Opbouw kreidler

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 4100
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 228 keren
Ontvangen waarderingen: 228 keren

Re: Opbouw kreidler

#51 Bericht door hermanngas » 07 mei 2015, 22:13

Hij gaat mooi worden,
maar hoe zit dat met de standaard?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60281
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Opbouw kreidler

#52 Bericht door Enzo-tvdzijden » 07 mei 2015, 22:26

hermanngas schreef:Hij gaat mooi worden,
maar hoe zit dat met de standaard?
Die heeft nog wat aandacht nodig.

Enzo

micha2
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 nov 2014, 14:36
Locatie: Bleiswijk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Opbouw kreidler

#53 Bericht door micha2 » 08 mei 2015, 15:01

De standaard is volgens mij doorgebogen. Heb er verder niet op gelet eerlijk gezegd. Ik zag wel dat de pootjes onderaan versleten/afgebroken waren. Hier hebben we dikkere voetjes op gelast. Ik zag op het forum een methode met boutjes, wellicht dat ik dat probeer.

Gebruikersavatar
RMC-Smokey
Berichten: 463
Lid geworden op: 20 mar 2010, 20:07
Locatie: Hoogezand
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Opbouw kreidler

#54 Bericht door RMC-Smokey » 08 mei 2015, 21:54

Wel iets om trots op te zijn Micha.

micha2
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 nov 2014, 14:36
Locatie: Bleiswijk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Opbouw kreidler

#55 Bericht door micha2 » 29 mei 2015, 13:40

Wij zijn ook heel trots op het resultaat maar blijven ook wel netjes werken. Gelukkig merk je dat ook bij het monteren, alles monteerd redelijk makkelijk en zonder al te veel gedoe. Soms hebben we wel een m6 tap nodig om de schroefgaten weer van verf te ontdoen maar we hebben er nog steeds heel veel plezier in. Gelukkig heb ik in de loop der jaren wel redelijk degelijk gereedschap om me heen kunnen verzamelen en dat maakt het sleutelen zoveel fijner. Daarnaast is er zo veel kennis en informatie te vinden op dit forum wat het allemaal zo makkelijk maakt. Voor een kleine onwetendheid pakken we het forum erbij en hebben we altijd snel een antwoord. Echt heerlijk.

Afgelopen week ook weer niet stil gezeten. We hebben onder andere het achterwiel gebalanceerd en voorzien van een nieuwe band (beide banden zijn sava kran). Achterwiel is gemonteerd en zijn begonnen met de ketting.
kreidler ketting.jpg
kreidler ketting.jpg (86.84 KiB) 13145 keer bekeken
De vorige eigenaar had al een ketting gekocht. ( Hij was ooit van plan de kreidlers op te knappen maar daar is het nooit van gekomen. Zodoende zijn er een aantal nieuwe onderdelen.) Helaas mistte er een sluitschakel en was de ketting te lang. Bij gebrek aan een ketting pons hebben we voorzichtig een schakeltje open geslepen.
ketting inkorten.jpg
ketting inkorten.jpg (50.01 KiB) 13145 keer bekeken
Daarna paste hij wel prima en hebben we het sluitschakeltje even gepikt van de mv50 die hier ook in de schuur staat. (Op de laatste foto in deze post kun je nog een stukje puch zien, ik zal een keer een foto maken) Nu konden we de ketting verder monteren en verder gaan met de montage. Of zoals wij het noemen, montana's.
kreidler ketting ingekort.jpg
kreidler ketting ingekort.jpg (96.78 KiB) 13145 keer bekeken
De ketting is hier op de juiste lengte gezet en het achterwiel is iets naar achteren gehaald om de ketting de juiste speling te geven. We hebben ook gelijk de achterremkabel geinstalleerd. Duurde even voor hij de juiste spanning had. We hebben ook een oud rempedaal moeten gebruiken, deze is te lelijk om er op te laten zitten maar voor het installeren wel even handig om te hebben. zo ook bij het afstellen van het remlicht schakelaar.
kreidler achterremkabel.jpg
kreidler achterremkabel.jpg (80.24 KiB) 13145 keer bekeken
De schakelaar is een mooie overgang naar het volgende onderwerp. De oplettende kijker had het vast al gezien, een klein deel van de electra zit er al op. We hebben de draden naar het achterlicht alvast in het achterspatbord gelegd, dit hebben we gedaan voor we het achterwiel erin hebben gezet. Ook de draden naar de cockpit liggen er al maar vanwege het gebrek aan aan cockpit zijn we nog niet verder gegaan.
kreidler bedrading.jpg
kreidler bedrading.jpg (87.9 KiB) 13145 keer bekeken
We hebben al een koplamp geplaatst. Geen nieuwe maar een goed opgeknapte. We hebben een mooie achterkant geschuurd en voorzien van primer en een matzwarte laag. Hier hebben we wel een nieuwe ring voor gekocht omdat het toch niet mooi zou zijn om hier weer een semi-mooie ring op te plaatsen.
kreidler koplamp voor.jpg
kreidler koplamp voor.jpg (99.78 KiB) 13145 keer bekeken
kreidler koplamp.jpg
kreidler koplamp.jpg (67.94 KiB) 13145 keer bekeken
We hebben nog wel redelijk wat te doen met de brommer. Een grote klus wordt nog de tank die ergens in het begin beschreven is. Verder het zadel, de electra, het stuur en handles en hebben we de cockpit die we aan moeten pakken. Ik heb wel een aantal nette tellers maar deze hebben geen mooie ringen. Ik heb wel mooie losse ringen maar ik weet niet hoe ik deze zelf erop krijg. Maar volgens mij is dat geen klusje wat je thuis kan doen.

Gebruikersavatar
Wybe
Berichten: 535
Lid geworden op: 08 mei 2010, 20:00
Locatie: Buitenpost (Friesland)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Opbouw kreidler

#56 Bericht door Wybe » 29 mei 2015, 21:39

Ziet er goed uit!

micha2
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 nov 2014, 14:36
Locatie: Bleiswijk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Opbouw kreidler

#57 Bericht door micha2 » 26 jun 2015, 14:57

Ik vind het echt leuk om te zien dat er zoveel mensen toch meekijken met de opbouw van de kreidler. Had in eerste instantie voor mezelf dit topic gestart om later terug te kijken hoe het allemaal vorderd maar vind het ook leuk om jullie op de hoogte te houden van de vooruitgang. Daarom weer een update na een lange tijd. We blijven nog steeds wekelijks bezig maar zetten niet gelijk alles online omdat het er vaak even bij inschiet.

Sinds de laatste keer zijn we vooral bezig geweest met het monteren van al gespoten onderdelen. Beginnende met de kettingschermen. Deze hebben we matzwart gespoten. De reden hiervoor is dat ze geen set waren en daarom verschilden in kleur. Van het setje dat we hadden zat een kapot deel (boven) dus deze hebben we op marktplaats gekocht. Verdeop kun je de foto zien van de schermen gemonteerd.

Een onderwerp waar we al een tijdje tegenaan zaten te hikken was de tank. Op het eerste gezicht niet in hele slechte staat maar na een schuur sessie kwamen er veel kleine deukjes tevoorschijn. Dus deze heeft al een leuke plamuur/schuur sessie achter de rug. Vele zullen nog volgen want plamuren is niet ons sterkste punt.
tank.jpg
tank.jpg (104.75 KiB) 12965 keer bekeken
De andere kant van de tank ziet er grotendeels hetzelfde uit. De tank is zo'n type verhaal die elke week een beetje aandacht krijgt en waarschijnlijk als laatste af zal zijn.

Op de volgende foto hebben we de tank even gemonteerd, om te kijken hoe het staat en om te kijken op welke hoogte het zadel moest komen om deze te kunnen monteren. Hier zie je ook de kettingschermen en het linker motorscherm. Helaas heeft het linker motorscherm nog redelijk wat ruimte tussen het scherm en het frame dus hiervan moeten we nog kijken hoe we deze mooier passen krijgen.
geheel.jpg
geheel.jpg (111.97 KiB) 12965 keer bekeken
Er zijn ook een aantal aankopen gedaan, onder andere een stuur, uitlaat, zadeldekje, enkele kabels en wat klein grut. Het stuur kun je al gemonteerd zien. Een van de frustrerende dingen aan de kreidler is het gebruik van m7 moeren en bouten. Niks frustreerd meer dan alle onderdelen bijeen hebben en weer te moeten stoppen wegens de afwezigheid aan m7 moertjes. Andere maten zijn altijd ruimschoots op voorraad maar 7mm heb ik hier niet liggen en is maar in 1 winkel te krijgen hier in de buurt.

Voor het frame hebben we een oude fietsband opgeofferd. deze doet nu dienst als frameband. Misschien is ie nog te dik maar dan passen we het wel weer aan.
frameband.jpg
frameband.jpg (117.91 KiB) 12965 keer bekeken
Op de tweede foto is ook het zadel te zien. Het zadeldek was in slechte staat en moest echt vervangen worden. Het zadelframe en het schuim was nog prima. Hier is het oude dekje te zien.
zadeldek oud.jpg
zadeldek oud.jpg (82.27 KiB) 12965 keer bekeken
Die hebben we mooi vervangen voor een immitatie dekje welke verrassend mooi uit is gevallen. We hebben ervoor gekozen om niet de lelijke beugels te gebruiken maar het zadel gehaal op te hogen met twee alu profielen.
zadel ophoging.jpg
zadel ophoging.jpg (48.12 KiB) 12965 keer bekeken
Hiermee wordt het zadel 25 mm omhoog geplaatst. Om het zadel te monteren hebben we gaten in de aluminium profielen geboord. Deze komen overeen met de gaten op het frame. De gaten zijn ook in het zadelframe geboord. Op de gaten zijn m6 moertjes gelast. Met 4 lange m6 boutjes kunnen we nu dus het zadel vastzetten. Hierna is het geheel geverfd.
zadel onderkant.jpg
zadel onderkant.jpg (75.53 KiB) 12965 keer bekeken
Het zadeldekje is met alleslijm aan het zadelframe vastgelijmd. Het dekje hebben we met behoorlijk wat kracht gespannen omdat hij redelijk strak moest staan om een mooie vorm te krijgen. Het zadel mag er nu zeker zijn.
zadel nieuw.jpg
zadel nieuw.jpg (130.77 KiB) 12965 keer bekeken
Een van de nieuwe aankopen was ook een luchtfilter, veel steld het niet voor maar het is toch wel handig om te hebben. Dit zijn de kleine dingen die je niet meeneemt in het budget maar er wel voor zorgen dat de kosten aardig oplopen.
luchtfilter.jpg
luchtfilter.jpg (146.16 KiB) 12965 keer bekeken

micha2
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 nov 2014, 14:36
Locatie: Bleiswijk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Opbouw kreidler

#58 Bericht door micha2 » 26 jun 2015, 15:20

De oplettende kijker heeft op de vorige foto's ook al wat nieuwe, onbesproken, onderdelen gemonteerd gezien. We hebben een achterlicht gemonteerd.
achterlicht.jpg
achterlicht.jpg (81.91 KiB) 12962 keer bekeken
Deze is ook gelijk voorzien van lampjes en bekabeling. Het is nu allemaal aansluiten volgens de bedradingschema's. Achteraf zullen we kijken hoe alles het doet en of het het wel doet. De verlichting spoelen zijn nooit doorgemeten dus wie weet moeten we achteraf nog veel aanpassen, maar daarvoor is het natuurlijk de hobby. Wat ook een hobby is is het eindeloos blijven aanpassen van onderdelen. Veel onderdelen passen net niet of komen net ergens tegenaan. Zo ook het, op marktplaats gekochte, rempedaal. Deze kwam tegen het koppelingsdeksel aan dus had wat aanpassing nodig om goed te werken.
rempedaal.jpg
rempedaal.jpg (146.85 KiB) 12962 keer bekeken
Je ziet hier ook al de uitlaat die we nieuw hebben gekocht. Deze kwam gelukkig niet tegen het rempedaal aan en op 2 mm na ook niet tegen het trapper pedaal. De enige keerring welke niet vervangen is moest uiteraard ook gaan lekken (die in de koppelingsdeksel) dus deze moet vervangen worden en daarvoor mag al het spul weer los. #-o Op zo'n moment dat je dat beseft is meestal ook de sleutel avond afgelopen en gaat deze weer door als er weer hervonden moed is. De laatste tijd hebben we wel vaak van deze momenten. Zo ook bij het monteren van de koppelingskabel. Pas na een tijdje klooien en frutten en aansluiten kom je erachter dat je kabel te kort is en je het hele werk weer opnieuw mag doen.
koppeling.jpg
koppeling.jpg (105.33 KiB) 12962 keer bekeken
Uiteindelijk komt het dan wel weer goed en ziet het er allemaal toch wel heel netjes uit.
koppelingshevel.jpg
koppelingshevel.jpg (150.9 KiB) 12962 keer bekeken
De gaskabel bleek een zelfde verhaal, deze bleek ook te kort nadat we met grote moeite de gas handle op het stuur hebben gezet maar van deze dingen leren we wel dat je niet zomaar lukraak ervanuit mag gaan dat alles wat we kopen voor een kreidler ook echt past.
stuur.jpg
stuur.jpg (133 KiB) 12962 keer bekeken
Bij de carburateur hebben we voor de zekerheid maar ook het motorscherm tevoorschijn gehaald vorodat we iets gingen monteren wat achteraf niet gaat passen. Het motorscherm ligt ondertussen al meerdere maanden ongebruikt te verstoffen en was zo blij met het feit dat ie gebruikt werd dat hij spontaan besloot gelijk goed aan te sluiten. Helaas heb ik dan hier geen foto van.
motorscherm rechts.jpg
motorscherm rechts.jpg (104.93 KiB) 12962 keer bekeken

De plannen voor de komende keren zijn:

De tank verder aanpakken, gaskabel en voorremkabel installeren en de cockpit in elkaar gaan zetten.

Ik ben ook opzoek naar een plek waar ik mijn tellerringen kan laten vervangen. Ik heb van iemand gehoord dat dit bij de loods in Maasdijk kan maar ik hoopte dat er een adres zou zijn wat dichterbij Bleiswijk ligt. Graag hoor ik tips hierover of namen van forum leden die dit ook kunnen doen.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60281
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Opbouw kreidler

#59 Bericht door Enzo-tvdzijden » 26 jun 2015, 15:39

Die standaardveer zou ik maar snel verwijderen van de koppelingshevel.

Daar hoort een dunnere op. http://www.kreidlerparts.com/parts/15.1 ... earriveerd

Enzo

micha2
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 nov 2014, 14:36
Locatie: Bleiswijk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Opbouw kreidler

#60 Bericht door micha2 » 27 jun 2015, 19:14

Nog meer dubbel werk dus.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60281
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Opbouw kreidler

#61 Bericht door Enzo-tvdzijden » 27 jun 2015, 19:35

micha2 schreef:Nog meer dubbel werk dus.
En die veer hoort niet in dat gat maar in de twee inkepingen voor bij het tussenrooster

Enzo
Bijlagen
Herschaalde kopie van Bestand 27-06-15 19 39 43.jpg
Herschaalde kopie van Bestand 27-06-15 19 39 43.jpg (78.97 KiB) 12916 keer bekeken

micha2
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 nov 2014, 14:36
Locatie: Bleiswijk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Opbouw kreidler

#62 Bericht door micha2 » 27 jul 2015, 15:39

De veer hebben we nog niet gekocht. Staat al wel op het boodschappenlijstje. We hebben al wel ons eerste testritje mogen maken. Na de olie erin te hebben gegooid hebben we hem een keer aangetrapt en hebben we hem lopend gekregen. We wisten al dat het blokje liep want die hadden we al een keer draaiend. Echter soepel rijden zat er niet in. We hadden geen zadel gemonteerd en geen tank( hebben een klein flesje met een tuit waar brandstof in kan). Het geheel liep best wel aardig maar reed slecht. De achterbrug lagers zijn vrijwel weg. (Deze staan ook al op de to do-list.) En de koppeling werkte niet.

Na het openhalen van het koppelingshuis eigenlijk niet veel wijzer geworden. Op de gladde koppelingsplaten zat wel roest( dit was er al afgeschuurd maar was nog niet helemaal glad). Dit hebben we er maar helemaal afgeschuurd en weer gemonteerd. Nu werkte de koppeling wel weer goed. Deze hebben we ook maar gelijk afgesteld.

Verder zijn we in de weer geweest met de tellers. Ronnie heeft ons aangeboden te helpen. Wij zijn natuurlijk onwijs blij met deze hulp om de tellerringen te vervangen. Op advies van Ron hebben we de tellers uit elkaar gehaald en zijn we begonnen met de glaasjes polijsten.
tellerglaasjes1.jpg
tellerglaasjes1.jpg (127.56 KiB) 12809 keer bekeken
Dit was tijdens de zomerstorm van 25 Juli, het was zulk slecht weer dat buiten werken ook geen optie was en in de schuur was het ook niet aangenaam dus is er lekker gebruik gemaakt van de keuken waar we water tot de beschikking hadden en lekker spierpijn werk konden verrichten.
tellerglaasjes2.jpg
tellerglaasjes2.jpg (135.81 KiB) 12809 keer bekeken
De teller glaasjes waren niet eens in hele slechte staat maar waren niet mooi genoeg om gelijk te monteren. er zaten een aantal kleine beschadigingen aan en op de toerenteller een krasje. Begonnen is met korrel 240 waterproof en dit op te volgens met korrel 400, 600, 100 en vervolgens met brasso te poetsen. Dit gaf wel een net resultaat maar als je van heel dichtbij kijkt zie je toch nog hele lichte krasjes waar de brasso de korrel 1000 krasjes niet wegpoetst. Hiervoor moet je wel je oog er direcht op hebben en de lichtinval juist zijn om dit te zien. Ik twijfel nog licht om nog tot 1500 te gaan en dan met brasso af te werken. Die korrel had ik die zaterdag niet liggen dus heb het daarbij gelaten. Hier is het resultaat van het polijsten.
tellerglaasjes3.jpg
tellerglaasjes3.jpg (75.53 KiB) 12809 keer bekeken
De komende tijd komt er vakantie aan dus zal het rustig aan zijn met het sleutelen en daarnaast ben ik nu lekker veel aan het kitesurfen want er staat onwijs goede wind de laatste tijd en nu zijn de avonden ook nog lang. We hebben er verder nog steeds geen haast mee dus het gaat nog steeds goed. (In onze ogen dan)

micha2
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 nov 2014, 14:36
Locatie: Bleiswijk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Opbouw kreidler

#63 Bericht door micha2 » 31 aug 2015, 12:59

Vanwege vakantie is hier de late update. Na beide op vakantie te zijn geweest zijn we vorige week weer begonnen. De laatste keer dat we afgesproken hadden was begin augustus.

In de vorige post was te zien dat we de glaasjes zijn wezen polijsten. De keuze is uiteindelijk gemaakt om te glaasjes toch nog met een korrel 1500 te gaan schuren om de kleine krasjes er toch nog uit te halen. Uiteindelijk is dat 20 minuten meer werk dus dan is het het zeker waard. Van de tellers hebben we ook de binnenkant gespoten. Bij het demonteren waren er enkele stukjes van de verf aan het glaasjes blijven plakken. Een kleine moeite was het om deze even mee te pakken dus maar gelijk gedaan.
teller units gespoten.jpg
teller units gespoten.jpg (122.68 KiB) 12625 keer bekeken
Dankzij onze held Ron staan onze tellers nu ook in elkaar. Hij heeft ons een foto gestuurd van het resultaat, we hebben ze nog niet in het echt kunnen aanschouwen. De chrome ringen die op marktplaats waren gekocht bleken uiteindelijk van rvs te zijn. De prijs was er naar maar alsnog niet heel netjes. Dit maakte de montage volgens Ron een stuk lastiger. Wij zijn Ron wel echt eeuwig dankbaar dat hij ons zo heeft willen helpen bij het project en ook wat van zijn kennis met ons heeft willen delen.
tellers opgeknapt.jpg
tellers opgeknapt.jpg (50.08 KiB) 12625 keer bekeken
Die tellers worden natuurlijk het neusje van de zalm van deze brommer dus we zijn heel blij met het resultaat. Voor de tellers hebben we ook gelijk goede rubbers gekocht zodat ze straks netjes in de houder terecht komen. Aangezien we toen toch al in de aankoop-modus waren hebben we ook maar gelijk stickers gekocht voor op de tank en op het frame, het juiste veertje voor de koppelingshevel, een hele rits 6v lampjes, achterbrug lagers en nog wat klein grut waarmee we voorlopig weer een tijd kunnen sleutelen.

Gezien het feit dat we behoorlijke speling hadden op de achterbrug hebben we dus nieuwe busjes gekocht voor in de achterbrug. Tip van Ron was om er 4 te kopen en van twee busjes de kop af te zagen. Zo gezegd, zo gedaan.
achterbrug lagers.jpg
achterbrug lagers.jpg (92.5 KiB) 12625 keer bekeken
achterbruglagers afzagen.jpg
achterbruglagers afzagen.jpg (127.36 KiB) 12625 keer bekeken
We hebben het onszelf makkelijk gemaakt met het demonteren van de achterbrug. Door de ketting los te halen en de kettingkast iets omhoog te duwen kwamen we makkelijk bij de as van de achterbrug. Bij inspectie bleek er aan de linkerzijde geen enkele lagerbus meer aanwezig te zijn. Iets wat me ook niet is opgevallen bij het opbouwen( nu waren kreidlers ons ook volledig onbekend dus dan kan je weleens over zoiets heen kijken)
achteras verwijderd.jpg
achteras verwijderd.jpg (102.47 KiB) 12625 keer bekeken
De lagerbussen waren makkelijk te monteren. Eerst dus de bussen met afgezaagde kop en daarna de twee andere bussen. Het plaatsen van de achterbrug-as was nu wel een stuk lastiger. Door de 4 lagers en de in de weg zittende kettingkast was het wel even klooien maar de achterblug zat weer op zijn plek en de speling was weg.
achterbrug geplaatst.jpg
achterbrug geplaatst.jpg (104.27 KiB) 12625 keer bekeken
Vorige week hebben we al een begin gemaakt aan het spuiten van de tank. De tank is ongeveer 5 verschillende keren geplamuurd en mocht nu echt zijn eerste laagje ontvangen. We hebben dit met de compressor en verfspuit gedaan. De grondverf is Onol van sikkens. Dit is een verf die we hier nog hadden liggen en de kleur is al redelijk in de buurt.(de lak wordt grijs) Na verdunning hebben we deze er makkelijk op gespoten. Hij was uiteindelijk iets te veel verdunt waardoor hij enkele druipers vertoonde maar verder zag het er goed uit.
tank spuiten.jpg
tank spuiten.jpg (95.85 KiB) 12625 keer bekeken
Ik heb alleen nog enkele kleine hele putjes waar de verf niet in wil vloeien. Deze putjes zitten in de plamuur. Ik hoop dat met waterproof schuren en nog een paar lagen grondverf dit op zal lossen. Als iemand tips heeft dan hoor ik dit graag. Uiteraard worden jullie op de hoogte gehouden van verdere vorderingen

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60281
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Opbouw kreidler

#64 Bericht door Enzo-tvdzijden » 31 aug 2015, 14:52

Tip gebruik een spuitmasker en veiligheidbril voor spuitnevel.

Polijsthulp

Enzo
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (186.55 KiB) 12611 keer bekeken

micha2
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 nov 2014, 14:36
Locatie: Bleiswijk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Opbouw kreidler

#65 Bericht door micha2 » 08 sep 2015, 10:45

Spuitmasker en bril hebben we ook gebruikt maar waren we hier door het enthousiasme even vergeten. We hebben vorige week weer een aantal lagen aangebracht aan de tank, de druipers weggewerkt en waarnodig de primer glad geschuurd. We willen de tank in het zilver grijs gaan spuiten zoals op de afbeelding hier beneden. Dat gaan we de komende week doen zodra we ook de juiste stickers hebben gehaald.
tank.png
tank.png (135.73 KiB) 12526 keer bekeken
Omdat we tijdens het spuiten ongeveer 20 minuten aanhouden tussen twee spuitsessies hebben we ook een deel van de tijd besteed aan de bedrading. We hebben geen originele draadboom tot onze beschikking en vinden ons zelf wel capabel genoeg om een draadboom aan te leggen dus zijn zelf flink bezig met alles te verbinden en solderen. Het is geen vervelend klusje maar het vergt wel de nodige concentratie. Met een draadschema ernaast lukt het wel goed.
bedrading.jpg
bedrading.jpg (112.52 KiB) 12526 keer bekeken
Ook hebben we de tellers opgehaald bij Ron. Deze zien er in het echt nog mooier uit dan op de foto. We zijn echt heel erg blij met het resultaat van de opknapbeurt. Ze zien er nu echt fantastisch uit.
tellerunit1.jpg
tellerunit1.jpg (74.93 KiB) 12526 keer bekeken
De teller unit hebben we ook ook aangesloten op de draadboom maar weten nog niet of alles werkt en of de hele ontsteking wel naar behoren werkt maar daar komen we snel genoeg achter als alles aangesloten is.
tellerunit2.jpg
tellerunit2.jpg (88.88 KiB) 12526 keer bekeken
Komende tijd wordt het dus de tank verder aanpakken: Kleur lak spuiten, stickers erop en daarna 2k blanke lak eroverheen. Daarnaast verder met de draadboom. We verwachten toch wel dat we nog een aantal weken bezig zijn met de brommer en verwachten ook extra werkzaamheden van dingen die tegen gaan vallen(misschien doet de lichtspoel of achterremspoel wel niks). Ook moet hij nog goed worden afgesteld. Er zit nu sproeier 54 in( bing 10 mm) maar deze is nog niet helemaal juist. Jullie worden op de hoogte gehouden.

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10275
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 332 keren

Re: Opbouw kreidler

#66 Bericht door Andy » 08 sep 2015, 21:57

Ik sluit de draadboom aan op een acculader, zo kun je kijken of alles goed aangesloten zonder de motor of onsteking.
Scheelt weer een hoop werk achteraf.

Vergeet niet genoeg aardedraden aan te sluiten op het frame en motor.

Andy,

Gebruikersavatar
Zolenheuvel
Berichten: 2285
Lid geworden op: 31 aug 2010, 21:32
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 32 keren
Ontvangen waarderingen: 264 keren

Re: Opbouw kreidler

#67 Bericht door Zolenheuvel » 08 sep 2015, 23:19

micha2 schreef: Ook hebben we de tellers opgehaald bij Ron. Deze zien er in het echt nog mooier uit dan op de foto. We zijn echt heel erg blij met het resultaat van de opknapbeurt. Ze zien er nu echt fantastisch uit.
Kunstenaars als Ron zijn onbetaalbaar.
Prachtig resultaat weer.
Ik zeg: prachtige Ron-dingen :D

Gr Kees

micha2
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 nov 2014, 14:36
Locatie: Bleiswijk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Opbouw kreidler

#68 Bericht door micha2 » 14 sep 2015, 12:29

Klopt, we zijn ook echt onwijs blij met de hulp van Ron bij onze tellers en de tips die hij gegeven heeft met het project. Het is ook de kennis en hulp die op het forum te vinden is waar we heel dankbaar voor zijn. Dit maakt zo'n project ook wel heel leuk en fijn dat er zoveel op deze site te vinden is. Net zoals de draadboom. Omdat we het overdreven vonden om 50 euro uit te geven aan een draadboom hebben we er zelf 1 gemaakt. Met goed gereedschap en logisch nadenken kom je dan al heel erg ver.
electra.jpg
electra.jpg (113.66 KiB) 12393 keer bekeken
Hier zie je een deel van de electra zitten. Helaas hebben we niet veel kleuren aan bedrading maar we kwamen hier al ver genoeg mee. We hebben nog een claxon gekocht om ook te monteren. Of deze er origineel op zat weet ik niet maar een claxon zit er al veel beter uit dan een bel en de magura was uit gerust met een knopje voor de toeter dus waarom niet.
electra fiksen.jpg
electra fiksen.jpg (94.61 KiB) 12393 keer bekeken
Hier zijn we de groot licht indicator aan het solderen. We hebben alles volgens het schema aangesloten dus voorzagen niet veel problemen. We hebben wel alles voorzien van 6v bolletjes en misschien hebben we daar bij ons een fout gemaakt.

Bij het starten van de brommer deed alles het wel maar er zat een fout in de magura knopjes. De geleider die het grootlicht of dimlicht instelt maakte geen contact. Hierdoor (denken we) kregen de kleine cockpit lampjes alle pit en zijn ze doorgebrand. Na het goed in elkaar zetten van de magura schakelaar hebben we het nog eens geprobeerd en toen deed wel alles het. Op de cockpit verlichting na dan.
cockpit unit.jpg
cockpit unit.jpg (136.85 KiB) 12393 keer bekeken
We hebben ook dat de claxon nauwelijk geluid produceerd bij het instellen van het dimlicht. Bij grootlicht is het geen probleem. Misschien dat we dit op kunnen lossen door een kleiner wattage koplamp te gebruiken. Je merkt ook dat bij het instellen van het dimlicht het achterlicht ook minder fel wordt.

Daarnaast hebben we de tank in kleur gespoten. Dit is met een 1k lak gedaan. Deze laten we een week uitharden voordat we de transfers erop plakken en de blanke lak gaan aanbrengen. Dat word nog wel een spannende dag.
tank spuiten2.jpg
tank spuiten2.jpg (58.81 KiB) 12393 keer bekeken

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9264
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 921 keren
Ontvangen waarderingen: 764 keren

Re: Opbouw kreidler

#69 Bericht door Eifelyeti » 14 sep 2015, 13:24

echt lekker bezig :D :clap

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60281
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Opbouw kreidler

#70 Bericht door Enzo-tvdzijden » 14 sep 2015, 17:12

micha2 schreef:
Voor het frame hebben we een oude fietsband opgeofferd. deze doet nu dienst als frameband. Misschien is ie nog te dik maar dan passen we het wel weer aan.
De bijlage frameband.jpg is niet meer beschikbaar
Ik heb daar een veel mooiere oplossing voor. Tip van Bernd. :idea: Nu een mega dikke fietsband of een origineel bandje wat na een paar jaar is verteerd.

Een klittenband (op rol). Te monteren met de tank er zelfs nog op. Je steekt hem zo tussen tank en frame naar de andere kant. Klaar.

Enzo
Bijlagen
frameband.jpg
frameband.jpg (117.91 KiB) 12366 keer bekeken
Herschaalde kopie van DSCN2582.jpg
Herschaalde kopie van DSCN2582.jpg (134.29 KiB) 12366 keer bekeken
Herschaalde kopie van DSCN2585.jpg
Herschaalde kopie van DSCN2585.jpg (194.02 KiB) 12366 keer bekeken

micha2
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 nov 2014, 14:36
Locatie: Bleiswijk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Opbouw kreidler

#71 Bericht door micha2 » 15 sep 2015, 14:54

Bedankt voor de tip. Dat is inderdaad wel handig om achteraf te monteren. Scheelt dat je dan niet elke kabel los moet halen.

Ik heb trouwens in de koplamp gekeken. Hier zit een 6v 18/5w bolletje in. Als ik deze nou verander naar een 6v 10/5w of een 6v 5/5w bolletje, zou dit dan het probleem met de claxon oplossen?

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10275
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 332 keren

Re: Opbouw kreidler

#72 Bericht door Andy » 15 sep 2015, 16:24

Das een achterlicht lampje :idea: Waarschijnlijk heb je nodig 6v. 15w/15w of 6v. 25w/25w.
Afhankelijk van je onsteking type.

Andy,

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60281
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Opbouw kreidler

#73 Bericht door Enzo-tvdzijden » 15 sep 2015, 16:29

micha2 schreef: Ik heb trouwens in de koplamp gekeken. Hier zit een 6v 18/5w bolletje in. Als ik deze nou verander naar een 6v 10/5w of een 6v 5/5w bolletje, zou dit dan het probleem met de claxon oplossen?
Je zal wel een Duitse mokick koplamp hebben met een BA15 fitting. Daar zit alleen maar dimlicht op.
Aangezien er niks in groter dan 15W te koop is worden er knipperlicht (of combi achterlicht/remlicht) lampen het versprongen banjonet pikkie afgeslepen (beunwerk)

In Neldelandse Kreidler zit een BA20 fitting met duplex lamp (dim en groot licht)

Maak een foto's van je bleker en fitting :idea:

Enzo

micha2
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 nov 2014, 14:36
Locatie: Bleiswijk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Opbouw kreidler

#74 Bericht door micha2 » 18 sep 2015, 19:15

Ik denk dat ik inderdaad een ba15 fitting heb. Het lampje is iig 15 mm in diameter.
fitting.jpg
fitting.jpg (91.55 KiB) 12230 keer bekeken
Helpt het nu als ik een ander lampje er in zet dat ik mijn claxon ook kan gebruiken bij het dimlicht?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60281
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Opbouw kreidler

#75 Bericht door Enzo-tvdzijden » 18 sep 2015, 19:30

Inderdaad een BA15 lamp helaas. Ik zou snel naar een BA20 op zoek gaan.
Mijn vermoedens zijn dus waarheid.
Claxon staat daar eigelijk los van. Ook al eet hij van de gele spoel.
Hij werkt dus met licht uit en werkt met licht aan.

Enzo

Plaats reactie