Opbouw kreidler

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
micha2
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 nov 2014, 14:36
Locatie: Bleiswijk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Opbouw kreidler

#1 Bericht door micha2 » 17 dec 2014, 12:00

Hallo allemaal,

Ik ben Micha, student werktuigbouwkunde in Delft. Ik heb al redelijk wat sleutel ervaring met het opknappen van motoren, brommers en buitenboordmotoren maar heb nog nooit een kreidler gehad. Ik heb het afgelopen jaar een project gedaan samen met een vriend. Dit beviel heel goed en onden het allebei heel erg geslaagd. Nu kregen we via via het aanbod om 3 kreidlers te kopen. Na een afspraak zijn we gaan kijken bij deze man. De 3 kreidlers bleek 1 complete kreidler te zijn en voor de rest een hele grote rits aan onderdelen. Na wat onderhandelen hebben we de hele partij gekocht en zijn aan ons volgende project begonnen.

Nu beginnen we een project waarbij we een kreidler gaan opbouwen. We hebben genoeg, hopen we, om in elk geval 1 goede kreidler te kunnen opbouwen uit de onderdelen. De kreidler die nog in elkaar stond gebruiken we als voorbeeld om te kijken hoe een kreidler in elkaar zit.

Ons doel is vooral veel plezier te hebben met de opbouw, vooral veel zelf te doen en aan te pakken en uiteindelijk met een mooie kreidler te eindigen.

Omdat we een klein budget hebben willen we ook de kreilder niet helemaal origineel gaan maken, we doen geen restauratie maar willen gewoon een mooie kreidler maken. Bovendien zijn de kreidler onderdelen naar ons weten gewoon een partij losse onderdelen die de vorige eigenaar verzameld had om hier een brommer van op te bouwen. Het is dus geen complete brommer die uit elkaar is gehaald.

Naar ons inzicht is er een complete brommer van te maken. We hebben in elk geval al het blok een beurtje gegeven. Nieuwe lagers, keerringen en het blok helemaal schoongemaakt. De cilinder willen we nog hittebestendig zwart spuiten of glasparelen. Dit is een 4 bak direct met een trapper as. let niet op het schakelpedaal dat verkeerd om zit.

Afbeelding

Het frame dat we waarschijnlijk willen gaan gebruiken is een k53/402 uit 1976. De keuze is vrij simpel, we hebben nog een ander frame maar die is gewoon minder mooi dan dit frame. Het andere frame heeft wel de bevestiging voor de zijkapjes. Ik heb niet kunnen vinden of dit blauwe frame geregistreerd is op de kreidler database. Beide frames zijn wel Nederlands.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We willen dit frame in een mooie ( wel originele ) kleur gaan spuiten met de compressor.

We weten nog niet precies hoe de verdere opbouw gaat worden, we hebben wel een aantal kreidlers die we mooi vinden maar moeten rekening houden met de onderdelen die we zelf hebben. We hebben een aantal spaakvelgen waarvan sommige met grote naaf zijn, ook hebben we een voorvork in combinatie met een remklauw en remhendle maar daar zullen we waarschijnlijk een andere velg voor bij moeten kopen dus het zal waarschijnlijk een kreidler met spaakvelgen worden.
We hebben ook een tank, een blok tank. Deze is een keer gespoten en ziet er redelijk uit (geen deuken) maar heeft een spuitbeurt nodig.

We zijn nu een beetje opzoek naar een mooie kleuren combinatie die we de brommer kunnen geven.

Bij ons heeft geen van de frames een kenteken dus we willen voorkomen dat we straks met een mooi frame zitten waar we uiteindelijk geen kenteken op kunnen krijgen. We zorgen bij de opbouw ervoor dat het een veilige kreidler wordt die ongeveer 50 gaat lopen.

Jullie worden hier, voor zover wij het bijhouden, op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen in ons project en hopen van jullie kant op handige tips en meedenken met kleuren of oplossingen voor bepaalde problemen.

Gebruikersavatar
heru
Berichten: 150
Lid geworden op: 17 aug 2013, 00:01
Locatie: amsterdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Opbouw kreidler

#2 Bericht door heru » 17 dec 2014, 13:57

leuk, ga het zeker volgen.

Roland
Berichten: 5115
Lid geworden op: 22 nov 2004, 09:18
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 89 keren

Re: Opbouw kreidler

#3 Bericht door Roland » 17 dec 2014, 15:11

Micha,

Leuk man, gewoon aanmelden bij MALOUD en uitdraaien en dat allemaal mee nemen naar de keuring bij de RDW. Vergeet niet het papiertje in te vullen van WIE je de kreidler - onderdelen hebt gekocht. Je kan het ook als laatste doen dan kan je de foto als hij klaar is laten zien bij de rdw.

Check op de politie site even of de frame's niet als gestolen zijn geregistreerd.

Rolando

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3749
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 356 keren
Ontvangen waarderingen: 198 keren

Re: Opbouw kreidler

#4 Bericht door jamojamo » 17 dec 2014, 16:36

Dit is een kleurencombinatie die ik persoonlijk heel erg mooi vind:
GulfKreidler.jpg
GulfKreidler.jpg (78.49 KiB) 21905 keer bekeken
Ik heb nooit andere foto's van dit schitterende exemplaar gezien.
Succes met de bouw en keuzes die je daarbij kunt maken.
Eric

Gebruikersavatar
A.v.d.Els
Berichten: 1354
Lid geworden op: 06 okt 2008, 06:39
Locatie: Helmond
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Opbouw kreidler

#5 Bericht door A.v.d.Els » 17 dec 2014, 19:00

IMG_0609 (Small).JPG
IMG_0609 (Small).JPG (112.61 KiB) 21835 keer bekeken
dit manneke is Joey.hij was bij ons in engelskirchen.
als je niet naar originaliteit kijkt vind ik dit wel een supermooie.

Roland
Berichten: 5115
Lid geworden op: 22 nov 2004, 09:18
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 89 keren

Re: Opbouw kreidler

#6 Bericht door Roland » 17 dec 2014, 21:21

Le Mans, een kennis van mij heeft zijn racefiets zo gespoten. Prachtig!! volg je droom. Gewoon doen.

Succes.

Ro

Gebruikersavatar
Zolenheuvel
Berichten: 2293
Lid geworden op: 31 aug 2010, 21:32
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 34 keren
Ontvangen waarderingen: 266 keren

Re: Opbouw kreidler

#7 Bericht door Zolenheuvel » 17 dec 2014, 21:40

A.v.d.Els schreef:
IMG_0609 (Small).JPG
dit manneke is Joey.hij was bij ons in engelskirchen.
als je niet naar originaliteit kijkt vind ik dit wel een supermooie.

Mooi plaatje.
In de database van Maloud staat een folder van Frankrijk met de blauwe uitvoering.
http://www.kreidlerdatabase.nl/Afbeeldi ... index.html

Ik meen dat ik een keer heb gelezen dat deze kleur uniek is voorbehouden aan Frankrijk.

Gr Kees

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

Re: Opbouw kreidler

#8 Bericht door Enzo-tvdzijden » 17 dec 2014, 21:45

Kees die modellen zijn weer terug geïmporteerd naar Nederland en dus ook hier geleverd

viewtopic.php?f=25&t=19162

Ook in Duitsland zijn ze verkocht in Capri blauw

http://www.kreidler-museum.de/1977rmc.htm

Gebruikersavatar
Zolenheuvel
Berichten: 2293
Lid geworden op: 31 aug 2010, 21:32
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 34 keren
Ontvangen waarderingen: 266 keren

Re: Opbouw kreidler

#9 Bericht door Zolenheuvel » 17 dec 2014, 21:53

Enzo-tvdzijden schreef:Kees die modellen zijn weer terug geïmporteerd naar Nederland en dus ook hier geleverd

viewtopic.php?f=25&t=19162
Ja, i.d., dat was wat ik gelezen had.

Persoonlijk vind ik hem met een meegespoten tank een stuk mooier.

Gr Kees

Roland
Berichten: 5115
Lid geworden op: 22 nov 2004, 09:18
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 89 keren

Re: Opbouw kreidler

#10 Bericht door Roland » 17 dec 2014, 23:37

Enzo, dat type uit 1977 deze ga ik misschien weer opbouwen frame, voorspatbord, achterspatbord ori blauw 1 e lak :wink: :clap 8)

Maar wel met ....................... jawel 6 spaak gegoten wielen :lol: 8)

Rolando

:-$ :-$ niet verder vertellen :wink:

micha2
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 nov 2014, 14:36
Locatie: Bleiswijk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Opbouw kreidler

#11 Bericht door micha2 » 18 dec 2014, 11:10

Ik vind beide kreidlers wel echt heel erg mooi. Ben ook vooral mezelf eerst aan het inspireren met andere kreidlers en motorfietsen. Dit frame heeft ook nog wat werk nodig dus heb nog de tijd om een keuze te maken.

Controleren of hij gestolen is, kun je dat online doen of moet je met het frame langs de politie?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

Re: Opbouw kreidler

#12 Bericht door Enzo-tvdzijden » 18 dec 2014, 12:17

ik zou als ik jou was het frame even laten logen voor een paar tientjes bij de Firma Blankhout in Nootdorp.

Enzo

micha2
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 nov 2014, 14:36
Locatie: Bleiswijk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Opbouw kreidler

#13 Bericht door micha2 » 19 dec 2014, 11:57

Gisteren gebeld met de politie. Moet met mijn frame langskomen bij het bureau om te controleren of hij eerlijk is. Dus ga eerdaags met beide frames langs om te kijken of ze allebei niet gestolen zijn.

Gebruikersavatar
midde
Berichten: 858
Lid geworden op: 04 apr 2009, 17:32
Locatie: almere
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: Opbouw kreidler

#14 Bericht door midde » 19 dec 2014, 12:08

Heb je bij de frames eigendomsbewijzen? Anders kan het nog wel eens raar lopen als je met die frames bij de politie lans gaat . Je moet dus kunnen aantonen van wie jij ze gekocht heb.

Gr Thijs

micha2
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 nov 2014, 14:36
Locatie: Bleiswijk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Opbouw kreidler

#15 Bericht door micha2 » 19 dec 2014, 14:08

Ik heb geen eigendomsbewijzen bij de frames. De vorige eigenaar had ze al 10 jaar in de schuur liggen en deze man vertrouw ik wel. Dus ik ga ervanuit dat ze niet gestolen zijn. Ik vermeld er wel bij dat ik ze te goeder trouw overgenomen heb. Dan nemen ze het frame hooguit in beslag. Ik heb zelf toch niks aan een gestolen frame en nu heb ik er nog geen moeite ingestopt.
Lijkt me ook niet dat een frame nog een eigendomsbewijs heeft na al die jaren. Het frame was ook al voor dat de kentekening begon uit de roulatie.

Gebruikersavatar
midde
Berichten: 858
Lid geworden op: 04 apr 2009, 17:32
Locatie: almere
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: Opbouw kreidler

#16 Bericht door midde » 19 dec 2014, 15:13

Een eigendomsbewijs is zelf te maken door een koopcontract te maken met de verkoper en door beiden ondertekend.

Gr Thijs

Gebruikersavatar
piet66
Berichten: 104
Lid geworden op: 26 jun 2008, 21:45
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Opbouw kreidler

#17 Bericht door piet66 » 19 dec 2014, 17:16

Dat licht blauw met oranje zijn de race kleuren van Gulf in de 60 & 70 er jaren
Laatst gewijzigd door piet66 op 20 dec 2014, 03:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3749
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 356 keren
Ontvangen waarderingen: 198 keren

Re: Opbouw kreidler

#18 Bericht door jamojamo » 19 dec 2014, 17:28

piet66 schreef:Dat licht blau met oranje zijn de race kleuren van Gulf in de 60 & 70 er jaren
Hahaha, kijk eens naar de naam onder de foto Piet :D
Eric

Gebruikersavatar
piet66
Berichten: 104
Lid geworden op: 26 jun 2008, 21:45
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Opbouw kreidler

#19 Bericht door piet66 » 19 dec 2014, 18:19

Ja staat er best wel duidelijk bij zie ik nu ook

micha2
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 nov 2014, 14:36
Locatie: Bleiswijk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Opbouw kreidler

#20 Bericht door micha2 » 23 dec 2014, 10:31

Vanochtend bij de CSI Zoetermeer langs geweest en deze hebben me verteld dat het frame niet gestolen was. Het framenummer gaf in elk geval geen resultaten dus voor mij genoeg gerustgeving om met dit frame verder te gaan.

micha2
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 nov 2014, 14:36
Locatie: Bleiswijk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Opbouw kreidler

#21 Bericht door micha2 » 09 feb 2015, 14:51

Ondertussen zijn we nog steeds hard bezig. Alle boutjes en moertjes worden op dit moment verzinkt bij Galvame in Rotterdam. Verder wachten we op de verf waarmee we het frame gaan spuiten. We hebben het frame voorzien van zinkprimer en gaan zelf met de compressor het frame in kleur spuiten en daarna met 2k blanke lak aflakken.
Binnen kort volgen er een aantal foto's

micha2
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 nov 2014, 14:36
Locatie: Bleiswijk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Opbouw kreidler

#22 Bericht door micha2 » 09 feb 2015, 15:20

Weet iemand trouwens hoe je een scheurtje in een buddyseat kan repareren? Bij mijn buddy zit er een scheur op de plek waar hij om het zadel onderstel gevouwen zit. Het valt niet in het oog dus zou dit graag willen repareren voordat het helemaal verder scheurt. Kun je er skai achter plakken oid?

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10819
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 191 keren
Ontvangen waarderingen: 574 keren

Re: Opbouw kreidler

#23 Bericht door Henk 3bakvoet » 09 feb 2015, 18:02

Ondertussen zijn we nog steeds hard bezig
Wij zien hier niets van, foto`s a.u.b.
Iets meer enthousiasme gelardeerd met foto`s kan geen kwaad.

Wij zeven weken wachten op de vooruitgang van jullie projecten, en jij binnen een paar uur zeker de oplossing van je scheurtje of scheur. :lol:

Zo als men doet, zo men ontmoet. :wink:

Gebruikersavatar
RMC-Smokey
Berichten: 463
Lid geworden op: 20 mar 2010, 20:07
Locatie: Hoogezand
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Opbouw kreidler

#24 Bericht door RMC-Smokey » 09 feb 2015, 22:51

Jaaaa,foto,s graag.

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3749
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 356 keren
Ontvangen waarderingen: 198 keren

Re: Opbouw kreidler

#25 Bericht door jamojamo » 10 feb 2015, 14:18

Laat ze maar zeiken hoor! Een stukje skai erachter plakken met lijm die een beetje beweeglijk blijft. Ik heb volgens mij Bison Tix gebruikt of iets wat zich zo gedraagt. Je ziet er bijna niets van en je kunt met zwarte stift aanstippen als er een licht draadje o.i.d. zichtbaar blijft.

Nu schijnt Tijger Leathers in Den Haag wonderen te kunnen doen met het herstellen van skai scheurtjes dus als die het kunnen kan jij het ook.
Google is weer eens je vriend dus zoek het maar op. Ik weet zeker dat er meerdere Youtube filmpjes opkomen.

Succes, en die foto's die komen wel.

Eric

Plaats reactie