71'er RS uit CH -oranje buffel

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: 71'er RS uit CH -oranje buffel

#476 Bericht door MichelVH » 06 okt 2017, 19:32

Vervang alsjeblieft dat kettingrandje #-o [-X [-o<

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 348 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: 71'er RS uit CH -oranje buffel

#477 Bericht door jamojamo » 06 okt 2017, 20:02

MichelVH schreef:Vervang alsjeblieft dat kettingrandje #-o [-X [-o<
Je hebt gelijk, hij is verknoeid. Toch als ik een andere zwarte of oranje bovenhelft op de kop kan tikken doe ik het weer want deze is beter gelukt:
IMG_8801.JPG
IMG_8801.JPG (142 KiB) 4100 keer bekeken
Gr.,
Eric

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 348 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: 71'er RS uit CH -oranje buffel

#478 Bericht door jamojamo » 12 sep 2018, 16:01

Wat heb ik nou toch weer onder de oranje buffel hangen? Ja hoor, een indirekte smalle tap zoals het hoort :shock:
IMG_9157 (Medium).JPG
IMG_9157 (Medium).JPG (192.45 KiB) 3596 keer bekeken
(Kan de direkte onder de "inspiratie" - Kreidler)
Alleen nog even de speling er uit met wat nieuwe onderdeeltjes en kijken of ik er uit kom met de excentrische bout :|
Heb nu de Zeta 45mm erop met de de Jager en 18 Bing. Komt heel bruut in de powerband. Als de speling uit de schakelpook is gaat er een grotere sproeier in de Bing en ga ik verder afstellen.
Gr.,
Eric

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10275
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 332 keren

Re: 71'er RS uit CH -oranje buffel

#479 Bericht door Andy » 12 sep 2018, 22:15

Is het misschien een 1966/67 blok Eric ???

Ind. blok is ook een super mooi en goed product, waarom iedereen toch zweert bij een directe :roll:

Andy,

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: 71'er RS uit CH -oranje buffel

#480 Bericht door Caspar » 13 sep 2018, 07:35

Is idd al een ouder blok.
Net als bij de Super5 , steekt ook hier de schakelwals door naar buiten

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10800
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 186 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Re: 71'er RS uit CH -oranje buffel

#481 Bericht door Henk 3bakvoet » 13 sep 2018, 20:18

Andy schreef:Is het misschien een 1966/67 blok Eric ???

Ind. blok is ook een super mooi en goed product, waarom iedereen toch zweert bij een directe :roll:

Andy,
Om dat ze mekaar helemaal koekie gek maken Andy.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: 71'er RS uit CH -oranje buffel

#482 Bericht door Caspar » 14 sep 2018, 10:35

en omdat het niet iedereen lukt om een indirecte bak spelingsvrij te laten schakelen misschien ?
Daarbij zijn GOEDE onderdelen van het buitenliggende schakelmechanisme schaars en duur.

Maar inderdaad: verder niks mis met een indirect blok

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 348 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: 71'er RS uit CH -oranje buffel

#483 Bericht door jamojamo » 14 sep 2018, 15:21

Ik heb de onderdeeltjes nog niet binnen maar heb alvast een vraagje. Wat voor vet gebruik je het best om de nylonbus te smeren? Teflon?
Is het een goed idee om in de hevel die op de schakelas gaat een boutje te maken om hem te borgen of zal ik de plaatselijke speling daar uitvullen met een stukje voelermaat zoals wel eens is te lezen.
Ik vind het externe mechanisme er gevoelig uitzien voor vuil en denk er over om na het definitief afstellen er beschermend kettingvet op te spuiten.
Gr.,
Eric

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: 71'er RS uit CH -oranje buffel

#484 Bericht door MichelVH » 14 sep 2018, 15:34

Maatje van me heeft een eitank crosser met 4v ind kickstart. Omdat hij werd gebruikt voor trial zit er een carterplaat op. Maar hierdoor wordt het schakelmechanisme gelijk heel goed beschermd tegen vuil. Schakelde als een malle en voelde ook schoon en vet aan.

Heb in belgie op een 4 bakje met versleten mechanisme gereden. Telkens een valse vrij, en de neutraal is een speld in een hooiberg...

In principe is smering niet echt het probleem, maar puur het zand en feces en weet ik wat :lol: .

Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3675
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 231 keren
Ontvangen waarderingen: 512 keren

Re: 71'er RS uit CH -oranje buffel

#485 Bericht door b.bonk » 14 sep 2018, 17:57

ik vind juist het ff voetje boven of onder de pook
juist net de sjeu van het brommeren.
voor als je gemak wil koop een automaat.
mvg bertus

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: 71'er RS uit CH -oranje buffel

#486 Bericht door Caspar » 14 sep 2018, 20:06

Eric , het uitvullen met een stukje voelermaat vind ik de beste oplossing , eventueel aangevuld met een M5 puntschroef die op het voelermaatje drukt. Niet rechtstreeks op de schakelas !
Vet is prima om vocht te weren en te smeren , maar alle zand en stof kleeft er aan vast...
1x per jaar de boel schoonmaken en opnieuw in het vet zetten vind ik persoonlijk het beste werken. Anders: Niet smeren is ook een optie.

@Bertus: een bak moet wel trefzeker schakelen. Bij een 30km/u toertochtje geen punt , maar het is heel eng als je in de Eifel bergje af mis-schakelt in een haarspeldbocht...

Gebruikersavatar
midde
Berichten: 858
Lid geworden op: 04 apr 2009, 17:32
Locatie: almere
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: 71'er RS uit CH -oranje buffel

#487 Bericht door midde » 14 sep 2018, 20:18

Ik heb een tijd geleden het deel wat over de schakelas gaat voorzien van 2 busjes en ingezaagt zodat ik hem met een boutje kon klemmen, dit werkte voor heel even heel goed totdat de ring brak. Daarna heb ik dit uit ander staal opnieuw gemaakt en werkt zeer goed.

Gr Thijs

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 348 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: 71'er RS uit CH -oranje buffel

#488 Bericht door jamojamo » 15 sep 2018, 20:10

Andy schreef:Is het misschien een 1966/67 blok Eric ???

Ind. blok is ook een super mooi en goed product, waarom iedereen toch zweert bij een directe :roll:

Andy,
Allen bedankt voor de tips, ik zal mijn geknutsel wel weer posten.

@Andy: het is mij verkocht door Ed Hofstra uit Schagerbrug die jou ook kende. Hij verkocht het als een Super5 blok, maar ik zag thuis achter de ontsteking volgens mij dat die carterhelft uit 1970 komt. Ik zal er nog eens naar kijken maar vind het ook weer niet zo belangrijk. Misschien is het carter aangepast voor de Super5 inhoud. Hij heeft in elk geval gewone spoelkanalen zonder smeergaatje dus is bedoeld voor een niet-volle krukas.

Ik wilde perse een blokje erbij maar niet voor de hoofdprijs. Dit is een mooie oplossing want lang niet zo duur als een direkte 5-bak en het is periode-correct voor mijn ‘71-er RS.

Gr.,
Eric

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10275
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 332 keren

Re: 71'er RS uit CH -oranje buffel

#489 Bericht door Andy » 15 sep 2018, 20:50

Ken Ed ook :D

Andy,

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: 71'er RS uit CH -oranje buffel

#490 Bericht door Enzo-tvdzijden » 15 sep 2018, 21:12

Van alles wat blokje dus. Als het goed in elkaar gezet is geen probleem.

Enzo

Gebruikersavatar
RS69
Berichten: 712
Lid geworden op: 05 aug 2008, 17:25
Locatie: Zuidoost Gelderland
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 29 keren

Re: 71'er RS uit CH -oranje buffel

#491 Bericht door RS69 » 15 sep 2018, 22:23

De blokjes van 1969 hadden ook nog de door stekende schakelwals, en inderdaad als je het externe schakel mechanisme spelingvrij heb is er niets mis met die blokjes, onder mijn twee buffel RSen zitten ze ook (en schakelen heel goed. Volgens mij zijn de blokjes vanaf 1970 met de kortere schakelwals.

Gr :rs

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3054
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 799 keren

Re: 71'er RS uit CH -oranje buffel

#492 Bericht door Flocke » 15 sep 2018, 22:46

Ja, das ist richtig.
Schaut man in der ET-Liste RS von 69-74, dann ist da der Wechsel der Schaltwalzen angegeben.

Die neuere kurze Schaltwalze, ohne den O-Ring am Ende zur Abdichtung, kam ab Motor-Nummer 5087387, und die Motor-Nummer 5097375 soll schon von Mai 1970 sein.

Also Wechsel 1969/1970 ist in jedem Fall richtig, vielleicht auch schon Ende 1969.

Wenn das ein Super5-Block sein soll, dann müssen die Überströmkanäle aber auch noch die runde Form haben, wie beim Super5-Zylinder 15.63.90, 5,2PS (sh. Bild).
Das würde dann nicht so gut zu den neueren Zylindern passen.

Gruß

Carsten
Bildschirmfoto 2018-09-15 um 22.30.16.jpg
Bildschirmfoto 2018-09-15 um 22.30.16.jpg (159.91 KiB) 3291 keer bekeken
DSC_6566sk.jpg
DSC_6566sk.jpg (171.13 KiB) 3291 keer bekeken
DSC_6569sk.jpg
DSC_6569sk.jpg (173.56 KiB) 3291 keer bekeken

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10800
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 186 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Re: 71'er RS uit CH -oranje buffel

#493 Bericht door Henk 3bakvoet » 16 sep 2018, 07:20

Hij heeft in elk geval gewone spoelkanalen zonder smeergaatje dus is bedoeld voor een niet-volle krukas.
Dat is niet het criterium voor een volle of schuine krukas Eric.

Voorbeelden genoeg van het plaatsen van (Aziatische) schuine krukwangen in carters die eigenlijk bedoeld zijn voor volle.
Dat ging prima volgens de reviseur :roll: dat het karakter uit je TM of super 5 werd gesloopt daar stond men niet bij stil.
De carterdruk werd bijna gehalveerd met als gevolg dat je plug en play setup niet meer functioneerde, weg koppel, alles weg, toerenjankers werden het. gelul met aanzuig filters, sproeiers, carburateurs, ontsteking en uitlaten, noem het maar op.

Nou heb jij geen super vijf Eric, gelukkig maar, je wild er immers nog niet dood naast gevonden worden. :lol:
Want dan zouden de rapen helemaal gaar zijn geworden, maar dat heeft dan meer te maken met het vliegwiel en de koelvin.

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 348 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: 71'er RS uit CH -oranje buffel

#494 Bericht door jamojamo » 21 sep 2018, 13:16

Henk 3bakvoet schreef: Nou heb jij geen super vijf Eric, gelukkig maar, je wild er immers nog niet dood naast gevonden worden. :lol:
Want dan zouden de rapen helemaal gaar zijn geworden, maar dat heeft dan meer te maken met het vliegwiel en de koelvin.
Ik vind elementen mooi van de Super 5 Henk, tank stickers, kleurstelling. Met een telescoopvorvork er in en een korte Mustang cross buddy is het al een plaatje. :lol:

Even terug in de realiteit: Koning Pruts (ik) heeft weer een probleem: Ik heb wat onderdelen besteld bij JMBP omdat dat nu eenmaal voor alles bij elkaar de beste optie was (voordeliger dan de beste spulletjes die ik nodig had door 3 verschillende betere leveranciers laten opsturen).
Nu heeft JMBP een nylon busje voor in de externe schakeling voor 5,95. Niet de goedkoopste dus je rekent op A-kwaliteit. Hij paste superstrak over de onderste blokbout met extensie zoals het hoort. Hij wilde echter niet vrijwillig in de "schakelhevel" dus heb ik hem er in geperst in de bankschroef met behulp van een nauw sluitende bus en wat glijmiddel. Wederom superstrak dus :!: . Echter nu past hij niet meer over de bout. Kutjepikandijvie :evil: . Ik haat dit. Een 11mm boor heb ik er inmiddels doorgehaald maar hij past nog net niet.
Wordt vervolgd want ik geef niet op. Reclameren zou kunnen maar liever maak ik het zelf in orde dan een welles nietes spelletje.
Suggesties zijn intussen welkom. De mogelijk op met stapjes van 0,1mm het gat op te boren heb ik niet. De extensie op de blokbout afdraaien behoort ook niet tot de mogelijkheden dus ik denk aan heetstoken van de 11mm boor in het nylon busje om deze iets te laten oprekken.
IMG_9158 .JPG
IMG_9158 .JPG (133.72 KiB) 3174 keer bekeken
IMG_9159.JPG
IMG_9159.JPG (149.71 KiB) 3174 keer bekeken
Gr.,
Eric

PatrickD
Berichten: 62
Lid geworden op: 26 jul 2017, 12:49
Locatie: Land van Bartje
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: 71'er RS uit CH -oranje buffel

#495 Bericht door PatrickD » 21 sep 2018, 13:35

Ik zou er een verstelbare ruimer doorhalen.
Als je deze niet hebt, zie onderstaande link.

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... re-ruimers

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 348 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: 71'er RS uit CH -oranje buffel

#496 Bericht door jamojamo » 21 sep 2018, 16:20

PatrickD schreef:Ik zou er een verstelbare ruimer doorhalen.
Als je deze niet hebt, zie onderstaande link.

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... re-ruimers
Goede suggestie, ik ben echter ongeduldig. Inmiddels is het klaar en heb ik de boel weer in elkaar. Door de boor te verwarmen en in de bankschroef te klemmen heb ik er handmatig mee kunnen schrapen aan de binnenkant van de nylon bus. Het rijdt niet onaardig. De speling is er grotendeels uit ook door het uitvullen van de schakelhevel met afgevlakte kanten. Aan 1 kant een stukje bierblik en aan de andere kant een 0,15 mm voelermaatstukje. De slag afgesteld zodat ik niet zulke lange halen naar boven hoef te doen maar het is wel even wennen.
Gelukkig blijkt het blokje verder in orde en loopt ie netjes 80 km/h met de 45mm Zeta. Ik heb ook de Tomos (Iskra) ontsteking er op en dat bevalt goed. Nu gaat ie in winterslaap want ik wil verder met de andere Kreidlers.
Gr.,
Eric

Plaats reactie