Restauratie Kreidler TM 1969
-
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 31 dec 2015, 10:02
- Locatie: Kortrijk
- Gegeven waarderingen: 11 keren
- Ontvangen waarderingen: 14 keren
Restauratie Kreidler TM 1969
Hallo mede forum leden,
Allereerst even voorstellen wie ik ben, mijn naam is Frédéric en ben woonachtig in Dottenijs (Belgie), ik ben al een goede 10 jaar bezig met het verzamelen van Kreidlers/onderdelen. Ik volg hier al enige tijd het forum en de restauraties van verschillende mensen, prachtig werk!
Zelf heb ik een paar kreidlers namelijk een rs 69 rood, rs 71 oranje, rs 74 groen, rs 75 rood, rs 75 groen, kreidler van veen 71 in opbouw en nu ga ik de TM van 69 onder handen nemen.
De blokken reviseer ik ook (wat ik eingelijk nog het liefste doe), heb nu laatst nog een freesbank erbij gekocht met half automatisch aansturing die ik aan het verbouwen ben met een LINUX cnc programma zo kan ik 3 bewegingen doen tergelijkertijd.
Dus zoals ik al zei ga ik nu de TM K54/54 restaureren deze is afkomstig uit zwitserland bouwjaar 69, ik zal het verloop hier plaatsen.
Ik heb een zwitsers bagagerekje en zadel destijds eens gekocht, nu wil ik deze eerst passend maken voor ik alles spuit. Als ik het geheel monteer dan komt mijn zadel teveel naar voren, hoe is het zadel eingelijk bevestigd op het frame? Heb ik het juiste zadel? Zijn er verschillende spatborden?
Alle reactie/commentaren/tips zijn welkom!
mvg
Frédéric
Allereerst even voorstellen wie ik ben, mijn naam is Frédéric en ben woonachtig in Dottenijs (Belgie), ik ben al een goede 10 jaar bezig met het verzamelen van Kreidlers/onderdelen. Ik volg hier al enige tijd het forum en de restauraties van verschillende mensen, prachtig werk!
Zelf heb ik een paar kreidlers namelijk een rs 69 rood, rs 71 oranje, rs 74 groen, rs 75 rood, rs 75 groen, kreidler van veen 71 in opbouw en nu ga ik de TM van 69 onder handen nemen.
De blokken reviseer ik ook (wat ik eingelijk nog het liefste doe), heb nu laatst nog een freesbank erbij gekocht met half automatisch aansturing die ik aan het verbouwen ben met een LINUX cnc programma zo kan ik 3 bewegingen doen tergelijkertijd.
Dus zoals ik al zei ga ik nu de TM K54/54 restaureren deze is afkomstig uit zwitserland bouwjaar 69, ik zal het verloop hier plaatsen.
Ik heb een zwitsers bagagerekje en zadel destijds eens gekocht, nu wil ik deze eerst passend maken voor ik alles spuit. Als ik het geheel monteer dan komt mijn zadel teveel naar voren, hoe is het zadel eingelijk bevestigd op het frame? Heb ik het juiste zadel? Zijn er verschillende spatborden?
Alle reactie/commentaren/tips zijn welkom!
mvg
Frédéric
- Bijlagen
-
- sdgsdfg.jpg (105.5 KiB) 13084 keer bekeken
-
- f8cfc474da1863fac5ac749cee298bd6.jpg (31.68 KiB) 13084 keer bekeken
-
- 396dab86976050f6da1f6de0b4f9392a.jpg (27.47 KiB) 13084 keer bekeken
-
- f5b83baaddca786dc9f3204e6910fb94.jpg (30.79 KiB) 13084 keer bekeken
-
- c2f6f784862eb10769c1cc4e51cd77ec.jpg (38.26 KiB) 13084 keer bekeken
-
- b16dae8f4941229c881858849e899d73.jpg (30.35 KiB) 13084 keer bekeken
-
- 25395319c51dcead0307bae50bc31498.jpg (35.08 KiB) 13084 keer bekeken
-
- 1d72ffaeb433e4a0d4c36c48bcf6a1fc.jpg (41.37 KiB) 13084 keer bekeken
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 800 keren
Re: Restauratie Kreidler TM 1969
Hallo Frédéric,
klasse Sammlung !
Schau Dir mal das Bild an, so müßte das aussehen.
Gruß
Carsten
klasse Sammlung !
Schau Dir mal das Bild an, so müßte das aussehen.
Gruß
Carsten
- Bijlagen
-
- TM1.jpg (154.5 KiB) 13029 keer bekeken
- Caspar
- Berichten: 13634
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 822 keren
Re: Restauratie Kreidler TM 1969
Ik smul van de foto's Frédéric.
En jouw sleutelhok straalt orde en netheid uit.
Complimenten.
Ik vermoed dat je het verkeerde model zadel hebt
En jouw sleutelhok straalt orde en netheid uit.
Complimenten.
Ik vermoed dat je het verkeerde model zadel hebt
-
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 31 dec 2015, 10:02
- Locatie: Kortrijk
- Gegeven waarderingen: 11 keren
- Ontvangen waarderingen: 14 keren
Re: Restauratie Kreidler TM 1969
hallo,
Hier nog enkele foto's.
Heeft er soms iemand detail foto's van een tm met kort zadel? Ik zou graag willen weten van welke kreidler mijn zadel dan voor dient?!
De leleu's doe ik er vanaf, ik heb nog een set nos compagnolo 150 naven liggen die horen erop.
Ik heb bijna alle onderdelen wat ik nog zoek zijn achterschokbrekers, nieuw ulo achterlicht, gereedschapsbakje en voorlopig zal het zowat zijn denk ik.
mvg
Frédéric
Hier nog enkele foto's.
Heeft er soms iemand detail foto's van een tm met kort zadel? Ik zou graag willen weten van welke kreidler mijn zadel dan voor dient?!
De leleu's doe ik er vanaf, ik heb nog een set nos compagnolo 150 naven liggen die horen erop.
Ik heb bijna alle onderdelen wat ik nog zoek zijn achterschokbrekers, nieuw ulo achterlicht, gereedschapsbakje en voorlopig zal het zowat zijn denk ik.
mvg
Frédéric
- Bijlagen
-
- 534a6f65206b0da5838acd3aa68655a0.jpg (31.74 KiB) 12967 keer bekeken
-
- 94f0803a17d45f22f274b16cfac7e234.jpg (83.4 KiB) 12967 keer bekeken
-
- 24e036b4a0257f26095d4f28a0fd4cfa.jpg (27.56 KiB) 12967 keer bekeken
-
- 4b8f4a2108d51ad6d58c7cbd15798bc2.jpg (71.17 KiB) 12967 keer bekeken
-
- 03e365eeaa7991ce0f9d7474758ef0f2.jpg (36.82 KiB) 12967 keer bekeken
-
- 03c5cb643ea65d5cbf8ffb23ddcf38f8.jpg (75.47 KiB) 12967 keer bekeken
-
- 1b678c2c6a6f222fcf879fb42db30766.jpg (51.26 KiB) 12967 keer bekeken
-
- 5ab3e7fc8ea07bc7e6c569eb9fa1f25f.jpg (49.13 KiB) 12967 keer bekeken
-
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 31 dec 2015, 10:02
- Locatie: Kortrijk
- Gegeven waarderingen: 11 keren
- Ontvangen waarderingen: 14 keren
Re: Restauratie Kreidler TM 1969
vervolg
- Bijlagen
-
- f6bb4b8c7331d8ec01fe588b63d2fed5.jpg (81.09 KiB) 12963 keer bekeken
-
- ee82687cedd6ebd73f1c7eead36d68d8.jpg (32.92 KiB) 12963 keer bekeken
-
- d442605ef01687db83a9844df432c4d5.jpg (30.62 KiB) 12963 keer bekeken
-
- d37b277d063cdf90f30db585e3b8549e.jpg (63.46 KiB) 12963 keer bekeken
-
- d3c31fbc89afea4f3d7ab5065c3daf35.jpg (42.88 KiB) 12963 keer bekeken
-
- afad6df7d6c48f80bb6e7df984907012.jpg (35.11 KiB) 12963 keer bekeken
-
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 31 dec 2015, 10:02
- Locatie: Kortrijk
- Gegeven waarderingen: 11 keren
- Ontvangen waarderingen: 14 keren
Re: Restauratie Kreidler TM 1969
Bedankt!Caspar schreef:Ik smul van de foto's Frédéric.
En jouw sleutelhok straalt orde en netheid uit.
Complimenten.
Ik vermoed dat je het verkeerde model zadel hebt
Ik zal regelmatig foto's plaatsen
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Restauratie Kreidler TM 1969
Gaat mis met de GT modellen die afwijkende rekjes en buddy heeft. Qua uiterlijk gelijk maar in maat anders door het halve eitank frame.
Enzo
Enzo
-
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 31 dec 2015, 10:02
- Locatie: Kortrijk
- Gegeven waarderingen: 11 keren
- Ontvangen waarderingen: 14 keren
Re: Restauratie Kreidler TM 1969
Ok, maar heb je soms de maten?Enzo-tvdzijden schreef:Gaat mis met de GT modellen die afwijkende rekjes en buddy heeft. Qua uiterlijk gelijk maar in maat anders door het halve eitank frame.
Enzo
Ik zou graag willen weten wat ik nu verkeerd heb of zijn het beiden?
mvg
- rs-r
- Berichten: 845
- Lid geworden op: 03 mei 2005, 21:18
- Locatie: Waregem (België)
- Gegeven waarderingen: 238 keren
- Ontvangen waarderingen: 43 keren
Re: Restauratie Kreidler TM 1969
Hallo Frédéric,
Zo was mijn TM in zijn Zwitserse uitvoering.
Het zadel kwam dus ook tot tegen de tank.
Zo was mijn TM in zijn Zwitserse uitvoering.
Het zadel kwam dus ook tot tegen de tank.
- Bijlagen
-
- DSCF0001.jpg (174.8 KiB) 12929 keer bekeken
-
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 31 dec 2015, 10:02
- Locatie: Kortrijk
- Gegeven waarderingen: 11 keren
- Ontvangen waarderingen: 14 keren
Re: Restauratie Kreidler TM 1969
Conclusie ik heb dus het verkeerde zadel?rs-r schreef:Hallo Frédéric,
Zo was mijn TM in zijn Zwitserse uitvoering.
Het zadel kwam dus ook tot tegen de tank.
mvg
-
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 31 dec 2015, 10:02
- Locatie: Kortrijk
- Gegeven waarderingen: 11 keren
- Ontvangen waarderingen: 14 keren
Re: Restauratie Kreidler TM 1969
Mooie TM!!rs-r schreef:Hallo Frédéric,
Zo was mijn TM in zijn Zwitserse uitvoering.
Het zadel kwam dus ook tot tegen de tank.
mvg
- rs-r
- Berichten: 845
- Lid geworden op: 03 mei 2005, 21:18
- Locatie: Waregem (België)
- Gegeven waarderingen: 238 keren
- Ontvangen waarderingen: 43 keren
Re: Restauratie Kreidler TM 1969
BedanktFrédéric schreef:Mooie TM!!rs-r schreef:Hallo Frédéric,
Zo was mijn TM in zijn Zwitserse uitvoering.
Het zadel kwam dus ook tot tegen de tank.
mvg
zo staat hij er nu bij.. 25000km verder dan de zwart wit foto
- Bijlagen
-
- IMG_8629.jpg (63.67 KiB) 12885 keer bekeken
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Restauratie Kreidler TM 1969
Veel mooierrs-r schreef:BedanktFrédéric schreef:Mooie TM!!rs-r schreef:Hallo Frédéric,
Zo was mijn TM in zijn Zwitserse uitvoering.
Het zadel kwam dus ook tot tegen de tank.
mvg
zo staat hij er nu bij.. 25000km verder dan de zwart wit foto
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 14 sep 2009, 23:03
- Locatie: Raamsdonksveer
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 4 keren
Re: Restauratie Kreidler TM 1969
De eerste zwitserse 1968 TM had ook nog het kortere GT zadel en bijbehorende bagagerekje. Deze zijn niet uitwisselbaar met de latere TM's. Daarnaast had model 68 ook nog de kleinere wielnaaf achter
De vorm van het rekje is ook anders.
De vorm van het rekje is ook anders.
- Bijlagen
-
- IMG_1146.JPG (179.52 KiB) 12828 keer bekeken
- kilometerfresser
- Berichten: 253
- Lid geworden op: 07 nov 2011, 22:42
- Locatie: Bad Honnef (D)
- Gegeven waarderingen: 7 keren
- Ontvangen waarderingen: 20 keren
Re: Restauratie Kreidler TM 1969
Hallo Frédéric,
ich schreibe auf Deutsch, weil der Text für mich zu kompliziert zum Übersetzen ist. Wenn das ein Problem ist, kann das bestimmt jemand anderes übersetzen.
Es gibt für die Schweizer Büffeltank Modelle verschiedene Sitzbänke und verschiedene Gepäckträger, die man nicht beliebig kombinieren kann.
Die Sitzbänke gibt es in einer niedrigen und einer hohen Version.
Du hast die niedrige Sitzbank, auf dem zweiten Bild unten. Die ist etwas kürzer.
Für jede Bank gibt es einen speziellen Gepäckträger.
Nr. 1 ist für die hohe Sitzbank. Den hast Du. Deshalb hast Du eine Lücke zwischen der Sitzkank und der oberen Befestigung am Gepäckträger.
Nr. 2 ist für die niedrige Sitzbank.
Nr. 3 ist sehr selten, ich vermute das der für die GT ist. Der hat kürzere Arme für die Befestigung am Rahmen und passt bei den Modellen 68 bis 72 nicht. Ganz sicher bin ich da nicht, ich besitze keine GT.
Du brauchst also entweder einen anderen Gepäckträger Nr. 2 oder eine hohe Sitzbank. Ich denke, original gab es die niedrige Sitzbank nur bei den frühen RS, bei den TM war immer die hohe montiert, ganz sicher bin da aber auch nicht. Ist auch nicht so wichtig, Hauptsache Sitzbank und Gepäckträger passen zusammen.
Auf allen Schweizer Sitzbänken sitzt man, wenn sie gut überholt sind, viel besser, als auf den Zweimann Sitzbänken, weil sie in der Mitte keine Spiralfedern haben. Ideal für Kilometerfresser
Gr.
Bernd
ich schreibe auf Deutsch, weil der Text für mich zu kompliziert zum Übersetzen ist. Wenn das ein Problem ist, kann das bestimmt jemand anderes übersetzen.
Es gibt für die Schweizer Büffeltank Modelle verschiedene Sitzbänke und verschiedene Gepäckträger, die man nicht beliebig kombinieren kann.
Die Sitzbänke gibt es in einer niedrigen und einer hohen Version.
Du hast die niedrige Sitzbank, auf dem zweiten Bild unten. Die ist etwas kürzer.
Für jede Bank gibt es einen speziellen Gepäckträger.
Nr. 1 ist für die hohe Sitzbank. Den hast Du. Deshalb hast Du eine Lücke zwischen der Sitzkank und der oberen Befestigung am Gepäckträger.
Nr. 2 ist für die niedrige Sitzbank.
Nr. 3 ist sehr selten, ich vermute das der für die GT ist. Der hat kürzere Arme für die Befestigung am Rahmen und passt bei den Modellen 68 bis 72 nicht. Ganz sicher bin ich da nicht, ich besitze keine GT.
Du brauchst also entweder einen anderen Gepäckträger Nr. 2 oder eine hohe Sitzbank. Ich denke, original gab es die niedrige Sitzbank nur bei den frühen RS, bei den TM war immer die hohe montiert, ganz sicher bin da aber auch nicht. Ist auch nicht so wichtig, Hauptsache Sitzbank und Gepäckträger passen zusammen.
Auf allen Schweizer Sitzbänken sitzt man, wenn sie gut überholt sind, viel besser, als auf den Zweimann Sitzbänken, weil sie in der Mitte keine Spiralfedern haben. Ideal für Kilometerfresser
Gr.
Bernd
Laatst gewijzigd door kilometerfresser op 13 jan 2017, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Restauratie Kreidler TM 1969
Ik had even de hulptroepen ingeschakeld. Kon bij Jogy de topic niet meer vindenCaspar schreef:Gute Beitrage Bernd , danke dir !
Enzo
- rs-r
- Berichten: 845
- Lid geworden op: 03 mei 2005, 21:18
- Locatie: Waregem (België)
- Gegeven waarderingen: 238 keren
- Ontvangen waarderingen: 43 keren
Re: Restauratie Kreidler TM 1969
Auf allen Schweizer Sitzbänken sitzt man, wenn sie gut überholt sind, viel besser, als auf den Zweimann Sitzbänken, weil sie in der Mitte keine Spiralfedern haben. Ideal für Kilometerfresser
.......
Zoals je zegt; indien ze goed gereviseerd zijn.
Maar mijn Zwitsers zadel was na al die kilometers in een staat van trampoline geworden..
Jan
.......
Zoals je zegt; indien ze goed gereviseerd zijn.
Maar mijn Zwitsers zadel was na al die kilometers in een staat van trampoline geworden..
Jan
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Restauratie Kreidler TM 1969
Zullen meer forumleden moeite voor moeten nemen.gino schreef:prachtige foto´s en mooi in beeld gebracht.
Enzo
-
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 31 dec 2015, 10:02
- Locatie: Kortrijk
- Gegeven waarderingen: 11 keren
- Ontvangen waarderingen: 14 keren
Re: Restauratie Kreidler TM 1969
kilometerfresser schreef:Hallo Frédéric,
ich schreibe auf Deutsch, weil der Text für mich zu kompliziert zum Übersetzen ist. Wenn das ein Problem ist, kann das bestimmt jemand anderes übersetzen.
Es gibt für die Schweizer Büffeltank Modelle verschiedene Sitzbänke und verschiedene Gepäckträger, die man nicht beliebig kombinieren kann.
Die Sitzbänke gibt es in einer niedrigen und einer hohen Version.
Du hast die niedrige Sitzbank, auf dem zweiten Bild unten. Die ist etwas kürzer.
Für jede Bank gibt es einen speziellen Gepäckträger.
Nr. 1 ist für die hohe Sitzbank. Den hast Du. Deshalb hast Du eine Lücke zwischen der Sitzkank und der oberen Befestigung am Gepäckträger.
Nr. 2 ist für die niedrige Sitzbank.
Nr. 3 ist sehr selten, ich vermute das der für die GT ist. Der hat kürzere Arme für die Befestigung am Rahmen und passt bei den Modellen 68 bis 72 nicht. Ganz sicher bin ich da nicht, ich besitze keine GT.
Du brauchst also entweder einen anderen Gepäckträger Nr. 2 oder eine hohe Sitzbank. Ich denke, original gab es die niedrige Sitzbank nur bei den frühen RS, bei den TM war immer die hohe montiert, ganz sicher bin da aber auch nicht. Ist auch nicht so wichtig, Hauptsache Sitzbank und Gepäckträger passen zusammen.
Auf allen Schweizer Sitzbänken sitzt man, wenn sie gut überholt sind, viel besser, als auf den Zweimann Sitzbänken, weil sie in der Mitte keine Spiralfedern haben. Ideal für Kilometerfresser
Gr.
Bernd
Hallo,
Bernd Danke für die tolle Info !!!
Nun ist es der Suche nach den richtigen Teilen.
MVG
Frédéric