halve restauratie van rm uit 1972

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Plaats reactie
Bericht
Auteur
kawaaad
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 mar 2017, 21:26
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 5 keren

halve restauratie van rm uit 1972

#1 Bericht door kawaaad » 12 jun 2017, 23:01

hallo Allemaal, ik heb dit project aangenomen voor de kleinzoon van mijn overbuurman. Deze knul kent deze kreidler al vanaf zijn 4e jaar. Deze brommer was van zijn buurman en vanaf zijn 8 ste jaar heeft hij altijd geroepen als ik groot ben koop ik hem van u buurman!!. Nu 3 maanden geleden is dit inderdaad gebeurt. hij wordt eerdaags 16 en zo kwam het. De brommer zag er op het oog best aardig uit. Helaas waren er enkele problemen met de brommer ,dit had de buurman (68jaar oud) mee gegeven aan zijn ouders. Dus de ouders waren bij enkele bromfiets zaken geweest maar kregen de vreemdste antwoorden op vragen. Een bedrijf was eerlijk en had gezegd Mevrouw, ik heb nog 1 persoon in mijn winkel die nog weet wat een punten ontsteking is. Als er al problemen zijn zou ik niet weten waar de spullen vandaan te halen plus dat de factor arbeid een peperdure klus zou worden . Zijn raad was zoek iemand met kennis van zake en vooral veel liefde voor deze machine. Zo stond zijn opa voor mijn deur met de vraag "heb je even?". Na geluisterd te hebben en even nagedacht te hebben zei ik OK. Ik zet mijn eigen hobby wel even aan de kant . Ik zelf ben nu 56 jaar oud en rij al brommer vanaf mijn 8ste jaar. Heel veel zundapps gehad en enkele kreidlers. Na mijn 18e verschillende zundapps en kreidlers op motor kenteken.
In de 90 er jaren 10 jaar motorcross gedaan met mijn zoon ,hij rijden en ik sleutelen ,tunen enz. Dus redelijke sleutel ervaring in zowel 2 takt als 4 takt. Ik ben de kreidler op gaan halen en heb afgesproken met de jongen zijn ouders ik haal hem kompleet uit elkaar en bekijk wat de problemen zijn en dan maken we een plan van aanpak. De brommer had 20 jaar stil gestaan ,gelukkig wel in een droog schuurtje met verwarming. De brommer was nog redelijk orgineel. De bekende oranje florett met zijn karakteristieke koplamp. 4 bak indirect met 160mm leleu naven. Helaas ook met een dikke cilinder en carb. Dus afvoeren was prio 1. Het machien lekte uit al zijn porieen en de voorvork was een penneveer en de olie zat overal. lopen deed de machine ook niet. Mijn opzet was deze brommer weer technisch in orde te brengen zonder zijn ouderdom aan te tasten. Dus nee geen hagelnieuwe brommer maar een kreidler die 45 jaar oud is en er ook zo uit ziet !!
helaas geen bruikbare foto,s gemaakt dus eerdaags alleen het eind resultaat op de foto. Eerdaags het volgende deel van deze klus die toch wat meer liefde nodig had dan ik gepland had.

mvg aad

Gebruikersavatar
Parlotti
Winnaar Kreidlerverkiezing 2012
Berichten: 1413
Lid geworden op: 31 jul 2010, 17:41
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren
Contacteer:

Re: halve restauratie van rm uit 1972

#2 Bericht door Parlotti » 13 jun 2017, 12:15

kawaaad schreef:De brommer was nog redelijk orgineel. De bekende oranje florett met zijn karakteristieke koplamp. 4 bak indirect met 160mm leleu naven. Helaas ook met een dikke cilinder en carb. Dus afvoeren was prio 1
Mooi verhaal Aad. Je hebt met deze klus een leuke aap op je schouder laten zetten. Maar het is ook een fijne klus als je geen haast hebt, toch? En zo'n restauratie is goed te doen want afgaande op de info die je geeft, zijn er nog genoeg onderdelen voor jouw buffel RM Grand Prix te krijgen. Zeker als je hem in oude luister wilt herstellen zonder de ambitie een concoursstaat te bereiken. Ik ben erg benieuwd naar je foto's! Want het gaat onmiskenbaar om een brommer en dan pik ik zomaar even twee puntjes uit je relaas, te weten die remnaven en de "dikke cilinder met carburateur". Als het hier om een originele superbreitwand set (blank? zwart?) gaat waar niet aan geklooid is, dan krijg je daar nog een heeel mooi bedrag voor. En onder de oranje RM die ik in 1972 nieuw kocht, zaten Campagnola remnaven in de kleine uitvoering. Kortom: kom op met die plaatjes :wink:

kawaaad
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 mar 2017, 21:26
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: halve restauratie van rm uit 1972

#3 Bericht door kawaaad » 13 jun 2017, 21:01

nou die aap op mijn schouder is wel een zilverrug geworden! Helaas is de dikke cilinder een 50 cc zeta met perforatiewand in het verbrandings gedeelte ,dus weinig waard en wat de onderdelen die voor hande zouden moeten zijn, nou die waren er bijna niet!!. Ik had het blok opengemaakt en de olie zag er na 20 jaar stilstand uit als een patat pan die jaren niet schoongemaakt was. Dus alles schoon gemaakt en bekeken. Orginele krukas en lagers waren nog in goede staat. Helaas wel wat roestachtige vraat op enkele assen maar niet op cruciale plekken waar de keerringen zitten. Dus alle keerringen vervangen en de koppelings platen (die waren kompleet vergaan) .Er was gelast aan het carter onder aan het blok maar dit was goed gedaan. In de tussen tijd op zoek naar een standaard rijwind gekoelde cilinder + kop +zuiger voor een 72-er. Bijna niet te vinden of een prijs dat ik dacht " u heeft het over het serie nummer". Uit eindelijk terecht gekomen bij piet vd gaag, die ik al ken vanaf de 70er jaren en 10 km bij mij vandaan woont. Nou piet had nog wel een setje liggen op de plank, dus probleem 1 getackeld. Blok weer opgebouwd en op de plank gezet. Toen de penneveer voorvork, Binnenpoten roest schade, veren kompleet naar zn vaantjes en de rest was niet meer herkenbaar en te vinden.Dus kompleet binnenwerk wezen halen bij kreidlerparts en de binnen poten beetje opgelapt zodat ze weer bruikbaar waren. Ik had bij het uithalen van het voorwiel gezien dat de steekas krom was en dacht mmhaw het zal wel. Ook de voorvork had wat ruimte in het balhoofd dus ik dacht ff stellen en klaar. Toen ik beter ging kijken bleek dat ik het spul niet kon stellen en na serieus meet werk bleek de kroonplaat pen krom te zijn. De brommer bleek dus een schuiver gemaakt te hebben in een ver verleden. Alles stond dus scheef voorop . Nu werkte ik met een doel en budget dus ff een andere vork van vele euri,s halen was niet aan de orde. Piet had ook hier een oplossing voor en heeft de vork gericht. (ik kon bij de proefrit zondag jl met losse handen rijden). Uiteindelijk ook dit probleem overwonnen (heeft wel veel tijd en kalmte gekost om alles weer recht te krijgen).Het voorwiel was nog redelijk,wel wat roest op de velg maar wel stevig en recht. Nieuw bandje erop en alle vork olie verwijderd en ook dit was klaar. Morgen het volgende deel van mijn kreidler story.
mvg aad

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: halve restauratie van rm uit 1972

#4 Bericht door MichelVH » 13 jun 2017, 22:43

Interessant project, plaatjes graag! Als je nog wat onderdelen wil ruilen ben je hier in Nootdorp (500m vanaf Piet) ook welkom :-)

kawaaad
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 mar 2017, 21:26
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: halve restauratie van rm uit 1972

#5 Bericht door kawaaad » 15 jun 2017, 21:06

Nou die plaatjes , is een probleempje geworden. Ik heb zelf geen plaatjes gemaakt, maar de opa wel. Ik vroeg hem naar een paar foto,s maar helaas waren deze foto,s niet meer te vinden op de telefoon. Nadat dus het blok en de voorvork plus voorpartij weer redelijk gericht en recht stond was het volgende aan de beurt n.l de electra. Nu was blijkbaar na de schuiver er het een en ander los gegaan en gebroken. Bijna alle kabels lagen los, waren doorgeknipt of helemaal niet aanwezig meer. Ik begon met de ontsteking ,deze zat onder de olie en was toch nog roestig waar geen olie zat. Alle drie de draden uit de spoelen en punten waren keihard en gebarsten. Heb ik weer !!. Dus naar mijn hobby kamer loeplamp aan ,soldeerstation opgestart (mijn huidige hobby is modelspoorbouwer HO schaal naar duits voorbeeld periode 1960 /1973 ) . Eerst alles losgemaakt, schoon gemaakt en weer nieuw draad erop gesoldeerd. De licht spoel zag er nogal brak uit maar na plaatsing in het blok had ik in ieder geval een super mooie blauwe vonk en later bleek ook de licht spoel nog gewoon te werken. Nu hingen er drie schakelaars aan het stuur maar niets zat ergens aan vast. Op de magura handel zat nog de orginele stuurschakelaar met claxon en uitknop. Helaas was het binnenwerk uitgebrand door sluiting dus mischien een reden waarom het zo,n zooitje was met schakelaars . Ik wilde toch graag de orginele knop werkend hebben maar deze was te ver heen, dus ff op internet gekeken wat een nieuwe moest kosten . Nou dat was ff schrikken, dus op zoek naar een andere oplossing. Nu was ik weer even in nootdorp en piet had een doos staan met electra meuk. Daar moest nog het binnenwerk inleggen van een imitatie schakelaar. hij zei kijk maar of tie nog bruikbaar is en succes ermee. Na alles doorgemeten te hebben bleek deze nog te werken maar helaas waren de 2 pootjes van claxon en uit knop korter dan van de orginele. Dus deze werkten niet. Uit de oude orginele schakelaar de 2 pootjes afgeknipt ( dit waren messing stifjes) , in de imi. schakelaar de 2 pootjes uitgeboord, hoogt uitgemeten en vast gesoldeerd . Resultaat : schakelaar deed het weer !!Rem licht schakelaar schoongemaakt en deze was ook weer werkend. Het achterlicht voorzichtig los gemaakt (is nog de orginele hella lamp met al zn barsten en scheurtjes) binnenwerk was nijdig groen ,maar na een grondige reiniging werkte de lamp met een test accu. Koplamp in orde gebracht, nieuw draad erin gesoldeerd en aangesloten en het hele electra systeem werkte weer op de test accu. Weer een probleem weggewerkt!! Volgende keer de rest. Nu heb ik 2 foto,s van nu maar heb geen flauw idee hoe ik ze hierbij kan zetten.heb wat geprobeerd maar bestand is te groot

mvg aad

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60394
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 966 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: halve restauratie van rm uit 1972

#6 Bericht door Enzo-tvdzijden » 15 jun 2017, 21:19

Voor foto's

Maak je foto kleiner dan 200 kb volgens viewtopic.php?f=7&t=11664&hilit=faq+verkleinen

of

Druk in je bericht op "bladeren", zoek op je PC de foto, selecteren en OK, druk op "voorbeeld" en herhaal tot max. 8 foto's en dan "bevestigen" en ze staan in je bericht.

Win 7, Vista, 8 en 10 http://imageresizer.codeplex.com/releases/view/30247

WinXP Microsoft biedt Ook een gratis foto-verkleiningsprogramma aan voor de gebruikers van het besturingsprogramma: Windows XP. Het programma is echter (ook) geheel in het Engels.
Het bestand is hier te downloaden:

http://download.microsoft.com/download/ ... ySetup.exe

Als u de installatie bent doorlopen kunt u in de Windows Verkenner met de rechtermuisknop op een foto (of meerdere geselecteerd) drukken om vervolgens op: "Resize pictures" te klikken. Hier krijgt u het volgende schermpje, waarin u de eisen aan de verkleinde foto kan instellen. "Small" is meestal als ze niet al te groot waren al perfect voor het forum

Ook op de IPad zijn er diverse app's om een foto klein te maken. Bijvoorbeeld "Resize Me" of nog makkelijker en betere app "Reduce"

Ook nog een mogelijkheid is de foto's naar je eigen mailadres te sturen. Mailprogramma outlook vraagt dan om te verkleinen of originele grootte. Kies verkleinen.

Enzo

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13632
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 589 keren
Ontvangen waarderingen: 822 keren

Re: halve restauratie van rm uit 1972

#7 Bericht door Caspar » 17 jun 2017, 14:38

inderdaad Aad , soms blijkt zo'n ogenschijnlijk klein aapje een zilverrug gorilla te zijn.
Top dat je de uitdaging bent aangegaan , maak er wat moois van.
weer eentje gered van de sloop

Plaats reactie