Restauratie van Kreidler Florett K53/3

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Eskimo6
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 apr 2016, 16:58
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Restauratie van Kreidler Florett K53/3

#1 Bericht door Eskimo6 » 20 apr 2016, 20:16

Beste allemaal!

ik ben Dieter,
en ik ben dus nu ongeveer al een kleine 3 weken bezig met de restauratie van m'n Kreidler Florett K53/3 die
is bovengekomen in de garage bij m'n ondertussen overleden grootmoeder.
ik heb op school nooit een opleiding van motoren of garage achtige toestanden gezien, ik ben elektricien, dus schiet me niet dood indien ik hier een rare vraag stel.
ik ben woonachtig te in de provincie Antwerpen in Belgie. en ik wil me nu al even verontschuldigen indien hier en daar misschien een woordje "dialect" in m'n teksten sluipt. vraag me gewoon wat het betekend, ik bijt niet ;-)

nu even verder over de Florett
ik heb hem aangetroffen zonder het motorblok onder de brommer. alle leidingen waren gedemonteerd, heel het motorblok is uitelkaar gehaald, en ik heb geen origineel stuur.

ik ga hem zoveel mogelijk uitelkaar halen om hem te laten zandstralen zodat de verf en de roest eraf is.
zijn er dingen waar ik eventueel moet op letten bij dit zandstraal gebeuren?
zijn er nog mensen die algemene tips hebben voor mij?

hieronder is een verzameling van de foto's en ik ga deze proberen bij te houden en zoveel mogelijk foto's in dit album te gooien.
http://s328.photobucket.com/user/Kreidl ... %20Florett"

Gebruikersavatar
dieter0101
Berichten: 94
Lid geworden op: 15 aug 2015, 21:54
Locatie: Hem (Noord-Holland)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Restauratie van Kreidler Florett K53/3

#2 Bericht door dieter0101 » 20 apr 2016, 20:28

Welkom Dieter, suc6 met de restauratie! Maak er wat moois van.
Genoeg mensen met tips en ervaringen op het forum dus het kan zeker wat worden!.
Je hebt in ieder geval een goede naam.

Mvg Dieter

Gebruikersavatar
Nicolaas
Berichten: 776
Lid geworden op: 21 apr 2006, 10:04
Locatie: Utrecht - Maarsen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Restauratie van Kreidler Florett K53/3

#3 Bericht door Nicolaas » 20 apr 2016, 20:59

Hallo beste kerel.
Wat betreft zandstralen pas op.
Ooit een Kreidler laten zandstralen en kreeg m' vol met putjes terug.
De volgende laten glasparelen en dat zag er prima uit.
Maar wellicht hebben anderen meer geluk gehad met zandstralen
Succes met de restauratie.
Nicolaas.

Gebruikersavatar
Paul Veloce
Berichten: 58
Lid geworden op: 22 mei 2003, 21:49
Locatie: De Lier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Restauratie van Kreidler Florett K53/3

#4 Bericht door Paul Veloce » 20 apr 2016, 21:30

Welkom Dieter, leuk dat je jezelf hier voorstelt. Je Kreidler is een mooie uitdaging. Opvallend is dat deze niet de platen heeft die bij mijn NL-bromfiets wel gemonteerd zijn. Waarschijnlijk is het wel origineel, zie de aluminium strip over de naad op het frame. Die uitvoering zie je niet vaak. Verder ziet je Kreid er behoorlijk compleet uit, en een stuur moet ook wel te vinden zijn want deze zijn voor de eerdere eitanks hetzelfde. Je mist dan waarschijnlijk ook de kap over het stuur, maar ook die zijn te vinden. Is het een motorfiets? Aan het nummer wat op de cilinder staat kun je achterhalen wat het type cilinder en hoeveel vermogen hij heeft, al is het natuurlijk niet zeker of het de originele cilinder is. Is het een driebak (hand of voet geschakeld) of een vierbak (altijd voetgeschakeld)?
Zandstralen is inderdaad vaak te grof. Glasstralen (of -parelen) is een stuk beter, al moet je er wel voor uitkijken dat er geen zand of glas in het frame komt. De luchtaanzuig naar de carburateur gaat via het frame (gaatjes onder het zadel), en zand of glasparel in je cilinder wil je niet! Het frame dompelen in een loogbad is ook een optie, of gewoon met schuurpapier en een roterende staalborstel.
Ik vond nog wat plaatjes van dit type.

Succes met de restauratie!
Bijlagen
folder66-2.jpg
folder66-2.jpg (123.28 KiB) 6378 keer bekeken
folder66-1.jpg
folder66-1.jpg (129.49 KiB) 6378 keer bekeken
66mop-sw.jpg
66mop-sw.jpg (23.2 KiB) 6378 keer bekeken

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10817
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 189 keren
Ontvangen waarderingen: 572 keren

Re: Restauratie van Kreidler Florett K53/3

#5 Bericht door Henk 3bakvoet » 20 apr 2016, 22:32

zijn er nog mensen die algemene tips hebben voor mij?
Hoi Dieter,
Model 1966 deze kwam na de Eitank, eigenlijk is het bijna een hele Eitank, maar met kenmerken van de latere modellen, zoals een kunstof kettingkast.
Je grootste gemene deler zullen de euro`s zijn als je deze 1966`r wilt restaureren.
Alleen al aan porto kosten uit Nederland en Duitsland loop je al leeg gedurende de restauratie, of alles moet voorradig zijn in België ?

Ik ga je absoluut niet ontmoedigen maar denk goed na of je dit helemaal ziet zitten, het is namelijk niet de laatste Kreidler op deze aardbol.
Gezien de staat waar de brommer in verkeerd zou ik eerst een reële begroting maken, dit is absoluut noodzakelijk om de kans op het stranden van dit project zo klein mogelijk te houden.
Verdiep je in de brommer, pluis en vogel eerst alles uit.

Aan de andere kant is het een niet alledaagse verschijning, het model is maar een paar maanden in productie geweest, in 1966 werden de Eitanken ook nog volop geproduceerd en zijn opvolger, jou model pruimde men niet, en zijn opvolger 1967 al helemaal niet, de Victorie kwam pas weer in 1968.

Wacht nog maar even met stralen, eerst de totale brommer compleet maken dan kan alles in één arbeid gang gerealiseerd worden, verzamelen heet dat, beurzen, dit forum, eBay enz enz.

Tot slot voor als je het echt wilt, ga voor redelijk mooi gebruikt spul en neem daar de tijd voor en koop niet in de blind spullen uit Nederland, onze uitvoeringen wijken nog al af, onze hadden bijvoorbeeld 19 inch wielen en bij de Belgen waren dat 17 inch wielen.

Succes en zet hem op, als je het er voor over hebt is het de moeite waard.
Bijlagen
1966-1.JPG
1966-1.JPG (141.26 KiB) 6335 keer bekeken
1966-2.JPG
1966-2.JPG (69.32 KiB) 6335 keer bekeken
1966-3.JPG
1966-3.JPG (74.3 KiB) 6335 keer bekeken

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13632
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 589 keren
Ontvangen waarderingen: 822 keren

Re: Restauratie van Kreidler Florett K53/3

#6 Bericht door Caspar » 30 apr 2016, 14:22

Hallo Dieter
Mooi dat je het aandurft om dit exemplaar te redden van de ondergang !
Veel succes er mee.

Zelf zou ik hem chemisch ontlakken en niet zandstralen.
Binnenkant van het frame coaten met Tectyl-ML

Jammer dat je een fotoserver gebruikt , liever de plaatjes op het forum.

Eskimo6
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 apr 2016, 16:58
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Restauratie van Kreidler Florett K53/3

#7 Bericht door Eskimo6 » 01 mei 2016, 23:02

Caspar schreef:Hallo Dieter
Mooi dat je het aandurft om dit exemplaar te redden van de ondergang !
Veel succes er mee.

Zelf zou ik hem chemisch ontlakken en niet zandstralen.
Binnenkant van het frame coaten met Tectyl-ML

Jammer dat je een fotoserver gebruikt , liever de plaatjes op het forum.
reden dat ik fotoserver gebruik is dat ik dan de plaatjes niet hoef te verkleinen naar 200kb of wat ook de limiet is.
en dat je de foto's die ik upload groter kan bekijken.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60394
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 966 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: Restauratie van Kreidler Florett K53/3

#8 Bericht door Enzo-tvdzijden » 01 mei 2016, 23:15

Eskimo6 schreef:
Caspar schreef:Hallo Dieter
Mooi dat je het aandurft om dit exemplaar te redden van de ondergang !
Veel succes er mee.

Zelf zou ik hem chemisch ontlakken en niet zandstralen.
Binnenkant van het frame coaten met Tectyl-ML

Jammer dat je een fotoserver gebruikt , liever de plaatjes op het forum.
reden dat ik fotoserver gebruik is dat ik dan de plaatjes niet hoef te verkleinen naar 200kb of wat ook de limiet is.
en dat je de foto's die ik upload groter kan bekijken.
Volgend jaar zien we kruisjes. Ben je dan klaar. Weet je niet meer waar over het gaat.

Dus rede ongegrond en buiten de forumregels !

Enzo

Eskimo6
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 apr 2016, 16:58
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Restauratie van Kreidler Florett K53/3

#9 Bericht door Eskimo6 » 07 mei 2016, 12:32

Enzo-tvdzijden schreef:
Eskimo6 schreef:
Caspar schreef:Hallo Dieter
Mooi dat je het aandurft om dit exemplaar te redden van de ondergang !
Veel succes er mee.

Zelf zou ik hem chemisch ontlakken en niet zandstralen.
Binnenkant van het frame coaten met Tectyl-ML

Jammer dat je een fotoserver gebruikt , liever de plaatjes op het forum.
reden dat ik fotoserver gebruik is dat ik dan de plaatjes niet hoef te verkleinen naar 200kb of wat ook de limiet is.
en dat je de foto's die ik upload groter kan bekijken.
Volgend jaar zien we kruisjes. Ben je dan klaar. Weet je niet meer waar over het gaat.

Dus rede ongegrond en buiten de forumregels !

Enzo
Excuseer Enzo,

ik zal de foto's verkleinen en op het forum zetten ipv het online album!

weet er iemand waar ik de rubbers van de voorvork vering kan bestellen of kopen?
http://www.kreidlerparts.com/explodedvi ... ngview/410 het gaat hier over nummer 29 en 30
of kent er iemand een ander product dat hiervoor kan gebruikt worden?

mijn voorvorkvering is namelijk nog in (vrij) goede staat en ik heb enkel de rubbers en de veren zelf nodig, dus ben ik niet van plan om een gehele nieuwe set te kopen.

Plaats reactie