Opbouw kreidler
- hermanngas
- Berichten: 4100
- Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
- Locatie: Dronten
- Gegeven waarderingen: 228 keren
- Ontvangen waarderingen: 228 keren
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60281
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: Opbouw kreidler
Die heeft nog wat aandacht nodig.hermanngas schreef:Hij gaat mooi worden,
maar hoe zit dat met de standaard?
Enzo
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 21 nov 2014, 14:36
- Locatie: Bleiswijk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Opbouw kreidler
De standaard is volgens mij doorgebogen. Heb er verder niet op gelet eerlijk gezegd. Ik zag wel dat de pootjes onderaan versleten/afgebroken waren. Hier hebben we dikkere voetjes op gelast. Ik zag op het forum een methode met boutjes, wellicht dat ik dat probeer.
- RMC-Smokey
- Berichten: 463
- Lid geworden op: 20 mar 2010, 20:07
- Locatie: Hoogezand
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 21 nov 2014, 14:36
- Locatie: Bleiswijk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Opbouw kreidler
Wij zijn ook heel trots op het resultaat maar blijven ook wel netjes werken. Gelukkig merk je dat ook bij het monteren, alles monteerd redelijk makkelijk en zonder al te veel gedoe. Soms hebben we wel een m6 tap nodig om de schroefgaten weer van verf te ontdoen maar we hebben er nog steeds heel veel plezier in. Gelukkig heb ik in de loop der jaren wel redelijk degelijk gereedschap om me heen kunnen verzamelen en dat maakt het sleutelen zoveel fijner. Daarnaast is er zo veel kennis en informatie te vinden op dit forum wat het allemaal zo makkelijk maakt. Voor een kleine onwetendheid pakken we het forum erbij en hebben we altijd snel een antwoord. Echt heerlijk.
Afgelopen week ook weer niet stil gezeten. We hebben onder andere het achterwiel gebalanceerd en voorzien van een nieuwe band (beide banden zijn sava kran). Achterwiel is gemonteerd en zijn begonnen met de ketting.
De vorige eigenaar had al een ketting gekocht. ( Hij was ooit van plan de kreidlers op te knappen maar daar is het nooit van gekomen. Zodoende zijn er een aantal nieuwe onderdelen.) Helaas mistte er een sluitschakel en was de ketting te lang. Bij gebrek aan een ketting pons hebben we voorzichtig een schakeltje open geslepen.
Daarna paste hij wel prima en hebben we het sluitschakeltje even gepikt van de mv50 die hier ook in de schuur staat. (Op de laatste foto in deze post kun je nog een stukje puch zien, ik zal een keer een foto maken) Nu konden we de ketting verder monteren en verder gaan met de montage. Of zoals wij het noemen, montana's.
De ketting is hier op de juiste lengte gezet en het achterwiel is iets naar achteren gehaald om de ketting de juiste speling te geven. We hebben ook gelijk de achterremkabel geinstalleerd. Duurde even voor hij de juiste spanning had. We hebben ook een oud rempedaal moeten gebruiken, deze is te lelijk om er op te laten zitten maar voor het installeren wel even handig om te hebben. zo ook bij het afstellen van het remlicht schakelaar.
De schakelaar is een mooie overgang naar het volgende onderwerp. De oplettende kijker had het vast al gezien, een klein deel van de electra zit er al op. We hebben de draden naar het achterlicht alvast in het achterspatbord gelegd, dit hebben we gedaan voor we het achterwiel erin hebben gezet. Ook de draden naar de cockpit liggen er al maar vanwege het gebrek aan aan cockpit zijn we nog niet verder gegaan.
We hebben al een koplamp geplaatst. Geen nieuwe maar een goed opgeknapte. We hebben een mooie achterkant geschuurd en voorzien van primer en een matzwarte laag. Hier hebben we wel een nieuwe ring voor gekocht omdat het toch niet mooi zou zijn om hier weer een semi-mooie ring op te plaatsen.
We hebben nog wel redelijk wat te doen met de brommer. Een grote klus wordt nog de tank die ergens in het begin beschreven is. Verder het zadel, de electra, het stuur en handles en hebben we de cockpit die we aan moeten pakken. Ik heb wel een aantal nette tellers maar deze hebben geen mooie ringen. Ik heb wel mooie losse ringen maar ik weet niet hoe ik deze zelf erop krijg. Maar volgens mij is dat geen klusje wat je thuis kan doen.
Afgelopen week ook weer niet stil gezeten. We hebben onder andere het achterwiel gebalanceerd en voorzien van een nieuwe band (beide banden zijn sava kran). Achterwiel is gemonteerd en zijn begonnen met de ketting.
De vorige eigenaar had al een ketting gekocht. ( Hij was ooit van plan de kreidlers op te knappen maar daar is het nooit van gekomen. Zodoende zijn er een aantal nieuwe onderdelen.) Helaas mistte er een sluitschakel en was de ketting te lang. Bij gebrek aan een ketting pons hebben we voorzichtig een schakeltje open geslepen.
Daarna paste hij wel prima en hebben we het sluitschakeltje even gepikt van de mv50 die hier ook in de schuur staat. (Op de laatste foto in deze post kun je nog een stukje puch zien, ik zal een keer een foto maken) Nu konden we de ketting verder monteren en verder gaan met de montage. Of zoals wij het noemen, montana's.
De ketting is hier op de juiste lengte gezet en het achterwiel is iets naar achteren gehaald om de ketting de juiste speling te geven. We hebben ook gelijk de achterremkabel geinstalleerd. Duurde even voor hij de juiste spanning had. We hebben ook een oud rempedaal moeten gebruiken, deze is te lelijk om er op te laten zitten maar voor het installeren wel even handig om te hebben. zo ook bij het afstellen van het remlicht schakelaar.
De schakelaar is een mooie overgang naar het volgende onderwerp. De oplettende kijker had het vast al gezien, een klein deel van de electra zit er al op. We hebben de draden naar het achterlicht alvast in het achterspatbord gelegd, dit hebben we gedaan voor we het achterwiel erin hebben gezet. Ook de draden naar de cockpit liggen er al maar vanwege het gebrek aan aan cockpit zijn we nog niet verder gegaan.
We hebben al een koplamp geplaatst. Geen nieuwe maar een goed opgeknapte. We hebben een mooie achterkant geschuurd en voorzien van primer en een matzwarte laag. Hier hebben we wel een nieuwe ring voor gekocht omdat het toch niet mooi zou zijn om hier weer een semi-mooie ring op te plaatsen.
We hebben nog wel redelijk wat te doen met de brommer. Een grote klus wordt nog de tank die ergens in het begin beschreven is. Verder het zadel, de electra, het stuur en handles en hebben we de cockpit die we aan moeten pakken. Ik heb wel een aantal nette tellers maar deze hebben geen mooie ringen. Ik heb wel mooie losse ringen maar ik weet niet hoe ik deze zelf erop krijg. Maar volgens mij is dat geen klusje wat je thuis kan doen.
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 21 nov 2014, 14:36
- Locatie: Bleiswijk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Opbouw kreidler
Ik vind het echt leuk om te zien dat er zoveel mensen toch meekijken met de opbouw van de kreidler. Had in eerste instantie voor mezelf dit topic gestart om later terug te kijken hoe het allemaal vorderd maar vind het ook leuk om jullie op de hoogte te houden van de vooruitgang. Daarom weer een update na een lange tijd. We blijven nog steeds wekelijks bezig maar zetten niet gelijk alles online omdat het er vaak even bij inschiet.
Sinds de laatste keer zijn we vooral bezig geweest met het monteren van al gespoten onderdelen. Beginnende met de kettingschermen. Deze hebben we matzwart gespoten. De reden hiervoor is dat ze geen set waren en daarom verschilden in kleur. Van het setje dat we hadden zat een kapot deel (boven) dus deze hebben we op marktplaats gekocht. Verdeop kun je de foto zien van de schermen gemonteerd.
Een onderwerp waar we al een tijdje tegenaan zaten te hikken was de tank. Op het eerste gezicht niet in hele slechte staat maar na een schuur sessie kwamen er veel kleine deukjes tevoorschijn. Dus deze heeft al een leuke plamuur/schuur sessie achter de rug. Vele zullen nog volgen want plamuren is niet ons sterkste punt.
De andere kant van de tank ziet er grotendeels hetzelfde uit. De tank is zo'n type verhaal die elke week een beetje aandacht krijgt en waarschijnlijk als laatste af zal zijn.
Op de volgende foto hebben we de tank even gemonteerd, om te kijken hoe het staat en om te kijken op welke hoogte het zadel moest komen om deze te kunnen monteren. Hier zie je ook de kettingschermen en het linker motorscherm. Helaas heeft het linker motorscherm nog redelijk wat ruimte tussen het scherm en het frame dus hiervan moeten we nog kijken hoe we deze mooier passen krijgen.
Er zijn ook een aantal aankopen gedaan, onder andere een stuur, uitlaat, zadeldekje, enkele kabels en wat klein grut. Het stuur kun je al gemonteerd zien. Een van de frustrerende dingen aan de kreidler is het gebruik van m7 moeren en bouten. Niks frustreerd meer dan alle onderdelen bijeen hebben en weer te moeten stoppen wegens de afwezigheid aan m7 moertjes. Andere maten zijn altijd ruimschoots op voorraad maar 7mm heb ik hier niet liggen en is maar in 1 winkel te krijgen hier in de buurt.
Voor het frame hebben we een oude fietsband opgeofferd. deze doet nu dienst als frameband. Misschien is ie nog te dik maar dan passen we het wel weer aan.
Op de tweede foto is ook het zadel te zien. Het zadeldek was in slechte staat en moest echt vervangen worden. Het zadelframe en het schuim was nog prima. Hier is het oude dekje te zien.
Die hebben we mooi vervangen voor een immitatie dekje welke verrassend mooi uit is gevallen. We hebben ervoor gekozen om niet de lelijke beugels te gebruiken maar het zadel gehaal op te hogen met twee alu profielen.
Hiermee wordt het zadel 25 mm omhoog geplaatst. Om het zadel te monteren hebben we gaten in de aluminium profielen geboord. Deze komen overeen met de gaten op het frame. De gaten zijn ook in het zadelframe geboord. Op de gaten zijn m6 moertjes gelast. Met 4 lange m6 boutjes kunnen we nu dus het zadel vastzetten. Hierna is het geheel geverfd.
Het zadeldekje is met alleslijm aan het zadelframe vastgelijmd. Het dekje hebben we met behoorlijk wat kracht gespannen omdat hij redelijk strak moest staan om een mooie vorm te krijgen. Het zadel mag er nu zeker zijn.
Een van de nieuwe aankopen was ook een luchtfilter, veel steld het niet voor maar het is toch wel handig om te hebben. Dit zijn de kleine dingen die je niet meeneemt in het budget maar er wel voor zorgen dat de kosten aardig oplopen.
Sinds de laatste keer zijn we vooral bezig geweest met het monteren van al gespoten onderdelen. Beginnende met de kettingschermen. Deze hebben we matzwart gespoten. De reden hiervoor is dat ze geen set waren en daarom verschilden in kleur. Van het setje dat we hadden zat een kapot deel (boven) dus deze hebben we op marktplaats gekocht. Verdeop kun je de foto zien van de schermen gemonteerd.
Een onderwerp waar we al een tijdje tegenaan zaten te hikken was de tank. Op het eerste gezicht niet in hele slechte staat maar na een schuur sessie kwamen er veel kleine deukjes tevoorschijn. Dus deze heeft al een leuke plamuur/schuur sessie achter de rug. Vele zullen nog volgen want plamuren is niet ons sterkste punt.
De andere kant van de tank ziet er grotendeels hetzelfde uit. De tank is zo'n type verhaal die elke week een beetje aandacht krijgt en waarschijnlijk als laatste af zal zijn.
Op de volgende foto hebben we de tank even gemonteerd, om te kijken hoe het staat en om te kijken op welke hoogte het zadel moest komen om deze te kunnen monteren. Hier zie je ook de kettingschermen en het linker motorscherm. Helaas heeft het linker motorscherm nog redelijk wat ruimte tussen het scherm en het frame dus hiervan moeten we nog kijken hoe we deze mooier passen krijgen.
Er zijn ook een aantal aankopen gedaan, onder andere een stuur, uitlaat, zadeldekje, enkele kabels en wat klein grut. Het stuur kun je al gemonteerd zien. Een van de frustrerende dingen aan de kreidler is het gebruik van m7 moeren en bouten. Niks frustreerd meer dan alle onderdelen bijeen hebben en weer te moeten stoppen wegens de afwezigheid aan m7 moertjes. Andere maten zijn altijd ruimschoots op voorraad maar 7mm heb ik hier niet liggen en is maar in 1 winkel te krijgen hier in de buurt.
Voor het frame hebben we een oude fietsband opgeofferd. deze doet nu dienst als frameband. Misschien is ie nog te dik maar dan passen we het wel weer aan.
Op de tweede foto is ook het zadel te zien. Het zadeldek was in slechte staat en moest echt vervangen worden. Het zadelframe en het schuim was nog prima. Hier is het oude dekje te zien.
Die hebben we mooi vervangen voor een immitatie dekje welke verrassend mooi uit is gevallen. We hebben ervoor gekozen om niet de lelijke beugels te gebruiken maar het zadel gehaal op te hogen met twee alu profielen.
Hiermee wordt het zadel 25 mm omhoog geplaatst. Om het zadel te monteren hebben we gaten in de aluminium profielen geboord. Deze komen overeen met de gaten op het frame. De gaten zijn ook in het zadelframe geboord. Op de gaten zijn m6 moertjes gelast. Met 4 lange m6 boutjes kunnen we nu dus het zadel vastzetten. Hierna is het geheel geverfd.
Het zadeldekje is met alleslijm aan het zadelframe vastgelijmd. Het dekje hebben we met behoorlijk wat kracht gespannen omdat hij redelijk strak moest staan om een mooie vorm te krijgen. Het zadel mag er nu zeker zijn.
Een van de nieuwe aankopen was ook een luchtfilter, veel steld het niet voor maar het is toch wel handig om te hebben. Dit zijn de kleine dingen die je niet meeneemt in het budget maar er wel voor zorgen dat de kosten aardig oplopen.
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 21 nov 2014, 14:36
- Locatie: Bleiswijk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Opbouw kreidler
De oplettende kijker heeft op de vorige foto's ook al wat nieuwe, onbesproken, onderdelen gemonteerd gezien. We hebben een achterlicht gemonteerd.
Deze is ook gelijk voorzien van lampjes en bekabeling. Het is nu allemaal aansluiten volgens de bedradingschema's. Achteraf zullen we kijken hoe alles het doet en of het het wel doet. De verlichting spoelen zijn nooit doorgemeten dus wie weet moeten we achteraf nog veel aanpassen, maar daarvoor is het natuurlijk de hobby. Wat ook een hobby is is het eindeloos blijven aanpassen van onderdelen. Veel onderdelen passen net niet of komen net ergens tegenaan. Zo ook het, op marktplaats gekochte, rempedaal. Deze kwam tegen het koppelingsdeksel aan dus had wat aanpassing nodig om goed te werken.
Je ziet hier ook al de uitlaat die we nieuw hebben gekocht. Deze kwam gelukkig niet tegen het rempedaal aan en op 2 mm na ook niet tegen het trapper pedaal. De enige keerring welke niet vervangen is moest uiteraard ook gaan lekken (die in de koppelingsdeksel) dus deze moet vervangen worden en daarvoor mag al het spul weer los. Op zo'n moment dat je dat beseft is meestal ook de sleutel avond afgelopen en gaat deze weer door als er weer hervonden moed is. De laatste tijd hebben we wel vaak van deze momenten. Zo ook bij het monteren van de koppelingskabel. Pas na een tijdje klooien en frutten en aansluiten kom je erachter dat je kabel te kort is en je het hele werk weer opnieuw mag doen.
Uiteindelijk komt het dan wel weer goed en ziet het er allemaal toch wel heel netjes uit.
De gaskabel bleek een zelfde verhaal, deze bleek ook te kort nadat we met grote moeite de gas handle op het stuur hebben gezet maar van deze dingen leren we wel dat je niet zomaar lukraak ervanuit mag gaan dat alles wat we kopen voor een kreidler ook echt past.
Bij de carburateur hebben we voor de zekerheid maar ook het motorscherm tevoorschijn gehaald vorodat we iets gingen monteren wat achteraf niet gaat passen. Het motorscherm ligt ondertussen al meerdere maanden ongebruikt te verstoffen en was zo blij met het feit dat ie gebruikt werd dat hij spontaan besloot gelijk goed aan te sluiten. Helaas heb ik dan hier geen foto van.
De plannen voor de komende keren zijn:
De tank verder aanpakken, gaskabel en voorremkabel installeren en de cockpit in elkaar gaan zetten.
Ik ben ook opzoek naar een plek waar ik mijn tellerringen kan laten vervangen. Ik heb van iemand gehoord dat dit bij de loods in Maasdijk kan maar ik hoopte dat er een adres zou zijn wat dichterbij Bleiswijk ligt. Graag hoor ik tips hierover of namen van forum leden die dit ook kunnen doen.
Deze is ook gelijk voorzien van lampjes en bekabeling. Het is nu allemaal aansluiten volgens de bedradingschema's. Achteraf zullen we kijken hoe alles het doet en of het het wel doet. De verlichting spoelen zijn nooit doorgemeten dus wie weet moeten we achteraf nog veel aanpassen, maar daarvoor is het natuurlijk de hobby. Wat ook een hobby is is het eindeloos blijven aanpassen van onderdelen. Veel onderdelen passen net niet of komen net ergens tegenaan. Zo ook het, op marktplaats gekochte, rempedaal. Deze kwam tegen het koppelingsdeksel aan dus had wat aanpassing nodig om goed te werken.
Je ziet hier ook al de uitlaat die we nieuw hebben gekocht. Deze kwam gelukkig niet tegen het rempedaal aan en op 2 mm na ook niet tegen het trapper pedaal. De enige keerring welke niet vervangen is moest uiteraard ook gaan lekken (die in de koppelingsdeksel) dus deze moet vervangen worden en daarvoor mag al het spul weer los. Op zo'n moment dat je dat beseft is meestal ook de sleutel avond afgelopen en gaat deze weer door als er weer hervonden moed is. De laatste tijd hebben we wel vaak van deze momenten. Zo ook bij het monteren van de koppelingskabel. Pas na een tijdje klooien en frutten en aansluiten kom je erachter dat je kabel te kort is en je het hele werk weer opnieuw mag doen.
Uiteindelijk komt het dan wel weer goed en ziet het er allemaal toch wel heel netjes uit.
De gaskabel bleek een zelfde verhaal, deze bleek ook te kort nadat we met grote moeite de gas handle op het stuur hebben gezet maar van deze dingen leren we wel dat je niet zomaar lukraak ervanuit mag gaan dat alles wat we kopen voor een kreidler ook echt past.
Bij de carburateur hebben we voor de zekerheid maar ook het motorscherm tevoorschijn gehaald vorodat we iets gingen monteren wat achteraf niet gaat passen. Het motorscherm ligt ondertussen al meerdere maanden ongebruikt te verstoffen en was zo blij met het feit dat ie gebruikt werd dat hij spontaan besloot gelijk goed aan te sluiten. Helaas heb ik dan hier geen foto van.
De plannen voor de komende keren zijn:
De tank verder aanpakken, gaskabel en voorremkabel installeren en de cockpit in elkaar gaan zetten.
Ik ben ook opzoek naar een plek waar ik mijn tellerringen kan laten vervangen. Ik heb van iemand gehoord dat dit bij de loods in Maasdijk kan maar ik hoopte dat er een adres zou zijn wat dichterbij Bleiswijk ligt. Graag hoor ik tips hierover of namen van forum leden die dit ook kunnen doen.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60281
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: Opbouw kreidler
Die standaardveer zou ik maar snel verwijderen van de koppelingshevel.
Daar hoort een dunnere op. http://www.kreidlerparts.com/parts/15.1 ... earriveerd
Enzo
Daar hoort een dunnere op. http://www.kreidlerparts.com/parts/15.1 ... earriveerd
Enzo
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60281
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: Opbouw kreidler
En die veer hoort niet in dat gat maar in de twee inkepingen voor bij het tussenroostermicha2 schreef:Nog meer dubbel werk dus.
Enzo
- Bijlagen
-
- Herschaalde kopie van Bestand 27-06-15 19 39 43.jpg (78.97 KiB) 12916 keer bekeken
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 21 nov 2014, 14:36
- Locatie: Bleiswijk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Opbouw kreidler
De veer hebben we nog niet gekocht. Staat al wel op het boodschappenlijstje. We hebben al wel ons eerste testritje mogen maken. Na de olie erin te hebben gegooid hebben we hem een keer aangetrapt en hebben we hem lopend gekregen. We wisten al dat het blokje liep want die hadden we al een keer draaiend. Echter soepel rijden zat er niet in. We hadden geen zadel gemonteerd en geen tank( hebben een klein flesje met een tuit waar brandstof in kan). Het geheel liep best wel aardig maar reed slecht. De achterbrug lagers zijn vrijwel weg. (Deze staan ook al op de to do-list.) En de koppeling werkte niet.
Na het openhalen van het koppelingshuis eigenlijk niet veel wijzer geworden. Op de gladde koppelingsplaten zat wel roest( dit was er al afgeschuurd maar was nog niet helemaal glad). Dit hebben we er maar helemaal afgeschuurd en weer gemonteerd. Nu werkte de koppeling wel weer goed. Deze hebben we ook maar gelijk afgesteld.
Verder zijn we in de weer geweest met de tellers. Ronnie heeft ons aangeboden te helpen. Wij zijn natuurlijk onwijs blij met deze hulp om de tellerringen te vervangen. Op advies van Ron hebben we de tellers uit elkaar gehaald en zijn we begonnen met de glaasjes polijsten.
Dit was tijdens de zomerstorm van 25 Juli, het was zulk slecht weer dat buiten werken ook geen optie was en in de schuur was het ook niet aangenaam dus is er lekker gebruik gemaakt van de keuken waar we water tot de beschikking hadden en lekker spierpijn werk konden verrichten.
De teller glaasjes waren niet eens in hele slechte staat maar waren niet mooi genoeg om gelijk te monteren. er zaten een aantal kleine beschadigingen aan en op de toerenteller een krasje. Begonnen is met korrel 240 waterproof en dit op te volgens met korrel 400, 600, 100 en vervolgens met brasso te poetsen. Dit gaf wel een net resultaat maar als je van heel dichtbij kijkt zie je toch nog hele lichte krasjes waar de brasso de korrel 1000 krasjes niet wegpoetst. Hiervoor moet je wel je oog er direcht op hebben en de lichtinval juist zijn om dit te zien. Ik twijfel nog licht om nog tot 1500 te gaan en dan met brasso af te werken. Die korrel had ik die zaterdag niet liggen dus heb het daarbij gelaten. Hier is het resultaat van het polijsten.
De komende tijd komt er vakantie aan dus zal het rustig aan zijn met het sleutelen en daarnaast ben ik nu lekker veel aan het kitesurfen want er staat onwijs goede wind de laatste tijd en nu zijn de avonden ook nog lang. We hebben er verder nog steeds geen haast mee dus het gaat nog steeds goed. (In onze ogen dan)
Na het openhalen van het koppelingshuis eigenlijk niet veel wijzer geworden. Op de gladde koppelingsplaten zat wel roest( dit was er al afgeschuurd maar was nog niet helemaal glad). Dit hebben we er maar helemaal afgeschuurd en weer gemonteerd. Nu werkte de koppeling wel weer goed. Deze hebben we ook maar gelijk afgesteld.
Verder zijn we in de weer geweest met de tellers. Ronnie heeft ons aangeboden te helpen. Wij zijn natuurlijk onwijs blij met deze hulp om de tellerringen te vervangen. Op advies van Ron hebben we de tellers uit elkaar gehaald en zijn we begonnen met de glaasjes polijsten.
Dit was tijdens de zomerstorm van 25 Juli, het was zulk slecht weer dat buiten werken ook geen optie was en in de schuur was het ook niet aangenaam dus is er lekker gebruik gemaakt van de keuken waar we water tot de beschikking hadden en lekker spierpijn werk konden verrichten.
De teller glaasjes waren niet eens in hele slechte staat maar waren niet mooi genoeg om gelijk te monteren. er zaten een aantal kleine beschadigingen aan en op de toerenteller een krasje. Begonnen is met korrel 240 waterproof en dit op te volgens met korrel 400, 600, 100 en vervolgens met brasso te poetsen. Dit gaf wel een net resultaat maar als je van heel dichtbij kijkt zie je toch nog hele lichte krasjes waar de brasso de korrel 1000 krasjes niet wegpoetst. Hiervoor moet je wel je oog er direcht op hebben en de lichtinval juist zijn om dit te zien. Ik twijfel nog licht om nog tot 1500 te gaan en dan met brasso af te werken. Die korrel had ik die zaterdag niet liggen dus heb het daarbij gelaten. Hier is het resultaat van het polijsten.
De komende tijd komt er vakantie aan dus zal het rustig aan zijn met het sleutelen en daarnaast ben ik nu lekker veel aan het kitesurfen want er staat onwijs goede wind de laatste tijd en nu zijn de avonden ook nog lang. We hebben er verder nog steeds geen haast mee dus het gaat nog steeds goed. (In onze ogen dan)
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 21 nov 2014, 14:36
- Locatie: Bleiswijk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Opbouw kreidler
Vanwege vakantie is hier de late update. Na beide op vakantie te zijn geweest zijn we vorige week weer begonnen. De laatste keer dat we afgesproken hadden was begin augustus.
In de vorige post was te zien dat we de glaasjes zijn wezen polijsten. De keuze is uiteindelijk gemaakt om te glaasjes toch nog met een korrel 1500 te gaan schuren om de kleine krasjes er toch nog uit te halen. Uiteindelijk is dat 20 minuten meer werk dus dan is het het zeker waard. Van de tellers hebben we ook de binnenkant gespoten. Bij het demonteren waren er enkele stukjes van de verf aan het glaasjes blijven plakken. Een kleine moeite was het om deze even mee te pakken dus maar gelijk gedaan.
Dankzij onze held Ron staan onze tellers nu ook in elkaar. Hij heeft ons een foto gestuurd van het resultaat, we hebben ze nog niet in het echt kunnen aanschouwen. De chrome ringen die op marktplaats waren gekocht bleken uiteindelijk van rvs te zijn. De prijs was er naar maar alsnog niet heel netjes. Dit maakte de montage volgens Ron een stuk lastiger. Wij zijn Ron wel echt eeuwig dankbaar dat hij ons zo heeft willen helpen bij het project en ook wat van zijn kennis met ons heeft willen delen.
Die tellers worden natuurlijk het neusje van de zalm van deze brommer dus we zijn heel blij met het resultaat. Voor de tellers hebben we ook gelijk goede rubbers gekocht zodat ze straks netjes in de houder terecht komen. Aangezien we toen toch al in de aankoop-modus waren hebben we ook maar gelijk stickers gekocht voor op de tank en op het frame, het juiste veertje voor de koppelingshevel, een hele rits 6v lampjes, achterbrug lagers en nog wat klein grut waarmee we voorlopig weer een tijd kunnen sleutelen.
Gezien het feit dat we behoorlijke speling hadden op de achterbrug hebben we dus nieuwe busjes gekocht voor in de achterbrug. Tip van Ron was om er 4 te kopen en van twee busjes de kop af te zagen. Zo gezegd, zo gedaan.
We hebben het onszelf makkelijk gemaakt met het demonteren van de achterbrug. Door de ketting los te halen en de kettingkast iets omhoog te duwen kwamen we makkelijk bij de as van de achterbrug. Bij inspectie bleek er aan de linkerzijde geen enkele lagerbus meer aanwezig te zijn. Iets wat me ook niet is opgevallen bij het opbouwen( nu waren kreidlers ons ook volledig onbekend dus dan kan je weleens over zoiets heen kijken)
De lagerbussen waren makkelijk te monteren. Eerst dus de bussen met afgezaagde kop en daarna de twee andere bussen. Het plaatsen van de achterbrug-as was nu wel een stuk lastiger. Door de 4 lagers en de in de weg zittende kettingkast was het wel even klooien maar de achterblug zat weer op zijn plek en de speling was weg.
Vorige week hebben we al een begin gemaakt aan het spuiten van de tank. De tank is ongeveer 5 verschillende keren geplamuurd en mocht nu echt zijn eerste laagje ontvangen. We hebben dit met de compressor en verfspuit gedaan. De grondverf is Onol van sikkens. Dit is een verf die we hier nog hadden liggen en de kleur is al redelijk in de buurt.(de lak wordt grijs) Na verdunning hebben we deze er makkelijk op gespoten. Hij was uiteindelijk iets te veel verdunt waardoor hij enkele druipers vertoonde maar verder zag het er goed uit.
Ik heb alleen nog enkele kleine hele putjes waar de verf niet in wil vloeien. Deze putjes zitten in de plamuur. Ik hoop dat met waterproof schuren en nog een paar lagen grondverf dit op zal lossen. Als iemand tips heeft dan hoor ik dit graag. Uiteraard worden jullie op de hoogte gehouden van verdere vorderingen
In de vorige post was te zien dat we de glaasjes zijn wezen polijsten. De keuze is uiteindelijk gemaakt om te glaasjes toch nog met een korrel 1500 te gaan schuren om de kleine krasjes er toch nog uit te halen. Uiteindelijk is dat 20 minuten meer werk dus dan is het het zeker waard. Van de tellers hebben we ook de binnenkant gespoten. Bij het demonteren waren er enkele stukjes van de verf aan het glaasjes blijven plakken. Een kleine moeite was het om deze even mee te pakken dus maar gelijk gedaan.
Dankzij onze held Ron staan onze tellers nu ook in elkaar. Hij heeft ons een foto gestuurd van het resultaat, we hebben ze nog niet in het echt kunnen aanschouwen. De chrome ringen die op marktplaats waren gekocht bleken uiteindelijk van rvs te zijn. De prijs was er naar maar alsnog niet heel netjes. Dit maakte de montage volgens Ron een stuk lastiger. Wij zijn Ron wel echt eeuwig dankbaar dat hij ons zo heeft willen helpen bij het project en ook wat van zijn kennis met ons heeft willen delen.
Die tellers worden natuurlijk het neusje van de zalm van deze brommer dus we zijn heel blij met het resultaat. Voor de tellers hebben we ook gelijk goede rubbers gekocht zodat ze straks netjes in de houder terecht komen. Aangezien we toen toch al in de aankoop-modus waren hebben we ook maar gelijk stickers gekocht voor op de tank en op het frame, het juiste veertje voor de koppelingshevel, een hele rits 6v lampjes, achterbrug lagers en nog wat klein grut waarmee we voorlopig weer een tijd kunnen sleutelen.
Gezien het feit dat we behoorlijke speling hadden op de achterbrug hebben we dus nieuwe busjes gekocht voor in de achterbrug. Tip van Ron was om er 4 te kopen en van twee busjes de kop af te zagen. Zo gezegd, zo gedaan.
We hebben het onszelf makkelijk gemaakt met het demonteren van de achterbrug. Door de ketting los te halen en de kettingkast iets omhoog te duwen kwamen we makkelijk bij de as van de achterbrug. Bij inspectie bleek er aan de linkerzijde geen enkele lagerbus meer aanwezig te zijn. Iets wat me ook niet is opgevallen bij het opbouwen( nu waren kreidlers ons ook volledig onbekend dus dan kan je weleens over zoiets heen kijken)
De lagerbussen waren makkelijk te monteren. Eerst dus de bussen met afgezaagde kop en daarna de twee andere bussen. Het plaatsen van de achterbrug-as was nu wel een stuk lastiger. Door de 4 lagers en de in de weg zittende kettingkast was het wel even klooien maar de achterblug zat weer op zijn plek en de speling was weg.
Vorige week hebben we al een begin gemaakt aan het spuiten van de tank. De tank is ongeveer 5 verschillende keren geplamuurd en mocht nu echt zijn eerste laagje ontvangen. We hebben dit met de compressor en verfspuit gedaan. De grondverf is Onol van sikkens. Dit is een verf die we hier nog hadden liggen en de kleur is al redelijk in de buurt.(de lak wordt grijs) Na verdunning hebben we deze er makkelijk op gespoten. Hij was uiteindelijk iets te veel verdunt waardoor hij enkele druipers vertoonde maar verder zag het er goed uit.
Ik heb alleen nog enkele kleine hele putjes waar de verf niet in wil vloeien. Deze putjes zitten in de plamuur. Ik hoop dat met waterproof schuren en nog een paar lagen grondverf dit op zal lossen. Als iemand tips heeft dan hoor ik dit graag. Uiteraard worden jullie op de hoogte gehouden van verdere vorderingen
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60281
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: Opbouw kreidler
Tip gebruik een spuitmasker en veiligheidbril voor spuitnevel.
Polijsthulp
Enzo
Polijsthulp
Enzo
- Bijlagen
-
- image.jpg (186.55 KiB) 12611 keer bekeken
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 21 nov 2014, 14:36
- Locatie: Bleiswijk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Opbouw kreidler
Spuitmasker en bril hebben we ook gebruikt maar waren we hier door het enthousiasme even vergeten. We hebben vorige week weer een aantal lagen aangebracht aan de tank, de druipers weggewerkt en waarnodig de primer glad geschuurd. We willen de tank in het zilver grijs gaan spuiten zoals op de afbeelding hier beneden. Dat gaan we de komende week doen zodra we ook de juiste stickers hebben gehaald.
Omdat we tijdens het spuiten ongeveer 20 minuten aanhouden tussen twee spuitsessies hebben we ook een deel van de tijd besteed aan de bedrading. We hebben geen originele draadboom tot onze beschikking en vinden ons zelf wel capabel genoeg om een draadboom aan te leggen dus zijn zelf flink bezig met alles te verbinden en solderen. Het is geen vervelend klusje maar het vergt wel de nodige concentratie. Met een draadschema ernaast lukt het wel goed.
Ook hebben we de tellers opgehaald bij Ron. Deze zien er in het echt nog mooier uit dan op de foto. We zijn echt heel erg blij met het resultaat van de opknapbeurt. Ze zien er nu echt fantastisch uit.
De teller unit hebben we ook ook aangesloten op de draadboom maar weten nog niet of alles werkt en of de hele ontsteking wel naar behoren werkt maar daar komen we snel genoeg achter als alles aangesloten is.
Komende tijd wordt het dus de tank verder aanpakken: Kleur lak spuiten, stickers erop en daarna 2k blanke lak eroverheen. Daarnaast verder met de draadboom. We verwachten toch wel dat we nog een aantal weken bezig zijn met de brommer en verwachten ook extra werkzaamheden van dingen die tegen gaan vallen(misschien doet de lichtspoel of achterremspoel wel niks). Ook moet hij nog goed worden afgesteld. Er zit nu sproeier 54 in( bing 10 mm) maar deze is nog niet helemaal juist. Jullie worden op de hoogte gehouden.
Omdat we tijdens het spuiten ongeveer 20 minuten aanhouden tussen twee spuitsessies hebben we ook een deel van de tijd besteed aan de bedrading. We hebben geen originele draadboom tot onze beschikking en vinden ons zelf wel capabel genoeg om een draadboom aan te leggen dus zijn zelf flink bezig met alles te verbinden en solderen. Het is geen vervelend klusje maar het vergt wel de nodige concentratie. Met een draadschema ernaast lukt het wel goed.
Ook hebben we de tellers opgehaald bij Ron. Deze zien er in het echt nog mooier uit dan op de foto. We zijn echt heel erg blij met het resultaat van de opknapbeurt. Ze zien er nu echt fantastisch uit.
De teller unit hebben we ook ook aangesloten op de draadboom maar weten nog niet of alles werkt en of de hele ontsteking wel naar behoren werkt maar daar komen we snel genoeg achter als alles aangesloten is.
Komende tijd wordt het dus de tank verder aanpakken: Kleur lak spuiten, stickers erop en daarna 2k blanke lak eroverheen. Daarnaast verder met de draadboom. We verwachten toch wel dat we nog een aantal weken bezig zijn met de brommer en verwachten ook extra werkzaamheden van dingen die tegen gaan vallen(misschien doet de lichtspoel of achterremspoel wel niks). Ook moet hij nog goed worden afgesteld. Er zit nu sproeier 54 in( bing 10 mm) maar deze is nog niet helemaal juist. Jullie worden op de hoogte gehouden.
- Andy
- Berichten: 10275
- Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
- Locatie: heemskerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 332 keren
Re: Opbouw kreidler
Ik sluit de draadboom aan op een acculader, zo kun je kijken of alles goed aangesloten zonder de motor of onsteking.
Scheelt weer een hoop werk achteraf.
Vergeet niet genoeg aardedraden aan te sluiten op het frame en motor.
Andy,
Scheelt weer een hoop werk achteraf.
Vergeet niet genoeg aardedraden aan te sluiten op het frame en motor.
Andy,
- Zolenheuvel
- Berichten: 2285
- Lid geworden op: 31 aug 2010, 21:32
- Locatie: Zoetermeer
- Gegeven waarderingen: 32 keren
- Ontvangen waarderingen: 264 keren
Re: Opbouw kreidler
Kunstenaars als Ron zijn onbetaalbaar.micha2 schreef: Ook hebben we de tellers opgehaald bij Ron. Deze zien er in het echt nog mooier uit dan op de foto. We zijn echt heel erg blij met het resultaat van de opknapbeurt. Ze zien er nu echt fantastisch uit.
Prachtig resultaat weer.
Ik zeg: prachtige Ron-dingen
Gr Kees
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 21 nov 2014, 14:36
- Locatie: Bleiswijk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Opbouw kreidler
Klopt, we zijn ook echt onwijs blij met de hulp van Ron bij onze tellers en de tips die hij gegeven heeft met het project. Het is ook de kennis en hulp die op het forum te vinden is waar we heel dankbaar voor zijn. Dit maakt zo'n project ook wel heel leuk en fijn dat er zoveel op deze site te vinden is. Net zoals de draadboom. Omdat we het overdreven vonden om 50 euro uit te geven aan een draadboom hebben we er zelf 1 gemaakt. Met goed gereedschap en logisch nadenken kom je dan al heel erg ver.
Hier zie je een deel van de electra zitten. Helaas hebben we niet veel kleuren aan bedrading maar we kwamen hier al ver genoeg mee. We hebben nog een claxon gekocht om ook te monteren. Of deze er origineel op zat weet ik niet maar een claxon zit er al veel beter uit dan een bel en de magura was uit gerust met een knopje voor de toeter dus waarom niet.
Hier zijn we de groot licht indicator aan het solderen. We hebben alles volgens het schema aangesloten dus voorzagen niet veel problemen. We hebben wel alles voorzien van 6v bolletjes en misschien hebben we daar bij ons een fout gemaakt.
Bij het starten van de brommer deed alles het wel maar er zat een fout in de magura knopjes. De geleider die het grootlicht of dimlicht instelt maakte geen contact. Hierdoor (denken we) kregen de kleine cockpit lampjes alle pit en zijn ze doorgebrand. Na het goed in elkaar zetten van de magura schakelaar hebben we het nog eens geprobeerd en toen deed wel alles het. Op de cockpit verlichting na dan.
We hebben ook dat de claxon nauwelijk geluid produceerd bij het instellen van het dimlicht. Bij grootlicht is het geen probleem. Misschien dat we dit op kunnen lossen door een kleiner wattage koplamp te gebruiken. Je merkt ook dat bij het instellen van het dimlicht het achterlicht ook minder fel wordt.
Daarnaast hebben we de tank in kleur gespoten. Dit is met een 1k lak gedaan. Deze laten we een week uitharden voordat we de transfers erop plakken en de blanke lak gaan aanbrengen. Dat word nog wel een spannende dag.
Hier zie je een deel van de electra zitten. Helaas hebben we niet veel kleuren aan bedrading maar we kwamen hier al ver genoeg mee. We hebben nog een claxon gekocht om ook te monteren. Of deze er origineel op zat weet ik niet maar een claxon zit er al veel beter uit dan een bel en de magura was uit gerust met een knopje voor de toeter dus waarom niet.
Hier zijn we de groot licht indicator aan het solderen. We hebben alles volgens het schema aangesloten dus voorzagen niet veel problemen. We hebben wel alles voorzien van 6v bolletjes en misschien hebben we daar bij ons een fout gemaakt.
Bij het starten van de brommer deed alles het wel maar er zat een fout in de magura knopjes. De geleider die het grootlicht of dimlicht instelt maakte geen contact. Hierdoor (denken we) kregen de kleine cockpit lampjes alle pit en zijn ze doorgebrand. Na het goed in elkaar zetten van de magura schakelaar hebben we het nog eens geprobeerd en toen deed wel alles het. Op de cockpit verlichting na dan.
We hebben ook dat de claxon nauwelijk geluid produceerd bij het instellen van het dimlicht. Bij grootlicht is het geen probleem. Misschien dat we dit op kunnen lossen door een kleiner wattage koplamp te gebruiken. Je merkt ook dat bij het instellen van het dimlicht het achterlicht ook minder fel wordt.
Daarnaast hebben we de tank in kleur gespoten. Dit is met een 1k lak gedaan. Deze laten we een week uitharden voordat we de transfers erop plakken en de blanke lak gaan aanbrengen. Dat word nog wel een spannende dag.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60281
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: Opbouw kreidler
Ik heb daar een veel mooiere oplossing voor. Tip van Bernd. Nu een mega dikke fietsband of een origineel bandje wat na een paar jaar is verteerd.micha2 schreef:
Voor het frame hebben we een oude fietsband opgeofferd. deze doet nu dienst als frameband. Misschien is ie nog te dik maar dan passen we het wel weer aan.
Een klittenband (op rol). Te monteren met de tank er zelfs nog op. Je steekt hem zo tussen tank en frame naar de andere kant. Klaar.
Enzo
- Bijlagen
-
- frameband.jpg (117.91 KiB) 12366 keer bekeken
-
- Herschaalde kopie van DSCN2582.jpg (134.29 KiB) 12366 keer bekeken
-
- Herschaalde kopie van DSCN2585.jpg (194.02 KiB) 12366 keer bekeken
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 21 nov 2014, 14:36
- Locatie: Bleiswijk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Opbouw kreidler
Bedankt voor de tip. Dat is inderdaad wel handig om achteraf te monteren. Scheelt dat je dan niet elke kabel los moet halen.
Ik heb trouwens in de koplamp gekeken. Hier zit een 6v 18/5w bolletje in. Als ik deze nou verander naar een 6v 10/5w of een 6v 5/5w bolletje, zou dit dan het probleem met de claxon oplossen?
Ik heb trouwens in de koplamp gekeken. Hier zit een 6v 18/5w bolletje in. Als ik deze nou verander naar een 6v 10/5w of een 6v 5/5w bolletje, zou dit dan het probleem met de claxon oplossen?
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60281
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: Opbouw kreidler
Je zal wel een Duitse mokick koplamp hebben met een BA15 fitting. Daar zit alleen maar dimlicht op.micha2 schreef: Ik heb trouwens in de koplamp gekeken. Hier zit een 6v 18/5w bolletje in. Als ik deze nou verander naar een 6v 10/5w of een 6v 5/5w bolletje, zou dit dan het probleem met de claxon oplossen?
Aangezien er niks in groter dan 15W te koop is worden er knipperlicht (of combi achterlicht/remlicht) lampen het versprongen banjonet pikkie afgeslepen (beunwerk)
In Neldelandse Kreidler zit een BA20 fitting met duplex lamp (dim en groot licht)
Maak een foto's van je bleker en fitting
Enzo
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 21 nov 2014, 14:36
- Locatie: Bleiswijk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Opbouw kreidler
Ik denk dat ik inderdaad een ba15 fitting heb. Het lampje is iig 15 mm in diameter.
Helpt het nu als ik een ander lampje er in zet dat ik mijn claxon ook kan gebruiken bij het dimlicht?
Helpt het nu als ik een ander lampje er in zet dat ik mijn claxon ook kan gebruiken bij het dimlicht?
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60281
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: Opbouw kreidler
Inderdaad een BA15 lamp helaas. Ik zou snel naar een BA20 op zoek gaan.
Mijn vermoedens zijn dus waarheid.
Claxon staat daar eigelijk los van. Ook al eet hij van de gele spoel.
Hij werkt dus met licht uit en werkt met licht aan.
Enzo
Mijn vermoedens zijn dus waarheid.
Claxon staat daar eigelijk los van. Ook al eet hij van de gele spoel.
Hij werkt dus met licht uit en werkt met licht aan.
Enzo