Restauratie/ombouw van 1978 RMC naar 1981 RMC-S

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

Re: Restauratie/ombouw van 1978 RMC naar 1981 RMC-S

#101 Bericht door Enzo-tvdzijden » 06 dec 2015, 21:22

Caspar schreef:Beiden vond ik teveel van het goede. Te druk , teveel buizengekriemel onder de buddy.
Heb hem er maar snel weer afgehaald , zonder foto te maken #-o
Zeker, daarom ben ik een tassenbeugel fan geworden. Niet voor het practische maar voor de looks.

Enzo

Gebruikersavatar
2-stroke140159
Berichten: 133
Lid geworden op: 07 sep 2002, 23:03
Locatie: Roermond
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren
Contacteer:

Re: Restauratie/ombouw van 1978 RMC naar 1981 RMC-S

#102 Bericht door 2-stroke140159 » 07 dec 2015, 09:26

Is een mooie Kreidler geworden, Caspar
Ik zal hem binnenkort eens komen bekijken.

Gr. Ben.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13635
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 590 keren
Ontvangen waarderingen: 823 keren

Re: Restauratie/ombouw van 1978 RMC naar 1981 RMC-S

#103 Bericht door Caspar » 07 dec 2015, 09:57

Dank je Ben. Je bent welkom.
Het lijkt al heel wat. Maar hij is nog niet af. De electra is nog een hele uitdaging.
Sowieso is de vierkante cockpit al een uitdaging , maar ik heb een kabelboom met pcb stekker voor de cockpit. en die is van een LK. Alle draden wijken af van de hoofdkabelboom.
Verder heb ik hem op 12v gezet en zit er in de linker accubak een Motobat 4Ah accu.
Rechts zit een elektronische ulobox vervanger van KJ.

Gebruikersavatar
RMC-Smokey
Berichten: 463
Lid geworden op: 20 mar 2010, 20:07
Locatie: Hoogezand
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Restauratie/ombouw van 1978 RMC naar 1981 RMC-S

#104 Bericht door RMC-Smokey » 08 dec 2015, 20:19

Ziet er prachtig uit,met bagagerek is mooier Caspar.

Gebruikersavatar
Leopold Hogenhuis
Berichten: 2432
Lid geworden op: 15 nov 2004, 13:02
Locatie: Bilzen B
Gegeven waarderingen: 9 keren
Ontvangen waarderingen: 122 keren
Contacteer:

Re: Restauratie/ombouw van 1978 RMC naar 1981 RMC-S

#105 Bericht door Leopold Hogenhuis » 08 dec 2015, 20:31

RMC-Smokey schreef:Ziet er prachtig uit,met bagagerek is mooier Caspar.
Tassenbeugels liggen hier ook ! :D

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13635
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 590 keren
Ontvangen waarderingen: 823 keren

Re: Restauratie/ombouw van 1978 RMC naar 1981 RMC-S

#106 Bericht door Caspar » 09 dec 2015, 07:40

Ik zou moeten kijken hoe die tassenbeugels staan. Wie weet.
Het is natuurlijk wel veilig met Max (mijn zoontje) achterop.

@Leopold: ik ben nog wel geïnteresseerd in de cockpit die je had liggen.
Prijs komen we wel uit.

Gebruikersavatar
Leopold Hogenhuis
Berichten: 2432
Lid geworden op: 15 nov 2004, 13:02
Locatie: Bilzen B
Gegeven waarderingen: 9 keren
Ontvangen waarderingen: 122 keren
Contacteer:

Re: Restauratie/ombouw van 1978 RMC naar 1981 RMC-S

#107 Bericht door Leopold Hogenhuis » 09 dec 2015, 19:12

Caspar schreef:Ik zou moeten kijken hoe die tassenbeugels staan. Wie weet.
Het is natuurlijk wel veilig met Max (mijn zoontje) achterop.

@Leopold: ik ben nog wel geïnteresseerd in de cockpit die je had liggen.
Prijs komen we wel uit.
Er liggen er zelfs twee .

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13635
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 590 keren
Ontvangen waarderingen: 823 keren

Re: Restauratie/ombouw van 1978 RMC naar 1981 RMC-S

#108 Bericht door Caspar » 09 dec 2015, 20:24

Dat zou fijn zijn.
Ik heb van Dick Baan een hele doos gekregen met vierkante cockpit onderdelen , maar kan er amper één goeie van maken.
Die vierkante Kreidler cockpit is helaas van bedroevende kwaliteit.
Op mijn RS heb ik er eentje die nog wel functioneert , maar helemaal onbeschadigd is die ook niet.

Gebruikersavatar
Leopold Hogenhuis
Berichten: 2432
Lid geworden op: 15 nov 2004, 13:02
Locatie: Bilzen B
Gegeven waarderingen: 9 keren
Ontvangen waarderingen: 122 keren
Contacteer:

Re: Restauratie/ombouw van 1978 RMC naar 1981 RMC-S

#109 Bericht door Leopold Hogenhuis » 09 dec 2015, 20:39

Caspar schreef:Dat zou fijn zijn.
Ik heb van Dick Baan een hele doos gekregen met vierkante cockpit onderdelen , maar kan er amper één goeie van maken.
Die vierkante Kreidler cockpit is helaas van bedroevende kwaliteit.
Op mijn RS heb ik er eentje die nog wel functioneert , maar helemaal onbeschadigd is die ook niet.
Komt goed , originele printplaat is er ook bij van Van Veen . tevens een kabelboom . :D

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13635
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 590 keren
Ontvangen waarderingen: 823 keren

Re: Restauratie/ombouw van 1978 RMC naar 1981 RMC-S

#110 Bericht door Caspar » 09 dec 2015, 21:06

:thumbsup
Zal proberen rond de feestdagen de spullen op te halen.
Laat maar even via PB weten wat je ervoor wil hebben.

Jupke
Berichten: 201
Lid geworden op: 22 aug 2010, 22:04
Locatie: Heerlen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Restauratie/ombouw van 1978 RMC naar 1981 RMC-S

#111 Bericht door Jupke » 12 dec 2015, 00:57

het wordt weer een hele mooie. :clap
Grt. Jupke

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13635
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 590 keren
Ontvangen waarderingen: 823 keren

Re: Restauratie/ombouw van 1978 RMC naar 1981 RMC-S

#112 Bericht door Caspar » 02 jan 2016, 16:38

Vandaag met de cockpit aan het stoeien geweest. De kwaliteit van de vierkante cockpit is niet Kreidler-waardig.
Alles breekt af , valt uit elkaar of maakt geen contact.

Met behulp van spullen van Leopold en on-line assistentie van Tjerry de boel aan het werken gekregen.
(zie topic: Aansluiten toerenteller vierkante cockpit.)
Bijlagen
20160102_141439 (Large).jpg
20160102_141439 (Large).jpg (111.12 KiB) 10576 keer bekeken
20160102_141335 (Large).jpg
20160102_141335 (Large).jpg (194.91 KiB) 10576 keer bekeken
20150102_142224 (Large).jpg
20150102_142224 (Large).jpg (184.66 KiB) 10576 keer bekeken

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13635
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 590 keren
Ontvangen waarderingen: 823 keren

Re: Restauratie/ombouw van 1978 RMC naar 1981 RMC-S

#113 Bericht door Caspar » 03 jan 2016, 20:25

Hij leeft ! :-)
Na een lange dag in de garage werkt alles nu .
Moet wel nog een proefrit maken maar elektrisch is alles getest.
Alleen zojuist gemeten dat de accu tijdens stilstand ontlaad met 89 mA.
Dat moet ik nog even oplossen .
Tellerverlichting , remlicht , achterlicht en claxon werken ook als de motor uit is.
Wel zo veilig en handig.

Motor reageert goed op het gas en loopt mooi stationair.
Ontsteking gecheckt op 1, 2 mm vbdp.
Motor houdt op hogere toerentallen in door de hele lange dunne bocht.
Voor een proefrit was het geen weer. Volgende week verder.

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10330
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 343 keren

Re: Restauratie/ombouw van 1978 RMC naar 1981 RMC-S

#114 Bericht door Andy » 04 jan 2016, 00:03

Kan een aansluit fout zijn van de blauwe draad. Die is bij de LK600 ook fout. Is buitenom de contactslot aangesl0ten op de toerenteller.

Bij de LK600 trekt de toerenteller ook de accu langzaam leeg bij stilstand.

Andy,

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13635
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 590 keren
Ontvangen waarderingen: 823 keren

Re: Restauratie/ombouw van 1978 RMC naar 1981 RMC-S

#115 Bericht door Caspar » 04 jan 2016, 14:30

Heb ik ook nog aan gedacht Andy. Kon me nog een Kreidler service bericht herinneren.
Maar de toerenteller zit op de blauwe draad . De geschakelde plus 12v na het contact slot.
Even uitzoeken dus.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13635
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 590 keren
Ontvangen waarderingen: 823 keren

Re: Restauratie/ombouw van 1978 RMC naar 1981 RMC-S

#116 Bericht door Caspar » 04 jan 2016, 18:16

Nog wat plaatjes van afgelopen weekend:
- Spagetti in de koplamp is redelijk beperkt gebleven , (bijna-)geen kroonsteentjes maat AMP schoentjes gebruikt.
- Penslothouder blijkt wonderwel ook op het bagagerek van de lange WM buddy te passen.
- 14mm bing , z.g.a.n. met nieuw luchtfilterhuis. Ben benieuwd hoelang hij zacht blijft.
- Bekabeling in de rechtse accubak met Ulo vervangingsbox en spanningsregelaar.
Volgens de beschrijving zit er in de Ulo vervangingsbox ook een spanningsregelaar , maar ik zie geen koellichaam.
Daarom voor de zekerheid een extra Kokusan 12V spanningsregelaar geplaatst.
- Kokusan ontsteking op beugeltje. Bougiekabel geklemd met oud RS klemmetje in het frame. Gat zat er toch.
Bijlagen
20160103_173725 (Medium).jpg
20160103_173725 (Medium).jpg (127.96 KiB) 10423 keer bekeken
20160103_173655 (Large).jpg
20160103_173655 (Large).jpg (100.14 KiB) 10423 keer bekeken
20160103_173641 (Large).jpg
20160103_173641 (Large).jpg (165.07 KiB) 10423 keer bekeken
20160103_173627 (Medium).jpg
20160103_173627 (Medium).jpg (117.98 KiB) 10423 keer bekeken
20151225_170232 (Medium).jpg
20151225_170232 (Medium).jpg (121.77 KiB) 10423 keer bekeken

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9305
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 945 keren
Ontvangen waarderingen: 778 keren

Re: Restauratie/ombouw van 1978 RMC naar 1981 RMC-S

#117 Bericht door Eifelyeti » 06 jan 2016, 07:56

helemal mooi
met up to date elektrotechnik :)

:clap

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13635
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 590 keren
Ontvangen waarderingen: 823 keren

Re: Restauratie/ombouw van 1978 RMC naar 1981 RMC-S

#118 Bericht door Caspar » 27 feb 2016, 20:45

Kleine update:
In Principe is hij nu helemaal af , alleen nog een proefrit maken.
Maar daar kwam wat tussen , letterlijk :!:
Bij het afstellen op de heftafel is hij vastgekierd , een klein stukje metaal tussen zuiger in cilinder.
Vermoedelijk een puntje van de onderste zuigerveer.
Om te huilen: Hagelnieuwe wand en Mahle zuiger naar de haaien :cry:
Setje opgestuurd naar dr.Claus om te zien of er nog wat van te maken is. [-o<
Voorlopig een 2,9pk cilinder er op gezet. Dat loopt echt voor geen meter. geen fut.

Ook electrisch zat er iets niet lekker: accu lade niet bij en met de motor uit ontlade de accu heel langzaam.
Kreidlerservice heeft zonder problemen meteen de 12V Ulo vervangingsbox onder garantie vervangen.
Nu laad hij meteen bij en ontlaad niet meer tijdens stilstand :thumbleft .

Op dit model hoort de grijze kunststof VDO telleraandrijving , die had ik er ook op.
Alleen zat er een scheurtje in de kunststof. Gosé zag dat en leverde een beter exemplaar. Waarvoor dank.

Momenteel hangt hij er zo bij:
(op de achtergrond de Spartamet van moeders die nu even wat aandacht vraagt)
Bijlagen
20160227_174308 (Medium).jpg
20160227_174308 (Medium).jpg (148.2 KiB) 10056 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

Re: Restauratie/ombouw van 1978 RMC naar 1981 RMC-S

#119 Bericht door Enzo-tvdzijden » 27 feb 2016, 20:58

Aad de Schoenmaker heeft ooit ook zo iets raars meegemaakt. Zijn gaskabel was gebroken. Hij had zijn 20 mm deksel eraf gedraaid (waarom zou ik zeggen :wink: ). Hij kort zijn zijn buitenkabel en binnenkabel iets in om de nippel te plaatsen. Wat gebeurd er een klein haartje van de binnenkabel schiet ongemerkt bij doorknippen in zijn carburateur. Alles gemonteerd starten en halverwege de straat Kreidler muurvast :oops: :cry:

Vette pech Caspar. Je vraagt je weer af hoe zo iets kan gebeuren?

Enzo

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13635
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 590 keren
Ontvangen waarderingen: 823 keren

Re: Restauratie/ombouw van 1978 RMC naar 1981 RMC-S

#120 Bericht door Caspar » 27 feb 2016, 21:07

Tja , dat is gauw gebeurt Tjerry.
Gaskabel is in ieder geval niet ingekort ;-)
Ik denk een miniem stukje zuigerveer van de onderste blokveer. Was een Mahle Flandria zuiger , n.o.s.
We wachten even op het oordeel van Claus.
Ik laat hem even op de heftafel staan , hopelijk is de set spoedig weer terug.
Er ligt toch zout op straat en met de 2,9pk is er geen lol aan. Trekt nog geen fricandel uit het vet....

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

Re: Restauratie/ombouw van 1978 RMC naar 1981 RMC-S

#121 Bericht door Enzo-tvdzijden » 27 feb 2016, 21:11

Je weet dat je de Flandria zuiger met spruitstuk er af moet monteren omdat slotjes veel wijder zitten dan bij de Kreidler Mahle zuiger en happen in de inlaatpoort. Dat zal denk gebeurd zijn.

Zonder spruitstuk kan je de veer wat induwen. :idea:

Enzo

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13635
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 590 keren
Ontvangen waarderingen: 823 keren

Re: Restauratie/ombouw van 1978 RMC naar 1981 RMC-S

#122 Bericht door Caspar » 27 feb 2016, 21:16

Dat is juist , en zo is hij ook gemonteerd.
Kan evengoed zijn dat er een stukje afgebroken is.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

Re: Restauratie/ombouw van 1978 RMC naar 1981 RMC-S

#123 Bericht door Enzo-tvdzijden » 27 feb 2016, 21:21

Caspar schreef:Dat is juist , en zo is hij ook gemonteerd.
Kan evengoed zijn dat er een stukje afgebroken is.
Vette pech dan.

Enzo

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13635
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 590 keren
Ontvangen waarderingen: 823 keren

Re: Restauratie/ombouw van 1978 RMC naar 1981 RMC-S

#124 Bericht door Caspar » 09 apr 2016, 20:00

Claus heeft het weer gefixt. Cilinder gerepareerd en een nieuwe Meteor zuiger er in .
Is iets tammer door de langere zuiger. Claus had wel aangegeven dat de zuiger korter kon.
Maar voor mijn doelstelling (ca. 55 km/u bij 4pk) volstaat het zo prima.

Eerst met begrenzing pijp in de hééle lange originele demper gereden. Maar dat kneep wel erg veel.
Nu begrenzing uit de demper en een 26mm Flory bocht er op.
Dat loopt nu 60km/u met een aangepaste kop , 1/14/109 , Twinair lucht filter in de 14mm luchtfilterkoker.
Nu 12/36 op een vijfbak.
Denk dat ik daar 11/36 of 12/38 van maak.

Proefvlucht gemaakt : stuur versteld , hendels beetje naar buiten gedraaid , bekabeling knipperlichten nog iets gemodificeerd. Koppeling en rem wat bijgesteld. Je kent het wel.

Nu veertig km gereden en het lijkt er al aardig op.
Moet zeggen dat M-stuur beter zit dan een stokstuur. Had ik niet verwacht.
Wel zitten mijn lange benen nu wat in de weg doordat ik vaste voetsteunen heb ipv pedalen.
Kliktrappers heb ik ook over getwijfeld. Maar die zitten net zo hoog.
Misschien tzt ( als ik me verveel ;-) )eens een trapper blokje opknappen voor wat meer zitcomfort.
Een halfhoog stuur vind ik geen porum op dit model. Er hoort gewoon een M-stuur op !

Met mooi weer eerst maar eens wat meer kilometers op de teller zetten.

mvl
Berichten: 1388
Lid geworden op: 09 feb 2015, 20:50
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: Restauratie/ombouw van 1978 RMC naar 1981 RMC-S

#125 Bericht door mvl » 11 apr 2016, 08:28

Mooi Caspar! Hoe heeft Claus de cilinder gefixt? Honen?

Plaats reactie