Brommer in beslag genomen

Hier kun je al je vragen kwijt omtrent het bromfiets- of motorfietskenteken
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Frans
Berichten: 216
Lid geworden op: 11 jan 2003, 18:41
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Brommer in beslag genomen

#1 Bericht door Frans » 17 mar 2009, 11:48

Een Duitse vriend van mij komt voor 3 maanden naar Nederland om te studeren,neemt zijn brommer mee(met Duits kenteken).
Volgens de heren van de politie moet hij er mee naar de RDW voor NL kenteken.
Kreeg ook nog ff gauw een bekeuring voor het dragen van een niet goedgekeurde helm.

Lees hier onder zijn verhaal d'oh!

Hallo Leute,

hier mal eine kleine traurige Geschichte.

Letzte Woche stande mit meiner super 4 an an einer hollaendischen Ampelkreuzung, ca. 150 Meter von meinem Zweitwohnsitz in Amsterdam. Da kommt die Rennleitung von links auf dem Motorrad angefahren und bittet mich rechts ran zu fahren.

Ich rechts auf den Buergersteig und angehalten. Der hollaendische Polizei Beamte bat mich um die Papiere, die ich ihm sofort ausheandigte. Betriebserlaubnis und Versicherungsschein, alles ordnungsgemaess. Darauf hin unternimmt er eine kleine Runde um die Maschine und fragt mich wo mein Hauptwohnsitz ist. Ich erklaerte Ihm daraufhin hoeflich das ich meinen Hauptwohnsitz in Gelsenkirchen habe und in Amsterdam nur zum studieren bin. Darum traegt die Maschine ein Deutsches Kennzeichen. Irgendwie hat ihm das alles nicht gefallen. Daraufhin sollte ich dann mal meinen Helm abnehmen, den er inspezierte um festzustellen das er kein Ece zertifikat hat.
Ich habe ihm darauf hin erklaert das es sich um einen 300 Euro teuren Davida Helm aus England handelt, und es ok sein sollte damit zu fahren. Darueber hinaus habe ich ihm mitgeteilt das ich bald zu spaet zur uni komm und los muss.

Daraufhin wurde er dermassen aggressiv und bruellte mich an ich solle ihm seine Arbeit machen lassen und ich koenne nun nach Hause laufen. Er hat mir daraufhin einen Strafzettel ueber 90 Euro ausgestellt, da der Helm nicht Ordnungsgemaess sei.

Ich habe ihm gesagt das mein Kopf ist und ich weiss das ich auch ohne dieses ECE Zertifikat fahren darf, zumindest in Deutschland (wie ihr sicherlich wisst). Seine Reaktion darauf war eine festnahme aufs Revier und Beschlagnahmung der Maschine.


Auf dem Revier wurde ich dann Belehrt das man mich bis der Sachverhalt geklaert waere bis zu 12 Stunden dabehalten kann. Darauf hin habe ich einem ,,neutralen"" Beamten versucht zu erklaeren das ich nicht vorhabe eine Straftat zu begehen und wurde belehrt es seie nicht erlaubt mit einem solchen Helm und Kennzeichen in den Niederlanden zu fahren.Nach 2 Stunden wurde ich wieder freigelassen mit dem Hinweis meine Maschine wird vom RDW Inspekteur (hollaendischer Tuev )geprueft und koennte bei positivem Ausgang am gleichen Abend wieder abgeholt werden.

Zuhause habe ich im Netz die Helmsache recherchiert und herausgefunden das es tatsaechlich nicht erlaubt ist in den NL mit einem Helm ohne ECE zu fahren. Soweit sogut.

Als ich dann am Abend meine Maschine abholen wollte war der Kollege natuerlich nicht mehr da und man hatte mir gesagt, ich solle morgen wieder kommen.
Noch am gleichen Abend erhielt ich einen Brief von dem Beamten Brouwers, welcher die Maschine beschlagnahmt hat. In diesem Brief stand ich muesse die Maschine beim RDW inspezieren lassen um ein hollaendisches Kennzeichen zu bekommen.
An dem folgetag bin ich hin und habe den wehrten Kollegen erklaert das ich europaweiten Versicherungsschutz habe und Ihnen den Absatz im Schein gezeigt. Desweiteren habe ich Ihnen klar gemacht das ich meinen Hauptwohnsitz in Deutschland habe und in 3 Monaten auch wieder zurueckgehen werde. Im Anschluss haben sich zahlreiche Beamte mit der Sache muendlich auseinander gesetzt und mir gesagt, wenn ich in NL eingeschrieben bin (was ich fuer meine uni bin) muss ich die Maschine auch hier regestrieren.

Ich habe nochmals den Sachverhalt geschildert und gesagt das ich mit dem Moped am Wochenende zurueck nach Deutschland fahre. Daraufhin habe ich Ihnen versucht Ihnen klar zu machen, das es absurd waere 2 Kennzeichen haben zu muessen. Es kann ja schliesslich nicht sein das ich fuer Deutschland ein Kennzeichen brauche und fuer Holland ein zusaetzliches. Denn wenn ich in Deutschland mit einem gelben Schild herumfahre (was ganz nebenbei die ganze Optik zerstoert) wird mich die deutsche Polizei fragen warum ich kein deutsches Kennzeichen habe!??

Das Problem ist in unserer EU, das die Polzei nicht sieht ob man in einem anderen Land abweichlich des momentanen Aufenthaltsortes gemeldet ist.

Nach 3 weiteren Tagen auf der Wache und zahlreichen Stunden habe ich Sie dann soweit gehabt das sie mir glauben schenkten. Allerdings konnten Sie mir die Maschine nicht herausgeben, da Sie der Kollege Brouwers beschlagnahmt hatte.

Buerokratie mal wieder!!!

Ok. 4 Tage spaeter dann habe ich Herr Brouwers vor mir stehen gehabt. .
Er bruellte mich sofort wieder in aggressiven Ton an um mir mitzuteilen das wenn ich die Maschine nicht in NL anmelde wuerde er Sie verkaufen wird. Ich habe Ihn darauf versucht zu erklearen warum dies nicht noetig sei. Keine Chance! Er beleidigte mich darauf hin als dummer Idiot. Jeder weitere Verusch ihn zu belehren rief nur noch mehr Aggressionen seinerseits auf.

Am neachsten Tag, 8 Tage nach der Beschlagnahmung klingelte das Telefon.
Brouwers am Apparat. Ich koenne die Maschine nun abholen, allerdings duerfe ich nicht damit auf hollaendischen Strassen fahren. Und wenn doch, wuerde man Sie mir entziehen und vernichten. Ich hin um Sie abzuholen.Sie stande eine Woche lang draussen im Regen, Papiere durchgeneasst und zusammengetackert, alles angerostet!
Die Schweine!!

Nun frage ich mich was ich machen soll.
Entweder klein nachgeben und 100 Euro fuer inspezieren des RDWs + Betrag x fuer eine zweite Versicherung ausgeben. Oder einen Anwalt nehmen, nochmehr Geld und Stress investieren um mit einem deutschen Kennzeichen in NL sowie in Deutschland fahren zu duerfen.

Da dieses Typ sowas von unberechenbar mit seinen Machtspielchen ist, koennte ich mir vorstellen dass selbst bei Ordnungsgemaessen Verhalten er aus einer gruener Ampel, schnell mal eine rote machen wuerde.

Es ist eine verflixte Situation. Die Maschine steht hier und laeuft 1a, ist angemeldet und hat europaweiten Versicherungsschutz und ich ,,kann‘‘ sich nicht fahren.

Was wuerdet ihr machen?

Vielen Dank fuers Lesen!

Gruss,
Simon

capri
Berichten: 199
Lid geworden op: 05 nov 2008, 23:34
Locatie: bij ter apel de grens over
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#2 Bericht door capri » 17 mar 2009, 12:17

ik woon in duitsland en rij met nederlands kenteken op naam van familie,dat is geen probleem,anders om moest ik mijn nederlandse auto binnen 1 jaar op deuts kenteken zetten dit is verplicht. volgens mij is het zo waar je aangemeld bent dus in dit geval nederland dat kenteken moet je voeren echter kun je volgens mij ook daar een jaar de tijd voor nemen
wel lekker balen zeg,advocaat nemen heeft geen zin wat schiet je er mee op zelfs als je gelijk krijgt.wat de helm betreft moet deze ook in duitsland een eu teken hebben

SwiffMeister
Berichten: 548
Lid geworden op: 15 apr 2006, 19:14
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren

#3 Bericht door SwiffMeister » 17 mar 2009, 12:20

U bent een Pool, verblijft tijdelijk voor werk in Nederland en rijdt in een auto met Pools kenteken. Zodra een Pool in Nederland gaat wonen (tijdelijk of niet), is hij verplicht bpm en mrb te betalen voor het gebruik van de openbare weg met een in het buitenland geregistreerd motorrijtuig. De Belastingdienst (douane) bepaalt het karakter van het woonbegrip: wonen of logeren.
is een fragment uit: http://www.flitsservice.nl/phpBB/auto-s ... 42551.html

Je moet dus bij de douane zijn, die bepalen of je hier in Nederland woont of logeert. Volgens mij mag je als je logeert je eigen kenteken houden. Als je in Nederland woont moet je een Nederlands kenteken hebben.

Volgens mij wordt in Nederland de regel gevoerd "kenteken is kenteken" (althans voor Nederlandse kentekens) en gelden dezelfde regels voor een motorfiets/auto/bromfiets in dit geval.

capri
Berichten: 199
Lid geworden op: 05 nov 2008, 23:34
Locatie: bij ter apel de grens over
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#4 Bericht door capri » 17 mar 2009, 12:33

Je moet dus bij de douane zijn, die bepalen of je hier in Nederland woont of logeert. Volgens mij mag je als je logeert je eigen kenteken houden. Als je in Nederland woont moet je een Nederlands kenteken hebben.

verschil zit id in of logeren of wonen,ben je echter ergens 3 maand dan woon je er, en moet je zelfs een verblijfs vergunning hebben wij moesten toen ook in deutsland een aufenhaltgenemingung (leuk voor scrabble)hebben na 3 maand hier te zijn,en je kunt je pas in nederland inschrijven als je uit deutsland bent uitgeschreven,is hij uitgeschreven in deutsland dan moet hij dus nederlands kenteken voeren

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5513
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

#5 Bericht door kreidler844 » 17 mar 2009, 12:48

Volgens mij mag je gewoon met je duitse kenteken blijven rijden.
Jouw adres is immers in duitsland.
Die blauwpetten weten het ook allemaal niet helemaal.
Bezwaar maken tegen je boete anders voor laten komen.

Wietse

capri
Berichten: 199
Lid geworden op: 05 nov 2008, 23:34
Locatie: bij ter apel de grens over
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#6 Bericht door capri » 17 mar 2009, 12:53

kreidler844 schreef:Volgens mij mag je gewoon met je duitse kenteken blijven rijden.
Jouw adres is immers in duitsland.
Die blauwpetten weten het ook allemaal niet helemaal.
Bezwaar maken tegen je boete anders voor laten komen.

Wietse
volgens mij heeft hij aleen een boete voor de helm en met een woon adres in nederland woont hij niet in deutsland je kunt maar in 1 land je hoofd adres hebben,als dat deutsland is dan mag hij rijden met dit kenteken!

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5513
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

#7 Bericht door kreidler844 » 17 mar 2009, 13:06

Die bekeuring voor de helm is zeer waarschijnlijk ongegrond, voor het bewijs moet je er een verklaring bij zien te krijgen van de fabrikant dat hij wel aan deze eisen voldoet.
Dus bezwaar maken.
Hierover zou ik gewoon contakt opnemen met de leverancier.

Er zit een dealer in Amsterdam volgens mij.

Wietse

Gebruikersavatar
Knoepers
Berichten: 229
Lid geworden op: 18 nov 2005, 19:27
Locatie: Kampen (OV)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#8 Bericht door Knoepers » 17 mar 2009, 15:13

gewoon bezwaar aantekenen,

als je geluk hebt heeft de officier geen tijd en worden de boetes kwijtgescholden.
is mij vorige week ook overkomen #-o
en dat terwijl ik gelijk had :lol: vond ik toch jammer

Gebruikersavatar
veldmuis
Berichten: 1520
Lid geworden op: 04 aug 2008, 02:10
Locatie: Where I lay my hat
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#9 Bericht door veldmuis » 17 mar 2009, 17:13

Onthou altijd 1 ding heeeeel goed....wees nooit bijdehand tegen een agent en ZEKER niet in Amsterdam, zoals in dit geval over de helm ( Het is mijn hoofd die erin zit).... Daar hebben ze een broertje aan dood en maken dan meteen gebruik van de macht die ze hebben om een voertuig in te vorderen voor nader onderzoek. Blijf gewoon kalm, dom kieken en lachen en ja en amen. In dat geval was hij vertrokken met 90 euro bekeuring die hij gewoon had kunnen aanvechten en waarschijnlijk gewoon in het gelijk was gesteld.

In mijn ogen heeft ie gelijk maar heeft ie niet slim gehandeld op dat moment.

Ik reed eens voor mijn werk met de auto over de Dam in amsterdam (voetgangersgebied) en werd staande gehouden door een motoragent. Die vroeg mij naar de ontheffing die ik zou moeten hebben om daar te mogen rijden. Ik keek hem met grote ogen aan en antwoorde in mijn beste twents (waar ik ooit drie jaar werkte) "Oh god kerl, ik bin helemoal van de wies van dat drukke verkeer , waor ma`j hier dan wel ried`n?" Vervolgens wees ie me de weg van de dam af en waarschuwde me :lol:

Soms moet je slim zijn :wink:

capri
Berichten: 199
Lid geworden op: 05 nov 2008, 23:34
Locatie: bij ter apel de grens over
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#10 Bericht door capri » 17 mar 2009, 18:44

veldmuis schreef:Onthou altijd 1 ding heeeeel goed....wees nooit bijdehand tegen een agent en ZEKER niet in Amsterdam, zoals in dit geval over de helm ( Het is mijn hoofd die erin zit).... Daar hebben ze een broertje aan dood en maken dan meteen gebruik van de macht die ze hebben om een voertuig in te vorderen voor nader onderzoek. Blijf gewoon kalm, dom kieken en lachen en ja en amen. In dat geval was hij vertrokken met 90 euro bekeuring die hij gewoon had kunnen aanvechten en waarschijnlijk gewoon in het gelijk was gesteld.

In mijn ogen heeft ie gelijk maar heeft ie niet slim gehandeld op dat moment.

Ik reed eens voor mijn werk met de auto over de Dam in amsterdam (voetgangersgebied) en werd staande gehouden door een motoragent. Die vroeg mij naar de ontheffing die ik zou moeten hebben om daar te mogen
rijden. Ik keek hem met grote ogen aan en antwoorde in mijn beste twents (waar ik ooit drie jaar werkte) "Oh god kerl, ik bin helemoal van de wies van dat drukke verkeer , waor ma`j hier dan wel ried`n?" Vervolgens wees ie me de weg van de dam af en waarschuwde me :lol:


ik vind hem prachtig en je kwam er zonder bekeuring vanaf? top!!!!!!!!!!!! :lol: :lol: :lol:

Soms moet je slim zijn :wink:

Gebruikersavatar
kreidler65
Berichten: 376
Lid geworden op: 18 mei 2006, 22:09
Locatie: z-h
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#11 Bericht door kreidler65 » 18 mar 2009, 20:05

Als hij officieel in nederland staat ingeschreven bij de gemeente is dat
de hoofdvestigingsplaats en is hij in duitsland automatisch uitgeschreven .
Je bent dan verplicht om met een nederlands kenteken te rijden .
Staat hij tijdelijk voor die drie maanden in nederland ingeschreven dan
kan hij waarschijnlijk niet eens een nederlands kenteken op zijn naam krijgen .
Een super-4 is toch een motorfiets ? dan zal hij in nl een motorkenteken krijgen en dus ook een A-rijbewijs moeten hebben om in nl te rijden .



als bestuurder of passagier van een bromfiets geen goedpassende helm dragen, die middels een sluiting op deugdelijke wijze is bevestigd en die is voorzien van een goedkeuringsmerk
60 lid 1 RVV 1990

als bestuurder of passagier van een motorfiets dan wel driewielig motorvoertuig geen goedpassende helm dragen, die middels een sluiting op deugdelijke wijze is bevestigd en is voorzien van een goedkeuringsmerk
60 lid 1 RVV 1990

U bent een buitenlander, verblijft tijdelijk in Nederland en rijdt in een auto (kentekenplichtig voertuig) met buitenlands kenteken. Zodra een buitenlander in Nederland gaat wonen (tijdelijk of niet), met een in het buitenland geregistreerd motorrijtuig. De Belastingdienst (douane) bepaalt het karakter van het woonbegrip: wonen of logeren
Laatst gewijzigd door kreidler65 op 18 mar 2009, 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
svdh
Berichten: 1509
Lid geworden op: 24 jun 2007, 23:09
Locatie: Veghel, Noord-Brabant
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#12 Bericht door svdh » 18 mar 2009, 20:13

Als ik het verhaal zo lees is hij een uitwisselingsstudent en staat hij ingeschreven in Duitsland. Dan hoeft hij zijn brommer/lichte motorfiets niet om te laten keuren. Anders zou dit betekenen dat Poolse arbeiders in Nederland ook hun auto of iets dergelijks moeten laten omkeuren.

Gebruikersavatar
kreidler65
Berichten: 376
Lid geworden op: 18 mei 2006, 22:09
Locatie: z-h
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#13 Bericht door kreidler65 » 18 mar 2009, 23:34

svdh schreef:Als ik het verhaal zo lees is hij een uitwisselingsstudent en staat hij ingeschreven in Duitsland. Dan hoeft hij zijn brommer/lichte motorfiets niet om te laten keuren. Anders zou dit betekenen dat Poolse arbeiders in Nederland ook hun auto of iets dergelijks moeten laten omkeuren.
Dat moeten de meesten ook maar doen ze niet .

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9266
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 923 keren
Ontvangen waarderingen: 764 keren

Re: Brommer in beslag genomen

#14 Bericht door Eifelyeti » 19 mar 2009, 09:39

Frans schreef: Darueber hinaus habe ich ihm mitgeteilt das ich bald zu spaet zur uni komm und los muss.
Hallo,

wan ik in een Buitenland rij, mut ik ook een betje meer respekt hebben.
Wan een nederlands dat tegen de duitse politie zegt in duitsland, heft die nederlandse dan het selfde probleem.
Seker :!:

groetjes,

Roman

Gebruikersavatar
MichielJ
Winnaar Kreidlerverkiezing 2009
Berichten: 2343
Lid geworden op: 13 okt 2006, 22:47
Locatie: Leidschenveen / 's-Gravenhage
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#15 Bericht door MichielJ » 19 mar 2009, 10:24

Respect vind ik weer een groot woord Roman maar fatsoensnormen vind ik niet meer dan normaal. Maar ik begrijp wat je bedoelt :D

Misschien dat de toon de agent niet beviel en dan worden ze vervelend ja. Zal tussen Nederlandse en Duitse agenten weinig verschil in zitten.

Blijft staan dat het feitelijk onjuist is wat de agent heeft gedaan. Simon woont niet in Nederland maar verblijft in Nederland :idea: Dat zijn twee totaal verschillende dingen. Weet niet precies hoe lang je wel of niet mag verblijven. De Kreidler zal gewoon weer netjes terug worden gegeven verwacht ik...met Duits kenteken.

Plaats reactie