CDS Enduro Kreidler's

Kreidler 50 cc motorsport:
Brommerrace, Cuprace, Motocross, Sprint, Wereldsnelheidsrecord, Wegrace
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Rob Dekker
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 aug 2008, 16:21
Locatie: Haarlem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

CDS Enduro Kreidler's

#1 Bericht door Rob Dekker » 09 aug 2008, 16:30

Heb in de jaren 1965 t/m 1972 Enduro gereden (heette toen "betrouwbaarheids ritten"). Een nationaal KNMV start licentie voor Enduro van 1966 t/m 1970. Een FIM licentie in 1971 en 1972.

Bouwde eigen frames, welke als CDS Kreidler (en CDS DKW) stonden ingeschreven. Afwisselend met CZ 175 Six Day en in de 50 cc gestart.

Ben benieuwd of er nog CDS Enduro / cross frames bestaan. Er zijn 6 complete Enduro / trial machines gebouwd.
- 2, de CDS DKW (1965 - 1966), met een "eigenbouw" motorblok, (samengesteld uit DKW RT50/Kriedler TM/JLO onderdelen),
- 2, de CDS 2 (1967 - 1968), met het hoogliggende standaard RS 5-bak blok,
- 2, de CDS 3 (1968 - 1970), met een 6,5 pk RS/GS blok, zoals op de "aktie" foto's (ben ik trouwens zelf!, 1971)
- 4 losse cross frames (1969 - 1972) hetzelfde als het Enduro model frame ("frame" foto).

Wie weet of ze nog bestaan, of heeft één van mijn oude CDS machines?
Bijlagen
Rob Dekker op de CDS 3 Kreidler, 1971.
Rob Dekker op de CDS 3 Kreidler, 1971.
CDS 3 Kreidler 1971-03 70.JPG (42.13 KiB) 8728 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Rob Dekker op 20 aug 2008, 13:07, 6 keer totaal gewijzigd.

Rob Dekker
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 aug 2008, 16:21
Locatie: Haarlem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

CDS 3

#2 Bericht door Rob Dekker » 09 aug 2008, 16:35

De CDS 3. Van dit frame zijn 6 exemplaren gebouwd (motor is RS 5-bak met 20 of 22 mm Dellórto carburatie.
- 2 als complete Enduro machine, de CDS 3, welke door mij zelf bereden,
- 4 losse cross frames, welke naar vrienden zijn gegaan.

De CDS 3 frames waren opgebouwd uit Chrome-molybdeen buis van vliegtuig kwaliteit (mijn vader werkte op de KLM en daar werden regelmatig vliegtuig delen afgekeurd). Het balhoofd en de bovenbuis zijn afkomstig van een CZ 125 / 150 frame, welke we rgelmatig sloopte voor de motorblokjes (welke na een stevige tuning verkocht werden voor de 125 cc kartsport)
Voorvork was de cross uitvoering van Marzocchi, de achter elementen van Girling.
Het polyesterwerk maakte we zelf, de (verschillende) tankjes kwamen van de sloop. Vooral de smalle "punt"-tankjes van een bepaald type Batavus (of Sparta??) waren populair.

De Kreidler blokjes werden, behoudens een andere Dell'orto carburateur, alleen bijgewerkt. Dit om de betrouwbaarheid niet te beinvloeden. ben in al die jaren nooit met een stukkende motor uit gevallen. De ronde luchtfilter komt van een Citroën 2CV (een Eend dus).
De bovenlangs lopende uitlaad is een eigen bouw expansie pijp, met een "demper" eindstuk van een VW-Kever. Gebruikte ook een achterdeel van een RS demper, welke aan een eigenbouw expansie voorste deel zat gelast.

In 1971 met VVK cross cilinders gereden met hierop een Amerikaanse 22 mm Tillotson carburateur. Deze uit de Kart (en kettingzaag!) wereld afkomstig carburateur werkt als een soort mechanische brandstof injectie (en in elke stand, zelfs op z'n kop!). De combinatie Tillotson en een iets langere (!) zuiger, leverde vooral goede trekkacht op laag toeren op (iets wat de originele VVK set's slecht deden)

Eén van de Enduro's (met GS cilinder en Dell'orto carb) is rond 1975 aan een Haarlemse (aankomende) 50 cc crosser verkocht. Reed er mee bij MAC Amsterdam. Deze kreeg toen een blauw frame met oranje tank en spatborden (Gulf racing kleuren, werd door een locaal Gulf tankstation gesponsord)
Eén Enduro is 80er jaren zonder motorblok weggeven / achtergebleven op een camping nabij Zutphen (iemand zou er een Kreidler "brommer" blok onder gaan schroeven). Deze had, zoals de CDS 3's origineel, een zwart frame met gele tank, zit, spatborden, voorvork en achterveer elementen.

De beide VVK cilinders met de Tillotson's erop, één compleet GS blok en vele reserve onderdelen zijn in die zelfde periode verkocht aan iemand uit Leiden (?).

Waar de cross frames zijn gebleven is mij onbekend. De vrienden groep waarvoor ze bestemd waren kwam uit omgeving IJmuiden, Haarlem en Beverwijk. Eén is richting Alkmaar gegaan.
Bijlagen
Van dit frame zijn 6 exemplaren gebouwd (motor is RS 5-bak met aanzuigbuisje voor een "dwarse" Dellórto carburatie)
Van dit frame zijn 6 exemplaren gebouwd (motor is RS 5-bak met aanzuigbuisje voor een "dwarse" Dellórto carburatie)
CDS 3 Frame70.JPG (50.07 KiB) 8752 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Rob Dekker op 20 aug 2008, 22:49, 13 keer totaal gewijzigd.

Rob Dekker
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 aug 2008, 16:21
Locatie: Haarlem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

CDS 2

#3 Bericht door Rob Dekker » 09 aug 2008, 16:39

De CDS 2, hiervan zijn er 2 gebouwd.
Heb hier seizoen 1967 - 1968 in de Enduro en 1967 t/m 1970 Trial (KNMV Winterseizoen) mee gereden.

- Eén is gesloopt. Motor en kenteken (UR-96-24) gingen over naar de CDS 3,
- De 2e (plus het losse CDS 2 frame) is aan iemand in Amersfoort verkocht voor trial. Was lid van MAC Keistad.

De CDS 2's hadden groene frames met witte tank, spatborden en zit.
Die op de foto had een gele streep over de tank en zit.

P.S het koplampjes zijn van een Kreidler ei-tank.
Bijlagen
CDS 2 Kreidler in Trial uitvoering, bereden tot 1970.
CDS 2 Kreidler in Trial uitvoering, bereden tot 1970.
CDS 2 Kreidler links70.JPG (58.52 KiB) 8744 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Rob Dekker op 20 aug 2008, 22:50, 4 keer totaal gewijzigd.

Rob Dekker
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 aug 2008, 16:21
Locatie: Haarlem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

CDS DKW

#4 Bericht door Rob Dekker » 09 aug 2008, 16:46

Dit is de CDS DKW / Zweirad Union. Op het 4 versnellings blok (met trappers!) zit een 4,2pk Kreidler cilinder (van een geforceerde TM uitvoering), een cilinderkop van een JLO breidwand blok en een 19 mm "dwarse" Dell'orto carburateur.

Met deze beide machinens maakte ik mijn eerste stappen in de Enduro en Trial wereld. Ivm vervoer (had in 1965 nog geen rijbewijs), werd alleen in Noord en Zuid-Holland en Utrecht gereden. Bekend waren de ritten (en trials) van MAC Keistad uit Amersfoort en de Niedorper "Prutrit".

Het "eigenbouw"-motorblok heb ik 2 winter-seizoenen 1965 - 1967 gereden.

- De Enduro uitvoering (foto) is gesloopt, waarbij het frame (+ kenteken) als basis gediend heeft voor de eerste CDS 2 met Kreidler RS blok.
- De Trial uitvoering is als bromfiets (met gele bordje vorop) verkocht aan een Amsterdammer.

In de Amsterdamse "Bos en Lommer"-buurt werden door de Trail rijden Jan Koopman maandelijks "bromfiets"-trials gehouden. De deelnemers kwamen uit de regio. Een vaste deelnemers groep kwam uit IJmuiden.
Op dit terrein ligt nu het spoor tracé Sloterdijk - Schiphol.

De CDS DKW's hadden een groen frame met witte tank spatborden en zit met een gele streep erover.

P.S het kenteken UR-96-24 kwam van een total-los Kreidler Florett!!
Bijlagen
De CDS DKW Enduro met Kreidler kenteken.
De CDS DKW Enduro met Kreidler kenteken.
CDS 1 DKW rechts70.JPG (67.19 KiB) 8736 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Rob Dekker op 20 aug 2008, 22:37, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9750
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 826 keren
Ontvangen waarderingen: 416 keren
Contacteer:

#5 Bericht door Maarten » 09 aug 2008, 17:26

Mooi Rob, waar staat CDS voor?

Er zijn misschien wel kenners die er iets meer van weten, ik hoop het...

Je kent vast ons Motocross overzicht wel? :

viewtopic.php?t=23424

En het fototopic met crossmachines:

viewtopic.php?t=4351

Welkom op het Kreidlerforum!

MVG Maarten

Rob Dekker
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 aug 2008, 16:21
Locatie: Haarlem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#6 Bericht door Rob Dekker » 09 aug 2008, 17:53

CDS staat voor Co Dekker Speciaal, omdat ze in mijn vaders werkplaats werden gebouwd.

Er zijn ook vele CDS karts gebouwd. Reden voornamelijk in de 125 cc klassen met DKW, MZ en Eigenbouw (!) motoren (1960 - 1988).
Mijn broer (ook Co Dekker) is meerdere malen Nederlands Kampioen geworden met CDS karts.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60386
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 964 keren
Ontvangen waarderingen: 2279 keren

#7 Bericht door Enzo-tvdzijden » 09 aug 2008, 18:01

Leuk verhaal en welkom op de Kreidler site.
Ik ben ook in het bezit van een Enduro Kreidler nl. een KVV GS50.

Misschien een idee om een keer bij Chris van Homoet in Soest te gaan buurten. Hij doet nog steeds mee met classieke wedstrijden en weet heel veel van Cross/enduro machines.

Enzo

Rob Dekker
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 aug 2008, 16:21
Locatie: Haarlem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Aanvulliende informatie

#8 Bericht door Rob Dekker » 20 aug 2008, 13:18

Rob Dekker schreef:CDS staat voor Co Dekker Speciaal, omdat ze in mijn vaders werkplaats werden gebouwd.

Er zijn ook vele CDS karts gebouwd. Reden voornamelijk in de 125 cc klassen met DKW, MZ en Eigenbouw (!) motoren (1960 - 1988).
Mijn broer (ook Co Dekker) is meerdere malen Nederlands Kampioen geworden met CDS karts.
Heb één en ander over de history van mijn CDS Enduro's bijgewerkt en aangevuld met wat "rand" verhalen.

Hoop nog steeds, dat iemand één van de CDS 3 frames weet te traceren. Zodat ik (als het te koop is) weer een originele CDS kan (her-)bouwen.

Rob Dekker, toen woonachtig in IJmuiden.

Plaats reactie