Restauratie van Kreidler K53/1NL 1966

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Robn
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 sep 2014, 19:47
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Restauratie van Kreidler K53/1NL 1966

#1 Bericht door Robn » 28 sep 2014, 12:41

Zo we gaan van start, staat inmiddels al lange tijd in de schuur maar komt nu aan de beurt.
De bedoeling is om hem zoveel mogelijk orgineel te maken

Bij aankoop een aantal jaren geleden zat de zuiger al vast deze is inmiddels al los
Er zijn een aantal onderdelen die ik nog mis tot nu toe
Lichtschakelaar,
Bokstandaard voor 19inch
Gereedschapkastje

Ik zal vast nog wel een en ander vergeten vergeten zijn maar dat komt vanzelf
Bijlagen
Kreidler K53/NL
Kreidler K53/NL
10596-1.jpg (76.88 KiB) 11060 keer bekeken

Gebruikersavatar
Andre
Berichten: 3357
Lid geworden op: 05 feb 2004, 21:50
Locatie: Heos zeeland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Restauratie van Kreidler K53/1NL 1966

#2 Bericht door Andre » 28 sep 2014, 12:55

Het mooiste begin is een complete dus das mooi.
Leuk model 1 jaar gemaakt.
Zit veel werk aan maar gelukkig is er een hoop te koop voor dit model.

Gebruikersavatar
Parlotti
Winnaar Kreidlerverkiezing 2012
Berichten: 1413
Lid geworden op: 31 jul 2010, 17:41
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren
Contacteer:

Re: Restauratie van Kreidler K53/1NL 1966

#3 Bericht door Parlotti » 28 sep 2014, 12:58

:shock: jij houdt van uitdagingen. In combinatie met je ambitie om hem zo origineel mogelijk te maken :thumbleft gaat hier veel tijd, energie en geld in zitten. Maar je hebt ervaring, dus je weet waar je aan begint. "Hoe groter de strijd, hoe mooier de overwinning" zeggen we dan. Ben benieuwd. Keep us posted!

Robn
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 sep 2014, 19:47
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Restauratie van Kreidler K53/1NL 1966

#4 Bericht door Robn » 28 sep 2014, 14:43

Het is inmiddels niet meer als een gedemonteerd Kreidler
Het enige wat erg jammer is zoals te zien is op de foto's dat ze gelast hebben aan de onderbouw dit is nu zaak om het netjes te maken van de week de buddy uit elkaar en richting veendam sturen
Bijlagen
10601-1.jpg
10601-1.jpg (43.63 KiB) 11004 keer bekeken
10604-1.jpg
10604-1.jpg (52.7 KiB) 11004 keer bekeken
10602-1.jpg
10602-1.jpg (51.25 KiB) 11005 keer bekeken

Robn
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 sep 2014, 19:47
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Restauratie van Kreidler K53/1NL 1966

#5 Bericht door Robn » 28 sep 2014, 14:48

Dit is wel erg zonde dat ze dit gelast hebben http://link.marktplaats.nl/842262124 deze kwam ik tegen is deze daar oorspronkelijk voor?
Bijlagen
10600-1.jpg
10600-1.jpg (71.87 KiB) 11002 keer bekeken
10600-1.jpg
10600-1.jpg (71.87 KiB) 11002 keer bekeken
10599-2.jpg
10599-2.jpg (53.61 KiB) 11002 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Restauratie van Kreidler K53/1NL 1966

#6 Bericht door Enzo-tvdzijden » 28 sep 2014, 15:18

Moet toch aan gelast worden zoals je ziet. De gaten zijn 2x zo groot geworden.

Mooi project.

Enzo

Robn
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 sep 2014, 19:47
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Restauratie van Kreidler K53/1NL 1966

#7 Bericht door Robn » 28 sep 2014, 15:37

Inderdaad al zou zo'n onderbouw niet makelijk te vinden zijn ben ik bang...

Gebruikersavatar
Andre
Berichten: 3357
Lid geworden op: 05 feb 2004, 21:50
Locatie: Heos zeeland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Restauratie van Kreidler K53/1NL 1966

#8 Bericht door Andre » 28 sep 2014, 18:54

uitlaat steun is een los plaatje met pijp.
Komt vaak los te zitten vandaar gelast.
Een modernere onderbouw is beter, maar dan is het niet meer origineel.
Je zult nog wel vaker moeten lassen zo te zien.

Stralen, poedercoaten in de grondlak en veel schuren.

Gebruikersavatar
gijsvanzanten
Berichten: 2054
Lid geworden op: 23 jan 2009, 20:53
Gegeven waarderingen: 13 keren
Ontvangen waarderingen: 14 keren

Re: Restauratie van Kreidler K53/1NL 1966

#9 Bericht door gijsvanzanten » 28 sep 2014, 19:15

Het onderste deel van het frame wil wel eens heel erg slecht zijn. Ik heb ooit eens bij Paul Hendriks
een reparatie stukje gekocht om het slechte deel te vervangen.

Gijs v Z

Jan
Berichten: 3284
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 91 keren

Re: Restauratie van Kreidler K53/1NL 1966

#10 Bericht door Jan » 02 okt 2014, 18:26

Jaap Janissen had ook nieuwe frame onderkanten laten maken.
Ooit een bij hem gekocht, perfecte passing, deel is pakweg 15 cm lang.

Eskimo6
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 apr 2016, 16:58
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Restauratie van Kreidler K53/1NL 1966

#11 Bericht door Eskimo6 » 12 apr 2016, 22:31

eindelijk eentje tegengekomen die ongeveer op de mijne lijkt.

op mijn kentekenplaatje staat : K53/3 bouwjaar 1966

kan iemand mij een link geven waar er (gedetailleerde) foto's staan?
ik zie hier verschillende projecten maar geen enkele brommer die de K53/3 naam heeft.

aan mijn stuurvork zit de "slijklap" (zoals we dat hier in de Belgische kempen noemen) spatbord aan vast gelast.
en ben ook bezig met een restauratie.

Mvg Eskimo ;-)

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Restauratie van Kreidler K53/1NL 1966

#12 Bericht door Enzo-tvdzijden » 12 apr 2016, 22:51


Gebruikersavatar
Paul Veloce
Berichten: 58
Lid geworden op: 22 mei 2003, 21:49
Locatie: De Lier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Restauratie van Kreidler K53/1NL 1966

#13 Bericht door Paul Veloce » 13 apr 2016, 22:17

Eskimo6 schreef:eindelijk eentje tegengekomen die ongeveer op de mijne lijkt.

op mijn kentekenplaatje staat : K53/3 bouwjaar 1966

kan iemand mij een link geven waar er (gedetailleerde) foto's staan?
ik zie hier verschillende projecten maar geen enkele brommer die de K53/3 naam heeft.

aan mijn stuurvork zit de "slijklap" (zoals we dat hier in de Belgische kempen noemen) spatbord aan vast gelast.
en ben ook bezig met een restauratie.

Mvg Eskimo ;-)
Ik heb zo'n zelfde uitvoering (een K53/1NL), dus als je details wilt weten kan ik ze beantwoorden, of een detailfoto maken. Met de 'Slijklap', bedoel je daarmee het voorste stuk van het spatbord (waar bij ons het gele plaatje op bevestigd is)? Ik heb nog nooit gezien dat die gelast is; deze is bevestigd met 3 boutjes. De achterzijde is altijd gelast.

Gr.
Paul
Bijlagen
IMG_4159.jpg
IMG_4159.jpg (110.11 KiB) 9135 keer bekeken
IMG_3411.jpg
IMG_3411.jpg (104.38 KiB) 9135 keer bekeken
IMG_3449.jpg
IMG_3449.jpg (107.83 KiB) 9135 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Restauratie van Kreidler K53/1NL 1966

#14 Bericht door Enzo-tvdzijden » 13 apr 2016, 23:10

Ja dat is een toppertje Paul =P~

Enzo

Eskimo6
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 apr 2016, 16:58
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Restauratie van Kreidler K53/1NL 1966

#15 Bericht door Eskimo6 » 15 apr 2016, 19:52

Paul,

met "slijklap" bedoel ik de achterkant van het spatbord van het voorste wiel.

ik heb deze brommer namelijk geërfd en toen ik bij het demonteren van de voorvork was, is mij opgevallen dat de 2 veren van de schokbrekers afgebroken zijn. in allebei de buizen zitten namelijk nog stukken van de veer die er ooit ingezeten heeft.
ik krijg deze er niet zo gemakkelijk uit. heb jij misschien ervaring met dit soort zaken?

op mijn motorplaatje staat K53/3 uit 1966 maar als ik hier rond kijk op het forum zie ik maar weinig brommers met een gelast achterspatbord.
met welk type kan ik deze brommer het meest vergelijken?

Alvast bedankt voor je tijd en reactie!!
Bijlagen
IMG_20160415_193810.jpg
IMG_20160415_193810.jpg (163.48 KiB) 9054 keer bekeken
IMG_20160415_193704.jpg
IMG_20160415_193704.jpg (168.27 KiB) 9054 keer bekeken

Gebruikersavatar
Paul Veloce
Berichten: 58
Lid geworden op: 22 mei 2003, 21:49
Locatie: De Lier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Restauratie van Kreidler K53/1NL 1966

#16 Bericht door Paul Veloce » 15 apr 2016, 21:54

Voor deze voorvork kun je in dit topic veel vinden: viewtopic.php?f=4&t=41440&hilit=voorvork+eitank

Je voorvork op de foto ziet er origineel en compleet uit. Zo is hij vanaf 1956 tot 1966 gebruikt in alle Kreidlers (wel met wat detailverschillen). Vanaf 1967 kwam de telescoopvoorvork.
De motorfietsen hebben alleen hydraulische voorveren in de voorvork. De bromfietsen (en ook jouw voorvork) hebben veren en een rubberen schuifring. De rubberen ring zorgt voor de demping; door deze wat strakker op te klemmen kun je de demping instellen. Het rubber is alleen vrijwel altijd volledig vergaan, maar nog nieuw te krijgen. in het bovenstaande topic kun je daar meer over vinden.
In het topic kun je bij de onderdeeltekeningen zien dat er als nummertje 15 een spanstift it. Als je deze er uit tikt, kun je het geheel inclusief er uit halen. Ik heb hier alleen zelf geen ervaring mee, maar je ziet het ook omschreven in het topic.

Je kunt ook een onderdeelboek voor dit model vinden vinden op deze site: viewtopic.php?t=4095

Ik zou je adviseren zelf een restauratietopic aan te maken met foto's van je Kreidler (ook al ligt hij in onderdelen) en jezelf even voor te stellen.

Succes,
Paul

Eskimo6
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 apr 2016, 16:58
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Restauratie van Kreidler K53/1NL 1966

#17 Bericht door Eskimo6 » 17 apr 2016, 11:50

Paul,

ik heb ondertussen de veren en de resterende delen van de veren uit de buizen gekregen met behulp van vuur en warmte ;-)
heb de buizen warm gemaakt en toen schoven de veren er zo uit.

wat betreft het nieuwe topic, ga ik zeker werk van maken!

alvast bedankt!

Plaats reactie