remtrommel controleren op ovaal zijn.

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10825
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 191 keren
Ontvangen waarderingen: 574 keren

Re: remtrommel controleren op ovaal zijn.

#26 Bericht door Henk 3bakvoet » 08 dec 2015, 21:25

Het is een gave Thei :lol:

Maar ik speel niet eerlijk, dat geklooi heb ik ook aan de lijve ondervonden, ook ik heb een puinbak gekocht waar werkelijk niets van klopte.

Gelukkig voor mij zat Herman Blokhuis in mijn kennissen kring, er had anders helemaal niets van terecht gekomen.
Restaureren doe je nooit alleen, daarom! `Het is niet belangrijk wie je bent, maar wie je kent."

Voor jou gemoed rust, een hele mooie populaire top Kreidler in het boven segment ongeacht welke, gaat vandaag de dag eerder naar de 6000 euro als 3000

Gebruikersavatar
Thei
Berichten: 257
Lid geworden op: 25 okt 2015, 18:04
Locatie: Zuid Limburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: remtrommel controleren op ovaal zijn.

#27 Bericht door Thei » 08 dec 2015, 23:01

Komt helemaal goed Henk en mijn gemoed heeft zijn rust al weer een poosje terug. Belangrijk is nu om dit eitje weer optimaal te maken en met alle her en der aangeboden hulp gaat dat zeker wel lukken.

Een Super 5 voor 6000€ heb ik nog nergens gezien en dat lijkt me ook wel wat overdreven beste Henk.

en wat betreft jou aankoop, tja... Jij wist dat je een allegaartje bestaande uit verschillende eitank uitvoeringen kocht( als ik je restauratie topic goed gelezen heb) op dat moment en betaalde daarvoor ook slechts een vergelijkbaar, luttel bedrag hetgeen tijdens de restauratie natuurlijk wel een stuk aangroeide, maar door de lage aanschaf prijs kon jij je daaraan geen buil meer vallen.

wat mij betreft, ik kocht hem eigenlijk te duur maar dat is nu eigenlijk niet meer van belang en ik kijk vooruit en verheug mij op het naderende eindresultaat.

Gebruikersavatar
Andre
Berichten: 3357
Lid geworden op: 05 feb 2004, 21:50
Locatie: Heos zeeland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: remtrommel controleren op ovaal zijn.

#28 Bericht door Andre » 13 dec 2015, 17:40

Wiel kan ik evt voor je uitdraaien thei,

En ja henk tot 20 inch past in de bank, zonder band.

Ik hoor of lees het wel.

Gebruikersavatar
Thei
Berichten: 257
Lid geworden op: 25 okt 2015, 18:04
Locatie: Zuid Limburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: remtrommel controleren op ovaal zijn.

#29 Bericht door Thei » 13 dec 2015, 18:52

ik heb via Caspar en Gosé een adres in de omgeving gevonden( Jeu v.den Berg) die de trommel kunnen uitdraaien compleet ingespaakt en daarmee had ik vrijdag contact. Ze adviseerden mij om eerst de spaakspanning te laten conroleren om opnieuw ovaal trekken bij eventueel naspannen te voorkomen.

Ik ben daarom gisteren bij een fietsenmaker geweest die ook veel aan oldtimers werkt en die heeft beide wielen even gecontroleerd. Het achterwiel werd geheel goed gekeurd , ook de lagers en de trommel + de remschoenen.

Bij het voorwiel heeft hij eerst een kleine zijdelingse slag eruit gesteld via de spaken en daarna alle spaken waar nodig op juiste spanning gesteld. Tijdens de controlle van de trommel vond hij dat heel erg meevallen en gaat ervan uit dat ik nadat ik wel eerst de versleten remvoeringen vervangen heb en dan de voeringen even rustig laat inlopen op de trommel , het allemaal wel zal meevallen.

Ik ga dat dus eerst even doen en bekijk dan verder of het zo kan blijven of dat ik de trommel alsnog even laat uitdraaien bij eerst genoemd bedrijf. Dat gaat echter nog een poos duren tot dat ik mijn blokje terug ontvang van revisie rond april 2016, want bij Arnold liggen ook mijn NOS remsegmenten voor het voorwiel.

Ook heb ik een NOS ongebruikte remtrommel besteld waarover ik werd getipt door een forumlid. Deze leg ik voorlopig weg als reserve en als alles goed blijkt gaat die trommel misschien wel weer in de verkoop, maar de zien we dan wel weer.

Plaats reactie