Restauratie van mijn buffeltank 1969
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 28 aug 2012, 19:55
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Restauratie van mijn buffeltank 1969
Nou achterlichtje zit. Kabelboompje voor elkaar. Zadel voor elkaar. Koplamp voor elkaar.
Nog wat emblemen plakken op de tank. Dan stuur en handvatten voor elkaar maken.
Het wachten is op de wielen. Deze worden opnieuw gespaakt.
En dan ga ik het blokje volledig reviseren. Uit voorzorg.
Dus van de zomer rijd de buffel
Nog wat emblemen plakken op de tank. Dan stuur en handvatten voor elkaar maken.
Het wachten is op de wielen. Deze worden opnieuw gespaakt.
En dan ga ik het blokje volledig reviseren. Uit voorzorg.
Dus van de zomer rijd de buffel
-
- Berichten: 1330
- Lid geworden op: 23 apr 2013, 21:13
- Locatie: Onder N.A.P
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: Restauratie van mijn buffeltank 1969
Ah, goed te lezen. Vrolijk doorgaan. Is je fototoestel stuk Met je zoontje alles verder OK?
-
- Berichten: 1330
- Lid geworden op: 23 apr 2013, 21:13
- Locatie: Onder N.A.P
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 28 aug 2012, 19:55
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Restauratie van mijn buffeltank 1969
Even een update.
Veel kleine tijdrovende klusjes gehad.
Maar we komen ergens.
Nu gestart met het blokje.
Inmiddels al wat verder en weer lekker schoon.
Ziet er allemaal nog netjes uit moet ik zeggen.
Kortom van de zomer rijden moet toch lukken
Veel kleine tijdrovende klusjes gehad.
Maar we komen ergens.
Nu gestart met het blokje.
Inmiddels al wat verder en weer lekker schoon.
Ziet er allemaal nog netjes uit moet ik zeggen.
Kortom van de zomer rijden moet toch lukken
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
Re: Restauratie van mijn buffeltank 1969
Kijk je het aantrap kettinkje nog goed na.
Ik heb nu 2 blokken gedaan waar er een rolletje was gebroken en in het carter lag en de andere rolletjes op barsten.
Enzo
Ik heb nu 2 blokken gedaan waar er een rolletje was gebroken en in het carter lag en de andere rolletjes op barsten.
Enzo
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 28 aug 2012, 19:55
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Restauratie van mijn buffeltank 1969
Thanks, daar heb ik eerlijk gezegd niet als eerste bij nagedacht.Enzo-tvdzijden schreef:Kijk je het aantrap kettinkje nog goed na.
Ik heb nu 2 blokken gedaan waar er een rolletje was gebroken en in het carter lag en de andere rolletjes op barsten.
Enzo
Ik ben nog aan het uitvogelen hoe ik de lagers in de schaal los krijg.
In het zelf sleutelen boekje zag ik het verwarm plaatje.
Alleen dan er nog uitwippen. Denk toch dat ik een slagtrekker ga lenen van een kennis
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
Re: Restauratie van mijn buffeltank 1969
NEE !!FZeendje schreef:Thanks, daar heb ik eerlijk gezegd niet als eerste bij nagedacht.Enzo-tvdzijden schreef:Kijk je het aantrap kettinkje nog goed na.
Ik heb nu 2 blokken gedaan waar er een rolletje was gebroken en in het carter lag en de andere rolletjes op barsten.
Enzo
Ik ben nog aan het uitvogelen hoe ik de lagers in de schaal los krijg.
In het zelf sleutelen boekje zag ik het verwarm plaatje.
Alleen dan er nog uitwippen. Denk toch dat ik een slagtrekker ga lenen van een kennis
In de bakoven op 200 graden en zeker niet te kort. Klappen op een blok hout met Nomex handschoenen en en hopla eerst de baklagers. Weer even terug en daarna komen de buitenschalen van de krukas er uit.
Met trekken en slaan ZEKER op kamertemperatuur BESCHADIG je de minieme passing.
Enzo
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 28 aug 2012, 19:55
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Restauratie van mijn buffeltank 1969
Helder. Bedankt mannen. Krukaslager hetzelfde procedé?
Het is voor mij de eerste keer....
Veel mensen om me heen met allemaal goeie adviezen.
Zouden met de ogen dicht kunnen.. Vertrouw toch meer op het forum.
Het is voor mij de eerste keer....
Veel mensen om me heen met allemaal goeie adviezen.
Zouden met de ogen dicht kunnen.. Vertrouw toch meer op het forum.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
Re: Restauratie van mijn buffeltank 1969
Goed lezen. De buitenschalen staat al geschreven.FZeendje schreef:Helder. Bedankt mannen. Krukaslager hetzelfde procedé?
Het is voor mij de eerste keer....
Veel mensen om me heen met allemaal goeie adviezen.
Zouden met de ogen dicht kunnen.. Vertrouw toch meer op het forum.
Het binnenlager kan je niet anders dan met een degelijke trekker los halen.
Monteren van de nieuwe gaat weer op de opwarm manier.
Binnenlager even in de oven en dan snel op de krukas schuiven.
Even aangedrukt houden en rustig laten afkoelen.
Ook de baklagers en de buitenschalen kan je meteen in een warm carter laten zakken zonder weerstand.
Enzo
-
- Berichten: 276
- Lid geworden op: 24 jan 2013, 09:53
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Restauratie van mijn buffeltank 1969
Jaja ....iedereen kan het met de ogen dicht. Zijn vaak ook de mensen die vroeger met hun 3 bak eitank met gemak 120 reden . En de politie elke dag zoekreden.
Er staat hier op het forum ook nog een hele mooie FAQ over blokrevisie??
Er staat hier op het forum ook nog een hele mooie FAQ over blokrevisie??
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 28 aug 2012, 19:55
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Restauratie van mijn buffeltank 1969
Ok vandaag weer lekker met het blokje bezig geweest. Lagertjes en keer ringen zijn goed gelukt.
Nou heb ik alleen 1 "probleem" de schakelwals gaat indivudueel wel mooi in de blokhelften.
Echter op elkaar gaat hetniet lekker. Ik blijf dus een kier van 5mm houden.
Voordat ik nou ergens kracht opzet graag advies.
Het vreemde vind ik dat dit het enige is waar geen lager of keerring bij te pas komt
Ook zonder de tandwielen gaat het niet lekker terug op elkaar. Dan hou ik dezelfde kier.
Iemand een idee hoe dit nou weer kan?
Alvast bedankt.
Nou heb ik alleen 1 "probleem" de schakelwals gaat indivudueel wel mooi in de blokhelften.
Echter op elkaar gaat hetniet lekker. Ik blijf dus een kier van 5mm houden.
Voordat ik nou ergens kracht opzet graag advies.
Het vreemde vind ik dat dit het enige is waar geen lager of keerring bij te pas komt
Ook zonder de tandwielen gaat het niet lekker terug op elkaar. Dan hou ik dezelfde kier.
Iemand een idee hoe dit nou weer kan?
Alvast bedankt.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
Re: Restauratie van mijn buffeltank 1969
Te eerste hoor je deze wals uit te meten. Staat precies in de montagehandleiding hoe.
Dus met binnenschuifmaat van de ene helft (twee randen tot het busrandje)
Andere carte hetzelfde met de pakking. Deze twee maten optellen.
De schakelwals tussen de schuifmaat opmeten en aftrekken van de andere meting.
Dat word je axiale speling.
Met monteren zorg je even dat je de koppelingshuis met alleen de moer vast zet om de as goed te fixeren.
Dan kan het carter gewoon dicht.
Enzo
Dus met binnenschuifmaat van de ene helft (twee randen tot het busrandje)
Andere carte hetzelfde met de pakking. Deze twee maten optellen.
De schakelwals tussen de schuifmaat opmeten en aftrekken van de andere meting.
Dat word je axiale speling.
Met monteren zorg je even dat je de koppelingshuis met alleen de moer vast zet om de as goed te fixeren.
Dan kan het carter gewoon dicht.
Enzo
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
Re: Restauratie van mijn buffeltank 1969
Gelukkig. Wat was het probleem?FZeendje schreef:Gelukt
Enzo
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
Re: Restauratie van mijn buffeltank 1969
Tip gebruik daar geen schuurpapier voor maar een 3M sponsje of Scotch bricht
Enzo
Enzo
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 28 aug 2012, 19:55
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Restauratie van mijn buffeltank 1969
Nou ik sta zo ver weg... Maar weer even een update.
Blokje is compleet gereviseerd. Nieuw zuigertje en alle lagers en pakkingen vervangen.
En hangt er eindelijk onder.
Uiteraard kan ik het niet zonder mijn hulp.
Nu nog even uitvogelen hoe de koppelingskabel moet lopen.
Best lastig als je geen voorbeeld heb gehad. Zo is het met veel dingen echt even zoeken.
Niet alles lijkt vanzelfsprekend.
Blokje is compleet gereviseerd. Nieuw zuigertje en alle lagers en pakkingen vervangen.
En hangt er eindelijk onder.
Uiteraard kan ik het niet zonder mijn hulp.
Nu nog even uitvogelen hoe de koppelingskabel moet lopen.
Best lastig als je geen voorbeeld heb gehad. Zo is het met veel dingen echt even zoeken.
Niet alles lijkt vanzelfsprekend.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
Re: Restauratie van mijn buffeltank 1969
Waarom heb je de schakelnaaf niet vervangen?
Ook lijkt de ontsteking wel een revisiebeurtje nodig te hebben gezien de draadjes die er uit komen.
Verder schiet je lekker op en kan je komend seizoen lekker gaan rijden.
Enzo
Ook lijkt de ontsteking wel een revisiebeurtje nodig te hebben gezien de draadjes die er uit komen.
Verder schiet je lekker op en kan je komend seizoen lekker gaan rijden.
Enzo
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 28 aug 2012, 19:55
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Restauratie van mijn buffeltank 1969
Ontsteking is grotedeels vervangen. De contactpunten en bobine zijn nieuw. OP advies van de kreidleman de rest laten zitten. Vandaar de korte draadjes. De gele wel uit voorzorg vervangen.
De schakelnaaf ga ik denk ik spijt van krijgen.maargoed kan altijd alsnog een keer doen.
Bewuste keuze om niet weer op onderdelen te wachten. Mijn broer heeft echt jaren zo gereden zonder problemen vandaar....
De schakelnaaf ga ik denk ik spijt van krijgen.maargoed kan altijd alsnog een keer doen.
Bewuste keuze om niet weer op onderdelen te wachten. Mijn broer heeft echt jaren zo gereden zonder problemen vandaar....
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
Re: Restauratie van mijn buffeltank 1969
Ik had maar even gewacht. Je gaat niet zomaar effe je blok open gooien als je tegen een nieuwe of goede gebruikte aanloopt.FZeendje schreef: De schakelnaaf ga ik denk ik spijt van krijgen.maargoed kan altijd alsnog een keer doen.
Bewuste keuze om niet weer op onderdelen te wachten. Mijn broer heeft echt jaren zo gereden zonder problemen vandaar....
Enzo
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 28 aug 2012, 19:55
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Restauratie van mijn buffeltank 1969
Heren ik heb toch veel advies en hulp gehad dank daarvoor...Nu dus ook even het eindresultaat.
Ik ben er zelf erg tevreden mee. Ik ben ook nig binnen het budget van €1200,- gebleven..
Nu nog de juiste afstelling vinden met sproeiers want hij trekt niet lekker door.
Maar dit komt in orde.
Ik ben er zelf erg tevreden mee. Ik ben ook nig binnen het budget van €1200,- gebleven..
Nu nog de juiste afstelling vinden met sproeiers want hij trekt niet lekker door.
Maar dit komt in orde.
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 592 keren
- Ontvangen waarderingen: 826 keren
Re: Restauratie van mijn buffeltank 1969
Gefeliciteerd met het behaalde resultaat !
Het duurt effe , maar dan heb je ook wat.
Positieve opbouwende kritiek:
-Ketting een schakeltje korter maken.
-rechtse kettingspanner omdraaien.
-regenkapje (rubbertje) op de gaskabel zetten bij de carburateur.
-Standaard iets rechter op zijn pootjes zetten.
-Achterrem kabel (lijkt-) te lang , 19" type ?
-Ander blokeerblokje in rechter cranck zetten , deze past niet lekker , trapt vast door met starten ?
-Als het budget het toelaat nog een stuurslotje er in.
ik neem aan dat je ook al zijkappen / motorbeplating hebt ?
Het duurt effe , maar dan heb je ook wat.
Positieve opbouwende kritiek:
-Ketting een schakeltje korter maken.
-rechtse kettingspanner omdraaien.
-regenkapje (rubbertje) op de gaskabel zetten bij de carburateur.
-Standaard iets rechter op zijn pootjes zetten.
-Achterrem kabel (lijkt-) te lang , 19" type ?
-Ander blokeerblokje in rechter cranck zetten , deze past niet lekker , trapt vast door met starten ?
-Als het budget het toelaat nog een stuurslotje er in.
ik neem aan dat je ook al zijkappen / motorbeplating hebt ?