Maarten's Kreidler Club!
MAARTEN'S KREIDLER CLUB!
Home
Home
Forum
Forum
Sitemap - Hoofdmenu
Sitemap
Help
Help
Inloggen
Log in
Contact
Contact

Aangepast zoeken




Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 684 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 24, 25, 26, 27, 28
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo jan 23, 2013 9:16 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 09, 2002 6:28 pm
Berichten: 2085
markRD schreef:
Hallo Luc,
Echter zou ik graag uw advies willen vragen, omdat u al tientallen jaren ervaring heeft met smalle tap cilinders. Voor de Minarelli kit schrijft u een zuigerspeling van 0,04 tot 0,05mm voor? Ik heb echter snel last van thermische problemen, omdat ik geen geforceerde koeling heb. Is deze speling misschien groter bij de rijwindgekoelde 20pk versie, of werd het hier noodzaak om koelribben om de cilinder heen te persen? Werd hierbij wellicht een geleidende pasta gebruikt? Of ligt dan vermoedelijk het probleem bij mij ergens anders?


Die 0.04mm komt uit de gegevens van de originele cilinder. Maar dat kan als het moet zelfs nog wat minder zijn wat afhangt van de tapse vorm van de zuiger. Voor watergekoelde cilinders geldt ca 0.05mm. Je kunt stellen dat hoe beter de cilinder gekoeld wordt des te groter de speling moet worden. De cilinder zet immers in dat geval minder uit. Gietijzeren bussen of cilinders zetten ook minder uit en geldt zelfs ca 0.07mm.

Nu zie ik dat je de Minarelli in een Yamaha cilinder gezet hebt.
Volgens mij is deze Yamaha cilinder van gietijzer en dan ligt het genoemde probleem voor de hand. De uitzetting wordt dan door het gietijzer tegengehouden.
In dat geval kun je het beste een oude smalle tap cilinder van Kreidler gebruiken of andere grotere aluminium cilinder.

Eigenlijk is de koeling van de kop nog belangrijker. Op de 20pk versie zat in 2e instantie dan ook alleen een grote kop, en dat maakte een groot verschil met daarvoor en was als je er niet continu mee gingen racen ook voldoende.
De hoeveelheid koeling die je nodig hebt is hoofdzakelijk afhankelijk van het maximale vermogen. Dus ook hoe lang je vol gas wilt blijven kunnen rijden. Verder spelen de uitlaat en de ontsteking ook een belangrijke rol bij de temperatuur.
Er is geen pasta nodig bij het inzetten, de binnencilinder zet het eerste uit en drukt zich dan vast tegen de buitencilinder.


markRD schreef:
Ook wil ik de cilinder aan het carter monteren met potgaten, deze potgaten opvullen en de kop op zijn beurt aan de cilinder bevestigen. Dit zodat ik meer ruimte heb rond de spoelkanalen en de uitlaatschacht. Is vier maal een m6 bevestiging van de cilinder dan voldoende?


Ook hier geldt weer dat het afhankelijk is van het vermogen. Hoe meer vermogen hoe meer druk tijdens de verbranding. Ik zou altijd kiezen voor 4x 8mm. Als je het precies wilt weten dan zou je het moeten uitrekenen, maar dat heb ik niet gedaan.

markRD schreef:
Bij de kit viel mij nog iets op, de spoeltiming is wat hoger dan wat normaal voorgeschreven wordt. Is dat de beperking van de gebruikte cilinder, of moet ik bij voorkeur ook een timing van 135 graden spoeltiming gebruiken?

Is het daarnaast wellicht ook mogelijk om een 50cc en 80cc uitlaat door u uit te laten rekenen?


Die 135graden spoelpoortspoeling ontstaat automatisch omdat de cilinder oorspronkelijk is gemaakt voor een slag van 39mm en wordt met slag 39.7mm dus hoger. Nu is die 135mm helemaal niet zo verkeerd, vroeger reden we met 3 en 4 spoelers ook veel hoger dan wat tegenwoordig gebruikelijk is.

Uitlaten berekeningen doe ik nog steeds voor elke 2takt, ongeacht de inhoud. Een aanvraagformulier is op verzoek beschikbaar.

markRD schreef:
Tenslotte heb ik gezien dat u met een smalle tap cilinder al jaren geleden al een enorm vermogen gehaald heeft. Echter was dit in combinatie met een roterende inlaat. Hoeveel vermogen kun je theoretisch met een smalle tap cilinder met een membraaninlaat op de cilinder halen?


Voor velen een moeilijke vraag, maar ik heb daar inmiddels de nodige tijd aan besteed om dit boven water te krijgen. Dat werd pas echt mogelijk toen bekend werd wat het vermogen en toerental was van de door Jan Thiel geprepareerde snelste 2t de Aprilia RSA, met 54pk aan de uitgaande as bij 13k. Bovendien was deze vraag onlangs op een ander forum aan de orde. Effectief komt een 50cc membraam niet hoger dan ca 24 pk. 22pk hiervan zijn gebaseerd op de verhouding in de maximale hoeveelheid verwerkte brandstof bij een maximaal haalbaar toerental van 14.500rpm. Die 2pk is niet meer dan een schatting die de snellere verbranding als winst tov een 125cc zou kunnen opleveren.

gr. Luc


Laatst bijgewerkt door Luc op di jan 29, 2013 4:09 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Share on FacebookShare on Twitter
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jan 23, 2013 10:00 pm 
Offline

Geregistreerd: do feb 25, 2010 9:32 pm
Berichten: 31
Hallo Luc,


Hartstikke bedankt! Ik weet voorlopig even voldoende.

De cilinder is inderdaad van een Minarelli, maar de koelribben die ik gemonteerd heb zijn ook van aluminium. Echter heb ik de thermische problemen tot nu toe gehad bij een cilinder met een gietijzeren bus in aluminium koelribben. De zuigerspeling die ik gebruikte was 0,05mm. Dit was dus waarschijnlijk het probleem.

De kop wilde ook gaan aanpakken, dit heb ik inmiddels gedaan door deze watergekoeld te maken. Ben blij dat u noemt dat de kop belangrijk was in de koeling van de 20pk versie.

Met de laatste vraag doelde ik meer op het maximale vermogen dat te halen is specifiek met een 50cc smalle tap cilinder met membraaninlaat op de cilinder. Echter snap ik dat dit een moeilijke kwestie is en eigenlijk niet echt interessant voor professionals die 'liefdeloos' tunen. (Zoals Jan Thiel dit zei.) De pk/cc-grafiek had ik al bestudeerd op deraceheldenvanweleer.nl. Waarvoor wederom dank.


Vriendelijke groet,

Mark


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jan 23, 2013 11:13 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 09, 2002 6:28 pm
Berichten: 2085
Mark, Die 0.05mm voor een bus cilinder is inderdaad veel te krap.
Ik reed voor het eerst met een bus cilinder op m'n racer met 0.07mm speling en hij liep 3x achter elkaar vast.
Dat is overigens veel minder ernstig dan met een nikasyl cilinder, tenminste als je er snel bij bent met de koppeling, dan kun je na even afkoelen gewoon weer doorrijden.

Voor de smalle tap heb ik nooit gerekend wat het maximale vermogen zou kunnen zijn, maar op basis van de bestaande methode kan dat wel bij benadering gedaan worden.

gr. luc


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do mei 29, 2014 9:50 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za nov 03, 2012 5:23 pm
Berichten: 3
Ik ben van plan om de TM die ik aan het opbouwen ben, ook met een Minarelli cilinder uit te voeren.
Weet iemand hoe ik aan de volgende onderdelen kan komen:
Uitlaat
Spruitstuk
Membraanhuis
Voetplaat


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr mei 30, 2014 6:45 am 
Offline
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 27, 2005 2:01 am
Berichten: 9227
Woonplaats: Koog aan de Zaan
Citaat:
Ik ben


De opening van je bericht ging goed. :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di nov 18, 2014 1:14 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 17, 2006 10:33 am
Berichten: 1811
Woonplaats: AMERSFOORT
blijft leuk spul


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di nov 18, 2014 8:14 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do maart 17, 2011 10:41 pm
Berichten: 1026
Woonplaats: mvhl
Interessant topic!

.Erik


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr nov 21, 2014 1:01 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 17, 2006 10:33 am
Berichten: 1811
Woonplaats: AMERSFOORT
zijn de setjes nog te koop ergens?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr nov 21, 2014 6:48 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo aug 20, 2006 1:41 pm
Berichten: 4306
Woonplaats: opende
Cilinder van Athena kan ik je leveren, ook voor slag 44.
Ik ben met een blok bezig waar ik een drijfstang in heb met pen 10 en standaard slag.
Slag 44 bouw ik in een blok met pen 12.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 684 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 24, 25, 26, 27, 28

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Kreidlerservice - www.kreidlerservice.nl KreidlerMarkt - Koop en Verkoop van Kreidler Florett en Onderdelen. De Jager Kreidler - Tuning & Kreidleronderdelen, rechtvertande koppelingen, nieuwe 6-bakken, membranen.
Vele Kreidler onderdelen voor uw brommer of motorfiets razendsnel in huis met de website Kreidlerstore.nl!

KreidlerMarkt

Koop en Verkoop van Kreidler en Onderdelen.
Kreidler Florett Marktplaats op Facebook.
Veiling - Kauf und Verkauf - MarketPlace!
WTR: wij kunnen uw brommer/scooter of motor voor u reviseren en/of repareren. Ook voor tuning. Wij gaan voor betrouwbaarheid en kwaliteit. Specialist in Kreidler, Sachs, Yamaha, Zundapp en AM6.
Uw advertentie op Kreidler.nl!