De rooie Buffel Special
- lowmk2
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 30 mei 2017, 16:00
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
De rooie Buffel Special
Hallo,
Ik ben Edwin momenteel 28 lente's jong en ben woonachtig op de Veluwe.
Na verschillende auto's te hebben verbouwd ben ik overgestapt op de brommers.
Heb een jaar geleden een Zundapp opgeknapt.
Nu deze al een tijdje klaar is, heb ik de stoute schoenen maar aangetrokken en een Kreidler gekocht
Zoals de titel het al zegt wordt dit een Buffel Special.
Orgineel is het een K53/311 met een geforceerde koeling.
Heb de Kreidler gekocht van een man die hem al vanaf 1988 in bezit had.
De orginele lak zit ernog op en bijna alle orginele boutjes en onderdelen zijn nog gemonteerd.
De eerste wijzigingen waren als volgt:
- Weinmann sterwielen met 160mm Lelu naven.
- Whitewall banden.
- Nieuwe remschoenen.
- Voorvork gereviseerd.
- Gereviseerde 5 bak direct geschakeld RS blok.
- Orginele Superbreitwand 14.43.99 met nieuwe mahle zuiger.
- Orginele Bing 20mm met spruitstuk.
- Kokusan EVO ontsteking.
- Nieuwe ketting en tandwielen.
- Nieuwe orginele Magura remhandles.
- Orginele Boss uitlaat.
- Stokstuurtje.
- Buffeltank.
- Bagagerek verwijderd en "sport" beugel gemonteerd.
- Nieuwe open achterschokbrekers gemonteerd.
- RS zijkappen gespoten en gemonteerd.
Nadat dit alles gemonteerd was en het blokje netjes te hebben ingereden,
toch maar besloten om hem weer helemaal uit elkaar te halen en de puntjes op de i te zetten.
Zo hangt hij er nu bij:
Ik vond het vermogen van het blokje tegenvallen en wil toch iets meer vermogen.
Daarom ben ik even gaan shoppen bij Dick Baan en daar het volgende pretpakket uitgezocht om mee te beginnen:
- Bewerkte 60cc KT breidwand cilinder met 2 boosterpoorten en 2 extra uitlaatpoorten.
- Bewerkte orginele breidwand kop.
- Bewerkte zuiger.
- Berekende vaste expansie uitlaat.
- Immitatie Bing 20mm carburateur. Opgeboord naar 23mm. Bewerkte gasschuif en afgemonteerd met orginele Bing onderdelen.
- Blok uitgekotterd om de 60cc te kunnen monteren.
- Gat schakelas uitvrezen om een schakelas kering te kunnen monteren.
Ik heb de cilinder vast opgehaald om de koelribben te polijsten en de cilinder en kop zwart te kunnen spuiten:
Ben nu bezig om alle onderdelen opnieuw te polijsten:
Tijdens het remmen vond ik dat de Kreidler niet strak remde maar trilde. Omdat ik toch bezig ben de Weinmann velgen ook maar gelijk uit elkaar gehaald om de trommels weer rond te laten draaien. En dan kan ik gelijk de wielranden opnieuw polijsten.
Dit was het voor nu.
De volgende staan nog op de to do list:
- Oud type achterlicht monteren.
- Zwitsers zadel passen en als het past, opnieuw laten bekleden.
- Nieuwe chrome sierstrips op RS kappen monteren.
- Nieuw geel Florett bromfiets plaatje op spatbord monteren.
- Blok monteren, inrijden en afstellen op testbank.
- Alle lakdelen polijsten en in glascoating zetten.
- Sportkeringen in voorvork monteren.
Ik ben Edwin momenteel 28 lente's jong en ben woonachtig op de Veluwe.
Na verschillende auto's te hebben verbouwd ben ik overgestapt op de brommers.
Heb een jaar geleden een Zundapp opgeknapt.
Nu deze al een tijdje klaar is, heb ik de stoute schoenen maar aangetrokken en een Kreidler gekocht
Zoals de titel het al zegt wordt dit een Buffel Special.
Orgineel is het een K53/311 met een geforceerde koeling.
Heb de Kreidler gekocht van een man die hem al vanaf 1988 in bezit had.
De orginele lak zit ernog op en bijna alle orginele boutjes en onderdelen zijn nog gemonteerd.
De eerste wijzigingen waren als volgt:
- Weinmann sterwielen met 160mm Lelu naven.
- Whitewall banden.
- Nieuwe remschoenen.
- Voorvork gereviseerd.
- Gereviseerde 5 bak direct geschakeld RS blok.
- Orginele Superbreitwand 14.43.99 met nieuwe mahle zuiger.
- Orginele Bing 20mm met spruitstuk.
- Kokusan EVO ontsteking.
- Nieuwe ketting en tandwielen.
- Nieuwe orginele Magura remhandles.
- Orginele Boss uitlaat.
- Stokstuurtje.
- Buffeltank.
- Bagagerek verwijderd en "sport" beugel gemonteerd.
- Nieuwe open achterschokbrekers gemonteerd.
- RS zijkappen gespoten en gemonteerd.
Nadat dit alles gemonteerd was en het blokje netjes te hebben ingereden,
toch maar besloten om hem weer helemaal uit elkaar te halen en de puntjes op de i te zetten.
Zo hangt hij er nu bij:
Ik vond het vermogen van het blokje tegenvallen en wil toch iets meer vermogen.
Daarom ben ik even gaan shoppen bij Dick Baan en daar het volgende pretpakket uitgezocht om mee te beginnen:
- Bewerkte 60cc KT breidwand cilinder met 2 boosterpoorten en 2 extra uitlaatpoorten.
- Bewerkte orginele breidwand kop.
- Bewerkte zuiger.
- Berekende vaste expansie uitlaat.
- Immitatie Bing 20mm carburateur. Opgeboord naar 23mm. Bewerkte gasschuif en afgemonteerd met orginele Bing onderdelen.
- Blok uitgekotterd om de 60cc te kunnen monteren.
- Gat schakelas uitvrezen om een schakelas kering te kunnen monteren.
Ik heb de cilinder vast opgehaald om de koelribben te polijsten en de cilinder en kop zwart te kunnen spuiten:
Ben nu bezig om alle onderdelen opnieuw te polijsten:
Tijdens het remmen vond ik dat de Kreidler niet strak remde maar trilde. Omdat ik toch bezig ben de Weinmann velgen ook maar gelijk uit elkaar gehaald om de trommels weer rond te laten draaien. En dan kan ik gelijk de wielranden opnieuw polijsten.
Dit was het voor nu.
De volgende staan nog op de to do list:
- Oud type achterlicht monteren.
- Zwitsers zadel passen en als het past, opnieuw laten bekleden.
- Nieuwe chrome sierstrips op RS kappen monteren.
- Nieuw geel Florett bromfiets plaatje op spatbord monteren.
- Blok monteren, inrijden en afstellen op testbank.
- Alle lakdelen polijsten en in glascoating zetten.
- Sportkeringen in voorvork monteren.
Laatst gewijzigd door lowmk2 op 21 aug 2017, 08:50, 3 keer totaal gewijzigd.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
Re: De rooie Buffel Special
Wordt mooi. Gaaf dat je de puntjes op de i gaat zetten. Zelf zag ik dat je kabels (rem en koppeling ) niet netjes lopen en te lang zijn. Ook is het mooier om slotboutjes in de zijkant van de buddy te schroeven.
Verder had je zelf al de sportkeeringen op de lijst gezet.
Claxon zit ori onder je koplamp met een speciale beugel. Dit is op een special ook wel geinig.
Enzo
Verder had je zelf al de sportkeeringen op de lijst gezet.
Claxon zit ori onder je koplamp met een speciale beugel. Dit is op een special ook wel geinig.
Enzo
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 592 keren
- Ontvangen waarderingen: 826 keren
Re: De rooie Buffel Special
Mooie binnenkomer.
Goed bezig.
Kijk even of je carburateur wel helemaal open gaat met dit type gashendel , bij mij niet namelijk
Goed bezig.
Kijk even of je carburateur wel helemaal open gaat met dit type gashendel , bij mij niet namelijk
-
- Berichten: 1020
- Lid geworden op: 09 sep 2003, 23:42
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 68 keren
Re: De rooie Buffel Special
Ik dacht eerst, jammer dat hij zo'n nette originele Kreidler gaat veranderen, maar je hebt er wel een leuk ding van gemaakt. Bovendien erg netjes afgewerkt allemaal.
-
- Berichten: 6986
- Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
- Locatie: alhier
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 108 keren
Re: De rooie Buffel Special
Het ziet er inderdaad erg mooi uit, maar ik vind het toch erg jammer van de brommer die als basis diende.Helmantel schreef:Ik dacht eerst, jammer dat hij zo'n nette originele Kreidler gaat veranderen, maar je hebt er wel een leuk ding van gemaakt. Bovendien erg netjes afgewerkt allemaal.
- lowmk2
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 30 mei 2017, 16:00
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: De rooie Buffel Special
Vond de kabels ook nog niet helemaal mooi lopen.Enzo-tvdzijden schreef:Wordt mooi. Gaaf dat je de puntjes op de i gaat zetten. Zelf zag ik dat je kabels (rem en koppeling ) niet netjes lopen en te lang zijn. Ook is het mooier om slotboutjes in de zijkant van de buddy te schroeven.
Verder had je zelf al de sportkeeringen op de lijst gezet.
Claxon zit ori onder je koplamp met een speciale beugel. Dit is op een special ook wel geinig.
Enzo
https://kreidlerstore.nl/product/kreidl ... el-houder/
Had deze besteld maar zou niet weten hoe ik deze moet monteren en of het überhaupt wel nut heeft om deze geleider te monteren
Heb vorige week een zwitsers zadel gekocht, eerst maar eens kijken of deze past. Welke slotboutjes bedoel je?
Claxon ben ik nog niet helemaal over uit of ik deze op de koplamp laat zitten, moet maar eens kijken of hij onder de tank past, daar zit hij bij de zundapp ook en daar valt hij niet zo op
- lowmk2
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 30 mei 2017, 16:00
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: De rooie Buffel Special
Ga het even checken als ik de carburateur binnen heb. Bedankt voor de tipCaspar schreef: Mooie binnenkomer.
Goed bezig.
Kijk even of je carburateur wel helemaal open gaat met dit type gashendel , bij mij niet namelijk
Ik weet dat dat hier een hoop puristen op het forum zitten die een Kreidler het liefst tot op het laatste boutje helemaal origineel zien. Maar zulke Kreidler's zijn er al zoveelhermanp schreef:Het ziet er inderdaad erg mooi uit, maar ik vind het toch erg jammer van de brommer die als basis diende.Helmantel schreef:Ik dacht eerst, jammer dat hij zo'n nette originele Kreidler gaat veranderen, maar je hebt er wel een leuk ding van gemaakt. Bovendien erg netjes afgewerkt allemaal.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
Re: De rooie Buffel Special
Nu maak je een grote vergissing. Dat wat jij schetst is uitert zeldzaam.lowmk2 schreef:
Ik weet dat dat hier een hoop puristen op het forum zitten die een Kreidler het liefst tot op het laatste boutje helemaal origineel zien. Maar zulke Kreidler's zijn er al zoveel
Dat is een hele kleine groep.
Enzo
- lowmk2
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 30 mei 2017, 16:00
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: De rooie Buffel Special
Ik heb de maten overgenomen van de oude stuurweg begrenzer.b.bonk schreef:mooi hoor.
hoe heb je de stuur uitslag begrenst ?
mvg bertus
En beide kanten 5mm langer gehouden (had achteraf nog wel iets langer gemogen)
En toen uitgesneden uit 5mm dik RVS plaat.
Heb er eventueel nog 1 over heb er 2 gemaakt
- lowmk2
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 30 mei 2017, 16:00
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: De rooie Buffel Special
Heb nog 3 dingen waar ik mee in een dubio zit:
Heb al een paar topics gelezen maar ben er nog niet helemaal uit.
1. Welk luchtfilter kan ik het beste gebruiken voor de 60cc setup?
Wil in eerste instantie het orginele luchtfilter gebruiken met gaasje en daar een een paar gaasjes uit halen. Of een twinair puntfilter in het orginele huis monteren. Open luchtfilter is ook een optie, aanzuiggeluid dat wend wel
2. Sommige zijn van mening dat hij beter gaat lopen met een Iridium bougie. Wil deze ook wel monteren om het te kunnen ervaren. Maar aangezien ik een Kokusan 6V EVO heb wil het wel eens dat die bougies het begeven.
3. Wat is het verschil/voordeel als je de koppelingskabel buitenom leg met het beugeltje aan het frame?
Heb al een paar topics gelezen maar ben er nog niet helemaal uit.
1. Welk luchtfilter kan ik het beste gebruiken voor de 60cc setup?
Wil in eerste instantie het orginele luchtfilter gebruiken met gaasje en daar een een paar gaasjes uit halen. Of een twinair puntfilter in het orginele huis monteren. Open luchtfilter is ook een optie, aanzuiggeluid dat wend wel
2. Sommige zijn van mening dat hij beter gaat lopen met een Iridium bougie. Wil deze ook wel monteren om het te kunnen ervaren. Maar aangezien ik een Kokusan 6V EVO heb wil het wel eens dat die bougies het begeven.
3. Wat is het verschil/voordeel als je de koppelingskabel buitenom leg met het beugeltje aan het frame?
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
Re: De rooie Buffel Special
1. Ik heb ook een 60cc opgezet met frietzak in koker met bing 20mm en Mechanische expansielowmk2 schreef:Heb nog 3 dingen waar ik mee in een dubio zit:
Heb al een paar topics gelezen maar ben er nog niet helemaal uit.
1. Welk luchtfilter kan ik het beste gebruiken voor de 60cc setup?
Wil in eerste instantie het orginele luchtfilter gebruiken met gaasje en daar een een paar gaasjes uit halen. Of een twinair puntfilter in het orginele huis monteren. Open luchtfilter is ook een optie, aanzuiggeluid dat wend wel
2. Sommige zijn van mening dat hij beter gaat lopen met een Iridium bougie. Wil deze ook wel monteren om het te kunnen ervaren. Maar aangezien ik een Kokusan 6V EVO heb wil het wel eens dat die bougies het begeven.
3. Wat is het verschil/voordeel als je de koppelingskabel buitenom leg met het beugeltje aan het frame?
2. Zit tussen de oren. Is alleen van toepassing bij HPI of andere race ontstekingen en dus niet bij een huis tuin en keuken kokusan.
3. Bediening gaat lichter en is makkelijker vervangen van de kabel. Nadeel is rare kabelloop (tov origineel dan als je er waarde aan hecht)
- MichelVH
- Berichten: 1120
- Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
- Locatie: Nootdorp
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: De rooie Buffel Special
Wordt een absoluut prachtding! Weinmann wieltjes op een buffel staan zo slecht nog niet, zeker met de whitewall banden.
Maar ik zie hier wel iets...
Naamloos
Maar ik zie hier wel iets...
Naamloos
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
Re: De rooie Buffel Special
Heel gewoon voor KTT deze gietgallen.
Kees had een nieuwe kop met zelfde geval
Enzo
Kees had een nieuwe kop met zelfde geval
Enzo
- Bijlagen
-
- IMG_2014.JPG (130.81 KiB) 17623 keer bekeken
- RMC-Smokey
- Berichten: 463
- Lid geworden op: 20 mar 2010, 20:07
- Locatie: Hoogezand
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 801 keren
Re: De rooie Buffel Special
Unabhängig von Deinem schönen Projekt nur meine allgemeine Meinung zu den Rädern an dieser Stelle:MichelVH schreef:Wordt een absoluut prachtding! Weinmann wieltjes op een buffel staan zo slecht nog niet, zeker met de whitewall banden.
Rein optisch gesehen hatte Kreidler mit den Weinmann-Rädern für meinen Geschmack einen Fehler gemacht, ich finde sie nur kpl. einfarbig erträglich. Ich würde auf meine Mopeds nur die Speichenräder montieren oder eben die sehr schönen 7-Stern-Gussräder, und die Gebraucht-Preise für die 6- oder 7-Stern-Grussräder zeigen, dass es noch ein paar Leute mehr gibt, die das scheinbar ähnlich sehen.
Gruß
Carsten
- lowmk2
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 30 mei 2017, 16:00
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: De rooie Buffel Special
Dan heb je de rest van de cilinder nog niet gezien Zoals Enzo al zegt het zijn gietgallenMichelVH schreef:Wordt een absoluut prachtding! Weinmann wieltjes op een buffel staan zo slecht nog niet, zeker met de whitewall banden.
Maar ik zie hier wel iets...
Naamloos
Maar het valt niet erg op omdat ik de cilinder zwart gespoten heb. Maar om die buitenste koelribben te polijsten is een drama omdat ze zo poreus zijn.
- lowmk2
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 30 mei 2017, 16:00
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: De rooie Buffel Special
Heb een orgineel Denfield zwitsers zadel gevonden dat past. De boutgaten komen overeen. Moet alleen het gereedschapsbakje eraf zien te krijgen, maar de bouten zijn dol
Nu het zadel uit elkaar halen en het frame laten stralen en poedercoaten. Kan ik ondertussen mooi de aluminium sierstrips opnieuw polijsten. Daarna opnieuw laten bekleden.
Heb ook een oud type achterlicht binnen gekregen, maar weet nog niet of dat gaat passen met mijn kentekenplaat. Daar moet ik nog wat op verzinnen of het originele achterlicht erop zetten
Nu het zadel uit elkaar halen en het frame laten stralen en poedercoaten. Kan ik ondertussen mooi de aluminium sierstrips opnieuw polijsten. Daarna opnieuw laten bekleden.
Heb ook een oud type achterlicht binnen gekregen, maar weet nog niet of dat gaat passen met mijn kentekenplaat. Daar moet ik nog wat op verzinnen of het originele achterlicht erop zetten
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
Re: De rooie Buffel Special
Altijd makkelijk NOS op voorraad.RMC-Smokey schreef:Ik vind hem zeer mooi,en dat voorwiel o zo zeldzaam.
- Bijlagen
-
- IMG_2023.JPG (180.97 KiB) 17481 keer bekeken
- Monsma
- Berichten: 4863
- Lid geworden op: 21 jan 2007, 20:14
- Locatie: Harkema
- Gegeven waarderingen: 701 keren
- Ontvangen waarderingen: 302 keren
Re: De rooie Buffel Special
Mooi spul!Enzo-tvdzijden schreef:Altijd makkelijk NOS op voorraad.RMC-Smokey schreef:Ik vind hem zeer mooi,en dat voorwiel o zo zeldzaam.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
Re: De rooie Buffel Special
John Bos modellen.MichelVH schreef:Die zie je ook niet vaak, waar werden die op gemonteerd origineel?