Opbouw kreidler

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
GerritH
Berichten: 173
Lid geworden op: 25 dec 2014, 23:09
Locatie: Gendringen Achterhoek
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Opbouw kreidler

#26 Bericht door GerritH » 10 feb 2015, 20:11

Leuk jongens......ga het volgen!!

gino
Berichten: 170
Lid geworden op: 13 okt 2010, 12:46
Locatie: Kieldrecht (België)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Opbouw kreidler

#27 Bericht door gino » 10 feb 2015, 20:17

ga jullie zeker volgen

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 4104
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 230 keren
Ontvangen waarderingen: 229 keren

Re: Opbouw kreidler

#28 Bericht door hermanngas » 10 feb 2015, 21:57

Naar mijn bescheiden mening is er (nog) niet zo veel te volgen ;-)

micha2
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 nov 2014, 14:36
Locatie: Bleiswijk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Opbouw kreidler

#29 Bericht door micha2 » 12 feb 2015, 16:04

Er is inderdaad nog niet veel te volgen hier. Meestal als ik in de schuur aan het werk ben dan heb ik vieze handen en heb ik niet elke keer mijn telefoon in de aanslag om foto's te schieten van het werk.

Allereerst hebben we een mooie achterbrug gepakt. Helaas geen foto van hoe deze achterbrug er eerst uit zag. De achterbrug hebben we compleet geschuurt, ontvet, geprimerd en gelakt in het zwart. De foto is niet heel duidelijk moet ik zeggen(telefoon kwaliteit) we zijn best tevreden over het resultaat, hebben een standaard motip spuitbus gebruikt maar hij glanst minder dan verwacht, echter vinden we het mooier dan hoogglans
achterbrug.jpg
achterbrug.jpg (191.88 KiB) 13307 keer bekeken
Het frame is in de primer gezet, Deze hebben we eerst helemaal kaal geschuurd met de hand, op sommige plekken konden we hem niet helemaal bereiken en hebben daar de verf laten zitten. echter is wel elk roestplekje weggewerkt en hebben we hem met Belton primer gespoten. Het probleem daarmee was dat deze deels reageerde op een verflaag die op sommige plekken nog aanwezig was. Hierdoor hebben we besloten verder te gaan met een zink primer die geen problemen gaf. Hierdoor is het frame nu tweekleurig.

Het stuur slot hebben we er daarvoor uitgehaald. Bij het schuren kwamen we ook al twee opgevulde gaatjes tegen. Ook had het frama bovenin een kleine uitstulping aan beide zijde. Dit frame had dus origineel wel zijkappen maar zijn er ooit een keer van verwijderd. Wat ik persoonlijk best wel zonde vind. Ik weet niet of dit te zien is op de foto.
frame1.jpg
frame1.jpg (46.4 KiB) 13307 keer bekeken
frame2.jpg
frame2.jpg (20.87 KiB) 13307 keer bekeken
De kleur die het frame gaat krijgen is signaalrood, we vonden het toch wel leuk als de brommer een originele kleur zou krijgen. Ten eerste omdat deze kleur ook gewoon mooi is en ten tweede is het toch ook wel een kleur is die andere mensen ook wel aanstaat mocht het er een keer van komen dat de brommer verkocht gaat worden. De verf is besteld en we gaan het zelf met de compressor proberen te spuiten. Zelf spuiten is niet eens heel veel goedkoper maar wel leuker om te doen en ook goed om ervaring mee op te doen. Ik heb zelf nog een oude kever welke twee nieuwe spatborden moet krijgen, deze moeten ook een keer gespoten worden.





Hier een foto van het achterspatbord. Helaas geen foto van hoe deze er eerst uitzag. Deze zag er nog redelijk goed uit op een deukje na bij de achterkant. Deze hebben we zo goed mogelijk uitgedeukt en opgevult. Dit achterspatbord staat ook al in de grondlak.
achterspatbord.jpg
achterspatbord.jpg (89.02 KiB) 13307 keer bekeken
De tank die we er op willen zetten was eerst gespoten, misschien zelfs gekwast, met een dukke laag rode verf. Echter deze hechtte niet heel goed en was op sommige plekken los gelaten. Hiervan is alleen de verf verwijderd en bleef er een redelijk gebutste tank over.


We gaan deze nog goed opschuren en alle deukjes wegwerken voor we hier een etsprimer op gebruiken, We hebben al vaker Belton gebruikt en dat beviel ons heel goed. Het plan is om de tank met een spuitbus van een basecoat te voorzien en dan zowel het frame, spatbord en de tank tegelijk te voorzien van een 2k blanke lak laag. Voor we hem gaan spuiten zal hij eerst ontroest worden.





De velgen die we op deze brommer gaan plaatsen worden spaakvelgen met 160mm leleu naven. De wielen zagen er niet zo mooi meer uit. Heel de partij onderdelen hebben in een schuur gelegen voor tien jaar dus de nodige roest en oxidatie was wel toegeslagen. De naven gaan gepolijst worden en de remschoen wordt afgedraaid. Ik weet nog niet of ik dit zelf ga doen op de TU of dat ik dit bij mijn buurman ga laten doen. Deze heeft een grote draaibank en helpt mij vaker met dit soort dingen. De naven hebben al de tijd open gelegen zonder naaf deksel en daarom is de trommel in dermate roestige status. (net als de velgen trouwens)
naaf3.jpg
naaf3.jpg (90.34 KiB) 13306 keer bekeken
naaf1.jpg
naaf1.jpg (82.43 KiB) 13307 keer bekeken
De velgen gaan we niet meer gebruiken, deze zijn volgens mij al niet origineel en ook niet mooi genoeg om weer te monteren op de brommer.




Als laatste nog een foto van een verzameling koplampen. Veelal gespikkeld met roest en dus te lelijk om te monteren. Eén van de vierkante koplampen ziet er wel goed uit maar ik weet nog niet of we deze monteren of dat we gewoon een mooie ronde kopen.(stiekem vind ik een ronde koplamp mooier en beter passen maar wellicht dat ik me nog bedenk.)
koplampen.jpg
koplampen.jpg (73.09 KiB) 13307 keer bekeken
Hier is trouwens de foto van de buddyseat waar ik om vroeg. Achterin is het leer gescheurd dus ik wil dit plakken. Ik vind het overdreven om een nieuwe overtrek te kopen als dit nog goed te repareren is.
buddy.jpg
buddy.jpg (78.71 KiB) 13307 keer bekeken
Ik zal de komende tijd wat meer foto's maken tijdens het klussen omdat dit natuurlijk veel leuker leest en ook voor ons zelf leuker is om later terug te kijken. Ik zal proberen om elke week een update te doen aangezien we elke week een beetje klussen.
Laatst gewijzigd door micha2 op 13 feb 2015, 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60431
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

Re: Opbouw kreidler

#30 Bericht door Enzo-tvdzijden » 12 feb 2015, 16:54

Aangeslagen spiegels in koplampen geven slecht licht.

Een gelukkig nu hebben we foto's. Wel is de bedoeling dat je de foto's verkleind en max. 200kb op de kreidler.nl server zetten

De foto's van een fotoserver zijn binnen een paar jaar pleuite en dan weten we niet meer waar het over gaat

Voor foto's

Maak je foto kleiner dan 200 kb volgens viewtopic.php?f=7&t=11664&hilit=faq+verkleinen

of

Druk in je bericht op "bladeren", zoek op je PC de foto, selecteren en OK, druk op "voorbeeld" en herhaal tot max. 8 foto's en dan "bevestigen" en ze staan in je bericht.

Win 7 http://imageresizer.codeplex.com/releases/view/30247

WinXP Microsoft biedt Ook een gratis foto-verkleiningsprogramma aan voor de gebruikers van het besturingsprogramma: Windows XP. Het programma is echter (ook) geheel in het Engels.
Het bestand is hier te downloaden:

http://download.microsoft.com/download/ ... ySetup.exe

Als u de installatie bent doorlopen kunt u in de Windows Verkenner met de rechtermuisknop op een foto (of meerdere geselecteerd) drukken om vervolgens op: "Resize pictures" te klikken. Hier krijgt u het volgende schermpje, waarin u de eisen aan de verkleinde foto kan instellen. "Small" is meestal als ze niet al te groot waren al perfect voor het forum




Enzo

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 4104
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 230 keren
Ontvangen waarderingen: 229 keren

Re: Opbouw kreidler

#31 Bericht door hermanngas » 12 feb 2015, 22:09

Micha2, ik ben helemaal gerustgesteld.
Ik zie dat je niet stilzit, succes verder.

HermaNN

Gebruikersavatar
GerritH
Berichten: 173
Lid geworden op: 25 dec 2014, 23:09
Locatie: Gendringen Achterhoek
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Opbouw kreidler

#32 Bericht door GerritH » 12 feb 2015, 23:53

Gewoon leuk bezig en de foto's spreken daarbij meer. Iphone erbij en je maakt tevens een leuk archief!!

micha2
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 nov 2014, 14:36
Locatie: Bleiswijk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Opbouw kreidler

#33 Bericht door micha2 » 13 feb 2015, 12:38

Het bericht is aangepast, Ik ga het voortaan op de manier van Enzo doen. Het is wel wat omslachtiger nu maar daarvoor is het een project. :P

micha2
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 nov 2014, 14:36
Locatie: Bleiswijk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Opbouw kreidler

#34 Bericht door micha2 » 24 feb 2015, 11:33

We hebben vorige week het frame weer helemaal opgeschuurd en strak gemaakt en dus klaar voor het spuiten. Eerlijk gezegd keek ik er wel een beetje tegenop omdat ik het best wel spannend vind om het frame te gaan spuiten en het best wel veel werk vind uiteindelijk. Maar we hebben dan deze week toch in een avond het frame kunnen spuiten.

Ik heb een gang waarin ik wel vaker mijn spuitwerk doe. Het is er niet clinisch schoon maar ik kan er wel makkelijk de temperatuur opschroeven en een raampje openzetten voor frisse lucht.

Aller eerst hebben we het frame in de kamer gehangen, samen met de verf en het spatbord. De compressor staat een verdieping beneden en is afgesteld op 2.5 bar.
framevoorspuiten.jpg
framevoorspuiten.jpg (155.28 KiB) 13219 keer bekeken
Nadat het frame opgewarmd was hebben we hem ontvet met thinner en een schone doek en hiern naweer even gewacht tot de thinner vedampt was. In die tijd hebben we de basecoat gemengt.
verf.jpg
verf.jpg (175.49 KiB) 13219 keer bekeken
Dit is een 1k Signaalrood welke verdunt werd. Deze is in onze verfspuit gegaan. De verfspuit is een goedkope hvlp met onderbeker en een 1.5mm nozzle en hierna zijn we maar begonnen. Eerst op een stuk hout geprobeerd om een beetje de hoeveelheid verf uit de nozzle te regelen en daarna op het frame.
framespuiten.jpg
framespuiten.jpg (195.4 KiB) 13219 keer bekeken
Eerst begonnen met de moeilijke breikbare plekken zoals de motorsteun en het deel waar de buddy opkomt. Elke keer wel voorzichtig geweest met de dikte van de verflaag maar na een tijd wordt je dan toch wat nochelanter maar doordat het frame warm was hebben we geen last gehad van druipers.

Tegelijkertijd hebben we ook het achterspatbord meegespoten. We zijn met z'n tweeën en hebben eigelijk om en om gespoten als we het zat werden. Uiteindelijk zijn we samen in het kleine kamertje tijdens de 3e laag goed gaan kijken of we nog plekken over hadden geslagen of nog geen dikke laag had, dit deden we met een bouwlamp. Hiermee gingen we elke plek langs en hebben we, voor zover we weten, overal een goede laag aangebracht.

In totaal hebben we met 600ml verf 5 lagen aangebracht en uiteindelijk nog 150 ml over gehouden. Hierna hebben we het even met rust gelaten, verf laten drogen en zelf aan de slag gegaan met de blanke lak.
Deze hebben we in dezelfde spuit gespoten omdat we geen andere spuit hadden. Eerst natuurlijk helemaal schoongemaakt met thinner en de blanke 2k lak gemengt. In totaal 330ml. Tijdens de basecoat waren er toch wat pluisjes op het frame gevallen, deze hebben we er voorzichtig afgeschuurd met een korrel 1000.
framenaspuiten.jpg
framenaspuiten.jpg (156.83 KiB) 13219 keer bekeken
Zo zag het frame er de volgende ochtend uit
framenaspuiten2.jpg
framenaspuiten2.jpg (172.99 KiB) 13219 keer bekeken
De eerste laag blanke lak was er best wel snel op gegaan, een klein laagje wat nog niet zoveel dekt maar wel op elk plekje van het frame en spatbord zit. We hebben hier al de verwarming uitgezet om zo te voorkomen dat de blanke lag te snel zou drogen. Na 5 minuten hebben we een tweede ronde gedaan en hier een flinke hoeveelheid lak erover heen gespoten zodat het een mooie egale laag werd.
spatbordnaspuiten.jpg
spatbordnaspuiten.jpg (180.17 KiB) 13219 keer bekeken
Dit is het spatbord na het spuiten de volgende dag

Na de tweede laag zijn we gestopt. We hadden nog genoeg verf om nog een hele laag te doen maar vonden het ook wel mooi geweest, Het zag er ondertussen goed uit en het was ook al tegen half 12 terwijl we om 7 uur begonnen met de voorbereidingen. Het verfpistool hebben we weer schoongemaakt en het frame en spatbord laten rusten op hun plek.

De volgende ochtend heb ik nog eens gekeken naar hoe het geworden is en ik mag zeggen dat ik trots ben op het resultaat. Het is een mooie volle glans geworden en de kleur is heel mooi, diep rood. Bij de vorige foto's kun je het frame zien bij kunstlicht, hier lijkt het meer signaalroze maar in het echt is het mooi rood. Op de volgende foto zie je het spatbord in het buitenlicht en kun je goed de volle rode kleur zien. De druppels die erop zitten zijn wat regendruppeltjes, deze had ik er weer afgeveegd.
spatbordnaspuitenbuiten.jpg
spatbordnaspuitenbuiten.jpg (192.47 KiB) 13219 keer bekeken
Al met al ben ik er zeer tevreden mee. Ik heb met de hoeveelheid blanke lak die ik nu nog heb genoeg voor een heel frame en nog de tank. Met mijn rood haal ik waarschijnlijk niet nog heel een frame maar als ik er een klein beetje bij haal zou ik ook het volgende frame (waar wel zijkapjes bij zitten) ook kunnen spuiten.

Ik heb nog getwijfeld om tussen de basecoat en blanke lak de transfers te plakken maar heb dit niet aangedurft. Ik ga het bij de tank wel doen, Tenzij dit afgeraden wordt.
Bijlagen
spatbordnaspuitenbuiten.jpg
spatbordnaspuitenbuiten.jpg (192.47 KiB) 13219 keer bekeken

hermanp
Berichten: 6986
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

Re: Opbouw kreidler

#35 Bericht door hermanp » 24 feb 2015, 12:41

Ziet er goed uit, mooie kleur.
Bij mijn projectje van bijna 25 jaar geleden heb ik de transfers geplakt en daarna de blanke lak gespoten. Resultaat was goed.
Bijlagen
grmc1.JPG
grmc1.JPG (98.51 KiB) 13211 keer bekeken

micha2
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 nov 2014, 14:36
Locatie: Bleiswijk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Opbouw kreidler

#36 Bericht door micha2 » 13 mar 2015, 11:33

De afgelopen weken niet heel veel gedaan. Ben op wintersport geweest en naar de motorbeurs geweest. Heb ook nog aan mijn motor moeten sleutelen omdat deze niet zo soepel meer liep (bmw k75 voor de geinteresseerden)

Wat er wel gedaan is dat de verzameling boutjes moertjes opgehaald is bij Galvame, Daar zijn we weer zeer tevreden mee.
verzinkt.jpg
verzinkt.jpg (73.21 KiB) 13123 keer bekeken
Verder heb ik een setje schokbrekers aangepakt. Ik heb een verzameling van wel 10 schokbrekers dus heb de mooiste eruit gepakt en opgeknapt en weer in elkaar gezet. Ik weet dat de zwarte huls nog mist, deze moet ik nog kopen maar dat komt als ik langs de winkel ga. Ik wilde eerst even kijken of het een beetje mooi was.
achterveren.jpg
achterveren.jpg (192.29 KiB) 13123 keer bekeken
Verder hebben we wiellagers gekocht en gaan we zaterdag velgen kopen. De naven moeten nog opgeknapt worden maar daarmee ben ik ook al aan de slag gegaan.

woudtje
Berichten: 119
Lid geworden op: 13 apr 2004, 17:46
Locatie: amsterdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Opbouw kreidler

#37 Bericht door woudtje » 13 mar 2015, 18:17

Ik zeg netjes.... Wat voor soort verf had je? Watergedragen?

Gebruikersavatar
GerritH
Berichten: 173
Lid geworden op: 25 dec 2014, 23:09
Locatie: Gendringen Achterhoek
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Opbouw kreidler

#38 Bericht door GerritH » 17 mar 2015, 20:37

Leuk hoor zo kan het ook!!

micha2
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 nov 2014, 14:36
Locatie: Bleiswijk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Opbouw kreidler

#39 Bericht door micha2 » 23 mar 2015, 14:50

@woudtje,

Ik weet niet precies welk type verf we hebben gebruikt. Ik heb deze verf gebruikt op aanraden van mijn verfhandelaar. Ik zou even voor je moeten kijken welk type verf het is.

Ondertussen hebben we ook weer niet stil gezeten. We proberen elke week wel een onderdeeltje op te knappen en te spuiten. Zodoende hebben we ook al de middenbok, onderframe en zijstandaard gespoten. Van die laatste weet ik nog niet of we hem wel gaan monteren maar dat kunnen we altijd nog beslissen.

Meestal sleutelen we een vaste avond door de weeks en als ik soms een uurtje over heb voor het avond eten dan hou ik me bezig met schuren of polijsten van onderdelen. Zo heb ik me ook bezig gehouden met het polijsten van de achternaaf. De naafdeksel hebben we gewoon heel goed schoongemaakt. en de remhevel is verzinkt. Ben alleen nog in dubio wat er moet de stukjes staal moet gebeuren op de deksel. Ik denk dat ik deze zilver spuit.
naaf met deksel.jpg
naaf met deksel.jpg (181.45 KiB) 12970 keer bekeken
ik heb de ribben binnenin niet gepolijst omdat ik dit niet mooi vind en daarnaast ook nog teveel moeite. Het moet natuurlijk wel leuk blijven. We hebben bij ons in de buurt aluminium hoogschouder velgen gevonden welke er heel netjes uitzien. Dit word naar mijn inziens een onwijs mooie combi met de grote naven.
naafinspaken.jpg
naafinspaken.jpg (147.18 KiB) 12970 keer bekeken
velg inspaken.jpg
velg inspaken.jpg (163.92 KiB) 12970 keer bekeken
We hebben een andere naaf gepakt als voorbeeld, hiermee was het allemaal redelijk makkelijk om in te spaken en stond er binnen een uur een ingespaakte achter velg op de werkbank.
achtervelgingespaakt.jpg
achtervelgingespaakt.jpg (165.55 KiB) 12970 keer bekeken
De spaken hebben we een klein beetje opgespannen en de velg gebalanceerd, er zit nog een kleine wiebel in. We gaan nog kijken of we deze er zelf uit krijgen en anders brengen we de velgen naar een fietsenmaker of naar een vriend die ze ook kan richten.
achtervelgbalanceren.jpg
achtervelgbalanceren.jpg (191.79 KiB) 12970 keer bekeken
Ik heb zelf in een vrij uurtje een voorvork poot gepolijst en een rubber schoongemaakt. We hebben een goede voorvork liggen alleen heeft deze een remklauw bevestiging dus moeten we er een andere onderpoot onder plaatsen.
vorkpoot.jpg
vorkpoot.jpg (192.27 KiB) 12970 keer bekeken
Omdat we binnekort toch wat onderdelen moeten kopen gaan we ook gelijk een voorvorkrevisie setje halen, dan weten we zeker dat we straks een mooi verende voorvork hebben.

Het plan voor volgende keer is het spuiten van de zijkappen en de kettingkast( we hebben er een op marktplaats gekocht welke niet heel mooi meer is. En ik ga verder met het polijsten van de voornaaf.
Bijlagen
voornaafschuren.jpg
voornaafschuren.jpg (140.29 KiB) 12970 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60431
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

Re: Opbouw kreidler

#40 Bericht door Enzo-tvdzijden » 23 mar 2015, 16:04

Dat ronde stukje staal op de ankerplaat waar de schoenen op draaien is origineel vergenzilver van kleur.

Jammer dat je bij het spaken verkeerd (volgens Kreidler normen ) bent begonnen. De buitenspaken moeten naar achteren wijzen. Bij jou gaan ze naar voren.

Enzo

micha2
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 nov 2014, 14:36
Locatie: Bleiswijk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Opbouw kreidler

#41 Bericht door micha2 » 21 apr 2015, 15:08

We zijn nog steeds braaf bezig met het project. Echter niet braaf bezig met dit restauratie topic bij te houden. Daarvoor heeft de laatste update al een tijd niet meer plaats gevonden. Ik heb het vooral druk met afstuderen en andere hobbies ( kitesurfen, hockeyen, buitenboordmotoren)
We zijn nog steeds druk bezig met het opknappen en spuiten van delen en ook altijd marktplaats aan het afstruinen voor mooie onderdelen. Sommige onderdelen zijn prima te krijgen in gebruikte of practisch nieuwe staat zoals het voorspatbord.
voorspatbord.jpg
voorspatbord.jpg (94.4 KiB) 12801 keer bekeken
Dit spatbord hebben we voor een prima prijs dicht bij ons in de buurt gevonden en hebben er ook gelijk een sierbeugel bij gekocht. Omdat het geen restauratie is maar meer een mooie opbouw kiezen we ervoor om onderdelen niet allemaal nieuw te kopen of onderdelen te kopen die andere mensen ooit nieuw hebben gekocht maar niet hebben gemonteerd.
Op de foto kun je ook mooi de twee remnaven zien die gemonteerd gaan worden. Deze worden niet gepolijst maar blijven zo. De remhevels zijn verzinkt.

Verder hebben we ook weer een wiel ingespaakt, misschien weer niet in de juiste volgorde, maar deze is wel heel netjes geworden. Ook is hij voorzien van een sava kran band welke er verbazing wekkend makkelijk op ging. Ik had verwacht dat de band er vanwege de hoogschouder velg moeilijk op zou gaan maar dit viel wel mee. Op de foto zie je een oudere band en een nieuwere die we nog hebben liggen.
wiel.jpg
wiel.jpg (81.49 KiB) 12801 keer bekeken
wielen.jpg
wielen.jpg (91.91 KiB) 12801 keer bekeken
We kregen alleen de band nog niet mooi gecentreerd in de velg dus daar moeten we nog naar kijken. Het achterwiel moet nog gericht worden dus daar ligt de band nog niet omheen.

Het blokje is ook weer deels in elkaar gezet. We hebben het blokje al een keer gestart. daarna is de cilinder eraf gegaan en hittbestendig gespoten. De koelribben hebben we voor het spuiten helemaal geschuurd en gepolijst en het was na het spuiten een kwestie van de verf bij de koelribben eraf vegen en ze zagen er weer netjes uit. Ik weet dat het niet de juiste cilinder kop was bij de cilinder maar dit was de mooiste oplossing. We hebben nog meerdere cilinders maar deze miste bijvoorbeeld een koelrib of er was een koelrib krom oid.
motorblok.jpg
motorblok.jpg (98.87 KiB) 12801 keer bekeken
Aangezien we de kreidler nog moeten keuren hebben we er gewoon een 12mm bing op gezet. We pakken voor de keuring de meest standaard uitlaat. We hebben er ook twee liggen en moeten nog maar ondervinden welke uitlaat hem het meest knijpt.

Veel erder zijn we al eens begonnen met het spuiten van de zijkappen. We hadden er drie waarvan 1 rechterkap en twee linkerkappen. De rechterkap was al heel netjes maar de twee linker waren beide gedeukt. Hij heeft al meerdere keren een laagje plamuur gekregen maar is nog niet helemaal volgens wens en krijgt nog een extra laagje op sommige plekken. Ik zal de volgende keer ook een foto maken van de rechter kap. Deze is in het mat zwart gespoten.
zijkap.jpg
zijkap.jpg (97.98 KiB) 12801 keer bekeken
We hebben een aantal voorvorken, helaas heeft elke voorvork een beetje roest op de poten. We hebbe de mooiste voorvork gepakt en deze helemaal schoon gemaakt en uit elkaar gehaald. Het middenstuk hebben we hiervan opgeschuurd, ontvet en netjes gespoten. Met nieuwe keerringen en olie is deze weer in elkaar gezet. De rubbers hadden we nog en hebben we er op gezet. Ze zijn onderaan niet heel soepel meer maar we vinden ze goed genoeg om nog te gebruiken.
voorvork.jpg
voorvork.jpg (74.89 KiB) 12801 keer bekeken
Het frame hebben we voorzien van de balhoofdcups. De cups zijn (volgens mij) origineel en hebben we ook nog de ballatjes gebruikt die we hadden. Hiervan hebben we er zoveel van liggen dat we de meest nette balletjes konden gebruiken.
framecups.jpg
framecups.jpg (97.97 KiB) 12801 keer bekeken
Natuurlijk konden we ons zelf niet bedwingen en moesten we zien hoe de voorvork stond in het frame. Ik vind het er zelf heel gaaf uit zien en zo maak je toch al weer een stukje opbouw mee. In tegen stelling tot de afgelopen maanden waar we vooral bezig zijn met het schoonmaken en mooi maken van onderdelen.
frame met voorvork.jpg
frame met voorvork.jpg (90.34 KiB) 12801 keer bekeken
Vanaf nu wordt het elke week weer een onderdeel proberen schoon te maken en een mooi onderdeel monteren. Voorlopig hebben we genoeg onderdelen liggen die al gemonteerd kunnen worden dus vanaf nu gaat het echt een kreidler worden.

micha2
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 nov 2014, 14:36
Locatie: Bleiswijk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Opbouw kreidler

#42 Bericht door micha2 » 21 apr 2015, 15:14

En voor de mensen die het interessant vinden. Hiernaast is het opknappen van buitenboordmotoren ook een hobby. ( ik ben sowieso echt een watersportfanaat en hou heel erg van ouderwetse techniek) Dit is een johnson td20 uit 1946-1949. Een tweecilinder tweetakt buitenboordmotor. Deze maak ik meestal weer goed lopend en verkoop ze dan weer door. Zo ook dit motortje.
johnson.jpg
johnson.jpg (89.13 KiB) 12800 keer bekeken
Ik heb van de eigenaar gehoord dat deze al 35 jaar op zolder lag. Meestal is het opschonen van de ontsteking genoeg om zo'n oud buitenboordmotortje weer lopend te krijgen. Zo ook bij deze.

Peter60
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 apr 2015, 11:36
Locatie: Dordrecht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Opbouw kreidler

#43 Bericht door Peter60 » 21 apr 2015, 16:54

Mooi verhaal hoor, ben benieuwd naar het eindresultaat!

hermanp
Berichten: 6986
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

Re: Opbouw kreidler

#44 Bericht door hermanp » 21 apr 2015, 20:43

Ziet er mooi uit, petje af.
Als je de cilinderkop omdraait, is het misschien wel de juiste... ?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60431
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

Re: Opbouw kreidler

#45 Bericht door Enzo-tvdzijden » 21 apr 2015, 20:49

hermanp schreef:Ziet er mooi uit, petje af.
Als je de cilinderkop omdraait, is het misschien wel de juiste... ?
Is een blokcilinder. Daar hoort origineel natuurlijk een vierkante kop op. Nu kloppen de koelribben niet meer.

Enzo

hermanp
Berichten: 6986
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

Re: Opbouw kreidler

#46 Bericht door hermanp » 21 apr 2015, 20:56

Ja, ik zie het nu.
Kop alsnog omdraaien, dit doet zeer aan mijn ogen.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60431
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

Re: Opbouw kreidler

#47 Bericht door Enzo-tvdzijden » 21 apr 2015, 21:20

hermanp schreef:Ja, ik zie het nu.
Kop alsnog omdraaien, dit doet zeer aan mijn ogen.
Dan is het nog steeds niet bijpassend.

Enzo

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 4104
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 230 keren
Ontvangen waarderingen: 229 keren

Re: Opbouw kreidler

#48 Bericht door hermanngas » 21 apr 2015, 23:10

Leuk om te lezen, jullie zijn goed bezig!

micha2
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 nov 2014, 14:36
Locatie: Bleiswijk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Opbouw kreidler

#49 Bericht door micha2 » 22 apr 2015, 10:53

Ik zal de cilinderkop nog eens omdraaien. We hadden plaatjes gekeken op internet maar hier waren sommige koppen ook zo gemonteerd dus daarom hebben wij hem ook zo gedaan. En ja, we hadden een keuze. Of een cilinderkop met kromme/ afgebroken ribben. Of een nette kop die niet overeenkomt met de cilinder.
We zijn nu eenmaal bezig met een opbouw en niet met een restauratie. Als het budget toereikender was geweest hadden we hier wellicht een passende kop bij gezocht maar voor ons persoonlijk is dit meer dan prima.

micha2
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 nov 2014, 14:36
Locatie: Bleiswijk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Opbouw kreidler

#50 Bericht door micha2 » 07 mei 2015, 21:54

De laatste weken niet heel hard bezig geweest. Een paar feestdagen en een weekendje weg geweest. Ik kon me ondanks de weinige vrije tijd niet echt inhouden en heb het frame toch al een beetje in elkaar gezet om te kijken hoe de brommer er uit ziet. Ik mag zeggen dat ik trots ben op het werk wat we geleverd hebben. Het geheel ziet er in mijn ogen al redelijk netjes uit.
frame met wiel.jpg
frame met wiel.jpg (87.54 KiB) 12555 keer bekeken
Volgende keer sleutelen wordt het maken van een draadboom. Dit heb ik weleens vaker gemaakt en heb ook wel ervaring met electra bij buitenboordmotoren dus verwacht geen grote problemen. Jullie worden op de hoogte gehouden.

Plaats reactie