Opvolger Cees van Dongen

Kreidler 50 cc motorsport:
Brommerrace, Cuprace, Motocross, Sprint, Wereldsnelheidsrecord, Wegrace
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9762
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 833 keren
Ontvangen waarderingen: 420 keren
Contacteer:

Opvolger Cees van Dongen

#1 Bericht door Maarten » 10 mei 2011, 08:49

IDM Oschersleben 2011 "Golden 50cc Classics"

Bron: http://www.locomediagroep.nl/index.php? ... &Itemid=91

maandag 09 mei 2011

WEZEP - Schitterend weer beloofde het te worden in Oschersleben. Zou het een evenzo mooi weekend worden? Deze keer een dubbele nieuwsbrief, een van Thomas zelf en een van het team.
Golden 50cc Classics
Golden 50cc Classics
golden-50cc-classics.jpg (30.23 KiB) 9274 keer bekeken
Al jaren zit ik Opa aan zijn hoofd te zeuren of ik een keer op zijn classic 50cc mocht rijden. Keer op keer krijg ik nul op mijn rekest en reageert hij met de opmerking, "Leer eerst maar eens op die fiets van jezelf te rijden, misschien mag je dan een keer die fabrieksmachine van mij proberen want dat vergt wel iets meer ervaring!" Nou als ik daar op moet wachten... , er leiden wel meer wegen naar Rome!.
Bert Smit, alias Bert Slip is dit weekend ook aanwezig in Oschersleben hij en zo'n 43 anderen rijden dit weekend een Europees Kampioenschap 50cc classic race in het bijprogramma van het IDM. Laat ik nou van mijn vader horen dat Dhr. Cees van Dongen als vervanging voor zichzelf een "ervaren" coureur zocht. Daar is je kans, dacht ik, Grijp 'm. straks hangen ze een poster op "gezocht".. En zo geschiedde, niks toestemming van Team of Opa, gewoon recht op mijn doel af.
Rossi en Schwantz en zo, die namen die namen ken ik wel, ik ben alleen (nog) niet zo thuis in de historie van het racen, vol trots meldt ik bij mijn Team dat het me gelukt is om op een classic 50cc te kunnen rijden, in een Europees Kampioenschap nog wel, nou, mijn dag kan niet meer stuk!
Opa's gezicht verschiet, "Jongen, weet jij wel wie Cees van Dongen is?, dat is mijn grote concurrent van vroeger, daar heb ik het vroeger regelmatig mee aan de stok gehad!" Oeps, had ik de geschiedenis boeken toch iets beter moeten bestuderen? Vreet ie nou z'n sigaar op?
Niets kan mij echter verhinderen om die 50cc Kreidler te rijden. Cees (ik mag Cees zeggen) veert op uit zijn stoel en gaat aan de slag. Het motortje, waar Cees zelf op heeft gereden vroeger, (en terwijl ik zit te schrijven bedenk ik me, vast mee heeft gestreden om de prijzen tegen Opa) is een echte classic in zijn puurste vorm, geen enkele moderne aanpassing is gedaan.
Ik wordt door Cees overladen met informatie over hoe de koppeling werkt, het schakelen, remmen, sturen enz. enz. "Je moet als je wegrijdt gewoon doorslippen met de koppeling, kan ie hebben hoor". Er wordt gesproken over PK's, Newtonmeters, Bert overweegt nog een ander bandje te monteren, die ziet de bui al mooi hangen!
Nog nooit eerder heb ik op zo'n motor gereden en het is een bijzondere ervaring kan ik u zeggen. Waar laat ik in vredesnaam mijn benen? en hoe moet ik liggen. Ik vraag nog even aan Bert hoe zo'n fiets remt. Bert's reactie op mijn vraag stelt mij nou niet direct gerust, hmmm vast Bert's taktiek!..
Opa en Jan staan tijdens de kwalificatie stiekem langs de kant toe te kijken hoor ik achteraf, "Hij gaat goed hé", zegt Opa genietend. De 6e trainingstijd heb ik genoteerd achter ene Thomas Muller, ene Ralf Waldman, Aalt Toersen (die ken ik toevallig wel), Bert Smit en voor ene Rolf Blatter. Cees is helemaal in zijn element, in zijn hoofd draait het op volle toeren, Cees, Hoeveel graden werdt ie? 50? Perfect! En hoe kwam je uit met de gearing, te lang? Ok! . Als je nou nog met je kop onder het kuipruitje kruipt, dat maakt een wereld van verschil!! Je lag er mooi plat op!! Complimenten hoor! Poeh, fanatiek baasje die Cees, hij lijkt mijn Opa wel.
De race is aan het eind van de dag, met een ouderwetse duwstart. Ik heb Cees' laatste adviezen goed in m'n oren geknoopt.
De motoren zijn uit als we staan opgesteld op de grid, duwen, duwen, duwen en hop daar springt de motor aan, als 5e duik ik de eerste bocht in en als 3e kom ik de eerste ronde over start finish. Aalt en Bert slaan een gaatje en de concurrentie zit me op de hielen, het bochtenwerk is wat onzeker evenals het aanremmen met de trommelremmetjes van vroeger. Walman rijdt met schijfremmen en onreglementair met opgesneden slicks en passeert me in de bochten of ik stilsta. Op de rechte stukken ben ik echter véél sneller en geef hem het nakijken, haha Cees heeft hem goed aan de praat gekregen, bye bye Waldi! Na Waldman is het Blatters beurt om me het vuur aan de schenen te leggen en ook Blatter rijdt met schijfremmen. De circuitspeaker raakt helemaal in de war van het spektakel haalt namen door elkaar en op het laatst noemt hij me Thomas van Dongen, gekker moet het niet worden. Na een felle strijd met Blatter kom ik als 3e over de finish, Blatter slaat met zijn vuist op de tank en ik juichend naar de pitmuur waar Jordy en Ronald met het aangeefbord staan. Op naar het podium, drie Nederlandse vlaggen in top en het volkslied wordt gespeeld terwijl Tiny als fotograaf beeldverslag doet. Aan de overkant, op de tribune staat een stelletje ongeregeld uit hun dak te gaan.
Als terugkom in het paddock loop ik naar Cees en overhandig hem uit eerbetoon de beker en de fles champagne. "Hier Cees, deze zijn voor jou" Cees: Nee!! die beker houd je zelf, ik heb al zoveel van die troep, ik heb er net 250 weggegooid, deze moet jij houden!! Heb je hem vol afgezet?! dan kan ik de bougie aflezen en, je moet die schaatsen (voeten) van je intrekken, dat scheelt zoveel snelheid, dat kan maar zo 10km schelen. Complimenten hoor je hebt het goed gedaan! Waarna hij de zich de champagne goed laat smaken.
Als ik later ga informeren wat Waldman en Blatter vroeger nou hebben gedaan hebben gedaan blijken beiden vicewereldkampioen te zijn geweest. Oeps, ik heb Waldman en Blatter verslagen in een rechtstreeks duel, toch niet de minste coureurs, het wordt echt tijd dat ik me meer ga verdiepen in de racegeschiedenis!
Zondagmorgen staat de motor weer klaar, het kan niet anders of Cees moet gesloopt van alle commotie, hij heeft zichzelf zelfs geen tijd gegund om te ontbijten. De 50cc staat er weer perfect geprepareerd bij, klaar voor de volgende race aan het eind van de dag, maar eerst nog mijn eigen 125cc race rijden.
De tweede race ga ik als plm. 15e de eerste bocht in. De eerste ronde kom ik als 6e door, om vervolgens in gevecht te raken met Aalt Toersen om de koppositie. Aalt geeft niet op en het is continue stuivertje wisselen, we maken er een spannende race van. Op de finish versla ik Toersen dan toch met een miniem verschil. Gewonnen!!
Tijdens de huldiging grijp ik de kans om Cees te bedanken voor de geboden mogelijkheid eens met een echte Classic 50cc racemotor een wedstrijd te rijden en bedank hem daarvoor. Weer terug in het paddock loop ik met Trofee en een tweede fles champagne naar Cees. "Zo nu is de Trofee wel voor jou" maar ook dit keer wil hij er niets van weten. "Geef me die fles maar, je lag er mooi op!! goed met je kop achter het ruitje" Applaus van de omstanders krijgen we voor de overwinning. "Oh en Cees, ik heb 'm nu wel vol afgezet hoor!" "Mooi dan kan ik nu het zuigertje aflezen" en hop daar springt hij alweer uit zijn stoel om de bougie er uit te draaien.
Na een indrukwekkende speech nemen we afscheid, Cees: "Wil je ook voor me in Hengelo rijden?" Ik: "Ga jij nog naar Oldebroek dan? daar wil ik wel graag rijden dat is bij mij om de hoek" Cees: "Dat moeten we afwachten jongen, anders moet je m'n zoon maar bellen"
63 jaar verschillen we in leeftijd, jong en oud, met één gemeenschappelijke passie" tweetakt wegrace
Slechts één woord om dit weekend te beschrijven "Indrukwekkend"
Thomas #71

Foto's van Tiny Kolsters en Racingteam van Leeuwen staan op: http://picasaweb.google.com/racing.team.van.leeuwen
Golden 50cc Classics Oschersleben
Bijlagen
DSCN0262.JPG
DSCN0262.JPG (133.44 KiB) 9273 keer bekeken
DSCN0221.JPG
DSCN0221.JPG (103.34 KiB) 9273 keer bekeken
DSCN0273.JPG
DSCN0273.JPG (126.8 KiB) 9273 keer bekeken
DSCN0232.JPG
DSCN0232.JPG (82.03 KiB) 9273 keer bekeken
DSCN0225.JPG
DSCN0225.JPG (222.51 KiB) 9273 keer bekeken

Roland
Berichten: 5116
Lid geworden op: 22 nov 2004, 09:18
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 89 keren

Re: Opvolger Cees van Dongen

#2 Bericht door Roland » 10 mei 2011, 09:19

Prachtig verhaal Maarten :clap , de toemomst van de 50cc is weer veilig in handen van de nieuwe generatie :wink:

Blijft een prachtig geluid die 50 cc zingende bijen.

Rolando

Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 3019
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: Opvolger Cees van Dongen

#3 Bericht door emilio » 10 mei 2011, 10:16

Zelden zo'n mooi verhaal mogen lezen.... wordt er helemaal stil van!! :clap :clap :clap

Gebruikersavatar
arnoudboy1
Berichten: 165
Lid geworden op: 29 aug 2009, 18:33
Locatie: Capelle A/D IJssel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Opvolger Cees van Dongen

#4 Bericht door arnoudboy1 » 10 mei 2011, 11:02

Een heel leuk en mooi verhaal. :clap
Cees van Dongen heeft trouwens pas nog
een onderscheiding (Capels Compliment) gekregen
voor al het bijzonders dat hij gedaan heeft.

Gebruikersavatar
Lacsap
Berichten: 1244
Lid geworden op: 03 dec 2008, 17:48
Locatie: Berkel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Opvolger Cees van Dongen

#5 Bericht door Lacsap » 10 mei 2011, 11:15

Heeeel gaaf, zo jong en oud bij elkaar! Geweldige tijd voor beide.

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10339
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 344 keren

Re: Opvolger Cees van Dongen

#6 Bericht door Andy » 10 mei 2011, 11:34

Prachtig verhaal,,,, hier dromen we allemaal van, en jij maakt het mee :clap

Andy,

Gebruikersavatar
RS69
Berichten: 712
Lid geworden op: 05 aug 2008, 17:25
Locatie: Zuidoost Gelderland
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 29 keren

Re: Opvolger Cees van Dongen

#7 Bericht door RS69 » 10 mei 2011, 13:08

Geweldig verhaal,
Mooi dat Cees op deze manier nog bezig kan zijn met zijn sport.
En een zeer mooie ervaring voor deze jonge coureur.
:rs

Gebruikersavatar
RS3001
Berichten: 1781
Lid geworden op: 02 jan 2007, 19:00
Locatie: Drenthe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

Re: Opvolger Cees van Dongen

#8 Bericht door RS3001 » 10 mei 2011, 16:57

Met passie geschreven :clap :clap mooi verhaal, knappe prestatie....

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19185
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 497 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

Re: Opvolger Cees van Dongen

#9 Bericht door dijk » 10 mei 2011, 19:09

zeker een mooi verhaal,een jonge leeuw op de kreidler :wink:

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Opvolger Cees van Dongen

#10 Bericht door snel » 10 mei 2011, 23:50

arnoudboy1 schreef:Een heel leuk en mooi verhaal. :clap
Cees van Dongen heeft trouwens pas nog
een onderscheiding (Capels Compliment) gekregen
voor al het bijzonders dat hij gedaan heeft.
Cees is ook een heel bijzondere man.
Hij heeft volgens mij zijn jonge coureur zo min mogelijk laten merken van zijn erbarmelijke gezondheidstoestand.
Een ijzeren wilskracht heeft hij ,dat hij zo succesvol was als coureur heeft vast ook daarmee te maken.
Daarnaast een zeldzaam goed inzicht in de processen die in een motor afspelen ,en enorm veel ervaring.
Hoe langer ik hem meemaak ,hoe meer respekt ik voor deze "brompot" krijg.

Gebruikersavatar
P.uch
Berichten: 101
Lid geworden op: 11 apr 2009, 23:14
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Opvolger Cees van Dongen

#11 Bericht door P.uch » 14 mei 2011, 17:00

Dit is gewoon iets waar iedereen van droomt, wat geweldig!

Oja, mocht je nou een invaller nodig hebben.... :lol:

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19185
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 497 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

Re: Opvolger Cees van Dongen

#12 Bericht door dijk » 21 jun 2011, 19:14

[youtube]V3EZWmPAF1c&[/youtube]

Gebruikersavatar
RS3001
Berichten: 1781
Lid geworden op: 02 jan 2007, 19:00
Locatie: Drenthe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

Re: Opvolger Cees van Dongen

#13 Bericht door RS3001 » 21 jun 2011, 20:42

Mooie compilatie van Cees v Dongen :clap

Gebruikersavatar
Toronado
Berichten: 667
Lid geworden op: 28 mar 2010, 13:48
Locatie: Leidschendam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Opvolger Cees van Dongen

#14 Bericht door Toronado » 21 jun 2011, 20:44

RS3001 schreef:Mooie compilatie van Cees v Dongen :clap
zeker mooi :clap

marinus
Berichten: 1730
Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
Locatie: Tiel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Opvolger Cees van Dongen

#15 Bericht door marinus » 21 jun 2011, 21:15

Stil heel stil,...pfffff.

Marinus

Gebruikersavatar
caveman
Berichten: 7902
Lid geworden op: 01 okt 2003, 11:21
Locatie: Grunn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Opvolger Cees van Dongen

#16 Bericht door caveman » 21 jun 2011, 23:20

alleen maar RESPECT.

cave

Gebruikersavatar
koepelsekreidler
Berichten: 3371
Lid geworden op: 28 aug 2005, 14:29
Locatie: schagerbrug
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Opvolger Cees van Dongen

#17 Bericht door koepelsekreidler » 21 jun 2011, 23:38

wat een prachtig mens

mart

redfox
Berichten: 2689
Lid geworden op: 09 jul 2006, 22:53
Locatie: ZHZ
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Opvolger Cees van Dongen

#18 Bericht door redfox » 21 jun 2011, 23:43

caveman schreef:alleen maar RESPECT.

cave

Inderdaad Hilvert ik kan er geen ander woord voor vinden.
Ben ook zeer onder de indruk na het zien van het filmpje, maar kon geen woorden bedenken om mezelf te uiten.
Daarom ben ik blij met jou reactie zodat ik er verder op kan breien.

Ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat ik Cees vele malen heb zien rijden op Assen.

Daarom Cees Kop op en er voor gaan, want net al bij elke Race worden bij de meet de punten verdeeld.
Dus pak de kansen die je worden geboden.

Groet en sterkte gewenst.

Wim.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9762
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 833 keren
Ontvangen waarderingen: 420 keren
Contacteer:

Re: Opvolger Cees van Dongen

#19 Bericht door Maarten » 22 jun 2011, 05:07

Mooi portret van Cees.
Heel veel sterkte gewenst!

Maarten

Gebruikersavatar
Peter Polo
Berichten: 271
Lid geworden op: 13 aug 2007, 21:28
Locatie: Twentestad
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Opvolger Cees van Dongen

#20 Bericht door Peter Polo » 03 jul 2011, 15:54

een prachtmens . . .

Polo

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Opvolger Cees van Dongen

#21 Bericht door snel » 31 jul 2011, 23:23

...blijven knokken...tot het einde...
Dat is Cees ,de grootste doordouwer die ik ken.
Een bijzonder mens.

Gebruikersavatar
pax00l
Berichten: 951
Lid geworden op: 18 aug 2008, 19:33
Locatie: ROTTERDAM
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Opvolger Cees van Dongen

#22 Bericht door pax00l » 02 aug 2011, 00:22

Weet je wat zo sierd aan deze man,hij is nooit te bedondert,om je goede raad te geven,wat je ook vraag.

grv louis

Plaats reactie