Cremé witte RS special

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Parlotti
Winnaar Kreidlerverkiezing 2012
Berichten: 1413
Lid geworden op: 31 jul 2010, 17:41
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren
Contacteer:

Re: Cremé witte RS special

#801 Bericht door Parlotti » 02 mar 2018, 23:43

:lol: voor een elektrotechnische analfabeet als mijn persoontje kunnen jullie net zo goed in het Chinees communiceren. Maar ja, ik heb mij er al lang geleden bij neergelegd dat ik soms al moeite heb met de afstandsbediening van mijn tv 8-[
Heerlijk forum is dit toch: ik weet waar ik straks voor hulp kan (proberen) aankloppen :thumbsup

hermanp
Berichten: 6983
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 107 keren

Re: Cremé witte RS special

#802 Bericht door hermanp » 03 mar 2018, 00:07

Parlotti schreef::lol: voor een elektrotechnische analfabeet als mijn persoontje kunnen jullie net zo goed in het Chinees communiceren. Maar ja, ik heb mij er al lang geleden bij neergelegd dat ik soms al moeite heb met de afstandsbediening van mijn tv 8-[
Heerlijk forum is dit toch: ik weet waar ik straks voor hulp kan (proberen) aankloppen :thumbsup
Zo ervaar ik het ook.
Mijn ledlampje zit alleen in het achterlicht. Ik douw hem er in en dan doet 'ie het. Geen idee hoe of waarom, maar ik heb nu achter niet te veel licht en voor meer dan wanneer ik een gloeilampje in het achterlicht heb.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Cremé witte RS special

#803 Bericht door nozems » 03 mar 2018, 11:31

Dat geldt voor mij ook, ik wil en kan er ook geen raketwetenschap van maken... maar dat is het mooie van dit forum waar een hoop parate kennis aanwrzig is:) zelf vind ik het totaal niet erg als mijn achterlicht bij stationair toerental flikkert, het is tenslotte een ‘klassieker’ dus met dito kenmerken. Oke sommige dingen dus niet zosls een grote remschijf, maar een stukje veiligheid is ook belangrijk, net als goed zichtbaar zijn. Maar met mijn special heb ik geprobeerd hem op een Kreidler te laten lijken, en ook alsof ie half jaren 70 is gemaakt, wat voor veel van de gebruikte onderdelen ook wel geldt:) zelf kreeg ik nog ‘complimenten’ over de raketwerper die eronder zit, een compiliment in die zin dat men dacht dat het een de jager pijp was die eronder zit.een leek ziet dus niet direct het verschil en dat vind ik toch wel een compliment. Het oudste onderdeel van de hele brommer is het achterlicht. Die is van begin of rond half jaren 60, die m’n vader toendertijd ergens vandaan had gehaald, maar nooit zelf gebruikt. Toch wel grappig dat het nu na al die tijd wel het geval is.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Cremé witte RS special

#804 Bericht door nozems » 04 sep 2018, 10:55

Zo het seizoen vordert weer aardig, en dit keer is het een wat beter seizoen geweest voor de witte RS, toch aardig wat ritten weer verreden. Maar inmiddels toch de nodige veranderingen doorgevoerd, daar er de nodige dingen niet geheel naar tevredenheid waren.
Ik liep al lange tijd met de koppeling te kloten, kreeg hem moeilijk slipvrij maar erger nog de platen kwamen ook niet goed vrij. Dit resulteerde in een (vooral als hij een beetje warm was) motor die bleef kruipen bij het stoplicht en onmogelijk meer vrij was te schakelen als je stilstond voor een stoplicht, erg vervelend! Heb van alles geprobeerd en uiteindelijk ontdekte ik waardoor dit kwam, het hendel wat erop zat gaf veels te weinig hevelverplaatsing, en dan kun je stellen en doen wat je wilt... heb met een hete luchtpistool het hendel iets proberen te verbuigen, dit ging redelijk maar ging toch net te ver en pats! gebroken dus. Wat nu, even naar Roukama toe en voor 15,- euro een perfecte vervanger gevonden, toch wel een groot voordeel als je met een special bezig bent, je pakt gewoon iets wat past.

Dit bleek eindelijk de gouden greep, nu komen de platen goed vrij en heb ik een fijn werkende koppeling, wat een genot!
Het 12volt gelijkspanning led achterlicht was toch niet opgewassen tegen de piekspanningen, nu zit er een 24volt wisselspanning ledlamp in en die heeft de nodige martelingen goed doorstaan, dus ook dat gaat eindelijk goed. De koplamp werkt nog steeds perfect, met dank aan de originele fitting/reflector.

Maar ook motorisch is er een hoop veranderd. Ondanks dat de motor goed reed bleef hij stationair erg pendelen, dit kreeg ik niet goed. Dus hij draaide ofwel te snel of net te langzaam, en om nou de hele tijd aan je gashendel te draaien voor een stoplicht?? nou nee. Daarbij liep de motor op toptoeren niet lekker, hij ging dan stotteren/inhouden, een kleinere hoofdsproeier loste dat aardig op maar resulteerde gelijk in minder vermogen?! Ik heb Rob (RVRT) hiervoor gevraagd wat te doen, en of hij mij wilde helpen bij de ombouw naar membraan, dat wilde hij wel! :)

Op de foto's kun je zien wat er gebeurd is, Rob maakt gebruik van een speciaal goedje waar je afdrukken van de spoelkanalen kunt maken, zodat direct inzichtelijk word wat er te verbeteren valt. Dit was ondanks het goede werk van Claus nog zeker mogelijk, dit valt ook alleen maar te doen als je afdrukken kunt maken van de kanalen.
Bijlagen
membraan4.jpg
membraan4.jpg (176.16 KiB) 4604 keer bekeken
membraan3.jpg
membraan3.jpg (176.06 KiB) 4604 keer bekeken
membraan2.jpg
membraan2.jpg (198.5 KiB) 4604 keer bekeken
membraan1.jpg
membraan1.jpg (188.31 KiB) 4604 keer bekeken
membraan.jpg
membraan.jpg (194.7 KiB) 4604 keer bekeken
hendeloud.jpg
hendeloud.jpg (184.69 KiB) 4604 keer bekeken
hendel1.jpg
hendel1.jpg (194.87 KiB) 4604 keer bekeken
hendel.jpg
hendel.jpg (162.37 KiB) 4604 keer bekeken

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Cremé witte RS special

#805 Bericht door nozems » 04 sep 2018, 11:18

Let niet op de cilinderwand, er is een nieuwe wand ingekomen. De ombouw naar membraan was alsnog stukken voordeliger dan een bestaande De Jager cilinder kopen (die er helaas niet meer zijn). Al is een De Jager cilinder een mooiere basis, daar het membraan dichter bij de zuiger zit.
Je ziet Rob heeft er nog best veel werk aan gehad, de kanalen zouden eigenlijk nog iets groter moeten zijn in verhouding tot de poort in de cilinderwand, ook mis ik een mooie radius in de poorten. Maar meer is gewoonweg niet mogelijk een Mahle cilinder, er zit niet genoeg vlees daarvoor.

Nu het rijden, starten gaat enorm snel en stationair loopt het veel stabieler, dus dat is al in de pocket. Met het rijden is duidelijk te merken dat er vermogen is bijgekomen, hij loopt rap door de versnellingen heen maar mis met de DPR uitlaat toptoeren, hij stopt adrupt. Hij loopt daar geen streep harder mee dan 110km/h op de teller, dit is echter 120 op de diverse fietsentellers?! Ik ga der van uit de de mijne klopt en dat die andere tellers ietwat optimistisch zijn ingesteld :lol:
Nu gaat het mij zeker niet om de hoogste snelheid, voordeel is nu dat de trillerij erg beperkt blijft en de motor gemakkelijk te berijden is.... maarja ik heb ook die PS-uitlaat nog liggen, die eronder en gelijk 20km/h meer topsnelheid erbij, ook meer vermogen! Gezien het feit ik met 110km/h al gelijk opging met een aantal de jager jongens denk ik dat hij met die ps-uitlaat over de 20pk heen ga :shock:

Maar je raadt het al, de rijdbaarheid is er behoorlijk mee op achteruit gegaan, veel hoogtoeriger. Ik ben van max 10k rpm naar ruim 12k rpm gegaan, ook rijdt ik veel meer in het gebeid waarin hij veel meer trillingen produceert... het is wel kicken toen ik op een 2baans 80km/h weg auto's inhaalde alsof ze stilstonden. Maar wanneer ga je nou 130+ rijden? Het gaat wel erg hard op zo'n klein dingetje, ook de levensduur zal aanzienlijk verkort worden met zulke hoge toerentallen. Ik ben er nog niet over uit wat ik daarmee ga doen, er is ook nog het nodige af te stellen, want je bent niet zomaar klaar als je gaat opvoeren.
Bijlagen
membraan7.jpg
membraan7.jpg (190.36 KiB) 4606 keer bekeken
membraan6.jpg
membraan6.jpg (197.85 KiB) 4606 keer bekeken
membraan5.jpg
membraan5.jpg (197.39 KiB) 4606 keer bekeken

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Cremé witte RS special

#806 Bericht door nozems » 04 sep 2018, 11:26

owja let niet op het spruitstuk vh met membraan. Ik heb hierop een extra ring gelast zodat de slang die daar overheen gaat over een groter gedeelte draagt. Dit is standaard erg kort en bevordert het loslopen van de slang en of de kans op valse lucht. Tevens valt mij het open inlaat geluid enorm mee, onderin hoor je het membraan geklepper wel maar eenmaal op toeren valt het alles mee. De bedoeling is het luchtfilterhuis weer te gaan gebruiken.

Gebruikersavatar
udo
Berichten: 1268
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:11
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Cremé witte RS special

#807 Bericht door udo » 05 sep 2018, 09:55

Ha Pascal! (collega) leuk je even gesproken te hebben over de Kreidler hobby. Tof dat je er nog mee bezig bent. Deze witte is wel heel erg gaaf geworden zeg!

Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: Cremé witte RS special

#808 Bericht door Ed.P » 05 sep 2018, 22:31

Mooi cilindertje Pascal :thumbleft

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9266
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 923 keren
Ontvangen waarderingen: 765 keren

Re: Cremé witte RS special

#809 Bericht door Eifelyeti » 06 sep 2018, 16:44

Hallo Pascal,

da is wel noog veel aan te doen.... :(

Afbeelding

Gebruikersavatar
Richard B
Berichten: 1634
Lid geworden op: 07 sep 2002, 22:45
Locatie: Bussum
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 103 keren

Re: Cremé witte RS special

#810 Bericht door Richard B » 06 sep 2018, 20:50

toch aan de membraan pascal,leuk om te lezen hoe je zo gaandeweg de diverse karakters van zo'n set leert kennen en daartussen kunt wisselen wanneer je dat zou wensen.
ik herken me goed in je verhaal,een goed koppel rijdt erg fijn maar hoogtoerig is kwa beleving toch ook altijd wel spektakel :D thanks voor het delen van je bevindingen altijd leuk :thumbleft

heeft rob ook de timingen gewijzigd?

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Cremé witte RS special

#811 Bericht door nozems » 07 sep 2018, 14:02

Ja de snelheidsbeleving met dik 130km/h op je kreidler met ruim 12.000rpm is heel hoog, zeker daar hij dan aardig wat vibraties doorgeeft... gelukkig zit er een grote remschijf op die goed werkt. Maar dat is dan toch weer ‘gejaagd’ rijden net zoals met een getunde 60cc, dat is voor even leuk maar het slaat totaal nergens op. Liever kies ik toch voor ‘makkelijk’ rijden, dan is die ruim 100km/h die hij nu haalt een praktische snelheid en is mijn Kreidler net wat meer motorfiets. Maar goed ik kan nu kiezen tussen twee verschillende karakters:) nee Rob heeft het in de breedte gezocht.

Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3675
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 231 keren
Ontvangen waarderingen: 512 keren

Re: Cremé witte RS special

#812 Bericht door b.bonk » 07 sep 2018, 18:49

hoi pascal.
prachtig man 130 + met de witte pijl rechtdoor.
nu nog ff de pieletjes van je banden af sjezen :P
of moet ik een vijl meenemen ? :lol: :lol: :lol:
mvg bertus

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9266
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 923 keren
Ontvangen waarderingen: 765 keren

Re: Cremé witte RS special

#813 Bericht door Eifelyeti » 08 sep 2018, 19:42

wie heet dan noog ens de bruine Massa ?

moet mijn ook ens testen....

Gebruikersavatar
midde
Berichten: 858
Lid geworden op: 04 apr 2009, 17:32
Locatie: almere
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: Cremé witte RS special

#814 Bericht door midde » 08 sep 2018, 19:48

Zou misschien ook met latexrubber kunnen, is te verkrijgen bij een polyester speciaal zaak.

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 3028
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 127 keren
Contacteer:

Re: Cremé witte RS special

#815 Bericht door LVS » 09 sep 2018, 00:44


Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9266
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 923 keren
Ontvangen waarderingen: 765 keren

Re: Cremé witte RS special

#816 Bericht door Eifelyeti » 18 sep 2018, 10:26


Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Cremé witte RS special

#817 Bericht door nozems » 20 okt 2018, 17:42

Zo het echte seizoen met lange warme ritten en doorgaans weinig wind raakt op zijn einde, de temperatuur zal/is gevoelig al wat lager en raakt daarmee op zijn einde. Hoewel ik nooit stop met rijden, de oranje is inmiddels ook wegenbelasting vrij, maar echt lekker weer om lange ritten te maken is het niet meer. De ombouw naar membraan is mij goed bevallen, er is duidelijk wat vermogen bij gekomen en hij is ook ver onder de 'powerband' nog goed rijdbaar. Doordat hij toch weer wat sterker is geworden heb ik besloten de tandwielverhouding wat te verzwaren, hij werd toch wel weer wat springerig/onrustig op hogere snelheden, vaak stond de gaskraan amper open als ik 90/100 rijdt. Wel leuk dat je zelfs met 6beaufort tegen nog lachend rechtop in z'n 5 kunt blijven rijden, maar normaliter rijdt hij erg kort door de versnellingen en dat toert niet 'rustig' op de B-wegen. Nu loopt hij een stukje rustiger. Starten doet hij echt heel vlot, koud staat hij eerst te arm maar zo gauw hij iets warm is is dat weer oke. De laatste ritten vonden van de week plaats in het pikkedonker, ik reed via de woude terug naar huis (23:00) maar de koplamp komt dan toch wel tekort en m'n teller verlichting doet het niet kwam ik achter.

Is er een manier om met de Kreidler koplamp icm de 6volts ontsteking een sterker lichtbeeld te krijgen?

Ik plaats toch weer foto's en je kan daarop zien dat het crème wit elke er iets anders uitziet, wat ik wel mooi vind.
Bijlagen
rit5.jpg
rit5.jpg (193.33 KiB) 3738 keer bekeken
rit4.jpg
rit4.jpg (196.98 KiB) 3738 keer bekeken
rit3.jpg
rit3.jpg (198.04 KiB) 3738 keer bekeken
rit2.jpg
rit2.jpg (193.62 KiB) 3738 keer bekeken
rit1.jpg
rit1.jpg (197.46 KiB) 3738 keer bekeken
rit.jpg
rit.jpg (198.33 KiB) 3738 keer bekeken

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Cremé witte RS special

#818 Bericht door nozems » 20 okt 2018, 17:48

Nog een paar.
Bijlagen
rit7.jpg
rit7.jpg (197.6 KiB) 3735 keer bekeken
rit6.jpg
rit6.jpg (198.02 KiB) 3735 keer bekeken

Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3675
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 231 keren
Ontvangen waarderingen: 512 keren

Re: Cremé witte RS special

#819 Bericht door b.bonk » 20 okt 2018, 21:00

Uh 6 v
Das toch niet van deze tijd pascal.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Cremé witte RS special

#820 Bericht door nozems » 20 okt 2018, 21:08

Ik houd niet van kokusan ontstekingen, vliegwiel is te licht. Daarbij heeft de ouderwetse mhkz een curve erin zitten van ca 6gr:) daarbij zijn de vliegwielen van kokusan niet, of slecht gebalanceerd... dus ik zal er alles aan doen om met de mhkz te kunnen blijven rijden.

En Bertus ik heb vd winter nog wel een klusje voor je, het motorscherm zal iets aangepast moeten worden.

Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3675
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 231 keren
Ontvangen waarderingen: 512 keren

Re: Cremé witte RS special

#821 Bericht door b.bonk » 20 okt 2018, 21:37

Okee.
Snap dat niet
Maar geloof dat wel
Mvg bertus

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9266
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 923 keren
Ontvangen waarderingen: 765 keren

Re: Cremé witte RS special

#822 Bericht door Eifelyeti » 20 okt 2018, 21:51

nozems schreef:Ik houd niet van kokusan ontstekingen, vliegwiel is te licht. ...............daarbij zijn de vliegwielen van kokusan niet, of slecht gebalanceerd...
http://kiesler-racing.de/index.php/929/ ... wer-detail

da kan je het eigen Kokusan-vliewiel opstuuren en direkt laaten electronisch balanceeren met sijn nieuwe maschine...

dan heb je wat....

Moet je Jürgen ens opbellen.... :wink:

Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: Cremé witte RS special

#823 Bericht door Ed.P » 20 okt 2018, 23:44

Koop gelijk even een nieuwe achterband :wink:

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Cremé witte RS special

#824 Bericht door nozems » 21 okt 2018, 00:09

Goed opgemerkt Ed:) deze is aardig op aan het raken. Bertus met te licht vliegwiel bedoel ik dat hij sneller terugvalt bij tegenwind, nerveuzer is en minder trillingen kan absoberen.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Cremé witte RS special

#825 Bericht door Enzo-tvdzijden » 21 okt 2018, 00:14

Ed.P schreef:Koop gelijk even een nieuwe achterband :wink:
Die is zo glad als een Volendamse aal.

Enzo

Plaats reactie