Caspar schreef:Ik zie Koos al in zijn handen wrijven. ....
Dat moet dan om iets anders zijn, want Koos Spee is al in september 2011 gepensioneerd. De huidige TV-uitzendingen zijn herhalingen, van soms wel 10 jaar oud. Wat de gemiddelde verkeersdeelnemer ook van hem mag vinden: Koos beschouwde het oprecht als zijn heilige missie om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen vanuit de wetenschap dat in Nederland
vier families per dag (iedere dag, het hele jaar door!) het verschrikkelijke bericht kregen dat hun geliefde in het verkeer was overleden. Gemakshalve laat ik het aantal gewonden hier even buiten beschouwing.
Over de klotsende melk van Caspar gesproken
: tegen de stelling dat het (inderdaad gigantische) bedrag aan boetes een fijne inkomstenbron voor de overheid is, kun je ook aanvoeren dat de winst van een veiliger verkeersgedrag (en daardoor minder ongelukken) honderden keren groter is. De gevolgen van verkeersongelukken hebben een enorme sociale en maatschappelijke invloed. Wat wij ook van verkeersboetes vinden: volgens cijfers van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid is de afgelopen 15 jaar het aantal verkeersdoden gehalveerd. Het kan natuurlijk ook (deels) een andere oorzaak hebben dat nog "maar" twee families per dag in rouw worden gedompeld, maar ik vind het interessanter om te lezen dat die daling vooral de categorie (jongere) automobilisten en motorrijders betreft. Tegelijkertijd valt een verschuiving op bij de (mannelijke) brom- en snorfietsrijders van jongere naar oudere verkeersdoden
Zo'n 95% van de verkeersongevallen blijkt veroorzaakt door menselijke fouten
en de snelheid blijkt bepalend voor de ernst van het ongeval
Maar dat is natuurlijk allemaal academisch gelul, want mij overkomt zoiets niet