Pagina 1 van 7

Controlle van "gerestaureerde" Super 5

Geplaatst: 12 nov 2015, 12:20
door Thei
Omdat mijn motor voorlopig bij Arnold is voor revisie, heb ik alle tijd om een en ander na te kijken en te controleren. Daarom heb ik vandaag de voorvork gedemonteerd ter controlle. balhoofdlagers en schalen zijn nieuw. Van de rest even wat afbeeldingen en daarover graag jullie meningen/advies en of opmerkingen.

Re: Controlle van "gerestaureerde" Super 5

Geplaatst: 12 nov 2015, 12:40
door Thei
nog enkele afbeeldingen

Re: Controlle van "gerestaureerde" Super 5

Geplaatst: 12 nov 2015, 15:40
door hermanngas
De oogrubbers van de schokbrekers zou ik in elk geval vervangen.
Ik weet helaas niet welke van deze, ik schat de bovenste :oops:

Re: Controlle van "gerestaureerde" Super 5

Geplaatst: 12 nov 2015, 18:05
door Henk 3bakvoet
De stalen bus van je Silent Blocks in je swingarm zijn nog nooit vernieuwd zo te zien (mee gespoten)
Ook zijn deze ovaal, of in ieder geval uitgesleten, en het rubber zal geen enkele functie meer hebben.

Het verwijderen met persen zal niet gaan, je knaait gegarandeerd de ogen van je swingarm aan stront.
Men neme een baby ijzerzaag, het zaagblad draai je om zo dat de tanden naar binnen staan. (door de bus heen)
De swingarm zelf zet je natuurlijk goed vast in de bankschroef.
En zagen maar t/m het oog van de swingarm, en niet verder.
De nieuwe pers je er met de bankschroef weer in, ook dit gaat vrij zwaar, maar wel simpel, de stalen buiten bus is gekarteld vandaar dat er behoorlijk wat kracht op gezet moet worden.

Zie de foto voor de zaagsnede.

Re: Controlle van "gerestaureerde" Super 5

Geplaatst: 12 nov 2015, 18:34
door Caspar
Controleer ook even de voorwiel lagers En remvoering. Wiel is er nu toch uit.

Re: Controlle van "gerestaureerde" Super 5

Geplaatst: 12 nov 2015, 20:31
door Thei
Henk 3bakvoet schreef:De stalen bus van je Silent Blocks in je swingarm zijn nog nooit vernieuwd zo te zien (mee gespoten)
Ook zijn deze ovaal, of in ieder geval uitgesleten, en het rubber zal geen enkele functie meer hebben.

Het verwijderen met persen zal niet gaan, je knaait gegarandeerd de ogen van je swingarm aan stront.
Men neme een baby ijzerzaag, het zaagblad draai je om zo dat de tanden naar binnen staan. (door de bus heen)
De swingarm zelf zet je natuurlijk goed vast in de bankschroef.
En zagen maar t/m het oog van de swingarm, en niet verder.
De nieuwe pers je er met de bankschroef weer in, ook dit gaat vrij zwaar, maar wel simpel, de stalen buiten bus is gekarteld vandaar dat er behoorlijk wat kracht op gezet moet worden.

Zie de foto voor de zaagsnede.
ik ben er aan begonnen met zagen, maar heb er nog niet eentje uit. De binnenste metalen bus was er vrij snel uit maar de buitenste is nogal een priegelwerk omdat je niet te ver en niet te weinig mag zagen. maak jij er twee snedes in of is eentje voldoende. Morgen bij beter licht maar weer verder.

Re: Controlle van "gerestaureerde" Super 5

Geplaatst: 12 nov 2015, 21:50
door hermanngas
2 sneetjes kan geen kwaad

Re: Controlle van "gerestaureerde" Super 5

Geplaatst: 13 nov 2015, 16:53
door gijsvanzanten
hermanngas schreef:De oogrubbers van de schokbrekers zou ik in elk geval vervangen.
Ik weet helaas niet welke van deze, ik schat de bovenste :oops:
Even kijken bij Kreidlerparts onder Eitank.
De Kreidlerman zal ze ook wel hebben.

Gijs v Z

Re: Controlle van "gerestaureerde" Super 5

Geplaatst: 13 nov 2015, 17:07
door hermanngas
Kreidlerman oogrubbers:

Re: Controlle van "gerestaureerde" Super 5

Geplaatst: 13 nov 2015, 17:48
door Thei
vanmiddag heb ik Kreidlerman al aan de lijn gehad ivm een bestelling. Afgelopen woensdag en donderdag was hij afwezig en zodoende even tot vandaag moeten wachten. Ik had inderdaad al de onderdelen gevonden op zijn website, maar toch bedankt Hermangas voor de goed bedoelde tip. Mijn bestelling bij Kreidlerman laat ik even open staan om te bekijken wat er nog bij gaat komen. Tot nu toe:
1 meter vorkkap rubber en nieuwe creme Magura handvatten, silentblocks, demper oogrubbers, nylon ondeleg schijfjes.

reeds vervangen ofwel al aanwezig is:
achtertandwiel compl. met borgplaat en bouten met dank aan Caspar.
stelschroef gaskabel ..Caspar..
Stuur
2 originele Flora Stuurslot sleutels
koppeling terugtrek veer.
originele gaskabel




vanmorgen heb ik de silentblocks verwijderd en ik overweeg om ook de rubbers van de voordempers er ook uit te halen en te vervangen.

Hoe kan ik de voordempers controleren op voldoende olie en kijken of die is vervangen? welke moet erin?

Re: Controlle van "gerestaureerde" Super 5

Geplaatst: 13 nov 2015, 19:14
door Henk 3bakvoet
1 meter vorkkap rubber
Die moet je bij Paul Hendriks bestellen.
Die van de Kreidlerman die ik kreeg waren geen succes grijs van kleur en een structuur van gesuikerde dropstaven, maar misschien heeft hij inmiddels de juiste.

Re: Controlle van "gerestaureerde" Super 5

Geplaatst: 14 nov 2015, 07:46
door Henk 3bakvoet
In ieder geval zal door het aanbrengen van het rubber je voorspatbord ook weer een normale positie krijgen.
De A look-alike van flipper de dolfijn ben je dan ook kwijt. :lol:

Re: Controlle van "gerestaureerde" Super 5

Geplaatst: 15 nov 2015, 14:02
door Thei
Ik wil eigenlijk alle 4 de schokbrekers gaan opsturen naar Herman voor revisie nadat ik hoorde dat hij daarin zeer bedreven is en de achterschokbrekers van dit bouwjaar zouden op een normale schroefbare manier niet meer zijn te openen waarop Herman blijkbaar iets heeft gevonden.
Nieuwschierig als ik ben, kon ik mij vandaag weer niet beheersen om toch zelf ook even te kijken hoe zo een voordemper inelkaar steekt omdat die dus wel nog te openen is.
Als ik dat zo bekijk ziet het er binnenin nog niet zo slecht uit. Misschien is even goed uitspoelen met wasbenzine, laten drogen en opnieuw vullen zelfs al voldoende. De rubberringen om de as klemmen naar mijn idee nog goed . zie fotoos

Wat en hoe moet er nu nog uit op de tweede foto om ze leeg te laten lopen en opnieuw te vullen?
Zijn het originele achter schokdempers op foto 6 ?
Laten reviseren is duurder dan nieuwe imi shocks bestellen bij Roelf te kopen voor 78€ per stel. Wat spreekt voor reviseren van de originele ofwel spreekt voor of tegen de nieuwe?

Re: Controlle van "gerestaureerde" Super 5

Geplaatst: 15 nov 2015, 14:33
door Henk 3bakvoet
Laten reviseren is duurder dan nieuwe imi shocks bestellen bij Roelf te kopen voor 78€ per stel
Een Eitank volk dat voor imitatie zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht.
En gaat bij Henk 3bakvoet het gordijn dicht. :lol:

Re: Controlle van "gerestaureerde" Super 5

Geplaatst: 15 nov 2015, 16:36
door Thei
Henk 3bakvoet schreef:
Laten reviseren is duurder dan nieuwe imi shocks bestellen bij Roelf te kopen voor 78€ per stel
Een Eitank volk dat voor imitatie zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht.
En gaat bij Henk 3bakvoet het gordijn dicht. :lol:
:) Mooi gesproken Henk en ik denk dat je met Sinterklaas heel wat rijmpjes kunt verzinnen voor de (klein)kindertjes. Maar even terug op mijn vraag, wat en hoe, moet er nog meer uit de voorste schokdemper om de olie te vervangen?

Re: Controlle van "gerestaureerde" Super 5

Geplaatst: 15 nov 2015, 18:40
door Thei
ik heb de zuiger er al uit en kan nu eigenlijk na goed spoelen de olie vernieuwen. Aangezien Herman mij adviseerde om div. O rubbertjes e.d. gelijk te vervangen en hij alles op voorraad heeft ,gaan ze toch alle vier naar hem toe morgen omdat hij alles op voorraad heeft wat nodig is. ik heb in ieder geval weer een beetje zelfstudie gedaan en weet nu hoe de voor dempers in elkaar zitten en Herman legde mij ook exact uit hoe ze opnieuw weer af te vullen.

Re: Controlle van "gerestaureerde" Super 5

Geplaatst: 15 nov 2015, 19:41
door Henk 3bakvoet
Voor het type olie en de hoeveelheid kun je het beste even met H.Blokhuis bellen.

Je achter schokbrekers? je hebt het over imitatie voor een Eitank? ik heb die nog nooit gezien.

Revisie achter schokbrekers (foto)

Re: Controlle van "gerestaureerde" Super 5

Geplaatst: 15 nov 2015, 19:52
door Thei
Henk 3bakvoet schreef:Voor het type olie en de hoeveelheid kun je het beste even met H.Blokhuis bellen.

Je achter schokbrekers? je hebt het over imitatie voor een Eitank? ik heb die nog nooit gezien.
blijkbaar was ik mijn vorige bericht aan het wijzigen na een gesprek zonet met Herman , toen jij jou berichtje hier plaatste.
Ik nam aan en weet het niet zeker, of de achterdempers van kreidlerman voor de eitank waren en zal dat nog nakijken. Bij mij blijven de originele erop.

Re: Controlle van "gerestaureerde" Super 5

Geplaatst: 15 nov 2015, 19:57
door Henk 3bakvoet
Een nieuw blok
Nieuwe schokbrekers
Nieuwe rubbers

Jij gaat in het voorjaar als een scheermes. 8)

Re: Controlle van "gerestaureerde" Super 5

Geplaatst: 15 nov 2015, 20:42
door Thei
Henk 3bakvoet schreef:Een nieuw blok
Nieuwe schokbrekers
Nieuwe rubbers

Jij gaat in het voorjaar als een scheermes. 8)
Ik had helaas prijstechnisch bekeken beter een opknapper kunnen kopen , ipv een gedeeltelijke opknapper voor een hoge gerestaureerde prijs.
Ik heb echter op enkele weken als kersverse heropstap Kreidler eigenaar zoveel over dit model gelezen, uitgezocht, gedemonteerd en afgesteld dat ik nu waarschijnlijk al zoveel kennes heb opgedaan dat een op deze manier gerestaureerd exemplaar gelijk door de mand zou vallen tijdens een eerste bezichtiging.
Het is erg dat er steeds weer lieden met een mooie babbel zijn die iemand op die manier oplichten waarbij de buitenkant fantastisch oogt en de binnenkant vol zat met ongerestaureerde delen.

Maar er zijn echt ergere dingen in het leven , kijk allen maar eens naar Parijs, dus ik kijk toch heel positief naar de toekomst en vooral naar het voorjaar en een eerste ritje over de limburgse heuvels op deze jeugddroom, want toen, bijna een halve eeuw geleden mocht ik ,,slechts,, op een (opgevoerde :D ) eitank rijden en keek ik mijn ogen uit naar de Supers die vaak de Duitse grens over kwamen langs ons ouderlijk huis.

Re: Controlle van "gerestaureerde" Super 5

Geplaatst: 15 nov 2015, 20:48
door Enzo-tvdzijden
Mooi verwoord. Zo zie je maar toch wat te laat op het forum gekomen.
Er is hier veel kennis wat ook gedeeld wordt.

Enzo

Re: Controlle van "gerestaureerde" Super 5

Geplaatst: 16 nov 2015, 17:05
door gijsvanzanten
Kijk eens in onderstaande topic's, daar is veel uit te halen
viewtopic.php?f=23&t=40596
viewtopic.php?f=23&t=40575

Gijs v Z

Re: Controlle van "gerestaureerde" Super 5

Geplaatst: 21 nov 2015, 10:44
door De Snavelaar
Helemaal eens met voorgangers. Immi alleen als je ori parts echt slecht zijn, niet te redden en de onderdelen gebruikt of nos niet meer te vinden zijn. Dus het laatste redmiddel om je Kreidler rijdend te houden. Dan nog steeds blijven zoeken naar juiste onderdeel dat vast eens op je pad zal komen.

Re: Controlle van "gerestaureerde" Super 5

Geplaatst: 25 nov 2015, 23:32
door Thei
Vandaag heb ik van Herman Blokhuis mijn 4 gereviseerde schokbrekers terug ontvangen. Een van de achterschokbrekers lag van binnen blijkbaar behoorlijk in puin en daarin is het een en ander vervangen vanuit een oude die hij nog had liggen. Ik had hem ook het zadel gestuurd omdat het schuim binnenwerk uitelkaar viel, waardoor ook niet mooi opgespannen en er zat eigenlijk alleen een nieuw buitendek overheen gespannen door de verkoper.
ik kan maar een ding zeggen, het zadel is nu ECHT gerestaureerd met een recht opgespannen dek en het is nu zonder bultjes en bobbels strak opgespannen en voorzien van een strak nieuw binnenwerk.

Re: Controlle van "gerestaureerde" Super 5

Geplaatst: 25 nov 2015, 23:38
door Enzo-tvdzijden
Was er nog wel iets in orde bij jou aangekochte S5 ??

Begint een aardig drama te worden. :shock:

Enzo