Pagina 1 van 6

Restauratie Kreidler TM 1969

Geplaatst: 08 jan 2017, 11:48
door Frédéric
Hallo mede forum leden,

Allereerst even voorstellen wie ik ben, mijn naam is Frédéric en ben woonachtig in Dottenijs (Belgie), ik ben al een goede 10 jaar bezig met het verzamelen van Kreidlers/onderdelen. Ik volg hier al enige tijd het forum en de restauraties van verschillende mensen, prachtig werk!
Zelf heb ik een paar kreidlers namelijk een rs 69 rood, rs 71 oranje, rs 74 groen, rs 75 rood, rs 75 groen, kreidler van veen 71 in opbouw en nu ga ik de TM van 69 onder handen nemen.
De blokken reviseer ik ook (wat ik eingelijk nog het liefste doe), heb nu laatst nog een freesbank erbij gekocht met half automatisch aansturing die ik aan het verbouwen ben met een LINUX cnc programma zo kan ik 3 bewegingen doen tergelijkertijd.
Dus zoals ik al zei ga ik nu de TM K54/54 restaureren deze is afkomstig uit zwitserland bouwjaar 69, ik zal het verloop hier plaatsen.
Ik heb een zwitsers bagagerekje en zadel destijds eens gekocht, nu wil ik deze eerst passend maken voor ik alles spuit. Als ik het geheel monteer dan komt mijn zadel teveel naar voren, hoe is het zadel eingelijk bevestigd op het frame? Heb ik het juiste zadel? Zijn er verschillende spatborden?
Alle reactie/commentaren/tips zijn welkom!

mvg

Frédéric

Re: Restauratie Kreidler TM 1969

Geplaatst: 08 jan 2017, 12:47
door hermanp
Mooie verzameling Frédéric, ook de auto's mogen er zijn. Ben benieuwd naar de vorderingen.

Re: Restauratie Kreidler TM 1969

Geplaatst: 08 jan 2017, 13:21
door Flocke
Hallo Frédéric,

klasse Sammlung !

Schau Dir mal das Bild an, so müßte das aussehen.

Gruß

Carsten

Re: Restauratie Kreidler TM 1969

Geplaatst: 08 jan 2017, 13:41
door Caspar
Ik smul van de foto's Frédéric.
En jouw sleutelhok straalt orde en netheid uit.
Complimenten.

Ik vermoed dat je het verkeerde model zadel hebt

Re: Restauratie Kreidler TM 1969

Geplaatst: 08 jan 2017, 15:49
door Frédéric
hallo,

Hier nog enkele foto's.
Heeft er soms iemand detail foto's van een tm met kort zadel? Ik zou graag willen weten van welke kreidler mijn zadel dan voor dient?!
De leleu's doe ik er vanaf, ik heb nog een set nos compagnolo 150 naven liggen die horen erop.
Ik heb bijna alle onderdelen wat ik nog zoek zijn achterschokbrekers, nieuw ulo achterlicht, gereedschapsbakje en voorlopig zal het zowat zijn denk ik.

mvg

Frédéric

Re: Restauratie Kreidler TM 1969

Geplaatst: 08 jan 2017, 15:50
door Frédéric
vervolg

Re: Restauratie Kreidler TM 1969

Geplaatst: 08 jan 2017, 15:52
door Frédéric
Caspar schreef:Ik smul van de foto's Frédéric.
En jouw sleutelhok straalt orde en netheid uit.
Complimenten.

Ik vermoed dat je het verkeerde model zadel hebt
Bedankt!
Ik zal regelmatig foto's plaatsen

Re: Restauratie Kreidler TM 1969

Geplaatst: 08 jan 2017, 15:52
door Enzo-tvdzijden
Gaat mis met de GT modellen die afwijkende rekjes en buddy heeft. Qua uiterlijk gelijk maar in maat anders door het halve eitank frame.

Enzo

Re: Restauratie Kreidler TM 1969

Geplaatst: 08 jan 2017, 16:46
door Frédéric
Enzo-tvdzijden schreef:Gaat mis met de GT modellen die afwijkende rekjes en buddy heeft. Qua uiterlijk gelijk maar in maat anders door het halve eitank frame.

Enzo
Ok, maar heb je soms de maten?
Ik zou graag willen weten wat ik nu verkeerd heb of zijn het beiden?

mvg

Re: Restauratie Kreidler TM 1969

Geplaatst: 08 jan 2017, 17:03
door rs-r
Hallo Frédéric,

Zo was mijn TM in zijn Zwitserse uitvoering.
Het zadel kwam dus ook tot tegen de tank.

Re: Restauratie Kreidler TM 1969

Geplaatst: 08 jan 2017, 17:13
door rs-r
Hier nog eentje.

Re: Restauratie Kreidler TM 1969

Geplaatst: 08 jan 2017, 17:15
door Frédéric
rs-r schreef:Hallo Frédéric,

Zo was mijn TM in zijn Zwitserse uitvoering.
Het zadel kwam dus ook tot tegen de tank.
Conclusie ik heb dus het verkeerde zadel?

mvg

Re: Restauratie Kreidler TM 1969

Geplaatst: 08 jan 2017, 17:24
door Ed.P
Aha daar hebben we de Belg die overal op bied maar daarna niet meer af komt.

Re: Restauratie Kreidler TM 1969

Geplaatst: 08 jan 2017, 17:36
door Frédéric
Ed.P schreef:Aha daar hebben we de Belg die overal op bied maar daarna niet meer af komt.
? Verklaar je nader

Re: Restauratie Kreidler TM 1969

Geplaatst: 08 jan 2017, 17:44
door Frédéric
rs-r schreef:Hallo Frédéric,

Zo was mijn TM in zijn Zwitserse uitvoering.
Het zadel kwam dus ook tot tegen de tank.
Mooie TM!!

mvg

Re: Restauratie Kreidler TM 1969

Geplaatst: 08 jan 2017, 18:01
door rs-r
Frédéric schreef:
rs-r schreef:Hallo Frédéric,

Zo was mijn TM in zijn Zwitserse uitvoering.
Het zadel kwam dus ook tot tegen de tank.
Mooie TM!!

mvg
Bedankt :wink:
zo staat hij er nu bij.. 25000km verder dan de zwart wit foto [-o<

Re: Restauratie Kreidler TM 1969

Geplaatst: 08 jan 2017, 18:18
door Enzo-tvdzijden
rs-r schreef:
Frédéric schreef:
rs-r schreef:Hallo Frédéric,

Zo was mijn TM in zijn Zwitserse uitvoering.
Het zadel kwam dus ook tot tegen de tank.
Mooie TM!!

mvg
Bedankt :wink:
zo staat hij er nu bij.. 25000km verder dan de zwart wit foto [-o<
Veel mooier :clap

Re: Restauratie Kreidler TM 1969

Geplaatst: 08 jan 2017, 19:53
door gcge
De eerste zwitserse 1968 TM had ook nog het kortere GT zadel en bijbehorende bagagerekje. Deze zijn niet uitwisselbaar met de latere TM's. Daarnaast had model 68 ook nog de kleinere wielnaaf achter

De vorm van het rekje is ook anders.

Re: Restauratie Kreidler TM 1969

Geplaatst: 13 jan 2017, 20:01
door kilometerfresser
Hallo Frédéric,

ich schreibe auf Deutsch, weil der Text für mich zu kompliziert zum Übersetzen ist. Wenn das ein Problem ist, kann das bestimmt jemand anderes übersetzen.

Es gibt für die Schweizer Büffeltank Modelle verschiedene Sitzbänke und verschiedene Gepäckträger, die man nicht beliebig kombinieren kann.

Die Sitzbänke gibt es in einer niedrigen und einer hohen Version.
P1080439 (600x319) (500x266).jpg
P1080439 (600x319) (500x266).jpg (113.8 KiB) 12507 keer bekeken
P1080440 (446x450).jpg
P1080440 (446x450).jpg (183.21 KiB) 12507 keer bekeken
Du hast die niedrige Sitzbank, auf dem zweiten Bild unten. Die ist etwas kürzer.

Für jede Bank gibt es einen speziellen Gepäckträger.
P1110597 (600x460).jpg
P1110597 (600x460).jpg (171.37 KiB) 12507 keer bekeken
Nr. 1 ist für die hohe Sitzbank. Den hast Du. Deshalb hast Du eine Lücke zwischen der Sitzkank und der oberen Befestigung am Gepäckträger.

Nr. 2 ist für die niedrige Sitzbank.

Nr. 3 ist sehr selten, ich vermute das der für die GT ist. Der hat kürzere Arme für die Befestigung am Rahmen und passt bei den Modellen 68 bis 72 nicht. Ganz sicher bin ich da nicht, ich besitze keine GT.

Du brauchst also entweder einen anderen Gepäckträger Nr. 2 oder eine hohe Sitzbank. Ich denke, original gab es die niedrige Sitzbank nur bei den frühen RS, bei den TM war immer die hohe montiert, ganz sicher bin da aber auch nicht. Ist auch nicht so wichtig, Hauptsache Sitzbank und Gepäckträger passen zusammen.

Auf allen Schweizer Sitzbänken sitzt man, wenn sie gut überholt sind, viel besser, als auf den Zweimann Sitzbänken, weil sie in der Mitte keine Spiralfedern haben. Ideal für Kilometerfresser ;-)

Gr.

Bernd

Re: Restauratie Kreidler TM 1969

Geplaatst: 13 jan 2017, 20:15
door Caspar
Gute Beitrage Bernd , danke dir !

Re: Restauratie Kreidler TM 1969

Geplaatst: 13 jan 2017, 20:18
door Enzo-tvdzijden
Caspar schreef:Gute Beitrage Bernd , danke dir !
Ik had even de hulptroepen ingeschakeld. Kon bij Jogy de topic niet meer vinden

Enzo

Re: Restauratie Kreidler TM 1969

Geplaatst: 14 jan 2017, 11:32
door rs-r
Auf allen Schweizer Sitzbänken sitzt man, wenn sie gut überholt sind, viel besser, als auf den Zweimann Sitzbänken, weil sie in der Mitte keine Spiralfedern haben. Ideal für Kilometerfresser
.......
Zoals je zegt; indien ze goed gereviseerd zijn.
Maar mijn Zwitsers zadel was na al die kilometers in een staat van trampoline geworden.. :wink:

Jan

Re: Restauratie Kreidler TM 1969

Geplaatst: 14 jan 2017, 15:43
door gino
prachtige foto´s en mooi in beeld gebracht. :clap

Re: Restauratie Kreidler TM 1969

Geplaatst: 14 jan 2017, 16:25
door Enzo-tvdzijden
gino schreef:prachtige foto´s en mooi in beeld gebracht. :clap
Zullen meer forumleden moeite voor moeten nemen.

Enzo

Re: Restauratie Kreidler TM 1969

Geplaatst: 19 jan 2017, 06:32
door Frédéric
kilometerfresser schreef:Hallo Frédéric,

ich schreibe auf Deutsch, weil der Text für mich zu kompliziert zum Übersetzen ist. Wenn das ein Problem ist, kann das bestimmt jemand anderes übersetzen.

Es gibt für die Schweizer Büffeltank Modelle verschiedene Sitzbänke und verschiedene Gepäckträger, die man nicht beliebig kombinieren kann.

Die Sitzbänke gibt es in einer niedrigen und einer hohen Version.
P1080439 (600x319) (500x266).jpg
P1080440 (446x450).jpg
Du hast die niedrige Sitzbank, auf dem zweiten Bild unten. Die ist etwas kürzer.

Für jede Bank gibt es einen speziellen Gepäckträger.
P1110597 (600x460).jpg
Nr. 1 ist für die hohe Sitzbank. Den hast Du. Deshalb hast Du eine Lücke zwischen der Sitzkank und der oberen Befestigung am Gepäckträger.

Nr. 2 ist für die niedrige Sitzbank.

Nr. 3 ist sehr selten, ich vermute das der für die GT ist. Der hat kürzere Arme für die Befestigung am Rahmen und passt bei den Modellen 68 bis 72 nicht. Ganz sicher bin ich da nicht, ich besitze keine GT.

Du brauchst also entweder einen anderen Gepäckträger Nr. 2 oder eine hohe Sitzbank. Ich denke, original gab es die niedrige Sitzbank nur bei den frühen RS, bei den TM war immer die hohe montiert, ganz sicher bin da aber auch nicht. Ist auch nicht so wichtig, Hauptsache Sitzbank und Gepäckträger passen zusammen.

Auf allen Schweizer Sitzbänken sitzt man, wenn sie gut überholt sind, viel besser, als auf den Zweimann Sitzbänken, weil sie in der Mitte keine Spiralfedern haben. Ideal für Kilometerfresser ;-)

Gr.

Bernd

Hallo,

Bernd Danke für die tolle Info !!!
Nun ist es der Suche nach den richtigen Teilen.

MVG

Frédéric