BROMFIETS OF MOTORFIETS
- zundapp65
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 16 sep 2005, 11:05
- Locatie: z-h
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
BROMFIETS OF MOTORFIETS
Ik keur regelmatig motorfietsen bij de rdw en heb daar deze informatie gekregen
van de keurmeester op het keuringsstation waar ik altijd kom .(zuid holland).
En die snapt het wel aardig want hij zit zelf ook in de oldtimermotoren en brommers .
Defenities volgens wetgeving
Motorfiets of bromfiet volgens nederlandse wetgeving .
Bromfiets : technisch hoe hij uit de fabriek is gekomen
Maximaal 50cc en een constructiesnelheid
van maximaal 45 km/u
Motorfiets : technisch hoe hij uit de fabriek is gekomen
Meer dan 50cc , geen maximale snelheid
Of
Minder dan 51cc en een constructiesnelheid
van meer dan 45km/u
als je dus minder dan 51cc hebt maar constuctiesnelheid van fabriek af hoger is dan 45km/u
ben je dus een motorfiets voor de nederlandse wetgeving .
je kan dan gewoon motor laten keuren mits hij verder technisch ook aan motorfiets voldoet en bouwjaar VOOR 1976 is.
(b.v. verlichting , banden , spiegels , claxon enz)
bouwjaar na 1975 is buitenlands kenteken nodig.
is hij bouwjaar voor 1974 kan je hem ook als bromfiets laten keuren , je zal dan technisch een blijvende wijziging moeten doen zodat hij max 45km/u rijdt.(dus niet choke of zo vastzetten)
is hij bouwjaar na 1973 zal je buitenlandse papieren nodig hebben die max 45km/u aangeven.
Of hij moet technisch gelijk zijn aan een nl-type (tandwielen , carburateur , motortype , uitlaat ,velgmaat, wielbasis .)dan kan je ook zonder buitenlandse papieren keuren.
Dan moet je bouwjaar aantonen en eigendom aantonen .
Hoop dat het zo een beetje duidelijk is .
van de keurmeester op het keuringsstation waar ik altijd kom .(zuid holland).
En die snapt het wel aardig want hij zit zelf ook in de oldtimermotoren en brommers .
Defenities volgens wetgeving
Motorfiets of bromfiet volgens nederlandse wetgeving .
Bromfiets : technisch hoe hij uit de fabriek is gekomen
Maximaal 50cc en een constructiesnelheid
van maximaal 45 km/u
Motorfiets : technisch hoe hij uit de fabriek is gekomen
Meer dan 50cc , geen maximale snelheid
Of
Minder dan 51cc en een constructiesnelheid
van meer dan 45km/u
als je dus minder dan 51cc hebt maar constuctiesnelheid van fabriek af hoger is dan 45km/u
ben je dus een motorfiets voor de nederlandse wetgeving .
je kan dan gewoon motor laten keuren mits hij verder technisch ook aan motorfiets voldoet en bouwjaar VOOR 1976 is.
(b.v. verlichting , banden , spiegels , claxon enz)
bouwjaar na 1975 is buitenlands kenteken nodig.
is hij bouwjaar voor 1974 kan je hem ook als bromfiets laten keuren , je zal dan technisch een blijvende wijziging moeten doen zodat hij max 45km/u rijdt.(dus niet choke of zo vastzetten)
is hij bouwjaar na 1973 zal je buitenlandse papieren nodig hebben die max 45km/u aangeven.
Of hij moet technisch gelijk zijn aan een nl-type (tandwielen , carburateur , motortype , uitlaat ,velgmaat, wielbasis .)dan kan je ook zonder buitenlandse papieren keuren.
Dan moet je bouwjaar aantonen en eigendom aantonen .
Hoop dat het zo een beetje duidelijk is .
- Zunflappie
- Berichten: 515
- Lid geworden op: 23 dec 2003, 21:17
- Locatie: Sliedrecht, hét baggerdorp
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
- Gps
- Berichten: 1339
- Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
- Locatie: Amsterdam
- Gegeven waarderingen: 1003 keren
- Ontvangen waarderingen: 47 keren
- Dimage
- Expert
- Berichten: 6624
- Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
- Locatie: Maassluis
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Het makkelijk omkeuren van een bromfiets naar een motorfiets (waar jij naar ik aannneem op duid) geldt voor Kreidlers tm 1973.
Vanaf 1974 moet je weer een typegoedkeuring via de huidige fabrikant of importeur kunnen overleggen.
Aangezien JB niet als zodanig wordt gezien naar ik heb vernomen is dat dan juist weer een probleem voor Kreidlers vanaf 1974.
Een maat van mij met zo'n latere Kreidler zou nog informeren of het desondanks toch mogelijk is.
Bij hem gaat het eigenlijk om een omgekeerd verhaal nl motor naar bromfiets maar de eisen daarvoor zijn ongeveer hetzelfde.
Weet hij wat dan zal ik dat nog hier laten horen.
Vanaf 1974 moet je weer een typegoedkeuring via de huidige fabrikant of importeur kunnen overleggen.
Aangezien JB niet als zodanig wordt gezien naar ik heb vernomen is dat dan juist weer een probleem voor Kreidlers vanaf 1974.
Een maat van mij met zo'n latere Kreidler zou nog informeren of het desondanks toch mogelijk is.
Bij hem gaat het eigenlijk om een omgekeerd verhaal nl motor naar bromfiets maar de eisen daarvoor zijn ongeveer hetzelfde.
Weet hij wat dan zal ik dat nog hier laten horen.
- Gps
- Berichten: 1339
- Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
- Locatie: Amsterdam
- Gegeven waarderingen: 1003 keren
- Ontvangen waarderingen: 47 keren
Hier boven staat vanaf 1975.
Als ik een kans heb, wil ik die strijd wel aan gaan. Laat de RDW dan maar bewijzen dat het geen motor is. Technisch gaat ze dat niet lukken.
Allleen als het inderdaad zo is, dat het frame nummer met een 5 moet beginnen, dan word het lastig.(onmogenlijk)
Ik heb weer hoop, want ik heb ook al zitten kijken hoe je een nieuw kenteken aanvraagt.
Brommer ? nee hoor Het is nooit een brommer geweest, ik snap ook niet hoe dat NL type goedkeur nummer er in komt.
Dat is inderdaad waar ik op doel. En het hoeft niet makkelijk te gaan.bouwjaar na 1975 is buitenlands kenteken nodig.
Als ik een kans heb, wil ik die strijd wel aan gaan. Laat de RDW dan maar bewijzen dat het geen motor is. Technisch gaat ze dat niet lukken.
Allleen als het inderdaad zo is, dat het frame nummer met een 5 moet beginnen, dan word het lastig.(onmogenlijk)
Ik heb weer hoop, want ik heb ook al zitten kijken hoe je een nieuw kenteken aanvraagt.
Brommer ? nee hoor Het is nooit een brommer geweest, ik snap ook niet hoe dat NL type goedkeur nummer er in komt.
Laatst gewijzigd door Gps op 20 dec 2005, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
- zundapp65
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 16 sep 2005, 11:05
- Locatie: z-h
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
jij moet bewijzen dat het een brommer of motor is .Gps schreef:Hier boven staat vanaf 1975.
Dat is inderdaad waar ik op doel. En het hoeft niet makkelijk te gaan.
Als ik een kans heb, wil ik die strijd wel aan gaan. Laat de RDW dan maar bewijzen dat het geen motor is. Technisch gaat ze dat niet lukken.
Allleen als het inderdaad zo is, dat het frame nummer met een 5 moet beginnen, dan word het lastig.(onmogenlijk)
Laatst gewijzigd door zundapp65 op 20 dec 2005, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
- Gps
- Berichten: 1339
- Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
- Locatie: Amsterdam
- Gegeven waarderingen: 1003 keren
- Ontvangen waarderingen: 47 keren
- Dimage
- Expert
- Berichten: 6624
- Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
- Locatie: Maassluis
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Waar Zündapp65 in zijn begin verhaal op doelt met dat 75 verhaal geldt alleen voor originele motorfietsen en dat je dus met een bouwjaar tm 75 bij de RDW terecht kan voor een motorkeuring zonder papieren en vanaf 1976 papieren daarbij nodig hebt.
Nick Bakker heeft al eens naar het RDW geschreven over wat jij van plan bent en dat werd hem volgens het antwoord niet echt.
viewtopic.php?p=171439&highlight=#171439
Nick Bakker heeft al eens naar het RDW geschreven over wat jij van plan bent en dat werd hem volgens het antwoord niet echt.
viewtopic.php?p=171439&highlight=#171439
- Andy
- Berichten: 10341
- Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
- Locatie: heemskerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 344 keren
k
Dat is mooi, goed dat z....65 dit heeft uitgezocht dit geeft een hoop duidelijk.
Maar moet ik nou met een duitser uit 1973 naar de rdw of schouwer, heb geen papieren en nr. begint met 4.....
Andy,
De RDW lijkt af en toe wel het pentagon.
Maar moet ik nou met een duitser uit 1973 naar de rdw of schouwer, heb geen papieren en nr. begint met 4.....
Andy,
De RDW lijkt af en toe wel het pentagon.
- Dimage
- Expert
- Berichten: 6624
- Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
- Locatie: Maassluis
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
tm 1973 kan je met een buitenlandse bromfiets gewoon schouwen.
Je krijgt dan alleen eerst een schrijven terug van het RDW dat je info moet toesturen waaruit blijkt dat deze tot de definitie van een bromfiets behoort (< 45 km/u).
Dus het beste kan je alvast wat huiswerk van tevoren doen en een uitdraai van je Kreidler maken vanaf http://www.kreidler-museum.de/ en/of een pdf uitdraai aan Louis vragen.
Je krijgt dan alleen eerst een schrijven terug van het RDW dat je info moet toesturen waaruit blijkt dat deze tot de definitie van een bromfiets behoort (< 45 km/u).
Dus het beste kan je alvast wat huiswerk van tevoren doen en een uitdraai van je Kreidler maken vanaf http://www.kreidler-museum.de/ en/of een pdf uitdraai aan Louis vragen.
- Gps
- Berichten: 1339
- Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
- Locatie: Amsterdam
- Gegeven waarderingen: 1003 keren
- Ontvangen waarderingen: 47 keren
Het is een Kreidler uit 1974. (grand prix 4 speed) Heeft dus een NL keurmerk als brommer.@gps
maar wat heb je dan en welk bouwjaar en ik begrijp dat je hem motor wil keuren .
Hij ligt uit elkaar, maar op dit moment, is het een 4 bak, met orgineel 6,3 tje. Top ligt op een kilometer of 80 per uur. Er zit al een steppen beugel onder.
Het is wel altijd de bedoeling geweest er een 5 bak onder te hangen, maar met 4 vesnellingen kan ik ook leven.
Er zit voor een grote remtrommel in. (De orginele kleine heb ik nog wel)
Maar die details moet ik nog uitzoeken. (Hoe een 1974 RS er precies uit ziet)
Via dit forum leerde ik, dat als het frame nummer niet met een 5 begint, het niet gaat lukken.
- zundapp65
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 16 sep 2005, 11:05
- Locatie: z-h
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
gaat wel maar dan moet hij precies gelijk zijn aan een rs uitvoering
dus wel 5-bak , rs uitlaat , carburateur , grote remnaven , tandwielverhouding .
en verder in technisch goede staat .
maar als hij toch uit elkaar ligt kan je beter rs of tm frame met bouwjaar voor 1976 zoeken , zijn er denk ik zat die wel willen ruilen tegen nl-brommer frame.
dus wel 5-bak , rs uitlaat , carburateur , grote remnaven , tandwielverhouding .
en verder in technisch goede staat .
maar als hij toch uit elkaar ligt kan je beter rs of tm frame met bouwjaar voor 1976 zoeken , zijn er denk ik zat die wel willen ruilen tegen nl-brommer frame.
- Dimage
- Expert
- Berichten: 6624
- Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
- Locatie: Maassluis
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Het rdw schrijft heel wat anders op een gestelde vraag hierover;
Die conformiteitverklaring is juist het knelpunt omdat JB niet als fabrikant of importeur wordt gezien.Indien een bromfiets wordt omgebouwd naar een motorfiets moet de motorfiets aan
de toelatingseisen te voldoen. Deze eisen zijn vermeld in het
voertuigregelement.De te stellen eisen zijn afhankelijk van de datum eerste
toelating [ = datum wanneer de bromfiets is geregistreerd danwel toegelaten ]
Om eenvoudigste manier om aan te tonen dat de motorfiets [ lees omgebouwde
bromfiets] voldoet aan de toelatingseisen eisen is de mogelijkheid tot het
overleggen van een conformiteitverklaring.
Deze verklaring wordt afgegeven (indien er een typegoedkeuring is als
motorfiets) door de importeur in Nederland.
Deze verklaring kunt u dan meenemen voor de kentekenkeuring.
Om aan te geven welke toelatingseisen van toepassing zijn moet worden aangetoond
wat het bouwjaar van de bromfiets is.
- Voor het ombouwen van een Nederlandse bromfiets geldt:
Er moet een bouwjaarverklaring worden overgelegd afkomstig van de importeur.
- Voor een bromfiets uit het buitenland geldt:
Er moet een verklaring, door de registrerende instantie, van het land van
herkomst worden overlegd Daaruit blijkt wanneer de bromfiets is toegelaten.
Let op!
Voor ombouw van bromfietsen welke een Europese typegoedkeuring hebben geldt dat
ombouw naar motorfiets niet mogelijk is. Dit omdat afgifte van een
conformiteitsverklaring voor een motorfiets niet mogelijk is.
- Gps
- Berichten: 1339
- Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
- Locatie: Amsterdam
- Gegeven waarderingen: 1003 keren
- Ontvangen waarderingen: 47 keren
Maar er moeten toch wel regels zijn, voor het geval de fabriek er niet meer is?
Ik Heb trouwens een mailtje getuurd naar Joh Bos.
(Op zijn site staat nog steeds een rs te koop)
Ik vroeg ook, of hij soms losse rs frames verkoopt. ( Met kenteken)
Ik werd verzocht te bellen.omdat het nogal een ingewikkelt verhaal zou zijn.
Als ik gebeld heb, dan laat ik dat hier natuurlijk ook even weten.
Ik Heb trouwens een mailtje getuurd naar Joh Bos.
(Op zijn site staat nog steeds een rs te koop)
Ik vroeg ook, of hij soms losse rs frames verkoopt. ( Met kenteken)
Ik werd verzocht te bellen.omdat het nogal een ingewikkelt verhaal zou zijn.
Als ik gebeld heb, dan laat ik dat hier natuurlijk ook even weten.
- Dimage
- Expert
- Berichten: 6624
- Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
- Locatie: Maassluis
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Hallo Gps,
Lees even deze topic; viewtopic.php?t=4283
JB heeft zelf al geen mogelijkheid meer nieuwe RS-en te bouwen (zal altijd op een oud frame moeten gebeuren).
MVG Frans
Lees even deze topic; viewtopic.php?t=4283
JB heeft zelf al geen mogelijkheid meer nieuwe RS-en te bouwen (zal altijd op een oud frame moeten gebeuren).
MVG Frans
- Gps
- Berichten: 1339
- Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
- Locatie: Amsterdam
- Gegeven waarderingen: 1003 keren
- Ontvangen waarderingen: 47 keren