Met Ellie naar Wales!

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
thomasmaas
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 sep 2011, 00:17
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Met Ellie naar Wales!

#26 Bericht door thomasmaas » 07 sep 2016, 13:13

Beste Kreidlermannen,

Ik heb al een tijdje geen berichten over de voortgang geplaatst. Ik heb het uiteindelijk de Kreidler ruim op tijd klaar gekregen voor mijn vakantie.
Ik plaats misschien later nog wel een bericht over wat ik er allemaal nog aan versleuteld heb.

Voor nu heb ik een kort reisverslag met een aantal foto's erbij.
Klaar voor vertrek.
Klaar voor vertrek.
Herschaalde kopie van 1.jpg (173.21 KiB) 9054 keer bekeken
We zijn uiteindelijk met 7 man vertrokken zoals te zien op de foto hieronder. Van rechts naar links: Joost op z'n Vespa PK50, Bram op z'n honda zelfbouw brommer, Willemijn op d'r Yamaha DT50, Jip op z'n Puch Maxi 2-speed, San op z'n Honda C50 Cub, Dirk op z'n Tomos A35, en ik op mijn Kreidler.
Herschaalde kopie van 2.jpg
Herschaalde kopie van 2.jpg (174.82 KiB) 9054 keer bekeken
We hebben Wales uiteindelijk wel gehaald, maar 7 keer meer brommers betekend ook daadwerkelijk 7 keer meer pech. We hebben dus veel stilgestaan en niet erg veel kilometers gereden. De eindstand was uiteindelijk ongeveer 2500km in iets minder dan 3 weken tijd.
De route is hieronder te zien.
Route
Route
Herschaalde kopie van route.jpg (126.66 KiB) 9054 keer bekeken
We hebben afgesproken om op de dag van vertrek eerst nog even koffie te gaan drinken bij Joost thuis. Zowel Bram als Jip zijn bijna 2 uur te laat omdat ze nog tot diep in de nacht bezig zijn geweest om de brommers reisklaar te krijgen. Uitendelijk vertrekken we met 6 man uit Enschede met als doel om San in Amersfoort op te halen en de avond te slapen in Rotterdam bij de ouders van Willemijn.

We hebben voor elkaar allemaal een cadeau gekocht die de ander voor de rest van de reis moet meeslepen. Zo kwam het dat voor vertrek nog snel even een koffiezetappparaat, kamerplant, oud kussentje en een schoonmaak mop op de brommers gebonden worden. Ik krijg een ouderwetse radio met batterijen die ik met een spin bovenop mijn bagage bind.

Na de eerste tientallen kilometers gemaakt te hebben blijkt de voorrem van de Puch niet in orde te zijn. De kabel is geknapt en de rest van het remmechanisme is ook niet echt lekker gangbaar. Een goede reservekabel heeft hij niet bij zich, dus we hebben even een kabel pas gemaakt. We kunnen weer verder rijden! De maximale snelheid ligt rond de 50 km/uur waarbij de Tomos en het vertrouwen van Jip in de Puch de beperkende factoren zijn. Wat mij betreft geen verkeerde snelheid voor de rest van de vakantie, dan hoef ik de Kreidler in ieder geval niet uit te melken.
Het werd uiteindelijk een late lunch in Amersfoort bij San omdat we toch overschat hebben hoe hard je gemiddeld rijdt op de brommer met zo'n grote groep. Bram wisseld voor vertrek nog even zijn cadeau met San uit. Zo word er een cactus achterop de Cub gebonden en moet Bram de rest van de vakantie rond rijden met een fotolijst vol met vulgaire foto's.
Bij vertrek vanuit Amersfoort blijkt er direct was mis te zijn met de carburateur van de Cub. Het ding loopt opzich goed, maar na een paar honder meter valt de motor uit. We willen nog langs de brommerzaak "Leertouwer" om een aantal reserve onderdelen in te slaan dus we laten Joost en San even achter om de Cub te fixen. Voor de deur van Leertouwer heb ik de voorrem van de Jip's Puch nog even mooi schoongemaakt en voorzien van nieuw kopervet, remblokjes en kabel. Na een korte pauze komen Joost en San aanrijden. Het probleem van de Cub bleek uiteindelijk een niet passende vlotternaald te zijn.
Gretig om kilometers te maken vertrekken we richting Rotterdam waar we uiteindelijk tegen zonsondergang door de haven heen rijden. Het eten stond klaar, en we hebben er na een lange dag heerlijk geslapen.

Dag 2. Met een heerlijk ontbijt in de zon zijn we de dag begonnen. Met het rijden doen we ook erg rustig aan. Een lange pauze waarbij we hebben gezwommen en ons vol hebben gegeten aan appels uit de boom die naast het water stond. Een aantal veerponden gepakt om door zeeland heen te komen.
Wachten op de veerpond
Wachten op de veerpond
Herschaalde kopie van 4.jpg (163.55 KiB) 9054 keer bekeken
Tegen etenstijd rijden we een dorpje in. De Tomos rookt flink en heeft nog minder pit dan voorheen. Uiteindelijk valt deze dan ook stil vlak voor een snackbar. Mooi! Dan kijken we er na het eten wel naar. Na de carburateur er meerdere malen af te hebben gehad begint het wel erg donker te worden en hebben we de oorzaak nog steeds niet gevonden. Carburateur lijkt naar behoren te werken en hij heeft ook een stevige vonk. Uiteindelijk hebben we bij een boer aangeklopt of we in zijn weiland mogen overnachten. Dit kon, dus we hebben de Tomos erheen gesleept om er de volgende dag naar te kijken. Uiteindelijk hebben we tot s'avonds laat biertjes met de boer en zijn vrouw zitten drinken voordat we naar bed gingen.

Dag 3. Na een ochtend gesleuteld te hebben zijn er geen andere opties meer dan dat de krukas keerring van de Tomos open geblazen is. We hebben dat ding dus uiteindelijk op z'n kant gelegd en de koppelingen eraf getrokken. Daar zien we inderdaad een aantal stukjes keerring liggen.
Tomos krukas keerring
Tomos krukas keerring
Herschaalde kopie van 5.jpg (155.67 KiB) 9054 keer bekeken
Met geluk had Jip nog een keerringset voor z'n puch bij zich die toevallig ook in de Tomos past. Na alles dicht gegooid te hebben rijden we stevig door richting Duinkerken. In België moeten we nog even stoppen omdat de kleppen van de brommer van Bram wel heel erg beginnen te tikken. Na deze met warme motor en op gevoel gesteld te hebben kunnen we uiteindelijk doorrijden tot een camping in Duinkerken. Daar boeken we de tickets voor de overtocht naar Dover voor de volgende ochtend 10 uur. We duiken nog even de zee in, drinken nog een paar biertjes in de duinen en gaan naar bed.

Dag 4. Op tijd opstaan en alles inpakken om op tijd bij de boot te kunnen zijn, ontbijten doen we wel als we varen. Volgens mijn navigatie was er een mooie route via de industriële havens van Duinkerken maar deze blijkt dood te lopen. Uiteindelijk via een omweg op tijd bij de douane post weten te komen waarbij we een paar schuine blikken krijgen omdat we met de brommer naar Engeland willen. Zonder problemen kunnen we uiteindelijk de boot op rijden. waar we de brommers vastbinden en naar het dek lopen voor ons eerste Engels ontbijt.
Wachten bij de douane
Wachten bij de douane
Herschaalde kopie van 6.jpg (129.69 KiB) 9054 keer bekeken
Vastketenen van de brommers.
Vastketenen van de brommers.
Herschaalde kopie van 7.jpg (139.18 KiB) 9054 keer bekeken
Na een uur of 2 komen we bij de witte kliffen van Dover aan. We rijden de boot af en hebben onze eerste ervaring met het Engelse verkeer: Er wordt hard gereden, het is onoverzichtelijk en mensen zijn totaal geen bromfietsen gewend. We zijn naar Sandwich gereden om daar een sandwich te lunchen. Mensen verzamelen zich bij onze brommers als mieren bij zoetigheid. Bram komt uiteindelijk aan de praat me iemand op een Honda Dax 125. Bram is op zoek naar een andere carburateur aangezien de huidige veel te groot is en daarom niet af te stellen is. We worden erop gewezen dat er vlak naast Sandwich een werkplaats zit die gespecialiseerd is in de 4 takt honda blokjes die zowel Bram als San onder hun brommer hebben.
We blijken echt met onze neus in de boter te vallen want we hadden niemand beter kunnen treffen dan Adrian van OORacing. We hebben uiteindelijk de halve middag gespendeerd aan het afstellen van Bram's nieuwe 16mm carburateur en de rest van z'n blokje op de dyno van Adrian.
Na helemaal tevreden te zijn kunnen we eindelijk doorrijden. Het plan was om dwars door London heen te rijden, maar dat wordt door alle Locals zo afgeraden dat we besluiten om het niet te doen. In plaats daarvan is het plan om via de zuidkust te rijden naar Brighton.
De nieuwe carburateur van Bram blijkt op de weg wat minder te presteren dan op de Dyno. De vlotternaald blijft hangen waardoor hij telkens zijn vlotterbak leegrijd. De tijdelijke fix is om er tijdens het rijden af en toe met een schroevendraaier op te slaan. We proberen langs de kust een wildkampeerplek te zoeken maar weten niks goeds te vinden dus eindigen uiteindelijk op een caravanpark.
Dyno bij OORacing
Dyno bij OORacing
Herschaalde kopie van 8.jpg (159.06 KiB) 9054 keer bekeken
Deel 2 van het verslag volgt later.

thomasmaas
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 sep 2011, 00:17
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Met Ellie naar Wales!

#27 Bericht door thomasmaas » 07 sep 2016, 15:03

Dag 5. Het plan is om vandaag naar Brighton te rijden. Het vlotterbak probleem van Bram speelt nog steeds. Na een uurtje rijden beslijten we dan ook om tijdens de tankstop een pauze te nemen om te sleutelen. Het scharnier van de vlotter, en de vlotternaald worden een klein beetje opgeschuurd. Elke tankstop vergelijken we het verbruik van alle brommers. De 4 takt blokjes verbruiken veruit het minst (1 op 55) maar ook de Vespa met een 85cc is verbazend zuinig (1 op 45). De Tomos, Puch en DT zitten er een beetje tussenin (1 op 35/40) en mijn Kreidler verbruikt met een 60 cc en 19mm carburateur het meeste (1 op 30/35).
Het regent veel en waait hard, het blijkt dat niet alle regenpakken waterdicht zijn. Ik koop bij een supermarkt een rol met plastic zakken en impregneer spray om mijn voeten droog te kunnen houden. De bougiedop van de DT kan het water ook niet buiten houden, dus deze laten we drogen in een bushokje en wikkelen we in met tape. De brommer van Bram begint ook steeds meer te roken en tijdens he checken van de bougiekleur valt het op dat er een aantal lengtekrassen in zijn nieuw gemonteerde cilinder zitten. Het vermoeden is dat de zuigerslotspeling te klein is en er eventueel één gebroken is. Het rijdt er niet minder om, dus met een scheutje tweetakt olie in z'n tank rijden we verder.
Aan het eind van de dag klaart het weer op en rijden we Brighton binnen. het waait nog steeds net zo hard en de enorme golven zeewater slaan kapot op de pier. Het schakelmechanisme van de Vespa loopt niet soepel meer. Een speciale bout is losgetrild en dus ook kwijt en de koppeling slijt erg snel. Het plan is dan ook om de volgende dag langs 1 van de vele vespa dealers te gaan voor onderdelen.
We zetten onze tentjes op bij een pop-up camping aan de rand van Brighton waar we uiteindelijk onder een kraakheldere hemel met volle maan eten koken en cider drinken.
Brighton
Brighton
Herschaalde kopie van 9.jpg (163.21 KiB) 9048 keer bekeken
Dag 6. We slapen flink uit omdat het in de ochtend nog aan het regenen is. Op het moment dat de regen stopt staan we op en rijden we Brighton in op zoek naar een Vespa dealer die de onderdelen heeft waar we naar op zoek zijn. We hebben hier echter geen geluk in. De "big-frame" Vespa's zijn hier veel populairder dan de "small-frame Vespa's zoals Joost z'n PK50. Uiteindelijk vangt een klant bij de Vespa dealer ons verhaal op die meer met de "small-frame" Vespa's doet. Hij rijd met Joost alle kleine werkplaatsjes in Brighton af. Op deze manier krijgen wij de tijd om al onze brommers nog even een beurtje te geven en een stukje van Brighton te verkennen. Ik help Dirk een kettingset van z'n Tomos te vervangen. Jip monteerd een ander cilinder tapeind waardoor z'n cilinder hopelijk minder gaat lekken. San en Bram voeren op straat even een olie-wissel uit. Ook hier kwam de radio die ik mee had natuurlijk goed van pas om het echte werkplaats gevoel te hebben.
Uiteindelijk komt Joost zonder resultaat terug. Hij heeft wel het telefoonnummer van iemand die de onderdelen zeker weten heeft, maar deze heeft nog niet opgenomen. Joost belt nog een keer en eindelijk krijgt hij contact. Deze Vespa kenner zit een uur verderop, maar kan wel even naar huis rijden en de onderdelen van zijn reserve-blokjes plunderen. Anderhalf uur later komt er dan eindelijk komt er dan een rode Vespa aanrijden met de juiste onderdelen. We babbelen nog wat en monteren. Eindelijk kunnen we Brighton uitrijden.
Vespa onderdelen in aantocht.
Vespa onderdelen in aantocht.
Herschaalde kopie van 9,5.jpg (152.94 KiB) 9048 keer bekeken
We rijden over mooie wegen heen waarbij ik liever op de motor had gezeten dan op de brommer. Maarja het is tot nu toe al wel bewezen dat je op de brommer veel meer mee maakt.
De puch heeft motorische problemen. De koppakking lekt weer en de contactpuntjes staan ook niet lekker. San en Bram helpen met sleutelen terwijl de rest boodschappen gaat doen en op zoek gaat naar een geschikte wildkampeerplek. Het begint donker te worden maar de Puch doet het weer als een trein! We rijden ongeveer 2 km richting de wildkampeerplek maar dan gaat het weer mis met de puch. Uiteindelijk blijkt het volgnokje van de contactpunten af te zijn gebroken. Bij het monteren van een nieuw setje puntjes wordt de vliewiel moer niet genoeg aangedraaid waardoor de spie breekt tijdens het starten en het hele gedoe weer uit elkaar moet. Uiteindelijk monteren we het allemaal in elkaar en kunnen we bij de eerstvolgende boer in het ganzenveld onze tentjes opzetten.
Puch problemen
Puch problemen
Herschaalde kopie van DSC_0165.jpg (133.12 KiB) 9048 keer bekeken
Deel 3 volgt later.

Gebruikersavatar
kursl00
Berichten: 116
Lid geworden op: 03 jul 2011, 19:58
Locatie: Beegden
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Met Ellie naar Wales!

#28 Bericht door kursl00 » 08 sep 2016, 10:33

Geweldig wat jullie doen.
Hopelijk niet te veel pechgevallen en niet te veel regen.


Gr leon

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Met Ellie naar Wales!

#29 Bericht door nozems » 08 sep 2016, 11:58

Wat een verslag, avontuurlijke reis hebben jullie gehad. Ik denk vwb de pechgevallen het wel beter is te regelen, lees veelal kapotte kabels niet goed functioneerde remmen, dat soort zaken moet je op voorhand al 100% in orde hebben, net als de afstelling van de brommertjes. Mochten jullie het weer eens gaan doen lijkt me dat niet onverstandig, dan is de kans dat je daarop stilvalt al een heel stuk kleiner...het kan altijd misgaan, maar het zal best schelen.

thomasmaas
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 sep 2011, 00:17
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Met Ellie naar Wales!

#30 Bericht door thomasmaas » 08 sep 2016, 18:36

Dag 7. De contactpuntjes van de Puch staan eindelijk goed op tijd. We vervolgen onze weg door het South Downs National Park richting Winchester. Na een klein uurtje rijden komen we lang biker café "Loomies", hier kunnen we natuurlijk niet aan voorbij rijden. We zetten onze brommers op de parkeerplaats terwijl we veel fronsende blikken ontvangen en lopen naar binnen voor een kop koffie. Wanneer we naarbuiten komen blijkt zich een behoorlijke menigte te hebben gevormd rondom onze brommertjes. Iedereen is behoorlijk benieuwd waar we vandaan komen, naartoe gaan en waarom we in hemelsnaam op kleine 50cc'tjes rijden. Van andere kanten krijgen we opmerkingen waarom we geen "grote" motoren kopen. Wanneer we laten vallen dat we bijna allemaal meerdere "grote" motoren hebben staan ze met hun bek vol tanden. Ook blijken ze nog nooit van het merk Kreidler gehoord te hebben.
Joost pakt dit pauze moment om eens te kijken naar z'n cilinder aangezien het stationair lopen steeds moeilijker gaat en er bij hoge toeren knallen onder z'n Vespa vandaan komen. Er vormt zich al snel een halve circel aan broekzak sleutelaars om hem heen met grotendeels nutteloze opmerkingen maar ook goede hulp. De cilinder kopbouten blijken sinds het begin van de reis net 2 mm te lang te zijn waardoor de kop niet mooi aangetrokken zit. Ook blijkt door het lek wat daardoor vormt de kop iets kromgetrokken is. Er wordt al snel door iemand een spiegel uit het cafe getrokken en met behulp van wat fijnkorrelig schuurpapier staan er een paar oude knarren de cilinder-kop van de Vespa te vlakken. Met behulp van een paar opvul ringetjes wordt de kop netjes aangetrokken en vervolgen onze tocht.
Biker café "Loomies"
Biker café "Loomies"
Herschaalde kopie van IMG_1038.jpg (149.56 KiB) 8972 keer bekeken
We rijden langs Winchester en vervolgens onze weg richting Swindon. In één van de volgende dorpjes bevinden we ons in de regen op een afdaling waar we moeten remmen voor een rotonde. Vanwege slechte remtechniek, verkeerde gewichtsverdeling, een happende voorrem en een haast niet functionerende achterrem weet Jip zich onderuit te remmen. De schade valt mee. De enorme fietstassen hebben het grootste deel van de klap opgevangen maar de alluminium remhendel is compleet afgebroken. Gelukkig gebeurd dit vlak naast een pub waar we naar binnen gaan om Jip bij te laten komen en een plan te smeden. Aangezien het zondag is en Jip absoluut geen vertrouwen heeft om te rijden zonder goede remhendel besluiten we om de dichtsbijzijnde camping op te zoeken en het de volgende dag verder te bekijken. Ik rij met Willemijn en Joost richting de camping. Deze camping blijkt echter niet meer te bestaan en er is alleen maar een pub. We vragen bij de pub of we in de achtertuin mogen kamperen, maar dit is niet mogelijk. Ondertussen vangt iemand ons gesprek op, we mogen wel in zijn tuin slapen en hij heeft ook wel genoeg remhendels liggen waarvan er vast wel 1 past.
Ondertussen komt de rest van de groep aanrijden met een geïmproviseerd remhendeltje gemaakt van een decompressie hendel van de brommer van Bram. We drinken een paar biertjes in de kroeg en eten er nog wat waarna we ons naar het huis van de behulpzame man bevinden. Zijn vrouw zit al klaar met koffie. In de schuur wordt er een remhendel geplunderd van een showroomstatus Yamaha DT175 die met behulp van een slijptol passend wordt gemaakt. We zetten onze tentjes op in de tuin en gaan naar bed.
'S werelds kleinste remhendel!
'S werelds kleinste remhendel!
Herschaalde kopie van DSC_0182.jpg (151.78 KiB) 8972 keer bekeken
Dag 8. Tegen de tijd dat we opstaan staat de toast en thee al klaar. We babbelen nog wat maar willen vandaag graag Wales bereiken dus trappen de brommers aan. We vervolgen onze weg langs Swindon waar we uitgebreid de tijd nemen om een stuk of 30 rondes over de "Swindon Magic roundabout te rijden.
Swindon Magic roundabout
Swindon Magic roundabout
Herschaalde kopie van IMG_1062.jpg (118.7 KiB) 8972 keer bekeken
We volgen de weg die 1 van de mannen in het biker café aangeraden heeft. Uiteindelijk leidt dit tot een zogenaamde dual carriageway. Het is even schrikken wanneer je dan bergop met 30km/uur achter een Tomos zit te tuffen terwijl er auto's met 120 aan je voorbij komen. Gelukkig is het vrij druk waardoor we genoeg opstopping veroorzaken wat ons uiteindelijk veilig houdt. Na een aantal tientallen kilometers pakken we een mooi klein weggetje wat uiteindelijk zo steil omhoog gaat dat Dirk beter omhoog kan lopen dan rijden met z'n Tomos.
We vervangen een uitgewoond koppelingsmechanisme van de DT en weten Wales later die dag te bereiken. Uiteindelijk vinden we een kampeerplek in een pruimenboomgaard

Dag 9. We staan op en maken direct een grote pan pruimenjam. We rijden over fantastische wegen met mooi weer. Lunchen doen we in een typisch Welsh dorpje waar we nog een aantal oude gebouwen en kerken bekijken. Willemijn en Joost zullen vanwege hun baan de volgende dag richting huis moeten rijden. We besluiten daarom om rond een uur of 3 te stoppen met rijden zodat we nog een middag kunnen relaxen met z'n allen. We komen langs een oud bouwval waar we nog wat urban exploring doen.
We weten een schapenveld te vinden waar we mogen staan. We genieten van de zon, gaan vissen in de rivier en crossen een klein beetje over het veld heen. Na een fantastische maaltijd en de nodige biertjes, cider en rum vallen we onder een heldere sterrenhemel in slaap.
Het bouwval.
Het bouwval.
Herschaalde kopie van 10.jpg (147.66 KiB) 8972 keer bekeken
Deel 4 volgt later.

thomasmaas
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 sep 2011, 00:17
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Met Ellie naar Wales!

#31 Bericht door thomasmaas » 08 sep 2016, 18:45

nozems schreef:Wat een verslag, avontuurlijke reis hebben jullie gehad. Ik denk vwb de pechgevallen het wel beter is te regelen, lees veelal kapotte kabels niet goed functioneerde remmen, dat soort zaken moet je op voorhand al 100% in orde hebben, net als de afstelling van de brommertjes. Mochten jullie het weer eens gaan doen lijkt me dat niet onverstandig, dan is de kans dat je daarop stilvalt al een heel stuk kleiner...het kan altijd misgaan, maar het zal best schelen.
De brommers waren inderdaad niet allemaal in top staat, sommige mensen waren nou eenmaal beter voorbereid dan anderen. Niet iedereen had genoeg tijd of oog voor wat de staat van z'n brommer is. De pechgevallen werden door niemand slecht opgevangen, en door deze pechgevallen maak je juist een hoop mee en ontmoet je mensen. Ik vind daarom dat brommerpech niet van brommervakantie te scheiden is. Alles is zo makkelijk aan een brommer te sleutelen dat het haast allemaal onderweg te doen is.
Ik hou er zelf van om het grootste deel op orde te hebben, dat is ook de reden dat ik bijvoorbeeld het blok gerevisceerd heb. 100% in orde ga ik echter ook niet voor. Er gaat zeker weten nog wel een brommervakantie gebeuren en ik denk dat de voorbereiding dan niet erg anders zou zijn.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Met Ellie naar Wales!

#32 Bericht door nozems » 08 sep 2016, 19:01

Nou dat je door die pechgevallen nog meer meemaakt en ziet is te lezen, prachtig! Gelukkig staan jullie daarin als groep er hetzelfde tegenover, en is iedereen flexibel. Ik lees het volgende verslag weer met plezier:)

Gebruikersavatar
RuudvanWijk
Berichten: 1250
Lid geworden op: 22 mar 2007, 21:25
Locatie: Bovenkarspel
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 26 keren

Re: Met Ellie naar Wales!

#33 Bericht door RuudvanWijk » 08 sep 2016, 19:26

Leuk mannen. Ik blijf jullie topic volgen.
groet,
Ruud

Koster
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 feb 2016, 17:45
Locatie: Drenthe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Met Ellie naar Wales!

#34 Bericht door Koster » 08 sep 2016, 20:04

Geweldig avontuur, leuk om te volgen !!!

Mvg,
René

thomasmaas
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 sep 2011, 00:17
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Met Ellie naar Wales!

#35 Bericht door thomasmaas » 13 sep 2016, 20:12

Dag 10. Na een luie ochtend in het schapenveld nemen we afscheid van Joost en Willemijn. Zij steken midden Engeland door om op tijd thuis te zijn voor de baan van Willemijn. We blijven met z'n vijfen over en zijn van plan om de westkust van Wales te bereiken. We pakken veel doorgaande wegen welke niet bijzonder interessant zijn, komen door en langs dorpjes waarvan je geen idee hebt hoe je de naam uitspreekt en komen uiteindelijk in Aberystwyth aan. Onderweg zijn we nog een aantal keer gestopt bij kastelen, kerkjes en andere bezienswaardigheden. Dit is de eerste dag sinds ons vertrek dat we geen gereedschap aan hebben hoeven raken. Dit klinkt als een overwinning, maar betekend ook dat er relatief weinig gebeurt en we ook geen interessante mensen tegen komen. Tussen alle luxe caravan campings aan de kust weten we een vrij kamperen veldje te vinden waar slechts een dixie staat, niks meer. We bakken pannenkoeken in het licht van de ondergaande zon en maken een strandwandeling waarna we onze tenten in kruipen.
De westkust!
De westkust!
Herschaalde kopie van IMG_1143.jpg (141.21 KiB) 8910 keer bekeken
Dag 11. We staan met de zon op. Enigen van ons scharrelen nog wat over het strand terwijl anderen broodjes ei bouwen voor het ontbijt. We willen vandaag via zoveel mogelijk kustweggetjes naar Porthmadog rijden. Het is hier een hoop heuvelachtiger dan voorheen. Dit betekend dat we, beperkt door het tempo van de Tomos, met 15 à 20 km/uur de berg op rijden en met 65 a 70 km/uur weer naar beneden rijden. Met het grauwe weer zijn de kustplaatsjes hier behoorlijk rauw en een beetje kil. We stoppen voor lunch en weten het slechtste fish and chips zaakje te vinden van heel Groot Brittannië. De friet leek wel een week door het vet te hebben gezwommen en de vis lag diezelfde tijd al onder een warmhoudlamp. We geven de helft weg aan de meeuwen en rijden weer verder.
Lunchpauze in een kil dorpje.
Lunchpauze in een kil dorpje.
Herschaalde kopie van IMG_1171.jpg (176.66 KiB) 8910 keer bekeken
We komen in meer bebost gebied, zuid-oostelijk van Porthmadog. Tijdens een beklimming verlies ik Jip en San uit mijn spiegel. Ik draai me om en vind ze al snel bij de inrit stil staan. De band van de Puch lijkt lek te zijn, dus Jip is z'n bagage aan het afpakken om bij het wiel te kunnen. Wanneer we echter goed zicht op het wiel hebben blijkt er veel meer aan de hand te zijn. De volledige velg is zowel over de lengte als meerdere keren over de breedte te zijn gespleten, er is echt niks meer van over. Het is dus direct duidleijk dat we een tijdje niet meer zullen rijden. Jip heeft voor de vakantie zijn gehele achterbrug, naaf en spaken vervangen. Alleen zijn velg heeft hij vantevoren niet goed naar gekeken.
Het is nog middag dus Bram en ik rijden naar het grootste dorp in de buurt op zoek naar een werkplaats waar we geholpen kunnen worden. We worden van plek naar plek gestuurd, maar het wordt al snel duidelijk dat er in de buurt niemand is die iets met zulke smalle velgen doet. We worden wel op een vervallen scoutingterrein gewezen waar we perfect kunnen kamperen niet ver van de plek waar we gestrand zijn vandaan. Ondertussen hangt Jip met zijn reisverzekering aan de lijn om te kijken wat zij kunnen doen, ook daar komen ze al snel tot de conclusie dat er geen hulp in de buurt is. We halen boodschappen voor het avondeten en bevinden ons naar het vervallen scouting terrein. Jip hangt nog tot sluitingstijd met zijn verzekering aan de lijn, maar ze komen samen niet tot conclusies.
Ondertussen wordt het vrij duidelijk dat Jip niet meer thuis zal komen op zijn Puch. We geven suggesties als onderdelen vanuit nederland laten verschepen, motorfiets achterbrug erin lassen of de Puch naar de sloop brengen maar Jip is het hier allemaal niet zo mee eens. Omdat hij geen credit-card heeft is de kans vrij klein dat hij een auto kan huren om de Puch zelf naar huis te brengen. Uiteindelijk gaan we slapen om de volgende dag nog maar even met de verzekering aan de lijn te hangen en tot een conclusie te komen. Het is in ieder geval zeker dat we de volgende dag niet meer met z'n vijfen zullen verder rijden.
Op deze velg komen we niet verder.
Op deze velg komen we niet verder.
Herschaalde kopie van IMG_1174.jpg (170.17 KiB) 8910 keer bekeken
Het vervallen scouting terrein.
Het vervallen scouting terrein.
Herschaalde kopie van IMG_1186.jpg (154.35 KiB) 8910 keer bekeken
Deel 5 volgt later.

polini80
Berichten: 90
Lid geworden op: 27 feb 2014, 16:22
Locatie: Elst (Gld)
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Met Ellie naar Wales!

#36 Bericht door polini80 » 13 sep 2016, 22:56

Spannend verhaal! Respect voor jullie onderneming. En erg leuk om te lezen allemaal!

Gebruikersavatar
Mach4
Berichten: 2003
Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Met Ellie naar Wales!

#37 Bericht door Mach4 » 14 sep 2016, 11:21

Zo dat ziet er heftig uit,gelukkig is het wiel niet helemaal gebroken,dat had nare gevolgen kunnen hebben.

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9266
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 923 keren
Ontvangen waarderingen: 764 keren

Re: Met Ellie naar Wales!

#38 Bericht door Eifelyeti » 14 sep 2016, 14:06

super story :clap

Gebruikersavatar
Bongers-70
Berichten: 342
Lid geworden op: 30 sep 2012, 16:13
Locatie: Midden Limburg
Gegeven waarderingen: 46 keren
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Met Ellie naar Wales!

#39 Bericht door Bongers-70 » 19 sep 2016, 18:55

Heel erg mooi verhaal!

thomasmaas
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 sep 2011, 00:17
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Met Ellie naar Wales!

#40 Bericht door thomasmaas » 24 okt 2016, 14:50

Een tijdje geleden dat ik hier berichtjes heb geplaatst, maar ik wil toch het reisverslag nog even afmaken.

Dag 12. Het regent zonder uitzicht op verder rijden vanwege de Puch blijven we nog een paar uurtjes in onze tentjes liggen. Jip hangt alweer de hele ochtend met de verzekering aan de lijn om toch een goede oplossing te bedenken om de brommer weer terug naar nederland te krijgen.
Bram en ik vinden een klein bergpaadje wat ons wel uitermate geschikt lijkt om met de brommers te beklimmen. Via spekgladde klei loopt het pad uiteindelijk dood op een mooi watervalletje en keren we weer om.
Bergweggetje
Bergweggetje
Herschaalde kopie van 2016-08-26 13.jpg (162.31 KiB) 8596 keer bekeken
We willen Jip niet zonder plan van aanpak achterlaten in Wales en aangezien Jip nog steeds aan het bellen is zoeken we een manier om nog meer tijd te kunnen slijten. Er zit in de buurt het "Centre for alternative technology" (link). Een soort van hippie-centrum waar allerlei interessante oplossingen voor hernieuwbare energie gedemonstreerd worden. Zo gaan we bijvoorbeeld met een liftje omhoog welke aangedreven wordt door een tegengewicht te vullen met bergwater. Dirk is helemaal enthousiast over deze plekken, aangezien ze ook afstudeerprojecten aanbieden zou het me niks verbazen als dirk hier over een jaar of 2 zijn studie aan het afronden is.

We komen weer beneden vanaf het Centre en daar staat Jip die eindelijk een geschikte oplossing lijkt te hebben. Een vriend van hem wil hem wel met de auto komen ophalen waardbij alle gemaakte onkosten door de verzekering vergoed worden. Het lijkt een perfect plan, het enige nadeel is dat die vriend pas over een week kan komen. Jip moet zich dus maar een week lang weten te redden zonder vervoer of kookspullen in "the middle of nowhere". We brengen hem en zijn spullen naar de dichtsbijzijnde camping (waar geen internet of eten voorziening is), de Puch kan bij een local in een schuurtje staan totdat hij opgehaald worden. We lenen Jip nog wat contant geld uit zodat hij nog eens de bus ergens naartoe kan pakken, en schudden hem de hand.
Tegen een uur of 5 rijden we dan toch eindelijk weer over de prachtige wegen van Wales. Het voelt een beetje klote om nog maar met z'n 4en over te blijven maar het voelt toch als een last die van de schouders valt. Het weer en de wegen zijn goed, we zijn allemaal erg blij dat we weer op de brommer zitten.
We blijven met z'n 4en over.
We blijven met z'n 4en over.
Herschaalde kopie van 11.jpg (134.94 KiB) 8596 keer bekeken
Omdat we deze avond nog in Porthmadog willen komen rijden we stevig door. Op het moment dat het al lang donker is en onze magen beginnen te knorren als pasgeboren biggetjes stoppen we bij een Inn om een hapje te eten. Hier heb ik dan eindelijk een moot gegeten van de beroemde Welshe lammetjes, heerlijk! Compleet voldaan en opgewarmd lopen we naar de brommers voor het laatste stukje naar Porthmadog.
Ik duw Ellie van de standaard, zet het linker stepje op het bovenste punt en geef het pedaal een goede duw naar beneden. "KRAK!" ik trap met mijn voet door het pedaal heen en schop tegen de grond aan.
Ik zet de Kreidler op de standaard om goed te kunnen bekijken wat er gebeurt is. De volledige trapas is ongeveer 2 cm het blok in afgebroken, slecht nieuws dus.
We zijn moe, het is donker en we hebben geen zin om dit nu direct op te lossen. Ik plak het gat zo goed mogelijk af met duct tape om olie-verlies te minimaliseren. Ik duw de brommer aan en zet mijn linker voet op het passagiers stepje. Schakelen doe ik dus zwevend met mijn voet zonder over het stepje te kunnen scharnieren. We rijden de nacht in stoppen rond een uur of 10 stoppen we in Porthmadog bij een nachtwinkel om wat drank en snacks te halen en staan 10 minuten later bij een overvolle strand camping. De eigenaars vinden het allemaal een erg mooi avontuur en bieden ons toch ergens achterop de camping een gratis plekje aan. Op dit moment heb ik geen zin meer om naar de Kreidler te gaan kijken, we drinken een paar biertjes met de camping eigenaars en slapen onder de heldere sterren lucht.

Dag 13. Ik sta vroeg op om te gaan sleutelen. De as is over de tweede O-ring baan gescheurd. Ik heb een dergelijk probleem nog nooit via dit forum voorbij zien komen, dus kan ook bijna niet geloven dat dit dus echt gebeurt is.
Blok zonder trapas
Blok zonder trapas
Herschaalde kopie van 12.jpg (136.98 KiB) 8596 keer bekeken
afgescheurde trapas
afgescheurde trapas
Herschaalde kopie van 13.jpg (165.45 KiB) 8595 keer bekeken
Er lopen wat mede "bikers" over de camping die natuurlijk allemaal geïnteresserd zijn naar wat er aan de hand is en wat we hier op die kleine brommertjes doen. Ik maak de boel een beetje schoon en heb van één van deze bikers een rubberen dopje gekregen welke ik met behulp van wat heet water in de schakel as weet te persen, zo is het olie-lek hopelijk een beetje verholpen. Ik haal de zijstandaard eraf en plaats het passagiersstepje op de bouten van de standaard. De hoek van het stepje is niet ideaal, maar het zal maar moeten werken voor de rest van de vakantie.
Afgedoptje as en naar voren geplaatst passagiers stepje.
Afgedoptje as en naar voren geplaatst passagiers stepje.
Herschaalde kopie van 14.jpg (158.83 KiB) 8596 keer bekeken
De rest van de jongens vinden het stiekem wel heerlijk om te zien dat ook de "onverwoestbare Kreidler" eindelijk een keer stuk gaat. Veel medelijden krijg ik dus niet maar ik denk dat je dat ook wel verdiend als je op zo'n stukje kwaliteit rond rijd. Ik blijf de gebroken as een rare manier van falen vinden, maar het is ergens ook wel logisch aangezien je vaak genoeg met je volledige gewicht op een as, opgehangen in oude glijlagers, staat.
We rijden naar Mount Snowdon over de altijd prachtige wegen. Mijn hoofd is echter meer met een mogelijke ombouw naar kick-start blok bezig dan met de omgeving. We maken nog een kleine stop bij busje wat softijs verkoopt voordat we bij de voet van de berg aan komen.
We zetten de brommers goed aan elkaar vast en laten de helmen en bagage op de brommers zitten. We pakken een rugzakje in en gaan te voet verder naar de top van Mount Snowdon. De omgeving is werkelijk fantastisch, daar waren het meer mensen over eens. Dat zorgt ervoor dat het zo druk is dat je bijna in een treintje richting de top loopt. De uitzichten zijn goed maar er zit ook weinig uitdaging aan de klim. We komen uiteindelijk op een colletje met links Mount Snowdon, de hoogste berg van groot brittannië, en rechts waarschijnlijk de één na hoogste berg van groot brittannië. We zien nu ook dat er aan de andere kant van de berg een klein treintje naar de top van Mount Snowdon loopt. Wat een toeristische trekpleister, de top van de berg lijkt wel op een mierenheuvel waarbij iedereen even op het topje wil staan. We besluiten dus ook om rechts te gaan, dan maar niet op het hoogste topje van groot brittanië staan. Dat één na hoogste topje is net zo mooi.
Wanneer we daar eenmaal aangekomen zijn en even geluncht hebben zien we mensen over een minder bewandeld pad komen. Het lijkt ons wel een mooi idee om deze avontuurlijkere route te nemen naar beneden. Het blijkt al snel dat dit een stuk avontuurlijker blijkt te zijn dan we verwacht hadden. Het is een klimroute zonder duidelijke weg welke op een klettersteig lijkt zonder enige vorm van zekering. De meesten van ons vinden dit nog net op het randje zitten tussen gaaf en gevaarlijk eng. San vindt echter dat dit over dat randje is en gaat met een groep britten die we tegen komen via een andere weg naar beneden.
Deze route blijkt uiteindelijk ruim 2,5 keer zo lang te duren als de heenroute. Tegen de tijd dat we beneden komen begint het te druppen. We waren dus net op tijd, want met gladde rotsen had ik de klimroute een stuk minder leuk gevonden. Eenmaal bij de brommers wachten we nog even een half uurtje totdat San ook met z'n nieuwe britse vrienden aan komt wandelen. We rijden op de laatste druppels benzine van onze tank naar de dichtstbijzijnde pomp en rijden nog een stuk of 30 kilometer voordat we een klein stukje voor de engelse grens bij een boer aankloppen. We mogen in een leeg veld staan waar we een tarpje tussen een walletje en de brommer van Bram spannen. We zetten de tentjes op en koken onder het tarpje in de stromende regen een goede avondmaaltijd.
Herschaalde kopie van IMG_1275.jpg
Herschaalde kopie van IMG_1275.jpg (155.35 KiB) 8596 keer bekeken
Herschaalde kopie van 15.jpg
Herschaalde kopie van 15.jpg (159.46 KiB) 8596 keer bekeken
Tarpje tussen het walletje en de brommer.
Tarpje tussen het walletje en de brommer.
Herschaalde kopie van IMG_1287.jpg (153.64 KiB) 8596 keer bekeken
Laatst gewijzigd door thomasmaas op 26 okt 2016, 13:56, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
pascal
Berichten: 2888
Lid geworden op: 06 jan 2007, 17:34
Locatie: Vlak bij Lochem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Met Ellie naar Wales!

#41 Bericht door pascal » 24 okt 2016, 15:36

Mooi verhaal.
Die trapas doormidden hoor je vaak.
Kom maar op met het volgende deel van je verhaal.

Groetn

thomasmaas
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 sep 2011, 00:17
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Met Ellie naar Wales!

#42 Bericht door thomasmaas » 24 okt 2016, 17:36

Dag 14. We ontbijten uitgebreid in de volle zon met eieren en koffie. Vanaf vandaag voelt het toch echt alsof we op de terugweg zijn. We zijn nu niet meer in Wales, de omgeving veranderd, de wegen zijn een stuk drukker en minder mooi. We willen er vandaag een flinke rijdag van maken.
We rijden en klein stukje en maken een stop bij het "Pontcysyllte Aqueduct". Het aqueduct is een smalle geul op een paar honderd meter hoogte speciaal gemaakt voor de britse "Narrowboats". We hebben hier lekker de toerist uitgehangen; heen en weer gelopen over het aqueduct, souvenirs gekocht en een babeltje gemaakt met een schipper van één van de boten.
Herschaalde kopie van IMG_1302.jpg
Herschaalde kopie van IMG_1302.jpg (131.4 KiB) 8579 keer bekeken
Herschaalde kopie van IMG_1308.jpg
Herschaalde kopie van IMG_1308.jpg (126.89 KiB) 8579 keer bekeken
Vanuit Wales rijden we nu Engeland weer binnen, het plan is om Engeland middendoor te steken. Deze omgeving is dan ook heel anders dan zuid Engeland. Het is hier kaal de wegen zijn vooral recht en snel, niet echt leuk voor brommers dus. Ook komen we tot de constatering dat het achterbandje van de Tomos van Dirk eigenlijk al helemaal op is. Vantevoren heeft hij deze vervangen maar met de zware bepakking op het achterwiel is na krap 2000km het profiel op. We rijden stomweg door in de hoop dat we het op dat bandje nog wel naar Enschede zullen halen.
We maken nog een stop bij een "Banger-race" circuit maar hebben weinig zin om 15 pond te betalen om even een uurtje te kijken, vandaar dat we over het hek heen proberen te gluren. We worden al snel weggestuurd dus vervolgen onze tocht.
Herschaalde kopie van 2016-08-29 14.jpg
Herschaalde kopie van 2016-08-29 14.jpg (157.34 KiB) 8579 keer bekeken
We zien de gehele vakantie al borden bij pubs hangen met de woorden erop: "sunday roast". Dit willen wij wel een keer meemaken en aangezien het vandaag zondag is betekend dat ook dat we geen boodschappen meer hoeven doen. Rond een uur of 8 stoppen we dus bij een aantal pubs voor deze befaamde aanbieding. Het blijkt echter dat het altijd stipt om 6 uur start en dus al afgelopen was. Ze serveren ook geen ander eten op zondag, dus we moesten op een lege maag maar weer verder rijden. Uiteindelijk komen we bij een ontzettend amerikaans geïnspireerde burgertent terecht welke nog wel eten serveerde. Dirk en Bram namen de uitdaging aan om voor 10 pond ongeveer 3 kilo aan vlees, friet en andere vettigheid naar binnen te werken. Ik nam de uitdaging aan om voor 10 pond ongeveer de helft hiervan naar binnen te werken maar dan zo ontzettend pittig dat ik hier de volgende dag nog flink last van had. Vanzelfsprekend is het mij wel gelukt en Bram en Dirk niet.
We belanden uiteindelijk op het kampeerveldje van de britse caravan club waar we vanwege het late uur ook wel met tentjes mochten verblijven. Een verschrikkelijk decadente camping, ze hadden wel heerlijke douches.

Dag 15. We staan op en beseffen ons dat we geen ontbijt hebben. Gelukkig worden we uitgenodigd door een mede eigenaar van het caravanveldje die het hartstikke mooi vind dat we daar op brommers zijn gekomen. Hij had zelf erg veel hobby aan klassieke auto's zoals Jaguars en Volkswagens. Zo kwam het dat we uiteindelijk in zijn persoonlijke showroom toast en koffie aan het nuttigen waren.
Herschaalde kopie van IMG_1329.jpg
Herschaalde kopie van IMG_1329.jpg (167.57 KiB) 8579 keer bekeken
We rijden met mooi weer door centraal Engeland heen. Het plan is om vanavond in de buurt van Duxford te eindigen zodat we de volgende dag naar het "Imperial War Museum kunnen gaan" Waar het kan pakken we kleine stukken tussendoor maar we komen ook veel door grote steden. Her en der maken we nog een stop voor boodschappen, koffie of een oliewisseltje voor de Honda's. Sinds we met z'n 4en rijden is het een stuk makkelijker om kilometers te maken. Maken nog een pauze om kaartjes naar huis te sturen en relaxen af en toe nog in de zon.
De brommers blijven de laatste dagen behoorlijk heel wat maakt dat we héél véél minder hoeven te sleutelen dan in het begin van de vakantie.
We zoeken in de buurt van Duxford een wildkampeerplek, maar dit is niet makkelijk. Midden Engeland is veel kaler dan waar we de rest van de reis geweest zijn, dus een verscholen plekje in het bos vinden is niet mogelijk. Uiteindelijk weten we tussen twee heggen die een aantal weilanden scheiden een verscholen plekje te vinden waar we in de open lucht hebben geslapen.
Herschaalde kopie van IMG_1340.jpg
Herschaalde kopie van IMG_1340.jpg (149.45 KiB) 8579 keer bekeken

Gebruikersavatar
pascal
Berichten: 2888
Lid geworden op: 06 jan 2007, 17:34
Locatie: Vlak bij Lochem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Met Ellie naar Wales!

#43 Bericht door pascal » 24 okt 2016, 19:19

Mag je in de UK overal overnachten met je tentje?

thomasmaas
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 sep 2011, 00:17
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Met Ellie naar Wales!

#44 Bericht door thomasmaas » 25 okt 2016, 12:19

pascal schreef:Mag je in de UK overal overnachten met je tentje?
Er staat een soort van gedoog-beleid op. Wij hadden geen zin in gezeik, dus we hebben telkens plekjes gezocht waar je uit het zicht bent voor mogelijke voorbijgangers/wandelaars.

thomasmaas
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 sep 2011, 00:17
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Met Ellie naar Wales!

#45 Bericht door thomasmaas » 25 okt 2016, 14:34

Dag 16. Lekker wakker geworden met onze bakkes in het zonnetje. Alle spullen lekker vlot opgepakt en naar het "Imperial War Museum Duxford" gereden. Wat een fantastisch museum. Ze hebben er meerdere hangaars gevuld met historische vliegtuigen, restaureren klassieke vliegtuigen en vliegen er vanaf hun eigen startbaan ook de hele dag mee rond. Foto's zeggen in dit geval meer dan woorden, dus kijk hieronder maar even.
Herschaalde kopie van IMG_1350.jpg
Herschaalde kopie van IMG_1350.jpg (178.51 KiB) 8519 keer bekeken
Herschaalde kopie van 16.jpg
Herschaalde kopie van 16.jpg (130.9 KiB) 8519 keer bekeken
Herschaalde kopie van 2016-08-30 13.jpg
Herschaalde kopie van 2016-08-30 13.jpg (174.81 KiB) 8519 keer bekeken
Herschaalde kopie van IMG_1389.jpg
Herschaalde kopie van IMG_1389.jpg (124.45 KiB) 8519 keer bekeken
Herschaalde kopie van 2016-08-30 14.jpg
Herschaalde kopie van 2016-08-30 14.jpg (151.99 KiB) 8519 keer bekeken
We hebben ons hier een flink deel van de dag vermaakt. Uiteindelijk moeten we natuurlijk toch verder, dus rond een uur of 5 op de brommers gestapt en weer verder gereden.
Gedurende de vakantie zijn we natuurlijk aan honderden pubs voorbij gereden, we hebben echter nog geen enkele keer een bij één van deze pubs de hele avond aan de bar gehangen. Omdat we altijd het probleem hebben dat we nog op de brommer van de pub naar de kampeerplek moeten rijden vonden we het daarom wel een goed idee om te kijken of we in de achtertuin van een pub onze tentjes op konden zetten. Wij vonden het tegenover de pub wel een schappelijk voorstel: op voorwaarde dat we bij de pub eten, en de hele avond biertjes drinken mogen wij in de tuin overnachten. Toch waren de eerste 3 pubs niet in voor dit idee. Toch maar een stukje verder rijden dan.
We rijden via een weggetje wat via een kleine rivierdoorwading loopt. De natte, met mos begroeide, ondergrond is hier ook spekglad. Dat is natuurlijk geen probleem op het moment dat je geen gekke dingen doet. Bram moest echter tijdens deze doorwading remmen voor Dirk (die voor hem reed) wat ervoor zorgde dat hij het zwarte spul niet onder zich kon houden. Geen ernstige verwondinge, ook niks stuk aan de brommer. Slechts een brandwond door de uitlaat welke San vakkundig heeft verbonden.
Herschaalde kopie van 17.jpg
Herschaalde kopie van 17.jpg (174.33 KiB) 8519 keer bekeken
Tegen de schemer aan weten we dan toch eindelijk een pub te vinden welke het grasveldje in de tuin voor ons beschikbaar wil stellen. Een echte dorpspub meer op locals gericht dan toeristen, ze hebben er ook nog eens super lekker eten! We hebben het flink laat gemaakt en na sluitingstijd nog een tijd gezeten met de werknemers van de pub. Uiteindelijk wilde zij toch ook wel een keer naar bed dus zijn we weg gestuurd. Te moe om onze tentjes op te zetten zijn we weer in de open lucht gaan slapen.
Herschaalde kopie van IMG_1399.jpg
Herschaalde kopie van IMG_1399.jpg (134.58 KiB) 8519 keer bekeken
Dronken pub-baas
Dronken pub-baas
Herschaalde kopie van 2016-08-30 22.jpg (163.01 KiB) 8519 keer bekeken
Dag 17. We worden laat wakker met een aardig zwaar hoofd. De duiven in de boom boven ons hebben een cadeautje op mijn slaapzak achter gelaten in de vorm van een witte flatshj.
We ontbijten met koffie en toast bij de pub en stappen daarna op de brommer. Het is vanaf hier niet ver meer naar Harwich. We willen echter niet gehaast de nachtboot naar Nederland pakken en besluiten het vandaag lekker rustig aan te doen en de volgende dag met de boot te gaan.
We rijden rustig richting de kust en stoppen her en der voor boodschappen, lunch of koffie. Rond een uur of 2 zoeken we een strand op. Het weer is mooi en we hebben de tijd om deze middag te relaxen. Een fijn en schoon zandstrand is hier alleen niet te vinden dus moeten we het maar doen met een smerig, stinkend klei-strand. Hier boeken we de overtocht voor de volgende ochtend van Harwich naar Hoek van Holland. We struinen een beetje rond en vinden wat schelpdieren en oesters. Wanneer we een poging tot zwemmen doen komen we erachter dat het water niet dieper dan een halve meter wordt en je volledig wegzakt in de klei. Dit draait dan ook uit tot een modder gevecht waarna we allemaal zwart zijn van de klei. We proberen ons zo goed mogelijk te wassen en stappen na een paar uur weer op de brommer zoekend naar een camping dichtbij Harwich.
Wordt vervolgd.

thomasmaas
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 sep 2011, 00:17
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Met Ellie naar Wales!

#46 Bericht door thomasmaas » 25 okt 2016, 14:34

Vervolg.
Herschaalde kopie van IMG_1407.jpg
Herschaalde kopie van IMG_1407.jpg (151.65 KiB) 8519 keer bekeken
We weten een camping bij een pub te vinden. Nog steeds stinkend naar de zeeklei stappen we binnen. We mogen op het schuine veldje kamperen, maar worden vriendelijk gevraagd om snel te douchen voordat we andere klanten wegjagen met onze geur. Na het douchen gaan San en Dirk bezig met het avond eten en rijden Bram en ik nog even richting Harwich. Hier kopen we natuurlijk weer wat bier en wat souvenirs zoals een 3 liter fles cider.
Bij de camping duiken we nog even kort de kroeg in en vermaken ons met wat ludieke spellen voordat we naar bed gaan.

Dag 18. We staan rond een uur of 6 op en rijden naar de haven van Harwich. Hier wacht een enorm cruise-schip met alle luxe van meerdere restaurants, een bioscoop en een casino op ons. We zullen en dit schip ongeveer 8 uur mogen verblijven voordat we Nederland bereiken. We moeten nog even een uurtje wachten voordat we het schip op mogen. Hier komt San in aanraking met zijn "droom-motor". Op de boot binden we de brommers vast met spanbanden en gaan naar het bovendek.
Herschaalde kopie van 18.jpg
Herschaalde kopie van 18.jpg (144.34 KiB) 8519 keer bekeken
San's "droom-motor"
San's "droom-motor"
Herschaalde kopie van IMG_1439.jpg (143.8 KiB) 8519 keer bekeken
Herschaalde kopie van 19.jpg
Herschaalde kopie van 19.jpg (158.43 KiB) 8519 keer bekeken
We besluiten om van geen enkele luxe faciliteit gebruik te maken en in blote bast lekker boterhammetjes te smeren in de zon. De enorme boom-box radio die ik de gehele vakantie heb meegesleept is al een aantal dagen overleven en krijgt een zeemansgraf in de noordzee. We proberen af en toe een dutje te doen om de tijd te slijten. Ondertussen spelen San en ik nog een beroemde scène uit de Titanic na.
Herschaalde kopie van IMG_1463.jpg
Herschaalde kopie van IMG_1463.jpg (125.22 KiB) 8519 keer bekeken
Naspelen van een scène uit de Titanic
Naspelen van een scène uit de Titanic
Herschaalde kopie van IMG_1456.jpg (111.47 KiB) 8519 keer bekeken
Uiteindelijk komen we rond een uur of 4 in Nederland aan. Het is druk, warm en hectisch tijdens de spits. Ook is het weer even wennen aan het brommer rijden in Nederland: fietspad op, fietspad af. De brommer van Bram krijgt door z'n versleten cilinder en het stadsverkeer behoorlijk veel last van oververhitting door blow-by langs z'n zuiger. We stoppen dus iets meer en als we rijden proberen we ook echt door te rijden en niet met draaiende motor blijven wachten bij stoplichten. Dit is in Nederland een stuk uitdagender dan in Engeland met de vele steden en het dichte verkeer. De brommer van Bram slaat vaak af en begint steeds meer oliewalmen uit de uitlaat te gooien. Wanneer we in Utrecht is het al bijna donker en nemen we een flinke pauze om te eten en de brommer af te laten koelen. We komen hier ook weer in aanraking met de lokale bezorg-scooter-jeugd. We vertellen wat verhalen aan deze totaal verbaasde jongens terwijl we een broodje döner naar binnen werken.
Druk nederlands verkeer.
Druk nederlands verkeer.
Herschaalde kopie van IMG_1466.jpg (139.42 KiB) 8519 keer bekeken
Herschaalde kopie van IMG_1468.jpg
Herschaalde kopie van IMG_1468.jpg (178.29 KiB) 8519 keer bekeken
We besluiten om geen extra overnachting meer te maken en vanacht nog terug naar Enschede te rijden. In Amersfoort nemen we afscheid van San en rijden de nacht in. Het wordt veel rustiger op de weg en besluiten om over provenciale wegen door de veluwe te rijden. De nacht is helder en koud. Terwijl we door de mist rijden kijken we af en toe naar de hypnodiserende sterrenhemel. We maken weinig stops en de brommer van bram houd het ook een stuk beter uit met koeling van de mist en lage temperatuur. We trekken wat extra kleding aan en maken nog een stop voor warme koffie. We hebben het de hele vakantie niet zo koud gehad als nu. Uiteindelijk weten we rond 2 uur snachts Enschede zonder verdere problemen te bereiken.

Het voelt fijn om weer thuis te zijn, maar ik verlang nu alweer naar het volgende brommer avontuur. Ellie heeft zich goed gehouden maar mag binnenkort wel weer wat onderhoud te hebben, ook moet natuurlijk de gebroken as aangepakt worden.
Het was een mooi avontuur en ik hoop dat jullie hebben genoten van het lezen.

Thomas

thomasmaas
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 sep 2011, 00:17
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Met Ellie naar Wales!

#47 Bericht door thomasmaas » 25 okt 2016, 14:36

San heeft nog een trailer gemaakt van een aantal camera beelden. Heel erg het bekijken waard!

[BBvideo 560,340]https://youtu.be/-MJPN7fmBqY[/BBvideo]

Gebruikersavatar
Bongers-70
Berichten: 342
Lid geworden op: 30 sep 2012, 16:13
Locatie: Midden Limburg
Gegeven waarderingen: 46 keren
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Met Ellie naar Wales!

#48 Bericht door Bongers-70 » 25 okt 2016, 17:35

Knap gedaan, gaaf avontuur! :clap
Dit zou ik ook nog wel een keer willen doen met wat vrienden.

Groeten Bas

Gebruikersavatar
kursl00
Berichten: 116
Lid geworden op: 03 jul 2011, 19:58
Locatie: Beegden
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Met Ellie naar Wales!

#49 Bericht door kursl00 » 25 okt 2016, 18:32

Schitterend verhaal RESPECT.

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 4100
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 228 keren
Ontvangen waarderingen: 228 keren

Re: Met Ellie naar Wales!

#50 Bericht door hermanngas » 25 okt 2016, 23:02

Wat een geweldig avontuur, petje af voor jullie bikkels!

Plaats reactie