, 23:14

Ik heb nu een aantal dingen al in de grondlak staan. Nog wat kleinigheidjes wegwerken met plamuur... schuren en opnieuw doen.
Het spuiten ging wel aardig goed al moest de spuitkop wat beter afgesteld worden, hij moet de verf nog iets beter vernevelen.

Daarna nog wat andere onderdelen stralen....
en ook spuiten.


Voor alle foto's van dit restauratieproject: http://www.bt.biersoft.com/kreidler/gal ... hp?album=3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#37 Bericht door Dimage » 09 sep 2003, 23:18

Gaat de goede kant op, ben reuze benieuwd naar het eindresultaat. 8)

MVG

Gebruikersavatar
Burning Tyre
Berichten: 2221
Lid geworden op: 30 okt 2002, 21:33
Locatie: Westervoort, bij Arnhem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#38 Bericht door Burning Tyre » 24 sep 2003, 16:13

We hebben nu alles helemaal gestraalt en het spuitwerk kan dus beginnen. We hebben vandeweek nog eens de rest in de grondlak gezet. Maar we kregen de spuitkop niet lekker afgesteld. De verf is ruw als je er met je hand over heen gaat. Bij de grondlak is dat nou niet zo'n heel erg probleem, dat schuur je wel weer glad.

maar als we de echte lak gaan spuiten moet het natuurlijk mooi glad gespoten worden en een goede glans hebben.

Iemand tips ofsow hoe je die spuitkop goed kan afstellen? Er is nu dus een ruw oppervlak met als het ware allemaal kleine stukjes verf. De eerste keer ging het spuiten nog beter, maar nu is het echt slecht eigenlijk.......

Naja ik hoor het wel... graag reacties/tips etc van andere mensen die gespoten hebben... met hoeveel luchtdruk spuit je en hoe regelen jullie de afstelling???

Gebruikersavatar
de gele banaan
Berichten: 251
Lid geworden op: 26 nov 2002, 19:42
Locatie: joure
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#39 Bericht door de gele banaan » 24 sep 2003, 16:27

Maken jullie hem wel steeds goed schoon. Anders kan hij verstopt raken

Gebruikersavatar
Burning Tyre
Berichten: 2221
Lid geworden op: 30 okt 2002, 21:33
Locatie: Westervoort, bij Arnhem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#40 Bericht door Burning Tyre » 24 sep 2003, 16:48

jaja we spuiten hem steeds na met thinner geloof ik...

Gebruikersavatar
de gele banaan
Berichten: 251
Lid geworden op: 26 nov 2002, 19:42
Locatie: joure
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#41 Bericht door de gele banaan » 24 sep 2003, 17:28

Ik zou hem eens uitelkaar halen even kijken of alles nog goed glad is. want als het steeds minder wordt dan licht het denk daaraan.

Gebruikersavatar
Burning Tyre
Berichten: 2221
Lid geworden op: 30 okt 2002, 21:33
Locatie: Westervoort, bij Arnhem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#42 Bericht door Burning Tyre » 24 sep 2003, 17:46

Nee dat hebben we al gedaan... 't is denk ik afstelling ensow. Ik wil weleens mensen horen die ook zelf hebben gespoten...

Gebruikersavatar
Chris - RMC Black Flamed
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 822
Lid geworden op: 29 nov 2002, 16:31
Locatie: Zuid-Limburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#43 Bericht door Chris - RMC Black Flamed » 25 sep 2003, 17:43

heb je de voorgeschreven viscositeit aangehouden?

>> vraag waar je de verf heb gehaald wat de ideale viscositeit is
>> zorg voor een DIN-viscositeit-meter. Daar gooi je een voorgeschreven hoeveelheid verf in, en je meet de tijd op die de verf nogidg heeft om uit de beker te lopen. Dat is je viscositeit.

>> heb je de verf gezeeft??

>> heb je genoeg druk?

>> als bovenstaande niet helpt zou ik voor een nieuwe spuitmond kijken (niet duur)

Gebruikersavatar
Burning Tyre
Berichten: 2221
Lid geworden op: 30 okt 2002, 21:33
Locatie: Westervoort, bij Arnhem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#44 Bericht door Burning Tyre » 25 sep 2003, 18:02

De spuitmond was nog gloedje nieuw. Ik heb de verf gehaald bij AMI lakken in duiven.....

De verf is niet gezeefd, moest dat dan?

Ja wat is genoeg druk, met wat voor druk spuiten jullie?

Gebruikersavatar
Chris - RMC Black Flamed
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 822
Lid geworden op: 29 nov 2002, 16:31
Locatie: Zuid-Limburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#45 Bericht door Chris - RMC Black Flamed » 25 sep 2003, 18:08

natuurlijk moet je verf zeeven!

Gebruikersavatar
Chris - RMC Black Flamed
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 822
Lid geworden op: 29 nov 2002, 16:31
Locatie: Zuid-Limburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#46 Bericht door Chris - RMC Black Flamed » 25 sep 2003, 18:09

misschien heb je hier nog wat aan; dit heb ik al 's eerder gepost; het gaat over hoe ik m'n brommie gespoten heb.


------------------

Ik heb alles zelf gedaan, maar wel op de professionele manier zoals het ook in de autobranche gebeurt. Van te voren heb ik enige lectuur en spuiters geraadpleegd, want een goeie voorbereiding is het halve werk zeggen ze he. Het zelf spuiten kost een hoop arbeid, en je hebt een en ander aan materiaal nodig, maar dan ben je wel goedkoop én professioneel klaar. Het heeft mij zo'n 125 euro gekost. Al het materiaal heb ik bij een autozaak gekregen. Ik heb elk weekend een paar uurtjes eraan gewerkt en op twee maanden was ik klaar (neem je de hele dag dan lukt het ook op vier dagen of zo). Neem de tijd en doe alles met zorg. De voorbereiding bepaalt voor meer dan de helft je spuitresultaat! Veel ontvetten en goed ook is belangrijk!

Ik zal mijn lakopbouw en spuittechniek beschrijven:

Allereerst heb ik de hele zooi gezandstraald. Redelijk goede lak kun je opschuren maar mijn brommer zat (welke niet?) onder de diepe roestpitten. Het tweede voordeel is dat je geen problemen kunt krijgen met de onderste laklaag. Als de originele laklaag bijvoorbeeld reflow-lak is, gaat het mis. Deze lak wordt namelijk weer zacht als hij warm word. Als je de brommer dan in de zon zet, gaat de originele laklaag onder je nieuwe lak week worden, terwijl de bovenste laag dat niet doet. Het resutaat is een vreselijk gezicht met scheuren, bubbels en rimpels! Zandstralen buiten doen natuurlijk, vergeet niet dat je hierna de ideale condities voor roestvorming hebt, dus snel naar binnen met de zooi erna. Zelfs een vingervlek is voldoende om een roestplekje te creëren! Duurt het nog even voordat je verder gaat, spuit het zaakje dan in met vaseline-spray (HEMA, a 2.50 euro), en daarna weer ontvetten met wasbenzine. Maar, veel beter is natuurlijk direct na het zandstralen flinke laag primer overheen (ik heb MOTIP spuitbus gebruikt).
Door het zandstralen ben je er zeker van dat alle roest weg is. Zeer diepe roestpitten kun je niet helemaal weg zandstralen. Gebruik hierbij een (overigens zeer argressieve en on-milieuvriendelijke) roeststopper.

De diepe deuken kun je nu met twee-componenten polyester-plamuur (potje voor 4 euro of zoiets) plamuren. Wel van te voren altijd goed ontvetten. Dit kan met wasbenzine, let er dan wel op dat dit een uitdamptijd heeft van een kwartier. Echte ontvetter is beter maar ook duurder, dit heeft wel als voordeel dat het sneller vervliegt. De twee-componenten plamuur hecht gewoon op de blanke plaat. Op de kleine oneffenheden hoef je nu nog niet te letten. Gebruik beter te veel dan te weinig plamuur.

Vervolgens begin je met schuren (schuren = hechting) Dit kan nat of droog.
Nat: schuurpapier gaat iets langer mee, geen stof, goed afdrogen noodzakelijk i.v.m. roest, waterproof schuurpapier is iets duurder. Eventueel kun je tussen lagen door even met een zwarte spuitbus nevelen, zodat je ziet waar je al geschuurd hebt.
Droog: stof, schuurpapier slijt iets sneller
Nat: Emmer water erbij, spons erbij en nat schuurpapier korrel 240 gebruiken.
Droog: Schuren met korrel 240, vergeet geen stofmasker op te zetten.
Altijd schuren met een schuurkurk! Anders schuur je de groeven van je vingers in je werk. Let er ook op dat je alles goed afspoelt met water, zodat er geen schuurstof achterblijft. Anders schuur je dit vervolgens in het ijzer en dat geeft later nare roestpuntjes. Als de oneffenheden nog te groot zijn nog een keer plamuren. Wees niet te zuinig met schuren, je kunt beter twee keer plamuren en de helft wegschuren dan in een keer te veel erop smeren. Als je namelijk een te dikke laag aanbrengt kunnen de gassen die tijdens het opdrogen ontstaan niet ontsnappen, en krijg je nare bubbel-vorming en rimpels. Check op de plamuur de maximale laagdikte. Twee-componenten polyesterplamuur kan veel dikker opgebracht worden dan één-componenten mesplamuur. Als je klaar bent ontvet je het zaakje weer (met wasbenzine of ontvetter).

Daarna breng je primer aan (MOTIP is goede kwaliteit, Een bus van 600ML kost je geloof ik 6 euro). Pak bij voorkeur rood daar je hierbij goed ziet als je door een laag heen schuurt. Spuit rustig twee lagen. Daarna weer ontvetten. Let op met vettige handen op je werkstuk! Na het spuiten van de primer is je werkstuk al een stuk minder gevoelig voor vocht.

Na de primer kun je gaan fijnplamuren. Hiervoor gebruik je ééncomponenten mesplamuur. Dit droogt wat sneller dan twee-componentenplamuur. Let er weer op dat je niet te dikke lagen aanbrengt. Er is ook iets op de markt in een spuitbus, spuitplamuur, dat schijn je millimeterdik te kunnen spuiten, maar daar heb ik geen ervaring mee. Na elke laag nat schuren met korrel 240 schuurpapier. Het is niet gek dat je drie lagen plamuur nodig hebt! Je schuurt namelijk meer dan de helft weg meestal. Daar waar je door de primer heenschuurt moet je natuurlijk nieuwe aanbrengen. Voor het plamuren kun je behalve japanse messen (van die ijzere flappen) ook een plamuurruber gebruiken, wat handig is bij bolle of holle vlakken. Ook na het fijnplamuren weer ontvetten natuurlijk.

Nu ben je al een heel eind. Als laatste spuit je filler over je werkstuk. Een spuitbus MOTIP filler met 500ML kost je ongeveer 10 euro. Dit ook een soort van plamuur, maar dan voor het allerfijnste werk. Let op: spuitplamuur is iets anders dan filler, ook al worden deze namen sprekenderwijs wel eens door elkaar gebruikt! Twee lagen filler geven voldoende dekking. Je kunt de filler behoorlijk dik opspuiten. Hierna weer ontvetten, omdat je altijd wel met je handen aan je werkstuk komt.

Na het opspuiten van de filler begin je met het fijnschuren, weer nat. Hiervoor gebruik je korrel 400 schuurpapier. Wat ook handig hiervoor is, zeker om hoeken etc. te schuren, is een zogenaamd schuurmatje. Hierna weer ontvetten.

Je bent nu klaar om te spuiten.
Ik heb twee-componentenlak gebruikt. Deze is niet zo gek duur: ongeveer 35 euro voor halve liter niet-metallic, wat genoeg is voor een hele brommer. Het geeft mooie glans zonder polijsten, is hard en is dik te spuiten zonder zakkers te kijrgen (wel 5 keer dikker dan spuitbusverf). Je krijgt de lak in drie componenten geleverd: een halve liter lak is je basis. Hier voeg je 50% harder aan toe. Vanaf dat moment wordt je lak hard, maar de potlife is ongeveer 6 uur dus tijd genoeg om te spuiten. Daarna voeg je over dit geheel 5-10% verdunning toe. Ik heb 10% toegevoegd. De viscositeit was toen 20 sec (maat voor de vloeibaarheid).
Dit gaat in de verspuit (vergeet niet om het door een verfzeef te halen welke overigens een paar cent kost in de wegwerpuitvoering). De spuit is natuurlijk aangesloten op je compressor. Spuiten met 4 bar gaat perfect. Een spuitopening van 1-1.5mm is netjes. Zorg dat je compressor behalve van een drukregelaar ook voorzien is van een ontwatervoorziening! Water in je lak is natuurlijk funest. Denk ook aan spuitmaskers! Houdt de deur zo veel mogelijk dicht, want luchtstromingen zijn funest.

Een goede werkplek is van zeer groot belang voor je spuitresultaat! Minstens een halve dag van te voren zuig en veeg je al het stof weg, zodat daarna alle overgebleven stof naar beneden kan dwarrelen.
Ik heb de helft van de garage afgeplakt (dat folie kost niks). Let op: die damp komt overal, zelfs daar waar je het niet verwacht! Dus alle spleten goed dichtplakken met tape en alles dat niet de kleur van je werkstuk mag aannemen afplakken. Zorg er bij voorkeur voor dat er zich behalve de spuiter, zijn werkstuk en zijn materiaal niets in de spuitruimte bevind. En zeker niet de compresosr! Deze gaat anders spuitdampt "happen" en loopt onherhoepelijk vast door de plakkerigheid. Als je compresoor buiten staat, zorg er wel voor dat je ontwater-mechanisme dus binnen zit. Ik had alleen een tafel in de garage staan, met daarop de objecten, en een werkbankje voor het spuiten.
Je stookt de garage op, 18 graden is het minimum voor twee-componenten lak, maar er geld hoe hoger de temperatuur hoe beter het resultaat. Ik zat op 25 graden.
Vlak voor je met spuiten begint kun je beste de vloer natnevelen, zodat het stof op de vloer blijft plakken. Denk niet slim te zijn door ook plastik op de vloer te leggen, dit werkt namelijk voor geen meter want dan blijven je voeten steeds aan het plastik hangen door de plakkerige verf en heb je het plastik achter je aan hangen.
Ontvet alle werkstukken.Vlak voor het spuiten wrijf je nog eens met een zg. "kleefdoek" over je werken. Deze kleefdoek dient de laatste stofdeeltjes van je werkstuk af te vegen. Ook kun je eventueel stof eraf blazen of de rand van je handpalm gebruiken.
Je spuit altijd drie lagen: een eerste laag spuit je heen en weer. Let erop dat je aan het einde van elke baan de spuit uitzet, anders heb je aan het einde allemaal dikke punten verf staan. Eerst doe je de randen, daarna de grote vlakken. De volgende twee lagen zijn ook twee banen-lagen, maar dan wel kruislings over elkaar heen. Tussen de lagen houdt je minimaal 15 min. uitdamptijd aan, anders kunnen de gassen niet ontsnappen en krijg je bubbeltjes en rimpeltjes. Ook niet langer dan 30 min. wachten want dan is de verf droog en hechten de lagen niet meer aan elkaar. Spuit (vooral de laatste laag) net zo dik dat het nét niet loopt, dan is de glans optimaal.
Maak niet de fout die ik maakte: ik spoot alles een voor een op het werkbankje terwijl op de grote tafel de eerder gespoten onderdelen lagen, met als resultaat dat deze dof werden door de verfnevel die hierop neersloeg. Kon ik alsnog gaan polijsten. Misschien is het een oplossing om overal een doos overheen te zetten. Alles naar buiten dragen heeft natuurlijk weer luchtstroming tot gevolg…
Tweecompontentelak droogt razendsnel: na een uur is het stofvast, en na 12 uur is het regenvast en afplakbaar. Na 24 ofzo volledig uitgehard.
Belangrijke punten tijdens het spuiten zijn een goede spuit, temperatuur, ventilatie (maar geen tocht!) en een goed spuitmasker.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt. Dit is hoe ik het heb gedaan, uitgaande van de ervaring van mijn vader, veel lectuur en de ervaring van spuiters. In principe kan iedereen dit zelf doen met een mooi resultaat. Als je het zo doet heb je er jaren geen last meer van. Deze lak is professionele autolak, die ook door schadeherstelbedrijven wordt gebruikt (deze gebruiken de veel duurdere variant op watebasis i.v.m. zware gezondheids- en milieueisen).

Succes ermee, en welke weg je ook kiest, ik hoop dat je tevreden bent over je resultaat.
Oja, niet te vergeten: kunststof kun je op precies de zelfde manier spuiten, hetzij met een geschikte kunststof-primer.

------------------------

Groeten Chris

Gebruikersavatar
Burning Tyre
Berichten: 2221
Lid geworden op: 30 okt 2002, 21:33
Locatie: Westervoort, bij Arnhem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#47 Bericht door Burning Tyre » 25 sep 2003, 18:10

Bedankt ik zal de informatie straks even goed doorlezen.....!! (is me nogal geen vette lap tekst ;):) )

polydipsia
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 jul 2003, 17:19
Locatie: Elburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#48 Bericht door polydipsia » 27 sep 2003, 13:51

In de professionele restauratie wereld schuurt men na het spuiten tovh nogmaals het hele object met watervast papier en spuiten dan nogmaals het object? Wat is hier het nut van chris?

Na het stralen ga je de diepe roestpitten plamuren en schuren. Daarna breng je primer op. Moet je het blanke staal dan ook schuren of niet??

Gebruikersavatar
Chris - RMC Black Flamed
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 822
Lid geworden op: 29 nov 2002, 16:31
Locatie: Zuid-Limburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#49 Bericht door Chris - RMC Black Flamed » 27 sep 2003, 15:19

van twee keer spuiten heb ik nog nooit gehoord...
Wel wordt er wel 's een laag blanke lak gespoten voor extra glans.

wat wel vaker gedaan wordt, is na het spuiten licht schuren en vervolgens polijsten met commandant 4, vervolgens afwerken met commandant 5.
Bij 2-componentenlak is dit echter overbodig, twee componentenlak heeft direct hoogglans zonder polijsten.

blank staal kun je even licht schuren na stralen (schuren = hechting). Twee-componentenplamuur kan direct op blank staal aangebracht worden, mesplamuur niet.

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#50 Bericht door Dimage » 27 sep 2003, 18:23

Wat moeten we precies verstaan onder het inzakken van de verf?
Is dat waardoor je zo'n sinasappelschil structuur krijgt?

MVG

Ps: Ik was vergeten in de PB een link te plakken en bedoelde eigenlijk niet deze topic, heb je een nieuwe PB gestuurd met de juiste link.

Plaats reactie