Opfrisbeurt groene RMC

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3675
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 231 keren
Ontvangen waarderingen: 512 keren

Re: Opfrisbeurt groene RMC

#26 Bericht door b.bonk » 16 mar 2018, 18:12

Enzo-tvdzijden schreef:
Roland schreef:Helmantel, o o o die folder van 1977.............ik kon er vroeger al uren naar kijken, en nog steeds. Ik had alle plaatjes uitgeknipt en op mijn kamerdeur geplakt, stond ermee op en ging er mee naar bed.

Prachtig folder 1977 :clap ik heb toen een groene rmc super star met 6 spaaks gietwielen gekocht. Wat later groene accu bakjes schuine pijp en ............een echte Francochamp buddy. O ja, chromen CEV knipperbollen erop. 8) :D

Ro
Ha ha ik de 1975 folder :lol: en die gaat komen =P~

Enzo
ik die van tatjana simic .
mvg bertus

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10275
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 332 keren

Re: Opfrisbeurt groene RMC

#27 Bericht door Andy » 16 mar 2018, 19:06

You love it. off you hate it.
Ik vind alle kreidlers en modellen mooi, ook de flink aangepasste en opgevoerde.

Kreidler probeerde een breed publiek aan te trekken, deze oubollige probeerden ze een beetje sportief te maken voor een wat ouder publiek, denk ik.

Andy,

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10800
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 186 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Re: Opfrisbeurt groene RMC

#28 Bericht door Henk 3bakvoet » 17 mar 2018, 07:12

ik haat het niet, ik vind alleen die kleur in combinatie met dit type brommer niet mooi.

Zo een 8 jaar geleden heb ik dit kleurtje onder mijn handen doorgehad, geheel opnieuw gespoten, er stond aan het einde een spiksplinternieuwe kreidler.
Dan heeft het nog iets, onder ander de uitstraling van een nieuwe brommer, maar daar houdt het dan ook echt mee op.

Duitsers zijn al geen lichten als het om kleuren gaat, nou hadden ze vroeger ook niet veel keuze moet ik zeggen, roestig rood en friethof grau.
In dat rijtje past deze groene kleur ook, als je hier vrolijk van wordt ben je wel heel depressief.

Kleur blijft een persoonlijke smaak, en het gaat hier over de kleur, misschien kunnen we dit onderscheid even maken.
De standaard roestig rode en friethof grauwe kleur past uitstekend bij een Eitank, niet echt mooi, maar in het tijdsbeeld van hun bestaan een excellente kleur.

De groene schutting kleur van deze RM past dus niet, en al helemaal niet meer in zijn tijdsbeeld van 1977, de kleur was een knipoog naar de borrelglas klasse op de circuits, niets meer en niets minder, en mooi was iets anders toen, en die kleuren stonden in de etalage van de kreidler dealers.

Wat "misschien" mee zou kunnen spelen is dat ik helemaal niks heb met een RM(C) als nakomelingen van de Eitank (de stamvader) moesten ze zich diep schamen in kornwestheim, mijn God, wat hebben ze een zootje puin gecreëerd en op de weg gezet.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Opfrisbeurt groene RMC

#29 Bericht door Caspar » 17 mar 2018, 07:49

Henk , ik lees jouw betoog als poëzie. Heerlijk.
Feit is dat deze groene kleur weinig verkocht is.
Heeft er denk ik ook mee te maken dat hij vooral geleverd werd op senioren modellen als de LH en LF . En ook de LF-F.
Dáár wou de jeugd niet mee geassocieerd worden....

Ik vond de kleur voorheen ook niet echt mooi.
Maar ik ben om.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Opfrisbeurt groene RMC

#30 Bericht door nozems » 17 mar 2018, 10:12

Ik heb het weleens mooi gevonden, dat metallic groen..past wel bij het zaans groen:)
Toch altijd wel grappig om Henk z’n betoog over de latere Kreidler modellen te horen, hij laat geen kans onbenut om z’n ongenoegen over die gruwelen breeduit te prediken:)

Wat ik dan nog grappiger vind is dat m’n pa voor een sportieve en frisse hollandse sportbrommer koos, een Eysink Record (zo rond 1962/63) hij vond de Kreidler Eitank om te gruwelen, een oude wijven brommer was het, toen vond hij het al een erg oudbollig model, en dat terwijl de Eitank net kwam kijken... ik ben blij voor m’n pa dat hij de waarde juist kon inschatten van die dingen...ik denk dat als Kreidler die modellen bleef maken ze al dik 10jaar eerder failliet zouden zijn gegaan:) ik roep geen sorry want anderen hoeven dat ook niet te doen.

Natuurlijk wel sorry voor Jan, je hebt toch iets weer netjes gemaakt, waar je trots op kunt zijn:)

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10800
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 186 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Re: Opfrisbeurt groene RMC

#31 Bericht door Henk 3bakvoet » 17 mar 2018, 15:48

een Eysink Record
Pascal, Daar kon een kreidler Eitank niet aan tippen, jou vader had helemaal gelijk.

De looks van de Nederlandse sport brommers waren in die tijd van een andere planeet, dat waren echt mooie brommer zo mooi gemaakt.

En dat ze mooi zijn vind je heden ten dagen terug op markplaats waar de prijzen van een kreidler totaal verbleken in vergelijking met een Eysink Record.

Maar we hebben het hier wel over liefhebbers die wat hebben met dit type sportbrommers, die staan er heel anders in als de over, over! gemiddelde meer tijdelijke kreidler rijder.
Ze kwamen te Paard en gingen te voet. :lol:

Mijn sympathie is voor bijna alle kreidler, een beetje plagen mag.
Die afschuwelijke kleur groen houd ik echter overeind.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Opfrisbeurt groene RMC

#32 Bericht door nozems » 17 mar 2018, 16:07

Plagen mag zeker, en we leven gelukkig in een democratie. Klopt, ik snapte m’n vader’s keus heel goed. De Eysink Record was afgeleid van de Italiaanse sportbrommers, alleen dan wat groter en degelijker. Maar ook half jaren 60 moest de Eysink eraan geloven en ging de botte bijl erin, andere (chromen) spatborden, dempers uit de uitlaat(en) en de vijl door de cilinder. De rijeigenschappen gingen van subliem naar een 3bak hand racemonster. Het heeft hem dus bij wederopbouw heel veel moeite gekost alles weer origineel te krijgen(vooral de spatborden) maar toen stond ie erweer:) hij had hem vlak na de oliecrisis uitelkaar getrokken en de onderdelen in de schuur bewaart. Totdat eind jaren 90 door ons aandringen en opkomst van de oldtimer bromfiets hij weer werd opgbouwd en bij het weer origineel maken hadden we zoveel onderdelen vergaart dat we een tweede hebben opgebouwd en heb op beide aardig wat ritjes gemaakt, in het begin dan(nu is het vooral de Kreidler die ik pak)

Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: Opfrisbeurt groene RMC

#33 Bericht door Ed.P » 17 mar 2018, 22:32

Deze kleur heeft alles te maken met het Kreidler van Veen 'werks rennteam' en de successen daarvan.
Die kleur werd in die tijd overigens veel in de racerij gebruikt.

Jan
Berichten: 3284
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 91 keren

Re: Opfrisbeurt groene RMC

#34 Bericht door Jan » 18 mar 2018, 18:14

Klopt Ed, dit is een collectors item!! Vind hem maar!!

Plaats reactie