Erik (Doka Driekus) - Kreidlerclublid november 2008
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9762
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 833 keren
- Ontvangen waarderingen: 420 keren
- Contacteer:
Erik (Doka Driekus) - Kreidlerclublid november 2008
Erik - Kreidlerclublid november 2008
Elke maand wordt er iemand uitgekozen om op de voorpagina van de site te prijken, en deze maand is de eer voor Erik (doka driekus). Erik is actief op onze site als lid en als moderator, en natuurlijk ook nog op zijn eigen site oranjekreidler.nl, en hij is zo gek op Kreidler dat hij zijn oranje VW bus heeft omgebouwd tot Kreidler Servicedienst Bus. Dus hierbij de kans om eens nader kennis te maken met deze oranje / Kreidler fan.
Erik, bedankt voor je hulp aan de site, en nog veel plezier met de oranje voertuigen!
Erik - Kreidlerclublid november 2008 - Op zijn oranje Kreidler RMCS.
V R A G E N L I J S T
Wanneer werd jij besmet met het Kreidlervirus? Hoe oud was je toen en wat gebeurde er?
Eigenlijk ben ik reeds op mijn 16e levensjaar besmet met het Kreidler virus hoewel ik er toen geen één heb gehad, domweg omdat ik het geld er niet voor had. Mijn kameraden hadden, op een enkele uitzondering na, allemaal wel een Kreidler en ik zeurde ze dan ook regelmatig aan het hoofd of ik een stukje op één van hun brommers mocht rijden. Ik reed toentertijd zelf rond op een Puch damesbrommertje waar ik wel enorm veel plezier aan beleefd heb.
Na de brommertijd is de bewondering voor die stoere machines met al dat chroom wel gebleven.
Nu kregen wij een aantal jaren terug een nieuwe collega op het werk die al zijn leven lang met Kreidler bezig bleek te zijn. Op een dag had hij een Kreidler RS bij zich en toen wakkerde het vuur bij mij aan. Ik stond vol bewondering naar die RS te kijken en mijn collega zei mij toen al dat ik er in de toekomst ook nog wel één zou gaan kopen. Nou, ondertussen heb ik er dus vier staan.
Wat vind jij het leukste aan de Kreidlerhobby?
Het leuke aan de Kreidlerhobby vind ik het feit dat ik nieuwe contacten heb opgedaan en een aantal leuke mensen heb leren kennen. Natuurlijk maakt het restaureren van een Kreidler, het zoeken naar onderdelen, het bezoeken van beurzen en het rijden van een toerrit deze hobby ook erg leuk om te doen.
Wat voor Kreidler vind jij het mooist?
Ik vind een Kreidler mooi als er aan te zien is dat de eigenaar er aandacht aan besteed heeft. Ik vind persoonlijk een mooi gerestaureerde Kreidler een lust voor het oog maar ook van een mooi origineel (ongerestaureerd) exemplaar kan ik genieten.
Welk type Kreidler vind je het mooist, en welke het lelijkst?
Ik vind de Kreidlers van eind jaren 70, met bloktank, het mooiste. Dit komt vooral doordat dit type Kreidler in was toen ik 16 jaar oud was. Een flappentank kon toentertijd bijvoorbeeld echt niet, laat staan een buffeltank. Dat waren “oude lullen brommers„. Pas later, nadat ik me zelf actief met Kreidler bezig ben gaan houden, ben ik ook de oudere modellen van Kreidler gaan waarderen en kan ik nu net zo genieten van een mooie buffeltank Kreidler als van een eind jaren 70 Kreidler.
Alles in het oranje, de Kreidler Service Dienst Bus en de RS.
Je staat met je net gerestaureerde Kreidler op een meeting, en iemand zegt je dat je buddyseat van het verkeerde type is, hoe reageer je?
Ik reageer waarschijnlijk niet. Als iemand gaat zoeken naar verkeerde onderdelen op mijn Kreidler, en daar over gaat zeuren is hij (of zij) niet op dezelfde manier met de hobby bezig als mij. Het gaat uiteindelijk om het totaalplaatje en of je daar zelf tevreden mee bent.
Wie bewonder je het meest binnen de Kreidlerhobby?
Ik heb bewondering voor mijn buurjongen Gerrit, waar ik meestal samen mee rijd, beurzen bezoek etc. Hij heeft heel veel kennis over Kreidler en zijn motto is "doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg" Hij verafschuwt bijvoorbeeld knetterpijpen en overdreven grote carburateurs. Met de juiste afstelling krijgt hij het gewone spul ook perfect aan het lopen.
Hij heeft ook al menig Kreidler rijder in de omgeving geheel belangeloos weer op weg geholpen bij problemen en ook ik mag altijd bij hem aankloppen als ik er zelf niet meer uit kom. Hij heeft meestal wel tijd voor een Kreidler liefhebber die een probleempje heeft, en anders maakt hij daar wel tijd voor. Ik ken geen tweede persoon als hem.
Je bent één dag minister van verkeer, wat ga je doen?
Het rijden op lichte motorfietsen, zoals de RS, toestaan met een B-rijbewijs
De voorrangsrechten van fietsers flink inperken. Alhoewel? Ze geloven nu ook al dat ze altijd voorrang hebben, ongeacht van welke kant ze vandaan komen.
Wat is je favoriete weg/route om met de Kreidler te rijden?
Ik heb geen favoriete route om met de Kreidler te rijden. Als we gaan rijden kiezen we iedere keer ook een andere route.
Wat vind jij van het opvoeren van de Kreidlers? Doe jij daar aan mee?
Tja, dat is een gevoelige vraag. Ik geloof dat er een heleboel mensen zijn die hun Kreidler opvoeren maar niet nadenken wat daar de eventuele consequenties van kunnen zijn. Wat nu als je bijvoorbeeld een fietser of voetganger aanrijdt, en deze hierdoor blijvend invalide zou worden en de verzekering betaalt niet uit omdat je brommer opgevoerd is?
Ik moet nu gelijk de hand in eigen boezem steken want ook mijn eigen RMCS is uitgerust met een 2,9PK blokcilinder welke lichtelijk door LVS is bewerkt. Het is geen hardloper geworden maar dankzij LVS kan mijn RMCS nu wel mooi meekomen en heeft trekkracht zat. Ik ben namelijk ook niet één van de kleinsten en zeker niet één van de lichtsten maar wil niet plat op de tank liggen om het allemaal bij te kunnen houden.
Erik en Gerrit, Flevorit
Wie mag er absoluut niet op jouw Kreidler rijden?
Ik zou zo niemand in het bijzonder kunnen bedenken. Het spreekt voor zich dat iemand die echt niet met een brommer overweg kan, en helemaal niets met Kreidler heeft er niet op komt te rijden.
Hoeveel Kreidlers heb jij? Zou je er nog een Kreidler bij willen hebben, en welk type dan?
Ik heb vier Kreidlers waaronder een RMCS, twee RS'en en een TM.
De RMCS is op dit moment de enige Kreidler waar ik daadwerkelijk op rijd. Na de restauratie van de RMCS viel het rijden op de Nederlandse fietspaden mij zo tegen. De fietspaden vind ik over het algemeen niet zo best onderhouden en overvol. Ik wilde wel graag met een Kreidler op de normale rijbaan rijden en dat is de reden waarom ik toentertijd aan de restauratie van een RS uit '79 begonnen ben, maar tot op dit moment ben ik echter nog steeds niet met het motorrijbewijs begonnen.
De TM heb ik aangeschaft omdat er naar mijn idee ook een Kreidler met geforceerde koeling in mijn kleine collectie thuishoort. Op het Kreidlerforum heb ik toentertijd, dankzij Sander (brolli21) een idee opgedaan voor de ombouw van de TM naar een TM zoals Kreidler die toentertijd voor de Griekse markt geleverd zou hebben. Het is uiteindelijk meer een TM met RS uiterlijk geworden.
De RS uit '71 in mijn collectie is door mijn collega meegebracht uit Zwitserland. Deze RS verkeerde nog in zo'n mooie originele gebruikte staat dat het moeilijk zou worden om in de toekomst nog zo'n mooi exemplaar te vinden. Ik heb er dan ook niet lang over getwijfeld en deze RS van mijn collega gekocht..
Ik zou in de toekomst misschien nog wel graag een Kreidler op brommerkenteken willen hebben. Ik denk dan aan een machine met A tank, geen accubakken, gespaakte wielen en veel chroom. We zullen zien of er in de toekomst nog zo'n Kreidler bij gaat komen.
Ben je nog gek van andere merken bromfietsen, motoren, auto's etc.?
Die vraag is makkelijk. Mijn andere grote passie is de Volkswagen bus, en dan de derde generatie in het bijzonder, welke in Duitsland geproduceerd is vanaf 1979 tot en met 1990 (in Oostenrijk tot en met 1992 en in Zuid-Afrika tot een paar jaar geleden).
Ik ben reeds twaalf jaar in het bezit van een dubbelcabine pick-up welke daarvoor dienst heeft gedaan bij de kantonniersdienst van één van de grootste groeigemeentes van ons land. Mijn gebruikersnaam op het Forum heeft ook betrekking tot deze bus omdat de term "doka" in de VW scene gebruikt wordt voor een dubbelcabine pick-up. De term "doka" is namelijk afkomstig van het Duitse woord doppelkabine.
ff snacken tijdens de Flevorit
Verder bezit ik voor mijn dagelijks vervoer nog een gesloten bestelbus welke ik, naar voorbeeld van het VW busje met Kreidler reclame van Brekina, zelf van een Kreidler reclame voorzien. Helaas is deze bus, door zijn achterin geplaatste motor, naar mijn ervaring wat minder geschikt om ook daadwerkelijk Kreidlers in te vervoeren.
Ook deze liefhebberij kan trouwens de nodige centen kosten
Wat is het idiootste dat je ooit met je Kreidler hebt gedaan?
Eigenlijk nog niks. De RMCS heeft ooit voorin mijn busje mogen zitten maar ja toen zaten er ook nog geen wielen in, geen blok onder, geen voorvork in...
Ben je een mooi weer rijder, staat je Kreidler zelfs gepoetst in de huiskamer, of rij je dagelijks door weer en wind?
Ik moet bekennen dat ik een mooi weer rijder ben. De Kreidler komt alleen buiten voor een ritje in de omgeving of voor georganiseerde toerritten. Hij staat echter niet in de huiskamer als ik hem niet gebruik (hoewel ik dat stiekem best zou willen).
Welk Kreidler- of motorevenement vind jij het leukst en wil je absoluut niet missen?
Vorig jaar heb ik voor het eerst de forummeeting in Lexmond bezocht wat ik erg leuk vond. Afgelopen jaar heb ik, samen met mijn buurjongen, de Danaparidt gereden en dat was echt een geweldige dag. Die proberen we volgend jaar zeker weer mee te rijden.
Jammer dat er dit jaar geen flevorit is geweest, welke vorig jaar georganiseerd was door Jan (-Johnny- op het forum) Was een toprit met een heel klein groepje. We hebben toen een supermooie en gezellig dag gehad.
Hoe goed vind je dat je zelf kunt rijden, op een schaal van 1 tot 10? En kun je dat toelichten?
Ik zou mezelf geen cijfer kunnen geven. Of ik goed rij? Ja en nee. Ik ben geen agressieve rijder en probeer ook rekening te houden met andere weggebruikers. Ik houd bijvoorbeeld altijd rekening met de fietsers die niet gediend zijn van, of kunnen schrikken van, zo'n "rotbrommer".
Qua voertuigbeheersing weet ik dat ik beslist nog het één en ander te leren en dat komt omdat ik eigenlijk te weinig op de Kreidler rijd.
Welke persoon of welk bedrijf heeft jou het best geholpen met je Kreidler?
Mijn collega, Marinus, heeft mij enorm geholpen bij de restauratie(s) van mijn Kreidler(s) waarvoor ik hem erg dankbaar ben.
Tijdens de DanaParidt toertocht 2008.
Hoe vet smeer je je Kreidler, en meng je zelf?
Ik heb in het begin zelf gesmeerd in de verhouding 1:50. Tegenwoordig tank ik brommix bij één bepaald tankstation in mijn woonplaats. Ik ben dit gaan doen op advies van mijn buurjongen die daar ooit naar binnen is gestapt met de vraag hoe zij hun brommix mengden en hoe betrouwbaar dat is. De eigenaar van het station heeft hem laten zien en uitgelegd hoe dat bij zijn station gebeurt en dat er niet wat aangerommeld wordt met de, door hen geleverde, brommix. De geleverde benzine is van zeer goede kwaliteit en mijn Kreidler (en die van anderen uit de omgeving) loopt daar erg goed op.
Je ziet dat iemand het Kreidlerkapje van je vorkbovenplaat probeert te stelen, wat doe je?
Ik zou op die persoon afstappen en hem vriendelijk vragen of het hem soms aan zijn goedwijs mankeert. Ik ben geen type dat op wacht gaat staan bij zijn brommer. Ik vraag me wel af waarom sommige mensen moeten kijken met hun handen, of zonder reden ergens aan moeten zitten of voelen.
Wat vind jij het leukst op de Kreidlersite? En waar erger je je mateloos aan op de site?
Ik vind het leuke aan de Kreidlersite dat je kunt zien waar een ander mee bezig is, je er ideeën op kunt doen, kunt leren van anderen en er daarnaast ook wel ruimte is voor zaken die niet direct met Kreidler te maken hebben.
Ik erger me op het forum eigenlijk nergens aan. Natuurlijk vind ik ook het moddergooien dat sommige gebruikers naar elkaar doen vervelend, of jaloezie die er tussen de regels door vanaf druipt maar echt ergeren doe ik me daar niet (meer) aan. Ik lees wat ik leuk vind en filter zulke zaken er voor mezelf gewoon tussen uit. Volgens mij is dit gewoon een heel leuk forum.
Welke onhebbelijkheid heb jij in het verkeer?
Waarschijnlijk rijd ik niet hard genoeg Dat kan met mijn VW busje ook niet. Zou mijn rijbewijs ooit ingevorderd worden moet ik haast volgas over een woonerf gereden hebben
Mijn buurjongen heeft me ook moeten leren om met de Kreidler op toeren te rijden. Ik reed in het begin veel te rustig en schakelde veel te vroeg. Tja, ik was het rijden met een VW dieseltje gewend.
Nunspeet 2005 seizoensafsluiting. Erik rechts-achter in met de witte trui.
Waarvoor ga jij naar een Kreidler-evenement, wat zie (of hoor) je daar het liefst?
Uiteraard ga ik naar een Kreidler evenement om naar andere Kreidlers te kijken, ideeën op te doen en gewoon te genieten van al dat moois. Als er dan ook nog een mooie toerrit gereden wordt vindt ik het helemaal top.
Doe jij veel zelf aan je Kreidler, of besteed je alles uit?
Wat ik kan doen doe ik zelf. Bij de restauraties van mijn Kreidler(s) heb ik, misschien wel vanzelfsprekend, ondermeer het spuit- en poedercoatwerk, verchromen, blokrevisie en velgen spaken uitbesteed. Daar heb ik domweg de kennis, de apparatuur en gelegenheid niet voor.
Wat is je lievelingsmaal?
Je kunt mij een groot plezier doen met tuinbonen, een schnitzel, gebakken aardappels en een toetje na.
Vind je de Kreidlerhobby duur, of kun je kopen wat je hebben wilt?
Ik heb voor mijn huidige Kreidlers altijd nog kunnen vinden en kopen wat ik nodig had. Ik heb de afgelopen jaren echter wel met verbazing naar de stijgende prijzen zitten kijken die volgens mij soms echt van de zotte zijn.
De Kreidlerhobby is volgens mij echter net zo duur als je het zelf wilt maken. Het ligt er aan hoe hoog je de lat legt in het nastreven van perfectie en originaliteit.
Kun je alle onderdelen die je nodig hebt nog vinden? Helemaal niet meer, of alleen als je veel geld neertelt?
Ik heb tot nu toe nog alle onderdelen kunnen vinden die ik nodig had. Ik heb het, als nieuwkomer in de Kreidler hobby, wel goed gemerkt dat je dus echt met niets begint en alles aan moet schaffen. Je hebt geen onderdelenvoorraad op zolder liggen waar je in kunt gaan zoeken.
Je ziet nu ook dat steeds meer onderdelen gereproduceerd worden en dus zal het de komende jaren ook wel goed komen met de onderdelenvoorziening, mits je er natuurlijk mee kunt leven als iets niet origineel is.
Tijdens de DanaParidt toertocht 2008.
Vertel tot slot nog eens iets over je zelf....
Ik ben nu 38 jaar oud en werkzaam als glassnijder/bewerker bij één van de grotere glashandels in ons land.
Naast moderator op het Kreidler forum heb ik enkele jaren geleden zelf ook een eigen forum opgezet met betrekking tot de VW bus. Ik wordt daarbij al langere tijd door een goede vriend bijgestaan in het beheer van dit forum.
Ons forum is ook onafhankelijk en kent geen clubverband. Toch zoeken de gebruikers van dit forum elkaar meestal wel op tijdens de diverse meetings. Ik was dan ook zo trots als een pauw toen er op de grote VW bus meeting in Biddinghuizen, vorig jaar door VW Nederland georganiseerd ter gelegenheid van het 60 jarig bestaan van de VW bus, een club mensen rondliep met T-shirts van “mijn„ forum!
Ik probeer zowel als beheerder op mijn eigen forum en als moderator op het kreidlerforum objectief te blijven in het nemen van beslissingen hoe moeilijk dat soms ook is. Ik kan alleen maar hopen dat ik het naar tevredenheid van de gebruikers doe.
Groeten Erik
Elke maand wordt er iemand uitgekozen om op de voorpagina van de site te prijken, en deze maand is de eer voor Erik (doka driekus). Erik is actief op onze site als lid en als moderator, en natuurlijk ook nog op zijn eigen site oranjekreidler.nl, en hij is zo gek op Kreidler dat hij zijn oranje VW bus heeft omgebouwd tot Kreidler Servicedienst Bus. Dus hierbij de kans om eens nader kennis te maken met deze oranje / Kreidler fan.
Erik, bedankt voor je hulp aan de site, en nog veel plezier met de oranje voertuigen!
Erik - Kreidlerclublid november 2008 - Op zijn oranje Kreidler RMCS.
V R A G E N L I J S T
Wanneer werd jij besmet met het Kreidlervirus? Hoe oud was je toen en wat gebeurde er?
Eigenlijk ben ik reeds op mijn 16e levensjaar besmet met het Kreidler virus hoewel ik er toen geen één heb gehad, domweg omdat ik het geld er niet voor had. Mijn kameraden hadden, op een enkele uitzondering na, allemaal wel een Kreidler en ik zeurde ze dan ook regelmatig aan het hoofd of ik een stukje op één van hun brommers mocht rijden. Ik reed toentertijd zelf rond op een Puch damesbrommertje waar ik wel enorm veel plezier aan beleefd heb.
Na de brommertijd is de bewondering voor die stoere machines met al dat chroom wel gebleven.
Nu kregen wij een aantal jaren terug een nieuwe collega op het werk die al zijn leven lang met Kreidler bezig bleek te zijn. Op een dag had hij een Kreidler RS bij zich en toen wakkerde het vuur bij mij aan. Ik stond vol bewondering naar die RS te kijken en mijn collega zei mij toen al dat ik er in de toekomst ook nog wel één zou gaan kopen. Nou, ondertussen heb ik er dus vier staan.
Wat vind jij het leukste aan de Kreidlerhobby?
Het leuke aan de Kreidlerhobby vind ik het feit dat ik nieuwe contacten heb opgedaan en een aantal leuke mensen heb leren kennen. Natuurlijk maakt het restaureren van een Kreidler, het zoeken naar onderdelen, het bezoeken van beurzen en het rijden van een toerrit deze hobby ook erg leuk om te doen.
Wat voor Kreidler vind jij het mooist?
Ik vind een Kreidler mooi als er aan te zien is dat de eigenaar er aandacht aan besteed heeft. Ik vind persoonlijk een mooi gerestaureerde Kreidler een lust voor het oog maar ook van een mooi origineel (ongerestaureerd) exemplaar kan ik genieten.
Welk type Kreidler vind je het mooist, en welke het lelijkst?
Ik vind de Kreidlers van eind jaren 70, met bloktank, het mooiste. Dit komt vooral doordat dit type Kreidler in was toen ik 16 jaar oud was. Een flappentank kon toentertijd bijvoorbeeld echt niet, laat staan een buffeltank. Dat waren “oude lullen brommers„. Pas later, nadat ik me zelf actief met Kreidler bezig ben gaan houden, ben ik ook de oudere modellen van Kreidler gaan waarderen en kan ik nu net zo genieten van een mooie buffeltank Kreidler als van een eind jaren 70 Kreidler.
Alles in het oranje, de Kreidler Service Dienst Bus en de RS.
Je staat met je net gerestaureerde Kreidler op een meeting, en iemand zegt je dat je buddyseat van het verkeerde type is, hoe reageer je?
Ik reageer waarschijnlijk niet. Als iemand gaat zoeken naar verkeerde onderdelen op mijn Kreidler, en daar over gaat zeuren is hij (of zij) niet op dezelfde manier met de hobby bezig als mij. Het gaat uiteindelijk om het totaalplaatje en of je daar zelf tevreden mee bent.
Wie bewonder je het meest binnen de Kreidlerhobby?
Ik heb bewondering voor mijn buurjongen Gerrit, waar ik meestal samen mee rijd, beurzen bezoek etc. Hij heeft heel veel kennis over Kreidler en zijn motto is "doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg" Hij verafschuwt bijvoorbeeld knetterpijpen en overdreven grote carburateurs. Met de juiste afstelling krijgt hij het gewone spul ook perfect aan het lopen.
Hij heeft ook al menig Kreidler rijder in de omgeving geheel belangeloos weer op weg geholpen bij problemen en ook ik mag altijd bij hem aankloppen als ik er zelf niet meer uit kom. Hij heeft meestal wel tijd voor een Kreidler liefhebber die een probleempje heeft, en anders maakt hij daar wel tijd voor. Ik ken geen tweede persoon als hem.
Je bent één dag minister van verkeer, wat ga je doen?
Het rijden op lichte motorfietsen, zoals de RS, toestaan met een B-rijbewijs
De voorrangsrechten van fietsers flink inperken. Alhoewel? Ze geloven nu ook al dat ze altijd voorrang hebben, ongeacht van welke kant ze vandaan komen.
Wat is je favoriete weg/route om met de Kreidler te rijden?
Ik heb geen favoriete route om met de Kreidler te rijden. Als we gaan rijden kiezen we iedere keer ook een andere route.
Wat vind jij van het opvoeren van de Kreidlers? Doe jij daar aan mee?
Tja, dat is een gevoelige vraag. Ik geloof dat er een heleboel mensen zijn die hun Kreidler opvoeren maar niet nadenken wat daar de eventuele consequenties van kunnen zijn. Wat nu als je bijvoorbeeld een fietser of voetganger aanrijdt, en deze hierdoor blijvend invalide zou worden en de verzekering betaalt niet uit omdat je brommer opgevoerd is?
Ik moet nu gelijk de hand in eigen boezem steken want ook mijn eigen RMCS is uitgerust met een 2,9PK blokcilinder welke lichtelijk door LVS is bewerkt. Het is geen hardloper geworden maar dankzij LVS kan mijn RMCS nu wel mooi meekomen en heeft trekkracht zat. Ik ben namelijk ook niet één van de kleinsten en zeker niet één van de lichtsten maar wil niet plat op de tank liggen om het allemaal bij te kunnen houden.
Erik en Gerrit, Flevorit
Wie mag er absoluut niet op jouw Kreidler rijden?
Ik zou zo niemand in het bijzonder kunnen bedenken. Het spreekt voor zich dat iemand die echt niet met een brommer overweg kan, en helemaal niets met Kreidler heeft er niet op komt te rijden.
Hoeveel Kreidlers heb jij? Zou je er nog een Kreidler bij willen hebben, en welk type dan?
Ik heb vier Kreidlers waaronder een RMCS, twee RS'en en een TM.
De RMCS is op dit moment de enige Kreidler waar ik daadwerkelijk op rijd. Na de restauratie van de RMCS viel het rijden op de Nederlandse fietspaden mij zo tegen. De fietspaden vind ik over het algemeen niet zo best onderhouden en overvol. Ik wilde wel graag met een Kreidler op de normale rijbaan rijden en dat is de reden waarom ik toentertijd aan de restauratie van een RS uit '79 begonnen ben, maar tot op dit moment ben ik echter nog steeds niet met het motorrijbewijs begonnen.
De TM heb ik aangeschaft omdat er naar mijn idee ook een Kreidler met geforceerde koeling in mijn kleine collectie thuishoort. Op het Kreidlerforum heb ik toentertijd, dankzij Sander (brolli21) een idee opgedaan voor de ombouw van de TM naar een TM zoals Kreidler die toentertijd voor de Griekse markt geleverd zou hebben. Het is uiteindelijk meer een TM met RS uiterlijk geworden.
De RS uit '71 in mijn collectie is door mijn collega meegebracht uit Zwitserland. Deze RS verkeerde nog in zo'n mooie originele gebruikte staat dat het moeilijk zou worden om in de toekomst nog zo'n mooi exemplaar te vinden. Ik heb er dan ook niet lang over getwijfeld en deze RS van mijn collega gekocht..
Ik zou in de toekomst misschien nog wel graag een Kreidler op brommerkenteken willen hebben. Ik denk dan aan een machine met A tank, geen accubakken, gespaakte wielen en veel chroom. We zullen zien of er in de toekomst nog zo'n Kreidler bij gaat komen.
Ben je nog gek van andere merken bromfietsen, motoren, auto's etc.?
Die vraag is makkelijk. Mijn andere grote passie is de Volkswagen bus, en dan de derde generatie in het bijzonder, welke in Duitsland geproduceerd is vanaf 1979 tot en met 1990 (in Oostenrijk tot en met 1992 en in Zuid-Afrika tot een paar jaar geleden).
Ik ben reeds twaalf jaar in het bezit van een dubbelcabine pick-up welke daarvoor dienst heeft gedaan bij de kantonniersdienst van één van de grootste groeigemeentes van ons land. Mijn gebruikersnaam op het Forum heeft ook betrekking tot deze bus omdat de term "doka" in de VW scene gebruikt wordt voor een dubbelcabine pick-up. De term "doka" is namelijk afkomstig van het Duitse woord doppelkabine.
ff snacken tijdens de Flevorit
Verder bezit ik voor mijn dagelijks vervoer nog een gesloten bestelbus welke ik, naar voorbeeld van het VW busje met Kreidler reclame van Brekina, zelf van een Kreidler reclame voorzien. Helaas is deze bus, door zijn achterin geplaatste motor, naar mijn ervaring wat minder geschikt om ook daadwerkelijk Kreidlers in te vervoeren.
Ook deze liefhebberij kan trouwens de nodige centen kosten
Wat is het idiootste dat je ooit met je Kreidler hebt gedaan?
Eigenlijk nog niks. De RMCS heeft ooit voorin mijn busje mogen zitten maar ja toen zaten er ook nog geen wielen in, geen blok onder, geen voorvork in...
Ben je een mooi weer rijder, staat je Kreidler zelfs gepoetst in de huiskamer, of rij je dagelijks door weer en wind?
Ik moet bekennen dat ik een mooi weer rijder ben. De Kreidler komt alleen buiten voor een ritje in de omgeving of voor georganiseerde toerritten. Hij staat echter niet in de huiskamer als ik hem niet gebruik (hoewel ik dat stiekem best zou willen).
Welk Kreidler- of motorevenement vind jij het leukst en wil je absoluut niet missen?
Vorig jaar heb ik voor het eerst de forummeeting in Lexmond bezocht wat ik erg leuk vond. Afgelopen jaar heb ik, samen met mijn buurjongen, de Danaparidt gereden en dat was echt een geweldige dag. Die proberen we volgend jaar zeker weer mee te rijden.
Jammer dat er dit jaar geen flevorit is geweest, welke vorig jaar georganiseerd was door Jan (-Johnny- op het forum) Was een toprit met een heel klein groepje. We hebben toen een supermooie en gezellig dag gehad.
Hoe goed vind je dat je zelf kunt rijden, op een schaal van 1 tot 10? En kun je dat toelichten?
Ik zou mezelf geen cijfer kunnen geven. Of ik goed rij? Ja en nee. Ik ben geen agressieve rijder en probeer ook rekening te houden met andere weggebruikers. Ik houd bijvoorbeeld altijd rekening met de fietsers die niet gediend zijn van, of kunnen schrikken van, zo'n "rotbrommer".
Qua voertuigbeheersing weet ik dat ik beslist nog het één en ander te leren en dat komt omdat ik eigenlijk te weinig op de Kreidler rijd.
Welke persoon of welk bedrijf heeft jou het best geholpen met je Kreidler?
Mijn collega, Marinus, heeft mij enorm geholpen bij de restauratie(s) van mijn Kreidler(s) waarvoor ik hem erg dankbaar ben.
Tijdens de DanaParidt toertocht 2008.
Hoe vet smeer je je Kreidler, en meng je zelf?
Ik heb in het begin zelf gesmeerd in de verhouding 1:50. Tegenwoordig tank ik brommix bij één bepaald tankstation in mijn woonplaats. Ik ben dit gaan doen op advies van mijn buurjongen die daar ooit naar binnen is gestapt met de vraag hoe zij hun brommix mengden en hoe betrouwbaar dat is. De eigenaar van het station heeft hem laten zien en uitgelegd hoe dat bij zijn station gebeurt en dat er niet wat aangerommeld wordt met de, door hen geleverde, brommix. De geleverde benzine is van zeer goede kwaliteit en mijn Kreidler (en die van anderen uit de omgeving) loopt daar erg goed op.
Je ziet dat iemand het Kreidlerkapje van je vorkbovenplaat probeert te stelen, wat doe je?
Ik zou op die persoon afstappen en hem vriendelijk vragen of het hem soms aan zijn goedwijs mankeert. Ik ben geen type dat op wacht gaat staan bij zijn brommer. Ik vraag me wel af waarom sommige mensen moeten kijken met hun handen, of zonder reden ergens aan moeten zitten of voelen.
Wat vind jij het leukst op de Kreidlersite? En waar erger je je mateloos aan op de site?
Ik vind het leuke aan de Kreidlersite dat je kunt zien waar een ander mee bezig is, je er ideeën op kunt doen, kunt leren van anderen en er daarnaast ook wel ruimte is voor zaken die niet direct met Kreidler te maken hebben.
Ik erger me op het forum eigenlijk nergens aan. Natuurlijk vind ik ook het moddergooien dat sommige gebruikers naar elkaar doen vervelend, of jaloezie die er tussen de regels door vanaf druipt maar echt ergeren doe ik me daar niet (meer) aan. Ik lees wat ik leuk vind en filter zulke zaken er voor mezelf gewoon tussen uit. Volgens mij is dit gewoon een heel leuk forum.
Welke onhebbelijkheid heb jij in het verkeer?
Waarschijnlijk rijd ik niet hard genoeg Dat kan met mijn VW busje ook niet. Zou mijn rijbewijs ooit ingevorderd worden moet ik haast volgas over een woonerf gereden hebben
Mijn buurjongen heeft me ook moeten leren om met de Kreidler op toeren te rijden. Ik reed in het begin veel te rustig en schakelde veel te vroeg. Tja, ik was het rijden met een VW dieseltje gewend.
Nunspeet 2005 seizoensafsluiting. Erik rechts-achter in met de witte trui.
Waarvoor ga jij naar een Kreidler-evenement, wat zie (of hoor) je daar het liefst?
Uiteraard ga ik naar een Kreidler evenement om naar andere Kreidlers te kijken, ideeën op te doen en gewoon te genieten van al dat moois. Als er dan ook nog een mooie toerrit gereden wordt vindt ik het helemaal top.
Doe jij veel zelf aan je Kreidler, of besteed je alles uit?
Wat ik kan doen doe ik zelf. Bij de restauraties van mijn Kreidler(s) heb ik, misschien wel vanzelfsprekend, ondermeer het spuit- en poedercoatwerk, verchromen, blokrevisie en velgen spaken uitbesteed. Daar heb ik domweg de kennis, de apparatuur en gelegenheid niet voor.
Wat is je lievelingsmaal?
Je kunt mij een groot plezier doen met tuinbonen, een schnitzel, gebakken aardappels en een toetje na.
Vind je de Kreidlerhobby duur, of kun je kopen wat je hebben wilt?
Ik heb voor mijn huidige Kreidlers altijd nog kunnen vinden en kopen wat ik nodig had. Ik heb de afgelopen jaren echter wel met verbazing naar de stijgende prijzen zitten kijken die volgens mij soms echt van de zotte zijn.
De Kreidlerhobby is volgens mij echter net zo duur als je het zelf wilt maken. Het ligt er aan hoe hoog je de lat legt in het nastreven van perfectie en originaliteit.
Kun je alle onderdelen die je nodig hebt nog vinden? Helemaal niet meer, of alleen als je veel geld neertelt?
Ik heb tot nu toe nog alle onderdelen kunnen vinden die ik nodig had. Ik heb het, als nieuwkomer in de Kreidler hobby, wel goed gemerkt dat je dus echt met niets begint en alles aan moet schaffen. Je hebt geen onderdelenvoorraad op zolder liggen waar je in kunt gaan zoeken.
Je ziet nu ook dat steeds meer onderdelen gereproduceerd worden en dus zal het de komende jaren ook wel goed komen met de onderdelenvoorziening, mits je er natuurlijk mee kunt leven als iets niet origineel is.
Tijdens de DanaParidt toertocht 2008.
Vertel tot slot nog eens iets over je zelf....
Ik ben nu 38 jaar oud en werkzaam als glassnijder/bewerker bij één van de grotere glashandels in ons land.
Naast moderator op het Kreidler forum heb ik enkele jaren geleden zelf ook een eigen forum opgezet met betrekking tot de VW bus. Ik wordt daarbij al langere tijd door een goede vriend bijgestaan in het beheer van dit forum.
Ons forum is ook onafhankelijk en kent geen clubverband. Toch zoeken de gebruikers van dit forum elkaar meestal wel op tijdens de diverse meetings. Ik was dan ook zo trots als een pauw toen er op de grote VW bus meeting in Biddinghuizen, vorig jaar door VW Nederland georganiseerd ter gelegenheid van het 60 jarig bestaan van de VW bus, een club mensen rondliep met T-shirts van “mijn„ forum!
Ik probeer zowel als beheerder op mijn eigen forum en als moderator op het kreidlerforum objectief te blijven in het nemen van beslissingen hoe moeilijk dat soms ook is. Ik kan alleen maar hopen dat ik het naar tevredenheid van de gebruikers doe.
Groeten Erik
- Kreidler Arthur
- Berichten: 1254
- Lid geworden op: 12 aug 2006, 17:19
- Locatie: Voorhout
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
- rene albers 2takt
- Berichten: 944
- Lid geworden op: 13 sep 2008, 13:50
- Locatie: groesbeek
- Gegeven waarderingen: 54 keren
- Ontvangen waarderingen: 45 keren
- Thijs Leuven
- Berichten: 1778
- Lid geworden op: 09 sep 2006, 21:11
- Locatie: Maastricht
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
- Writer
- Berichten: 956
- Lid geworden op: 03 jul 2005, 23:14
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 34 keren
Gefeliciteerd
Hallo Erik,
Ik en vele andere met mij zijn trots op de positieve inbreng van jou in dit forum, ik ben ook in aanvang een aantal malen door jou erg prettig geholpen.
Suc6 met je hobbies en ga zo door!
Groeten,
Paul
Ik en vele andere met mij zijn trots op de positieve inbreng van jou in dit forum, ik ben ook in aanvang een aantal malen door jou erg prettig geholpen.
Suc6 met je hobbies en ga zo door!
Groeten,
Paul
- kreidler-holland
- Berichten: 3781
- Lid geworden op: 09 sep 2007, 22:10
- Locatie: Heemskerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer