Omzetten bromfietscertificaat naar rijbewijs AM

Hier kun je al je vragen kwijt omtrent het bromfiets- of motorfietskenteken
Plaats reactie
Bericht
Auteur
strebbel
Berichten: 347
Lid geworden op: 24 okt 2008, 18:06
Locatie: omgeving westland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Omzetten bromfietscertificaat naar rijbewijs AM

#1 Bericht door strebbel » 28 mar 2009, 10:44

Gister kreeg ik bericht van mijn verzekering dat als je een citificaat bezit je deze voor 10-10 -2009 moet inwisselen voor een brommerrijbewijs, nu moet moet mijn zoon maandag op voor zijn cirtificaat kosten 35 euries, dan certificaat aanvragen bij gemeente 35 euries, dan voor 10-10 omwisselen voor rijbewijs gemiddelde kosten per gemeente 50 euries, nu is mijn vraag kan je nu al direct een rijbewijs aanvragen of moet je die boeven 2x gaan betalen. groet Strebbel

Gebruikersavatar
MichielJ
Winnaar Kreidlerverkiezing 2009
Berichten: 2343
Lid geworden op: 13 okt 2006, 22:47
Locatie: Leidschenveen / 's-Gravenhage
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#2 Bericht door MichielJ » 28 mar 2009, 11:06

Volgens mij worden er geen certificaten meer uitgegeven en moet je zoon, wanneer hij slaagt, direct het rijbewijs AM aanvragen.

Geen idee eigenlijk of dit hetzelfde kosten als bijvoorbeeld aanvragen van motor of autorijbewijs....zou eigenlijk wel zo moeten zijn, toch? Zelfde handelingen.

Gebruikersavatar
thebullit
Berichten: 108
Lid geworden op: 05 mar 2007, 20:03
Locatie: Ut Westland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#3 Bericht door thebullit » 28 mar 2009, 11:10

alstie geslaagd is kan je de dag erna naar het gemeentehuis.
je kunt gelijk een rijbewijs aanvragen door je bewijs van slagen in te leveren. je krijgt niet eerst meer een certificaat maar gelijk rijbewijs.
is ong 35 euro meen ik te weten en dan 5 werkdagen wachten, als je hem binnen 2 dagen wilt hebben kost je dit 100 :wink:

Gebruikersavatar
Carre
Berichten: 2041
Lid geworden op: 21 okt 2005, 15:25
Locatie: Den Haag
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#4 Bericht door Carre » 28 mar 2009, 11:17

kost hetzelfde het is ook het zelfde pasje..! :wink:

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

#5 Bericht door Enzo-tvdzijden » 17 apr 2009, 11:49

Vandaag in de Telegraaf :!:


Bromfietsers moeten certificaat omruilen
Van een onzer verslaggevers

ZOETERMEER, Ongeveer 400.000 houders van bromfietscertificaten moeten dit document nog omwisselen voor het zogeheten AM-rijbewijs. De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) en brancheorganisatie Bovag waarschuwen mensen om tijdig het certificaat om te ruilen.

Met de invoering van het nieuwe rijbewijs op creditcardformaat in oktober 2006 is het zogeheten AM-rijbewijs ingevoerd in plaats van het bromfietscertificaat. Als het bromfietscertificaat niet voor 1 oktober is omgeruild, moet opnieuw een theorie-examen afgelegd worden bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). "We vrezen dat veel mensen dit vergeten. Die moeten dan allemaal terug naar het CBR", zegt Bovag-woordvoerder Paul de Waal.

Een praktijkexamen voor de bromfiets bestaat nog niet, maar wordt vermoedelijk per 1 januari 2010 ingevoerd.

Het certificaat kan op het gemeentehuis worden omgewisseld. De houder moet dan het bromfietscertificaat, een foto en een geldig legitimatiebewijs meenemen. De kosten verschillen per gemeente, maar liggen rond de vier tientjes. Het praktijkexamen wordt bovenop het reeds bestaande theorie-examen voor brom- en snorfietsers ingevoerd.

Sinds vorig jaar mogen Nederlanders alleen een brommer of snorfiets besturen als ze zijn geslaagd voor een theorie-examen en daarmee het rijbewijs AM in bezit hebben. Voor het rijbewijs AM geldt alléén vrijstelling voor personen die al een rijbewijs B (personenauto) of A (motor) hebben.
Bijlagen
Scannen (Medium).jpg
Scannen (Medium).jpg (81.24 KiB) 6400 keer bekeken

Plaats reactie