Slicks voor 50 en 125 cc racers (1979)
Slicks voor 50 en 125 cc racers.
De Kreidler Van Veen Sport GmbH zet dit jaar alles op alles om de 50 cc wegrace-wereldtitel te heroveren op Bultaco. Kreidler-fabrieksrijder Eugenio Lazzarini krijgt hoogstwaarschijnlijk zelfs de beschikking over minuscule slick-banden voor zijn 50 cc fiets. De Duitse firma Metzeler heeft enkele sticks voor de lichtste klasse ontwikkeld, waarmee inmiddels in Italië reeds proefritten hebben plaatsgevonden. Bultaco-coureur Ricardo Tormo zal het in de 50 cc klasse nog met profielbanden moeten doen, maar voor de nieuwe 125 cc racer van Bultaco ontwikkelde Michelin inmiddels een slick. Ricardo toonde zich met de stuureigenschappen van de profielloze banden uiterst tevreden na testritten in Spanje. Opmerkelijk is, dat Michelin voor de 125 cc Bultaco alleen een achterwiel-slick heeft ontwikkeld omdat een slick om het voorwiel van een dergelijke lichte machine volgens de Franse bandentechnici te koud zou blijven. De vraag rijst, hoe men dan bij Metzeler dit probleem heeft opgelost; de banden van een 50 cc machine worden immers nog veel minder belast en ontwikkelen dus nóg minder warmte. Tijdens ons recente bezoek aan de ontwikkelingsafdeling van Dunlop brachten we ook reeds de „lichte slicks" ter sprake. Het kommentaar van Dunlop's racemanager: „We hebben al een stel 125 cc sticks klaarliggen. Tijdens proefritten is gebleken dat deze banden een geweldige verbetering van de wegligging geven, maar onze normale profielbanden zijn voorlopig nog zo veel beter dan die van de konkurrentie, dat we deze slicks in reserve houden". Maar zoals we nu weten, heeft konkurrent Michelin niet stilgezeten (bij Michelin wordt op verzoek van Bultaco-ontwerper Jan Thiel zelfs gewerkt aan 16 en 17 inch slicks). Dunlop zou daarom wel eens gedwongen kunnen worden, z'n 125 cc slicks eerder in te zetten dan oorspronkelijk de bedoeling was. En Michelin zal zich door de aktiviteiten van Metzeler misschien genoodzaakt zien, op korte termijn een 50 cc slick te ontwikkelen ... Op de foto de nieuwe Kreidler fabrieksracer, die niet alleen op slicks staat, maar tevens een nieuw type stroomlijn heeft, waarbij de radiateur is verhuisd naar de stroomlijnneus. De gelijkenis met een Bultaco-racer wordt steeds groter . . . . Overigens was ontwikkelingstechnicus Herbert Rittberger na de testritten op het circuit van Sante Monica zeer tevreden, niet alleen over de wegligging maar ook over het vermogen. Lazzarini, nog steeds met zijn sleutelbeen in het gips verpakt, was aanwezig als adviseur.
Eugenio Lazzarini, Italië.
Geboren op 26 maart 1945. Een rijder met een postuur (anderhalve meter klein) als Lazzarini kan eigenlijk maar in twee klassen rijden: 50 en 125 cc. Dat doet deze snelle Italiaanse „dwerg" dan ook en met sukses. De eigenaar van een motorzaak in Pesaro bezet al enkele jaren uitsluitend ereplaatsen in de beide lichtste klassen. Toen Jan Thiel en Martin Mijwaart naar Piovatici kwamen, kreeg ,.Ennio" de beschikking over snel materiaal. De eerste GP-overwinning werd geboekt in Assen. Daarna volgden nog tien zege's in de 50 en 125 cc op Morbidelli, Kreidler en MBA. Na het wegvallen van Bianchi (beenbreuk in 'metra) kostte het Lazzarini weinig moeite wereldkampioen te worden in de 125 cc. Door de overmacht van Nieto lijkt prolongatie van de titel uitgesloten. In de 50 cc liggen de kansen van Lazzarini aanzienlijk beter, want hij won twee van de drie races en staat daardoor op een gedeelde eerste plaats.
1979, Slicks voor 50 en 125 cc racers
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: 1979, Slicks voor 50 en 125 cc racers
artikel
- Bijlagen
-
- IMG_2638.jpeg (194.36 KiB) 337 keer bekeken
-
- IMG_2637.jpeg (224.4 KiB) 337 keer bekeken
- Leopold Hogenhuis
- Berichten: 2432
- Lid geworden op: 15 nov 2004, 13:02
- Locatie: Bilzen B
- Gegeven waarderingen: 9 keren
- Ontvangen waarderingen: 122 keren
- Contacteer:
Re: 1979, Slicks voor 50 en 125 cc racers
Heel erg leuk artikel weer .
Vriendelijk bedankt .
Gr, Leopold .
Vriendelijk bedankt .
Gr, Leopold .