Wereldsnelheidsrecord: 50cc Recordmachine Boeing

Kreidler 50 cc motorsport:
Brommerrace, Cuprace, Motocross, Sprint, Wereldsnelheidsrecord, Wegrace
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Wereldsnelheidsrecord: 50cc Recordmachine Boeing

#1 Bericht door Luc » 23 jan 2003, 13:02

Bijgaande foto ontving als reactie op mijn website, uit USA en is het resultaat uit een project dat tot doel heeft het absolute snelheidsrecord voor 50cc te verbeteren.

Het voorwiel werd na het uiteindelijke ontwerp vervangen door een groter wiel (zeer logisch) waardoor de stroomlijn ook nog opnieuw ontworpen moet worden.
In het oorspronkelijke ontwerp zou een Honda 4T met compressor en nitro gestookt voor de aandrijving gaan zorgen.
De verwachting is dat het record op ca 290 km uit zal komen.

Een zeer intersant project van het Boeing personeel. Is gestart in 1999 volgens hun website, maar de voortgang is hierop niet te volgen. Ik heb hierop wat vragen gesteld en hoop nog op een antwoord. Binnenkort zal ik een pagina hiervan ook op mijn website opnemen.
http://home.pitstop.com/boeingracers/

Groeten Luc
Bijlagen
50ccBoeingRec.jpg
50ccBoeingRec.jpg (43.14 KiB) 36437 keer bekeken

SjorsTh
Berichten: 502
Lid geworden op: 09 nov 2002, 21:30
Locatie: Swalmen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#2 Bericht door SjorsTh » 23 jan 2003, 17:14

In teressante foto, maar eigelijk moeten we ze ompraten een Kreidler blok te gebruiken... In ieder geval wil in dat het record op kreidler staat, hoe dan ook. Wie meld zich hiervast aan voor mee te werken aan een nieuwe recordpoging met kreidler als het huidige record met een Honda blok wordt verbroken? :wink:

Gebruikersavatar
Richard B
Berichten: 1636
Lid geworden op: 07 sep 2002, 22:45
Locatie: Bussum
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 104 keren

#3 Bericht door Richard B » 23 jan 2003, 17:15

heel intressant om te zien dat er weer record pogingen worden gedaan met 50cc! tja ze zullen wel niet voor niks voor 4-takt kiezen,maargoed blijft appart,ik ben benieuwd naar de resultaten!

Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 4003
Lid geworden op: 07 sep 2002, 16:07
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#4 Bericht door Sander » 23 jan 2003, 18:40

ik denk dat als dat ding 290 zou gaan lopen je dat nooit zou kunnen overtreffen met een kreidlerblok, maar zeg nooit nooit....... :P

Gebruikersavatar
udo
Berichten: 1268
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:11
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#5 Bericht door udo » 23 jan 2003, 19:35

Dit gaan we toch echt niet pikken als deze ""honda"" harder gaat als de kreid in 1965??? :x

Royke
Berichten: 469
Lid geworden op: 26 sep 2002, 21:19
Locatie: Hoogerheide,Noord Brabant(dicht bij belgie/zeeland)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#6 Bericht door Royke » 23 jan 2003, 20:39

toch maar de nieuweste techniek gebruiken onder de vlag van kreidler?en dr overheen gaan(meschien john bos als sponser :wink: )

Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 4003
Lid geworden op: 07 sep 2002, 16:07
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#7 Bericht door Sander » 24 jan 2003, 08:15

het zou altijd een poging waard zijn :wink: :wink:

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 3399
Lid geworden op: 08 sep 2002, 17:24
Locatie: Zwolle
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#8 Bericht door Steven » 24 jan 2003, 09:17

zou een slechte zaak zijn als de jappen er in 2003 vandoor gaan met ins oude recordje uit '65... maarja, laat hun eerst maar rijden. dan gaan we daarna wel een forum machine bouwen?! ;) ik denk date r genoeg kennis van zeken hier rondhangt om een nog snellere machine te maken. :)

Mario TT
Gedeelde Winnaar Kreidlerverkiez.juli'03
Berichten: 1778
Lid geworden op: 07 sep 2002, 09:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#9 Bericht door Mario TT » 24 jan 2003, 13:31

ik denk dat boeing meer kennis in huis heeft hoor.. meer dan de kreidler fabriek en het forum bij elkaar , dit is niet een kwestie van spoelpoortje veranderen beetje vijlen en boren.. 8)

als dit ding rijdt zal het waarschijnlijk ook meer dan 20000 RPM maken.. en kleppen die met lucht worden geregelt net als in de formule 1.

Gebruikersavatar
Rudy
Berichten: 132
Lid geworden op: 07 sep 2002, 16:19
Locatie: Duiven
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#10 Bericht door Rudy » 24 jan 2003, 14:43

Mario schreef:ik denk dat boeing meer kennis in huis heeft hoor.. meer dan de kreidler fabriek en het forum bij elkaar , dit is niet een kwestie van spoelpoortje veranderen beetje vijlen en boren.. 8)

als dit ding rijdt zal het waarschijnlijk ook meer dan 20000 RPM maken.. en kleppen die met lucht worden geregelt net als in de formule 1.
idd veel snelheid komt neer op aerodynamica enz

heb zelf wel een beetje grof zitten rekenen en volgens mij zou een 50cc(4-takt) racer een vermogen van een 30 pk moeten kunnen leveren (wetend dat een 1500cc f1 auto met turbo 1200pk had..) je wil natuurlijk niet weten wat het kost

Wouter
Berichten: 1166
Lid geworden op: 07 sep 2002, 12:28
Locatie: Maasland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#11 Bericht door Wouter » 24 jan 2003, 15:29

knaak en n bounty

Mario TT
Gedeelde Winnaar Kreidlerverkiez.juli'03
Berichten: 1778
Lid geworden op: 07 sep 2002, 09:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#12 Bericht door Mario TT » 24 jan 2003, 16:38

en een paar miljoen bounty`s zul je bedoelen.

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 3399
Lid geworden op: 08 sep 2002, 17:24
Locatie: Zwolle
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#13 Bericht door Steven » 24 jan 2003, 16:58

Rudy schreef:
Mario schreef:ik denk dat boeing meer kennis in huis heeft hoor.. meer dan de kreidler fabriek en het forum bij elkaar , dit is niet een kwestie van spoelpoortje veranderen beetje vijlen en boren.. 8)

als dit ding rijdt zal het waarschijnlijk ook meer dan 20000 RPM maken.. en kleppen die met lucht worden geregelt net als in de formule 1.
idd veel snelheid komt neer op aerodynamica enz

heb zelf wel een beetje grof zitten rekenen en volgens mij zou een 50cc(4-takt) racer een vermogen van een 30 pk moeten kunnen leveren (wetend dat een 1500cc f1 auto met turbo 1200pk had..) je wil natuurlijk niet weten wat het kost
ik heb eens foto's gezien van 4t's met NOS injectie, echt waar!! in belgie is dat heel erg populair om allerlei frutsels die echt MEGA duur zijn op je honda4t brommer te maken. let wel, dit soort 'idioten' rijden wel allemaal met 100+ cc's... dus da's niet eerlijk... ;)

Gebruikersavatar
Rudy
Berichten: 132
Lid geworden op: 07 sep 2002, 16:19
Locatie: Duiven
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#14 Bericht door Rudy » 24 jan 2003, 18:23

haha

Gebruikersavatar
shalom
Berichten: 920
Lid geworden op: 01 okt 2002, 11:32
Locatie: Lent-Nijmeguhhhh
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#15 Bericht door shalom » 27 jan 2003, 11:42

Rudy schreef:
Mario schreef:ik denk dat boeing meer kennis in huis heeft hoor.. meer dan de kreidler fabriek en het forum bij elkaar , dit is niet een kwestie van spoelpoortje veranderen beetje vijlen en boren.. 8)

als dit ding rijdt zal het waarschijnlijk ook meer dan 20000 RPM maken.. en kleppen die met lucht worden geregelt net als in de formule 1.
idd veel snelheid komt neer op aerodynamica enz

heb zelf wel een beetje grof zitten rekenen en volgens mij zou een 50cc(4-takt) racer een vermogen van een 30 pk moeten kunnen leveren (wetend dat een 1500cc f1 auto met turbo 1200pk had..) je wil natuurlijk niet weten wat het kost
Ik wil niet lullig doen, maar een F1 wager heeft een 10 cilinder motor met 3 liter inhoud en rond de 850-900 pk.
Het lullige vind ik alleen dat ze met die turbo een vulling kunnen berijken van die gelijk is aan 100cc of meer. En dan later ze dit ook nog op nitro lopen. Wil wel eens zien wat er gebeurt als ze zo sportief zouden zijn om op gewonen benzine rijden!!!. Als die recordracer in 1965 ook op nitro had gelopen zou ie onderhand door de geluisbarriere zijn gegaan (beetje overdreven maar goed :D )... of hij kanlt uit elkaar :(

Maar we halen al 26 pk uit een kreidler cilinder (te koop voor 500 euro hoorde ik hier op het forum) dus die paar extra pk's kunnen we er ook wel uit halen. Dan gaat een kreid wel over de 300, want wij hebben een veel lichter blok zonder compressor :twisted:

Gebruikersavatar
Rudy
Berichten: 132
Lid geworden op: 07 sep 2002, 16:19
Locatie: Duiven
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#16 Bericht door Rudy » 27 jan 2003, 13:42

shalom schreef:
Rudy schreef:
Mario schreef:ik denk dat boeing meer kennis in huis heeft hoor.. meer dan de kreidler fabriek en het forum bij elkaar , dit is niet een kwestie van spoelpoortje veranderen beetje vijlen en boren.. 8)

als dit ding rijdt zal het waarschijnlijk ook meer dan 20000 RPM maken.. en kleppen die met lucht worden geregelt net als in de formule 1.
idd veel snelheid komt neer op aerodynamica enz

heb zelf wel een beetje grof zitten rekenen en volgens mij zou een 50cc(4-takt) racer een vermogen van een 30 pk moeten kunnen leveren (wetend dat een 1500cc f1 auto met turbo 1200pk had..) je wil natuurlijk niet weten wat het kost


Ik wil niet lullig doen, maar een F1 wager heeft een 10 cilinder motor met 3 liter inhoud en rond de 850-900 pk.
Het lullige vind ik alleen dat ze met die turbo een vulling kunnen berijken van die gelijk is aan 100cc of meer. En dan later ze dit ook nog op nitro lopen. Wil wel eens zien wat er gebeurt als ze zo sportief zouden zijn om op gewonen benzine rijden!!!. Als die recordracer in 1965 ook op nitro had gelopen zou ie onderhand door de geluisbarriere zijn gegaan (beetje overdreven maar goed :D )... of hij kanlt uit elkaar :(

Maar we halen al 26 pk uit een kreidler cilinder (te koop voor 500 euro hoorde ik hier op het forum) dus die paar extra pk's kunnen we er ook wel uit halen. Dan gaat een kreid wel over de 300, want wij hebben een veel lichter blok zonder compressor :twisted:
Ik zei oude f1 oto's (tot 1985 ofzo mochten ze ook met 1500cc en max 6 cilinder rijden met turbo haalde in de trainingen een 1200pk)
met die 50cc 4-takt bedoel ik natuurlijk met 4-takt (zonder turbo kom je volgens mij niet zo veel verder als honda in 1965 of mer hun 2 cilinder 50cc (14 pk d8 ik)
En ik heb nog nooit een 26 pk kreidler cilinder gezien (ja verhalen....) maar geen 50cc met 26 pk

En als je op de oude kreidler verder wil gaan zou het je waarschijnlijk een paar ton kosten om echt boven het oude vermogen te komen. Enige voordeel van nu is dat de onstekingen beter zijn maar verder...

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 6 keren

#17 Bericht door Luc » 27 jan 2003, 20:01

Het is jammer dat er velen zijn die niet weten dat het huidige WR op de 1km met vliegende start (want zo wordt het gemeten) in Nederlandse handen is.
Het is gevestigd op 3/4 aug 1981, op de in A6 (in aanbouw) bij Lelystad, door Jan Huberts met een gemiddelde snelheid van 222.026 km/h. (hij was de eerste NL coureur, die een GP won op een 12V fabrieks Kreidler)
Officieel op een Casal Plompen. Maar naar mijn weten is het 'gewoon' een Kreidler geweest. Met sponsoring van Casal. De bouw is van Piet Plompen (zelf ook een oud 50cc en 125cc coureur).
Zie ook de officiele WR lijst van de FIM www.fim.ch Onder events/records
In 1977 is ook al een poging gedaan door hetzelfde team, gesponsord door Pentax (fotocamera's) en de rijder was Henk van Kessel, wereldkampioen 50cc in 1974 op een VanVeen Kreidler.
Maar ik heb van deze helaas mistlukte poging nog geen gegevens.
Het Kreidler fabrieksrecord werd gereden in Utah op een naar zeggen 15pk/15000 rpm Kreidler. Men deed er toen 6 weken over om zover te komen.
Volgens mij zat hier nog niet de met een compressor aangedreven Kreidler (geen turbo, dat is wat anders), waarvan ik mij kan herinneren, dat deze 21 pk leverde, maar dat er 3 pk verloren ging door de aandrijving van de compressor. Dus 18 pk netto.

De meeste sprintrecords en ook hoogste vermogens worden gehaald door 4-takt motoren met compressor (supercharger), en met nitro gestookt.
Het Nitro gehalte is rond de 90%. Ton Pels rijdt zelfs met 100% maar doet dit zonder compressor. (zie deelnemerslijst, competitionbike www.explosion.nl)
Het uitgangspunt van van de Boeingclub is dus begrijpelijk. Maar het is ook algemeen in sprintwereld bekend dat zo'n Honda niet heel blijft.
Dat blijkt ook nu weer uit het feit dat die Boeingclub 3 jaar bezig is en ook mij nog geen resultaat bekend is.
Ook hebben zij problemen met de besturing, dat is te zien aan het veranderen van het oorspronkelijk ontwerp, waarin een klein sprintwieltje zat van een Topfuel dragster.
Een volkomen verkeerde keus, zo'n wiel is ontworpen (zo klein) vanwege de zijwaarste krachten die bij die Topfuel monsters optreden en dat speelt geheel niet voor zo'n 50. Daar is de rechte lijn stabilteit nr 1.
Dat is nu wel gecorrigeerd, zoals op de laatste foto te zien, echter nu zal de stroomlijn (zelfdragende body) wel opnieuw gemaakt moeten worden.
Ook vraag ik mij af ondanks dat voorwiel of dit lange ding in een liggende zit wel goed bestuurbaar is. Ik moet nog zien of ze het zullen halen.

Ik zou liever kiezen voor toch weer een Kreidler, maar dan met Lachgas installatie, zoals die Yamaha 250 van Henk Put, die op mijn website staat. Nitro voor tweetakt wordt door de kenners afgeraden. Dit geldt eigelijk ook voor een compressor en een turbo (uitlaat aangedreven) werkt voor een tweetakt geheel niet.
Maar ook dat Lachgas is geen eenvoudige zaak, maar als het je lukt dan is de winst miniaal 25%. Tel dat bij de ca 22-24 pk die nu haalbaar zou moeten zijn dan kom je uit op ca 30 pk.
Nu als dat allemaal heel blijft en je ook nog een sigaar kunt maken die goed stuurbaar is bij 290km/h en je hebt nog wat geld over voor een reisje naar de Bonneville speedweek, dan maak je een goede kans.
Wie begint? Ook buiten Nederland m.n. in de UK en USA wordt er veel over gedacht, maar buiten dit Boeing project ken ik er geen.

Groeten
Luc

www.geocities.com/lucfoekema/Records.html
www.fim.ch
http://home.pitstop.com/boeingracers/
http://www.landracing.com/records/records.htm
Bijlagen
KrRecordComprAi.jpg
KrRecordComprAi.jpg (37.19 KiB) 39362 keer bekeken

Gebruikersavatar
kce
Berichten: 197
Lid geworden op: 10 sep 2002, 11:00
Locatie: exloo
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#18 Bericht door kce » 20 feb 2003, 08:06

precies luc, tevens is er al iemand die op dit moment 24 pk uit een rotrend blok weet te halen, schrik niet van de prijzen maar het is mogelijk

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 6 keren

#19 Bericht door Luc » 20 feb 2003, 11:31

Ja die 24 pk weet ik van anderen, dat het haalbaar moet zijn. Als je vanaf nul start zijn de kosten erg hoog, maar veel minder als je er al jaren inzit. Ik bedoel daarmee dat je wel over de juiste gereedschappen moet beschikken. Als je doelt op bijzondere dure onderdelen dan valt dat best wel mee. De cylinder en zuiger kun je tegenwoordig gewoon kopen (geen Kreidler). Het gaat om de perfecte tuning in de kleine details, dus uiteindelijk kennis en vergeet ook de testbank even niet.

Inmiddels ben ik er wel achter dat de Record Kreidler wel met de kompressor motor dat record van 210 km heeft gereden en ook dat het niet het 3x4 blok was maar het 6x2 blok. Er zijn maar 3 van deze blokken en 1 ervan is sinds vorig jaar in het bezit van Aalt Toersen. In het laatste Jamathi clubblad zijn foto's opgenomen van dit blok geheel open met alle onderdelen in beeld. Voor heel weinig ben je lid van deze club en krijg je toch 6x per jaar, hele interessante informatie. www.jamathi.nl
Echt een heel indrukwekkend blok omdat het een voorblok (krukascarter+cylinder) en een achterblok heeft (koppelingshuis+versnellingbak)
Binnenkort zal ik deze (heb toestemming), ook op mijn website plaatsen (copyright Aalt Toersen)

Groeten
Luc

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 6 keren

#20 Bericht door Luc » 26 feb 2003, 21:38

Vandaag ontving ik de laatst gemaakte foto van het Boeing project.
Deze is gemaakt op 18 october 2002. Zij komen dus regelmatig op de Utah zoutvlakte om nieuwe pogingen te doen. Nu is de stroomlijn ook weer compleet. Jammer dat ik nog geen foto's heb zonder sleepkabels.
Voor wie nog twijfelde of het wel een 50cc was, het staat er nu duidelijk op.

Groeten Luc
Bijlagen
50ccBoeingOct1802.jpg
50ccBoeingOct1802.jpg (27.11 KiB) 35868 keer bekeken

Gebruikersavatar
Zestien
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 mar 2003, 21:10
Locatie: erp (veghel)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#21 Bericht door Zestien » 09 mar 2004, 19:13

Weet iemand hoe dit zit. Is hier nog iets uitgekomen. Is het wereldrecord van Kreidler verbroken. In ieder geval, ik moet eik weten of het huidige 50cc record nog op naam van Kreidler staat. Even in discussie met scootervriend... :lol:

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 6 keren

#22 Bericht door Luc » 09 mar 2004, 20:55

Het ziet ernaar uit dat de pogingen van deze Boeing personeelsclub om het WR te breken in meerdere lichte klassen gestaakt zijn. Hun eigen website is al een tijdje uit de lucht, ook met de mensen in de US waarmee ik correspondeer hebben die mening. Het vermoeden bestaat dat uiteindelijk zoals ook verwacht was een nitro geblowde 50cc kleppen motortje niet heel te houden is.
Het huidige record staat nog steeds op naam van Jan Huberts en is gevestigd op 3 aug 1981 op de A6 in aanbouw op een Casal Plompen met een snelheid van 224,6 km/h. Het oude rocord stond op naam van Kreidler met 210,6 km/h gevestigd door Rudolf Kunz in Utah op 1 aug 1965.
De officiele info hierover staat op de site van FIM.
Over meer lopende recordpoginigen vooral in de USA staan op mijn website via de Nieuws en de recordpagine, waar ook alle links te vinden zijn. Van de meest intressante hierbij een foto.

http://fullspeed.to/50cc-racing

Groeten
Luc
Bijlagen
50ccGasRecord03aug15ai.jpeg
50ccGasRecord03aug15ai.jpeg (32.01 KiB) 35100 keer bekeken

Gebruikersavatar
nick bakker
Berichten: 2742
Lid geworden op: 16 sep 2003, 17:02
Locatie: haarlemmerliede (NH)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#23 Bericht door nick bakker » 09 mar 2004, 21:04

al 39 jaar het record! Dat zegt nogal wat. Hopelijk blijft dat nog staan voorlopig

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8291
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 46 keren
Ontvangen waarderingen: 126 keren

#24 Bericht door Melvin » 09 mar 2004, 21:28

23 jaar :roll:

maar weet je wat ik raar vind. als je op die site gaat kijken met die records, dan ziej e dat bijv. de 250cc klasse hele lage snelheden haalt eigenlijk, die kan je volgens mij makkelijk verbeteren

Gebruikersavatar
Zestien
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 mar 2003, 21:10
Locatie: erp (veghel)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#25 Bericht door Zestien » 09 mar 2004, 22:10

En Jan Huberts reed op een Casal .... toch?
Dus niet meer op naam van Kreidler? :? :(

Plaats reactie