Creanotive/Luc: Kreidler/Minarelli 15pk of 20pk/13.800rpm

Producten en mededelingen van onze sponsors
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
royekolen
Berichten: 754
Lid geworden op: 24 dec 2004, 12:14
Locatie: odijk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Creanotive/Luc: Kreidler/Minarelli 15pk of 20pk/13.800rp

#551 Bericht door royekolen » 27 jun 2010, 23:33

nou luc! ziet er goed uit! zo als ik een paar maanden terug had gepost in mijn topic, zie je dat ik he zelfde had met de cilinder allen de boven kant laten klemmen... maar bij mij zit ie ook nog om de uitlaat... ik zag dat jullie er al mee getest hebben.... gaat de koeling er nou goed mee? of valt dat mee... btw ik hoe alleen nog maar de inlaat af te frezen. en dan kan er een wand in.... dan wordt het testen geblazen voor vermogen met de 16 mm. keep the good work up!

gr roy

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Creanotive/Luc: Kreidler/Minarelli 15pk of 20pk/13.800rp

#552 Bericht door Luc » 28 jun 2010, 10:09

Roy, Het gaat heel goed zo, ik heb er in Rockanje ook al mee geraced en ook het vermogen was heel goed.
De koeling werd op de 20pk straatmachine al voldoende en zakte al zo'n 25gr, alleen al door het monteren van een grote kop.
Met een stukje van de bovenzijde van de cilinder erbij zal het in elk geval nog iets beter worden.

Gr. Luc

Gebruikersavatar
royekolen
Berichten: 754
Lid geworden op: 24 dec 2004, 12:14
Locatie: odijk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Creanotive/Luc: Kreidler/Minarelli 15pk of 20pk/13.800rp

#553 Bericht door royekolen » 28 jun 2010, 12:21

Luc schreef:Roy, Het gaat heel goed zo, ik heb er in Rockanje ook al mee geraced en ook het vermogen was heel goed.
De koeling werd op de 20pk straatmachine al voldoende en zakte al zo'n 25gr, alleen al door het monteren van een grote kop.
Met een stukje van de bovenzijde van de cilinder erbij zal het in elk geval nog iets beter worden.

Gr. Luc

het is nartuurlijk maar een klein stukje wat je maar exstra koelt he! waar meten jullie prechies? onder de boegie? kan je me laten weten wat het nou scheeld in warmte. dan moet je wel rekening houden met de buiten temp.

gr roy

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Creanotive/Luc: Kreidler/Minarelli 15pk of 20pk/13.800rp

#554 Bericht door Luc » 28 jun 2010, 15:39

Op dit moment weet ik dat nog niet. De straatmachine is voorzien van een nieuw dashbord met een nieuwe meter, en die gaat zeker anders aangeven dan de oude.
Mogelijk dat ik dan de oude er nog eens opzet om het verschil vast te stellen.
Bovendien is de nieuwe cilinder met membraam nog niet klaar voor montage.
En op de racer waarop ook zo'n cilinder zat (Minarelli horizontaal zonder membraam) heb ik nooit een thermometer gehad.

Groeten,
Luc
Bijlagen
KreidlerMinaDashbord.JPG
KreidlerMinaDashbord.JPG (72.83 KiB) 12168 keer bekeken

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Creanotive/Luc: Kreidler/Minarelli 15pk of 20pk/13.800rp

#555 Bericht door Luc » 30 jun 2010, 23:06

Cilinder met 9mm tapeindgaten past nog niet

Onlangs kwam ik er achter dat de tapeinden van blokken met smalle tap niet gelijk staan. Hierdoor kan het gebeuren dat ondanks dat de cilinder tapendgaten naar 9mm zijn geboord deze nog steeds stroef erop gaat of zelfs helemaal nog niet past.
Bij een direct geschakelde blok was de binnenmaat van de tapeinden schuin tegenover elkaar 54.9mm en een ander blok op 53.6mm. Een verschil van 1.3mm. De cilinder is na het opboren naar 9mm ca 54.4mm zodat deze niet op beide blokken past. Voor het 2e blok is verder opboren naar 10mm zelfs noodzakelijk. Ook komt het voor dat de tapeinden er niet recht ingezet zijn, dan is rechtbuigen vaak de enige oplossing.

Groeten,
Luc

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Creanotive/Luc: Kreidler/Minarelli 15pk of 20pk/13.800rp

#556 Bericht door Luc » 01 jul 2010, 11:29

Na de aankondiging en volledige beschrijving van deze set in mei 2009 op dit forum, zijn er velen geweest die deze direct gingen nabouwen. Dat was uiteraard ook de bedoeling, echter tot nu toe niet met het resultaat van de hier beschreven uitvoering, dat direct binnen één week gehaald werd.
Hoe kan dat met zo'n duidelijke beschrijving en de mogelijheid tot vragen toch gebeuren?

Velen blijken het niet volledig zoals hier beschreven te maken. Vermoedelijk als gevolg van het feit dat men denkt het beter te weten,
of misschien met de gedachte met "wat maakt het uit als ik een ander onderdeel gebruik".
Het gaat hier meestal om de toegepaste uitlaat en het membraam. Voor de uitlaat wordt een scooteruitlaat wat omgebouwd, die voor een hele andere setup bedoeld is.
Voor de inlaat wordt een willekeurig membraam gebruikt, dat geheel niet voor een machine met een dergelijk vermogen bedoeld is.
Vervolgens wordt daarmee lang doorgemodderd totdat men het zat is en met het project in de hoek gooit.

Dat is jammer en zonde van de tijd en inspanning, want deze set is echt niet zomaar uit de lucht komen vallen maar wel vooraf goed berekend, wat 2 weken in beslag heeft genomen.
Ga je dus afwijken, dan zal je daarmee per definitie op een lager vermogen uitkomen. Je moet van goede huize komen om de hier beschreven uitvoering te verbeteren.
Uiteraard is dit mogelijk is, "niets is perfect het kan altijd beter", maar zonder voldoende kennis blijkt ook hier, gaat dat zeker niet lukken.

Misschien heb ik projecten gemist of zijn ze hiet niet op het forum gepost, maar het blijkt na meer dan een jaar nog steeds niet één die mij bekend is en gelijkwaardig presteert.
Nu schrijft niet iedereen hier op het forum, ook zijn er genoeg die alleen lezen. Dus ik hoop dat een succesvolle bouwer zich toch zal melden.

Darf auch in Deutsche Sprache, or may be in English

Groeten,
Luc

Hieronder enige onderdelen zoals ik begonnen ben in dec 2007, maar nu nog steeds en ook ongewijzigd in de 20+pk versie zitten, tenminste op de extra 5mm boutjes na.
Bijlagen
Zoals het in de beginfase eruit zag later zijn op het spruitstuk links en rechts een 5mm boutje toegevoegd
Zoals het in de beginfase eruit zag later zijn op het spruitstuk links en rechts een 5mm boutje toegevoegd
MinaInlaat.jpg (22.83 KiB) 12070 keer bekeken
Zo moet het carter eruitzien als er van de buitenzijde niets opgevuld wordt
Zo moet het carter eruitzien als er van de buitenzijde niets opgevuld wordt
MinaCarter.JPG (30.94 KiB) 12070 keer bekeken

Gebruikersavatar
Leks
Berichten: 728
Lid geworden op: 01 aug 2004, 17:20
Locatie: Wog de la mar
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Creanotive/Luc: Kreidler/Minarelli 15pk of 20pk/13.800rp

#557 Bericht door Leks » 01 jul 2010, 18:05

Ik heb het zelf gedaan en ik heb laatst een ritje achter Willem de Groot aan gereden en die was maar ietsje sneller.
Ik heb niets aan de cilinder gedaan dus deze is ongetuned uit de doos op het blok gekomen.
Willem schatte dat ik een kilometer of 4 langzamer ging.
Ik moet nog finetunen dus misschien valt en nog wat te winnen.
Dus bij deze ben ik aangemeld.

Groeten Lex.

Gebruikersavatar
Niekjuh
Berichten: 3300
Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Creanotive/Luc: Kreidler/Minarelli 15pk of 20pk/13.800rp

#558 Bericht door Niekjuh » 01 jul 2010, 18:30

Volgens mij heeft Luc het over de 20 pk versie, daar zit jij nog lang niet aan denk ik :P

Gebruikersavatar
Rommats
Berichten: 1975
Lid geworden op: 12 nov 2002, 00:16
Locatie: Obdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Creanotive/Luc: Kreidler/Minarelli 15pk of 20pk/13.800rp

#559 Bericht door Rommats » 01 jul 2010, 18:35

Die van Lex loopt als een kanon met verbouwde scooter uitlaat....Hoeveel weken heb jij zitten rekenen Lex, :clap

Gebruikersavatar
Leks
Berichten: 728
Lid geworden op: 01 aug 2004, 17:20
Locatie: Wog de la mar
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Creanotive/Luc: Kreidler/Minarelli 15pk of 20pk/13.800rp

#560 Bericht door Leks » 01 jul 2010, 19:44

Niekjuh schreef:Volgens mij heeft Luc het over de 20 pk versie, daar zit jij nog lang niet aan denk ik :P

Waar haal jij dit uit dan?


Rommats, je zou het niet zeggen maar dit brave jongetje stond altijd op de gang met rekenen.
Ik heb wel voor bepaalde dingen een "goed gevoel" :idea:

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Creanotive/Luc: Kreidler/Minarelli 15pk of 20pk/13.800rp

#561 Bericht door Luc » 01 jul 2010, 20:22

Leks schreef:Ik heb het zelf gedaan en ik heb laatst een ritje achter Willem de Groot aan gereden en die was maar ietsje sneller.
Ik heb niets aan de cilinder gedaan dus deze is ongetuned uit de doos op het blok gekomen.
Willem schatte dat ik een kilometer of 4 langzamer ging.
Ik moet nog finetunen dus misschien valt en nog wat te winnen.
Dus bij deze ben ik aangemeld.

Groeten Lex.
Lex, je ben de enige die in de buurt begint te komen, voor zover ik het weet.
Maar hoeveel weeg je en hoe groot ben je?
En hoe zit het met de acceleratie t.o.v. van Willem?
Willem staat volgens mij nog niet maximaal voor topsnelheid gegeard.

Groeten,
Luc

Gebruikersavatar
JanWillem
Berichten: 1237
Lid geworden op: 25 nov 2004, 12:01
Locatie: Alkmaar / Huizen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Creanotive/Luc: Kreidler/Minarelli 15pk of 20pk/13.800rp

#562 Bericht door JanWillem » 01 jul 2010, 20:47

Mijn Mina set loopt met Homoet uitlaat en origineel luchtfilter ongeveer 100 en trekt lekker op. Het starten is zeker top en hij loopt heel stabiel stationair.

Ik ben idd. behoorlijk aan het knoeien geweest met de tapeinden. Cilinder geboord naar 9 mm. en later de tapeinden dunner gemaakt.

Het was mijn bedoeling om met ori RS pijp te gaan rijden ivm het uiterlijk op de 68er TM, maar dat kreeg ik niet afgesteld en hij werd veel te heet.

Met een andere uitlaat hoop ik (als ik weer wat tijd heb) meer kracht in het middengebied te krijgen.

Ik heb door jouw idee, zeer veel schik gehad (en nog steeds) met het bouwen hiervan.

Voor foto's zie mijn www onder het kopje Stage6.

Gebruikersavatar
Willem de Groot
Berichten: 1105
Lid geworden op: 28 dec 2003, 22:53
Locatie: Heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Creanotive/Luc: Kreidler/Minarelli 15pk of 20pk/13.800rp

#563 Bericht door Willem de Groot » 01 jul 2010, 21:56

Luc schreef:
Leks schreef:Ik heb het zelf gedaan en ik heb laatst een ritje achter Willem de Groot aan gereden en die was maar ietsje sneller.
Ik heb niets aan de cilinder gedaan dus deze is ongetuned uit de doos op het blok gekomen.
Willem schatte dat ik een kilometer of 4 langzamer ging.
Ik moet nog finetunen dus misschien valt en nog wat te winnen.
Dus bij deze ben ik aangemeld.

Groeten Lex.
Lex, je ben de enige die in de buurt begint te komen, voor zover ik het weet.
Maar hoeveel weeg je en hoe groot ben je?
En hoe zit het met de acceleratie t.o.v. van Willem?
Willem staat volgens mij nog niet maximaal voor topsnelheid gegeard.

Groeten,
Luc

Voor zover ik het heb kunnen zien zit Leks ook rond de 100 kg en is ongeveer 1,90 meter. Veel verschil zit daar niet in.
Ik had wel de indruk dat eerder ( in zijn 4) in de racehouding ging en een wat langere aanloop had.

Om dit me een standaard cilinder in het eigen schuurtje zo te laten lopen is, in mijn beleving, groots.
Leks heeft gekozen voor een 26mm en hij loopt er prima op. Kortom :clap

Voor mezelf denk ik dat er wel een hogere top te behalen is maar dat is meer een kwestie van de wind ontwijken :mrgreen:
Het makkelijk rijden heeft de voorkeur en doorknallen naar de 115 is leuker dan met de juiste stroomlijn en 'hulp' van de wind naar de 130.
Voorlopig ben ik tevreden maar je weet nooit wat de toekomst brengt.

Gebruikersavatar
rick rol
Berichten: 3332
Lid geworden op: 30 sep 2004, 19:06
Locatie: noordwijkerhout
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Creanotive/Luc: Kreidler/Minarelli 15pk of 20pk/13.800rp

#564 Bericht door rick rol » 01 jul 2010, 22:52

en hoe lopen de jasger sets want daar lees ik weinig over rijdt daar niemand mee dan ik weet dat jilles er mee rijdt maar verneem niks van hem meer op de site ................................

RR

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Creanotive/Luc: Kreidler/Minarelli 15pk of 20pk/13.800rp

#565 Bericht door Luc » 02 jul 2010, 10:27

JanWillem schreef:Mijn Mina set loopt met Homoet uitlaat en origineel luchtfilter ongeveer 100 en trekt lekker op. Het starten is zeker top en hij loopt heel stabiel stationair.

Ik ben idd. behoorlijk aan het knoeien geweest met de tapeinden. Cilinder geboord naar 9 mm. en later de tapeinden dunner gemaakt.

Het was mijn bedoeling om met ori RS pijp te gaan rijden ivm het uiterlijk op de 68er TM, maar dat kreeg ik niet afgesteld en hij werd veel te heet.

Met een andere uitlaat hoop ik (als ik weer wat tijd heb) meer kracht in het middengebied te krijgen.

Ik heb door jouw idee, zeer veel schik gehad (en nog steeds) met het bouwen hiervan.

Voor foto's zie mijn www onder het kopje Stage6.
JanWillem, met die van jouw moet het helemaal goedkomen. Ik zag wel een verkeerd membraam op je website, maar ik weet dat je uiteindelijk de juiste gaat gebruiken. Dat geldt ook voor jouw berekende uitlaat die met nagenoeg hetzelfde vermogen 1000rpm lager gaat rijden.

Willem de Groot schreef: Voor zover ik het heb kunnen zien zit Leks ook rond de 100 kg en is ongeveer 1,90 meter. Veel verschil zit daar niet in.
Ik had wel de indruk dat eerder ( in zijn 4) in de racehouding ging en een wat langere aanloop had.

Om dit me een standaard cilinder in het eigen schuurtje zo te laten lopen is, in mijn beleving, groots.
Leks heeft gekozen voor een 26mm en hij loopt er prima op. Kortom :clap

Voor mezelf denk ik dat er wel een hogere top te behalen is maar dat is meer een kwestie van de wind ontwijken :mrgreen:
Het makkelijk rijden heeft de voorkeur en doorknallen naar de 115 is leuker dan met de juiste stroomlijn en 'hulp' van de wind naar de 130.
Voorlopig ben ik tevreden maar je weet nooit wat de toekomst brengt.
Willem, je hebt gelijk Lex is zoals ik schreef de enige die tot nu toe in de buurt komt. Als ik zijn video beluister dan is hij er nog niet. Daar is toch iets meer dan alleen finetuning voor nodig. Maar niet te min het karakter is net zo goed en soepel zoals het hoort, dus zeker toch een mooi resultaat.

Hier de video's

[youtube]<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/IukhXtOiYHg&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/IukhXtOiYHg&hl=nl_NL&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>[/youtube]

[youtube]<object width="640" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/vETgpanaRJ0&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/vETgpanaRJ0&hl=nl_NL&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed></object>[/youtube]

rick rol schreef:en hoe lopen de jasger sets want daar lees ik weinig over rijdt daar niemand mee dan ik weet dat jilles er mee rijdt maar verneem niks van hem meer op de site ................................

RR
Ik weet dat die van Jeffrey genoeg vermogen heeft, wel met een kleine aanpassing van Nico.
Deze aanpassing had betrekking op het soepeler inkomen van het vermogen, dus minder abrupt en is ook aan de Jager doorgegeven.
Hij heeft er een Ftt7012 uitlaat op en hij schijnt erg goed te gaan. Ik heb zelf niet gereden, maar de informatie wel van Jeffrey en Nico zelf.
Jilles is gestopt met snelle Kreidlers want hij heeft het te druk met andere zaken.

Groeten,
Luc
Laatst gewijzigd door Luc op 07 jul 2010, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Creanotive/Luc: Kreidler/Minarelli 15pk of 20pk/13.800rp

#566 Bericht door Luc » 02 jul 2010, 13:07

Niekjuh schreef:Volgens mij heeft Luc het over de 20 pk versie, daar zit jij nog lang niet aan denk ik :P
Die bedoelde ik nog niet eens, want daar komt voorlopig niemand aan.
Bovendien werk ik alweer aan een update hiervan, die gaat zeker niet minder lopen.

Rommats schreef:Die van Lex loopt als een kanon met verbouwde scooter uitlaat....Hoeveel weken heb jij zitten rekenen Lex, :clap
Ron, Ik heb nog nergens zo'n uitgebreid en gedetailleerd voorbeeld gezien om na te bouwen.
Hieraan hoef je niets meer te berekenen, dat had ik al gedaan en vrijgegeven.
Hoe kun je het gemakkelijker voorgeschoteld krijgen??
Het enige dat overbleef was de uitlaat, die heb ik niet vrijgegeven, mag er nog wat overblijven dan??

Groeten,
Luc

Gebruikersavatar
Leks
Berichten: 728
Lid geworden op: 01 aug 2004, 17:20
Locatie: Wog de la mar
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Creanotive/Luc: Kreidler/Minarelli 15pk of 20pk/13.800rp

#567 Bericht door Leks » 02 jul 2010, 17:08

Niet dat het veel uitmaakt maar ik rijd met een 24mm i.p.v. een 26mm carburateur en een 4 kleps polini membraan en een polini wig.

@Luc, is de setup in jouw filmpje gewoon standaard of is deze aangepast?
Ik rijd met een tandwielverhouding van 14-33 en ik begreep van Willem dat hij ongeveer 12500 rpm maakt.
Ik zit volgens mij lager qua toeren en ben wat zwaarder vertand.
In mijn beleving ben ik er wel aardig want ik hoef niet de uiterste top te halen, ik heb de indruk dat het zo best lang heel kan blijven.
Luc, jij hebt het over scooteruitlaten die niet geschikt zijn voor deze set.
Er zijn natuurlijk wel scooteruitlaten die geschikt zijn voor deze set , anders zou je er weinig aan zo'n cilinder hebben in mijn ogen.
Ik heb een uitlaat verbouwd die erg goed in de buurt komt.
Er zijn absoluut nog kleine aanpassingen die moeten gebeuren om het allemaal wat vloeiender te laten lopen maar daar kom ik wel uit, dat weet ik zeker.
Ik vind de oplossing van de tapeindjes bij mij beter als de cilinder uitboren maar dat is mijn mening (en die wordt niet vaak seriues genomen).
Het is leuk om wat van elkaar op te steken want wij zijn hier allen op aarde om elkaar te helpen, HOLY DEEPSHIT!!!!!!!! dat wordt een EO spreuk!!!! \:D/


Groeten Lex.

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Creanotive/Luc: Kreidler/Minarelli 15pk of 20pk/13.800rp

#568 Bericht door Luc » 02 jul 2010, 19:03

Leks schreef:Niet dat het veel uitmaakt maar ik rijd met een 24mm i.p.v. een 26mm carburateur en een 4 kleps polini membraan en een polini wig.

@Luc, is de setup in jouw filmpje gewoon standaard of is deze aangepast?
Ik rijd met een tandwielverhouding van 14-33 en ik begreep van Willem dat hij ongeveer 12500 rpm maakt.
Ik zit volgens mij lager qua toeren en ben wat zwaarder vertand.
In mijn beleving ben ik er wel aardig want ik hoef niet de uiterste top te halen, ik heb de indruk dat het zo best lang heel kan blijven.
Luc, jij hebt het over scooteruitlaten die niet geschikt zijn voor deze set.
Er zijn natuurlijk wel scooteruitlaten die geschikt zijn voor deze set , anders zou je er weinig aan zo'n cilinder hebben in mijn ogen.
Ik heb een uitlaat verbouwd die erg goed in de buurt komt.
Er zijn absoluut nog kleine aanpassingen die moeten gebeuren om het allemaal wat vloeiender te laten lopen maar daar kom ik wel uit, dat weet ik zeker.
Ik vind de oplossing van de tapeindjes bij mij beter als de cilinder uitboren maar dat is mijn mening (en die wordt niet vaak seriues genomen).
Het is leuk om wat van elkaar op te steken want wij zijn hier allen op aarde om elkaar te helpen, HOLY DEEPSHIT!!!!!!!! dat wordt een EO spreuk!!!! \:D/


Groeten Lex.
Lex, alle gegevens staan in de start van het topic, incl. dat hij op het flowen van de inlaat na niet getuned is. Ook het toerental 12.200 en de gearing 13*34 staan vermeld.
Je kunt andere onderdelen proberen, maar zoals ik geschreven heb, beter wordt het niet, dat was ook in de berekening al te zien. Ik heb mij een keer laten verleiden om er tegenin te gaan op de testbankdag in Hoogeveen, waarvan het tegenvallende resultaat hier ook op het forum staat.

Over scooteruitlaten heb ik in z'n algenmeeneid gesproken, precies wat in mijn verhaal over uitlaten ook vermeld staat. Je kunt een goede vinden, maar een betere zal je niet vinden. Maar zelfs met een goede, dan ben je er nog niet, dannog is bij het ombouwen enig rekenwerk nodig om het maximale eruit te halen.

Op een iets lager toerental zoals bij jouw gaat hij bij benadering ca 10% langer mee. Maar als ik op het forum lees gaat het hier niet bij de meesten om.
Het gaat om de combinatie van snelheid, acceleratie, karakter, betrouwbaar en levensduur. De volgorde lijkt hier voor de meesten zoals vermeld.

Ik had bij het ontwerp de voorkeur om zo min mogelijk te veranderen, dus heb ik ook de standaard 8mm tapeindjes gebruikt. 7mm is wellicht iets mooier, maar hij loopt er niets beter van, dus voor mij geen belangrijk onderdeel.

Ik heb over de gehele periode heel wat vragen over deze set gehad, zelf uit het buitenland. Ook heb ik bij de start van dit topic over die mogelijkheid gesproken.
Een keer heb ik uit mezelf hulp aangeboden, maar dat viel in verkeerde aarde, dus dat doe ik niet meer.

Groeten,
Luc

Gebruikersavatar
Leks
Berichten: 728
Lid geworden op: 01 aug 2004, 17:20
Locatie: Wog de la mar
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Creanotive/Luc: Kreidler/Minarelli 15pk of 20pk/13.800rp

#569 Bericht door Leks » 02 jul 2010, 19:15

Goed, kort samengevat van mijn kant:

-goed idee, voor mij leuk en goed uit te voeren.
-Resultaat is zeer bevredigend.
-kortom in ieder geval 1 tevreden persoon en dat is tegenwoordig niet zo makkelijk meer :whistle


Groeten Lex.

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Creanotive/Luc: Kreidler/Minarelli 15pk of 20pk/13.800rp

#570 Bericht door Luc » 02 jul 2010, 19:55

Daar gaat het om Lex, succes met de verdere verbeteringen.

Groeten,
Luc

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Creanotive/Luc: Kreidler/Minarelli 15pk of 20pk/13.800rp

#571 Bericht door Luc » 04 jul 2010, 11:19

Voor de pioniers die toch iets anders willen, heb ik hierbij enkele gegevens van paar andere cilinders oprij gezet.
Polini is de enige met een boring van 47mm

Gr.
Luc
Bijlagen
Minarelli70ccKreidler.JPG
Minarelli70ccKreidler.JPG (46.56 KiB) 11836 keer bekeken

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19179
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 481 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

Re: Creanotive/Luc: Kreidler/Minarelli 15pk of 20pk/13.800rp

#572 Bericht door dijk » 04 jul 2010, 14:33

in het filmpje gaat leks ook niet vol pijp,setje van leks loopt super mooi,zo uit de doos.

Eric S
Berichten: 491
Lid geworden op: 08 jan 2006, 18:53
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Creanotive/Luc: Kreidler/Minarelli 15pk of 20pk/13.800rp

#573 Bericht door Eric S » 04 jul 2010, 18:55

Luc schreef:Voor de pioniers die toch iets anders willen, heb ik hierbij enkele gegevens van paar andere cilinders oprij gezet.
Polini is de enige met een boring van 47mm

Gr.
Luc


Hoi Luc ,ik vind dit nog steeds een top topic :thumbsup
Kun je ook zeggen wat deze gegevens doen met bv het vermogen ,toerental en rij-karakter?

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Creanotive/Luc: Kreidler/Minarelli 15pk of 20pk/13.800rp

#574 Bericht door Luc » 04 jul 2010, 21:46

Eric S schreef:
Luc schreef:Voor de pioniers die toch iets anders willen, heb ik hierbij enkele gegevens van paar andere cilinders oprij gezet.
Polini is de enige met een boring van 47mm
Gr.
Luc
Hoi Luc ,ik vind dit nog steeds een top topic :thumbsup
Kun je ook zeggen wat deze gegevens doen met bv het vermogen ,toerental en rij-karakter?
Eric, met genoemde gegevens is Stage6 duidelijk in het voordeel tov van de anderen.
Dat betekent dat er aan de andere meer gedaan moet worden om gelijkwaardig te worden.
De cilinders zijn standaard voor een slag van 39.2 gemaakt.
Hebo geeft als enige een optimaal toerental van 11.100 rpm op, bij de andere 2 zal dit nog iets lager liggen.
Met 39.7 slag gaat dat nog wel iets omhoog ca 200 rpm.
Het optimale toerental voor de Stage6 is met deze slag ca 12.000 rpm.
Het vermogen is vanuit de fabriek niet bekend, maar in de standaard uitvoering zal deze voor Stage6 zeker het hoogste liggen.
Over het karakter kan ik kort zijn een ovale uitlaatpoort geeft een soepeler karakter dan elke andere vorm.

Gr. Luc

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Creanotive/Luc: Kreidler/Minarelli 15pk of 20pk/13.800rp

#575 Bericht door Luc » 05 jul 2010, 09:43

dijk schreef:in het filmpje gaat leks ook niet vol pijp,setje van leks loopt super mooi,zo uit de doos.

Dijk, ik kijk ook alleen naar die stukjes waarbij dat wel het geval is, zoals op ca 1min 40 sec.
In die acceleratie stukken, kan ik met de nodige gegevens erbij ook het vermogen vrij nauwkeurig op bepalen.
Tel de secondes maar eens van de schakeltijden. De tijden tussen de schakelingen bepalen de G-kracht en daarmee het vermogen.
Hiermee is ook vast te stellen of de gearing wel optimaal staat.
Bij mijn sprints in Drachten op de kwart mile deed ik niet anders.
Voor de 150 meter kan dat ook maar hier zijn andere factoren voor de juiste gearing nog belangrijker.
Ook voor mijn racer doe ik het vooraf, zodra het circuit op schaal bekend is en ik de lengtes van de rechte delen weet.
In principe kan het voor elke voertuig als de overbrengingen, het gewicht en de lucht- en rolweerstand bekend zijn.

Gr. Luc

Hierbij een tabel uit 2005 met schakeltijden en het vermogen dat daarbij hoort.
Afbeelding

topic: viewtopic.php?f=5&t=15306&p=186704#p186704" onclick="window.open(this.href);return false;

Zie ook het topic uit 2008.
viewtopic.php?t=28152" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie