Cremé witte RS special
- kreidler844
- Berichten: 5510
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 48 keren
- Ontvangen waarderingen: 232 keren
- Contacteer:
Re: Cremé witte RS special
Is toch even een ander verhaal Thijs een turbo draait veel meet toeren en dan heeft een kleine onbalans soms grote gevolgen.midde schreef:Ik zit in de turbo revisie en monteer geregeld een nieuwe as en compressorwiel bijde delen zijn afzonderlijk gebalanceerd maar na montage moet er altijd opnieuw het geheel gebalanceerd worden en in de meeste gevallen is er een onbalans van onaanvaardbare mate. Dus volgens mij zou het in theorie best het vliegwiel kunnen zijn. Eerder behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
Gr Thijs
Als je een wiel van een auto die 100 km per uur kan balanceert komt het niet op 10 gram aan maar rijdt hij 300 dan is 1 gram al veel.
Probleem is hier weinig massa in de krukas met een relatief grote zuiger. en dan zou je eigenlijk een variabele balansfactor moeten hebben.
- nozems
- Berichten: 10471
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 237 keren
- Ontvangen waarderingen: 223 keren
Re: Cremé witte RS special
Kortom er zou voor het mooie een balansas in moeten, toch blijf ik van mening dat het allemaal niet zo heftig tekeer hoeft te gaan. Dat doet die tamme 80 ook niet, ook niet als ik hem helemaal over de zeik door trek in z'n 2 en hij echt maximaal toeren draait. Het komt op de balansfaktor aan en hoe die precies moet zijn, geen idee, of je dat dynamisch beter kunt bepalen, ik zou het niet weten.
- nozems
- Berichten: 10471
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 237 keren
- Ontvangen waarderingen: 223 keren
Re: Cremé witte RS special
Trouwens volgens mij is die De Jager krukas beslist niet licht te noemen, en het zou bij mij dan nog wat beter uit moeten komen met de iets lichtere 48mm zuiger.
- kreidler844
- Berichten: 5510
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 48 keren
- Ontvangen waarderingen: 232 keren
- Contacteer:
- nozems
- Berichten: 10471
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 237 keren
- Ontvangen waarderingen: 223 keren
Re: Cremé witte RS special
Tussendoor nog wat mooi opmaat werk van Wilhelmus voor mijn setup, een Bing tot 23mm uitgedraaid en een aangepast spruitstuk zodat de carburateur op de normale plek uitkomt. De bedoeling is hiermee na het balanceren mee aan de slag te gaan, groter is niet altijd beter, nu maar zien of dat ook uitkomt, let wel maximaal is niet de wens, dan had ik wel een roterende inlaat gemaakt. Wim bedankt voor het maatwerk
- Bijlagen
-
- 23mm + spruitstuk.jpg (190.74 KiB) 7594 keer bekeken
-
- 23mm.jpg (184.02 KiB) 7594 keer bekeken
- nozems
- Berichten: 10471
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 237 keren
- Ontvangen waarderingen: 223 keren
Re: Cremé witte RS special
Ik heb nog niet veel te melden omtrent de krukas, wel dat ik voor de uitbouw nog met een membraan heb geëxperimenteerd. Ik heb een beetje op me laten in praten en daarbij nooit geschoten is altijd mis, wel had ik in m'n achterhoofd nog de drama's voor mijn ogen toen het membraan net werd geïntroduceerd in de Kreidler scene, alles moest opnieuw uitgezocht worden. En helaas bleek dat in mijn geval ook zo te zijn, diverse gasnaalden en standen geprobeerd, alsook diverse hoofdsproeiers, maar ik ging van een redelijk goed te berijden RS naar een machine die precies het tegenovergestelde deed als waar een membraan voor staat, dus alleen volgas of anders niks. De vermogenswinst zat er voor mijn gevoel ook niet echt in, maar daar zal wellicht een testbank beter licht over kunnen werpen, wat wel een merkbaar voordeel was, het open inlaat geluid was een stuk minder, zuigergestuurd maakt hij een onwijs kabaal met membraan is dat een heel stuk minder.
Maar omdat het mij niet bracht wat ik ervan verwacht heb ben ik daar mee gestopt, de insteek was uiteindelijk ook zuigergestuurd en daarmee blijft mijn machine onderscheidend van de rest. Het blijkt dat het niet zomaar altijd beter is, in dit soort gevallen mis je gewoon een testbank en de kennis van zaken, met membraan heb je nog meer grote variabelen in je afstelling, soort membraan, materiaal klepjes afstand tot zuiger de werking van je uitlaat (een membraan gestuurde machine luistert gevoeliger naar de uitlaat) etc etc dit is eerlijk gezegd niet te doen op de openbare weg je bent ook erg afhankelijk van de heren tuners, wat betekend dat je heel erg veel geduld moet kunnen oefenen (dat is nou net mijn zwakke eigenschap in die zaken). Dus daarom terug naar zuigergestuurd, het gaat mij ook niet om het 'hoogste' vermogen, kan je beter investeren in een roterende inlaat.
Ik heb voor de gein ook nog met de ooit door Luc Foekema aangepaste 4p gereden, maar iets minder toeren en minder vermogen, ook nog een standaard RS uitlaat geprobeerd, maar de motor stikte al voor het einde van de straat, alles ter leering en vermaak.
Maar omdat het mij niet bracht wat ik ervan verwacht heb ben ik daar mee gestopt, de insteek was uiteindelijk ook zuigergestuurd en daarmee blijft mijn machine onderscheidend van de rest. Het blijkt dat het niet zomaar altijd beter is, in dit soort gevallen mis je gewoon een testbank en de kennis van zaken, met membraan heb je nog meer grote variabelen in je afstelling, soort membraan, materiaal klepjes afstand tot zuiger de werking van je uitlaat (een membraan gestuurde machine luistert gevoeliger naar de uitlaat) etc etc dit is eerlijk gezegd niet te doen op de openbare weg je bent ook erg afhankelijk van de heren tuners, wat betekend dat je heel erg veel geduld moet kunnen oefenen (dat is nou net mijn zwakke eigenschap in die zaken). Dus daarom terug naar zuigergestuurd, het gaat mij ook niet om het 'hoogste' vermogen, kan je beter investeren in een roterende inlaat.
Ik heb voor de gein ook nog met de ooit door Luc Foekema aangepaste 4p gereden, maar iets minder toeren en minder vermogen, ook nog een standaard RS uitlaat geprobeerd, maar de motor stikte al voor het einde van de straat, alles ter leering en vermaak.
- nozems
- Berichten: 10471
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 237 keren
- Ontvangen waarderingen: 223 keren
Re: Cremé witte RS special
Zo onlangs had ik de krukas weer terug van de balanceerder (Bob vd Zijde) en vandaag kon het blok weer opgebouwd worden, tevens gekeken hoe de bing uitkwam met het aangepaste spruitstuk en die zit perfect dankzij Wim! Eenmaal thuisgekomen was het 'plug en play' dus binnen notime stond hij weer te ronken voor de deur, de motor reageert opvallend goed en fel op de bing, dit in tegenstelling tot de Mikuni. Maar nog steeds een trilling aanwezig, ik kon niet direct zeggen dat het beter was...dan toch maar gauw een helm op en rijden, en oef de scheelt aanmerkelijk vooral op de hogere toerentallen is het een stuk beter geworden! Let wel hij trilt nog steeds, maar voor mij acceptabel en zeker nog 'veilig' voor de rest, daar heb ik alle vertrouwen in. Arnold ontzettend bedankt voor het inbouwen van de krukas e.d Nu kan ik met betere luchten verder met de carburatie, hij reageert al een heel stuk beter.
- Bijlagen
-
- 48slagh.jpg (118.76 KiB) 7318 keer bekeken
-
- 48slag.jpg (129.83 KiB) 7318 keer bekeken
-
- 48x48slag.jpg (195.71 KiB) 7318 keer bekeken
-
- 48x48.jpg (198.39 KiB) 7318 keer bekeken
- nozems
- Berichten: 10471
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 237 keren
- Ontvangen waarderingen: 223 keren
Re: Cremé witte RS special
Zo gistermiddag samen met Andy de eerste echte 'grote' toer gemaakt met de witte, de rit was totaal zo'n 100a110km lang en na een rustig begin hadden we het gas er soms flink op. Het rijwielgedeelte, de banden, de remmen en de houding bevalt erg goed, wel heb ik hem erg stug geveerd staan, wat ook verbeelding kan zijn daar er totaal geen vering/demping in het harde Denfeld zadel zit Maar hij stuurt en zit fijn en voelt solide aan, spiegel laat ik op z'n plek zitten, deze geeft summier aan wat er achter je gebeurt, wellicht dat dat met stellen nog iets beter wordt. Ik heb de krukas laten balanceren en hij trilt weliswaar minder heftig, maar hij trilt natuurlijk nog wel er is echter niks losgetrild onderweg en ik had ook geen tintelende of dode ledematen na het ritje Ik heb tevens een andere uitlaat laten maken bij Piet de Groot, bekend als Piet pijp. Ik had als voorbeeld de PS-uitlaat meegenomen en hij vond die erg 'kort' voor de 87cc, dit was trouwens ook een opmerking van Pieter Schmidt zelf, dat hij aan de korte kant was en hij langer moest worden echter had Pieter geen tijd om daaraan te werken. De nieuwe uitlaat is een stuk langer dan de PS-uitlaat en om te zorgen dat de uitlaat niet voorbij het achterwiel steekt heeft hij de bochtlengte vooraan langer gemaakt. Gister werd duidelijk dat dit zich betaald in een gemakkelijker te berijden machine, echter wel minder snel al vermoed ik dat mijn doelstelling van tenminste 120a125km/h wel wordt gehaald, maar niet meer de 140km/h+ die mogelijk was met de PS uitlaat. Het is wel opmerkelijk hoe duidelijk deze motor reageert op veranderingen van de uitlaat, dit in tegenstelling tot de tamme 80cc die nauwelijks reageert op veranderingen van de uitlaat.
Maargoed voorlopig nog genoeg te doen mbt de afstelling, hij staat bovenin nog veels te rijk, als gevolg een ietwat donkere en natte bougie. Dus de motorschermen zitten er nog even niet op.
Maargoed voorlopig nog genoeg te doen mbt de afstelling, hij staat bovenin nog veels te rijk, als gevolg een ietwat donkere en natte bougie. Dus de motorschermen zitten er nog even niet op.
- Bijlagen
-
- bougiii.jpg (16.7 KiB) 7142 keer bekeken
-
- dpr1.jpg (185.09 KiB) 7142 keer bekeken
-
- dpr.jpg (173.31 KiB) 7142 keer bekeken
-
- Berichten: 276
- Lid geworden op: 24 jan 2013, 09:53
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Cremé witte RS special
Mooi ding zo hoor. En het lijkt me logisch dat ie goed reageert op uitlaatveranderingen. Je zegt het zelf al: de tamme deed dat minder , wat dus impliceert dat hier een hogere uitlaattiming in zit en het dus logisch is dat ie meer reageert op een andere uitlaat.
- nozems
- Berichten: 10471
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 237 keren
- Ontvangen waarderingen: 223 keren
Re: Cremé witte RS special
Dat klopt, daar zit een aanmerkelijk verschil in, het grote voordeel is dat ik deze setup heel erg goed kan sturen met de uitlaat, dus mocht iets niet bevallen kan het altijd nog aangepast worden... maar eerst maar es rijden, krukas heeft meer kilometers in het postbusje gemaakt als onder de Kreidler zelf.
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9264
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 921 keren
- Ontvangen waarderingen: 764 keren
Re: Cremé witte RS special
so is dat met speciaale Onderdelen...nozems schreef:Dat klopt,............
krukas heeft meer kilometers in het postbusje gemaakt als onder de Kreidler zelf.
- nozems
- Berichten: 10471
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 237 keren
- Ontvangen waarderingen: 223 keren
Re: Cremé witte RS special
Goed nieuws Thijs, al heb ik met de standaard krukas nooit echt overmatig last van trillen gehad, nu zal dat bij ca 14.000rpm wel anders zijn. Het voordeel van de huidige uitlaat is dat ik gemakkelijker wat rustiger kan rijden, dan trilt hij ook niet zo. Zo nog ff een lamp bij de ontsteking houden, al moet ie aardig goed staan, maar altijd controleren na demontage. Dan nog een NGK10 bougie regelen en dan eens echt langere tijd volgas testen.
- nozems
- Berichten: 10471
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 237 keren
- Ontvangen waarderingen: 223 keren
Re: Cremé witte RS special
Ik heb begrepen dat ook De Jager hun relatief laagtoerige bigbore sets afleveren met een NKG10. Heb de ontsteking gecontroleerd, deze stond nog goed, de motor iets meer lucht gegeven en de bougie was nu droog en koffiebruin. Maar te koud kan denk ik alleen kwaad als hij vet dreigt te slaan, en met die gekke getunde dingen kun je beter aan de koude kant zitten dan aan de warme kant denk ik zelf zomaar.
- nozems
- Berichten: 10471
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 237 keren
- Ontvangen waarderingen: 223 keren
Re: Cremé witte RS special
Omdat het gisteren lekker weer was, zeg maar gerust warm weer een klein toertje gemaakt(60km). Nu met motorschermen erop, wat veel mooier en netter staat, ik zal nog weleens een fotoshot doen op dezelfde lokatie. De afstelling lijk ik aardig gevonden te hebben met de bing, speciaal voor Henk nog een foto van de bougie genomen , deze kleurt een stuk beter nu de motor meer lucht heeft gekregen en is nu droog op de centrale elektrode. Met de bing 23mm reageert de motor veel beter op het gas en neemt overal goed op dit in tegenstelling tot de Mikuni VM26! Wel pendelt het stationaire toerental van de motor,dit deed hij met de Mikuni ook al, eerlijk gezegd had zelfs mijn oude standaard RS daar last van, ik heb geprobeerd dat weg te poetsen, maar wat ik ook probeer het blijft erin zitten, dus heb dat maar zo gelaten. De motor is mede door de huidige uitlaat straatvriendelijk te noemen, de topsnelheid valt eerlijk gezegd nog best wel tegen, zeker gezien mijn eerdere wens dat het een 'snelle' Kreidler moest worden, maar ja hij rijdt daarentegen dus zoals gezegd straatvriendelijk en dat is toch minstens net zoveel of nog wel meer waard...maar dit is mijn experimenteer Kreidler, mocht het vervelen en of toch tegenvallen dan kan dat altijd nog aangepast worden! Ik zal de topsnelheid nog wel eens proberen op de A8 van de week, ik weet dat de teller redelijk overeenkomt met een autoteller 100km/h op mijn teller is 100km/h op een autoteller.
- Bijlagen
-
- bou.jpg (24.43 KiB) 6880 keer bekeken
-
- egmond2.jpg (199.47 KiB) 6880 keer bekeken
-
- egmond1.jpg (199.68 KiB) 6880 keer bekeken
-
- egmond.jpg (194.23 KiB) 6880 keer bekeken
- nozems
- Berichten: 10471
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 237 keren
- Ontvangen waarderingen: 223 keren
Re: Cremé witte RS special
De A8 als volgas testbaan gebruikt, hij rijdt krachtig rond de 110km/h en plat erop rond de 120km/h, vertanding 15/33 dus niet met veel toeren wat dus inhoudt dat de huidige uitlaat laagtoerig is, iets wat altijd aangepast kan worden... maar voorlopig blijf ik er zo mee rijden. Kreeg opvallend veel duimpjes vandaag:)
- hermanngas
- Berichten: 4100
- Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
- Locatie: Dronten
- Gegeven waarderingen: 228 keren
- Ontvangen waarderingen: 228 keren
Re: Cremé witte RS special
. . . en vanavond ook nog één!
- Bijlagen
-
- duimpje.jpg (16.75 KiB) 6831 keer bekeken