"De (Koninklijke) parel van pa" K53/2 NL,1969,type SL. 17"

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
De Snavelaar
Berichten: 1330
Lid geworden op: 23 apr 2013, 21:13
Locatie: Onder N.A.P
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

"De (Koninklijke) parel van pa" K53/2 NL,1969,type SL. 17"

#1 Bericht door De Snavelaar » 02 mei 2013, 16:52

Na mij namens pa HIER te hebben voorgesteld en u te hebben vermoeid met allerhande vragen uit (nog) ontwetendheid gaan we hier verder met deze Florett. De K53 gaan we zo origineel mogelijk houden zoals pa deze altijd heeft gebruikt. Dat zal soms afwijken van hetgeen in de folders en specs van 1969 staat maar dat is niet anders. Dat is onze keuze. Wel maken we graag gebruik van de expertise van u allen als het gaat om het verkrijgen van de juiste parts, liever geen immitatie maar NOS, of origineel gebruikt in goede staat.

Als opening hier even een plaatje:
Afbeelding

Groet Ronald
Laatst gewijzigd door De Snavelaar op 26 mei 2013, 21:25, 4 keer totaal gewijzigd.

Roland
Berichten: 5106
Lid geworden op: 22 nov 2004, 09:18
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 87 keren

Re: "De (Koninklijke ) parel van pa">> K53/2 uit 1969..

#2 Bericht door Roland » 02 mei 2013, 17:39

Ik zeg "mooie parels zijn ffffijne parels". Dat koplampkuipje vind ik meer dan geweldig cool, super mooiof het erop hoort of niet.

Rolando

De Snavelaar
Berichten: 1330
Lid geworden op: 23 apr 2013, 21:13
Locatie: Onder N.A.P
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: "De (Koninklijke ) parel van pa">> K53/2 uit 1969..

#3 Bericht door De Snavelaar » 02 mei 2013, 17:49

Pa kocht het er in '69 bij. Paar jaar terug op Vehikel weer ruitje weten te bemachtigen voor serieus € . Oude was gesneuveld, deze schuw duur, maar dat moest toch echt gebeuren. Direct door zijn budget van die dag heen :evil: Ik meen zelfs te herinneren dat eerste ruitje oranje was als ik me niet vergis... Ik zal hem eens bevragen. Maar deze kon de toets der kritiek van de oude baas doorstaan en werd de zijne :mrgreen:

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: "De (Koninklijke ) parel van pa">> K53/2 uit 1969..

#4 Bericht door Enzo-tvdzijden » 02 mei 2013, 18:15

Je bent van plan de voorvork te reviseren. Dat is na die jaren niet meer dan standaard omdat al het rubber wat het belangrijke dempwerk is opgelost in de olie.
Eigenlijk geld hetzelfde voor de achterdempers. Dus geeft deze ook de broodnodige aandacht.

Enzo

De Snavelaar
Berichten: 1330
Lid geworden op: 23 apr 2013, 21:13
Locatie: Onder N.A.P
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: "De (Koninklijke ) parel van pa">> K53/2 uit 1969..

#5 Bericht door De Snavelaar » 02 mei 2013, 19:33

[-X Achterdempers zijn nieuw, of NOS. Heeft ie kort na aankoop al vervangen door chroom dempers. Deze lagen in doeken in de kist weer te wachten op montage :wink: en dat hebben we dus maar gedaan.

haddiewaddie
Berichten: 276
Lid geworden op: 24 jan 2013, 09:53
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: "De (Koninklijke ) parel van pa" >> K53/2 uit 1969.<<

#6 Bericht door haddiewaddie » 02 mei 2013, 20:38

Hoelang hebben deze schokdempers in de doeken gelegen?

De Snavelaar
Berichten: 1330
Lid geworden op: 23 apr 2013, 21:13
Locatie: Onder N.A.P
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: "De (Koninklijke ) parel van pa" >> K53/2 uit 1969.<<

#7 Bericht door De Snavelaar » 02 mei 2013, 21:33

40 jaar of zo. Doen het prima. Vering en demping is gewoon goed.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: "De (Koninklijke ) parel van pa" >> K53/2 uit 1969.<<

#8 Bericht door Enzo-tvdzijden » 02 mei 2013, 21:55

De Snavelaar schreef:40 jaar of zo. Doen het prima. Vering en demping is gewoon goed.
Mooi toch. Het was maar een vraag. Wordt vaak over het hoofd gezien. En nieuw zijn ze niet meer te koop. :thumbleft

Enzo

De Snavelaar
Berichten: 1330
Lid geworden op: 23 apr 2013, 21:13
Locatie: Onder N.A.P
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: "De (Koninklijke ) parel van pa" >> K53/2 uit 1969.<<

#9 Bericht door De Snavelaar » 02 mei 2013, 22:29

Vandaag ook tussen de rommel wat oudere verzekeringspapieren opgedoken. Zo kan ik weer aan aantal plaatjes aan de parel linken. Ik weet echter nog steeds niet hoe ik kan zien welke plaatjes van de Florett zijn en welke toebehoorden aan de oude Honda Nuvi. Er lijkt op internet geen ingang om een nummer in te tikken om te zien bij welk rijwiel het plaatje in het betreffende jaar hoorde. Maar is ook iets dat niet wegloopt. Bij de papieren nog wel een folder van een Honda 4-takt ss50 gevonden.

Komende weel lekker vrij, dus eens de tijd om hier verder te neuzen. Allemachtig wat een onderwerpen en info hier te vinden. Prachtig. Vandaag even restauratieverslag van eitank Henk3 gelezen en die van de '69 buffeltank. Mooi om te zien wat een beleving er is en hoe er parts worden gevonden. Gaan naar showroomstaat/nieuw. Dat is het gevaar als je ergens aan begint. Je moet het helemaal doen of er afblijven.

Het beenscherm wat we hier hebben is Antraciet. Die heeft lakschade en moet nog gespoten worden. Beugeltje haal ik volgende week op. rubbers heb ik met jullie hulp gevonden. vreemd het busje wordt gelinkt aan ontsteking, universeel zeker? Moet hier zoeken naar juiste/exacte grijs/antraciet kleur zodat spuiter er mee aan de slag kan. Ik zie ze ook in het rood, Ral 2003 meen ik. Doen we niet, hij blijft donker. De bies/strip om de rand was nog nieuw in de doos. Die past. Zat er om de sparing in het scherm ter hoogte van cilinder ook om de rand deze stip? Ik kan er nog niets over vinden. Ook plaatjes geven geen duidelijkheid. Volgens pa was dit niet het geval. Ik zou graag het antwoord van jullie vernemen.

Vandaag van Klaas-Jan hier bericht gehad dat bougiedop met rubber deze kant op komt. Wat een mooi bericht. Pa werd er helemaal stil van..... Pa: Oww, doet die die meneer dat zomaar, je kent hem niet eens. Waar heb ik dat aan verdiend? Hierna keek hij een tijdje dromerig voor zich uit en zei even niets..... Hij was er echt even van aangedaan. Net als het bericht dat ik het gewraakte beugeltje heb gevonden.

Nog eens iets. Op de linker zijde van de tank ontbreekt het ronde embleem. Ik zie dat deze ook worden aangeboden. Niet NOS vooralsnog... En per paar. Zijn deze vergelijkbaar met OEM? En hoe werkt dat met dat splijtnageltje? Ik zie dat in de tank een verdikking zit waar nageltje in zit. Maar ik zal hem als ik de onderdelen al zou hebben toch niet met een hamertje er in moeten tikken. Veels te bang dat ik de tank zou deuken. Liefst zou ik origineel weer hebben. Heeft hij ooit gehad, is alleen niet in de schatkist beland en uit oog verloren...... Dus als iemand nog een adresje heeft of er eentje over heeft [-o< Moet trouwens eerst even kijken of er niet een restant van nageltje in het gaatje van de tank zit. Die zal er dan eerst uit moeten.....ook een delicate actie.

[edit] even gemeten en gekeken. Gaatje lijkt leeg. 6mm diep....
Laatst gewijzigd door De Snavelaar op 02 mei 2013, 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Parlotti
Winnaar Kreidlerverkiezing 2012
Berichten: 1413
Lid geworden op: 31 jul 2010, 17:41
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren
Contacteer:

Re: "De (Koninklijke ) parel van pa" >> K53/2 uit 1969.<<

#10 Bericht door Parlotti » 02 mei 2013, 22:44

De Snavelaar schreef:Nog eens iets. Op de linker zijde van de tank ontbreekt het ronde embleem. En hoe werkt dat met dat splijtnageltje? Ik zie dat in de tank een verdikking zit waar nageltje in zit. Maar ik zal hem als ik de onderdelen al zou hebben toch niet met een hamertje er in moeten tikken. Veels te bang dat ik de tank zou deuken. Liefst zou ik origineel weer hebben. moet trouwens eerst even kijken of er niet een restant van nageltje in het gaatje van de tank zit. Die zal er dan eerst uit moeten.....ook een delicate actie.
Is inderdaad delicaat. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, maar ik zou een eventueel restant gewoon laten zitten. Nieuw rond embleem scoren (KP heeft een mooie) en met tien seconden lijm het kopje van een nieuwe kerfnagel in lijmen. Vervolgens het spulletje zorgvuldig op je tank plakken. Niemand die ziet wat er onder zit [-(

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: "De (Koninklijke ) parel van pa" >> K53/2 uit 1969.<<

#11 Bericht door Enzo-tvdzijden » 02 mei 2013, 22:58

De Snavelaar schreef: Het beenscherm wat we hier hebben is Antraciet. Die heeft lakschade en moet nog gespoten worden. Beugeltje haal ik volgende week op. rubbers heb ik met jullie hulp gevonden. vreemd het busje wordt gelinkt aan ontsteking, universeel zeker? Moet hier zoeken naar juiste/exacte grijs/antraciet kleur zodat spuiter er mee aan de slag kan. Ik zie ze ook in het rood, Ral 2003 meen ik. Doen we niet, hij blijft donker. De bies/strip om de rand was nog nieuw in de doos. Die past. Zat er om de sparing in het scherm ter hoogte van cilinder ook om de rand deze stip? Ik kan er nog niets over vinden. Ook plaatjes geven geen duidelijkheid. Volgens pa was dit niet het geval. Ik zou graag het antwoord van jullie vernemen.
.
Mercedes Benz Anthrazit MB 172 2Ct
Laatst gewijzigd door Enzo-tvdzijden op 02 mei 2013, 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.

De Snavelaar
Berichten: 1330
Lid geworden op: 23 apr 2013, 21:13
Locatie: Onder N.A.P
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: "De (Koninklijke ) parel van pa" >> K53/2 uit 1969.<<

#12 Bericht door De Snavelaar » 02 mei 2013, 23:01

Afbeelding
Zijn deze dan identiek aan origineel? Wil de rechter eigenlijk laten zitten... Verderop in webshop schrijft KP dat ze dikker en beter zijn....

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: "De (Koninklijke ) parel van pa" >> K53/2 uit 1969.<<

#13 Bericht door Enzo-tvdzijden » 02 mei 2013, 23:03

De Snavelaar schreef:Afbeelding
Zijn deze dan identiek aan origineel? Wil de rechter eigenlijk laten zitten... Verderop in webshop schrijft KP dat ze dikker en beter zijn....
Wordt al jaren imitatie verkocht

Van verschillende bronnen.

Enzo

De Snavelaar
Berichten: 1330
Lid geworden op: 23 apr 2013, 21:13
Locatie: Onder N.A.P
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: "De (Koninklijke ) parel van pa" >> K53/2 uit 1969.<<

#14 Bericht door De Snavelaar » 02 mei 2013, 23:03

Mercedes Benz MB 172.

Leuk, Kreidler werd al eerder ergens gelinkt aan MB... Maar mooi dat is weer een vinkje op mijn lijst ingevuld :clap

Gebruikersavatar
Parlotti
Winnaar Kreidlerverkiezing 2012
Berichten: 1413
Lid geworden op: 31 jul 2010, 17:41
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren
Contacteer:

Re: "De (Koninklijke ) parel van pa" >> K53/2 uit 1969.<<

#15 Bericht door Parlotti » 02 mei 2013, 23:04

Tja, ik geloof dat ze per set van twee gaan, dus so what? Maar als je absolute zekerheid wilt, zou ik gewoon mijn tank meenemen :mrgreen:

De Snavelaar
Berichten: 1330
Lid geworden op: 23 apr 2013, 21:13
Locatie: Onder N.A.P
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: "De (Koninklijke ) parel van pa" >> K53/2 uit 1969.<<

#16 Bericht door De Snavelaar » 02 mei 2013, 23:05

Enzo, weet jij dan ook of ze in elk geval gelijk zijn aan de originele? Wil zoals gemeld de rechter behouden en geen twee verschillende op de buffel [-X Dan maar langer zoeken of een lege plek...

Ha Marcel, dat is mijn laatste optie idd. Maar gelet op bericht in webshop verwacht ik toch verschillen... Een mailtje aan de aanbieder zal wel verklaren. Ik denk overigens dat als ik mijn lijstje straks klaar heb ik gewoon bij de aanbieders in het noorden en zuiden langsrij.
Op m'n 1100GS uit 1998, dat dan wel weer. Ik zal even vloeken in de kerk door eenmalig hier mijn andere liefde te tonen..... :oops: Heel veel aan gedaan. De kenner zal het zien. Nog nooit naar een dealer hoeven brengen voor onderhoud en service. Dat doen we gewoon lekker zelf. Evenals het zelf vervaardigen van onderdelen die voor dit typen niet gemaakt worden. Valbeugels Adventure, verlaagde steps, gasklephuisbeugels, versnellingshendel, Touratech gelijkende parts etc. Voorbouw van 1150 ADV overgezet, cnc stuurverhoger met alu Pro-taper stuur, etc. etc. Mijn ultieme uitlaatklep, al jaren... en inmiddels helemaal naar mijn wensen aangepast. :internetbrommer
Afbeelding
Ook hier beleven we veel plezier binnen onze club met sleuteldagen, en elkaar helpen met allerhande GS gerelateerde vragen. Daarnaast hebben we enkele zeer sleutelvaardige clubgenoten die vrijwel alles weer rollend weten te krijgen.
Back-on-topic maar weer :mrgreen:
Laatst gewijzigd door De Snavelaar op 02 mei 2013, 23:24, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: "De (Koninklijke ) parel van pa" >> K53/2 uit 1969.<<

#17 Bericht door Enzo-tvdzijden » 02 mei 2013, 23:12

De Snavelaar schreef:Enzo, weet jij dan ook of ze in elk geval gelijk zijn aan de originele? Wil zoals gemeld de rechter behouden en geen twee verschillende op de buffel [-X Dan maar langer zoeken of een lege plek...
Nee niet gelijk.

Origineel zijn ze bekleed. Deze zijn allemaal massief messing.
Afmetingen zijn natuurlijk juist om te monteren.

Enzo

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10800
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 186 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Re: "De (Koninklijke ) parel van pa" >> K53/2 uit 1969.<<

#18 Bericht door Henk 3bakvoet » 02 mei 2013, 23:35

Ronald,

Dat originele messing embleempje komt er wel, echt.
De imitatie uitvoeringen die ik gezien heb daar wil nog geen hond tegen aan zeiken, plat gestanst en scherp, en een kleur die er niet op lijkt.

Dus even geduld het gewenste item dient zich van zelf aan.

De Snavelaar
Berichten: 1330
Lid geworden op: 23 apr 2013, 21:13
Locatie: Onder N.A.P
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: "De (Koninklijke ) parel van pa" >> K53/2 uit 1969.<<

#19 Bericht door De Snavelaar » 02 mei 2013, 23:53

Ja hoor gaat goedkomen. Heb geen haast.
Laatst gewijzigd door De Snavelaar op 08 mei 2013, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.

De Snavelaar
Berichten: 1330
Lid geworden op: 23 apr 2013, 21:13
Locatie: Onder N.A.P
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: "De (Koninklijke ) parel van pa" >> K53/2 uit 1969.<<

#20 Bericht door De Snavelaar » 03 mei 2013, 14:41

Onder de koninklijke troon zitten 2 haakjes. Even speuren hier leert dat daar een pompje hoort. De oude baas bevestigd dit. Is hij lang geleden al verloren. Weet iemand een adresje waar ik een dergelijk origineel gebruikt of NOS exemplaar kan bekomen. Wellicht heeft iemand het pomje van pa al gevonden :mrgreen: Zag dat Henk naarstig op zoek is naar aluminium EI-pomp.... #-o

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: "De (Koninklijke ) parel van pa" >> K53/2 uit 1969.<<

#21 Bericht door Enzo-tvdzijden » 03 mei 2013, 14:47

Lieuwe Akkerman te Waskemeer heeft ze regelmatig op marktplaats te koop staan zo'n zwart kunsstof pompje.

Enzo

De Snavelaar
Berichten: 1330
Lid geworden op: 23 apr 2013, 21:13
Locatie: Onder N.A.P
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: "De (Koninklijke ) parel van pa" >> K53/2 uit 1969.<<

#22 Bericht door De Snavelaar » 03 mei 2013, 15:37

Ik ga dus op zoek naar een zwart pompje. Al even contact gelegd met forum lid via tip pb. Moet even meten hoe groot de ruimte tussen de haakjes is.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: "De (Koninklijke ) parel van pa" >> K53/2 uit 1969.<<

#23 Bericht door Enzo-tvdzijden » 03 mei 2013, 18:44

De Snavelaar schreef:Ik ga dus op zoek naar een zwart pompje. Al even contact gelegd met forum lid via tip pb. Moet even meten hoe groot de ruimte tussen de haakjes is.
Je hebt 2 lengtes bandenpomp. Er is verschil met een korte Zwitserse buddy.

Enzo
Bijlagen
DSCN1248 (Small).JPG
DSCN1248 (Small).JPG (27.11 KiB) 25374 keer bekeken
DSCN0554 (Small).JPG
DSCN0554 (Small).JPG (24.61 KiB) 25374 keer bekeken
DSCN0560 (Small).JPG
DSCN0560 (Small).JPG (49.82 KiB) 25374 keer bekeken

De Snavelaar
Berichten: 1330
Lid geworden op: 23 apr 2013, 21:13
Locatie: Onder N.A.P
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: "De (Koninklijke ) parel van pa" >> K53/2 uit 1969.<<

#24 Bericht door De Snavelaar » 03 mei 2013, 19:34

Gereedschap met blauw hoesje heb ik op grijze schroevendraaier zo compleet. Alleen zijn enkele zaken zwart..

Pomp moet ik nog ff meten.
Bougiedop is naar ik verneem onderweg :clap

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: "De (Koninklijke ) parel van pa" >> K53/2 uit 1969.<<

#25 Bericht door Enzo-tvdzijden » 03 mei 2013, 19:43

De Snavelaar schreef:Gereedschap met blauw hoesje heb ik op grijze schroevendraaier zo compleet.
Die is omkeerbaar voor kruiskop.

Enzo

Plaats reactie