Restauratie RM Superstar 76 met gietwielen

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Roy1976
Berichten: 248
Lid geworden op: 08 jan 2011, 20:55
Locatie: Boxtel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Restauratie RM Superstar 76 met gietwielen

#1 Bericht door Roy1976 » 03 mar 2011, 16:58

Hallo mensen en Kreidlervolk,

Al enige tijd speur ik door Kreidler.nl vanwege een enorme spijt die ik heb van het verkopen van mijn Kreidler ergens mid-jaren negentig. Stom, maar het was/is niet anders..... Na afgelopen jaren een DKW, Z****** en divers klein spul zoals Vespa te hebben opgeknapt, bleef die Kreidler-kriebel. Ik had een 75-er RM, met bloktank, 160mm leleu's witte Denfeld, cockpit met groene tellers, RS koplamp (zkw) en origineel 4 bak direct blokje eronder. Ik zal de foto binnenkort eens inscannen. Enkele weken geleden zag ik op MP een frame met vering, voetsteunen, achterbrug en een kenteken voor niet te veel. Min of meer blind gekocht, maar bij ontvangst blijkt het helemaal niet verkeerd te zijn. Louis heeft me inmiddels de stukken opgestuurd, het is een 76-er RMC Superstar, en ik zou graag van jullie willen horen wat de beste opbouw is. Volgens de documenten van Louis zijn er diverse mogelijkheden, maar ik vroeg me af of de bloktank kan, of de A tank. De accubakken.......weet ik nog niet. In ieder geval geen chroomblingblingkijkmijeensmetm'nfietskegaan, ik ga liever voor origineel, of zover de portemonnee toelaat. Zie foto, dan weten jullie genoeg. Een dikke vakantie zit er in ieder geval niet meer in dit jaar :mrgreen:
DSC04419.JPG
DSC04419.JPG (95.74 KiB) 17010 keer bekeken
Hieronder nog een paar andere projectjes........
DSC04275.JPG
DSC04275.JPG (95.02 KiB) 17010 keer bekeken
Ik heb nog divers Sachs spul in de aanbieding, PB aub.

Alvast bedankt voor de reacties!

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

Re: Even voorstellen.....

#2 Bericht door Enzo-tvdzijden » 03 mar 2011, 17:09

Beide tanken passen. Een nieuwere bloktank is goedkoper dan een a-tank.

Enzo

Gebruikersavatar
Roy1976
Berichten: 248
Lid geworden op: 08 jan 2011, 20:55
Locatie: Boxtel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Even voorstellen.....

#3 Bericht door Roy1976 » 03 mar 2011, 17:15

Hallo Enzo,

Die lippen voor de valbeugels, zijn die ook al vanaf 76 gemonteerd? Of zijn deze aftermarket door jan en alleman toegepast? De las van de lip is trouwens netjes!
Qua wielen: jubileum, ster met 160, of 120 of, wat ik zelf mooi vind, de spaakwielen met 160 leleu's?

Groeten

Roy

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

Re: Even voorstellen.....

#4 Bericht door Enzo-tvdzijden » 03 mar 2011, 17:27

Roy1976 schreef:Hallo Enzo,

Die lippen voor de valbeugels, zijn die ook al vanaf 76 gemonteerd? Of zijn deze aftermarket door jan en alleman toegepast? De las van de lip is trouwens netjes!
Jazeker, je begrijpt dat die lippen er origineel op zitten op bepaalde modellen.
Er zijn ook modellen die ze niet hebben.
Dus niks aftermarket.

Enzo

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4835
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 635 keren
Ontvangen waarderingen: 84 keren

Re: Even voorstellen.....

#5 Bericht door KJ » 03 mar 2011, 17:30

Enzo-tvdzijden schreef:Beide tanken passen. Een nieuwere bloktank is goedkoper dan een a-tank.

Enzo
kijk en dan kom je alweer op smaak terecht: een A-tank is gewoon mooier :mrgreen:
icm 160mm Leleu natuurlijk.

Gebruikersavatar
ramone
Berichten: 599
Lid geworden op: 02 feb 2005, 20:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 17 keren

Re: Even voorstellen.....

#6 Bericht door ramone » 03 mar 2011, 17:46

Hallo,

Zie hier een tweetal linken van originele kreidlers uit 1976.

http://kreidler.nl/forum/viewtopic.php?f=25&t=12660" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kreidler.nl/forum/viewtopic.php?f=25&t=12624" onclick="window.open(this.href);return false;

Succes er mee.

gr.Martijn

Gebruikersavatar
caveman
Berichten: 7902
Lid geworden op: 01 okt 2003, 11:21
Locatie: Grunn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Even voorstellen.....

#7 Bericht door caveman » 03 mar 2011, 18:18

leuk woord... chroomblingblingkijkmijeensmetm'nfietskegaan :mrgreen:

succes met bouwen en nog een tip kijk eerst de kat uit de boom en

ga eens goed in de div topics kijken van toer ritjes en beurzen

voor ideeën en voorbeelden.... :mrgreen: soms zie je verrassend net iets

anders dan de rest.

greetz cave

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

Re: Even voorstellen.....

#8 Bericht door Enzo-tvdzijden » 03 mar 2011, 18:22

Inderdaad. Want (echt) origineel opbouwen doe je niet zo maar.
Kost heel veel geld, tijd, kennis en moeite.
Je hebt dan bijna een ongelimiteerd budget nodig.

Eigen smaak is ook leuk en een stuk makkelijker en goedkoper.

Enzo

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19184
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 495 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

Re: Even voorstellen.....

#9 Bericht door dijk » 03 mar 2011, 18:27

welkom roy op het forum,succes met opbouwen.

Gebruikersavatar
Roy1976
Berichten: 248
Lid geworden op: 08 jan 2011, 20:55
Locatie: Boxtel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Even voorstellen.....

#10 Bericht door Roy1976 » 03 mar 2011, 19:23

Heren,

Bedankt voor de snelle reacties! Cave, ik weet het, de hobby is verre van goedkoop, je kunt beter een paard kopen, dat is goedkoper. Overigens gaat m'n hele Sachs DKW voorraad in de aanbieding, met een beetje geluk levert dit weer wat op voor de Kreidler. Ik volg het forum vanaf vorig jaar juni ongeveer, en heb de meeste restauratie topics gelezen. Dit motiveerde me juist om dit fatsoenlijk aan te pakken, voor ik het weet heb ik Henk3bakvoet in m'n nek hijgen :lol: Ik ben het trouwens wel met hem eens als het gaat over imitatie-irritatie, maar soms is dit een goed alternatief om toch vast lekker te kunnen rijden. Ik ben dus op zoek naar een hoop onderdelen, iedereen die iets heeft voor dat kale lijk van me is welkom om te pb-en. Een voorvork zou een mooi begin zijn.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

Re: Even voorstellen.....

#11 Bericht door Enzo-tvdzijden » 03 mar 2011, 19:27

Een kaal frame restauratie is de allerduurste optie.

Maar wel de leukste om al die onderdelen te gaan verzamelen.

Enzo

Gebruikersavatar
scooby
Berichten: 431
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:55
Locatie: zuid holland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Even voorstellen.....

#12 Bericht door scooby » 03 mar 2011, 19:31

Hoi Roy succes met het opbouwen van je kreidler :)
Groetjes Scooby

Gebruikersavatar
gerriedeperry
Berichten: 210
Lid geworden op: 18 nov 2009, 20:37
Locatie: De Krim Overijssel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Even voorstellen.....

#13 Bericht door gerriedeperry » 03 mar 2011, 19:36

Veel succes en welkom terug als Kreidler-eigenaar....(ook al moeten de wielen er nog onder)

Gerrie

Gebruikersavatar
gijsvanzanten
Berichten: 2056
Lid geworden op: 23 jan 2009, 20:53
Gegeven waarderingen: 13 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Even voorstellen.....

#14 Bericht door gijsvanzanten » 03 mar 2011, 21:36

Ik ben alleen met een kaal frame op kenteken begonnen.
En alles op beurzen en op MP bij elkaar gezocht.
Dus mijn Kreidler is eigenlijk een bij elkaar geraapt zooitje.

Welkom op het forum!

Gijs.v.Z

Gebruikersavatar
Roy1976
Berichten: 248
Lid geworden op: 08 jan 2011, 20:55
Locatie: Boxtel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Even voorstellen.....

#15 Bericht door Roy1976 » 03 mar 2011, 23:50

ik vond in de garage nog een originele koplamp, wie wat bewaart die heeft wat!
DSC04356 (2).JPG
DSC04356 (2).JPG (79.51 KiB) 16652 keer bekeken
Iemand een ringetje ZKW in de aanbieding? En/of een fitting?

Gebruikersavatar
RMC-Smokey
Berichten: 463
Lid geworden op: 20 mar 2010, 20:07
Locatie: Hoogezand
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Even voorstellen.....

#16 Bericht door RMC-Smokey » 03 mar 2011, 23:57

haha netjess,succes met opbouwen.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

Re: Even voorstellen.....

#17 Bericht door Enzo-tvdzijden » 04 mar 2011, 06:14

Roy1976 schreef:ik vond in de garage nog een originele koplamp, wie wat bewaart die heeft wat!
Iemand een ringetje ZKW in de aanbieding? En/of een fitting?
Die kan helaas op het glas en de achterkant na de bak in. De spiegel is ook gebladderd. En dan ben je al je licht kwijt. :!:

Enzo

Roland
Berichten: 5115
Lid geworden op: 22 nov 2004, 09:18
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 89 keren

Re: Even voorstellen.....

#18 Bericht door Roland » 04 mar 2011, 09:30

Ha die Roy, welkom op het forum. Van een kaal frame beginnen is leuk(er)je zal er véél tijd in moeten stoppen met zoeken naar de juiste spullen en informatie 8) :wink: :roll:

Roland

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10819
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 191 keren
Ontvangen waarderingen: 574 keren

Re: Even voorstellen.....

#19 Bericht door Henk 3bakvoet » 04 mar 2011, 13:28

Roy1976 schreef:Heren,

Dit motiveerde me juist om dit fatsoenlijk aan te pakken, voor ik het weet heb ik Henk3bakvoet in m'n nek hijgen :lol: Ik ben het trouwens wel met hem eens als het gaat over imitatie-irritatie, maar soms is dit een goed alternatief om toch vast lekker te kunnen rijden.
Verwoesten is meer regel dan uitzondering geworden bij jou model, kijk dus goed rond.

Er zijn “liefhebbers„ die applaudisserend op de stoelen staan bij een gemonteerd kettingrandje van 5 meter te lang, dit in combi met een zwabber achterspatbord en een imi sportbeugeltje.
De keuze van deze compositie ligt altijd aan de financiële kant van het verhaal, en niet om dat het mooi is als ze heel eerlijk zijn.
Om er een mooie bromfiets van te maken heb je minimaal 2500 euro nodig excl. een compleet blok, en dan leg je de lat niet eens echt hoog, mocht je dit er niet er voor over hebben kun je beter stoppen, ik moet er wel bij zeggen dat dit bedrag niet in één keer op tafel hoeft te komen, het een en ander hangt natuurlijk af van het opbouw tempo van de Kreidler.

Jou opmerking bij je geplaatste foto van je koplamp (wie wat bewaard, heeft wat.) baard mij ernstige zorgen. (John Bos even bellen/mailen die heeft ze nog nieuw liggen).
Trouwens op marktplaats ook volop te koop.

Ik zou inderdaad voor zo veel mogelijk origineel gaan, ook ik realiseer mij dat gebruik van imitatie onontkoombaar is, maar niet te veel anders ga je te veel overeenkomsten vertonen met het filmpje.
Heel herkenbaar voor de kreidler rijders die het niet zo nauw nemen met prijs kwaliteit verhoudingen, het is maar waar je voorkeur naar uit gaat.

http://www.livevideo.com/media/playvide ... F36DCDC74F" onclick="window.open(this.href);return false;

Succes en maak er wat van.

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19184
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 495 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

Re: Even voorstellen.....

#20 Bericht door dijk » 04 mar 2011, 16:43

Henk 3bakvoet schreef:
Roy1976 schreef:Heren,

Dit motiveerde me juist om dit fatsoenlijk aan te pakken, voor ik het weet heb ik Henk3bakvoet in m'n nek hijgen :lol: Ik ben het trouwens wel met hem eens als het gaat over imitatie-irritatie, maar soms is dit een goed alternatief om toch vast lekker te kunnen rijden.
Verwoesten is meer regel dan uitzondering geworden bij jou model, kijk dus goed rond.

Er zijn “liefhebbers„ die applaudisserend op de stoelen staan bij een gemonteerd kettingrandje van 5 meter te lang, dit in combi met een zwabber achterspatbord en een imi sportbeugeltje.
De keuze van deze compositie ligt altijd aan de financiële kant van het verhaal, en niet om dat het mooi is als ze heel eerlijk zijn.
Om er een mooie bromfiets van te maken heb je minimaal 2500 euro nodig excl. een compleet blok, en dan leg je de lat niet eens echt hoog, mocht je dit er niet er voor over hebben kun je beter stoppen, ik moet er wel bij zeggen dat dit bedrag niet in één keer op tafel hoeft te komen, het een en ander hangt natuurlijk af van het opbouw tempo van de Kreidler.

Jou opmerking bij je geplaatste foto van je koplamp (wie wat bewaard, heeft wat.) baard mij ernstige zorgen. (John Bos even bellen/mailen die heeft ze nog nieuw liggen).
Trouwens op marktplaats ook volop te koop.

Ik zou inderdaad voor zo veel mogelijk origineel gaan, ook ik realiseer mij dat gebruik van imitatie onontkoombaar is, maar niet te veel anders ga je te veel overeenkomsten vertonen met het filmpje.
Heel herkenbaar voor de kreidler rijders die het niet zo nauw nemen met prijs kwaliteit verhoudingen, het is maar waar je voorkeur naar uit gaat.

http://www.livevideo.com/media/playvide ... F36DCDC74F" onclick="window.open(this.href);return false;

Succes en maak er wat van.
blijft een mooi filmpje henk :lol:

Gebruikersavatar
Roy1976
Berichten: 248
Lid geworden op: 08 jan 2011, 20:55
Locatie: Boxtel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Even voorstellen.....

#21 Bericht door Roy1976 » 04 mar 2011, 17:50

Ha Henk,

Wat de kosten betreft: ik ben me hier zeer zeker van bewust, en zoals je al zegt, het hoeft niet in 1 keer. Het plan begint dan ook met het zoeken naar de juiste onderdelen, kijken of het in/bij elkaar past, kaal maken, coaten/spuiten, tijdens de lakvoorbereidingen blokrevisie uit laten voeren, en centen schrapen. Zo heb ik dit ooit geleerd, zonder voorbereiding geen resultaat. Tussendoor zetten we hier netjes wat foto's voor de feedback, en regelmatig een verzoek voor goed advies. Zoals ik eerder heb vermeld speur ik al een tijdje op dit forum rond, en weet dus dat ik niet voor een dubbeltje op de eerste rang zit. Wat betreft de koplamp, als John deze heeft, is die van mij te koop, daar hoef je je geen zorgen om te baren! Enzo, je hebt gelijk de reflector heeft z'n beste tijd gehad. Het achterkantje en glas is in prima staat. Wat de kreidlergek ervoor geeft......Groeten, Roy

Gebruikersavatar
Gijs
Berichten: 6371
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:08
Gegeven waarderingen: 56 keren
Ontvangen waarderingen: 37 keren

Re: Even voorstellen.....

#22 Bericht door Gijs » 04 mar 2011, 21:09

Zoek nog een spatbord achter voor mijn DKW!
We hebben hier al eens contact over gehad. Welkom op het forum.

Gebruikersavatar
Roy1976
Berichten: 248
Lid geworden op: 08 jan 2011, 20:55
Locatie: Boxtel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Even voorstellen.....

#23 Bericht door Roy1976 » 04 mar 2011, 21:43

Ha Gijs! Is dat voor een RT139, dan heb ik iets moois voor je! Voor een RT159 moet je die hebben met dat mooie felsrandje aan de buitenkant. Ruilen tegen Kreidler materiaal mag natuurlijk altijd.

Vraagje over wielen: die 6 spaaks van de 1976 folder, heeft iemand die in de aanbieding? dit lijken mij toch de mooiste voor mijn project. Ik weet het, ik kies niet voor de minste weerstand of de makkelijke weg.......

Gebruikersavatar
RMC-Smokey
Berichten: 463
Lid geworden op: 20 mar 2010, 20:07
Locatie: Hoogezand
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Even voorstellen.....

#24 Bericht door RMC-Smokey » 04 mar 2011, 23:19

als je een vork zoekt voor trommelrem heb ik binnen nu en 2 week nog wel eentje over,dient wel opgeknapt te worden,bij interresse PB.

Gebruikersavatar
Gijs
Berichten: 6371
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:08
Gegeven waarderingen: 56 keren
Ontvangen waarderingen: 37 keren

Re: Even voorstellen.....

#25 Bericht door Gijs » 05 mar 2011, 00:29

Roy1976 schreef:Ha Gijs! Is dat voor een RT139, dan heb ik iets moois voor je! Voor een RT159 moet je die hebben met dat mooie felsrandje aan de buitenkant. Ruilen tegen Kreidler materiaal mag natuurlijk altijd.

Vraagje over wielen: die 6 spaaks van de 1976 folder, heeft iemand die in de aanbieding? dit lijken mij toch de mooiste voor mijn project. Ik weet het, ik kies niet voor de minste weerstand of de makkelijke weg.......
stuur maar een pb!
Bijlagen
Afbeelding 005 [800x600] [640x480].jpg
Afbeelding 005 [800x600] [640x480].jpg (33.61 KiB) 16313 keer bekeken

Plaats reactie