Hoi, Luc ! Daar heb ik 'm ook eens zien staan.. Ik ben er voor 2 of 3 jaar terug een keer geweest. Hij's erg mooi. (geel+blauw toch ? ) Mooi is ook dat er 2 radiateurs op zitten en dat het eigenlijk de enige (correct me if I'm wrong) 50cc racer is met een watergekoeld carter..Luc schreef:Hallo Joost,
Het heeft even geduurd over die racer in aanbouw van Herman Meyer.
Ik heb geen actie foto, maar wel een foto waarop deze racer gereed is. Hij staat n.l. in het museum van Lexmond. Het bijzondere aan deze fiets is de zeer stijle balhoofdhoek. Mij idee daarover is dat dit wellicht op een kort circuit heel snel zou kunnen sturen, maar ik zie geen voordelen als het gaat om het racen op GP circuits. Ik zal dit nog wel een aan hem vragen als ik hem zie.
Ik moet de foto nog wel even scannen maar dan zal ik deze plaatsen. Zo'n machientje kun je uren naar kijken, daar krijg je geen genoeg van. Het lijkt wel een Kreidler of Jamathi
Groeten
Luc
Mooiste 50cc race actie foto
- joost
- Berichten: 1357
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 02:33
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 3 keren
- Luc
- Berichten: 2073
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 6 keren
Joost,
Je hebt gelijk over de kleur en er zitten 2 grote radiateurs op. Maar volgens mij had de Jamathi al eerder een watergekoeld carter.
De foto's zijn niet zo goed van kwaliteit maar nog wel duidelijk genoeg.
De zilverblauwe is een Hemeyla die meer voorkomt ook in de uitvoering met een Kreidler motor.
Groeten Luc
Je hebt gelijk over de kleur en er zitten 2 grote radiateurs op. Maar volgens mij had de Jamathi al eerder een watergekoeld carter.
De foto's zijn niet zo goed van kwaliteit maar nog wel duidelijk genoeg.
De zilverblauwe is een Hemeyla die meer voorkomt ook in de uitvoering met een Kreidler motor.
Groeten Luc
- Bijlagen
-
- eMus-HeMeylaBla.JPG (27.07 KiB) 8160 keer bekeken
-
- a72HeMeyLa-1.JPG (23.65 KiB) 8160 keer bekeken
-
- a72HeMeLa.JPG (27.25 KiB) 8152 keer bekeken
- joost
- Berichten: 1357
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 02:33
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 3 keren
Erg mooie foto's, Luc !
Ik ben de Hemeyla en de rest van al het moois in het motormuseum zaterdag samen met Maarten wezen bekijken. De balhoofdhoek is inderdaad erg klein als je het vergelijkt met andere racers.
In de vitrine ligt ook nog versnellingsbaktandwielen. De hele bak (6 vers.) was in totaal 65mm breed.. Erg klein allemaal en heel erg knap gemaakt.
De bovenste Hemeyla die je post heb ik ook gezien. Erg mooi gemaakt. Het motorblokje van die racer is gebaseerd op een kreidler blok alleen is het blok zo verbouwd dat de cilinder niet horizontaal ligt, maar ongeveer 60graden schuin op het blok staat. Erg knap gemaakt.
Ik ben de Hemeyla en de rest van al het moois in het motormuseum zaterdag samen met Maarten wezen bekijken. De balhoofdhoek is inderdaad erg klein als je het vergelijkt met andere racers.
In de vitrine ligt ook nog versnellingsbaktandwielen. De hele bak (6 vers.) was in totaal 65mm breed.. Erg klein allemaal en heel erg knap gemaakt.
De bovenste Hemeyla die je post heb ik ook gezien. Erg mooi gemaakt. Het motorblokje van die racer is gebaseerd op een kreidler blok alleen is het blok zo verbouwd dat de cilinder niet horizontaal ligt, maar ongeveer 60graden schuin op het blok staat. Erg knap gemaakt.
- Luc
- Berichten: 2073
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 6 keren
Ja Joost, er gaat niets boven het zelf bekijken. In het museum kom je heel veel interessant materiaal tegen, waar je ook veel van kunt opsteken.
Die versnellingsbakken (trekspie principe) zijn inderdaad heel mooi. Ook in een Kreidler 4V is op deze wijze voldoende ruimte voor een wel ca 9 versnellingen.
Je junt ook goed zien dat Herman heel langzaam het concept van Kreidler heeft verlaten en uiteindelijk bij een compleet zelf gebouwd ontwerp uitkwam. Uiteindelijk leek het steeds meer op een Jamathi. En daarna ging Jamathi uiterlijk weer meer op een Kreidler lijken met een liggende cylinder.
Met een groot verschil met de standaard Kreidler is, dat de blokken waren opgedeeld in een los voor- en achter- blok. Dat bood veel voordelen met sleutelen, tandwielen wisselen voor een nog betere aansluiting op het circuit was zo heel goed snel uit te voeren. Dit gold ook voor de krukas en zuigerverwisselingen.
Deze contructie werd ook toegepast op de 12V (6x2) van Kreidler (1963), zie foto's van Aalt in het Jamathi blad.
Groeten
Luc
Die versnellingsbakken (trekspie principe) zijn inderdaad heel mooi. Ook in een Kreidler 4V is op deze wijze voldoende ruimte voor een wel ca 9 versnellingen.
Je junt ook goed zien dat Herman heel langzaam het concept van Kreidler heeft verlaten en uiteindelijk bij een compleet zelf gebouwd ontwerp uitkwam. Uiteindelijk leek het steeds meer op een Jamathi. En daarna ging Jamathi uiterlijk weer meer op een Kreidler lijken met een liggende cylinder.
Met een groot verschil met de standaard Kreidler is, dat de blokken waren opgedeeld in een los voor- en achter- blok. Dat bood veel voordelen met sleutelen, tandwielen wisselen voor een nog betere aansluiting op het circuit was zo heel goed snel uit te voeren. Dit gold ook voor de krukas en zuigerverwisselingen.
Deze contructie werd ook toegepast op de 12V (6x2) van Kreidler (1963), zie foto's van Aalt in het Jamathi blad.
Groeten
Luc
- Luc
- Berichten: 2073
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 6 keren
Ja Jan,
Dat is nog eens vakwerk. Theo was van zijn vak instrumenten maker. Ook hij heeft heel wat moois gemaakt. Zijn laatste racer lijkt hier heel veel op en hij rijdt er ook nog af en toe op.
RVS plaat monocock frame, let op de manier van kettingspannen. Dit vindt plaats in de ophanging van de achtervork die exentrisch is uitgevoerd. Hierdoor hoef je bij tandwiel wisseling niet steeds de wielen weer opnieuw uit te lijnen.
Ook duidelijk de uit één stuk aluminium gefreesde carters, gescheiden voor krukas en versnellingsbak. Onsteking aan de koppelings zijde heeft ook zijn voordelen. Die lastige simmering bij de roterende inlaat geeft nog wel een problemen. Die zit nu wel aan de andere kant, maar wel met olie gesmeerd.
Deze machientjes behoren tot de snelste 50cc'tjes die ooit hebben bestaan.
Groeten
Luc
Dat is nog eens vakwerk. Theo was van zijn vak instrumenten maker. Ook hij heeft heel wat moois gemaakt. Zijn laatste racer lijkt hier heel veel op en hij rijdt er ook nog af en toe op.
RVS plaat monocock frame, let op de manier van kettingspannen. Dit vindt plaats in de ophanging van de achtervork die exentrisch is uitgevoerd. Hierdoor hoef je bij tandwiel wisseling niet steeds de wielen weer opnieuw uit te lijnen.
Ook duidelijk de uit één stuk aluminium gefreesde carters, gescheiden voor krukas en versnellingsbak. Onsteking aan de koppelings zijde heeft ook zijn voordelen. Die lastige simmering bij de roterende inlaat geeft nog wel een problemen. Die zit nu wel aan de andere kant, maar wel met olie gesmeerd.
Deze machientjes behoren tot de snelste 50cc'tjes die ooit hebben bestaan.
Groeten
Luc
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 20 mei 2003, 20:35
- Locatie: Elst
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Suzuki T500 cafe racer
dit is het een 500cc 2 takt racer whahaha (van mijn broeder)
- Bijlagen
-
- dit is hem vet he
- stikkers 058.jpg (97.39 KiB) 7909 keer bekeken