50cc wereldsnelheidsrecord bijna verbroken?

Kreidler 50 cc motorsport:
Brommerrace, Cuprace, Motocross, Sprint, Wereldsnelheidsrecord, Wegrace
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
gerwinskreidler
Berichten: 1517
Lid geworden op: 30 dec 2006, 19:55
Locatie: Utrecht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

50cc wereldsnelheidsrecord bijna verbroken?

#1 Bericht door gerwinskreidler » 08 sep 2008, 19:08

Als ik dit zo lees, gaat het Kreidler 50cc wereldrecord er bijna aan.

Gerwin


http://www.miramarevents.com/dreammachi ... liner.html

BuddFab Streamliner Chases World Record
for 50cc Motorcycle

John Buddenbaum is a fabricator by trade, but he couldn't make this up if he tried. En route to building their 50cc racing motorcycle the BuddFab Streamliner, Buddenbaum and his partner Eric Noyes faced an unlikely problem.



The BuddFab Streamliner is on a mission to be the world's fastest 50cc motorcycle


Drag coefficient? No. Faulty parts? Guess again. Fuel leaks. Not even close. The dynamic duo did not account for the thickness of the driver's fire suit and had trouble fitting into the vehicle in the 3/4-inch-thick garment.

With typical good humor, they managed to work it out by raising the roll bar. Now, four years into their racing career, the team has only one modest goal: to make the BuddFab Streamliner the world's fastest 50cc motorcycle by clocking an official time of more than 139 mph.

They are getting close. The team set a new AMA National Record at the 2006 International Motorcycle Speed Trials by BUB held on the Bonneville Salt Flats in Utah, with a flying start one mile two way average of 133.895 mph. If they can add just over 4 mph to their last record performance they will then hold the distinction of having built the fastest 50cc motorcycle ever officially timed.

The challenges do not daunt these motorcycle-racing lifers. Noyes, raised in upstate New York, raced in amateur motocross events throughout the 1970s and go-karts in the ‘80s. Buddenbaum as a child in Northern California “saw an article in Hot Rod Magazine that always stuck with me,„ and competed on California's American Federation of Motorcyclists amateur roadracing circuit from 1976-1981.

Two years ago, Buddenbaum was contracted to build the nose of Mike Akatiff's 900-horsepower streamliner that is currently pursuing a land speed record in Australia, and he was hooked. “I like the building and design of something that comes alive,„ he said. “I like being able to use what I create. I get off on the fact that it works.„

Noyes enjoys “the design and packaging, the rational organization of the parts, and the fact that if you get a record, you may be more clever than some of the others who have tried.„

Buddenbaum and Noyes designed and specially constructed the streamliner in Buddenbaum's fabrication shop in Palo Alto.

It is powered by an Aprilia 50cc (Minarelli AM6 engine) modified with METRAKIT pro race engine parts running on methanol and nitrous oxide. The 13-foot long fiberglass body weighs only 60 pounds, and the frame is 1 1/4-inch by .095-inch mild steel tubing, with stressed aluminum paneling and a full rollcage head to feet — now modified, of course, to allow a 3/4-inch-thick fire suit.

One thing is sure: to paraphrase the old Willie Dixon blues song, the BuddFab “ain't built for comfort, it's built for speed.„

The BuddFab Streamliner will be on display at the Pacific Coast Dream Machines Show on Sunday, April 27 from 10 a.m. to 4 p.m. at Half Moon Bay Airport.

sidecarracing
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 nov 2007, 19:06
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#2 Bericht door sidecarracing » 08 sep 2008, 21:05

sterker nog, sinds 2 september hebben ze het wereldrecord in handen!

Kijk hier maar:

http://www.geocities.com/buddfab/buddfab3

Nog wel onder voorbehoud, de FIM moet nog de officiele goedkeuring verlenen.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9764
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 833 keren
Ontvangen waarderingen: 420 keren
Contacteer:

#3 Bericht door Maarten » 08 sep 2008, 21:14

Ja, FIM WORLD RECORD 144.966 MPH (233,39 km/uur) als ik het goed begrijp.

sidecarracing
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 nov 2007, 19:06
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#4 Bericht door sidecarracing » 08 sep 2008, 21:28

Maarten schreef:Ja, FIM WORLD RECORD 144.966 MPH (233,39 km/uur) als ik het goed begrijp.
Yup, als ik het ook goed begrijp hebben ze dus voldaan aan alle voorwaarden van de FIM.
Het is echter pas helemaal officieel als ze in Zwitserland een certificaatje in elkaar flansen met een paar stempels en wat handtekeningen...daar is denk ik het wachten op...

*rick*
Berichten: 207
Lid geworden op: 12 nov 2007, 18:35
Locatie: Wouw
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

#5 Bericht door *rick* » 08 sep 2008, 21:39

en dan te denken dat het een AM6 blok is :(

wel intressant is dat er een turbo op zit

Gebruikersavatar
Sander.
Berichten: 2161
Lid geworden op: 14 dec 2005, 17:40
Locatie: het Westland, bij Den Haag
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#6 Bericht door Sander. » 08 sep 2008, 21:50

Wat is er erg aan dat het een AM6 blok is?

*rick*
Berichten: 207
Lid geworden op: 12 nov 2007, 18:35
Locatie: Wouw
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

#7 Bericht door *rick* » 08 sep 2008, 21:55

Ik zou het mooier vinden als het nou een zundapp blok was ofsow.
Mijn maten vonden mn Kreidler maar niks, een sprintje en een praatje over het wereldrecord deed ze dan wel piepen 8) Maar dat gaat nu dus niet meer op... Voelt er iemand zich aangesproken om met een kreidlerblok het te verbeteren :lol: :P

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#8 Bericht door snel » 08 sep 2008, 22:06

Meer inside info hierover vind ook op www.emot.nl onder de kop "news"in het tuningforum ,topic: "attempt at 100cc land speed record"

Gebruikersavatar
gerwinskreidler
Berichten: 1517
Lid geworden op: 30 dec 2006, 19:55
Locatie: Utrecht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#9 Bericht door gerwinskreidler » 08 sep 2008, 22:11

Zonde :evil:
Niemand van het forum die dat kan verbreken? :mrgreen:

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#10 Bericht door snel » 08 sep 2008, 22:19

Ik heb wel een kleine rootscompressor te leen...
Iemand toevallig nog een sigaarvormige brommer thuis staan..? :mrgreen:
Bijlagen
casal record.jpg
casal record.jpg (47.58 KiB) 29207 keer bekeken

mrbillet
Berichten: 377
Lid geworden op: 04 dec 2005, 20:19
Locatie: Den Haag
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#11 Bericht door mrbillet » 08 sep 2008, 22:24

Dat is balen het record was sinds 1981 in Nederlandse handen, nieuwe uitdaging? :wink:
Ik zie nieuwe kansen.
Wie o wie?

groeten Rene

Kreidler Team Noord
Berichten: 191
Lid geworden op: 10 feb 2006, 22:08
Locatie: Sint Annaparochie
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#12 Bericht door Kreidler Team Noord » 08 sep 2008, 22:26

gerwinskreidler schreef:Zonde :evil:
Niemand van het forum die dat kan verbreken? :mrgreen:
boeiend, het is al dik 40 jaar geleden dat kreidler het record vestigde :wink:
dat ze dat nu pas verbeteren :lol: met al die technieken en windtunnels ed.

maar toch een mooie prestatie dat wel :thumbleft ik doe het ze in ieder geval niet na

mrbillet
Berichten: 377
Lid geworden op: 04 dec 2005, 20:19
Locatie: Den Haag
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#13 Bericht door mrbillet » 08 sep 2008, 22:46

Foekema Symmetric Two Stroke? :wink:

groeten Rene

sidecarracing
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 nov 2007, 19:06
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#14 Bericht door sidecarracing » 08 sep 2008, 22:56

Kreidler Team Noord schreef:
gerwinskreidler schreef:Zonde :evil:
Niemand van het forum die dat kan verbreken? :mrgreen:
boeiend, het is al dik 40 jaar geleden dat kreidler het record vestigde :wink:
dat ze dat nu pas verbeteren :lol: met al die technieken en windtunnels ed.

maar toch een mooie prestatie dat wel :thumbleft ik doe het ze in ieder geval niet na
Fout, het record was sinds 1981 in Nederlandse handen, rijder Jan Huberts tuner Piet Plompen als ik mij niet vergis, maar niet met een Kreidler...een Casal...

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#15 Bericht door snel » 08 sep 2008, 23:22

Inderdaad...een Casal.
zowel als 50cc en als 80cc gereden.
Waarbij de 50cc (als ik mij niet vergis) wel een soort van Kreidler derrivaat was ,namelijk de ex Sparta racemotor van Plompen.
Dat was in feite een soort zelfgefreesd carter met Kreidler spullen erin.
Casal betaalde het feest ,dus in dit geval werd het een Casal motor genoemd.
De 80cc was wel een rasecht Casal blok.
Bijlagen
casal segui record do mundo.jpg
casal segui record do mundo.jpg (71.22 KiB) 29110 keer bekeken

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 6 keren

#16 Bericht door Luc » 09 sep 2008, 11:18

mrbillet schreef:Foekema Symmetric Two Stroke? :wink:

groeten Rene
Who knows?

Ik had er nog geen bericht van gekregen, maar dat zal nog wel komen.
Feit is dat het verbroken is, dus wel een historisch moment.
Vorige jaar schreef ik al dat het eraan zat te komen.
De motor is met een turbo op de tailpipe. Eerlijk gezegd vind ik het maar niks, maar goed ze hebben het er wel mee gedaan.
Het vermogen dat je nodig hebt om het te verbreken is niet het belangrijkste.
Bijna alle moderne 50cc racers, zelfs de door 20mm beperkte, zouden het aankunnen.
De fiets en de stroomlijn is hier het belangrijkste. Daarbij komen alle beveiligingen die in USA gelden als tegenwerkende factoren er nog bij.
Zo moet je bvb wel een brandblusser aan boord hebben.
Wel knap als je tijdens zo'n poging tussen door nog even een binnenbrandje blust.

Groeten,
Luc
Bijlagen
buddfab4i.jpg
buddfab4i.jpg (40.43 KiB) 29016 keer bekeken
Buddfab1.jpg
Buddfab1.jpg (61.29 KiB) 29016 keer bekeken
PietPlompen machine
<br />foto gemaakt door Fokko vd Velden
PietPlompen machine
foto gemaakt door Fokko vd Velden
81wrpietplompen.jpg (51.32 KiB) 29016 keer bekeken

Gebruikersavatar
thomas rs
Berichten: 272
Lid geworden op: 27 feb 2005, 10:41
Locatie: breda
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#17 Bericht door thomas rs » 09 sep 2008, 12:00

zou dit een speciaal ontwikkelde turbo zijn?
of van een een of ander klein auto
en zo wordt die toch nooit voldoende gesmeerd?
lijkt me wel stoer om ook met zon turbo te rijden. is alleen vast niet duurzaam

john
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 sep 2002, 18:13
Locatie: salland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#18 Bericht door john » 09 sep 2008, 12:32

jee wat een blok :D

maar geef mij maar kreidler ;)

sidecarracing
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 nov 2007, 19:06
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#19 Bericht door sidecarracing » 09 sep 2008, 12:40

thomas rs schreef:zou dit een speciaal ontwikkelde turbo zijn?
of van een een of ander klein auto
en zo wordt die toch nooit voldoende gesmeerd?
lijkt me wel stoer om ook met zon turbo te rijden. is alleen vast niet duurzaam
is allemaal op hun site na te lezen...

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4835
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 637 keren
Ontvangen waarderingen: 84 keren

#20 Bericht door KJ » 09 sep 2008, 13:45



en


Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9764
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 833 keren
Ontvangen waarderingen: 420 keren
Contacteer:

#21 Bericht door Maarten » 09 sep 2008, 18:49

Nog even de foto's van die site naar onze site kopieeren. Wel interessant allemaal.

Ook het overzicht met 50 cc snelheidsrecordpogingen zal ik aan moeten passen.

viewtopic.php?t=23582
Bijlagen
streamliner057.jpg
streamliner057.jpg (74.54 KiB) 28794 keer bekeken
streamlinerguts.jpg
streamlinerguts.jpg (56.37 KiB) 28794 keer bekeken
Body-Layout-TBFB.jpg
Body-Layout-TBFB.jpg (15.58 KiB) 28794 keer bekeken

Gebruikersavatar
Thijs Leuven
Berichten: 1778
Lid geworden op: 09 sep 2006, 21:11
Locatie: Maastricht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#22 Bericht door Thijs Leuven » 10 sep 2008, 15:55

Hmm, dat record hoort in mijn ogen toch in Kreidlerhanden... :lol: :twisted:

Gebruikersavatar
Sander.
Berichten: 2161
Lid geworden op: 14 dec 2005, 17:40
Locatie: het Westland, bij Den Haag
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#23 Bericht door Sander. » 10 sep 2008, 17:18

Luc schreef:Daarbij komen alle beveiligingen die in USA gelden als tegenwerkende factoren er nog bij.
Zo moet je bvb wel een brandblusser aan boord hebben.
Wel knap als je tijdens zo'n poging tussen door nog even een binnenbrandje blust.

Groeten,
Luc
En de recordpoging is gedaan door iemand in zn jeans en trui???? (of is dat alleen maar even voor de foto)

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 5662
Lid geworden op: 31 jan 2005, 21:52
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#24 Bericht door Andry » 10 sep 2008, 18:00

Maar wel met een Arai GP5 :D

rion
Berichten: 1268
Lid geworden op: 02 jul 2004, 22:32
Locatie: LIESHOUT
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#25 Bericht door rion » 11 sep 2008, 02:36

Luc schreef:
mrbillet schreef:Foekema Symmetric Two Stroke? :wink:

groeten Rene
Who knows?

Ik had er nog geen bericht van gekregen, maar dat zal nog wel komen.
Feit is dat het verbroken is, dus wel een historisch moment.
Vorige jaar schreef ik al dat het eraan zat te komen.
De motor is met een turbo op de tailpipe. Eerlijk gezegd vind ik het maar niks, maar goed ze hebben het er wel mee gedaan.
Het vermogen dat je nodig hebt om het te verbreken is niet het belangrijkste.
Bijna alle moderne 50cc racers, zelfs de door 20mm beperkte, zouden het aankunnen.
De fiets en de stroomlijn is hier het belangrijkste. Daarbij komen alle beveiligingen die in USA gelden als tegenwerkende factoren er nog bij.
Zo moet je bvb wel een brandblusser aan boord hebben.
Wel knap als je tijdens zo'n poging tussen door nog even een binnenbrandje blust.

Groeten,
Luc
:shock: Membraan?? Dus toch :lol:

Plaats reactie