Begin restauratie vaders kreidler RMC Cockpit 1975

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
hermanp
Berichten: 6986
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

Re: Begin restauratie vaders kreidler RMC Cockpit 1975

#51 Bericht door hermanp » 28 dec 2015, 10:20

Henk, Henk! Hè-è-è-è-ènkk!! Heb je de mooie A-Ford al gezien? Met kenteken hoor. Als de techniek in orde is, kijken ze echt niet of je wel het juiste gereedschapsbakje erop hebt zitten.

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10825
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 191 keren
Ontvangen waarderingen: 574 keren

Re: Begin restauratie vaders kreidler RMC Cockpit 1975

#52 Bericht door Henk 3bakvoet » 28 dec 2015, 13:32

Herman :lol: Natuurlijk kijken ze niet naar een gereedschapsbakje.

Maar laten we ons maar niet meer druk maken om Driez zijn restauratie project.

Het was even leuk, op naar de volgende (school) vakantie, nieuwe ronde, en nieuwe aanwas, waar we dan wederom een deel verveling weg kunnen nemen bij de aspirant kreidler adepten.

We lopen wat dat betreft al even te lang mee." :wink:

hermanp
Berichten: 6986
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

Re: Begin restauratie vaders kreidler RMC Cockpit 1975

#53 Bericht door hermanp » 28 dec 2015, 14:47

Misschien wel Henk, maar voor zover ik kan beoordelen, is Dries vrij serieus. Misschien dat zijn vader er ook wel zin in heeft. Hij zou niet de eerste zijn die na enkele tegenslagen er mee stopt, maar ook niet de eerste die wel doorzet. Even wachten dus.

Gebruikersavatar
VanHolt
Berichten: 285
Lid geworden op: 19 sep 2013, 12:36
Locatie: 2070 Zwijndrecht/Antwerpen
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren

Re: Begin restauratie vaders kreidler RMC Cockpit 1975

#54 Bericht door VanHolt » 30 dec 2015, 20:23

Als men dit samen met je vader kan doen.
Of gedreven bent om dit voor je vader te doen.
Wat houd je dan tegen ook al is de uitkomst slecht je hebt toch iets voor uw pa of met uw pa
Samen gedaan momenten om te koesteren.
Je leeft maar één keer.

Helmantel
Berichten: 1020
Lid geworden op: 09 sep 2003, 23:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 68 keren

Re: Begin restauratie vaders kreidler RMC Cockpit 1975

#55 Bericht door Helmantel » 30 dec 2015, 21:42

Dat het een hoop geld zal gaan kosten ben ik wel met Henk eens, maar in onderdelen verkopen zou toch doodzonde zijn van zo'n nog komplete brommer. Zo'n RM Super is bovendien een mooi model.

De onderdelen zijn weliswaar allemaal lelijk, maar nog wel allemaal aanwezig en ook niet allemaal volledig kapot. Een veel betere basis dan verprutste en versleutelde bijeengeraapte rommel waar de meeste projecten mee beginnen.

Economisch verantwoord is het allemaal niet, maar zo'n ding weer mooi maken is pas echt restaureren en als alles dan uiteindelijk weer mooi is, horen de meeste onderdelen ook bij de brommer die bovendien altijd in de familie is geweest.

Succes er mee

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 4104
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 230 keren
Ontvangen waarderingen: 229 keren

Re: Begin restauratie vaders kreidler RMC Cockpit 1975

#56 Bericht door hermanngas » 14 jan 2016, 23:48

Driez is ondertussen alweer met zijn 3e week aan de Middellandse zee bezig.
En dat terwijl er nog zo veel werk te doen is!
Bijlagen
Driez.jpg
Driez.jpg (88.9 KiB) 5521 keer bekeken
Driez (38).jpg
Driez (38).jpg (197.31 KiB) 5521 keer bekeken

Driez
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 dec 2015, 22:54
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Begin restauratie vaders kreidler RMC Cockpit 1975

#57 Bericht door Driez » 15 jan 2016, 00:14

hermanngas schreef:Driez is ondertussen alweer met zijn 3e week aan de Middellandse zee bezig.
En dat terwijl er nog zo veel werk te doen is!
Haha das toevallig ik en mijn vader zijn net voor het eerst samen de schuur ingedoken om eens te kijken hoe het beestje er nou echt bijstaat.
Wou net weer teken van leven gaan geven maar ik zit echt niet aan de Middellandse zee ;') Heb aankomende twee weken tentamenweken en had/heb veel verslagen af te maken afgelopen tijd dus ben erg druk. Tussendoor ook nog drie schakelbrommers bekeken voor mezelf en toch maar een Derbi Senda xtreme gekocht voor het dagelijkse vervoer. (met dit pekelweer heb ik een Puchje die mag lijden en staat de schakelbrommer natuurlijk in de schuur)

Maar het beest heeft vandaag voor het eerst gestart is zowaar praktisch 36 jaar! 2 jaar geleden hebben we hem nog gestart toen we hem van schuur verplaatsde. En geloof het of niet maar het was starten en lopen. Natuurlijk wel even het een en ander schoongemaakt en nieuwe benzine gebruikt ;') Ik heb gefilmd dat mijn vader hem start prachtig om te zien vind ik dan haha.

Het plan is nu om af en toe een keer samen de schuur in te duiken en hem eerst te strippen. Het frame gaan we laten stralen en spuiten.(mensen nog een goed adres hiervoor? omgeving twente) Hetzelfde geld voor de achterbrug en zwarte kappen (alhoewel we deze misschien zelf willen spuiten). Het blokje willen mijn vader en ik laten zoals hij is hij loopt goed. Nieuwe blokolie erin kijken of het blokje niet lekt en misschien de cilinderkop glasparelen voor een mooie look. Het hele blok gaat er hopelijk binnenkort onderuit om gereinigd te worden met motorreiniger. Dat eerst maar doen. tegelijkertijd maar eens gaan beslissen over de voorvork en de wielen. Eerst en rollend frame krijgen waar alles aan opgehangen kan gaan worden lijkt mij wel handig.

Verder zullen we een heel aantal onderdelen moeten laten verchromen inclusief de tank (die ook een epoxy laag zal moeten krijgen als we die gaan hergebruiken). Dit moeten we dus even in kaart brengen en ook een adres voor zoeken. Ik heb al een lijst gevonden met onderdelen die opnieuw verzonken kunnen moeten worden en een adres hiervoor dat is dus ideaal.

Het project zal dus vanaf nu gestaag vorderen en ik hou jullie zeker op de hoogte als er "hoogtepunten" plaatsvinden of andere leuke dingen.

PS: mijn vader vroeg zich af of het witte Florett plaatje achterop het achterspatbord nog te krijgen was hij dacht van niet meer.
Bijlagen
IMG_20160114_232918.jpg
IMG_20160114_232918.jpg (163.37 KiB) 5520 keer bekeken
IMG_20160114_233352.jpg
IMG_20160114_233352.jpg (175.54 KiB) 5520 keer bekeken

hermanp
Berichten: 6986
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

Re: Begin restauratie vaders kreidler RMC Cockpit 1975

#58 Bericht door hermanp » 15 jan 2016, 00:31

Succes met de restauratie!
De witte Florett plaatjes op het achterspatbord zijn nog te krijgen, imitatie weliswaar, maar ze zijn er. En ze passen zo goed als.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60433
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

Re: Begin restauratie vaders kreidler RMC Cockpit 1975

#59 Bericht door Enzo-tvdzijden » 15 jan 2016, 06:38

hermanp schreef:Succes met de restauratie!
De witte Florett plaatjes op het achterspatbord zijn nog te krijgen, imitatie weliswaar, maar ze zijn er. En ze passen zo goed als.
http://www.kreidlerparts.com/parts/87.8 ... earriveerd...

Gebruikersavatar
polite
Berichten: 940
Lid geworden op: 25 jul 2007, 19:38
Locatie: Westerkwartier
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: Begin restauratie vaders kreidler RMC Cockpit 1975

#60 Bericht door polite » 15 jan 2016, 18:20

Ben stiekum een beetje benieuwd naar de inhoud van het gereedschaps setje.

Gebruikersavatar
paulus
Berichten: 508
Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:33
Locatie: Drachten
Gegeven waarderingen: 23 keren
Ontvangen waarderingen: 28 keren

Re: Begin restauratie vaders kreidler RMC Cockpit 1975

#61 Bericht door paulus » 15 jan 2016, 18:38

als er niet te veel roest op zit zou ik het frame en spatbord laten logen.
veel mooier en beter resultaat dan stralen en denk om je frame nr. met stralen.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60433
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

Re: Begin restauratie vaders kreidler RMC Cockpit 1975

#62 Bericht door Enzo-tvdzijden » 15 jan 2016, 18:55

paulus schreef:als er niet te veel roest op zit zou ik het frame en spatbord laten logen.
veel mooier en beter resultaat dan stralen en denk om je frame nr. met stralen.
Ik zeg het hier op het forum zo vaak. Lijkt wel of de meesten dol zijn op schuren, afbeiten of stralen.
Nou ik niet. :wink:

Enzo

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13643
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 591 keren
Ontvangen waarderingen: 826 keren

Re: Begin restauratie vaders kreidler RMC Cockpit 1975

#63 Bericht door Caspar » 15 jan 2016, 19:05

Ik ook niet meer.
Chemisch ontlakken !
Geen zand meer in je frame , geen gaten meer in het materiaal , minder bevattelijk voor vliegroest.
Ik ben om.

Gebruikersavatar
Wybe
Berichten: 535
Lid geworden op: 08 mei 2010, 20:00
Locatie: Buitenpost (Friesland)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Begin restauratie vaders kreidler RMC Cockpit 1975

#64 Bericht door Wybe » 15 jan 2016, 20:15

Logen is idd een goede optie,
heb ik ook laten doen, en daarna alles nog na laten stralen.
Doordat de lak eral af is hoeven ze het alleen maar even na te stralen,
en krijg je een super glad oppervlak, geen maanlandschap dus :mrgreen:

hermanp
Berichten: 6986
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

Re: Begin restauratie vaders kreidler RMC Cockpit 1975

#65 Bericht door hermanp » 15 jan 2016, 23:23

Enzo-tvdzijden schreef:
paulus schreef:als er niet te veel roest op zit zou ik het frame en spatbord laten logen.
veel mooier en beter resultaat dan stralen en denk om je frame nr. met stralen.
Ik zeg het hier op het forum zo vaak. Lijkt wel of de meesten dol zijn op schuren, afbeiten of stralen.
Nou ik niet. :wink:

Enzo
Ik ben er niet dol op, wel een erg mooi resultaat, maar ik kan het zelf doen.

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10825
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 191 keren
Ontvangen waarderingen: 574 keren

Re: Begin restauratie vaders kreidler RMC Cockpit 1975

#66 Bericht door Henk 3bakvoet » 16 jan 2016, 10:49

Roest of oxidatie loog je er niet af! na een loogbad heb je nog steeds die berg roest in je handen.
En stralen is nog altijd de nummer 1 in de restauratie wereld om iets echt schoon en roest vrij te krijgen.
Ik zie mij niet een complete Eitank of buffel zo uit de strijd in onderdelen naar een loog bedrijf brengen.

Stralen? er zijn mensen die denken dat ze jou brommer met straatklinkers, hoogovenslaken of straalgrit schoonvegen.
Tegen die mensen zou ik zeggen, ga eens kijken bij een straalbedrijf en knop eens een gesprek aan.
Daar word je echt wijzer van.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60433
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

Re: Begin restauratie vaders kreidler RMC Cockpit 1975

#67 Bericht door Enzo-tvdzijden » 16 jan 2016, 10:58

Henk 3bakvoet schreef:Roest of oxidatie loog je er niet af! na een loogbad heb je nog steeds die berg roest in je handen.
En stralen is nog altijd de nummer 1 in de restauratie wereld om iets echt schoon en roest vrij te krijgen.
Ik zie mij niet een complete Eitank of buffel zo uit de strijd in onderdelen naar een loog bedrijf brengen.

Stralen? er zijn mensen die denken dat ze jou brommer met straatklinkers, hoogovenslaken of straalgrit schoonvegen.
Tegen die mensen zou ik zeggen, ga eens kijken bij een straalbedrijf en knop eens een gesprek aan.
Daar word je echt wijzer van.
Dat is hier al opgemerkt Henk. Dat klopt zeker. Per geval goed beoordelen. Is meer van toepassing op latere modellen die door de oude eigenaren rijkelijk voorzien zijn van andere kleuren over de originele kleur heen.
Let wel op dat professionele onlakkers er meer af krijgen dan jij denkt. Er wordt ook nog ultrasoon erbij gebruikt.

Wij hadden geluk en hebben et 4 stuks zo kunnen doen. Maar ik zie zie ook projecten langs komen die absoluut gestraalt moeten worden.

Enzo

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Begin restauratie vaders kreidler RMC Cockpit 1975

#68 Bericht door nozems » 16 jan 2016, 19:49

Nou ik ben in ieder geval geen fan wat het stralen van het frame betreft, ondanks het uitkloppen, schoonblazen en spoelen blijft er maar zand uitkomen, waardoor je wel genoodzaakt wordt om het frame vanbinnen te tectyleren. Voor alle andere delen zie ik geen nadelen van het stralen. Maar als je een goed frame laat logen en er zit geen roest onder, waarom zou je hem dan nog uberhaupt willen stralen?? Deden ze in de fabriek indertijd ook niet en meestal zit de lak er zelfs na 40jaar nog strak op.

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10825
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 191 keren
Ontvangen waarderingen: 574 keren

Re: Begin restauratie vaders kreidler RMC Cockpit 1975

#69 Bericht door Henk 3bakvoet » 16 jan 2016, 20:06

De problemen waar jullie tegen aanlopen heeft een ander niet, ik vind het maar vreemd, alles van horen zeggen zeker? zo als de meeste hier.
Horror en angst, je zou zo bij een verzekering of auto bedrijf kunnen werken, ook daar is alles gebaseerd op angst, met maar één doel. JE POEN binnen slepen. :lol:

Zand? bij welke straler ben jij geweest?

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Begin restauratie vaders kreidler RMC Cockpit 1975

#70 Bericht door nozems » 16 jan 2016, 20:51

Straalgrid, ook goed. Ik had een frame gekocht welke opnieuw was gespoten, maar je raadt het al daarvoor was hij gestraald. Ik heb vanalles geprobeerd om het eruit te krijgen, ja het meeste is er ook uit. Maar wat ik ook deed er bleef straalgrid uitkomen, en laat ik dat nou net niet in m'n motor willen hebben, een luchtfilter houdt niet alles tegen, zeker niet zo'n keienvanger als een standaard Kreidlerzeefje. Dus dan toch maar tectyl erin, dan blijft het meeste wel zitten hoop ik.

Plaats reactie