Gaatze's Gilardoni 70cc membraam project

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
Gaatze
Berichten: 309
Lid geworden op: 11 apr 2005, 18:57
Locatie: Terschelling-West
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Gaatze's Gilardoni 70cc membraam project

#1 Bericht door Gaatze » 01 mei 2006, 16:33

Bolle Aad schreef:Zonde, en de koppeling is erg zwak,zo begreep ik ,

Nu ken ik natuurlijk niet Uw kunde ,

maar beter pak je een Puch voor zoiets :roll: , genoeg matriaal daarvoor en goedkoop verkrijgbaar :wink:
tet schreef:kansloos procect,bouw dan een echte racer kost wat maar dan heb je ook wat,dit is geld weggooien #-o
In dit topic ga ik mijn 'project' een beetje bijhouden.

Ik had al verteld over mijn project en daar kreeg ik bovenstaande reacties op.

Niet zo heel positief natuurlijk, maar ik ga gewoon door.

Ik ben namelijk van plan om mijn MF om te bouwen tot een racer. Natuurlijk geen echte racer zoals een wegracer, maar meer een soort snelle brommer zoals je wel veel Maxi's ziet.

De voorlopige planning:

- cilinder laten tunen door mijn pa (VKT)
- kop van 1,8 pk RM cilinder
- membraam inlaat (@carter of gewoon op inlaat?)
- op maat uitlaat
- 20 of 21 mm carb.
- EBR voorvork
- motorsteunen verplaatsen (voor meer ruimte, anders past cilinderkop niet)
- koppeling tunen (lichter)
- frame verstevigen
- 160mm naven
- nieuwe lak (felrood met matzwart)
- nieuwe velgen + spaken

enz.

Het blok ligt inmiddels uit elkaar, dus hier de eerste foto's
Bijlagen
motorsteunen verplaatsen
motorsteunen verplaatsen
ophanging.jpg (49.24 KiB) 19053 keer bekeken
aantal onderdelen
aantal onderdelen
onderdelen.jpg (85.57 KiB) 19053 keer bekeken
koppelingstrekker
koppelingstrekker
koppelingstrekker2.jpg (52.54 KiB) 19053 keer bekeken
koppelingstrekker
koppelingstrekker
koppelingstrekker1.jpg (40.66 KiB) 19053 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Gaatze op 16 dec 2008, 08:34, 4 keer totaal gewijzigd.

Gaatze
Berichten: 309
Lid geworden op: 11 apr 2005, 18:57
Locatie: Terschelling-West
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#2 Bericht door Gaatze » 01 mei 2006, 16:35

foto's
Bijlagen
de koppeling (of eigenlijk koppelingEN; 1 voor de eerste 'gang' en de andere voor de tweede)
de koppeling (of eigenlijk koppelingEN; 1 voor de eerste 'gang' en de andere voor de tweede)
koppeling.jpg (49.51 KiB) 19047 keer bekeken
het gedemonteerde blok
het gedemonteerde blok
blok.jpg (97.33 KiB) 19047 keer bekeken
standaard cilinder + RM cilinderkop
standaard cilinder + RM cilinderkop
cil+kop.jpg (88.04 KiB) 19047 keer bekeken

Gaatze
Berichten: 309
Lid geworden op: 11 apr 2005, 18:57
Locatie: Terschelling-West
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#3 Bericht door Gaatze » 01 mei 2006, 16:37

meer foto's.

van MF met zijn grote 'zus' MP.
Bijlagen
mfp2.jpg
mfp2.jpg (97.53 KiB) 19045 keer bekeken
mfp1.jpg
mfp1.jpg (91.48 KiB) 19045 keer bekeken
mf2.jpg
mf2.jpg (87.45 KiB) 19045 keer bekeken
mf1.jpg
mf1.jpg (86.79 KiB) 19045 keer bekeken

kreidlerthijs
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 nov 2005, 12:38
Locatie: borne
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#4 Bericht door kreidlerthijs » 01 mei 2006, 17:24

heeej wordt wel leuk ma wrm hang je er niet gewoon versnellings blokje onder hep ik ook ik hep ook een flory;)

Gebruikersavatar
lampie
Berichten: 2019
Lid geworden op: 12 feb 2005, 17:57
Locatie: egg mountains city (achterhoek)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#5 Bericht door lampie » 01 mei 2006, 20:54

laat ze maar zeuren. van mij heb je een GO!!. maak er wat moois van :mrgreen:

Bolle Aad
Berichten: 3749
Lid geworden op: 13 sep 2002, 15:16
Locatie: meestal in het kreidler hok
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#6 Bericht door Bolle Aad » 10 mei 2006, 09:32

Hou ons gerust op de hoogte ,met de vorderingen svp.

Gaatze
Berichten: 309
Lid geworden op: 11 apr 2005, 18:57
Locatie: Terschelling-West
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#7 Bericht door Gaatze » 11 mei 2006, 14:04

Bolle Aad schreef:Hou ons gerust op de hoogte ,met de vorderingen svp.
Dat zal ik doen, maar dit project ligt nu eigenlijk een beetje stil.

Want de RMC moet eerst maar eens af.

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 3527
Lid geworden op: 16 sep 2004, 23:09
Locatie: Wormerveer
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#8 Bericht door Johan » 11 mei 2006, 18:19

je kan beter kreidler voorvork doen want die is stuk sterker dan ebr voorvork

Gaatze
Berichten: 309
Lid geworden op: 11 apr 2005, 18:57
Locatie: Terschelling-West
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#9 Bericht door Gaatze » 24 jun 2006, 19:11

Ik ben na een tijdje rust weer begonnen met het project..

Hij ligt nu uit mekaar, en de trapas en standaard zijn eraf geflext.

In de sloperij van Cor Hamstra nog een heel mooi zitje gekocht...

De plannen zijn ook iets gewijzigd, er word nu een Gilardoni 74cc te pas gemaakt, want de standaard cilinder is niet zo'n best tuningobject. Met een Gilardoni komt het membraam dus gewoon op de cilinder. Maar ja, die Gilardoni moet er dus nog komen...... Iemand??



Foto's zeggen genoeg..
Bijlagen
z3.jpg
z3.jpg (69.88 KiB) 18608 keer bekeken
z2.jpg
z2.jpg (58.94 KiB) 18608 keer bekeken
z1.jpg
z1.jpg (54.57 KiB) 18608 keer bekeken
z4.jpg
z4.jpg (69.39 KiB) 18612 keer bekeken

Gebruikersavatar
getto
Berichten: 474
Lid geworden op: 15 feb 2005, 01:54
Locatie: heerhugowaard
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#10 Bericht door getto » 25 jun 2006, 02:19

ziet er leuk uit.

grt stefan

Gebruikersavatar
Jannes
Berichten: 1060
Lid geworden op: 21 jul 2005, 18:18
Locatie: Surhuizum, Fryslân
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#11 Bericht door Jannes » 25 jun 2006, 12:39

Dat ziet er inderdaad leuk uit ! :mrgreen:


Dat was ook best prijzig bij cor ofniet ?

Gebruikersavatar
Andre
Berichten: 3357
Lid geworden op: 05 feb 2004, 21:50
Locatie: Heos zeeland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#12 Bericht door Andre » 25 jun 2006, 12:45

de polini 65cc cilinder van puch maxi past die hier op?
dan heb je gelijk een snel setje wat hard loopt.

http://www.jmpb.nl/shop/view_product.php?product=PM4093

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10275
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 332 keren

k

#13 Bericht door Andy » 25 jun 2006, 16:47

Ik heb nog een zga nieuwe gilardoni liggen. kijk maar bij de filmpjes.

Andy,

Gaatze
Berichten: 309
Lid geworden op: 11 apr 2005, 18:57
Locatie: Terschelling-West
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#14 Bericht door Gaatze » 25 jun 2006, 20:30

Jannes schreef:Dat ziet er inderdaad leuk uit ! :mrgreen:


Dat was ook best prijzig bij cor ofniet ?
Voor werknemers een vriendenprijsje... :lol:

Gaatze
Berichten: 309
Lid geworden op: 11 apr 2005, 18:57
Locatie: Terschelling-West
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#15 Bericht door Gaatze » 19 aug 2006, 20:49

Edit.

Bolle Aad, tet enz. hebben mij ervan overtuigd: Snelle Automaat blokken zijn, hoe leuk het ook lijkt, niet praktisch.

Flory 3-bak blok is ook niet handig, want die krukas is ook zo zwak.

Dan toch maar een 4-bak direct Florett blok uit de schappen gehaald, cilinder?

Hmmm, Gilardoni??......................................

Gebruikersavatar
caveman
Berichten: 7902
Lid geworden op: 01 okt 2003, 11:21
Locatie: Grunn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#16 Bericht door caveman » 19 aug 2006, 21:31

zitje is een polini 911 kost 40 eurie nieuw keuze uit wit en zwart.

op de profielfoto van gradus zit een 910.

greetz cave 8)

Gaatze
Berichten: 309
Lid geworden op: 11 apr 2005, 18:57
Locatie: Terschelling-West
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#17 Bericht door Gaatze » 04 sep 2006, 13:04

Ziehier, de gasfabriek voor dit project.

Een complete Mikuni 21mm met nieuwe gasschuif.

Tentoongesteld in mijn vitrinekast :mrgreen:
Bijlagen
mikuni2.jpg
mikuni2.jpg (44.35 KiB) 17853 keer bekeken
mikuni1.jpg
mikuni1.jpg (67.97 KiB) 17853 keer bekeken

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 3527
Lid geworden op: 16 sep 2004, 23:09
Locatie: Wormerveer
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#18 Bericht door Johan » 04 sep 2006, 13:09

met een polini 65cc zuiger ernaast ;)

Timmio
Berichten: 657
Lid geworden op: 06 mar 2005, 17:02
Locatie: Leusden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#19 Bericht door Timmio » 05 sep 2006, 07:33

Ik vindt die renault 5 leuker :mrgreen:

Gebruikersavatar
Andre
Berichten: 3357
Lid geworden op: 05 feb 2004, 21:50
Locatie: Heos zeeland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#20 Bericht door Andre » 05 sep 2006, 10:36

zoek je toevallig nog een reserve blok?
Er werd er mij 1 aangeboden met cilinder erop maar ik kan er niets mee.
Kan je wel in contact brengen met verkoper.

Gaatze
Berichten: 309
Lid geworden op: 11 apr 2005, 18:57
Locatie: Terschelling-West
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#21 Bericht door Gaatze » 10 sep 2006, 12:21

Gisteren is mijn cilinder binnengekomen.

Het is een 74cc Gilardoni voor Puch Maxi.

De cilinder is afgedraait naar de slag van een Kreidler, en heeft nu dus ongeveer 70cc.

Foto's spreken voor zich.

(Thnx @ Andy)
Bijlagen
g4.jpg
g4.jpg (31.48 KiB) 17666 keer bekeken
g3.jpg
g3.jpg (55.21 KiB) 17667 keer bekeken
g2.jpg
g2.jpg (64.83 KiB) 17667 keer bekeken
g1.jpg
g1.jpg (71.56 KiB) 17667 keer bekeken

Gaatze
Berichten: 309
Lid geworden op: 11 apr 2005, 18:57
Locatie: Terschelling-West
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#22 Bericht door Gaatze » 18 sep 2006, 15:44

De carters zijn inmiddels uitgekotterd en de cilinder past nu gewoon op deze carters (smalle tap)

Toch ben ik op een paar onvoorziene problemen gestuit.

De slag van een Maxi is 43mm, die van een Kreidler dus 40mm. Dit is dus een heel verschil. Daarom is de cilinder door de vorige eigenaar afgedraait naar de slag van een Kreidler. Toen paste de cilinder niet meer (koelribben kwamen tegen motorsteun. En dus is de cilinder met een plaatje weer opgehoogd.

Maar hiermee zijn we er nog niet; omdat de slag van een Maxi langer is, komen de spoelpoorten (hoogstwaarschijnlijk; nog niet getest) niet helemaal meer open. Dus zal de cilinder nog een eindje opgehoogd moeten, en dan van de bovenkant weer wat afgevlakt. En ga zo maar door.

De cilinder past en loopt nu ook wel op een Kreidlerblok, maar lang niet perfect. Ik was van plan de cilinder er zo op te zetten en klaar, maar nee dus.... Zit nog wel wat werk in.

O ja, de Mikuni 20mm carb gaat weer in de verkoop, 2-bouts was toch niet echt handig.

Mikuni maakt nu plaats voor 28mm vlakschuif :D




Foto's volgen (batterijen leeg :roll:)

Gaatze
Berichten: 309
Lid geworden op: 11 apr 2005, 18:57
Locatie: Terschelling-West
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#23 Bericht door Gaatze » 20 sep 2006, 21:07

Hier de foto's van de uitgefreesde carters en van de cilinder.

Ook nog nieuws op krukas gebied:

Omdat de zuigerpen van een Gilardoni 12 is, en de kreidler 14, komt er een aangepaste krukas in met een drijfstang van een Minarelli AM6 blok.
Bijlagen
4.jpg
4.jpg (80.2 KiB) 17363 keer bekeken
3.jpg
3.jpg (97.99 KiB) 17363 keer bekeken
2.jpg
2.jpg (91.34 KiB) 17363 keer bekeken
1.jpg
1.jpg (77.87 KiB) 17363 keer bekeken

sjoerdje
Berichten: 593
Lid geworden op: 25 feb 2006, 11:54
Locatie: tjerkwerd,FRYSLÂN!!!
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#24 Bericht door sjoerdje » 20 sep 2006, 21:13

een monster word dat gaatze :mrgreen:

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10275
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 332 keren

k

#25 Bericht door Andy » 20 sep 2006, 22:04

Je bent goed bezig, ben benieuwd hoe die bij jou gaat lopen.

Andy,

Plaats reactie