zoals ik 6 antwoorden hoger al eens schreef, had ik beter een ongerestaureerde kunnen kopen, want er zijn zeer veel dingen niet of slechts voor een gedeelte gerestaureerd. Natuurlijk is dat een tegenvaller en vooral in het begin had ik daar best wel een zwaar hoofd over. Echter niets is zo flexibel als een goedgehumeurd mens en ik zie hem nu steeds beter en mooier worden. Uiteindelijk komt het 100 % goed en dat is waar het tenslotte om gaat en die tegenvallers, tja , die zet ik daarna maar uit mijn hoofd en ga in het voorjaar genieten van deze straks schitterende Kreidler .Enzo-tvdzijden schreef:Was er nog wel iets in orde bij jou aangekochte S5 ??
Begint een aardig drama te worden.
Enzo
Controlle van "gerestaureerde" Super 5
- Thei
- Berichten: 257
- Lid geworden op: 25 okt 2015, 18:04
- Locatie: Zuid Limburg
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Controlle van "gerestaureerde" Super 5
- Bongers-70
- Berichten: 342
- Lid geworden op: 30 sep 2012, 16:13
- Locatie: Midden Limburg
- Gegeven waarderingen: 46 keren
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: Controlle van "gerestaureerde" Super 5
Juist daar gaat het om, het plezier wat je erin hebt!
Groeten Bas
Groeten Bas
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 968 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
Re: Controlle van "gerestaureerde" Super 5
Thats the SpiritThei schreef:zoals ik 6 antwoorden hoger al eens schreef, had ik beter een ongerestaureerde kunnen kopen, want er zijn zeer veel dingen niet of slechts voor een gedeelte gerestaureerd. Natuurlijk is dat een tegenvaller en vooral in het begin had ik daar best wel een zwaar hoofd over. Echter niets is zo flexibel als een goedgehumeurd mens en ik zie hem nu steeds beter en mooier worden. Uiteindelijk komt het 100 % goed en dat is waar het tenslotte om gaat en die tegenvallers, tja , die zet ik daarna maar uit mijn hoofd en ga in het voorjaar genieten van deze straks schitterende Kreidler .Enzo-tvdzijden schreef:Was er nog wel iets in orde bij jou aangekochte S5 ??
Begint een aardig drama te worden.
Enzo
Enzo
- Henk 3bakvoet
- Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
- Berichten: 10819
- Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
- Locatie: Koog aan de Zaan
- Gegeven waarderingen: 191 keren
- Ontvangen waarderingen: 574 keren
Re: Controlle van "gerestaureerde" Super 5
Hoi Thei,
Er zijn financieel zoveel momenten in mijn leven geweest dat ik bij mijn eigen zeg, `Dat had ik beter anders kunnen doen.
Op de keeper beschouwd gaat zo een brommertje nergens over, als je dat vergelijkt met de onzin die we in de feestmaand december aan de hand halen. Of zeven fijne all inclusief vakantiedagen voor een paar slordige euro`s zo dat je als een gepaneerde kroket met polsbandje rond loopt.
P`s
Met een beetje pech loopt er een gek met een witte jurk op het zelfde strand.
Er zijn financieel zoveel momenten in mijn leven geweest dat ik bij mijn eigen zeg, `Dat had ik beter anders kunnen doen.
Op de keeper beschouwd gaat zo een brommertje nergens over, als je dat vergelijkt met de onzin die we in de feestmaand december aan de hand halen. Of zeven fijne all inclusief vakantiedagen voor een paar slordige euro`s zo dat je als een gepaneerde kroket met polsbandje rond loopt.
P`s
Met een beetje pech loopt er een gek met een witte jurk op het zelfde strand.
- Thei
- Berichten: 257
- Lid geworden op: 25 okt 2015, 18:04
- Locatie: Zuid Limburg
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Controlle van "gerestaureerde" Super 5
ik heb even een paar vragen. Ik wil de voordempers nu weer in de vorkpoten monteren en daar is blijkbaar een systeem voor, want gewoon even erin drukken en ook het schroefgat op de juiste plek lukte nog niet zo maar. Moet ik de demper erin persen compleet met de witte rubberdop erop, of eerst de rubber en dan de demper kogel,erin persen en dat evenrueel met wat vasaline?
Dan even over het U ijzer.
als dat ertussen geschroefd is zonder al aan de voordempers te bevestigen, moet dit dan makkelijk naar beneden vallen als je het optilt of toch iets vertraagd draaien in de silentblock bussen en dus ietsje klemmen?
als men namelijk de bijgevoegde dopmoer en bout stevig aanhaalt dan zit het U ijzer net ietsje klem en kan wel bewegen maar niet zonder enige weerstand.
Een extra schijf bij leggen zou die weerstand nog verhogen, maar er een weg laten kan ook niet omdat er slechts eentje op komt nu.
Dan even over het U ijzer.
als dat ertussen geschroefd is zonder al aan de voordempers te bevestigen, moet dit dan makkelijk naar beneden vallen als je het optilt of toch iets vertraagd draaien in de silentblock bussen en dus ietsje klemmen?
als men namelijk de bijgevoegde dopmoer en bout stevig aanhaalt dan zit het U ijzer net ietsje klem en kan wel bewegen maar niet zonder enige weerstand.
Een extra schijf bij leggen zou die weerstand nog verhogen, maar er een weg laten kan ook niet omdat er slechts eentje op komt nu.
- Bijlagen
-
- image.jpeg (168.25 KiB) 7481 keer bekeken
-
- image.jpeg (148.49 KiB) 7482 keer bekeken
- Caspar
- Berichten: 13635
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 823 keren
Re: Controlle van "gerestaureerde" Super 5
Ik ben geen eitank specialist , maar gezien de constructie kan het nooit heel erg soepel draaien.
De stalen bus in de silent bloc zit gewoon klem tussen het U-ijzer , en de bus zit stroef in de rubber.
De stalen bus in de silent bloc zit gewoon klem tussen het U-ijzer , en de bus zit stroef in de rubber.
- Thei
- Berichten: 257
- Lid geworden op: 25 okt 2015, 18:04
- Locatie: Zuid Limburg
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Controlle van "gerestaureerde" Super 5
De voorvork staat weer in elkaar en na een telefoon gespek met Herman Blokhuis was het me allemaal een stuk duidelijker. Het U ijzer hoort gewoon klem te zitten op die middelste stalen bus die aan beide zijden iets hoort uit te steken. De enige beweging die er op dit punt mogelijk is, ontstaat door de beweeglijkheid van het beetje rubber tussen de twee stalen bussen.Caspar schreef:Ik ben geen eitank specialist , maar gezien de constructie kan het nooit heel erg soepel draaien.
De stalen bus in de silent bloc zit gewoon klem tussen het U-ijzer , en de bus zit stroef in de rubber.
de vork kan er dus weer in .
- Bijlagen
-
- image.jpeg (192 KiB) 7425 keer bekeken
- Michel
- Berichten: 1927
- Lid geworden op: 14 jan 2005, 22:04
- Gegeven waarderingen: 29 keren
- Ontvangen waarderingen: 23 keren
Re: Controlle van "gerestaureerde" Super 5
Mooi hoor! Mijn schokbrekers zijn ook door Herman gedaan, net als t zadel. Klasse. Net nog n stuk gereden...voor t eerst met motorplaat
- Thei
- Berichten: 257
- Lid geworden op: 25 okt 2015, 18:04
- Locatie: Zuid Limburg
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Controlle van "gerestaureerde" Super 5
even een paar plaatjes.
het zadel zoals het voorheen gerestaureerd was en de weder opbouw waarbij ook gelijk de handvatten in de ,,juiste ,, kleur zijn geplaatst, de schokbrekers gereviseerd zijn en nieuwe oogrubbers geplaatst zijn, gerestaureerd zadel,nieuwe silentblocks erin, vorkkaprubbers geplaatst, verbogen stuurtje vervangen door recht exemplaar en ... wat ik misschien nu al vergeten ben.
En nu nog een paar kleine dingen nalopen en monteren en dan ..........wachten op de terugkomst van het in revisie zijnde blokje tot het voorjaar.
het zadel zoals het voorheen gerestaureerd was en de weder opbouw waarbij ook gelijk de handvatten in de ,,juiste ,, kleur zijn geplaatst, de schokbrekers gereviseerd zijn en nieuwe oogrubbers geplaatst zijn, gerestaureerd zadel,nieuwe silentblocks erin, vorkkaprubbers geplaatst, verbogen stuurtje vervangen door recht exemplaar en ... wat ik misschien nu al vergeten ben.
En nu nog een paar kleine dingen nalopen en monteren en dan ..........wachten op de terugkomst van het in revisie zijnde blokje tot het voorjaar.
- Bijlagen
-
- image.jpeg (190.84 KiB) 7370 keer bekeken
-
- image.jpeg (151.35 KiB) 7369 keer bekeken
-
- image.jpeg (133.03 KiB) 7370 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Thei op 02 dec 2015, 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
- Thei
- Berichten: 257
- Lid geworden op: 25 okt 2015, 18:04
- Locatie: Zuid Limburg
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Controlle van "gerestaureerde" Super 5
en hier het zadel nadat het echt gerestaureerd werd door Herman.
- Bijlagen
-
- image.jpeg (154.24 KiB) 7365 keer bekeken
-
- image.jpeg (149.65 KiB) 7365 keer bekeken
- Henk 3bakvoet
- Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
- Berichten: 10819
- Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
- Locatie: Koog aan de Zaan
- Gegeven waarderingen: 191 keren
- Ontvangen waarderingen: 574 keren
- Thei
- Berichten: 257
- Lid geworden op: 25 okt 2015, 18:04
- Locatie: Zuid Limburg
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Controlle van "gerestaureerde" Super 5
Arnold is bezig met de revisie van het blokje en daarbij zag hij dat er aan ontstekings zijde het een en ander niet klopte. Er zat bijvoorbeeld een te licht vliegwiel op van een brommer en er hoort een 34 watt vliegwiel op, wat hij overigens ook inmiddels gevonden heeft.
Tevens twijfelde hij aan de gemonteerde lichtspoel of het wel een 25 watt uitvoering is . Ook die heeft hij inmiddels, maar die is voor een nieuwer type (67/68) en pastte niet op de grondplaat .
Vandaar dat na overleg met enkele mensen het idee is ontstaan om i.p.v . te blijven zoeken naar goede gebruikte oude ontstekings delen, deze enegie in iets anders te steken en te kiezen voor ombouw naar een nieuwe 12v Kokusan evo of te kiezen voor een moderne electronische Bosch ontsteking waarbij blijkbaar het originele schoepenrad weer op het nieuwe bosch vliegwiel past.
blijkbaar zijn in beide gevallen de vliegwielen lichter dan bij het oude vliegwiel waardoor een fellere gas reactie maar iets minder koppel door het lagere vliegwiel gewicht.
Zijn er mensen die het gewicht van de kokusan of bosch vliegwielen hebben verhoogd door iets (bijv. een schijf lood)tussen schoepenwiel en vliegwiel te monteren ?
ervaringen met een van of met beiden zijn meer als welkom!
ik begrijp overigens best dat dit voor sommigen van jullie zoiets als vloeken in de kerk is, maar ik neig toch heel erg er naar om te kiezen voor de hogere betrouwbaarheid dan voor de origineliteit in dit kleine uitzonderings geval.
Tevens twijfelde hij aan de gemonteerde lichtspoel of het wel een 25 watt uitvoering is . Ook die heeft hij inmiddels, maar die is voor een nieuwer type (67/68) en pastte niet op de grondplaat .
Vandaar dat na overleg met enkele mensen het idee is ontstaan om i.p.v . te blijven zoeken naar goede gebruikte oude ontstekings delen, deze enegie in iets anders te steken en te kiezen voor ombouw naar een nieuwe 12v Kokusan evo of te kiezen voor een moderne electronische Bosch ontsteking waarbij blijkbaar het originele schoepenrad weer op het nieuwe bosch vliegwiel past.
blijkbaar zijn in beide gevallen de vliegwielen lichter dan bij het oude vliegwiel waardoor een fellere gas reactie maar iets minder koppel door het lagere vliegwiel gewicht.
Zijn er mensen die het gewicht van de kokusan of bosch vliegwielen hebben verhoogd door iets (bijv. een schijf lood)tussen schoepenwiel en vliegwiel te monteren ?
ervaringen met een van of met beiden zijn meer als welkom!
ik begrijp overigens best dat dit voor sommigen van jullie zoiets als vloeken in de kerk is, maar ik neig toch heel erg er naar om te kiezen voor de hogere betrouwbaarheid dan voor de origineliteit in dit kleine uitzonderings geval.
Laatst gewijzigd door Thei op 20 dec 2015, 12:03, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1388
- Lid geworden op: 09 feb 2015, 20:50
- Gegeven waarderingen: 10 keren
- Ontvangen waarderingen: 9 keren
Re: Controlle van "gerestaureerde" Super 5
Jouw krukas is 10 kilo zwaarder dan die van de meesten dus koppel zat. Als jij een verse cilinder hebt en die heb je (die bij Kees van Leeuwen gehoond is hoorde ik) dan denk ik dat er zat koppel over blijft onderin en anders zet je je demper 10 cm naar achteren met een metalen strip. Ik vind Kokusan top. Op mijn LVS cilinder bij een krukas met schuine kanten en Kokusan stoomt ie gewoon het viaduct op en blijft dan in toeren klimmen. Ook wind tegen.
Origineel leuk, maar ik vind de betrouwbaarheid en de sterkere vonk van de Kokusan beter. Maar dat is persoonlijk.
Origineel leuk, maar ik vind de betrouwbaarheid en de sterkere vonk van de Kokusan beter. Maar dat is persoonlijk.
- Henk 3bakvoet
- Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
- Berichten: 10819
- Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
- Locatie: Koog aan de Zaan
- Gegeven waarderingen: 191 keren
- Ontvangen waarderingen: 574 keren
Re: Controlle van "gerestaureerde" Super 5
Dus als ik het goed begrijp? is een lichtspoel van twee knaken aanleiding om de hele zaak om te bouwen naar een kokusan.
Zit er ook al een Chinese krukas in?
Zit er ook al een Chinese krukas in?
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 968 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
Re: Controlle van "gerestaureerde" Super 5
Ik heb al een NOS 25 W lichtspoel van Bosch geleverd.Henk 3bakvoet schreef:Dus als ik het goed begrijp? is een lichtspoel van twee knaken aanleiding om de hele zaak om te bouwen naar een kokusan.
Zit er ook al een Chinese krukas in?
Contactpunten ontstekingen zijn best betrouwbaar hoor.
Enzo
- Henk 3bakvoet
- Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
- Berichten: 10819
- Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
- Locatie: Koog aan de Zaan
- Gegeven waarderingen: 191 keren
- Ontvangen waarderingen: 574 keren
Re: Controlle van "gerestaureerde" Super 5
Super betrouwbaar Tjerry, en bewezen, de meeste functioneren nog gewoon na 40-50 jaar.
-
- Berichten: 6986
- Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
- Locatie: alhier
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 108 keren
Re: Controlle van "gerestaureerde" Super 5
In mijn LF (1978), de winterbrommer, al sinds 1997, zit nog steeds de originele ontsteking, inclusief contactpunten en condensator. Hij start nog iedere ochtend en binnenkort staat de teller op 33.000.
- Thei
- Berichten: 257
- Lid geworden op: 25 okt 2015, 18:04
- Locatie: Zuid Limburg
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Controlle van "gerestaureerde" Super 5
Nee Henk , dat begrijp je dan verkeerd en blijkbaar gaat je fantasie met je op de loop.Henk 3bakvoet schreef:Dus als ik het goed begrijp
Zit er ook al een Chinese krukas in?
De blokrevisie wordt uitgevoerd door een echte vakman en is een ,,specialist,,
- Thei
- Berichten: 257
- Lid geworden op: 25 okt 2015, 18:04
- Locatie: Zuid Limburg
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Controlle van "gerestaureerde" Super 5
Update
De eerder verkregen Nos lichtspoel pastte niet op de grondplaat en was niet voor dit model.
Blijkbaar is nu wel een juiste lichtspoel onderweg naar Arnold en staat niets meer in de weg om alsnog de originele ontsteking te behouden.
De eerder verkregen Nos lichtspoel pastte niet op de grondplaat en was niet voor dit model.
Blijkbaar is nu wel een juiste lichtspoel onderweg naar Arnold en staat niets meer in de weg om alsnog de originele ontsteking te behouden.
- de specialist
- Medewerker Sectie FAQ
- Berichten: 602
- Lid geworden op: 16 jan 2004, 19:45
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 8 keren
Re: Controlle van "gerestaureerde" Super 5
Het heeft even geduurd maar het blokje van Thei is eindelijk klaar.
Nu nog de laatste hand aan een ander blokje uit limburg leggen, en dan
kunnen ze allebei opgehaald worden.
Mvgr Arnold
Nu nog de laatste hand aan een ander blokje uit limburg leggen, en dan
kunnen ze allebei opgehaald worden.
Mvgr Arnold
- Bijlagen
-
- IMG_9974.JPG (195.28 KiB) 6957 keer bekeken
- Thei
- Berichten: 257
- Lid geworden op: 25 okt 2015, 18:04
- Locatie: Zuid Limburg
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Controlle van "gerestaureerde" Super 5
Het blok is prachtig geworden en eigenlijk te mooi om weer eronder te hangen. Ik ben blij dat mijn blok op advies van Caspar naar Arnold is gegaan ter controlle.
Mijn complimenten en dank gaat naar deze beide mannen want zonder Caspar zijn hulp en advies was alles waarschijnlijk nooit zo goed opgelost. Bedankt Arnold en Caspar!
Op de zeer vele en vooral ook duidelijk foto's die Arnold tussendoor maakte van de revisie, die hij me iedere keer weer mailde om mij zo op de hoogte te houden, heb ik alle werkzaamheden en vorderingen kunnen volgen. Petje af voor de propere en preciese manier van werken en het geleverde vakwerk.
Mijn complimenten en dank gaat naar deze beide mannen want zonder Caspar zijn hulp en advies was alles waarschijnlijk nooit zo goed opgelost. Bedankt Arnold en Caspar!
Op de zeer vele en vooral ook duidelijk foto's die Arnold tussendoor maakte van de revisie, die hij me iedere keer weer mailde om mij zo op de hoogte te houden, heb ik alle werkzaamheden en vorderingen kunnen volgen. Petje af voor de propere en preciese manier van werken en het geleverde vakwerk.
- Thei
- Berichten: 257
- Lid geworden op: 25 okt 2015, 18:04
- Locatie: Zuid Limburg
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Controlle van "gerestaureerde" Super 5
Ik ben straks benieuwd naar de remkracht van het voorwiel. Ik ontving vandaag, de deze week bij ebcshop.nl bestelde ebc remsegmenten en natuurlijk wilde ik vanavond weten hoe een en ander ging passen. De segmentbreedte bij de scharnierpunten heb ik heel even moeten bijwerken met een ijzervijl, maar daarna paste de remsegmenten exact zonder te klemmen.Caspar schreef:Controleer ook even de voorwiel lagers En remvoering. Wiel is er nu toch uit.
Dus met een beetje vet heb ik ze gemonteerd en de originele veertjes er weer in gehangen.
Wat gelijk opvalt is dat ik de remkabel nu meer kan aanspannen zonder dat de remvoering gelijk al plaatselijk gaat aanlopen tegen de remtrommelwand, hetgeen met de oude remsegmenten veel erger was en waardoor ik de gemonteerde remtrommel eerder niet meer vertrouwde en dacht dat ze niet meer echt rond was. Ook kocht ik eerder al een Nos Campagnolo 116 mm remtrommel voor alle zekerheid die nu waarschijnlijk overcompleet wordt en op de voorraadplank gaat.
Ik heb er namelijk nu alle vertrouwen in dat het met deze gemonteerde remtrommel best zal gaan mee vallen nu er nieuwe remschoenen in zijn gemonteerd.
- Bijlagen
-
- Met Ebc remblokken heb ik op mijn motorfiets al 30 jaar zeer goede ervaringen en die maakten van een slecht pakkende voorrem een zeer goed pakkende rem.
Vandaar dat ik de Ebc remsegmenten ook op mijn lichte motofietsje wil gaan proberen.
ik zal daarover na uitvoerig testen in een apart te openen topic zeker mijn bevindingen nog posten. - image.jpeg (193.57 KiB) 6932 keer bekeken
- Met Ebc remblokken heb ik op mijn motorfiets al 30 jaar zeer goede ervaringen en die maakten van een slecht pakkende voorrem een zeer goed pakkende rem.
- Caspar
- Berichten: 13635
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 823 keren
Re: Controlle van "gerestaureerde" Super 5
Arnold heeft er zijn handen aan vol gehad deze keer.Thei schreef:Het blok is prachtig geworden en eigenlijk te mooi om weer eronder te hangen. Ik ben blij dat mijn blok op advies van Caspar naar Arnold is gegaan ter controlle.
Mijn complimenten en dank gaat naar deze beide mannen want zonder Caspar zijn hulp en advies was alles waarschijnlijk nooit zo goed opgelost. Bedankt Arnold en Caspar!
Op de zeer vele en vooral ook duidelijk foto's die Arnold tussendoor maakte van de revisie, die hij me iedere keer weer mailde om mij zo op de hoogte te houden, heb ik alle werkzaamheden en vorderingen kunnen volgen. Petje af voor de propere en preciese manier van werken en het geleverde vakwerk.
Er was niet meer veel goed aan dit blokje.......
Uiteindelijk komt het toch weer goed.