De rooie Buffel Special
Geplaatst: 20 aug 2017, 18:41
Hallo,
Ik ben Edwin momenteel 28 lente's jong en ben woonachtig op de Veluwe.
Na verschillende auto's te hebben verbouwd ben ik overgestapt op de brommers.
Heb een jaar geleden een Zundapp opgeknapt.
Nu deze al een tijdje klaar is, heb ik de stoute schoenen maar aangetrokken en een Kreidler gekocht
Zoals de titel het al zegt wordt dit een Buffel Special.
Orgineel is het een K53/311 met een geforceerde koeling.
Heb de Kreidler gekocht van een man die hem al vanaf 1988 in bezit had.
De orginele lak zit ernog op en bijna alle orginele boutjes en onderdelen zijn nog gemonteerd.
De eerste wijzigingen waren als volgt:
- Weinmann sterwielen met 160mm Lelu naven.
- Whitewall banden.
- Nieuwe remschoenen.
- Voorvork gereviseerd.
- Gereviseerde 5 bak direct geschakeld RS blok.
- Orginele Superbreitwand 14.43.99 met nieuwe mahle zuiger.
- Orginele Bing 20mm met spruitstuk.
- Kokusan EVO ontsteking.
- Nieuwe ketting en tandwielen.
- Nieuwe orginele Magura remhandles.
- Orginele Boss uitlaat.
- Stokstuurtje.
- Buffeltank.
- Bagagerek verwijderd en "sport" beugel gemonteerd.
- Nieuwe open achterschokbrekers gemonteerd.
- RS zijkappen gespoten en gemonteerd.
Nadat dit alles gemonteerd was en het blokje netjes te hebben ingereden,
toch maar besloten om hem weer helemaal uit elkaar te halen en de puntjes op de i te zetten.
Zo hangt hij er nu bij:
Ik vond het vermogen van het blokje tegenvallen en wil toch iets meer vermogen.
Daarom ben ik even gaan shoppen bij Dick Baan en daar het volgende pretpakket uitgezocht om mee te beginnen:
- Bewerkte 60cc KT breidwand cilinder met 2 boosterpoorten en 2 extra uitlaatpoorten.
- Bewerkte orginele breidwand kop.
- Bewerkte zuiger.
- Berekende vaste expansie uitlaat.
- Immitatie Bing 20mm carburateur. Opgeboord naar 23mm. Bewerkte gasschuif en afgemonteerd met orginele Bing onderdelen.
- Blok uitgekotterd om de 60cc te kunnen monteren.
- Gat schakelas uitvrezen om een schakelas kering te kunnen monteren.
Ik heb de cilinder vast opgehaald om de koelribben te polijsten en de cilinder en kop zwart te kunnen spuiten:
Ben nu bezig om alle onderdelen opnieuw te polijsten:
Tijdens het remmen vond ik dat de Kreidler niet strak remde maar trilde. Omdat ik toch bezig ben de Weinmann velgen ook maar gelijk uit elkaar gehaald om de trommels weer rond te laten draaien. En dan kan ik gelijk de wielranden opnieuw polijsten.
Dit was het voor nu.
De volgende staan nog op de to do list:
- Oud type achterlicht monteren.
- Zwitsers zadel passen en als het past, opnieuw laten bekleden.
- Nieuwe chrome sierstrips op RS kappen monteren.
- Nieuw geel Florett bromfiets plaatje op spatbord monteren.
- Blok monteren, inrijden en afstellen op testbank.
- Alle lakdelen polijsten en in glascoating zetten.
- Sportkeringen in voorvork monteren.
Ik ben Edwin momenteel 28 lente's jong en ben woonachtig op de Veluwe.
Na verschillende auto's te hebben verbouwd ben ik overgestapt op de brommers.
Heb een jaar geleden een Zundapp opgeknapt.
Nu deze al een tijdje klaar is, heb ik de stoute schoenen maar aangetrokken en een Kreidler gekocht
Zoals de titel het al zegt wordt dit een Buffel Special.
Orgineel is het een K53/311 met een geforceerde koeling.
Heb de Kreidler gekocht van een man die hem al vanaf 1988 in bezit had.
De orginele lak zit ernog op en bijna alle orginele boutjes en onderdelen zijn nog gemonteerd.
De eerste wijzigingen waren als volgt:
- Weinmann sterwielen met 160mm Lelu naven.
- Whitewall banden.
- Nieuwe remschoenen.
- Voorvork gereviseerd.
- Gereviseerde 5 bak direct geschakeld RS blok.
- Orginele Superbreitwand 14.43.99 met nieuwe mahle zuiger.
- Orginele Bing 20mm met spruitstuk.
- Kokusan EVO ontsteking.
- Nieuwe ketting en tandwielen.
- Nieuwe orginele Magura remhandles.
- Orginele Boss uitlaat.
- Stokstuurtje.
- Buffeltank.
- Bagagerek verwijderd en "sport" beugel gemonteerd.
- Nieuwe open achterschokbrekers gemonteerd.
- RS zijkappen gespoten en gemonteerd.
Nadat dit alles gemonteerd was en het blokje netjes te hebben ingereden,
toch maar besloten om hem weer helemaal uit elkaar te halen en de puntjes op de i te zetten.
Zo hangt hij er nu bij:
Ik vond het vermogen van het blokje tegenvallen en wil toch iets meer vermogen.
Daarom ben ik even gaan shoppen bij Dick Baan en daar het volgende pretpakket uitgezocht om mee te beginnen:
- Bewerkte 60cc KT breidwand cilinder met 2 boosterpoorten en 2 extra uitlaatpoorten.
- Bewerkte orginele breidwand kop.
- Bewerkte zuiger.
- Berekende vaste expansie uitlaat.
- Immitatie Bing 20mm carburateur. Opgeboord naar 23mm. Bewerkte gasschuif en afgemonteerd met orginele Bing onderdelen.
- Blok uitgekotterd om de 60cc te kunnen monteren.
- Gat schakelas uitvrezen om een schakelas kering te kunnen monteren.
Ik heb de cilinder vast opgehaald om de koelribben te polijsten en de cilinder en kop zwart te kunnen spuiten:
Ben nu bezig om alle onderdelen opnieuw te polijsten:
Tijdens het remmen vond ik dat de Kreidler niet strak remde maar trilde. Omdat ik toch bezig ben de Weinmann velgen ook maar gelijk uit elkaar gehaald om de trommels weer rond te laten draaien. En dan kan ik gelijk de wielranden opnieuw polijsten.
Dit was het voor nu.
De volgende staan nog op de to do list:
- Oud type achterlicht monteren.
- Zwitsers zadel passen en als het past, opnieuw laten bekleden.
- Nieuwe chrome sierstrips op RS kappen monteren.
- Nieuw geel Florett bromfiets plaatje op spatbord monteren.
- Blok monteren, inrijden en afstellen op testbank.
- Alle lakdelen polijsten en in glascoating zetten.
- Sportkeringen in voorvork monteren.