Motocross: Kreidler crosser watergekoeld

Kreidler 50 cc motorsport:
Brommerrace, Cuprace, Motocross, Sprint, Wereldsnelheidsrecord, Wegrace
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Ton
Berichten: 174
Lid geworden op: 31 okt 2002, 12:45
Locatie: Randstad
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Motocross: Kreidler crosser watergekoeld

#1 Bericht door Ton » 30 nov 2004, 19:55

Bijgaande foto kwam ik tegen. Wie weet of dit een vroeg type Van Veen crosser is met waterkoeling (zie tank) of een verbouwde Gebben Kreidler. Heb je andere interessante informatie, dan houd ik mij ook aanbevolen. Overigens vind ik het een prachtig exemplaar.
Bijlagen
Gebben watergekoeld.JPG
Gebben watergekoeld.JPG (39.3 KiB) 10572 keer bekeken

Gebruikersavatar
RDLC
Berichten: 64
Lid geworden op: 07 sep 2002, 17:26
Locatie: Loosduinen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#2 Bericht door RDLC » 30 nov 2004, 21:35

Hallo Ton
Ik heb zelf zo`n cilinder,ik heb van meerdere mensen begrepen dat hij uit de cross wereld komt omstreeks de zeventiger jaren.
De cilinder had enorm veel kracht van onderuit de toeren in de 5 pakte hij vanaf 45 km gewoon zeer goed op.(een echte crosscilinder dus)
Mijn cilinder is voorzien van een stalen bus waarschjnlijk gemaakt door Homoet ,de boring is 48.5 mm de cilinder was namelijk bedoeld voor de toendertijd bestaande 80 cc klasse.(50 cc waren er ook volgens Homoet)
Vanuit Duitsland waar ik op een site ook een watergekoelde cilinder tegenkwam kreeg ik de volgende tekst toegestuurd.

Marco's Kreidler Projekt mit Van Veen MC-WC Zylinder
Marco ist durch einen gluecklichen Zufall an einige alte Rennteile aus der Kreidler Van Veen Motocross Aera gekommen. Dadurch hat er auch einen der sehr seltenen wassergekuehlten Van Veen Motocross Zylinder mit Schlitzsteuerung bekommen. Nun hat er diesen Zylinder auf ein 6-Gang Getriebe gesteckt und anschliessend in eine Florett RS verpflanzt. Das Fahrzeug soll in der naechsten Saison voraussichtlich bei VFV-Veranstaltungen wie "Rund um Schotten" im August 2003 bewegt werden. Derzeit laeuft die Maschine noch mit einer Thermo-Siphon Umlaufkuehlung aber ob das zuverlaessig ist muss sich noch herausstellen. Ich persoenlich wuerde lieber aus Sicherheitsgruenden auf eine elektr. Wasserpumpe zurueckgreifen. Egal, das Maschinchen geht hoellisch und macht einen Sound das sich einem die Nackenhaare zu Berge stellen.
Super Aktion Marko und weiter so.

groeten RDLC

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19183
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 493 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#3 Bericht door dijk » 30 nov 2004, 22:23

met wat voor zuiger rij je RDLC.

Gebruikersavatar
RDLC
Berichten: 64
Lid geworden op: 07 sep 2002, 17:26
Locatie: Loosduinen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#4 Bericht door RDLC » 30 nov 2004, 22:31

Met een zuiger uit de kartsport merk asso 1 L veer.
Er kan ook een zuiger in van een Suzuki rm 80 crosser.
groeten RDLC

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19183
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 493 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#5 Bericht door dijk » 30 nov 2004, 22:41

bedankt voor de informatie RDLC. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60386
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 964 keren
Ontvangen waarderingen: 2279 keren

#6 Bericht door Enzo-tvdzijden » 30 nov 2004, 22:45

Beste Ton,

Het enige wat ik wel weet is dat ze bij Meurs Motors uit Bergschenhoek in de jaren 70 gereden hebben met een Kreidler met water koeling. De radiateur zat achter de nummerplaat waarin gaatjes waren gemaakt.
Ook weet ik mij te herrineren dat het blok was voorzien van een droge koppeling.
Waarschijnlijk hebben hun nog de broodnodige info.

Crossmotoren Meurs Motors VOF Weg en Bos 18 2661 DH Bergschenhoek (010) 521 29 67

Enzo

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 3034
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 127 keren
Contacteer:

#7 Bericht door LVS » 30 nov 2004, 22:51

tvdzijden schreef:Beste Ton,

Het enige wat ik wel weet is dat ze bij Meurs Motors uit Bergschenhoek in de jaren 70 gereden hebben met een Kreidler met water koeling. De radiateur zat achter de nummerplaat waarin gaatjes waren gemaakt.
Ook weet ik mij te herrineren dat het blok was voorzien van een droge koppeling.
Waarschijnlijk hebben hun nog de broodnodige info.

Crossmotoren Meurs Motors VOF Weg en Bos 18 2661 DH Bergschenhoek (010) 521 29 67

Enzo
----------------------------------------------------------------

de cilinder heb ik :P

kijk maar op mijn www pagina.


heb al wat info aan ton geschreven.

Ton
Berichten: 174
Lid geworden op: 31 okt 2002, 12:45
Locatie: Randstad
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Watergekoelde Kreidler

#8 Bericht door Ton » 01 dec 2004, 00:27

Bedankt RDLC voor jouw informatie en ik heb die foto's bekeken op jouw site, maar wat een beest van een kreidler heb jij. Die andere foto's tonen ook schitterende Kreidler racers, de power straalt eraf.

Tjerry jij ook weer bedankt en volgens mij ben jij net zo'n wandelende encyclopedie. Jij weet op Kreidlergebied toch overal weer wat van te vertellen.

Claus hartstikke bedankt voor jouw reactie en pb tjes en ik heb je alweer een reactie teruggestuurd.

Gebruikersavatar
joost
Berichten: 1357
Lid geworden op: 01 sep 2002, 02:33
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 3 keren

#9 Bericht door joost » 01 dec 2004, 14:31

hierbij nog een artikeltje uit 1975:

Afbeelding

Helmantel
Berichten: 1018
Lid geworden op: 09 sep 2003, 23:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 61 keren

#10 Bericht door Helmantel » 01 dec 2004, 15:11

Ik denk dat de gemiddelde crosser vooral in meer vermogen geinteresseerd was en dat die lawaaibeperking hem niet zo veel kon boeien :)

Plaats reactie