k53/402 van bromfiets naar motor
-
- Berichten: 812
- Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
- Gegeven waarderingen: 69 keren
- Ontvangen waarderingen: 34 keren
k53/402 van bromfiets naar motor
ik heb me al eens voorgesteld in het daarvoor bestemde topic maar doe het hier ook maar even.
mijn naam is ron van der stelt 54 jaar en woonachtig te brakel gelderland.
heb heel vroeger ook kreidler gereden met een indirecte vijfbak en na het halen van mijn rijbewijs overgestapt op een motor waarvan ik er diverse heb gehad tot mijn dertigste.
daarna een tijdje niets meer mee gedaan.
toen mijn zoon 16 werd (inmiddels ook al weer 11 jaar geleden) weer met bromfietsen begonnen.
puch maxi,s heb ik diverse opgebouwd en natuurlijk voorzien van snel spul,die van mijn zoon was uitgerust met een 72cc 21 dellorto en een hpi ontsteking.
daarna in 2012 een Kawasaki z650 b2 gerestaureerd en me beziggehouden met alleen z650,s waarvan ik er tot twee weken geleden 2 in bezit had en een schuur vol onderdelen.
Waarom lid geworden van dit forum?
Ik ben al lid van diverse forums zoals puch,kawasaki z650,z900 en z1000.
Vroeger moest je leren met schade en schande maar die tijd is voorbij sinds er forums bestaan.
forums zijn er om kennis te delen en dat is geen eenrichtingsverkeer,iedereen draagt zijn steentje bij.
Eventuele kennis die ik heb zal ik dus altijd delen al is dat wel vervaagt wat kreidler betreft,maar er zijn rond restauratieprojecten ook veel algeme zaken waarbij tips welkom zijn.
Niemand hier hoeft mij uit te leggen hoe ik kleppen van een kawasaki z650 opnieuw moet insluipen of hoe ik de nokkenastiming moet afstellen of de originele contactpuntenontsteking van een viercilinder klassieke kawa.
Een nieuwe kabel boom maken is ook geen enkel probleem als er een duidelijk schema voor is.
Ik weet dat een puch maxi met een 72 cc airsal en een 21 dellorto phbg met een simonini uitlaat en ee hpi 2005 tegen de honderd loopt indien juist afgesteld.
Waarom ben ik dan lid geworden van dit forum?
Om domme vragen te stellen.
En nu vertel ik altijd tegen anderen dat domme vragen niet bestaan,wel domme antwoorden.
Iets wat voor mij vanzelfsprekend is kan voor anderen ???????????zijn.
Ik zeg altijd maar je kan beter iets 10 keer vragen dan dat je een onderdeel onherstelbaar beschadigd.
Want omgekeerd is het ook zo iets wat voor jullie vanzelfsprekend is is voor mij soms ???????????
Uiteraard probeer ik eerst zelf te zoeken op het forum maar er komen vragen veel vragen.
Als je alles geheim wil houden reageer je niet,wil je je door jarenlange verkregen kennis graag delen reageer je wel.
zat er al langer aan te denken dat het toch wel leuk zou zijn nog eens een rs je op te bouwen en uiteindelijk de stap genomen en mijn gehele verzameling kawa onderdelen en de twee motoren verkocht aan een mede forumlid.
toen mezelf eerst eens ingelezen op dit forum en onderzoek gedaan naar de mogelijkheden.
mijn voorkeur ging er naar uit om een rs vanaf de grond op te bouwen maar het werd me al snel duidelijk dat het een zeer tijdrovende en kostbare zaak zou worden om elk onderdeel op te gaan sporen en aan te schaffen.
ik heb dus besloten met een goede basis te starten en een vereiste daarbij was dat er in iedergeval een directe vijfbak met brede tap onder zat.
die heb ik bij toeval bij een kreidlerfan gevonden, hij heeft hem niet gebouwd en ik ben dus bezig in contact te komen met de bouwer.
eigenlijk is hij zo goed als nieuw. een gereviseerde directe vijfbak voorzien van een 60cc superbreitwand met kop voorzien van losse verbrandingskamer
en daarachter een 20 mikuni ,wielen met nieuw spaken ,velgen en banden,spuitwerk nieuw,custom buddy nieuw.
als je er van houd is het mooi maar ik wil hem liever zo veel mogelijk opbouwen als een RS van 1974
ik heb er dus meteen twee wielen met grote naaf bij gekocht. en een redelijk mooie deukvrije Atank
de grotenaafwielen worden voorzien van nieuwe spaken en velgen dus zaterdag begonnen het achterwiel te ontdoen van banden spaken en velgen en natuurlijk meteen de lagers verwijderd.
meteen de naaf grondig schoongewassen en ontvet(dasty van de wibra).
vanavond begonnen met opknappen van de achternaaf. nu heb ik een hekel aan poetsen en had al ergens op dit forum iets gelezen over het polijsten van de groeven met een veter dus ik dacht wie niet sterk is moet slim zijn.
ik heb een tooltje gemaakt zodat ik de naaf op de kolomboormachine kan monteren en vervolgens met een touwtje en een pannenspons (ook wibra hahahah) de groeven schoongemaakt.
daarna met hetzelfde touwtje met poetsmiddel de groeven gepolijst en de rest van de naaf gewoon met een doeken poetsmiddel.
dit gaat echt super kan ik jullie vertellen en het resultaat oordeel zelf maar.
vanavond de voornaaf gepolijst en meteen de nieuwe lagers die ik al een paar dagen in de vriezer had liggen aangebrac
even een vraagje tussendoor .
van mijn achterste remankerplaat is de bus waar de remsleutelas doorheen gaat uitgesleten,uiteraard vervang ik zowiezo de remsleutelas maar is de stalen bus die in de remankerplaat zit te vervangen of te reviseren?
tweede vraag is waar kopen jullie nieuwe onderdelen in?
mijn naam is ron van der stelt 54 jaar en woonachtig te brakel gelderland.
heb heel vroeger ook kreidler gereden met een indirecte vijfbak en na het halen van mijn rijbewijs overgestapt op een motor waarvan ik er diverse heb gehad tot mijn dertigste.
daarna een tijdje niets meer mee gedaan.
toen mijn zoon 16 werd (inmiddels ook al weer 11 jaar geleden) weer met bromfietsen begonnen.
puch maxi,s heb ik diverse opgebouwd en natuurlijk voorzien van snel spul,die van mijn zoon was uitgerust met een 72cc 21 dellorto en een hpi ontsteking.
daarna in 2012 een Kawasaki z650 b2 gerestaureerd en me beziggehouden met alleen z650,s waarvan ik er tot twee weken geleden 2 in bezit had en een schuur vol onderdelen.
Waarom lid geworden van dit forum?
Ik ben al lid van diverse forums zoals puch,kawasaki z650,z900 en z1000.
Vroeger moest je leren met schade en schande maar die tijd is voorbij sinds er forums bestaan.
forums zijn er om kennis te delen en dat is geen eenrichtingsverkeer,iedereen draagt zijn steentje bij.
Eventuele kennis die ik heb zal ik dus altijd delen al is dat wel vervaagt wat kreidler betreft,maar er zijn rond restauratieprojecten ook veel algeme zaken waarbij tips welkom zijn.
Niemand hier hoeft mij uit te leggen hoe ik kleppen van een kawasaki z650 opnieuw moet insluipen of hoe ik de nokkenastiming moet afstellen of de originele contactpuntenontsteking van een viercilinder klassieke kawa.
Een nieuwe kabel boom maken is ook geen enkel probleem als er een duidelijk schema voor is.
Ik weet dat een puch maxi met een 72 cc airsal en een 21 dellorto phbg met een simonini uitlaat en ee hpi 2005 tegen de honderd loopt indien juist afgesteld.
Waarom ben ik dan lid geworden van dit forum?
Om domme vragen te stellen.
En nu vertel ik altijd tegen anderen dat domme vragen niet bestaan,wel domme antwoorden.
Iets wat voor mij vanzelfsprekend is kan voor anderen ???????????zijn.
Ik zeg altijd maar je kan beter iets 10 keer vragen dan dat je een onderdeel onherstelbaar beschadigd.
Want omgekeerd is het ook zo iets wat voor jullie vanzelfsprekend is is voor mij soms ???????????
Uiteraard probeer ik eerst zelf te zoeken op het forum maar er komen vragen veel vragen.
Als je alles geheim wil houden reageer je niet,wil je je door jarenlange verkregen kennis graag delen reageer je wel.
zat er al langer aan te denken dat het toch wel leuk zou zijn nog eens een rs je op te bouwen en uiteindelijk de stap genomen en mijn gehele verzameling kawa onderdelen en de twee motoren verkocht aan een mede forumlid.
toen mezelf eerst eens ingelezen op dit forum en onderzoek gedaan naar de mogelijkheden.
mijn voorkeur ging er naar uit om een rs vanaf de grond op te bouwen maar het werd me al snel duidelijk dat het een zeer tijdrovende en kostbare zaak zou worden om elk onderdeel op te gaan sporen en aan te schaffen.
ik heb dus besloten met een goede basis te starten en een vereiste daarbij was dat er in iedergeval een directe vijfbak met brede tap onder zat.
die heb ik bij toeval bij een kreidlerfan gevonden, hij heeft hem niet gebouwd en ik ben dus bezig in contact te komen met de bouwer.
eigenlijk is hij zo goed als nieuw. een gereviseerde directe vijfbak voorzien van een 60cc superbreitwand met kop voorzien van losse verbrandingskamer
en daarachter een 20 mikuni ,wielen met nieuw spaken ,velgen en banden,spuitwerk nieuw,custom buddy nieuw.
als je er van houd is het mooi maar ik wil hem liever zo veel mogelijk opbouwen als een RS van 1974
ik heb er dus meteen twee wielen met grote naaf bij gekocht. en een redelijk mooie deukvrije Atank
de grotenaafwielen worden voorzien van nieuwe spaken en velgen dus zaterdag begonnen het achterwiel te ontdoen van banden spaken en velgen en natuurlijk meteen de lagers verwijderd.
meteen de naaf grondig schoongewassen en ontvet(dasty van de wibra).
vanavond begonnen met opknappen van de achternaaf. nu heb ik een hekel aan poetsen en had al ergens op dit forum iets gelezen over het polijsten van de groeven met een veter dus ik dacht wie niet sterk is moet slim zijn.
ik heb een tooltje gemaakt zodat ik de naaf op de kolomboormachine kan monteren en vervolgens met een touwtje en een pannenspons (ook wibra hahahah) de groeven schoongemaakt.
daarna met hetzelfde touwtje met poetsmiddel de groeven gepolijst en de rest van de naaf gewoon met een doeken poetsmiddel.
dit gaat echt super kan ik jullie vertellen en het resultaat oordeel zelf maar.
vanavond de voornaaf gepolijst en meteen de nieuwe lagers die ik al een paar dagen in de vriezer had liggen aangebrac
even een vraagje tussendoor .
van mijn achterste remankerplaat is de bus waar de remsleutelas doorheen gaat uitgesleten,uiteraard vervang ik zowiezo de remsleutelas maar is de stalen bus die in de remankerplaat zit te vervangen of te reviseren?
tweede vraag is waar kopen jullie nieuwe onderdelen in?
Laatst gewijzigd door Ronvanderstelt op 20 nov 2018, 19:44, 3 keer totaal gewijzigd.
- Deze gebruikers waarderen Ronvanderstelt voor dit bericht (totaal 2):
- Gps (13 jul 2022, 00:34) • Eifelyeti (01 aug 2022, 14:03)
- Waardering: 18.18%
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 968 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
Re: k53/402 van bromfiets naar motor
Aug 1974 zaten er zijkastjes op. ( noemen we eigenlijk model 1975 ). Maar wel een A-tank.
Enzo
Enzo
-
- Berichten: 812
- Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
- Gegeven waarderingen: 69 keren
- Ontvangen waarderingen: 34 keren
Re: k53/402 van bromfiets naar motor
Ok goed om te wetenEnzo-tvdzijden schreef:Aug 1974 zaten er zijkastjes op. ( noemen we eigenlijk model 1975 ). Maar wel een A-tank.
Enzo
Tips zijn altijd welkom
-
- Berichten: 812
- Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
- Gegeven waarderingen: 69 keren
- Ontvangen waarderingen: 34 keren
Re: k53/402 van bromfiets naar motor
Ik heb mijn begin post gewijzigd.
Zo blijft het project bij elkaar.
Of is het hier gebruikelijk om nieuwe ontwikkelingen als nieuw antwoord te posten?
Zo blijft het project bij elkaar.
Of is het hier gebruikelijk om nieuwe ontwikkelingen als nieuw antwoord te posten?
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 968 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
Re: k53/402 van bromfiets naar motor
De remplaat heeft Marcel zelf een bus voor gemaakt.Ronvanderstelt schreef:Ik heb mijn begin post gewijzigd.
Zo blijft het project bij elkaar.
Of is het hier gebruikelijk om nieuwe ontwikkelingen als nieuw antwoord te posten?
Onderdelen koop ik OVERAL en bij iedereen.
viewtopic.php?f=21&t=43514&hilit=joep&start=75#p723852
Enzo
-
- Berichten: 812
- Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
- Gegeven waarderingen: 69 keren
- Ontvangen waarderingen: 34 keren
Re: k53/402 van bromfiets naar motor
Zoiets had ik ook al in gedachten maar kan ik die oude bus eruit halen door de remankerplaat te verwarmen ?Enzo-tvdzijden schreef:De remplaat heeft Marcel zelf een bus voor gemaakt.Ronvanderstelt schreef:Ik heb mijn begin post gewijzigd.
Zo blijft het project bij elkaar.
Of is het hier gebruikelijk om nieuwe ontwikkelingen als nieuw antwoord te posten?
Onderdelen koop ik OVERAL en bij iedereen.
viewtopic.php?f=21&t=43514&hilit=joep&start=75#p723852
Enzo
Of moet die eruit geboord worden?
- de wilde 13
- Berichten: 1517
- Lid geworden op: 22 mar 2004, 18:43
- Locatie: Stompwijk
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 17 keren
-
- Berichten: 812
- Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
- Gegeven waarderingen: 69 keren
- Ontvangen waarderingen: 34 keren
Re: k53/402 van bromfiets naar motor
Bedoel je vanaf de buitenzijde of binnenzijde?de wilde 13 schreef:Ja.. fels randje er uit boren
Kan ik hem er dan zo uit tikken zonder te verwarmen?
Ik neem aan dat de nieuwe bus er strak in moet passen dus gedraaid moet worden.
Hebben jullie daar maatvoering van?
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 968 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
Re: k53/402 van bromfiets naar motor
Je ziet toch wat er uit komt. Dat meet je op en maak je na.
Enzo
Enzo
-
- Berichten: 812
- Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
- Gegeven waarderingen: 69 keren
- Ontvangen waarderingen: 34 keren
Re: k53/402 van bromfiets naar motor
hahahaha ja dat is duidelijk maar als op het forum de maatvoering bekend zou zijn zou ik het van te voren kunnen laten draaien vandaar dat ik van die domme vragen stel.Enzo-tvdzijden schreef:Je ziet toch wat er uit komt. Dat meet je op en maak je na.
Enzo
Kan ik dus beter niet meer doen dan?
Gewoon eerst zelf het wiel uit gaan vinden en dan later horen dat ik dat beter anders had kunnen doen?
-
- Berichten: 812
- Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
- Gegeven waarderingen: 69 keren
- Ontvangen waarderingen: 34 keren
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 968 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
Re: k53/402 van bromfiets naar motor
De wilde 13 en ik hebben deze Kreidler opgeknapt. Het antwoord over de maatvoering = NeeRonvanderstelt schreef:hahahaha ja dat is duidelijk maar als op het forum de maatvoering bekend zou zijn zou ik het van te voren kunnen laten draaien vandaar dat ik van die domme vragen stel.Enzo-tvdzijden schreef:Je ziet toch wat er uit komt. Dat meet je op en maak je na.
Enzo
Kan ik dus beter niet meer doen dan?
Gewoon eerst zelf het wiel uit gaan vinden en dan later horen dat ik dat beter anders had kunnen doen?
Enzo
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 968 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
Re: k53/402 van bromfiets naar motor
Ja, maar wel in deze topicRonvanderstelt schreef:Ik heb mijn begin post gewijzigd.
Zo blijft het project bij elkaar.
Of is het hier gebruikelijk om nieuwe ontwikkelingen als nieuw antwoord te posten?
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 968 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
Re: k53/402 van bromfiets naar motor
En er is een regel om foto’s op het forum te posten en NIET op een fotoserver.
Zien we over een paar jaar dode links en weten we niet waar het over gaat
Enzo
Zien we over een paar jaar dode links en weten we niet waar het over gaat
Enzo
-
- Berichten: 812
- Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
- Gegeven waarderingen: 69 keren
- Ontvangen waarderingen: 34 keren
Re: k53/402 van bromfiets naar motor
Klopt maar heb die programma,s die hier sta aan beschreven geprobeerd maar lukt me echt niet.Enzo-tvdzijden schreef:En er is een regel om foto’s op het forum te posten en NIET op een fotoserver.
Zien we over een paar jaar dode links en weten we niet waar het over gaat
Enzo
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 968 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
Re: k53/402 van bromfiets naar motor
plaatje
- Bijlagen
-
- B0F4B59A-804E-4C0E-B592-D227A024CE4A.jpeg (149.05 KiB) 7390 keer bekeken
-
- Berichten: 812
- Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
- Gegeven waarderingen: 69 keren
- Ontvangen waarderingen: 34 keren
Re: k53/402 van bromfiets naar motor
Dank jeEnzo-tvdzijden schreef:plaatje
Ik neem niet aan dat het gehele stalen plaatje ook verwijderd mag worden dat zit namelijk vastgeklonken.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 968 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
Re: k53/402 van bromfiets naar motor
Ja die zijn toch altijd gaar en verdroogd. Boor hem uit vanaf de binnen zijde, tip en weg ermee.Ronvanderstelt schreef:Dank jeEnzo-tvdzijden schreef:plaatje
Ik neem niet aan dat het gehele stalen plaatje ook verwijderd mag worden dat zit namelijk vastgeklonken.
Enz
- Bijlagen
-
- 61B518CD-CCD4-4BDB-9246-646ADC7E075A.jpeg (74.02 KiB) 7356 keer bekeken
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 968 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
Re: k53/402 van bromfiets naar motor
setje van Ron er in en klaar. Ook via blackmambashop te koop
viewtopic.php?f=4&t=47406&p=780446&hili ... on#p780389
viewtopic.php?f=4&t=47406&p=780446&hili ... on#p780389
-
- Berichten: 812
- Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
- Gegeven waarderingen: 69 keren
- Ontvangen waarderingen: 34 keren
Re: k53/402 van bromfiets naar motor
Ok nu gaat het kwartje vallen en begrijp ik hoe het werkt de grote bus waar de remsleutelas in zit is dus eigenlijk versleten omdat dat kleine as je vast heeft gezeten en er zodoende geen bewegingsvrijheid was.
Ok dan ga ik dat as je eruitboren en dan Kan de grote bus er zo uit.
Kijk dat bedoel ik nu
Ik krijg nu hier een verwijzing naar een ander topic en het wordt me duidelijk.het revisiesetje voor het boutje krijg ik waarschijnlijk wel gevonden maar de grote bus moet nog geregeld worden.
Ok dan ga ik dat as je eruitboren en dan Kan de grote bus er zo uit.
Kijk dat bedoel ik nu
Ik krijg nu hier een verwijzing naar een ander topic en het wordt me duidelijk.het revisiesetje voor het boutje krijg ik waarschijnlijk wel gevonden maar de grote bus moet nog geregeld worden.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 968 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
Re: k53/402 van bromfiets naar motor
Ronvanderstelt schreef:Ok nu gaat het kwartje vallen en begrijp ik hoe het werkt de grote bus waar de remsleutelas in zit is dus eigenlijk versleten omdat dat kleine as je vast heeft gezeten en er zodoende geen bewegingsvrijheid was.
Ok dan ga ik dat as je eruitboren en dan Kan de grote bus er zo uit.
Kijk dat bedoel ik nu
Ik krijg nu hier een verwijzing naar een ander topic en het wordt me duidelijk.het revisiesetje voor het boutje krijg ik waarschijnlijk wel gevonden maar de grote bus moet nog geregeld worden.
Enzo-tvdzijden schreef:Je ziet toch wat er uit komt. Dat meet je op en maak je na.
Enzo
Precies
- Caspar
- Berichten: 13635
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 823 keren
Re: k53/402 van bromfiets naar motor
voor de duidelijkheid: de grote bus gaat er niet vanzelf uit , daar moet je het felsrandje van losboren. dan valt hij er uit.