Maarten's Kreidler Club!
MAARTEN'S KREIDLER CLUB!
Home
Home
Forum
Forum
Sitemap - Hoofdmenu
Sitemap
Help
Help
Inloggen
Log in
Contact
Contact

Aangepast zoeken




Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Index Wegrace / Roadrace
BerichtGeplaatst: ma jul 09, 2007 5:56 pm 
Offline
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 01, 2002 9:13 am
Berichten: 5973
Woonplaats: Den Haag, Nederland
Overzicht Wegrace / Motorsport Artikelen


1962 - Jan Huberts GP zege Frankrijk
Jan Huberts, door Engelse vakpersmensen al de flying Dutchman van Clermont Ferrand genoemd na zijn opzienbarende overwinning in de 50 cc race, is vorige week even op onze redactie komen aanwippen, waar natuurlijk een stevige boom is opgezet over dit eerste grote succes voor hem en zijn fabrieks Kreidler...
Lees verder...










1965 - Record-machines
Hoe bestaat het! 18 pk uit 50 cc Kreidler.
Het lijkt ongelofelijk, maar toch is het waar, de Kreidler technici zijn er in geslaagd om het fabelachtige vermogen van 18 pk uit een 50 cc motortje te peuteren. Natuurlijk is het wel een ander machientje dan de u welbekende Florett.
Lees verder...




1965 - Op bezoek bij Herman Meijer
Het merkwaardige feit doet zich voor dat Herman Meijer, ondanks een junior kampioenschap in 1964 en een nationaal kampioenschap in 1975 in de 50 cc klasse, bij lange na niet de bekendheid geniet van andere prominente cracks. (Hemeyla = Herman Meijer Laren)
Lees verder...





1965 - TT-Pitpraat
Want vrijdag is de dag van de keuring. Morgen is de race! Door technische experts worden de racemachines op alle eventuele gebreken bekeken, waarbij speciaal gelet wordt op de speling tussen stuur en stroomlijnkuip, remmen en scheurtjes in het materiaal.
Lees verder...








1966 - Acht-versnellingsbak
De werkzaamheden voor assen en tandwielen bestaan uit de volgende handelingen: draaien, frezen, steken, ruimen, walsen, harden en slijpen.
Lees verder...





1967 - TT Assen
Aalt Toersen op Kreidler werd voor Nederland de ster van deze wedstrijd. Deze lichte motorjockey (57 kg) speelde van het begin af de belangrijkste rol bij de amateurs.
Lees verder...








1968 - Met Aalt Toersen op wereldrecordjacht
Een simpel verhaal. Maar het was ook simpel, vertelde de altijd bescheiden nieuwe wereldrecordhouder.
Lees verder...





1968 - Wedstrijdmachines op de Nederlandse markt
Nederland is een klein land, dat echter in veel dingen groot is.
Lees verder...





1968 - Racekit voor Kreidler Florett RS
De jeugd wil aan sport doen en de jeugd van onze technische eeuw wil aan technische sport doen. Dit streven wordt door Kreidler aangemoedigd.
Lees verder...









1968 - Racekit voor Kreidler RS
Hard gaan voor weinig geld
Lees verder...





1968 - Jan Huberts - Portret van een KAMPIOEN
De woorden rollen vlot over de lippen van de nu 30-jarige Hagenaar Jan Huberts, de man die in 1962 internationale faam verwierf door zijn resultaten als fabrieksrijder voor Kreidler.
Lees verder...





1969 - Nieuw wapen voor Aalt Toersen
Watergekoelde Van Veen Kreidler.
Lees verder...





1969 - Broekhoven wegraceframes
Sedert de oprichting in 1947 is deze firma voornamelijk gespecialiseerd geweest in de bouw van rijwielframes en sedert 1964 ook in het richten van frames, uitdeuken en moffelen van tanks van bromfietsen.
Lees verder...





1969 - Van Veen Kreidlers trainden weer met een oog gericht op wereldkampioenschap
Deze, voor Rikus Foekema bestemde machine mochten wij ook enkele rondjes over het circuit sturen, waarbij we spoedig gezelschap kregen van Aalt Toersen op een andere produktieracer die echter net iets minder hard liep dan de onze.
Lees verder...




1969 - Net niet! Geen wereldkampioen, toch tevreden!
De hele zondag heeft de telefoon op onze redactie roodgloeiend gestaan. Zelfs voordat de Grand Prix in Joegoslavië begonnen was wilde motorrijdend Nederland al weten „of we al wat gehoord hadden". We moesten een teleurstellend antwoord geven.
Lees verder...




1969 - Claus Klüglich
Daarom reden we naar Woschbach (in de buurt van Karlsruhe) om daar in de Hauptstrasse naar de "fabriek" van Claus Klüglich te zoeken.
Lees verder...







1969 - König roterende inlaat op Kreidler
Een van de weinig wezenlijk afwijkende constructieve uitvoeringen van de tweetaktmotor is die volgens het König patent.
Lees verder...









1969 - 50 cc Kreidler en Jamathi Grand Prix racers
Steeds sterkere technische troeven.
Lees verder...





1969 - Van Veen Kreidlers
Vijf maanden lang besteedden Van Veen en racemanager Leferink al hun tijd aan de bouw van een aantal Grand Prix racemachines die er zijn mogen. En het werden juweeltjes, fabelachtig mooi en naar we zonder chauvinistisch te zijn mogen verwachten ook fabelachtig snel.
Lees verder...





1969 - Kreidler houdt het hoofd koel
In een gezamenlijk streven om de titel voor Aalt Toersen veilig te stellen ontwikkelden zowel de fabriek in Stuttgart als de importeur in Amsterdam (wie de fabriek alle benodigde onderdelen leverde) een watergekoelde versie van de luchtgekoelde 6-versnellingsracer.
Lees verder...





1969 - Motoren in Assen
Op de komende pagina's willen wij u een indruk geven van de belangrijkste machines die in Assen aan de start zullen verschijnen. Natuurlijk konden wij ze niet allemaal onder de loep nemen, daarvoor zijn het er veel te veel, terwijl enkele machines al zo vaak beschreven en gefotografeerd zijn dat we die ook maar weggelaten hebben.
Lees verder...







1970 - Teunis Ramaker
Grasbaan en wegracekampioen.
Is het toeval dat zoveel prominente 50 cc wegrenners afkomstig zijn uit de grasbaanracerij?
Lees verder...








1970 - Den Biggelaar Kreidler
De top van de machine ligt boven de 150 km/u vertelt de 25 jarige Jan den Biggelaar. Om precies te zijn heb ik 157 km/u gemeten.
Lees verder...





1970 - Aalt Toersen Tuning: De klant is koning
Aalt Toersen: Om een goed belegde boterham te hebben met het runnen van een tuningsbedrijf voor wedstrijdmotoren moet aan een aantal voorwaarden voldaan zijn.
Lees verder...





1970 - Van Veen Kreidler 17,5 pk
De nieuwe, uiterlijk slechts weinig gewijzigde versie van de Kreidler racer levert volgens de heer Van Veen zeker 10 % meer vermogen.
Lees verder...





1970 - Die schnelle Kreidler des Herrn Van Veen
Toen Aalt Toersen op de Van Veen Kreidler bij de eerste Grand Prix met meer dan 15 seconden voorsprong als winnaar in de 50 cc klasse werd afgevlagd, had hij voor een sensatie gezorgd.
Lees verder...









1970 - De drie directeuren van het Nederlandse GP circus
Drie heren met de voornaam Henk, en drie maal begint hun achternaam met een V. Hun namen: Henk Viscaal, Henk Vink en Henk van Veen. In 1970 zijn zij de drie directeuren van het Nederlandse GP circus.
Lees verder...





1971 - Die schnellsten Fünfziger
De auteur is een Hollander en als zodanig met recht trots op het ontwikkelingswerk dat de Van Veen Kreidler dit jaar nog sneller zou moeten maken.
Lees verder...





1971 - Jan de Vries: Wegracen? Mij niet gezien!
„Ik wegracen? Mij niet gezien, veel te gevaarlijk!" Dat was de reactie van de thans 27-jarige Van Veen-Kreidler coureur Jan de Vries, toen vrienden hem in 1965 op wilden porren om mee te doen aan de coureursselectie voor de 12-versnellings fabrieks Kreidlers.
Lees verder...





1972 - Jan Bruins won nooit in eigen land!
'Ik ga me hier toch niet te barsten rijden. Als hij mij wil inhalen doet hij dat toch wel!' Wel het lukte Nieto niet om Jan Bruins in te halen.
Lees verder...









1972 - Phantom 50 cc racer
Telefoontje uit Amsterdam: „Zeg, jullie kunnen zeker wel wat bladvulling gebruiken. Jullie wijden toch vaker artikelen aan de bouw van wegrace machines. Nou, bij mij kunnen jullie hetzelfde zien, dat garandeer ik!"
Lees verder...





1973 - Roton: voor 1974 Grand Prix plannen
Op de wegacecircuits van Nederland weet vrijwel iedere toeschouwer te vertellen dat de naam Roton komt van 'roterend' samengevoegd met de voornaam Ton.
Lees verder...





1973 - Jörg Möller
De man achter de race-successen van de Van Veen Kreidlers.
Lees verder...





1973 - Jan de Vries stopt
Tweevoudig wereldkampioen 50 cc Jan de Vries heeft afgelopen donderdag tijdens een persconferentie ten huize van zijn werkgever, de Fa. Van Veen Import, bekend gemaakt te zullen stoppen met de actieve wegracerij.
Lees verder...







1974 - Afscheid van Jan de Vries
Dag Jan, tot weerziens!
2-voudig wereldkampioen nam afscheid van de actieve wegracesport
Lees verder...





1974 - Henk van Kessel
Kroonprins 50 cc GP-racerij
Lees verder...






1975 - MOTORRAD reed Kreidler-Grand Prix racer
Kreidlers overmacht in de kleinste GrandPrix klasse is onbetwistbaar. Wij reden de 75-er uitvoering.
Lees verder...







1975 - Angel Nieto's debuut op van Veen Kreidler
Wie donderdag 27 februari op de omloop van Zolder was, kon een wereldprimeur meemaken die beslist de nodige interesse zal krijgen in de motorwereld en dan vooral de snelheidsracerij. Voor Nieto betekende die zonnige dag op Zolder dat hij voor het eerst in zijn leven een Van Veen-Kreidler bestuurde.
Lees verder...








1976 - NGK Grand Prix Kreidler
Racertest van de 50 cc Grand Prix Kreidler van tuner Piet Plompen.
Lees verder...






1976 - Stefan Dörflinger
En dan wil ik internationale races in Nederland rijden. Ik heb al eens gereden in Raalte, Zandvoort, Oldebroek en Hengelo. Fijne stuurcircuits.
Lees verder...





1978 - Fabrieks replica's voor privé coureurs
Van Veen import BV heeft zich lang bezonnen op de vraag op welke wijze de 50 cc racerij weer op het spoor van de in het verleden behaalde successen gezet kan worden.
Lees verder...





1978 - Grand Prix racer 1978 leverbaar!
De 1 juni 1977 opgerichte Kreidler-Van Veen Sport GmbH te Duderstadt presenteert met gepaste trots een volwaardige 50-cc Grand Prix racemachine voor de coureurs die in de voetsporen van wereldkampioenen Jan de Vries en Henk van Kessel willen treden.
Lees verder...









1979 - 50 cc Bakker frame
Nico Bakker , erkend kok op framegebied, blijft maar nieuwe recepten afleveren.
Lees verder...





1979 - Kreidler Van Veen GP-replica
Calimero racer!
Lees verder...








1980 - Die Kleine mit dem grossen Biss
Waarom een Kreidler-racer sneller rijdt dan een 2-liter sportwagen.
Lees verder...





1980 - Hans Spaan - Ruimschoots aan de verwachtingen voldaan
Het begin van de succesvolle carrière van wegrace coureur Hans Spaan.
Lees verder...





1980 - Herbert Rittberger: Wheelies gaan snel vervelen
Interview in 1980 met Herbert Rittberger over de toekomst van de 50 cc Grand Prix.
Lees verder...








1988 - Wolfgang Gedlich, de racende tandarts
Wolfgang Gedlich, nu 52 jaar en vroeger samen met Hans-Georg Anscheidt en Rudolf Kunz één van de drie “Kreidler-Musketiers”, is namelijk tandarts en zoals het een goede arts betaamt hecht hij waarde aan een benadering met gevoel.
Lees verder...




1991 - Zwartwerk
Zonder dat de chefconstructeur ergens iets van wist ontstond bij Kreidler het prototype van een motor met twee inlaatschijven en twee carburateurs.
Lees verder...





1997 - Roadrace
Engelstalige pagina met wat foto's en informatie over de wegracerij.
Lees verder...






1999 - Henk van Kessel - Duik in het archief
Eén keer de wereldtitel voor Henk van Kessel in 1974 toen hij met de ex-Jan de Vries Van Veen Kreidler deze hoogste eer behaalde. Tevens tien keer Nederlands Kampioen in de 50cc, de 125cc en de 250cc.
Lees verder...





2000 - Slank en Snel!
Oude raceglorie: Jan de Vries & 50 cc Van Veen Kreidler.
Lees verder...






2000 - 36 versnellingen!
3 Kreidlers met elk 12 versnellingen! AMK ging ze bekijken in het museum in Lexmond.
Lees verder...





2001 - Terugkeer naar de 50 cc werd mogelijk
Meeleven met de coureurs dat was de realiteit, de Nederlandse jongens en minimaal even belangrijk was de techniek.
Lees verder...








2002 - Wedergeboorte 12 versnellingen Kreidler
Ooit begon Aalt Toersen zijn racecarrière op een twaalfversnellingen Kreidler: Inmiddels heeft hij, na veel bloed, zweet en tranen, weer zo'n snelle en zeldzame 50 cc Grand Prix machine in zijn collectie. Fred Kust noteerde hoe dat tot stand kwam.
Lees verder...





2003 - Vakwerk van Gerard Mostert
Voor Gerard Mostert begon het eigenlijk allemaal 2 decennia terug met de rode Kreidler van zijn vader.. Dat ding reed 90!
Lees verder...





2003 - Racen met een Kreidler bij de SOBW
Richard van der Kolk: Samen met mijn kameraad hadden wij een bromfietsrace op de Wijthemerplas bezocht. We waren meteen besmet met het racen.
Lees verder...





2005 - Franse Kreidler racers
Na de Scrab Kreidler kwam er nog een monocoque frame zoals bij Bultaco gemaakt werd ook weer met een zesbak Kreidler blok er onder met alles er op en aan: dus vloeistofkoeling, roterend, droge koppeling. Ja, hier stonden dan wel geen Van Veen Kreidlers, maar net iets andere, zeer appetijtelijke, racers.
Lees verder...





2006 - Gerhard Singer en zijn edelstaal
Als 8-jarig jongetje was Gerhard Singer met zijn vader in 1960 onder de toeschouwers bij de grote prijs van Duitsland. Van toen af was het met de jongen gebeurd.
Lees verder...









2006 - Dubbele Rittberger
Klassik Motorrad zocht de techneut in het Schwabische land op, de man die veel successen behaalde als coureur, tuner en constructeur.
Lees verder...






2006 - Zwitserse glorie
Zo'n 10 jaar lang was Stefan Dörflinger een van de coureurs die voor een groot gedeelte het beeld in de races voor het wereldkampioenschap in de lichtste klasse bepaalde.
Lees verder...





2007 - Komt een Kreidler bij de dokter
Een dergelijk verhaal klopt niet want ik weet ook wel dat een Kreidler niet kan praten. Echter de dokter was er, een Kreidlerblok was er en ook de transplantaties zijn uitgevoerd.
Lees verder...





2008 - Kreidler.nl magazine april 2008
Voor de liefhebbers van de 50 cc racemachines.
- Circuit test met de Van Veen Kreidler van Eugenio Lazzarini.
- Spionagefoto's: Eerste FST watergekoelde cilinder!
- Vaandel te gebruiken op de Kreidler.nl meetings.
- Effe een bakkie doen.
- Met prachtige tekeningen en interactieve animaties van 6-bakken!
- Rijk - De grote Tekentovenaar - Kreidlerclublid april 2008.
Lees verder...







Interessante wegrace topics


Wegrace historie - Herinneringen opgehaald door oud coureurs
In deze topic praten de coureurs over wat ze vroeger hebben meegemaakt...
Lees verder...





Oude wegracers - Foto's
Deze topic staat boordevol foto's...
Lees verder...








Organisatie klassieke wegrace (demorace)


CRT - Classic Racing Team
Organisator van demo races met klassieke motorfietsen.
Officiele webite van de CRT...





HMV - Historische Motorsport Vereniging
Organisator van demo races met klassieke motorfietsen.
Officiele webite van de HMV...


Share on FacebookShare on Twitter
Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Kreidlerservice - www.kreidlerservice.nl KreidlerMarkt - Koop en Verkoop van Kreidler Florett en Onderdelen. De Jager Kreidler - Tuning & Kreidleronderdelen, rechtvertande koppelingen, nieuwe 6-bakken, membranen.
Vele Kreidler onderdelen voor uw brommer of motorfiets razendsnel in huis met de website Kreidlerstore.nl!

KreidlerMarkt

Koop en Verkoop van Kreidler en Onderdelen.
Kreidler Florett Marktplaats op Facebook.
Veiling - Kauf und Verkauf - MarketPlace!
WTR: wij kunnen uw brommer/scooter of motor voor u reviseren en/of repareren. Ook voor tuning. Wij gaan voor betrouwbaarheid en kwaliteit. Specialist in Kreidler, Sachs, Yamaha, Zundapp en AM6.
Uw advertentie op Kreidler.nl!